Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR652161
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR652161/1
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Eijsden-Margraten houdende regels omtrent de burgerlijke stand (Reglement burgerlijke stand gemeente Eijsden-Margraten 2020)
Geldend van 30-12-2020 t/m heden
Intitulé
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Eijsden-Margraten houdende regels omtrent de burgerlijke stand (Reglement burgerlijke stand gemeente Eijsden-Margraten 2020)Het College van burgemeester en wethouders van de gemeente Eijsden-Margraten;
Gelet op het bepaalde in artikelen 1:16, 1:16a en 1:16c Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994;
Overwegende dat op 1 januari 2020 de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren in werking is getreden;
Besluiten:
vast te stellen het Reglement burgerlijke stand gemeente Eijsden-Margraten 2020.
Artikel 1. Begripsbepalingen
Het reglement verstaat onder:
- a.
de wet: Boek 1 Burgerlijk Wetboek (BW);
- b.
het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994 (Bbs);
- c.
ambtenaar van de burgerlijke stand: de ambtenaar in dienst van de gemeente Eijsden-Margraten of een andere gemeente als zodanig aangewezen door het college van burgemeester en wethouders (artikel 1:16 lid 2 Burgerlijke Wetboek);
- d.
buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente Eijsden-Margraten of van een andere gemeente of een persoon als bedoeld in artikel 2 onder e Uitvoeringsbesluit Ambtenarenwet 2017;
- e.
gemeentehuis: ieder huis/locatie dat bij besluit door het bevoegd orgaan als zodanig (éénmalig) is aangewezen;
- f.
rechtsfeit: een huwelijk, een geregistreerd partnerschap of een omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk;
- g.
gemeentedienst: werkzaam voor de afdeling Servicebureau, afdeling KlantContactCentrum van de gemeente Eijsden-Margraten.
Artikel 2. Aanwijzing van de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand
-
1. De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een bij het aanwijzingsbesluit te bepalen periode aangewezen. Deze periode betreft maximaal het tijdvak waarin de ambtenaar werkzaam is in gemeentedienst.
-
2. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het aanwijzingsbesluit te bepalen periode aangewezen.
-
3. Raadsleden kunnen maximaal voor de periode dat zij raadslid zijn van de gemeente Eijsden-Margraten tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand worden aangewezen.
-
4. Burgemeester en wethouders kunnen maximaal voor de periode dat zij hun functie als burgemeester of wethouder van de gemeente Eijsden-Margraten vervullen, tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand worden aangewezen.
-
5. Tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen voor de totstandkoming van één enkel rechtsfeit worden aangewezen: (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand die al in een andere gemeente zijn aangewezen en van wie de aanwijzing en beëdiging nog niet is verlopen.
-
6. Tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor de voltrekking van slechts één enkel rechtsfeit kunnen ook derden worden aangewezen tenzij het om een spoed-, eenvoudig-, bijzonder huis- of kosteloos rechtsfeit gaat.
-
7. De voorwaarden tot aanwijzing van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand in de zin van artikel 2, lid 5 en 6 van dit besluit zijn nader uitgewerkt in de “Beleidsregels aanwijzing buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (babs) voor één dag gemeente Eijsden-Margraten 2020”.
-
8. Na de aanwijzing als bedoeld in de leden 1, 2, 3, 4, of 6 van dit artikel, dient op basis van artikel 1:16 lid 4 BW, beëdiging plaats te vinden bij de rechtbank (Limburg). Pas na beëdiging kan de (b)abs een rechtsfeit voltrekken.
-
9. Benoemingen die hebben plaatsgevonden vóór de totstandkoming van dit reglement worden beschouwd als een aanwijzing als bedoeld in artikel 1:16 BW.
-
10. Het College is bevoegd om een (buitengewoon) ambtenaar burgerlijke stand te schorsen of te ontslaan.
Artikel 3. Mandaat aanwijzing
-
1. Het college van burgemeester en wethouders mandateert aan het hoofd van de afdeling waaronder de werkzaamheden van de burgerlijke stand vallen de bevoegdheid tot aanwijzing van de in artikel 2, lid 1 en 2 bedoelde (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand.
-
2. Het college van burgemeester en wethouders mandateert aan de Adviseur KlantContactCentrum (KCC) Afdeling Servicebureau, werkzaam bij de gemeente Eijsden-Margraten, de bevoegdheid tot aanwijzing van de in artikel 2, lid 3, 4, 5 en 6 bedoelde buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.
Artikel 4. Locatie
-
1. Onverminderd wat daarover in de wet is bepaald, verrichten de ambtenaren van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand hun wettelijke taken in het gemeentehuis (artikel 1 Bbs).
-
2. Het college wijst ten behoeve van de totstandkoming van een rechtsfeit gemeentehuizen aan met een daarvoor permanente bestemming (vaste trouwlocaties).
-
3. Andere locaties binnen de gemeente kunnen ten behoeve van de totstandkoming van één enkel rechtsfeit worden aangewezen als gemeentehuis zoals vastgesteld in de “Beleidsregels aanwijzing van een (incidentele) trouwlocatie tot huis der gemeente voor het (eenmalig) voltrekken van een huwelijk c.q. registreren partnerschap gemeente Eijsden-Margraten 2020”.
Artikel 5. Voorwaarden voor aanwijzing van een locatie als gemeentehuis
-
1. Het college kan andere locaties aanwijzen als huis der gemeente voor het voltrekken van huwelijken, registreren van partnerschappen, of het omzetten van een partnerschap in een huwelijk.
-
2. Voor het (eenmalig) aanwijzen van een locatie gelden de “Beleidsregels aanwijzing van een (incidentele) trouwlocatie tot huis der gemeente voor het (eenmalig) voltrekken van een huwelijk c.q. sluiten geregistreerd partnerschap gemeente Eijsden-Margraten 2020”.
-
3. Het college van burgemeester en wethouders mandateert aan de Adviseur KlantContactCentrum (KCC) Afdeling Servicebureau, werkzaam bij de gemeente Eijsden-Margraten, de bevoegdheid tot het aanwijzen van locaties als huis der gemeente.
Artikel 6. Leiding bureau burgerlijke stand
-
1. De leidinggevende van de afdeling waar het onderdeel burgerlijke stand in de organisatie van de gemeente Eijsden-Margraten is ondergebracht, is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand. Het onderdeel burgerlijke stand maakt deel uit van de afdeling Servicebureau KlantContactCentrum.
-
2. De leidinggevende kan anderen met de uitvoering belasten.
Artikel 7. Openstelling bureau burgerlijke stand
-
1. Het bureau van de burgerlijke stand is voor huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistratie in het gemeentehuis geopend van maandag tot en met zaterdag van 9.00 uur tot 21.00 uur.
-
2. Het bureau van de burgerlijke stand is voor huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistratie niet zijnde het gemeentehuis, geopend van maandag tot en met zaterdag van 9.00 uur tot 21.00 uur.
-
3. Kosteloze totstandkoming van een rechtsfeit vindt, op basis van artikel 4 Wet rechten burgerlijke stand, tweemaal per week plaats in het gemeentehuis Eijsden-Margraten. Dag en tijdstippen worden bepaald door de Adviseur KCC, afdeling Servicebureau gemeente Eijsden-Margraten.
-
4. Op tijdig verzoek van een belanghebbende, gedaan aan het college dan wel aan het afdelingshoofd Servicebureau, zal het bureau waar de ambtenaar van de burgerlijke stand zijn werkzaamheden uitoefent, worden geopend op zaterdag, zondag of op andere dagen dat het bureau is gesloten, indien de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende reguliere openstelling van het bureau.
-
5. Voor overige werkzaamheden is het bureau van de burgerlijke stand geopend op afspraak.
-
6. Het bureau van de burgerlijke stand is gesloten indien de vastgestelde openstelling samenvalt met een algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdag in de zin van artikel 3 van de Algemene termijnenwet of andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.
-
7. In bijzondere gevallen kunnen burgemeester en wethouders besluiten tot afwijking van de in het eerste lid aangegeven uren.
Artikel 8. Teruggaaf leges bij annulering huwelijk of geregistreerd partnerschap
Indien een voorgenomen huwelijk wordt geannuleerd, wordt op verzoek een teruggaaf verleend van al betaalde legeskosten. Het verzoek om teruggaaf moet worden ingediend gelijktijdig met het bericht tot annulering van het huwelijk. De hoogte van de teruggaaf hangt af van het moment van de annulering en is neergelegd in de legesverordening gemeente Eijsden-Margraten.
Artikel 9. Vergoeding (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand
-
1. De vergoeding van (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand in de zin van artikel 2 lid 1 en lid 2 van dit reglement, vindt plaats op grond van een arbeidsrechtelijke overeenkomst:
-
2. Buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand, in de zin van artikel 2, lid 3, 4, 5 en 6 van dit reglement, hebben geen recht op vergoeding van de gemeente Eijsden-Margraten.
Artikel 10. Schakelbepaling
De bepalingen in dit reglement over huwelijk en huwelijksvoltrekking zijn van overeenkomstige toepassing op het geregistreerd partnerschap, het sluiten van een geregistreerd partnerschap danwel het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.
Artikel 11. Slotbepalingen
-
1. Het reglement kan worden aangehaald als “Reglement burgerlijke stand gemeente Eijsden-Margraten 2020”.
-
2. Dit reglement treedt in werking op de dag nadat het is bekend gemaakt.
-
3. Het Reglement burgerlijke stand Eijsden-Margraten 2017 vervalt met ingang van de dag van inwerkingtreding van dit reglement.
Ondertekening
Aldus is vastgesteld door burgemeester en wethouders van Eijsden-Margraten in hun vergadering van 3 november 2020.
Burgemeester en wethouders van Eijsden-Margraten,
De gemeentesecretaris,
Mari-An Gerits
De burgemeester,
Dieudonné Akkermans
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl