Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR653175
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR653175/2
Regeling vervalt per 31-12-2025
Subsidieregeling Energietransitie Houten
Geldend van 21-10-2023 t/m 30-12-2025
Intitulé
Subsidieregeling Energietransitie HoutenBurgemeester en wethouders van de gemeente Houten;
gelet op de Algemene subsidieverordening;
overwegende dat;
- •
De gemeente Houten de ambitie heeft om in 2040 klimaat- en energieneutraal te zijn, met als tussendoel voor 2025 om 20% van het energieverbruik lokaal duurzaam op te wekken, en dat hiervoor meer energiebesparing, energieopslag en energie-opwekking nodig zijn.
- •
Op 11 februari 2020 de gemeenteraad van Houten het Energieplan 2020-2025 heeft vastgesteld en daarmee besloten heeft om gedurende de looptijd van het Energieplan, met ingang van 2021 jaarlijks € 250.000 beschikbaar te stellen voor de financiering van activiteiten van lokale energie-initiatieven ten einde de energietransitie in de gemeente Houten te versnellen en het maatschappelijke draagvlak hiervoor te vergroten en dat hiervoor in 2020 € 65.000 beschikbaar is.
- •
Uit besprekingen met de Energietafel Houten is gebleken dat de Subsidieregeling Energietransitie Houten, zoals vastgesteld op 8 december 2020, hoge administratieve lasten met zich meebracht, die het college door aanpassing van de regeling wil verminderen (zie raadsinformatiebrief ‘Energietafel Houten’ d.d. 10 juli 2023).
- •
Per 2024 het energieteam wordt opgeheven en uit het daarvoor beschikbare budget € 55.000 wordt toegevoegd aan deze subsidieregeling, zodat het totaal beschikbare budget in 2024 en 2025 € 305.000 per jaar is.
besluit vast te stellen de;
(Gewijzigde) Subsidieregeling Energietransitie Houten
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
- 1.
Aanvraagformulier: het vastgestelde “Aanvraagformulier subsidie energietransitie”, waarop de aanvrager zijn activiteit, idee of initiatief kan vermelden en toelichten.
- 2.
Aanvrager: maatschappelijke organisatie welke de aanvraag indient en substantieel bijdraagt aan de Houtense ambitie om in 2040 energieneutraal te zijn.
- 3.
Beoordelingsgroep: een groep mensen die de subsidieaanvraag beoordeelt; de beoordelingsgroep wordt samengesteld uit een beleidsmedewerker energie en medewerker duurzaamheid van het programmateam duurzaamheid en een (ervarings)deskundige collega op het gebied van subsidies. De beoordelingsgroep brengt advies uit aan de mandataris, die een besluit neemt op basis van dit advies.
- 4.
Besluit: het besluit van de mandataris tot subsidietoekenning, tot subsidieweigering of andersluidend.
- 5.
Mandataris: de programmamanager duurzaamheid, die op grond van de Mandaatregeling gemeente Houten, een besluit neemt op subsidieaanvragen.
- 6.
Energieplan: het energieplan 2020-2025, zoals vastgesteld door de gemeenteraad op 11 februari 2020.
- 7.
Energietafel: het overlegorgaan van maatschappelijke organisaties op het gebied van de energietransitie en gemeente.
Artikel 2. Toepassingsbereik
Het bepaalde in deze subsidieregeling is enkel van toepassing op de verstrekking van subsidies door burgemeester en wethouders voor de in artikel 3 bedoelde activiteiten en projecten initiatieven.
Artikel 3. Subsidiabele activiteiten
Subsidie kan worden verstrekt voor:
- 1.
Activiteiten van de doelgroep gericht op realisatie van de Houtense energiedoelen (20% duurzame energie in 2025 en energieneutraal in 2040) door:
- a.
ondersteuning van bewoners, bedrijven en/of andere organisaties in Houten bij energiebesparing, -opslag en –opwekking;
- b.
kennisoverdracht over de energietransitie naar bewoners, bedrijven en/of andere organisaties in Houten;
- c.
vergroten van het draagvlak voor de energietransitie in Houten en van individuele bijdragen van inwoners, bedrijven en andere organisaties aan de energietransitie in Houten.
- a.
- 2.
Ondersteunende activiteiten voor de activiteiten, genoemd onder lid 1, sub a, b en c:
- a.
algemene organisatiekosten, die niet aan een activiteit toe te schrijven zijn, bijvoorbeeld oprichtingskosten of bestuurskosten;
- b.
kennisoverdracht en professionalisering van de eigen organisatie;
- c.
regionale samenwerking, bundelen van kennis en expertise en ondersteuning van en/of samenwerking met andere Houtense initiatieven die een bijdrage leveren aan de doelen uit het Energieplan.
- a.
Artikel 4. Doelgroep
Subsidie wordt verstrekt aan Houtense maatschappelijke organisaties die actief zijn op het gebied van duurzame energieopwekking, energiebesparing en/of energieopslag, en/of het maatschappelijke draagvlak hiervoor vergroten. De aanvrager heeft geen winstoogmerk (non-profit).
Artikel 5. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
- 1.
Voor subsidie komen de in redelijkheid gemaakte kosten in aanmerking die direct verbonden zijn aan de uitvoering van ideeën, activiteiten of projecten als bedoeld in artikel 3.
- 2.
Niet voor subsidie in aanmerking komen de kosten, die:
- a.
door de subsidieontvanger zijn gemaakt vóór de indiening van de aanvraag;
- b.
onderdeel zijn van een project dat zonder een subsidie vanuit deze subsidieregeling financieel sluitend of winstgevend is.
- a.
- 3.
Personeelskosten worden alleen vergoed als dit onderdeel van de te subsidiëren activiteit is. De gemeente aanvaardt geen verantwoordelijkheid voor genoemd personeel.
- 4.
De kosten voor ondersteunende activiteiten, zoals beschreven onder artikel 3 lid 2, bedragen maximaal 50% van de subsidiabele kosten.
- 5.
De subsidie voor de in artikel 3 bedoelde activiteiten bedraagt per jaar maximaal 75% van de subsidiabele kosten.
- 6.
De subsidiabele kosten bestaan uit de volgende type kosten:
- a.
loonkosten;
- b.
kosten inhuur derden;
- c.
kosten vrijwilligers;
- d.
kosten van verbruikte materialen en hulpmiddelen.
- a.
- 7.
Ten aanzien van inhuur derden geldt een maximale subsidiabele bijdrage in het uurtarief van
- a.
€ 200,- per uur excl. BTW voor specialistische expertise, waaronder juridisch advies (prijspeil 2023)
- b.
€ 100,- per uur excl. BTW voor overige inhuur (prijspeil 2023)
- a.
-
Het maximale subsidiabele uurtarief wordt jaarlijks aangepast op de index voor prijsontwikkeling, die de gemeente Houten hanteert. Het jaarlijks aangepaste tarief wordt gepubliceerd op de website Subsidie Energietransitie | Gemeente Houten.
Artikel 6. Hoogte van de subsidie
De hoogte van een subsidieaanvraag is niet gelimiteerd. Het totale subsidiebudget voor de Subsidieregeling Energietransitie Houten bedraagt voor de jaren 2024 en 2025 € 305.000,- per jaar. Dit is het maximale bedrag waarvoor subsidies worden toegekend.
Artikel 7. Wijze van verdeling
- 1.
Voorwaarde voor beoordeling is dat de aanvraag tijdig is ingediend bij burgemeester en wethouders.
- 2.
Honorering dan wel afwijzing van aanvragen die in aanmerking komen voor subsidie, wordt bepaald door de beoordelingsgroep op basis van kwaliteit en bijdrage aan de gemeentelijke doelen. Bewonersparticipatie, eigen kracht en betrokkenheid van burgers en lokale bedrijven wegen zwaar in de beoordeling.
- 3.
Als de aanvrager op grond van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van indiening van de aanvraag de datum waarop de aanvraag is aangevuld.
- 4.
Alle ingediende aanvragen worden tegelijkertijd en in vergelijking met elkaar beoordeeld. Als een aanvrager de aanvraag moet aanvullen (zie lid 3), start de beoordeling van alle ingediende aanvragen na ontvangst van de gevraagde aanvulling(en). De mandataris schort in dat geval de behandeling van alle aanvragen op tot de datum waarop alle aanvragen compleet zijn.
Artikel 8. Aanvraag
- 1.
Iedere aanvrager, die voornemens is voor de inwoners, bedrijven of ander organisaties van de gemeente Houten activiteiten zoals genoemd in artikel 3 uit te voeren en die voldoet aan de doelgroep zoals genoemd in artikel 4, kan een aanvraag om subsidie bij de gemeente indienen.
- 2.
Het gebruik van het aanvraagformulier “Subsidieaanvraag Energietransitie Houten” is verplicht.
- 3.
Alleen volledig ingevulde aanvragen (inclusief alle gevraagde bijlagen/documenten met essentiële gegevens met betrekking tot de organisatie) worden in behandeling genomen.
- 4.
De aanvraag moet voorzien zijn van:
- a.
een jaarplan waarin de aantallen activiteiten worden aangegeven die in het te subsidiëren kalenderjaar worden georganiseerd:
- •
Grote (collectieve) inkoopacties
- •
Informatiebijeenkomsten
- •
Individuele gesprekken met inwoners/bedrijven + rapportage
- •
Feitelijke ondersteuning door maatregelen te treffen
- •
Warmtescans,
- •
Warmteweerstandscans,
- •
Innovaties,
- •
etc.
- •
- b.
een begroting voor de aangevraagde activiteiten;
- c.
een totale jaarbegroting van de aanvrager.
- a.
- 5.
Een aanvraag is volledig nadat alle velden op het aanvraagformulier zijn ingevuld, alle gevraagde bijlagen c.q. documenten zijn bijgesloten en na dagtekening en ondertekening van het formulier.
Artikel 9. Aanvraagmoment
Uiterlijke datum van indiening van de aanvraag voor het kalenderjaar 2024 is 1 november 2023.
Uiterlijke datum van indiening van de aanvraag voor het kalenderjaar 2025 is 1 november 2024.
Artikel 10. Werkwijze beoordelingsgroep
- 1.
De aanvraag wordt – afhankelijk van de complexiteit van de aanvraag - door een of meerdere leden van de beoordelingsgroep beoordeeld. De afweging vindt plaats aan de hand van de vereisten in artikelen 3 tot en met 5 en 11, en de redelijkheid van het aangevraagde bedrag. De beoordelaar(sgroep) brengt advies uit aan de mandataris.
- 2.
Bij de beoordeling van een aanvraag worden tevens onderstaande aspecten meegewogen:
- a.
De effectiviteit van de activiteit(en);
- b.
De haalbaarheid van de activiteit(en);
- c.
De mate van samenwerking met andere partijen, zoals onderwijsinstellingen, maatschappelijke organisaties, bedrijven of andere overheden;
- d.
De omvang van de doelgroep;
- e.
Aandacht voor speciale doelgroepen, zoals lagere inkomens.
- a.
- 3.
Na overleg met de beoordelingsgroep neemt de mandataris een besluit op de aanvragen aan de hand van het uitgebrachte advies.
- 4.
Een besluit wordt schriftelijk medegedeeld aan de aanvrager.
Artikel 11. Vereisten aan activiteiten
Voor de activiteiten zoals bedoeld in artikel 3 geldt:
- 1.
Een aanvrager kan 1 keer per jaar voor subsidie in aanmerking komen.
- 2.
In de begroting kunnen bijdragen in natura worden opgenomen. Dit zijn ingezette uren van ondernemers, bestuurders en/of vrijwilligers, die niet betaald worden voor hun bijdrage aan de organisatie en/of het project. Op de website Subsidie Energietransitie | Gemeente Houten staan de uurtarieven vermeldt die hiervoor gehanteerd worden.
Artikel 12. Beslistermijn
- 1.
De mandataris beslist, conform artikel 8, tweede lid, van de Algemene subsidieverordening, binnen 8 weken nadat de volledige aanvraag om subsidie is ingediend.
- 2.
De mandataris kan de beslistermijn opschorten ten behoeve van de gelijktijdige beoordeling van alle aanvragen indien er meerdere aanvragen zijn en één of meer van deze aanvragen moeten worden aangevuld.
Artikel 13. Aanvullende weigeringsgronden
Naast de in artikel 1:9 van de Algemene subsidieverordening genoemde weigeringsgronden kan de subsidie worden geweigerd als:
- a.
niet voldaan is aan de eisen en criteria in deze regeling;
- b.
het jaarlijks beschikbare subsidiebudget is bereikt.
Artikel 14. Toekenning en Uitbetaling
- 1.
Alleen aanvragen die aan de genoemde criteria voldoen, komen in aanmerking voor de subsidie.
- 2.
Bij overtekening van het beschikbare subsidiebudget worden de aanvragen die het beste invulling geven aan de gemeentelijke beleidsdoelen en de overige criteria, als eerste toegekend tot het plafond van het jaarlijks beschikbare subsidiebedrag is bereikt.
- 3.
Na toekenning ontvangt de aanvrager het volledige toegekende subsidiebedrag als voorschot.
- 4.
Binnen twee maanden na afronding van de activiteiten stuurt de aanvrager een verslag en de eindafrekening naar de gemeente. Een eventueel te veel ontvangen bedrag betaalt de aanvrager terug aan de gemeente.
Artikel 15. Subsidievaststelling
Om de subsidie definitief vast te kunnen stellen moet de ontvanger aan een aantal verplichtingen voldoen. Er moet verantwoording afgelegd worden over de bestede gelden. Hiervoor moet de subsidieontvanger een vaststellingsformulier invullen. Het vaststellingsformulier staat op Subsidie Energietransitie | Gemeente Houten.
Artikel 16. Verplichtingen
Voor de activiteiten zoals bedoeld in artkel 3, lid 2(project) geldt:
Naast de in artikel 1:11 van de Algemene subsidieverordening genoemde verplichtingen moet de subsidieontvanger onderstaande verplichtingen naleven:
- a.
het subsidiebedrag moet gebruikt worden voor de hiervoor genoemde activiteiten of voor nieuwe activiteiten dan de hiervoor genoemde, die na overleg met de gemeente aan dit besluit worden toegevoegd en als zodanig uitvoering behoeven;
- b.
de activiteiten moeten uitgevoerd worden ten behoeve van de Houtense inwoners en binnen de genoemde subsidieperiode;
- c.
niet nakoming van de bestaande en nieuwe activiteiten kan leiden tot een sanctie, zoals de intrekking van de beschikking, waardoor het subsidiebedrag geheel of gedeeltelijk terugbetaald moet worden;
- d.
de subsidieontvanger is verantwoordelijk voor de kwaliteit van de te leveren activiteiten;
- e.
de subsidieontvanger is verplicht tijdig aan het college melden, indien aannemelijk is dat de gesubsidieerde activiteiten niet, niet tijdig, niet geheel of niet volgens de verplichtingen zullen worden verricht (meldingsplicht); en
- f.
de subsidieontvanger legt verantwoording van de subsidie af overeenkomstig het bepaalde in artikel 14 van de Algemene subsidieverordening en dient binnen twee maanden nadat de gesubsidieerde activiteiten zijn verricht een aanvraag tot subsidievaststelling, voorzien van een inhoudelijk verslag, bij de gemeente in.
Artikel 17. Slotbepalingen
- 1.
Deze subsidieregeling treedt een dag na bekendmaking daarvan in werking.
- 2.
Deze subsidieregeling eindigt op 31 december 2025.
- 3.
Deze subsidieregeling wordt aangehaald als: (Gewijzigde) Subsidieregeling Energietransitie.
Ondertekening
Houten, 10 oktober 2023
Het college van burgemeester en wethouders voornoemd,
de secretatris
A. Barink
de burgemeester
G.P. Isabella
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl