Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR653622
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR653622/1
Verordening beslistermijn schuldhulpverlening gemeente Nijmegen 2021
Geldend van 01-01-2021 t/m heden
Intitulé
Verordening beslistermijn schuldhulpverlening gemeente Nijmegen 2021De raad van de gemeente Nijmegen;
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 15 december 2020;
gelet op artikel 4a, derde lid, van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening;
overwegende dat:
- de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening voorschrijft dat bij verordening een maximale termijn moet worden vastgesteld waarop een beschikking schuldhulpverlening genomen wordt;
besluit vast te stellen de Verordening beslistermijn schuldhulpverlening gemeente Nijmegen 2021
Artikel 1. Beslistermijn schuldhulpverlening
De beschikking tot schuldhulpverlening of de afwijzing ervan, bedoeld in artikel 4a, eerste lid, van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, wordt genomen binnen een termijn van 8 weken na de dag waarop het eerste gesprek, bedoeld in artikel 4, eerste lid, van die wet, heeft plaatsgevonden.
Artikel 2 Inwerkingtreding en citeertitel
- 1.
Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2021.
- 2.
Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening beslistermijn schuldhulpverlening gemeente Nijmegen 2021.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van 27 januari 2021,
De Griffier,
drs. S.J. Ruta
De voorzitter
drs. H.M.F. Bruls
Toelichting
Algemeen
De Verordening beslistermijn schuldhulpverlening geeft uitvoering aan artikel 4a, derde lid, van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (hierna: wet), zoals deze met ingang van 1 januari 2021 zal gelden. Artikel 4a van de wet is ingevoerd bij Wet van 24 juni 2020 tot wijziging van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening ten behoeve van de uitwisseling van persoonsgegevens (Stb. 239).
Artikelsgewijs
Artikel 1. Beslistermijn schuldhulpverlening
De wet regelt dat inwoners met problematische schulden bij gemeenten terecht kunnen voor onder meer advies, schuldbemiddeling of een saneringskrediet. Het uitgangspunt is dat schuldhulpverlening breed toegankelijk is. Daarbij is van belang dat het voor de inwoner duidelijk is binnen welke termijn na het eerste gesprek over de hulpvraag wordt besloten of diegene voor schuldhulpverlening in aanmerking komt.
Om deze reden is bij de genoemde wetswijziging in navolging van het advies van de Nationale Ombudsman besloten een wettelijke termijn op te nemen waarbinnen de gemeente na het eerste gesprek over de hulpvraag moet besluiten of iemand voor schuldhulpverlening in aanmerking komt. Deze termijn mag volgens artikel 4a, derde lid, van de wet niet langer zijn dan acht weken. Dit is gelijk aan de maximale redelijke termijn die in artikel 4:13, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht wordt gesteld.
De beslistermijn is bepaald op 8 weken gelet op de bestaande praktijk en de uitvoerbaarheid.
Artikel 2 . Inwerkingtreding en citeertitel
De datum van inwerkingtreding valt samen met de inwerkingtreding van artikel 4a van de wet.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl