Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR653298
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR653298/1
Regeling vervallen per 14-04-2023
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente West Betuwe houdende regels omtrent subsidies
Geldend van 01-01-2022 t/m 13-04-2023
Intitulé
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente West Betuwe houdende regels omtrent subsidiesI INLEIDING
De gemeente West Betuwe voert een subsidiebeleid om maatschappelijke organisaties en/of inwoners te ondersteunen. Zij leveren een bijdrage met hun activiteiten aan het verwezenlijken van gemeentelijke doelstellingen.
Op 30 juni 2020 heeft de gemeenteraad van West Betuwe de Nota Uitgangspunten Nieuw Subsidiebeleid en de nieuwe Algemene Subsidie Verordening 2020 (ASVWB 2020) vastgesteld. Daarnaast wordt het gemeentelijk beleid op diverse terreinen geharmoniseerd. Op basis hiervan worden subsidieregels opgesteld zodat duidelijk is wat het gemeentelijk subsidiebeleid inhoudt.
Deze nota Subsidieregels is als volgt opgebouwd.
Ten eerste zal het proces worden geschetst hoe stap voor stap tot Subsidieregels is gekomen. Hierbij zijn maatschappelijke organisaties die in 2020 een subsidie van de gemeente West Betuwe ontvingen uitvoerig betrokken.
Ten tweede zal de Nota Uitgangspunten Nieuw Subsidiebeleid in het kort worden weergegeven. Het ‘Bidbook West Betuwe 2030’, dat ter voorbereiding van het tot stand komen van de gemeente in overleg met de inwoners is opgesteld, heeft hierbij een belangrijke rol gespeeld.
Ten derde zal worden ingegaan op de belangrijkste bepalingen uit de Algemene Subsidie Verordening West Betuwe 2020.
Ten vierde komen de (Kader)nota’s aan de orde op basis waarvan het subsidiebeleid en de uitwerking daarvan in de Subsidieregels is vormgegeven.
Ten vijfde worden de Subsidieregels nader uitgewerkt. Die uitwerking geschiedt op basis van het soort subsidie en/of de doelgroep.
Artikel 2.1 van de Algemene Subsidieverordening West Betuwe 2020 bepaalt dat deze verordening van toepassing is op alle gemeentelijke subsidies tenzij dat in een andere verordening is bepaald. In de bijlage zijn de verordeningen opgenomen die niet onder deze Algemene Subsidieverordening vallen.
Samen met de Algemene Subsidieverordening West Betuwe 2020 geeft deze nota Subsidieregels West Betuwe 2020 vorm aan het subsidiebeleid in 2022 en volgende jaren. De subsidieregels West Betuwe 2020 zijn geldig vanaf 1 januari 2022. Van belang is te vermelden dat de subsidiebedragen en subsidieplafonds gebaseerd zijn op de begroting van 2021. Deze kunnen dus in november 2021, in het kader van het vaststellen van de begroting 2022, veranderen.
Dit betekent dat de subsidieregels van de oud-gemeenten Geldermalsen, Neerijnen en Lingewaal per 1-1-2022 komen te vervallen.
II HET PROCES
Bovenstaand is het proces van totstandkoming van de Subsidieregels schematisch weergegeven. Hierbij zijn de maatschappelijke organisaties als volgt betrokken:
- 1.
Via een drietal informatiebijeenkomsten waarin het vertrekpunt de concept nota Uitgangspunten Nieuw Subsidiebeleid was. Uitgangspunten, randvoorwaarden zijn aan de orde gesteld.
- 2.
Een enquête waarin vragen aan de maatschappelijke organisaties zijn voorgelegd over het gewenste toekomstige subsidiebeleid.
- 3.
Maatschappelijke organisaties zijn betrokken geweest bij het opstellen van de Kadernota’s zoals hierboven in het schema zijn opgenomen. Hierbij moet opgemerkt worden dat de Kadernota Sport vertraging heeft ondervonden. Deze zal in 2021 worden vastgesteld waarbij het uitgangspunt blijft dat per 1-1-2022 de nieuwe geharmoniseerde Subsidieregels van kracht worden.
- 4.
Maatschappelijke organisaties zijn betrokken geweest bij het opstellen van de Subsidieregels die uiteindelijk in deze verordening zijn opgenomen.
III UITGANGSPUNTEN
In de nota Uitgangspunten Nieuw Subsidiebeleid zijn de volgende uitgangspunten voor het toekomstige subsidiebeleid opgenomen.
1.Subsidieaanvragen worden in drie groepen onderscheiden: vitale kernen (eigen kracht), activiteiten/activering en diensten
Vitale kernen: Binnen de subsidiegroep ‘vitale kernen (eigen kracht)’ vallen de subsidies die bijdragen aan het ontmoeten en ontplooien in de kern, en aan de totstandkoming en instandhouding van een vorm van zelforganisatie (‘eigen kracht’) van iedere kern. Hier vallen onder dorpshuizen, speelplaatsen en zelforganisaties (zoals dorpstafels). Daarnaast leggen we de nadruk op activiteiten die mede dankzij het leefbaarheidsbudget op kernniveau uitgevoerd kunnen of moeten worden. Bijvoorbeeld op het gebied van sociale samenhang, participatie, omzien naar elkaar, sociaal culturele activiteiten en zorg.
Activiteiten/activering: Binnen deze groep vallen de activiteiten en initiatieven van bijvoorbeeld sportverenigingen, cultuur- en kunstorganisaties, muziekverenigingen en jongeren- en ouderenorganisaties. Activiteiten kunnen evenementen zijn maar ook bijvoorbeeld het geven van lessen. Subsidies uit deze groep kunnen alleen ingezet worden voor activiteiten of activering van de betreffende doelgroep en dus de betreffende mensen en/of kern overstijgend zijn. Het is geen subsidie om iets aan te schaffen of te bouwen. Sportverenigingen die subsidie aanvragen voor activiteiten of initiatieven vallen wel binnen deze categorie.
In deze subsidiegroep staat ‘DOEN’ centraal. Denk hierbij aan ontplooiing, sociaal contact, verbinden, bewegen of talentontwikkeling. De gemeente waardeert de inzet van de laagdrempelige vrijwilligersorganisaties voor de inwoners van West Betuwe. De vrijwilligers vervullen een belangrijke sociale rol waar het gaat om participatie. Door hun inzet mag West Betuwe zich rekenen tot de groep inclusieve gemeenten. De gemeente zorgt ervoor dat zij subsidie-aanvragers op tijd en goed informeert over het nieuwe subsidiebeleid. Met de subsidie ondersteunt en stimuleert de gemeente het organiseren van activiteiten. En dan met name de activiteiten die voor meerdere kernen of dorpen toegankelijk zijn. De beoogde activiteiten of de beoogde activering kan zich afspelen op een breed terrein van sport, cultuur en recreatie, sociaal domein en volksgezondheid. Veel van deze activiteiten vinden elk jaar plaats.
Diensten: Diensten die professionele instellingen verrichten in opdracht van de gemeente West Betuwe. Hieronder wordt verstaan Jeugd, Welzijn en Zorgorganisaties. Zoals Welzijn West Betuwe, Mozaïek welzijn, Santé Partners, Iris verslavingszorg, Begeleiding en Wonen Nijmegen & Rivierenland èn Jeugdbescherming Gelderland. Connect2Jeugd ontvangt geen subsidie omdat hier sprake van inkoop is.
2.Een subsidie dient gericht te zijn op doelmatigheid in relatie tot de bijdrage aan leefbaarheid, ontplooien, ontmoeten en/of kwetsbare doelgroepen.
Doelmatigheid heeft te maken met het leveren van prestaties en het sorteren van effecten. Prestaties zijn over het algemeen goed te meten. Het effect dat teweeg wordt gebracht is over het algemeen moeilijker te duiden. Afhankelijk van de gesubsidieerde activiteit dienen afspraken gemaakt te worden over de prestaties en effecten; maatwerk.
Leefbaarheid is geen objectief meetbaar begrip. Leefbaarheid is een gevoel omtrent het wonen, werken, ontplooien en ontspannen in een (kleine) woonplaats. Door activiteiten te stimuleren waar hoofdzakelijk bewoners uit de woonplaats aan deelnemen op een plaats in de woonplaats roept het gevoel op dat een kern levendig is, geborgenheid biedt en waar je in contact komt met medebewoners. Hierbij kan ondersteuning door de gemeente of een professionele instelling van belang zijn. Bijvoorbeeld voor een subsidieaanvraag bij andere overheden of maatschappelijke instellingen (Coalitieakkoord, p19).
3.De procedure voor een aanvraag, een beslissing en verantwoording van de subsidie dient eenvoudig en transparant te zijn.
Subsidieaanvragen dienen digitaal plaats te vinden. Op de website van de gemeente West Betuwe wordt een apart digitaal subsidieloket gemaakt. Aandacht dient besteed te worden aan de handleiding voor een subsidieaanvraag, vraagbaak en contactpersonen.
De controle op de subsidieaanvraag, de uitvoering en de verantwoording dient zo eenvoudig mogelijk plaats te vinden. Hoe lager de subsidie, hoe eenvoudiger de verantwoording. Het opstellen van een (jaarlijks) openbaar subsidieregister maakt transparant hoeveel en welke subsidies aan wie worden gegeven.
In de toekenning of afwijzing van de subsidieaanvraag dienen de grondslagen c.q. criteria te zijn opgenomen op grond waarvan tot een positief dan wel een negatief besluit is gekomen.
Met betrekking tot de verantwoording wordt het volgende onderscheid gemaakt:
- •
Subsidies tot en met € 2.500
Subsidies tot en met € 2.500 worden bij het besluit tot verlening van de subsidie direct door het college vastgesteld. De subsidieontvanger doet achteraf in een korte brief verslag van de activiteit.
- •
Subsidies tussen € 2.500 en € 50.000
Bij subsidies van meer dan € 2.500 maar ten hoogste € 50.000 moet de subsidieontvanger uiterlijk acht weken na afloop van de periode waarover subsidie is verstrekt, een aanvraag tot vaststelling indienen. De aanvraag bevat een inhoudelijk verslag waaruit blijkt in hoeverre de gesubsidieerde activiteiten zijn verricht en aan de verplichtingen is voldaan. Als het nodig is kan de gemeente door middel van een subsidieregeling een andere termijn dan acht weken vaststellen of andere gegevens dan een inhoudelijk verslag verlangen. Bijvoorbeeld dat gezien de aard van de subsidie nadere voorwaarden worden gesteld en dat eventueel in een subsidieovereenkomst wordt vastgelegd.
- •
Subsidie boven de € 50.000
Er wordt altijd een (meerjarige) overeenkomst tussen de gemeente en de subsidieontvanger gesloten. Bij subsidies van meer dan € 50.000 moet de subsidieontvanger een aanvraag tot vaststelling indienen. De aanvraag bevat:
- a.
een inhoudelijk verslag
- b.
een overzicht van de gesubsidieerde activiteiten en de hieraan verbonden financiën
- c.
een balans van het afgelopen subsidietijdvak met een toelichting daarop en
- d.
een controleverklaring, opgesteld door een onafhankelijk accountant.
Indien noodzakelijk kan door middel van een subsidieregel andere termijnen worden vastgesteld of andere gegevens worden verlangd.
- a.
- •
Meerjarige subsidies
Burgemeester en wethouders kunnen besluiten langdurige, maximaal vier jaar, subsidies te verstrekken. Hiervoor gelden de volgende voorwaarden:
- a.
Er is sprake van een structurele activiteit die per jaar vrijwel hetzelfde wordt uitgevoerd.
- b.
Prestaties die afgesproken zijn vergen een langere uitvoeringstijd dan een jaar en/of effecten zijn pas merkbaar over een langere tijd.
- c.
Er wordt ieder jaar een inhoudelijk verslag, jaarverslag, aan het college van Burgemeester en wethouders aangeboden.
- d.
De raad in het kader van het budgetrecht de bevoegdheid behoudt tot het vaststellen van de programmabegroting en de meerjarenbegroting.
- a.
4.Initiatieven die gericht zijn op vernieuwing van activiteiten en samenwerking met andere organisaties krijgen prioriteit in het subsidiebeleid.
Subsidieaanvragers kunnen met voorstellen komen die buiten de gebaande paden vallen maar die bijvoorbeeld wel sterk gericht zijn op samenwerking met andere partijen. Hierbij moet natuurlijk oog worden gehouden voor bepaalde organisaties die dat niet kunnen. Organisaties kunnen ook aansluiting zoeken bij het door de gemeente geformuleerde wenselijke beleid.
5.Eigen inbreng van de subsidieaanvrager vergroot de kans op subsidie.
De organisatie die een subsidie aanvraagt kan aangeven welke financiële bijdrage zelf wordt verleend. Een locatie, benodigde materialen en de inzet van vrijwilligers vallen ook onder een eigen bijdrage.
6.Duidelijke prestaties en effecten vergroot de kans op subsidie.
Een (nieuwe) activiteit die veel deelnemers trekt, structureel wordt en effect sorteert op de gemeenschap heeft een voordeel boven een activiteit die eenmalig is en maar een gering aantal deelnemers treft. In de subsidieregels kan dit verder worden uitgewerkt.
7.De gemeente kan zowel een bovengrens als een ondergrens vaststellen met betrekking tot de subsidiepot
Op grond van de Algemene Subsidieverordening zijn Burgemeester en wethouders bevoegd tot het vaststellen van subsidieplafonds. Een subsidieplafond is het maximale bedrag dat het college vooraf heeft vastgesteld en maximaal wil besteden aan bepaalde activiteiten. Bij het vaststellen van een subsidieplafond moet eveneens de wijze van verdeling worden vastgesteld. Een subsidieplafond voorkomt ‘open-eind’ regelingen. Verder geeft een bekendgemaakt subsidieplafond duidelijkheid aan de eventuele aanvragers. Zij weten daardoor immers hoeveel geld er in een bepaald tijdvak beschikbaar is. Aanvraag van kleine bedragen roept de vraag op waarom de subsidieaanvrager dat zelf niet kan bijdragen en aan de andere kant of het voor de gemeente wel zo effectief en efficiënt is om dergelijke kleine subsidiebijdragen te verlenen.
- •
Per subsidiecluster (cultuur, sport, welzijn etc) kan een subsidieplafond vastgesteld worden.
- •
Er wordt geen subsidie beneden een bedrag van € 250 verleend.
8.Maatwerk met betrekking tot de subsidieregels is van groot belang.
Zoals eerder geconstateerd is de diversiteit van activiteiten en organisaties in de 26 kernen bijzonder groot. Maatwerk is daarom noodzakelijk en gewenst. Hierbij blijven wel enkele uitgangspunten van belang. Gelijke monniken, gelijke kappen, eigen inbreng, effect van de activiteit en dergelijke. Maatwerk kan er toe leiden dat gezien een bijzondere omstandigheid een beroep wordt gedaan op de hardheidsclausule van de subsidieverordening. Het college van Burgemeester en wethouders kan de op dat punt de bestaande en relevante subsidieregel buiten werking stellen. Uiteraard dient dit goed gemotiveerd te worden.
IV ALGEMENE SUBSIDIE VERORDENING WEST BETUWE 2020
De belangrijkste punten die in de Algemene Subsidie Verordening West Betuwe 2020 zijn vastgelegd worden hier weergegeven.
- 1.
Er zijn drie categorieën subsidies, namelijk subsidies gericht op vitale kernen, op activiteiten/activering en op diensten (Jeugd, Welzijn en Zorgorganisaties). De uitleg per groep is reeds gegeven op pagina 6 in dit document.
- 2.
Er kan geen subsidie lager dan € 250 worden aangevraagd (artikel 4, lid 3).
- 3.
Subsidies worden in principe alleen verstrekt aan rechtspersoon met volledige rechtsbevoegdheid (Artikel 6.lid 1). Indien dit voortvloeit uit de aard van de activiteit kan Burgemeester en wethouders een subsidie verlenen aan één of meer natuurlijke personen (Artikel 6.lid 2).
- 4.
Er kan zowel een structurele als een incidentele subsidie worden aangevraagd (Artikel 6, lid 4, punten 7 en 8).
Structurele subsidie: Een subsidie die ieder jaar terugkeert omdat de activiteit hetzelfde blijft. Bijvoorbeeld cultuur- en sportverenigingen en beheer en onderhoud van accommodaties dat over jaren is uitgesmeerd. Subsidiebedrag kan verschillen omdat ledenaantal schommelt.
Incidentele subsidie: Subsidie die in principe éénmalig wordt verstrekt vanwege een nieuw initiatief, een bijzondere gebeurtenis en dergelijke. Initiatief c.q. activiteit kan leiden tot jaarlijks terugkerend waardoor het een structurele subsidie wordt.
- 5.
Een structurele subsidie kan voor maximaal vier jaar worden aangevraagd. Dit dient wel gemotiveerd te worden (Artikel 7).
- -
Meerjarige subsidie: kan bij een structurele activiteit die per jaar vrijwel hetzelfde wordt uitgevoerd. Prestaties die afgesproken zijn vergen een langere uitvoeringstijd dan een jaar en/of effecten zijn pas merkbaar over een langere tijd.
- -
- 6.
Een incidentele subsidie kan in principe voor één jaar worden aangevraagd.
- 7.
Ten aanzien van de verantwoording van ontvangen subsidies wordt een onderscheid gemaakt in
- a.
Subsidiebedragen beneden € 2.500 (Artikel 11)
- b.
Subsidiebedragen tussen € 2.500 en 50.000 (Artikel 12)
- c.
Subsidiebedragen hoger dan € 50.000 (Artikel 13).
- a.
-
De voorwaarden met betrekking tot verantwoording zijn bij a. licht en bij c. het zwaarst. Burgemeester en wethouders kunnen ten aanzien van b en c nadere regels stellen.
In de nota Subsidieregels kunnen extra regels opgenomen worden die een aanvulling, uitwerking, afwijking zijn op de Algemene Subsidie Verordening West Betuwe 2020 (artikelen 7, lid 2, 18, lid 7 en 20, lid 3).
V DE (KADER)NOTA’S
Kadernota Cultuur en Kunst West Betuwe
Het Cultuur- en Kunstbeleid rust op een viertal pijlers, te weten Versterken, Verbreden, Verbinden en Vernieuwen. Onder versterken wordt verstaan een bloeiend cultureel verenigingsleven als cement van de leefbaarheid. Vrijwilligers in de verenigingen en Identiteit en traditie; ons levendig erfgoed koesteren. Onder verbreden wordt verstaan; iedereen doet mee en speciale aandacht voor jongeren.
Verbinden is altijd synergie zoeken in de werkwijze en het verbindt mensen, dorpen en disciplines.
Het vernieuwen is inspringen op de veranderende behoeftes en expressievormen. Digitale kunstontwikkelingen.
Deze vier V’s worden nader geconcretiseerd in de vorm van Uitvoeringsagenda’s. Belangrijke principes hierbij zijn aansluiting zoeken bij kerngericht werken, ondersteuning van de gemeente bij het zoeken naar samenwerking waarbij de samenleving zelf aan zet is. Dialoog en co-creatie is van belang en per opgave wordt bekeken welke actoren erbij betrokken moeten worden.
Kadernota Dorpshuizen en Multifunctionele Centra
Om de leefbaarheid en de sociale samenhang in stand te houden is een ontmoetingspunt in de kern van belang. En dat zijn dorpshuizen. Voor de langere termijn is een zogenaamde ‘Tafel van zeven’ geformuleerd. Over sociaal beleid, voorzieningenniveau, vastgoed, horeca/commercie en ondersteuning worden afspraken gemaakt. Een jaarlijks overleg met de dorpshuizen en het instellen van een Klankbordgroep maken deze ‘Tafel van zeven’ compleet.
De subsidie Vitale dorpshuizen gaat de dorpshuizen ondersteunen om activiteiten op sociaal terrein uit te voeren en verder te ontwikkelen. Preventie, inclusie, eenzaamheidsbestrijding, voorlichting, zorg en ontspanning zijn belangrijke taken.
Een Fonds Steengoed ondersteunt de dorpshuizen om de accommodatie goed te beheren en te onderhouden zodat een goede staat van de accommodaties gewaarborgd blijft.
Kadernota Speelruimtebeleid
Normen zijn geformuleerd voor de hoeveelheid en typen speelruimten in relatie tot de huidige en toekomstige demografische opbouw binnen de kernen. Speeltuinverenigingen realiseren en beheren onder regie van de gemeente speelruimten. Het aantal speelruimten zal afnemen en de speeltoestellen worden evenredig verdeeld over het aantal overblijvende speelruimten. Er worden (vervanging)investeringen gepleegd om de achterstanden in te lopen en de speelruimten kwalitatief en functioneel op een goed niveau te krijgen. Het gemeentelijk beleid is gericht op ondersteuning van de speeltuinverenigingen. Dat geschiedt langs twee lijnen: het plegen van (vervanging)investeringen en het verrichten van beheer en onderhoud. Doel is het realiseren van centrale, multifunctionele en inclusieve speelruimten. Waar een toekomstbestendig kwalitatief aanbod kan worden geboden en iedereen, jong en oud, kan ontmoeten, ontdekken en ontplooien in de kernen. Hiervoor worden twee subsidies opgesteld. Om van de huidige naar de nieuwe en gewenste situatie te komen is een overgangsperiode noodzakelijk. Uitgegaan wordt van 2 jaar.
Kadernota Sport
Het sportlandschap dat is ontstaan na de gemeentelijke herindeling is zeer divers en complex. Dat geldt zowel voor de binnensport als de buitensport. Het in kaart brengen van eigendomssituaties, investeringen, beheerovereenkomsten, tarieven en subsidies vergt meert tijd dan verwacht. Het tot stand komen van een kadernota Sport 2022-2026 vraagt ruim een half jaar langer tijd. Niettemin blijft de aanpak er op gericht om vóór 2022 nieuwe Subsidieregels voor de sport op te stellen. Deze nota Subsidieregels zal in het najaar van 2021 worden aangevuld met het hoofdstuk Sport. Tot 1-1-2022 blijven de huidige subsidieregels van kracht.
Nota Bouwen aan Sociale Kracht
De kosten voor het sociaal domein nemen toe en zonder maatregelen wordt het op korte termijn onbetaalbaar. In het beleidsplan staat beschreven hoe grip te krijgen op de kosten door te bouwen aan sociale kracht. Een sterke samenleving ondersteunt een sterk sociaal domein. Door te investeren in de sociale kracht van onze dorpen en steden worden problemen voorkomen en wordt de leefbaarheid van de kernen gestimuleerd. Voor inwoners die een steun in de rug nodig hebben wordt zorg lokaal en laagdrempelig georganiseerd. Waar nodig wordt gespecialiseerde zorg geboden, met zoveel mogelijk gebruik van collectieve voorzieningen.
Aan de hand van zeven maatregelen wordt grip verkregen op de toenemende uitgaven van het sociaal domein. Het stimuleren van de sociale kracht is daarbij de basis. Aan de hand van de ontwikkellijn ‘een sterke samenleving’ wordt ingezet op 1) preventie en vroegsignalering en 2) uitbreiding van het aantal algemeen toegankelijke voorzieningen. De tweede ontwikkellijn ‘De juiste zorg op de juiste plek’. Hierbij is het uitgangspunt: waar nodig opschalen naar gespecialiseerde zorg, waar mogelijk afschalen naar laagdrempelige zorg. De te nemen maatregelen zijn: 3) verbeterde regievoering, 4) nieuwe inkoopcontracten voor de zorg, 5) efficiëntere bedrijfsvoering, 6) verbeterde samenwerking met partners en 7) versobering van het aanbod.
Kernenbeleid
Met kerngericht werken wordt beoogd dichtbij de inwoners te staan als het gaat om dienstverlening, leefbaarheid, sociale cohesie en het uitvoeren van gemeentelijke (beheer)taken. De aandacht ligt op het ontwikkelen van kernagenda’s die in samenspraak met de inwoners van een kern worden opgesteld en uitgevoerd. De harmonisatie van het beleid en het ontwikkelen van nieuw beleid is een moment om het kerngericht werken daarin te integreren. Om verdere invulling te geven aan het kerngericht werken is voor de ontwikkeling en realisatie van de kernagenda’s een éénmalig investeringsbedrag van 1 miljoen euro door de raad beschikbaar gesteld. Door de koppeling van de gemeentelijke inzet aan de subsidiemogelijkheden van de provincie (dorpendeals) en fondsen en de inzet van inwoners uit de kernen wordt een meerwaarde gecreëerd, waarbij de middelen vanuit de gemeente minimaal worden verdubbeld en in sommige gevallen (door inzet vanuit de kernen en door gebruik te maken van fondsen) verdrievoudigd. Georganiseerde inwonersplatformen worden door de gemeente ondersteund. Het voor de kernen beschikbare leefbaarheidsbudget wordt ingezet voor kleinere initiatieven in en rond de kernen, bijvoorbeeld op het gebied van sociale samenhang, participatie, omzien naar elkaar, sociaal culturele activiteiten en zorg.
VI SUBSIDIEREGELS
Uitgangspunten
- 1.
In deze nota zijn alle subsidies opgenomen die de gemeente verstrekt aan maatschappelijke organisaties en instellingen. Gemeentelijke subsidies of bijdragen vallen buiten deze nota Subsidieregels als er sprake is van een aparte verordening (zie de opgenomen verordeningen in de bijlage één) of als er expliciet sprake is van inkoop.
- 2.
In deze nota Subsidieregels zijn de activiteiten, programma’s aangegeven die in aanmerking komen voor een gemeentelijke subsidie. Niet de organisaties die ze in opdracht van de gemeente uitvoeren.
- 3.
Een nota Inkoopbeleid West Betuwe 2021-2022 is in voorbereiding. Afstemming tussen deze nota en de nota Subsidieregels leidt tot het volgende.
Subsidies aan organisaties met een sterk dienstverlenend karakter dienen conform het inkoopbeleid en de inkoopprocedures uitgevoerd te worden. De komende periode zal worden bezien of deze subsidies vervallen, met andere woorden de Algemene Subsidieverordening is in deze gevallen dan niet meer van toepassing, omdat deze subsidies dan als inkoop worden gezien.
- 4.
Als gevolg van de harmonisatie zijn overgangsregelingen, het afbouwen van de subsidie, toegepast. Deze zijn buiten de nota Subsidieregels gehouden. De gemeente legt afspraken omtrent deze overgangsregelingen vast in een brief aan de betreffende organisatie. Op basis daarvan vinden in de jaren 2022 en 2023 uitkeringen plaats.
- 5.
Er is onderscheid gemaakt tussen structurele en incidentele subsidies. Structurele subsidies worden gegeven voor vaststaande activiteiten, programma’s die ieder jaar terug komen. Incidentele subsidies keert de gemeente uit voor éénmalige (nieuwe) activiteiten. Komt die activiteit als gevolg van behoefte, succes, draagvlak weer terug en de gemeente besluit die activiteit weer te subsidiëren dan wordt het na twee jaar een structurele subsidie.
- 6.
Structurele subsidies kunnen in de periode van 1 maart tot 1 juni van het voorafgaande subsidiejaar worden aangevraagd. Incidentele subsidies kunnen gedurende het gehele jaar uiterlijk drie maanden voor de activiteit worden aangevraagd met dien verstande dat het subsidieplafond voor het betreffende subsidiecategorie nog niet is bereikt.
- 7.
Een meerjarensubsidie, maximaal vier jaar, kan worden verstrekt als de jaarlijkse subsidie min of meer vaststaat. Bijvoorbeeld als een bijdrage in beheer en onderhoud wordt gegeven. Als een subsidie voor vier jaar wordt uitgekeerd dan vervalt de jaarlijkse aanvraagprocedure. Voorgesteld wordt om de subsidient een meldingsplicht op te leggen. Bij veranderende omstandigheden dient dit gemeld te worden aan de gemeente. De gemeente heeft die meldplicht ook als vastgestelde gemeentelijke begrotingen daartoe aanleiding geven.
- 8.
Indien een subsidieplafond wordt toegepast dan vereist artikel 4:26 Awb een verdeelsystematiek. De verdeelsystematiek die wordt toegepast is ‘wie het eerst komt wie het eerst maalt’.
- 9.
Het subsidieplafond en de verdeelsystematiek moeten worden bekend gemaakt in het elektronisch Gemeenteblad, 4:26 lid 2 en 4:27 lid 1 Awb. De subsidiestaat en de nota Subsidieregels worden in het elektronische Gemeenteblad en de gemeentelijke website gepubliceerd.
Toelichting op de subsidietabel
- 1.
Naam: naam van de subsidie
- 2.
Doelgroep: onder de doelgroep wordt verstaan de categorie organisaties die het betreft. Dus niet de organisatie bij naam en toenaam en niet de doelgroep voor wie de subsidie uiteindelijk is bedoeld.
- 3.
Subsidiabele activiteiten: de voor de subsidie in aanmerking komende activiteiten worden genoemd.
- 4.
Grondslag van het beleid: waar de reden voor een subsidie is aangegeven. Kan een gemeentelijk beleidsplan of een landelijke wet zijn die de kaders en het beleid aangeven op basis waarvan tot subsidiering is overgegaan.
- 5.
Aanvullende eisen: zijn in deze nota Subsidieregels gesteld waaraan moet worden voldaan om in aanmerking te komen voor een subsidie.
- 6.
Grondslag subsidie: geeft aan op welke wijze de omvang van het subsidiebedrag tot stand is gekomen. Bijvoorbeeld een bedrag per lid, of een activiteit of een vast bedrag.
- 7.
Subsidieplafond, een maximaal uit te geven bedrag door de gemeente, wordt gekoppeld aan een incidentele subsidie. Bij structurele subsidies is de omvang jaarlijks bekend en vaststaand. Bij een incidentele subsidie is het totale bedrag bekend, de grondslag van de subsidie ook maar is jaarlijks onbekend hoeveel aanvragen er worden gedaan. Om (forse) overschrijdingen van het beschikbare budget te voorkomen wordt een subsidieplafond ingesteld.
1. Vitale Kernen
A.Overlegvormen kernen
Naam |
Overlegvormen kernen |
|
Doelgroep |
Bewoners uit een kern die in gezamenlijkheid als een organiserend platform binnen de kern willen functioneren op het gebied van leefbaarheid en sociale cohesie. |
|
Subsidiabele activiteiten |
|
|
Grondslag beleid |
Kernenbeleid. Nota Kerngericht werken West Betuwe. Beleid is gericht op ondersteunen van bewonersinitiatieven en-overleggen. |
|
Aanvullende eisen |
|
|
Grondslag subsidie |
Voor ondersteuning kan maximaal € 1.500.- per kern worden aangevraagd. Voor ondersteuning in buurten kan maximaal € 500 worden aangevraagd. |
|
Subsidieplafond |
N.v.t. |
Structureel |
B.Vitale dorpshuizen
Naam |
Vitale dorpshuizen |
Doelgroep |
21 dorpshuizen en 4 Multifunctionele centra (MFC) |
Subsidiabele activiteiten |
Activiteiten van dorpshuizen en MFC’s die (integrale) leefbaarheid en sociale cohesie bevorderen. Activiteiten van dorpshuizen en MFC’s die Kerngericht werken. |
Grondslag beleid |
Kadernota dorpshuizen en Multifunctionele centra. Bouwen aan Sociale Kracht Nota Kerngericht werken West Betuwe. Subsidie wordt verstrekt om sociale activiteiten te verrichten die de leefbaarheid en de sociale cohesie in een kern versterken. Uitvoering van de beleidsnota Bouwen aan Sociale Kracht is mede het doel. |
Aanvullende eisen |
|
|
Grondslag subsidie |
Maximale subsidie van € 3.500.- per dorpshuis/MFC. Vastgelegde afspraken tussen de dorpshuizen/MFC’s en de gemeente. |
|
Subsidieplafond |
N.v.t. |
Structureel |
C.Leefbaarheidsbudget
Naam |
Leefbaarheidsbudget Kerngericht werken |
|
Doelgroep |
Bewoners en organisaties in 26 kernen |
|
Subsidiabele activiteiten |
Kerngerichte activiteiten/initiatieven die gericht zijn op bevordering van de leefbaarheid, de sociale vitaliteit en/of de sociale infrastructuur van een kern. |
|
Grondslag beleid |
Kernenbeleid. Nota Kerngericht Werken West Betuwe. Kerngericht werken in de gemeente West Betuwe Beleid is gericht op het stimuleren, verrichten van activiteiten die bijdragen aan leefbaarheid in zijn algemeen of aan beleidsdoelen (onder andere sociaal beleid) die van belang zijn voor de kern. |
|
Aanvullende eisen |
|
|
Grondslag subsidie |
Per kern kan maximaal €5.000 worden aangevraagd voor subsidiabele activiteiten. Per aanvraag is maximaal € 2.000 beschikbaar. Indien van toepassing kan voor een noodzakelijke impuls aan bestaande activiteiten maximaal 25% van het beschikbare budget per kern aangevraagd worden. |
|
Subsidieplafond |
€ 132.500 |
Incidenteel |
D.Fonds Steengoed
Naam |
Fonds Steengoed |
|
Doelgroep |
15 dorpshuizen |
|
Subsidiabele activiteiten |
Groot onderhoud zoals in de 15 DMOP’s (Duurzame Meerjarige Onderhoudsplannen) is aangegeven. |
|
Grondslag beleid |
Kadernota Dorpshuizen en MFC’s en opgesteld DMOP van 15 dorpshuizen. Subsidie wordt verstrekt om het eigenaarsgedeelte beheer en onderhoud van de 15 dorpshuizen voor maximaal 60% van de daadwerkelijke kosten te financieren. Omdat uitgaven op grond van de opgestelde DMOP’s jaarlijks fluctueren is het Fonds Steengoed ingesteld. Flexibel omgaan met uitgaven wordt daarmee mogelijk. |
|
Aanvullende eisen |
|
|
Grondslag subsidie |
|
|
Subsidieplafond |
N.v.t. |
Structureel |
E.Beheer en onderhoud speelruimten
Naam |
Beheer en onderhoud speelruimten |
|
Doelgroep |
Speeltuinverenigingen |
|
Subsidiabele activiteiten |
Bijdrage beheer en onderhoud speelruimten en speeltoestellen |
|
Grondslag beleid |
Kadernota Speelruimtebeleid 2022-2026 Aangegeven is dat speelruimten in de kernen een belangrijke functie vervullen. Speelruimten worden in belangrijke mate onderhouden door vrijwilligers. Bij amendement van de raad is per 2021 structureel € 65.000 toegevoegd aan het Fonds Speelruimten. Na de transitieperiode wordt bezien op welke wijze deze middelen kunnen worden overgeheveld naar de subsidie Beheer en onderhoud speelruimten dan wel terugvloeien naar het Leefbaarheidsbudget. |
|
Aanvullende eisen |
|
|
Grondslag subsidie |
Voor beheer en onderhoud: aantal functies met 4 speeltoestellen per functie. Bijdrage € 75,81 per genormeerd toestel. |
|
Subsidieplafond |
N.v.t. |
Structureel |
F.Fonds Speelruimten: investering/vervanging speeltoestellen
Naam |
Fonds speelruimten: investeringen en/of vervanging speeltoestellen |
|
Doelgroep |
Speeltuinverenigingen |
|
Subsidiabele activiteiten |
Bijdrage voor (vervanging)investeringen speeltoestellen |
|
Grondslag beleid |
Kadernota Speelruimtebeleid 2022-2026 Aangegeven is dat speelruimten in de kernen een belangrijke functie vervullen. Er is een inhaalslag nodig om een aantal speelruimten kwalitatief, functioneel op orde te brengen, gegeven de demografische ontwikkelingen. In een transitieperiode van 2 jaar wordt geïnvesteerd in speeltoestellen en of andere (noodzakelijke) ingrepen. Bij amendement van de raad is per 2021 structureel € 65.000 toegevoegd aan het Fonds Speelruimten. Na de transitieperiode wordt bezien op welke wijze deze middelen kunnen worden overgeheveld naar de subsidie Beheer en onderhoud speelruimten dan wel terugvloeien naar het Leefbaarheidsbudget. |
|
Aanvullende eisen |
|
|
Grondslag subsidie |
Voor investeringen: aantal functies met 4 speeltoestellen per functie en een investeringsbedrag per speeltoestel van € 5.000.- |
|
Subsidieplafond |
N.v.t. |
Structureel |
2. Subsidies activiteiten/activering
A.Cultuur en Kunst
Naam |
Muziekverenigingen |
|
Doelgroep |
Leden van 15 muziekverenigingen |
|
Subsidiabele activiteiten |
Muziekoptredens, muziekonderwijs, onderlinge samenwerking |
|
Grondslag beleid |
Kadernota Cultuur en Kunst Subsidie muziekverenigingen: Verbinden: Contact wordt gezocht met andere verenigingen in de kern en/of andere muziekverenigingen in de gemeente om van elkaar te leren, voor elkaar dingen te doen. Verbreden: Speciale aandacht voor jongeren buiten en binnen de muziekwereld. Versterken: Bijdrage(n) binnen de kern(en), Samenwerken met andere (muziek)verenigingen Vernieuwen: Inspringen op veranderende behoeftes. Subsidie jeugdopleiding; Verbreden: jeugdleden professioneel muziekonderwijs geven Versterken: verenigingen organiseren zich. |
|
Aanvullende eisen |
Subsidie muziekverenigingen
Subsidie jeugdopleiding
|
|
Grondslag subsidie |
Subsidie muziekverenigingen. Basisbedrag aantal leden: 30-60 leden € 1.250.- 60-90 leden € 750.- >90 leden € 250.- Per senior lid € 49.- Per jeugdlid € 97.60 Subsidie jeugdopleiding. Per jeugdlid. 2022: € 34,61, 2023 € 69,30, 2024 € 101,79 |
|
Subsidieplafond |
N.v.t. |
Structureel |
Naam |
Zangkoren |
|
Doelgroep |
Leden van 21 zangverenigingen |
|
Subsidiabele activiteiten |
Bijdrage in kosten zangkoren. |
|
Grondslag beleid |
Kadernota Cultuur en Kunst Verbinden: Contact wordt gezocht met andere verenigingen in de kern en / of andere zangkoren in de gemeente om van elkaar te leren, voor elkaar dingen te doen. Verbreden: Speciale aandacht voor jongeren buiten en binnen de muziekwereld. Versterken: Bijdrage(n) binnen de kern(en), Samenwerken met andere (zang)verenigingen Vernieuwen: Inspringen of veranderende behoeftes door nieuwe dingen te doen. |
|
Aanvullende eisen |
|
|
Grondslag subsidie |
Een vast bedrag van € 400 per zangvereniging. |
|
Subsidieplafond |
N.v.t. |
Structureel |
Naam |
Toneelverenigingen |
|
Doelgroep |
Leden van de toneelverenigingen |
|
Subsidiabele activiteiten |
Bijdrage in kosten om toneel mogelijk te maken |
|
Grondslag beleid |
Kadernota Cultuur en Kunst Verbinden: Contact wordt gezocht met andere verenigingen in de kern en / of andere toneelverenigingen in de gemeente om van elkaar te leren, voor elkaar dingen te doen. Verbreden: Speciale aandacht voor bijzondere doelgroepen buiten en binnen de toneelverenigingen. Versterken: Bijdrage(n) binnen de kern(en), Samenwerken met andere (toneel)verenigingen Vernieuwen: Inspringen of veranderende behoeftes door nieuwe dingen te doen. |
|
Aanvullende eisen |
|
|
Grondslag subsidie |
Vast bedrag van € 300 per toneelvereniging. |
|
Subsidieplafond |
N.v.t. |
Structureel |
Naam |
Terugkerende activiteiten van culturele waarde |
|
Doelgroep |
Organisaties die terugkerende culturele activiteiten organiseren |
|
Subsidiabele activiteiten |
Het organiseren van jaarlijks terugkerende culturele- en kunstevenementen en activiteiten. |
|
Grondslag beleid |
Kadernota Cultuur en Kunst Verbinden: Contact wordt gezocht met andere initiatieven / organisaties in de kern(en) om af te stemmen, van elkaar te leren, voor elkaar dingen te doen. Verbreden: Speciale aandacht voor doelgroepen, waaronder jongeren in de gemeente om mee te doen. Versterken: Bijdrage(n) binnen de kern(en), Samenwerken met andere organisatoren evenementen. Vernieuwen: Inspringen of veranderende behoeftes door nieuwe dingen te doen. |
|
Aanvullende eisen |
|
|
Grondslag subsidie |
Een maximale bijdrage van €1500 per evenement als bijdrage in de organisatiekosten. |
|
Subsidieplafond |
N.v.t. |
Structureel |
Naam |
Film West Betuwe |
|
Doelgroep |
Organisatie die filmprogramma aanbiedt. |
|
Subsidiabele activiteiten |
Aanbieden van filmprogramma en film gerelateerde activiteiten aan filmliefhebbers uit de gemeente West Betuwe. |
|
Grondslag beleid |
Kadernota Cultuur en Kunst Verbinden: Contact wordt gezocht met andere organisatoren om van elkaar te leren, voor elkaar dingen te doen. Verbreden: Speciale aandacht voor jongeren buiten en binnen de filmwereld. Versterken: Samenwerken met andere organisatoren evenementen. Vernieuwen: Inspringen of veranderende behoeftes door nieuwe dingen te doen. |
|
Aanvullende eisen |
|
|
Grondslag subsidie |
Bijdrage in de exploitatie van € 5.400. |
|
Subsidieplafond |
N.v.t. |
Structureel |
Naam |
Bijzondere accommodaties (erfgoed) |
|
Doelgroep |
Culturele accommodaties |
|
Subsidiabele activiteiten |
Het in stand houden van de accommodatie (beheer en onderhoud) en de accommodatie beschikbaar stellen voor dan wel organiseren van culturele evenementen. |
|
Grondslag beleid |
Kadernota Cultuur en Kunst Subsidie wordt structureel verstrekt. Verbinden: Contact wordt gezocht met andere initiatieven / organisaties in de kern(en) om af te stemmen, van elkaar te leren, voor elkaar dingen te doen. Verbreden: Speciale aandacht voor specifieke doelgroepen. Versterken: Bijdrage(n) binnen de kern(en), Samenwerken met andere organisatoren evenementen. Vernieuwen: Inspringen of veranderende behoeftes door nieuwe dingen te doen. |
|
Aanvullende eisen |
|
|
Grondslag subsidie |
Op basis van (meer) jarig programma met financiële onderbouwing. |
|
Subsidieplafond |
N.v.t. |
Structureel |
Naam |
Incidentele culturele activiteiten |
|
Doelgroep |
Inwoners en organisaties die een (vernieuwende) culturele activiteit opzetten en uitvoeren. |
|
Subsidiabele activiteiten |
Vernieuwende culturele projecten en kunstzinnige activiteiten/projecten, hoofdzakelijk uitgevoerd door amateurs die bijdragen om de doelstellingen uit de kadernota Cultuur en Kunst te verwezenlijken. Dit kan ook het schrijven over kunst, cultuur of erfgoed van de gemeente West Betuwe zijn. |
|
Grondslag beleid |
Kadernota Cultuur en Kunst Subsidie wordt incidenteel verstrekt. Verbinden: Contact wordt gezocht met andere initiatieven / organisaties in de kern(en) om af te stemmen, van elkaar te leren, voor elkaar dingen te doen. Verbreden: Speciale aandacht voor specifieke doelgroepen. Versterken: Bijdrage(n) binnen de kern(en), Samenwerken met andere inwoners / organisaties. Vernieuwen: Inspringen of veranderende behoeftes door nieuwe dingen te doen. |
|
Aanvullende eisen |
|
|
Grondslag subsidie |
Per aanvraag is maximaal éénmalig € 1.500 beschikbaar De subsidie kan niet meer bedragen dan 80% van de totale kosten Op basis van (meer) jarig programma, aantal deelnemers/leden en financiële onderbouwing. |
|
Subsidieplafond |
€ 20.000 |
Incidenteel |
B. Sport (nog in te vullen)
Naam |
Binnen- en buitensport activiteiten |
|
Doelgroep |
Sportverenigingen |
|
Subsidiabele activiteiten |
||
Grondslag beleid |
Kadernota Sport De nota zal medio 2021 worden vastgesteld. Antwoord zal gegeven worden op te realiseren (vervangings-) investeringen, beheer en onderhoud, huurtarieven, ondersteuning en activiteiten. In het najaar 2021 worden op grond van de Kadernota sport subsidieregels opgesteld. Sportverenigingen kunnen dan eind 2021 subsidie aanvragen voor 2022. Proces om dit te realiseren wordt nog nader uitgewerkt. |
|
Aanvullende eisen |
Nog nader te bepalen |
|
Grondslag subsidie |
Nog nader te bepalen |
|
Subsidieplafond |
N.v.t. |
Structureel |
C.Jeugd en jongeren
Naam |
Vrijwillige Opvoedingsondersteuning |
|
Doelgroep |
Organisaties die vrijwillige opvoedondersteuning aanbieden voor ouders van kinderen in de leeftijd 0-23 jaar. |
|
Subsidiabele activiteiten |
Het bieden van vrijwillige ondersteuningstrajecten aan ouders op het gebied van opgroeien en opvoeden |
|
Grondslag beleid |
Beleidsnota’s Bouwen aan Sociale Kracht. Inzetten op preventie (voorkomen van inzetten zwaardere zorg). Inzetten van preventieve vrijwillige opvoedondersteuning, zodat ouders met lichte hulpvragen snel worden geholpen, op een laagdrempelige manier. Hiermee voorkomen we inzet van zwaardere vormen van jeugdhulp. Doel is dat ouders na dit traject geactiveerd zijn om zelfstandig verder te gaan. |
|
Aanvullende eisen |
|
|
Grondslag subsidie |
Bedrag per koppeling van maximaal € 1.250 |
|
Subsidieplafond |
N.v.t. |
Structureel |
Activiteit |
Jongerenbegeleiding bij meervoudige problematiek |
|
Doelgroep |
Jeugd en jongeren tussen de 15-25 jaar |
|
Subsidiabele activiteiten |
Trajectbegeleiding van jongeren tussen de 15-25 jaar met meervoudige problematiek op minimaal 2 van de volgende gebieden: Schulden, Inkomen, Dagbesteding, Justitie, Verslaving, Psychiatrie, Huisvesting |
|
Grondslag beleid |
Preventief jeugdbeleid |
|
Aanvullende eisen |
|
|
Grondslag subsidie |
Vast bedrag per traject van € 5.925 |
|
Subsidieplafond |
N.v.t. |
Structureel |
Naam |
Speelgoed uitleen |
|
Doelgroep |
Organisatie (vrijwilligers) die uitlenen. |
|
Subsidiabele activiteiten |
Het uitlenen van speelgoed/speelmateriaal aan kinderen in de gemeente West Betuwe. |
|
Grondslag beleid |
Preventief jeugdbeleid, Bouwen aan Sociale Kracht |
|
Aanvullende eisen |
|
|
Grondslag subsidie |
Een vast bedrag per jaar van € 5.815 |
|
Subsidieplafond |
N.v.t. |
Structureel |
Naam |
Terugkerend Jongerenfestival |
|
Doelgroep |
Organisatie dat festival organiseert. |
|
Subsidiabele activiteiten |
Het organiseren van een jaarlijks festival voor jongeren in West Betuwe |
|
Grondslag beleid |
Bouwen aan Sociale Kracht Uitvoeringsplan jongerenparticipatie |
|
Aanvullende eisen |
|
|
Grondslag subsidie |
Een vast bedrag per jaar |
|
Subsidieplafond |
N.v.t. |
Structureel |
Naam |
Scouting |
|
Doelgroep |
Scoutingorganisatie |
|
Subsidiabele activiteiten |
Het organiseren van activiteiten voor en door jongeren in de gemeente West Betuwe. |
|
Grondslag beleid |
Bouwen aan Sociale Kracht Uitvoeringsplan jongerenparticipatie |
|
Aanvullende eisen |
|
|
Grondslag subsidie |
Een vast bedrag per jaar voor de scouting in West Betuwe |
|
Subsidieplafond |
N.v.t. |
Structureel |
Naam |
Vrijwillig jongerenwerk/activiteiten voor jongeren |
|
Doelgroep |
(Vrijwilligers)jeugdorganisatie die structurele jeugd- en jongerenactiviteiten organiseren. |
|
Subsidiabele activiteiten |
Het organiseren van activiteiten voor en door jongeren. Bijvoorbeeld door jeugdsozen. |
|
Grondslag beleid |
Bouwen aan Sociale Kracht Uitvoeringsplan jongerenparticipatie |
|
Aanvullende eisen |
|
|
Grondslag subsidie |
Een vast bedrag per jaar per organisatie |
|
Subsidieplafond |
N.v.t. |
Structureel |
Naam |
Incidentele activiteiten voor jeugd en jongeren (vrijwillig) |
|
Doelgroep |
Vrijwillige jeugd- en jongerenorganisaties |
|
Subsidiabele activiteiten |
Activiteiten voor en/of door jeugd en jongeren. |
|
Grondslag beleid |
Bouwen aan Sociale Kracht |
|
Aanvullende eisen |
|
|
Grondslag subsidie |
Maximaal bedrag van €1500 per subsidieaanvraag |
|
Subsidieplafond |
€ 10.645 |
Incidenteel |
D.Ouderen
Naam |
Ouderen (vrijwilligsondersteuning) |
|
Doelgroep |
Vrijwilligersorganisaties voor ouderen |
|
Subsidiabele activiteiten |
Activiteiten die ouderen ondersteunen en stimuleren bij het bevorderen van zelfredzaamheid en het voorkomen van sociaal isolement |
|
Grondslag beleid |
Beleidsnota Bouwen aan Sociale Kracht |
|
Aanvullende eisen |
|
|
Grondslag subsidie |
Vast bedrag voor een professionele instelling Vast bedrag voor een vrijwilligersorganisatie |
|
Subsidieplafond |
N.v.t. |
Structureel |
E.Sociaal Maatschappelijk
Naam |
Maatschappelijke participatie |
|
Doelgroep |
Organisatie (vrijwilligers) die activiteiten organiseren. |
|
Subsidiabele activiteiten |
Activiteiten ter bevorderen van persoonlijke ontwikkeling en maatschappelijke participatie van vrouwen. Het creëren van een ontmoetingsplek voor vrouwen. |
|
Grondslag beleid |
Bouwen aan Sociale Kracht |
|
Aanvullende eisen |
In het bijzonder zijn deze activiteiten bedoeld voor vrouwen |
|
Grondslag subsidie |
€ 575 per organisatie |
|
Subsidieplafond |
N.v.t. |
Structureel |
Naam |
Integratie minderheden |
|
Doelgroep |
Vrijwilligersorganisatie die zich richten op nieuwkomers |
|
Subsidiabele activiteiten |
Het organiseren van sociale activiteiten die bijdragen aan de integratie van nieuwkomers. |
|
Grondslag beleid |
Bouwen een Sociale Kracht |
|
Aanvullende eisen |
|
|
Grondslag subsidie |
Kosten voor de organisatie van deze activiteiten. |
|
Subsidieplafond |
N.v.t. |
Structureel |
Naam |
Alzheimercafé |
|
Doelgroep |
Organisatie die Alzheimercafé organiseert. |
|
Subsidiabele activiteiten |
Het organiseren van een Alzheimercafé:
|
|
Grondslag beleid |
Beleidsnota Bouwen aan Sociale Kracht |
|
Aanvullende eisen |
|
|
Grondslag subsidie |
Vast bedrag voor professionele instelling. Vast bedrag voor vrijwilligersorganisatie. |
|
Subsidieplafond |
N.v.t. |
Structureel |
Naam |
Vrijwillige terminale zorg |
|
Doelgroep |
Organisatie(vrijwilligers) die zorg verlenen |
|
Subsidiabele activiteiten |
Bijstaan van inwoners van de gemeente West Betuwe die terminaal zijn en hun naasten. |
|
Grondslag beleid |
Beleidsnota Bouwen aan Sociale Kracht |
|
Aanvullende eisen |
|
|
Grondslag subsidie |
Vast bedrag voor vrijwilligersorganisatie: € 1.600 |
|
Subsidieplafond |
N.v.t. |
Structureel |
Naam |
Incidentele sociaal maatschappelijke activiteiten |
|
Doelgroep |
Organisatie (vrijwilligers) die deze activiteiten verrichten. |
|
Subsidiabele activiteiten |
Kernoverstijgende activiteiten die een bijdrage leveren aan het bevorderen van maatschappelijke participatie en sociale samenhang. |
|
Grondslag beleid |
Beleidsnota Bouwen aan Sociale Kracht |
|
Aanvullende eisen |
|
|
Grondslag subsidie |
Maximaal bedrag per activiteit €1.500 |
|
Subsidieplafond |
€ 19.196 |
Incidenteel |
F.Armoede
Naam |
Onderwijsondersteuning |
|
Doelgroep |
Organisatie die mensen met een minimuminkomen ondersteunt. |
|
Subsidiabele activiteiten |
Vroegtijdige ondersteuning van mensen met een minimum inkomen, uitgevoerd door vrijwilligers. |
|
Grondslag beleid |
Participatiewet Minimabeleid van de gemeente West Betuwe |
|
Aanvullende eisen |
|
|
Grondslag subsidie |
Bijdrage aan doelgroep voor aanschaf van bijvoorbeeld een fiets, laptop of deelname aan schoolreisje, sportkamp |
|
Subsidieplafond |
N.v.t. |
Structureel |
Naam |
Schuldhulpverlening |
|
Doelgroep |
Vrijwilligers die aan schuldhulpverlening doen |
|
Subsidiabele activiteiten |
Werving en opleiding schuldhulpmaatjes |
|
Grondslag beleid |
Wet gemeentelijke schuldhulpverlening. |
|
Aanvullende eisen |
|
|
Grondslag subsidie |
Vaste bijdrage in kosten van organisatie en vrijwilligers. |
|
Subsidieplafond |
N.v.t. |
Structureel |
Naam |
Kleding- en speelgoedbanken |
|
Doelgroep |
Vrijwilligers die kleding en speelgoed en aanverwante artikelen inzamelen en distribueren. |
|
Subsidiabele activiteiten |
Het distribueren van kleding, speelgoed en aanverwante artikelen door vrijwilligers. |
|
Grondslag beleid |
Gemeentelijk minimabeleid Beleid gericht op inwoners van de gemeente West Betuwe die zich niet kunnen veroorloven kleding, speelgoed en aanverwante artikelen aan te schaffen. |
|
Aanvullende eisen |
|
|
Grondslag subsidie |
Bijdrage aan activiteiten |
|
Subsidieplafond |
N.v.t. |
Structureel |
Naam |
Voedselbanken |
|
Doelgroep |
Voedselbanken |
|
Subsidiabele activiteiten |
Voedselbanken die voedsel inzamelen en distribueren. |
|
Gemeentelijke minimabeleid |
Bijdrage leveren aan verzachting van (verborgen) armoede. Gezinnen/huishoudens die gebruik maken van de voedselbank. |
|
Aanvullende eisen |
|
|
Grondslag subsidie |
Bijdrage van € 900 per voedselbank. |
|
Subsidieplafond |
N.v.t. |
Structureel |
G.Vrijwilligers
Activiteit |
EHBO |
|
Doelgroep |
Vrijwilligers |
|
Subsidiabele activiteiten |
Activiteiten van een EHBO-vereniging |
|
Grondslag beleid |
Nota Volksgezondheid (2021) |
|
Aanvullende eisen |
|
|
Grondslag subsidie |
Vast bedrag van € 387,50 per vereniging |
|
Subsidieplafond |
N.v.t. |
Structureel |
Activiteit |
Buurtbus |
|
Doelgroep |
Iedereen die ander openbaar vervoer ontbeert. |
|
Subsidiabele activiteiten |
Vrijwilligers die dienstregeling van de buurtbus uitvoeren. |
|
Grondslag beleid |
Provinciaal openbaar vervoerbeleid en vervoer maatschappij Arriva De provincie Gelderland en Arriva regelen de aanschaf en onderhoud van de buurtbus en stellen de dienstregelingen vast. Eveneens de situering van de buurtbushaltes. |
|
Aanvullende eisen |
|
|
Grondslag subsidie |
€ 400 per buurtbusdienstregeling. Op dit moment zijn er vijf in de gemeente West Betuwe |
|
Subsidieplafond |
N.v.t. |
Structureel |
Naam |
Incidentele activiteiten voor vrijwilligers |
|
Doelgroep |
Organisatie en vrijwilligers werkzaam in de gemeente West Betuwe |
|
Subsidiabele activiteiten |
Deskundigheidsbevordering van vrijwilligers door vrijwilligersorganisaties. Dit kan zowel bestuurlijke als inhoudelijke deskundigheidsbevordering betreffen |
|
Grondslag beleid |
Beleidsnota Bouwen aan Sociale Kracht |
|
Aanvullende eisen |
|
|
Grondslag subsidie |
75% van de totale cursuskosten, met een maximum van € 300 per organisatie per jaar |
|
Subsidieplafond |
€ 9.056 |
Incidenteel |
3. Subsidie aan diensten
A.Buurtwerk
Naam |
Buurtwerk/opbouwwerk |
|
Doelgroep |
Inwoners van de gemeente West Betuwe |
|
Subsidiabele activiteiten |
Per 2022 is door de raad een bezuiniging doorgevoerd. In 2021 zal met de instellingen overleg plaatsvinden over de invulling daarvan en of dit zal leiden tot aanpassing van de subsidieregels. Algemene ondersteuning opbouw-/buurtwerk, netwerkontwikkeling, houden van spreekuren, toerusten van maatschappelijk actieve groepen en het ontwikkelen van samenwerkingsverbanden. |
|
Grondslag beleid |
Beleidsnota Bouwen aan Sociale Kracht |
|
Aanvullende eisen |
|
|
Grondslag subsidie |
Aantal Fte en behaalde resultaten. |
|
Subsidieplafond |
N.v.t. |
Structureel |
B.Jongerenwerk
Naam |
Jongerenwerk |
|
Doelgroep |
Professionele organisatie die jongerenwerk aanbiedt. Gaat om jeugd en jongeren tussen de 12-23 jaar |
|
Subsidiabele activiteiten |
|
|
Grondslag beleid |
Bouwen aan Sociale Kracht |
|
Aanvullende eisen |
|
|
Grondslag subsidie |
Inzet op basis van gebiedsindeling (5 gebieden). Vast bedrag van €31.535 per gebied. |
|
Subsidieplafond |
N.v.t. |
Structureel |
C.Jongerenadviesraad
Naam |
Professionele begeleiding jongerenadviesraad |
|
Doelgroep |
Ondersteuning leden van de jongerenadviesraad |
|
Subsidiabele activiteiten |
Begeleiden en faciliteren van jongerenadviesraad |
|
Grondslag beleid |
Bouwen aan Sociale Kracht Uitvoeringsplan jongerenparticipatie |
|
Aanvullende eisen |
|
|
Grondslag subsidie |
€ 3.000 voor activiteiten, €12.000 inzet fte. |
|
Subsidieplafond |
N.v.t. |
Structureel |
D.Combinatiefunctionarissen
Naam |
Subsidie Combinatiefunctionarissen |
|
Doelgroep |
Organisatie die combinatiefunctionarissen in dienst neemt en het gemeentelijk beleid uitvoert. |
|
Subsidiabele activiteiten |
Cultuur- en sportcoaches die activiteiten organiseren voor alle inwoners van West Betuwe. Iedereen; scholieren, ouderen, (leden) sport- en kunst en cultuurverenigingen. |
|
Grondslag beleid |
Rijksbeleid Kadernota Cultuur en Kunst Nota Bouwen aan Sociale Kracht Nota Sportbeleid West Betuwe Een leven lang inclusief sporten, bewegen en beoefenen van culturele activiteiten mogelijk maken. Lokale verbindingen tot stand brengen en uitbouwen van sport en cultuur met andere gemeentelijke beleidsdomeinen en voorzieningen. Denk vooral aan verbinding met het lokaal sportakkoord, het nog te ontwikkelen preventieakkoord en de verbinding met het lokale convenant cultuureducatie. Nauwe samenwerking realiseren van aanbieders in sport- en cultuursector, aansluiting zoeken bij meer informele vormen van sport, bewegen en cultureel actief zijn plus versterken en innoveren van aanbieders/vrijwilligersorganisaties. |
|
Aanvullende eisen |
Samenwerken, verbinden met bestaande initiatieven. |
|
Grondslag subsidie |
Rijksnorm tot 2022 is bijdrage van (40%) en gemeentelijke bijdrage is (60%). Bijdrage voor 2023 en 2024 onduidelijk. |
|
Subsidieplafond |
N.v.t. |
Structureel |
E.Cultuureducatie
Naam |
Cultuureducatie |
|
Doelgroep |
Welzijnsorganisatie |
|
Subsidiabele activiteiten |
Organiseren cultuur educatieve activiteiten samen met cultuur- en kunstmakers. |
|
Grondslag beleid |
Convenant Cultuureducatie West Betuwe Kadernota Cultuur en Kunst: Verbinden: Contact wordt gezocht met aanbod / instellingen / organisatoren in de gemeente om samen te werken, van elkaar te leren, voor elkaar dingen te doen. Verbreden: Speciale aandacht voor specifieke doelgroepen. Versterken: Samenwerken met cultuur- kunstmakers uit de gemeente. Gebruik/toepassing van het aanbod cultuurhistorie en -makers in West Betuwe Vernieuwen: Inspringen of veranderende behoeftes door nieuwe dingen te doen. |
|
Aanvullende eisen |
|
|
Grondslag subsidie |
Op basis van (meer) jarig programma met financiële onderbouwing bedrag van € 8.378.- |
|
Subsidieplafond |
N.v.t. |
Structureel |
F.Welzijnsactiviteiten ouderen (professioneel)
Naam |
Subsidie ouderen |
|
Doelgroep |
Professionele welzijnsorganisatie |
|
Subsidiabele activiteiten |
Activiteiten die ouderen ondersteunen en stimuleren bij het bevorderen van zelfredzaamheid en het voorkomen van sociaal isolement (door professionals) |
|
Grondslag beleid |
Beleidsnota Bouwen aan Sociale Kracht |
|
Aanvullende eisen |
|
|
Grondslag subsidie |
Vast bedrag voor een professionele instelling € Vast bedrag voor een vrijwilligersorganisatie € |
|
Subsidieplafond |
N.v.t. |
Structureel |
G.Maatschappelijk werk (professioneel)
Naam |
Maatschappelijk werk (professioneel) |
|
Doelgroep |
Organisatie (professioneel) die dit kan doen. |
|
Subsidiabele activiteiten |
Het bieden van psychosociale zorg en maatschappelijke hulp- en dienstverlening door professionals aan de inwoners van de gemeente West Betuwe. |
|
Grondslag beleid |
Beleidsnota Bouwen aan Sociale Kracht |
|
Aanvullende eisen |
|
|
Grondslag subsidie |
Vast bedrag voor inzet x aantal fte. |
|
Subsidieplafond |
N.v.t. |
Structureel |
H.Jeugdgezondheidszorg 0-4 jaar
Naam |
Subsidie Jeugdgezondheidszorg (0-4 jaar) |
|
Doelgroep |
Consultatiebureau |
|
Subsidiabele activiteiten |
Alle activiteiten die te maken hebben met een consultatiebureau |
|
Grondslag beleid |
Beleidsnota Bouwen aan Sociale Kracht Wet publieke gezondheid 2015 |
|
Aanvullende eisen |
|
|
Grondslag subsidie |
Op basis van de middelen die het Rijk voor dit doel verstrekt. |
|
Subsidieplafond |
N.v.t. |
Structureel |
I.Mantelzorgondersteuning (professioneel)
Naam |
Mantelzorgondersteuning |
|
Doelgroep |
Mantelzorgers |
|
Subsidiabele activiteiten |
Het in kaart brengen van mantelzorgers, het ontwikkelen van vraaggericht aanbod, het ondersteunen en waarderen van mantelzorgers in de gemeente. |
|
Grondslag beleid |
Mantelzorgbeleid 2018 |
|
Aanvullende eisen |
|
|
Grondslag subsidie |
Vast bijdrage |
|
Subsidieplafond |
N.v.t. |
structureel |
J.Vrijwilligersondersteuning (professioneel)
Activiteit |
Vrijwilligers ondersteuning |
|
Doelgroep |
Instellingen die met vrijwilligers werken en vrijwilligers zelf |
|
Subsidiabele activiteiten |
In 2021 wordt het beleid geherformuleerd en dat kan leiden tot aanpassen van de subsidieregels. Jaarlijks trainings- /workshopprogramma ten behoeve van vrijwilligersorganisaties. Jaarlijkse blijk van waardering voor vrijwilligers, tweejaarlijks groter evenement. Drie initiatieven om vergelijkbare organisaties kennis met elkaar te laten delen. Ontsluiting van initiatieven door overzichtskaart op de site. Vacaturebank met openstaande vacatures per kern. Promotie van vrijwilligerswerk in lokale media. Gerichte werving en ondersteuning ten behoeve van lokale organisaties. Promotie gemeentelijke vrijwilligersverzekering. |
|
Grondslag beleid |
Nota Vrijwilligersprogramma Uitvoeringsplan Bouwen aan Sociale Kracht |
|
Aanvullende eisen |
Vacaturebank waarin per kern de vraag en het aanbod bij elkaar komen.
Vraaggerichte ondersteuning aan vrijwilligersorganisaties, tevens gericht op lokale samenwerking.
Ondersteuning bij uitvoeren doelstellingen die voortkomen uit vitaliteitsscans dorpshuizen. (zie kerngericht werken). Bijdrage aan sociale cohesie binnen de kernen door ondersteunen burgerinitiatieven.
Bijdrage leveren aan een nieuw vrijwilligersprogramma met speciale aandacht voor benadering jongeren.
Jaarlijkse actie, tweejaarlijks evenement om vrijwilligerswerk te waarderen en onder de aandacht brengen.
Promoten vrijwilligersverzekering.
Jaarlijks aanbod van workshops en trainingen. Evaluatie en rapportage naar aanleiding van workshop/ training met aantal deelnemers, effect en meerwaarde. |
|
Grondslag subsidie |
Vaste bijdrage. |
|
Subsidieplafond |
N.v.t. |
Structureel |
K.Beschermd Wonen
Naam |
Subsidie Beschermd wonen |
|
Doelgroep |
Organisatie die beschermd wonen regelt. |
|
Subsidiabele activiteiten |
Organisatie die mensen in staat stelt om beschermd te wonen. |
|
Grondslag beleid |
Beleidsplan Beschermd wonen Gelderland-Zuid Begeleiding bij wonen, dagbesteding en werk voor mensen met een psychiatrische aandoening. Gemeente betaalt mee aan vier plaatsen aan de Kwelkade te Tiel. |
|
Aanvullende eisen |
|
|
Grondslag subsidie |
Kosten binnen regionaal verband. verdeeld op basis van inwonertal |
|
Subsidieplafond |
N.v.t. |
Structureel |
L.Verslavingszorg
Naam |
Subsidie Verslavingszorg |
|
Doelgroep |
Organisatie die verslavingszorg aanbiedt. |
|
Subsidiabele activiteiten |
Preventieve activiteiten gericht op het signaleren, voorkomen en indien nodig toe leiden naar vervolgzorg. Intensieve begeleiding en bemoeizorg. Bewust wordende activiteiten organiseren en organisaties ondersteunen bij rookvrije generatie. |
|
Grondslag beleid |
Bouwen aan Sociale Kracht 2021-2024. Doelgroep die te maken heeft met (dreigende) verslaving en woonproblematiek |
|
Aanvullende eisen |
|
|
Grondslag subsidie |
Straathoekwerk: 383 uur Ambulante crisisbegeleiding: 222 uur Inzet OGGZ: 222 uur |
|
Subsidieplafond |
N.V.T. |
structureel |
M.Schoolmaatschappelijk werk
Naam |
Schoolmaatschappelijk werk |
|
Doelgroep |
Organisatie schoolmaatschappelijk werk |
|
Subsidiabele activiteiten |
Het aanbieden van schoolmaatschappelijk werk op locaties van het Voortgezet Onderwijs. Leerlingen voortgezet onderwijs en MBO. |
|
Grondslag beleid |
Beleidsnota Bouwen aan Sociale Kracht. |
|
Aanvullende eisen |
Naast het begeleiden en ondersteunen van leerlingen:
De schoolmaatschappelijk werker biedt ondersteuning aan onderwijsteam van de school en aan de ouders. De schoolmaatschappelijk werker levert een bijdrage aan de leerlingenzorg door nauw samen te werken met ouders, afdelingscoördinatoren, zorg adviesteam en het Team Sociaal. Verder verzorgt het SMW cursussen. |
|
Grondslag subsidie |
Inzet van 166 uur per locatie en cursussen opvoedingsondersteuning. |
|
Subsidieplafond |
N.V.T. |
structureel |
Ondertekening
Bijlage 1 Overzicht verordeningen, overeenkomsten
In onderstaande tabel is een overzicht gegeven van subsidies c.q. financiële bijdragen die onder Sociaal beleid vallen maar niet in de Subsidieregels zijn opgenomen. De reden is dat afzonderlijke verordeningen zijn vastgesteld op basis van een wettelijke verplichting, een samenwerkingsverband van gemeenten en/of gemeentelijk beleid.
1. |
Subsidieverordening Openbare Bibliotheek Rivierenland gemeente West Betuwe, 31 maart 2020. |
2. |
Verordening van de gemeenteraad van de gemeente West Betuwe houdende regels omtrent de subsidiëring van peuteropvang (Subsidieverordening peuteropvang gemeente West Betuwe), 3 maart 2020. |
3. |
Verordening van de gemeenteraad van de gemeente West Betuwe houdende regels omtrent de cultuureducatie in het primair onderwijs (Verordening cultuureducatie primair onderwijs gemeente West Betuwe), 3 maart 2020. |
4. |
Verordening individuele studietoeslag Participatiewet gemeente West Betuwe 2020, 17 december 2019. |
5. |
Verordening individuele inkomenstoeslag gemeente West Betuwe 2020, 17 december 2019. |
6. |
Verordening culturele, maatschappelijke en sportieve deelname West Betuwe 2020, 17 december 2019. |
7. |
Subsidieverordening gemeentelijke monumenten |
8. |
Menzis, ziektekostenverzekeringen minima |
9. |
Fonds Jeugd Sport en Cultuur |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl