Nadere regels deelscooters 2021 gemeente Groningen

Geldend van 21-01-2021 t/m heden

Intitulé

Nadere regels deelscooters 2021 gemeente Groningen

Het college van de gemeente Groningen;

Gelet op artikel 5:12b van de Algemene Plaatselijke Verordening Groningen 2021;

BESLUIT:

de Nadere regels deelscooters 2021 gemeente Groningen vast te stellen.

Artikel 1 Begripsbepalingen

Deelscooter:

een motorrijtuig op twee wielen, met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 25 km/uur, uitgerust met een elektromotor met een nominaal continu maximumvermogen van niet meer dan 4kW, met een maximale lengte van 2,0 meter, een maximale breedte van 0,74 meter en een maximale hoogte van 1,14 meter welke bedrijfsmatig ter gebruik aan derden wordt aangeboden op of aan de weg

College:

het college van Burgemeester en Wethouders van Groningen

Interoperabiliteit:

set aan standaarden en afspraken, gericht op wederzijdse openstelling van dienstverlening

MaaS:

het aanbod van verschillende soorten mobiliteitsdiensten, waarbij op maat gemaakte reismogelijkheden via een digitaal platform met real-time informatie aan klanten worden aangeboden, door klanten worden geboekt, betaald en transacties worden afgehandeld

Vergunning:

vergunning om deelscooters op of aan de weg ter gebruik aan derden aan te bieden tegen betaling of anderszins met commerciële doeleinden als bedoeld in artikel 5.12b van de Algemene Plaatselijke Verordening Groningen 2021

Artikel 2

Het college verleent maximaal twee vergunningen aan aanbieders van deelscooters.

Artikel 3

  • 1. Een aanvraag om vergunning dient te voldoen aan de criteria zoals vermeld in de bijlage beoordelingscriteria en puntentoekenning vergelijkende toets behorende bij de Nadere regels deelscooters 2021.

  • 2. In geval er meer dan twee aanvragen worden gedaan, wordt een vergelijkende toets uitgevoerd zoals vermeld in de bijlage beoordelingscriteria en puntentoekenning vergelijkende toets behorende bij de Nadere regels deelscooters 2021.

Artikel 4

Een vergunning is geldig voor het aanbieden van ten hoogste 200 deelscooters.

Artikel 5

Een vergunning wordt verleend voor de duur van hoogstens twee jaar.

Artikel 6

Het college kan in ieder geval de volgende voorschriften en beperkingen aan een vergunning verbinden:

  • a.

    vergunninghouder draagt er zorg voor dat de deelscooters voldoen aan de geldende regelgeving en kwaliteitsnormen;

  • b.

    vergunninghouder zorgt ervoor dat deelscooters alleen aangeboden worden aan personen van 18 jaar of ouder;

  • c.

    vergunninghouder zorgt ervoor dat deelscooters tussen 01.00 en 06.00 uur niet gebruikt worden;

  • d.

    vergunninghouder zorgt ervoor dat in de binnenstad geen deelscooters worden aangeboden;

  • e.

    vergunninghouder is te allen tijde in staat om elke deelscooter te traceren;

  • f.

    vergunninghouder beschikt over een controlemechanisme die er bij klanten op stuurt dat een deelscooter op de juiste manier wordt gestald, een en ander zoals aangegeven in het aangeleverde klachtenplan;

  • g.

    vergunninghouder verwijdert defecte deelscooters of deelscooters die anderszins niet kunnen worden gebruikt van de openbare weg, een en ander zoals aangegeven in het bij de aanvraag aangeleverde onderhoudsplan;

  • h.

    vergunninghouder participeert actief in platforms die MaaS ondersteunen, in overeenstemming met het bij de aanvraag aangeleverde interoperabiliteitsplan;

  • i.

    vergunninghouder handelt in overeenstemming met het bij de aanvraag aangeleverde klachtenplan;

  • j.

    vergunninghouder handelt in overeenstemming met het bij de aanvraag aangeleverde onderhoudsplan;

  • k.

    vergunninghouder exploiteert binnen twaalf weken na vergunningverlening ten minste de helft en binnen 26 weken na vergunningverlening het volledige aantal van de vergunde deelscooters;

  • l.

    vergunninghouder herverdeelt de deelscooters overeenkomstig het herverdelingsplan en het benuttingsplan dat bij de aanvraag is aangeleverd;

  • m.

    vergunninghouder neemt de maatregelen met betrekking tot het parkeren van deelscooters in overeenstemming met het bij de aanvraag aangeleverde veiligheidsplan;

  • n.

    deelscooters dragen uitsluitend reclame-uitingen met betrekking tot de onderneming van vergunninghouder;

  • o.

    vergunninghouder verzamelt en verwerkt persoonsgegevens en andere gegevens in overeenstemming met de geldende wet- en regelgeving;

  • p.

    vergunninghouder werkt mee aan onderzoeken van de gemeente, een en ander zoals aangegeven in het aangeleverde data en persoonsgegevensplan.

Artikel 7

Het college kan een vergunning intrekken als vergunninghouder handelt in strijd met deze nadere regels of met de voorschriften die deel uitmaken van de vergunning.

Artikel 8

Het college kan een vergunning weigeren wanneer blijkt dat aanvrager niet zal voldoen aan het gestelde in deze nadere regels of aan de voorschriften als bedoeld in artikel 6.

Artikel 9

  • 1. Het college beslist binnen acht weken na ontvangst van een aanvraag.

  • 2. De beslissing kan met acht weken verdaagd worden.

  • 3. Indien een vergelijkende toets plaatsvindt als bedoeld in artikel 3 lid 2 beslist het college op de aanvraag binnen twaalf weken na de dag van ontvangst daarvan. Het college kan de beslissing voor ten hoogste acht weken verdagen.

Artikel 10

Het college en vergunninghouder evalueren tweemaal per kalenderjaar de gang van zaken betreffende het aanbieden van deelscooters.

Artikel 11

Het college kan ten gunste van de aanvrager het bij of krachtens deze verordening bepaalde buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing gelet op het belang dat deze regeling beoogt te beschermen, zal leiden tot een onevenredigheid van overwegende aard.

Artikel 12

Deze regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking via overheid.nl.

Artikel 13

Deze regeling kan worden aangehaald als Nadere regels deelscooters 2021 gemeente Groningen.

Ondertekening

Aldus besloten in de collegevergadering van 12 januari 2021.

De burgemeester,

Koen Schuiling

De secretaris,

Christien Bronda

DE BIJLAGE BEOORDELINGSCRITERIA EN PUNTENTOEKENNING VERGELIJKENDE TOETS, ALS BEDOELD IN ARTIKEL 3 VAN DE NADERE REGELS DEELSCOOTERS 2021

Voor het aanvragen van een vergunning voor het aanbieden van deelscooters in de gemeente Groningen hanteren wij onderstaande beoordelingscriteria en puntentelling voor de vergelijkende toets. Wij verzoeken u in uw aanvraag aan te sluiten bij de volgorde zoals wij die hanteren.

  • 1.

    De beoordeling van de aanvragen geschiedt op basis van de volgende door de aanvrager aan te leveren plannen en beschrijvingen, waarbij geldt dat ieder(e) plan of beschrijving maximaal twee A4 mag beslaan:

    • a.

      een klachtenplan, waarin in ieder geval is opgenomen hoe klachten van derden (niet-zijnde klanten) kunnen worden ingediend, binnen welke termijn en op welke wijze klachten worden opgevolgd, hoe de afhandeling van klachten wordt geregistreerd en hoe de indiener van de klacht op de hoogte wordt gesteld van de afhandeling;

    • b.

      een onderhoudsplan, waarin ten minste is beschreven hoe vaak deelscooters minimaal onderhouden worden, hoe de deelscooters geïnspecteerd worden op gebreken, hoe snel kapotte deelscooters van straat gehaald worden en hoe snel deelscooters met een (bijna) lege accu opgeladen of van straat gehaald worden;

    • c.

      een herverdelingsplan, waarin ten minste is beschreven welke maatregelen de aanbieder neemt om te voorkomen dat deelscooters te veel clusteren of langer dan 96 uur ongebruikt op dezelfde locatie staan;

    • d.

      een interoperabiliteitsplan waarin beschreven wordt op welke wijze de aanvrager deelneemt aan MaaS-initiatieven en samenwerkt met andere mobiliteitsaanbieders;

    • e.

      een benuttingsplan, waarin ten minste is beschreven in welke gebieden binnen de gemeente de deelscooters in elk geval zullen worden aangeboden (stations, P+R terreinen, Hoogkerk, Meerstad, Ten Boer en Haren), welke maatregelen worden genomen om het gebruik van deelscooters te vergroten, en waarin wordt ingegaan op communicatie en marketing en (andere) effectieve maatregelen om het gebruik van deelscooters te vergroten (ook bij slecht weer);

    • f.

      een data en persoonsgegevensplan met een beschrijving van de wijze waarop de aanvrager waarborgt dat het verzamelen en verwerken van persoonsgegevens en data voldoet aan geldende wet- en regelgeving.

  • 2.

    De puntentoekenning aan bovengenoemde plannen en beschrijvingen in het kader van de vergelijkende toets is hierna omschreven. Indien een beschrijving niet of onvoldoende smart is, of niet aansluit bij wat de gemeente beoogt, kan de gemeente Groningen besluiten om minder punten toe te kennen. Als niet volledig aan het criterium wordt voldaan, worden geen of minder punten toegekend.

2.1 Klachtenplan (maximaal 150 punten)

2.1a

De aanvrager beschikt over een controlemechanisme die er bij klanten op stuurt dat een deelscooter op de juiste manier wordt gestald;

50

2.1b

Klachten van derden (niet-klanten) kunnen zowel telefonisch (werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur (nationale feestdagen uitgezonderd)) als per e-mail (zeven dagen in de week) bij de aanvrager worden ingediend in de Nederlandse en Engelse taal.

25

2.1c

De aanvrager beschrijft op welke wijze klachten binnenkomen, hoe klachten worden afgehandeld en hoe deze klachten naar type klacht (anoniem) worden geregistreerd.

10

2.1d

De aanvrager rapporteert in de periodieke halfjaarlijkse rapportage aan de gemeente per type klacht het aantal klachten (anoniem), inclusief afhandelingstijd en wijze van afhandeling.

15

2.1e

95% van de klachten wordt binnen 12 uur afgehandeld, 3% binnen 24 uur, 1% binnen 36 uur en de overige 1% binnen 48 uur (ook in weekenden en tijdens feestdagen). De afhandeling wordt teruggekoppeld aan de indiener. Type en aantallen klachten worden (anoniem) meegenomen in de halfjaarlijkse rapportage aan de gemeente inclusief afhandelingstijd en wijze van afhandeling.

40

2.1f

De aanvrager wijst een vaste contactpersoon voor de gemeente aan.

10

2.2 Onderhoudsplan (maximaal 100 punten)

2.2a

De aanvrager informeert de gemeente in de halfjaarlijkse rapportage over het aantal van straat verwijderde en gerepareerde deelscooters en de termijn waarbinnen de deelscooters van straat zijn gehaald of ter plaatse zijn gerepareerd.

10

2.2b

De aanvrager controleert de deelscooters preventief op gebreken en geeft aan op welke gebreken en hoe vaak deelscooters preventief worden gecontroleerd en hoe – indien van toepassing – deze deelscooters van straat worden gehaald voor de controles.

10

2.2c

De aanvrager gebruikt alleen emissievrije voertuigen om deelscooters, die niet meer voldoen aan de eisen die bij of krachtens de Wegenverkeerswet zijn gesteld of anderszins defect of onbruikbaar zijn, van straat te halen en controle/reparaties ter plaatse uit te voeren.

10

2.2d

De aanvrager maakt voor het onderhoud van deelscooters (in geval van onderhoud door een externe partij) gebruik van lokale/regionale partijen en heeft beschreven hoe hij dat doet. Indien het onderhoud in eigen beheer wordt uitgevoerd, geeft de aanvrager aan of dit in de regio wordt uitgevoerd.

20

2.2e

De aanvrager heeft een automatisch systeem waarmee de bestuurder van de deelscooter te allen tijde kan zien wat de status van de accu is.

5

2.2f

De aanvrager heeft een automatisch systeem waarmee hij op afstand kan zien of er een defect is en geeft aan om welke defecten het gaat.

5

2.2g

De aanvrager voorkomt dat deelscooters met (bijna) lege accu’s – minder dan 10% accu capaciteit – op straat staan en heeft bij de aanvraag beschreven hoe hij dat doet.

10

2.2h

De aanvrager of diens opdrachtnemer gebruikt bij de vervanging van (bijna) lege accu’s – minder dan 10% accu capaciteit – alleen emissievrije voertuigen en heeft in de aanvraag beschreven hoe dit gebeurt.

10

2.2i

De aanvrager of diens opdrachtnemer zet bij de vervanging van (bijna) lege accu’s lokale/regionale partijen in en heeft in de aanvraag beschreven hoe hij dat doet.

20

2.3 Herverdelingsplan (maximaal 200 punten)

2.3a

De aanvrager neemt maatregelen om de deelscooters te herverdelen wanneer deelscooters te veel clusteren op een locatie of deze langer dan 96 uur stil hebben gestaan, en heeft deze maatregelen beschreven in de aanvraag. Hierbij worden de stations, de P+R terreinen en Hoogkerk, Meerstad, Ten Boer en Haren meegenomen. Bij het bepalen of deelscooters te veel clusteren worden in ieder geval meegenomen de klachten die hierover zijn binnengekomen bij de gemeente en/of de aanvrager.

30

2.3b

De aanvrager neemt maatregelen om ervoor te zorgen dat deelscooters (in het kader van herverdeling) worden geplaatst bij de volgende stations en P+R terreinen: station Groningen, station Groningen Noord, station Groningen Europapark, station Haren, P+R Hoogkerk, P+R Haren, P+R Meerstad, P+R Kardinge en P+R Reitdiep.

50

2.3c

De aanvrager neemt maatregelen om ervoor te zorgen dat deelscooters (in het kader van herverdeling) worden geplaatst in Hoogkerk, Meerstad, Ten Boer en Haren.

40

2.3d

De aanvrager of diens opdrachtnemer zorgt ervoor dat de deelscooters die worden herverdeeld met een emissievrij voertuig of op een andere wijze waarbij geen emissie in Groningen plaatsvindt en heeft in de aanvraag beschreven hoe hij dit doet.

10

2.3e

De aanvrager zorgt ervoor dat de herverdeling en het onderhoud van de deelscooters zoveel mogelijk plaatsvindt met lokale arbeidskrachten. Aanvrager geeft aan hoeveel arbeidskrachten worden ingezet. Als er ook arbeidskrachten met een arbeidsbeperking worden ingezet (sociaal werkgeverschap), wordt het maximum aantal punten ingezet.

50

2.3f

De aanvrager geeft een beschrijving van de nauwkeurigheid waarmee deelscooters zijn te traceren.

20

2.4 Interoperabiliteitsplan (maximaal 50 punten)

2.4a

De aanvrager heeft in zijn aanvraag beschreven op welke wijze hij meedoet aan de platforms die MaaS ondersteunen en op welke wijze hij de standaarden die zijn beschreven in de publicatie van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gebruikt en/of gaat gebruiken.

30

2.4b

De aanvrager is bereid samen te werken met andere mobiliteitsaanbieders, waaronder in elk geval NS, Arriva en Qbuzz.

10

2.4c

De aanvrager levert concrete voorbeelden van contact en/of projecten aan waarmee samenwerking werd gezocht binnen het mobiliteitsecosysteem.

10

2.5 Veiligheidsplan (maximaal 100 punten)

2.6a

De aanvrager beschrijft het controlemechanisme dat ervoor moet zorgen dat een deelscooter op de juiste manier wordt gestald.

40

2.6b

De informatie over relevante verkeersregels voor een deelscooter zoals de plek op de weg is bij elk voertuig of via de app beschikbaar in de Nederlandse en/of Engelse taal en de aanvrager heeft in de aanvraag beschreven op welke wijze deze informatie beschikbaar is voor de gebruiker.

25

2.6c

De informatie over relevante regels met betrekking tot het parkeren van een deelscooter is bij elk voertuig of via de app beschikbaar in de Nederlandse en/of Engelse taal en de aanvrager heeft in de aanvraag beschreven op welke wijze deze informatie beschikbaar is voor de gebruiker.

25

2.6d

De gebruiksaanwijzing van de deelscooter is bij elk voertuig of via de app beschikbaar in de Nederlandse en/of Engelse taal en de aanvrager heeft in de aanvraag beschreven op welke wijze deze informatie beschikbaar is voor de gebruiker.

10

2.6 Benuttingsplan (maximaal 100 punten)

2.6a

De aanvrager geeft aan welke maatregelen worden genomen om het gebruik van de deelscooter te vergroten. Hierbij wordt in ieder geval ingegaan op:

- Communicatie en marketing.

- Effectieve maatregelen om het gebruik van de deelvoertuigen te vergroten.

20

2.6b

De deelscooter heeft een voorziening (bijvoorbeeld op een bedieningspaneel of dashboard) waarmee zichtbaar is of de deelscooter voor gebruik beschikbaar is, zonder dat daarvoor een app of website hoeft te worden geraadpleegd.

10

2.6c

De aanvrager maakt gebruik van technologische mogelijkheden om te voorkomen dat deelscooters worden aangeboden of geparkeerd op die plekken die de gemeente heeft aangewezen als gebieden waar geen deelscooters mogen worden aangeboden of worden geparkeerd en beschrijft deze, waarbij onder meer wordt ingegaan op de nauwkeurigheid van deze technologische mogelijkheden.

50

2.6d

De aanvrager zorgt ervoor dat deelscooters te allen tijde in de gehele gemeente kunnen worden aangeboden, behalve op de wegen en weggedeeltes en in de gebieden die de gemeente heeft aangewezen als gebieden waar geen deelscooters mogen worden aangeboden.

20

2.7 Data en persoonsgegevensplan (maximaal 50 punten)

2.7a

De aanvrager geeft de gemeente toestemming om te allen tijde een audit te doen naar de mate waarin de verwerking van data en persoonsgegevens in overeenstemming is met de op dit punt geldende wet- en regelgeving.

20

2.7b

De aanvrager levert data over het deelscootergebruik in geanonimiseerde en geaggregeerde vorm aan de gemeente ten behoeve van monitorings- en evaluatiedoeleinden.

30

TOELICHTING:

Groningen is een magneet voor mensen en bedrijvigheid in Noord-Nederland. Het is één van de sterkst groeiende gemeenten van Nederland en de banenmotor voor Noord-Nederland. Naar verwachting groeit Groningen naar 250.000 inwoners in 2035 en neemt het aantal arbeidsplaatsen toe met 15.000. Daar tegenover staat de bevolkingskrimp in de regio waardoor voorzieningen in Groningen nog belangrijker worden en meer bezoek trekken. Met als gevolg dat de dagelijkse pendel tussen Groningen en de omliggende regio gaat toenemen. Om Groningen ook in de toekomst duurzaam, bereikbaar én aantrekkelijk te houden, is een verandering in mobiliteit nodig. De impact van verkeer op het stedelijk gebied dient in balans te worden gebracht met aantrekkelijke en leefbare ruimtes. En het terugdringen van de CO2-uitstoot in het kader van de klimaatdoelstellingen vraagt een transitie naar emissievrije mobiliteit.

Deelmobiliteit biedt de kans om deze maatschappelijke doelen te bereiken. Vervoersmiddelen in Groningen kennen in overgrote meerderheid één eigenaar en staan voor 95% van de tijd stil op straat. Door in te zetten op deelscooters kan de groeiende hoeveelheid vervoersbewegingen met minder vervoersmiddelen gemaakt worden. Dit zorgt voor een verschuiving van bezit naar gebruik, van product naar dienst en van modaliteit naar mobiliteit. De elektrische deelscooter is een welkome aanvulling voor de reis van deur-tot-deur in combinatie met bijvoorbeeld de auto of het openbaar vervoer op een P+R terrein of andere openbaar vervoer hub.

Bovendien, om de afhankelijkheid van de eigen auto verder te kunnen verlagen, dienen inwoners te beschikken over andere vervoersalternatieven. De deelscooter draagt hier aan bij en vergroot de keuzevrijheid voor vervoersmiddelen. Dit verlaagt de parkeerdruk op straat en geeft daarmee voorrang aan de gewenste invulling van de openbare ruimte: meer ruimte voor voetgangers, ontmoeting, spelen, recreëren en groen. Ten slotte zijn deelscooters een aanvulling op het openbaar vervoer in gebieden die minder goed ontsloten zijn en houden ze plaatsen bereikbaar tijdens grote bouwwerkzaamheden en omleidingen.

Met het verlenen van vergunningen voor deelscooters geven wij aanbieders de mogelijkheid om in onze gemeente deelscooters aan te bieden binnen de door ons gestelde voorwaarden. Daarmee houden we de regie over de wijze waarop deelscooters worden aangeboden en minimaliseren we eventuele overlast in de openbare ruimte. Daarmee sturen we op het wenselijk gebruik van de deelscooter in Groningen. Indien aanbieders van deelscooters zich niet houden aan de nadere regels of de voorschriften die deel uitmaken van de vergunning voor het aanbieden van deelscooters, zullen maatregelen worden getroffen. Lichte overtredingen leiden tot een waarschuwing. Meerdere overtredingen van dezelfde aard kunnen zelfs leiden tot een (gedeeltelijke) intrekking van de vergunning. Dat geldt ook als de overtredingen veroorzaakt worden door de gebruikers van de deelscooters en de aanbieder daar niet adequaat tegen optreedt of anderszins passende maatregelen neemt.