Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR653751
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR653751/1
Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Pijnacker-Nootdorp houdende regels omtrent de beslistermijn van schuldhulpverlening (Verordening beslistermijn schuldhulpverlening gemeente Pijnacker-Nootdorp 2020)
Geldend van 04-02-2021 t/m heden
Intitulé
Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Pijnacker-Nootdorp houdende regels omtrent de beslistermijn van schuldhulpverlening (Verordening beslistermijn schuldhulpverlening gemeente Pijnacker-Nootdorp 2020)De raad van de gemeente Pijnacker-Nootdorp;
gezien het voorstel van het college van 8 december 2020;
gelet op artikel 4a, derde lid, van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening;
besluit:
vast te stellen de volgende Verordening beslistermijn schuldhulpverlening gemeente Pijnacker-Nootdorp 2020:
Artikel 1 - Beslistermijn schuldhulpverlening
De beschikking tot schuldhulpverlening of de afwijzing ervan, bedoeld in artikel 4a, eerste lid, van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, wordt genomen binnen een termijn van acht weken na de dag waarop de hulpvraag kenbaar is gemaakt, bedoeld in artikel 4, eerste lid, van die wet.
Artikel 2. Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2021.
-
2. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening beslistermijn schuldhulpverlening gemeente Pijnacker-Nootdorp 2020.
Ondertekening
Vastgesteld in de openbare vergadering van 28 januari 2021
drs. B.S.M. Sepers
griffier
mw. F. Ravestein
voorzitter
Toelichting
Algemeen
De Verordening beslistermijn schuldhulpverlening geeft uitvoering aan artikel 4a, derde lid, van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (hierna: wet), zoals deze met ingang van 1 januari 2021 zal gelden. Artikel 4a van de wet is ingevoerd bij Wet van 24 juni 2020 tot wijziging van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening ten behoeve van de uitwisseling van persoonsgegevens (Stb. 239).
Artikelsgewijs
Artikel 1. Beslistermijn schuldhulpverlening
De wet regelt dat inwoners met problematische schulden bij gemeenten terecht kunnen voor onder meer advies, schuldbemiddeling of een saneringskrediet. Het uitgangspunt is dat schuldhulpverlening breed toegankelijk is. Daarbij is van belang dat het voor de inwoner duidelijk is binnen welke termijn na het eerste gesprek over de hulpvraag wordt besloten of diegene voor een schuldenregeling in aanmerking komt.
Om deze reden is bij de genoemde wetswijziging in navolging van het advies van de Nationale Ombudsman besloten een wettelijke termijn op te nemen waarbinnen de gemeente na het eerste gesprek over de hulpvraag moet besluiten of iemand voor een schuldenregeling in aanmerking komt. Niet alleen burgers dienen zich aan wettelijke termijnen te houden. Ook van een dienende overheid mag verwacht worden dat zij op een verzoek van een burger binnen een redelijke, door de raad in een gemeentelijke verordening vastgestelde, termijn reageert.
Deze termijn mag volgens artikel 4a, derde lid, van de wet niet langer zijn dan acht weken. Dit is gelijk aan de maximale redelijke termijn die in artikel 4:13, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht wordt gesteld. Een kortere beslistermijn vaststellen is wel toegestaan.
De beslistermijn is bepaald op 8 weken, om zo de uitvoerbaarheid voor de bestaande praktijk te kunnen waarborgen.
Artikel 2. Inwerkingtreding en citeertitel
De datum van inwerkingtreding valt samen met de inwerkingtreding van artikel 4a van de wet.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl