Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR652458
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR652458/1
Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Vlaardingen houdende regels omtrent de beschikkingstermijn voor schuldhulpverlening (Verordening beschikkingstermijn schuldhulpverlening gemeente MVS 2021)
Geldend van 01-01-2021 t/m heden
Intitulé
Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Vlaardingen houdende regels omtrent de beschikkingstermijn voor schuldhulpverlening (Verordening beschikkingstermijn schuldhulpverlening gemeente MVS 2021)Besluit van de raad van de gemeente Vlaardingen tot vaststelling van de Verordening beschikkingstermijn schuldhulpverlening gemeente MVS 2021
De gemeenteraden van Maassluis ,Vlaardingen en Schiedam, ieder voor zover het zijn eigen bevoegdheid betreft;
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 10 november 2020;
gelet op artikel 108, tweede lid jo. artikel 147, eerste lid van de Gemeentewet,
gelet op artikel 4a, derde lid, van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening,
gelet op artikel 4:13 van de Algemene wet bestuursrecht,
Besluit vast te stellen de volgende verordening:
Verordening beschikkingstermijn schuldhulpverlening gemeente MVS 2021
Artikel 1. Beschikkingstermijn schuldhulpverlening
De beschikking tot schuldhulpverlening of de afwijzing ervan, zoals bedoeld in artikel 4a, eerste lid, van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, wordt genomen binnen een termijn van 8 weken na de dag waarop het eerste gesprek, zoals bedoeld in artikel 4, eerste lid, van die wet, heeft plaatsgevonden.
Artikel 2. Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2021.
-
2. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening beschikkingstermijn schuldhulpverlening gemeente MVS 2021
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Vlaardingen , gehouden op 17 december 2020.
De griffier,
Jeroen Mimpen
De voorzitter,
Bas Eenhoorn
Toelichting
Algemene toelichting
De Verordening beschikkingstermijn schuldhulpverlening geeft uitvoering aan artikel 4a, derde lid, van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (hierna: wet), zoals deze met ingang van 1 januari 2021 zal gelden. Artikel 4a van de wet is ingevoerd bij Wet van 24 juni 2020 tot wijziging van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening ten behoeve van de uitwisseling van persoonsgegevens (Stb. 239).
Artikelsgewijs
Artikel 1. Beschikkingstermijn schuldhulpverlening
De wet regelt dat inwoners met problematische schulden bij gemeenten terecht kunnen voor onder meer advies, schuldbemiddeling of een saneringskrediet. Het uitgangspunt is dat schuldhulpverlening breed toegankelijk is. Daarbij is van belang dat het voor de inwoner duidelijk is binnen welke termijn na het eerste gesprek over de hulpvraag wordt besloten of diegene voor een schuldenregeling in aanmerking komt.
Om deze reden is bij de genoemde wetswijziging in navolging van het advies van de Nationale Ombudsman besloten een wettelijke termijn op te nemen waarbinnen de gemeente na het eerste gesprek over de hulpvraag moet besluiten of iemand voor een schuldenregeling in aanmerking komt. Niet alleen burgers dienen zich aan wettelijke termijnen te houden. Ook van een dienende overheid mag verwacht worden dat zij op een verzoek van een burger binnen een redelijke, door de raad in een gemeentelijke verordening vastgestelde, termijn reageert.
Deze termijn mag volgens artikel 4a, derde lid, van de wet niet langer zijn dan acht weken. Dit is gelijk aan de maximale redelijke termijn die in artikel 4:13, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht wordt gesteld. Een kortere beslistermijn vaststellen is wel toegestaan.
De beslistermijn is vanwege de uitvoerbaarheid in de praktijk bepaald op 8 weken. Daarbij is aangesloten bij de Algemene wet bestuursrecht.
Artikel 2. Inwerkingtreding en citeertitel
De datum van inwerkingtreding valt samen met de inwerkingtreding van artikel 4a van de wet.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl