Regeling Gegevensverstrekking Basisregistratie Personen Someren 2020

Geldend van 01-01-2021 t/m heden

Intitulé

Regeling Gegevensverstrekking Basisregistratie Personen Someren 2020

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Someren;

gelet op:

• artt. 3.8 en 3.9 van de Wet basisregistratie personen (Wet BRP);

• de Algemene verordening gegevensbescherming (Verordening (EU) 2016/679 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG);

art. 156 Gemeentewet;

• Verordening Gegevensverstrekking Basisregistratie Personen Someren 2020

b e s l u i t :

Vast te stellen de navolgende Regeling Gegevensverstrekking Basisregistratie Personen Someren 2020. Hiermee wordt de verstrekking van gegevens uit de basisregistratie personen aan de organen van de gemeente en aan derden geregeld.

Artikel 1. Verstrekking aan een orgaan van de gemeente

  • 1.

    Gelet op art. 3.8 Wet BRP en gelet op art. 6 lid 1 sub e Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), kunnen gegevens uit de basisregistratie personen van de gemeente Someren aan organen van de gemeente Someren worden verstrekt, voor zover deze organen deze nodig hebben voor de uitvoering van de hen opgelegde taken;

  • 2.

    De verstrekkingen als bedoeld in lid 1, kunnen plaatsvinden door middel van rechtstreekse raadpleging van de basisregistratie personen (ad hoc verstrekkingen), door systematische verstrekkingen en selectie;

  • 3.

    De organen van de gemeente aan wie gegevens worden verstrekt, de categorie van personen die het betreft, en de wijze van verstrekken zijn vermeld in bijlage 2 tabel 1. De gegevens die worden verstrekt aan de organen zijn vermeld in bijlage 2 tabel 2.

Artikel 2. Verstrekking aan derden

Op grond van art. 3.9 Wet BRP kunnen gegevens worden verstrekt uit de basisregistratie aan derden die werkzaamheden verrichten met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente.

  • 1.

    Het college van B&W kan overeenkomstig art. 3.9 Wet BRP, op verzoek van een derde aan hem gegevens verstrekken uit de basisregistratie personen als:

    • a.

      de derde voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingeschrevene over wie gegevens worden verstrekt, of

    • b.

      de verstrekking in overeenstemming is met het bepaalde krachtens het derde lid.

  • 2.

    Verstrekking overeenkomstig het eerste lid, aanhef en onder b, vindt enkel plaats voor zover deze noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de derde en het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene niet aan de verstrekking in de weg staan.

  • 3.

    Op verzoek van een derde kan het College van B&W over een ingeschrevene die ingezetene is van de gemeente Someren en over een overledene die op moment van overlijden ingezetene van de gemeente Someren was, gegevens uit de basisregistratie verstrekken aan derden, als de verstrekking voldoet aan het bepaalde in artikel 3;

  • 4.

    De verstrekking als bedoeld in dit artikel kan uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.

Artikel 3. Aanwijzing gewichtige maatschappelijke belangen en categorieën derden

Het college van burgemeester en wethouders wijst aan:

  • 1.

    de werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente, ten behoeve waarvan gegevens uit de basisregistratie kunnen worden verstrekt; en

  • 2.

    de categorieën van derden die in aanmerking komen voor verstrekking van gegevens uit de basisregistratie.

Als werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang worden slechts aangewezen de werkzaamheden die samenhangen met een overheidstaak, strekken tot het in stand houden van een voorziening voor burgers die onderwerp is van overheidszorg, of waarbij anderszins gelet op de overheidsbemoeienis met die werkzaamheden

Artikel 4. Terugmeldplicht

  • 1.

    Een medewerker/orgaan van de eigen gemeente die gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de BRP, doet hiervan mededeling aan de gegevensbeheerder BRP.

  • 2.

    De gegevensbeheerder regelt de wijze waarop terugmeldingen door organen van de gemeente plaatsvinden en de wijze waarop deze meldingen worden afgehandeld. Hierbij wordt rekening gehouden met het bepaalde in art. 2.34 Wet BRP en de daaruit voortvloeiende uitvoeringsregelingen.

Artikel 5. Telefonische verzoeken om gegevensverstrekking

Aan derden wordt slechts telefonisch gegevens verstrekt nadat de identiteit van de verzoeker is vastgesteld en is gecontroleerd dat het verzoek in overeenstemming is met het doel waarvoor de informatie wordt verzocht. Binnen de gemeente Someren is besproken dat dit bij hoge uitzondering kan voorkomen, echter wordt de voorkeur gegeven aan een van de andere wijzen van gegevensverstrekking.

Artikel 6. Protocolplicht

  • 1.

    De gegevensbeheerder houdt gedurende twintig jaren volgend op de verstrekking aantekening van de overstrekking in overeenstemming met art. 3.11 Wet BRP.

  • 2.

    De gegevensbeheerder regelt de wijze waarop de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de protocolplicht worden uitgevoerd.

Artikel 7. Inwerkingtreding, intrekken oude regeling en citeertitel

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking met ingang van 01-01-2021 en heeft terugwerkende kracht tot 25 mei 2018;

  • 2.

    Deze regeling kan worden aangehaald als: Regeling Gegevensverstrekking Basisregistratie Personen Someren 2020

  • 3.

    Het privacyreglement GBA 2012 komt (hiermee) te vervallen.

Ondertekening

Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Someren,

de secretaris,

T.M.G. van Leeuwen

de burgemeester,

D. Blok

Bijlage 1 behorend bij art. 2 Regeling Gegevensverstrekking Basisregistratie Personen Someren 2020

Verstrekking blijft achterwege indien de betrokkene op grond van en met inachtneming van art. 3.21 Wet BRP verzocht heeft om geheimhouding.

Gewichtig maatschappelijk belang BRP

Categorie derde BRP

Bevorderen van culturele en maatschappelijke vaardigheden inwoners. Tegengaan analfabetisme

Bibliotheken

Terugvinden van nabestaande i.v.m. begraven en cremeren van inwoners van de gemeente Someren

Niet gemeentelijke crematoria en begraafplaatsen

Maatschappelijke dienstverlening/ondersteuning

Instellingen die genoemde werkzaamheden verrichten op het terrein van

Algemene en geestelijke gezondheidszorg

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van

Kinderopvangwerk

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van

Jeugdwelzijnswerk

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van

Ouderenzorg

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van

Gehandicaptenzorg

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van

Sociale werkvoorziening

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van

Sociaal –Juridische zorgverlening

Instellingen die werkzaamheden verrichten op het terrein van

Schuldhulpverlening

Schuldhulpverleningsinstanties

Bevorderen inburgering

Niet-gemeentelijke inburgeringsbureaus

Migrantenhulp

Migrantenorganisaties in de gemeente

Eerlijke verdeling van sociale woonruimte en tegengaan woonfraude

Woningcorporaties

Patiëntenzorg, het verlenen van medische zorg en innen van rekeningen i.v.m. de verleende zorg

Ziekenhuizen

Uitvoering geven aan een verdrag of besluit van een volkenrechtelijke organisatie dat in de verstrekking van gegevens voorziet

Een overheidsorgaan van, dan wel een persoon of organisatie gevestigd in een land binnen de Europese Unie

Het dienen van een Nederlands publiek belang

Een overheidsorgaan gevestigd in een land binnen de Europese Unie

Het dienen van een Nederlands publiek belang

Buitenlandse Rechtspersonen, gevestigd in een land binnen de Europese Unie, voor sociale zekerheid

Bijlage 2 behorend bij art. 2 Regeling Gegevensverstrekking Basisregistratie Personen Someren 2020

Deze bijlage hoort bij artikel 2 van de Regeling Gegevensverstrekking Basisregistratie Personen Someren 2020 en bevat een opgave van de organisatieonderdelen en de taken die deze uitvoeren waarvoor gegevens uit de BRP kunnen worden verstrekt.

De kolommen 6 t/m 9 bevatten de wijze waarop gegevens kunnen worden verstrekt:

Met iBurgerzaken wordt ook Cipers-IZRM bedoeld, zolang dat nog niet is uitgefaseerd.

6 - Ad hoc bevragingen/inzage = rechtstreekse inzage in iBurgerzaken

7 - Mutatieberichten of datadistributie = systematische verstrekking

8 - Selectieverstrekking = op verzoek een selectie vanuit iBurgerzaken

9 - AA = Ad hoc verstrekking via mail/telefoon

De cijfers in kolom 6 t/m 9 verwijzen naar de gebruikersprofielen/autorisatie in tabel 2.

De letters verwijzen naar de profielen van de mutatieberichten in tabel 3.

A = Beleid; Maatschappelijke ontwikkeling;

B = Bedrijfsvoering; Secretariaat

Deze bijlage 2 tabel 1 behoort bij artikel 1 van de Regeling BRP en bevat een opgave van de organisatieonderdelen en de taken die deze uitvoeren waarvoor gegevens uit de BRP kunnen worden verstrekt. De kolommen 6 t/m 9 bevatten de wijze waarop gegevens kunnen worden verstrekt. De cijfers verwijzen naar de gegevensprofielen (in tabel 2), de letters naar de profielen van de mutatieberichten in tabel 3.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Organisatie-onderdeel

Taak

Doelomschrijving

Categorie(ën) van betrokkenen

Rechtmatige grondslag

Ad hoc raadpleging persoon

Mutatieberichten

Selectieverstrekking

Ad hoc verstrekking via mail/telefoon

Dienstverlening

Publiekszaken

Stembureauleden benoemen

Benoeming leden stembureaus; instructie; indeling en uitbetaling vergoeding

Kandidaat stembureauleden

Kieswet (E4)

1

2

2

Publiekszaken

Basisregistratie personen

Bijhouden van de basisregistratie personen voor het onderdeel waarvoor de gemeente Someren verantwoordelijk is en de verstrekking van gegevens

Ingeschrevenen

Wet basisregistratie personen

1

1

1

1

Publiekszaken

Burgerlijke stand

Voorbereiden en verlijden akten van de burgerlijke stand

Personen op wie akten van de burgerlijke stand betrekking hebben en de aangevers

Art.1 13a, 18, 24, en 24a Boek1 Burgerlijk Wetboek

1

1

1

1

Publiekszaken

Burgerlijke stand

Lijkbezorging / aangifte overlijden

Uitvoeren van de Wet op de lijkbezorging

Overledenen

Wet op de Lijkbezorging, art. 28

1

Publiekszaken

Verklaringen omtrent gedrag

Inname en verwerken aanvragen verklaring omtrent gedrag

Aanvragers verklaring

Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens

1

Publiekszaken

Reisdocumenten

Behandelen aanvragen c.a. reisdocumenten

Aanvragers reisdocumenten

Paspoortwet, -besluit en uitvoeringsregeling

1

1

1

1

Publiekszaken

Rijbewijzen

Behandelen aanvragen c.a. rijbewijzen

Rijbewijsaanvragers

Rijbewijswetgeving

Reglement wegenverkeerswetgeving

1

1

1

1

Publiekszaken

Naturalisaties, opties en verlies Nederlanderschap

Uitvoering geven aan Nederlandse nationaliteitswetgeving m.b.t. naturalisatie en opties beoordelen verlies voormalige nationaliteit

Aanvragers en optanten

Rijkswet op het Nederlanderschap

Nationaliteitsrecht andere landen Vreemdelingenwet, Algemene Wet Bestuursrecht, Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens

1

1

1

1

KCC

Gevonden en verloren voorwerpen

Afhandelen aangiften van gevonden en verloren voorwerpen

Verliezers en vinders

Boek 5 BW / Besluit gevonden voorwerpen

2

KCC

Afspraken plannen

Het maken van afspraken voor klanten van de gemeente Someren

Klanten

Intern beheer

2

Vergunningen

Vergunningen drank- en horecawet (inclusief integriteitscontrole)

Behandelen vergunningen drank- en horeca

Aanvragers, ondernemers, beheerders van drank- en horeca-inrichtingen

Drank- en horecawet

Wet Bibob

2

Vergunningen + Openbare Orde en Veiligheid

Bibob

Beoordelen integriteit van verzoekers om subsidie of vergunningen op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening betreffende inrichting of bedrijf, de Drank- en horecawet of de Wet Algemene bepalingen omgevingsrecht

Verzoekers

Wet Bibob

2

Vergunningen

Vergunningen/ontheffingen APV

Behandelen aanvragen APV-vergunning/ontheffingen

Aanvragers APV-vergunningen/ontheffingen

Gemeentewet

Algemene plaatselijke verordening

2

Handhaving + Publiekszaken

Leegstand en tijdelijke verhuur

Controle op leegstaande woningen en vergunningen voor tijdelijke verhuur van eigen woningen

Ingeschrevenen op een leegstaand adres

vergunningaanvragers

Leegstandswet

2

Vergunningen

Omgevingsvergunningen

Behandelen aanvragen omgevingsvergunningen

Aanvrager omgevingsvergunningen

WABO

WRO

Woningwet

Milieuwet

2

Vergunningen

Winkeltijden

Vrijstelling winkeltijden

Aanvragers vrijstelling

Winkeltijdenwet en -Verordening

2

Gebiedsteam

Bijzondere opneming psychiatrische ziekenhuizen (BOPZ)

Opname personen in psychiatrisch ziekenhuis

Op te nemen personen

Wet BOPZ

4

Bedrijfsvoering

Secretariaat

Jubilea 50, 60, 65 en jarige huwelijken

90, 100, 100+ jarigen

Felicitaties van burgemeester via brief of persoonlijk bezoek

Personen die aan jubilea criteria voldoen

Lokale taak

B

x

x

Secretariaat

Onderscheidingen

Toekennen van koninklijke (en gemeentelijke) onderscheidingen

Personen die in aanmerking komen voor een onderscheiding, voorstellers en ondersteuners)

Wetgeving m.b.t. de orde van de Nederlandse Leeuw en orde van Oranje-Nassau

B

x

Financiën

Leges heffen

Heffen leges gemeente Someren

Afnemers van gemeentelijke diensten waar leges aan vast zitten

Gemeentewet, Legesverordening

3

Informatie-voorziening

Documentaire informatie-voorziening

Postregistratie en ondersteuning interne administratieve organisatie

Personen van wie de Someren een brief / document ontvangt of aan wie een brief wordt gestuurd

Gemeentelijk beleid betreffende uitvoering van de taken

2

P&O

Uitkeringen na beëindigen dienstverband

Berekenen, vastleggen en betalen van uitkeringen I.v.m. beëindiging van dienstverband en daaraan gelieerde betalingen

Personeelsleden en oud-personeelsleden en Wethouders en oud-wethouders

die aanspraak kunnen maken op een uitkering i.v.m. beëindiging dienstverband.

Gemeentewet, CAR/UWO bepalingen

2

Bezwaarcommissie

Bezwaar- en beroep

Afhandeling bezwaar- en beroepschriften op verschillende vakgebieden

Alle personen die een bezwaarschrift hebben ingediend en daaraan gerelateerden.

AWB

2

Beleid

Maatschappelijke Ontwikkeling

Werk en inkomen

Hulp bij terugkeer naar werk en zonodig voorzien in inkomen

Aanvragers en gerelateerden

IOAW, IOAZ, BBZ

Participatiewet

4

Maatschappelijke Ontwikkeling

Inburgering

Informeren van burgers over de inburgeringsplicht

Faciliteren van inburgeringsvoorziening

Handhaven inburgeringsplicht

(Mogelijke) inburgeringsplichtingen

Inburgeringswet

4

Maatschappelijke Ontwikkeling

Huisvesting nieuwkomers

Zorgen voor huisvesting van vreemdelingen

Te huisvesten personen

Vreemdelingenwet

Huisvestingswet- en Verordening Someren

4

Maatschappelijke Ontwikkeling

Leerplicht

Handhaven leerplicht en voorkomen vroegtijdig schoolverlating

Leerplichtigen en jongeren tot 23 jaar en hun ouders, voogden, verzorgers

Leerplichtwet, RMC-wet

A

Maatschappelijke Ontwikkeling

Onderwijs en educatie

Beleidsontwikkeling onderwijs en educatie

Personen die voldoen aan de criteria van de doelgroep

x

Maatschappelijke Ontwikkeling

Leerlingenvervoer

Vergoeding kosten leerlingenvervoer en regelen van vervoer

De leerling en zijn ouders, voogden, verzorgers

Verordening leerlingenvervoer

2

Maatschappelijke Ontwikkeling

Kinderopvangvoorzieningen

Beoordelen kinderopvangvoorzieningen i.h.k.v. registratie in de landelijke voorziening kinderopvang

Aanbieders kinderopvang-voorzieningen en daaraan gerelateerde en huisgenoten

Wet kinderopvang

2

Maatschappelijke Ontwikkeling (+ gebiedsteam)

Jeugdhulp en publieke gezondheidszorg (uitvoering van de Jeugdwet)

Uitvoering van de gemandateerde taken door de gemeenschappelijke regeling Peelgemeenten. Cliëntenadministratie jeugdhulp; publieke gezondheidszorg

Personen die voldoen aan de criteria van de doelgroepen (jeugdige 0-23)

Jeugdwet

Wet Publieke gezondheidszorg

4

4

Maatschappelijke Ontwikkeling (+ gebiedsteam)

Maatschappelijke zorg

Uitvoering WMO

Uitvoering van gemandateerde taken door de gemeenschappelijke regeling Peelgemeenten. Cliëntenadministratie maatschappelijke ondersteuning; gehandicaptenvoorzieningen (incl. fraudeonderzoek)

Aanvragers en belanghebbenden

Wet maatschappelijke ondersteuning en gerelateerde regelingen

GR Peelgemeenten

4

4

Maatschappelijke Ontwikkeling (+ gebiedsteam)

Werk & inkomen

(incl. uitvoering BMS)

Uitvoering van gemandateerde taken door de gemeenschappelijke regeling Peelgemeenten + Senzer. Cliëntenadministratie Participatiewet, Werk en bijstand, schuldhulpverlening (incl. fraudeonderzoek), IOAW/IAOZ (incl. fraudeonderzoek)

Aanvragers, gerelateerde, uitkeringsgerechtigden

Participatiewet,

Wet op de schuldhulpverlening

GR Peelgemeenten

GR Senzer

4

4

Ruimtelijke Ontwikkeling

Starterslening

Behandelen aanvragen starterslening

Inschrijvers en aanvragers

Burgerlijk wetboek, Boek 7

4

Openbare Orde en Veiligheid

Rampenbestrijding

CRIB

Alarmering bij rampen en calamiteiten en registratie slachtoffers en relaties

Uitvoerders rampenplannen

Slachtoffers en relaties

Wet op de veiligheidsregio

2

Openbare Orde en Veiligheid

Schadeafwikkeling (CRAS)

Afwikkelen van schade bij rampen

Claimers van schade

Wet op de veiligheidsregio

2

Beheer en Uitvoering

Openbare ruimte

Gehandicaptenparkeer-plaatsen

Aanleg gehandicaptenparkeerplaats

Kaart/-vergunninghouders

Besluit administratieve bepalingen wegverkeer

2

Handhaving

Openbare orde en veiligheid

Handhaving openbare orde en veiligheid

Overtreders van de openbare orde en veiligheid

Gemeentewet

2

Handhaving

Handhaven

Handhaven wet en regelgeving op het gebied van de openbare ruimte

Vergunninghouders en overtreders

Voorzover van toepassing voor Someren de wet en regelgeving als genoemd in de Circulaire BOA voor het domein I

2

Ruimtelijke Ordening

Uitgifte bouwkavels en koopwoning

Inschrijving voor en uitgifte bouwkavels en koopwoningen

(aspirant) Kopers

Burgerlijk wetboek, Boek 7

2

Openbare ruimte

Grondbeheer en gebiedsontwikkeling

Infrastructuur en Verkeer

Inspraak

Inrichtingenbestand

Uitvoering beheer openbare ruimte.

Ontwikkelen en beheren van de openbare ruimte

Personen die in het kader van de taak een relatie hebben met de gemeente Someren

Wet Milieubeheer

Algemene wet bestuursrecht

Burgerlijke Wetboek, boek 7

Wegenverkeerswetgeving

2

UDAS

Klachtenmelding

Afhandelen van klachten over de openbare ruimte

Klagers

Klachtenregeling gemeente Someren

2

Openbare Ruimte

Verkeer

Behandelen aanvragen ontheffing op gebied van verkeer

Aanvrager ontheffing

Wegenverkeerswet 1994

Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, art. 87

2

Deze bijlage 2 tabel 2 behoort bij artikel 1 van de Regeling BRP en bevat een overzicht van de gegevens die verstrekt kunnen worden voor de uitvoering van de taken zoals die genoemd zijn in tabel 1.

1. Publiekszaken

2. Algemeen

3. Financiën

4. Gebiedsteam + team Maatschappelijke ontwikkeling

Categorie gegevens

Gegeven

Gegevens over de burgerlijke staat

Geslachtsnaam

X

X

X

X

Voornamen

X

X

X

X

Adellijke titel of predicaat

X

X

X

X

Geboortedatum

X

X

X

X

Geboorteplaats

X

X

X

X

Geboorteland of - gebied

X

X

X

Geslacht

X

X

X

X

Gesl naam ouders

X

X

X

Voornaam ouders

X

X

X

Adellijke titel of predicaat ouders

X

X

X

Geslacht ouders

X

X

X

Geb datum ouders

X

X

X

Geb plaats ouders

X

X

X

Aanduiding huwelijk/geregistreerd partnerschap

X

X

X

Geb land of -gebied ouders

X

X

X

Datum huwelijk of geregistreerd partnerschap

X

X

X

Plaats huwelijk of geregistreerd partnerschap

X

X

X

Land of gebied huwelijk of gereg partnerschap

X

X

X

Huwelijksontbinding of ontbinding geregistreerd partnerschap en reden daarvan, dan wel nietigverklaring huwelijk of gereg partnerschap

X

X

X

Datum ontbinding / nietigverklaring huwelijk of gereg partnerschap

X

X

X

Plaats ontbinding / nietigverklaring huwelijk of gereg partnerschap

X

X

X

Land of gebied ontbinding/ nietigverklaring huwelijk of geregistreerd partnerschap

X

X

X

Geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner of eerdere echtgenoten /geregistreerde partners

X

X

X

Voornamen echtgenoot/geregistreerd partner of eerdere echtgenoten /geregistreerde partners

X

X

X

Adellijke titel of predicaat echtgenoot/geregistreerd partner of eerdere echtgenoten /geregistreerde partners

X

X

X

Geslacht echtgenoot/geregistreerd partner of eerdere echtgenoten /geregistreerde partners

X

X

X

geboortedatum echtgenoot/geregistreerd partner of eerdere echtgenoten /geregistreerde partners

X

X

X

geboorteplaats echtgenoot/geregistreerd partner of eerdere echtgenoten /geregistreerde partners

X

X

X

Geboorteland of -gebied echtgenoot/geregistreerd partner of eerdere echtgenoten /geregistreerde partners

X

X

X

Geslachtsnaam kinderen

X

X

X

Voornamen kinderen

X

X

X

Adellijke titel of predicaat kinderen

X

X

X

Geboortedatum kinderen

X

X

X

Geboorteplaats kinderen

X

X

X

Geboorteland of-gebied kinderen

X

X

X

Overlijdensdatum

X

X

X

Plaats overlijden

X

X

X

Land of gebied overlijden

X

X

X

Datum ingang rechtsgeldigheid gegevens

X

X

X

Datum beëindiging rechtsgeldigheid gegevens

X

X

X

Gegevens over curatele

Curatele

X

X

X

Datum ingang rechtsgeldigheid curatele

X

X

X

Datum beëindiging rechtsgeldigheid curatele

X

X

X

Gegevens over het gezag dat over de minderjarige wordt uitgeoefend

Gezag door 1 ouder

X

X

X

Gezag door 2 ouder

X

X

X

Gezag door een derde

X

X

X

1 of 2 derden, dan wel tijdelijke of voorlopige voogdij

X

X

X

Geslachtsnaam, voornamen, adellijke titel of predicaat en het BSN van de ouder of ouders die gezag uitoefenen

X

X

X

Datum ingang rechtsgeldigheid

X

X

X

Datum beëindiging rechtsgeldigheid

X

X

X

Gegevens over de nationaliteit

Nationaliteit of nationaliteiten, dan wel een aanduiding dat de betrokkene geen nationaliteit bezig, of een aanduiding dat de nationaliteit van de betrokkene niet kan worden vastgesteld

X

X

De aantekening dat op grond van artikel 17 van de Rijkswet op het Nederlanderschap is vastgesteld dat de betrokkene niet de Nederlandse nationaliteit bezit

X

X

De aantekening dat de betrokkene op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander behandeld wordt

X

x

Datum ingang rechtsgeldigheid

X

Datum beëindiging rechtsgeldigheid

X

Gegevens in verband met het verblijfsrecht van de vreemdeling

De aantekening in verband met het verblijfsrecht

x

X

Datum ingang verblijfsrecht

X

X

Datum beëindiging verblijfsrecht

X

X

Datum mededeling gegeven

X

X

Gegevens over de bijhoudingsgemeente en het adres in die gemeente alsmede over het verblijf in Nederland en het vertrek uit Nederland

bijhoudingsgemeente

X

Datum aanvang adreshouding in de gemeente

X

X

X

X

Functie van het adres

X

X

X

X

Straatnaam en zo nodig deel van een gemeente

X

X

X

X

Huisnummer

X

X

X

X

Aanduiding bij huisnummer

X

X

X

X

Letter bij huisnummer

X

X

X

X

Toevoeging bij huisnummer

X

X

X

X

Lokatiebeschrijving en zonodig deel van een gemeente

X

X

X

X

Postcode

X

X

X

X

Datum aanvang adreshouding

X

X

X

X

Datum aanvang verblijf in Nederland

X

X

X

X

Vorig land of gebied van verblijf

X

X

X

Datum vertrek uit Nederland

X

X

X

Volgend land of gebied van verblijf

X

X

X

Eerste adres van verblijf in het volgend land of gebied van verblijf

X

X

X

Gegevens over het burgerservicenummer van de ingeschrevene

BSN

X

X

X

X

Datum van kracht worden BSN

X

Datum beëindiging BSN

X

Gegevens over de burger-servicenummers van de ouders, de echtgenoot van wel de geregistreerde partner, de eerdere echtgenoten of eerdere geregistreerde partners en de kinderen

BSN ouder

X

BSN echtgenoot/geregistreerd partner

X

BSN eerdere echtgenoot

X

BSN eerdere geregistreerde partner

X

BSN kind

X

Data van kracht worden BSN

X

Data beëindiging BSN

X

Gegevens over het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot, de geregistr-eerde partner, de eerdere echtgenoot of de eerdere geregistreerde partner

eigen geslachtsnaam (E)

X

X

X

X

Geslachtsnaam echtgenoot, geregistreerde partner, eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner (P)

X

X

X

X

Geslachtsnaam echtgenoot, geregistreerde partner, eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner vooraf aan de eigen geslachtsnaam (V)

X

X

X

X

Geslachtsnaam echtgenoot, geregistreerde partner, eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner volgend op de eigen geslachtsnaam (N)

X

X

X

X

Datum ingang van het gegeven over het naamsgebruik

X

Datum beëindiging van het gegeven over het naamsgebruik

X

Gegevens die noodzakelijk zijn in verband met de uitvoering van de Kieswet

Aanduiding omtrent het Europees kiesrecht

X

Datum verzoek of mededeling Europees kiesrecht

X

Einddatum uitsluiting Europees kiesrecht

X

Aanduiding omtrent de uitsluiting van het kiesrecht

X

Einddatum uitsluiting kiesrecht

X

Gegevens die noodzakelijk zijn in verband met de uitvoering van de Paspoortwet

Soort Nederlands reisdocument

X

X

Documentnr Nederlands reisdocument

X

X

Datum van verstrekking Nederlands reisdocument

X

X

Autoriteit die het Nederlands reisdocument heeft verstrekt

X

X

Datum einde geldigheidsduur Nederlands reisdocument

X

X

Datum inhouding/vermissing Nederlands reisdocument

X

X

Aanduiding inhouding/vermissing Nederlands reisdocument

X

X

Signalering mbt verstrekking of inhouding Nederlands reisdocument

X

X

Datum ingang rechtsgeldigheid gegeven

X

Deze bijlage 2 tabel 3 behoort bij artikel 1 van de Regeling BRP en bevat een overzicht van de mutaties die verstrekt kunnen worden voor de uitvoering van de taken zoals die genoemd zijn in tabel 1.

Mutatiesoorten

A. Beleid; Maatschappelijke ontwikkeling;

B. Bedrijfsvoering; Secretariaat

Persoon

X

X

Adres

X

X

Vernaming

X

X

Vernummering

X

X

Postcode

X

X

Immigratie

Emigratie

X

X

Vervolginschrijving

X

Vervolguitschrijving

Huwelijksluiting

X

Huwelijksontbinding

X

Partnerschapsontbinding

X

Partnerschapsluiting

X

Kind

X

Nationaliteit

Verblijfsftitel

Naam

Ouder

Overlijden

X

Overlijden partner

Toelichting

Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Someren 2020

Algemeen

Sinds 1 januari 2010 zijn alle overheidsorganen, waaronder de gemeenten en haar organisatieonderdelen, verplicht om bij de verwerking van persoonsgegevens, de basisregistratie uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) te betrekken. Burgers hoeven sindsdien ook niet meer de bij de basisregistratie bekende gegevens opnieuw te verstrekken bij contact met de overheid.

Wetgeving

Met ingang van 6 januari 2014 is het wettelijk kader voor de GBA vervangen door de Wet BRP. In deze wet wordt het verwerken en de bescherming van persoonsgegevens (privacy) geregeld. Dit betreft alleen de gegevens, die juridisch deel uitmaken van de zogenaamde persoonslijst volgens de Wet BRP. De Uitvoeringswet AVG is niet van toepassing op de verwerking van persoonsgegevens voor zover daarop de Wet BRP, de Kieswet of de Wet raadgevend referendum van toepassing is. De persoonsgegevens van de BRP vallen zowel onder de werking van de Wet BRP als onder de werking van de Europese algemene verordening gegevensbescherming (AVG).

De gemeente verwerkt naast persoonsgegevens van de BRP in hetzelfde systeem zogenaamde ‘aangehaakte gegevens’. Deze gegevens zijn opgenomen in bijlage 2 tabel 2 van dit reglement. De rechtmatigheid van het verwerken en de bescherming van persoonsgegevens (privacy) van deze aangehaakte gegevens wordt geregeld in de AVG en de Uitvoeringswet AVG, maar vallen niet onder de werking van de Wet BRP.

Deze regeling gaat ook over de gegevensverstrekking door het college waarop de AVG van toepassing is, zoals de gegevensverstrekking vanuit een gemeentelijke gegevensbank of gegevensmagazijn.

Bevoegdheid college B&W

De wetgever laat het volgens art. 3.8 Wet BRP aan het inzicht van de gemeenteraad over, om dit al dan niet voor het binnengemeentelijke gebruik van gegevens uit de basisregistratie te doen. Informatievoorziening, waaronder persoonsinformatie, heeft zich ontwikkeld tot een volwaardig bedrijfsmiddel, waarvan de gemeentelijke dienstverlening en bedrijfsvoering volledig afhankelijk zijn geworden. Vanuit dat belang, is het noodzakelijk dat de gemeenteraad meer in het algemeen kaders stelt voor beleid, organisatie en beheer van de informatievoorziening, waarvan de persoonsinformatievoorziening deel uitmaakt.

De gemeenteraad heeft op 12 december 2020 in de “Verordening gegevensverstrekking BRP gemeente Someren 2020” geregeld dat zowel de verstrekking aan derden als de verstrekkingen aan organen van de gemeente Someren over te laten aan het college van burgemeester en wethouders. De Verordening BRP is in werking getreden op de datum waarop de AVG van kracht werd, namelijk 25 mei 2018.

Persoonsgegevens van ‘eigen inwoners’

De verstrekking van persoonsgegevens uit de BRP van de inwoners van Someren aan derden en aan de organen [medewerkers/afdelingen/domeinen/teams] van de gemeente Someren wordt geregeld in deze regeling. Deze bevoegdheid vloeit voort uit art. 3.8 Wet BRP. De grondslag voor het verwerken van zogenaamde ‘aangehaakte gegevens’ is te vinden in art 6 lid 1 sub e AVG. Deze verordening regelt alleen het verstrekken van gegevens van personen die in deze gemeente ingeschreven zijn of die tot hun overlijden in deze gemeente ingeschreven waren.

Deze regeling gaat niet over gegevensverstrekking door het college die al is geregeld in de Wet BRP zelf, zoals bedoeld in Hoofdstuk 3, paragraaf 2, van de Wet BRP.

Gegevens van ‘niet-inwoners’

De minister van BZK verstrekt de gemeente, voor de uitvoering van haar taken, gegevens van personen die wel in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Someren woonachtig zijn. Dit zijn dus personen die in een andere gemeente in Nederland wonen of zijn ingeschreven in het Register Niet Ingezetenen (RNI). Deze systematische verstrekking van gegevens aan de gemeente is gebaseerd op een autorisatiebesluit van de minister van BZK voor de gemeente Someren op grond van art. 3.2 Wet BRP. Dit is een zogenaamde GABA-aansluiting op de landelijke basisregistratie personen. GABA betekent: Gemeente Als Buitengewoon Afnemer. De gegevens die ontvangen worden via deze GABA-aansluiting worden opgeslagen in het gemeentelijke zaaksysteem/gegevensmagazijn.

Distributie van persoonsgegevens

De medewerkers van de gemeente raadplegen of gebruiken persoonsgegevens van personen die niet in de gemeente ingeschreven zijn via de GBA-V. Voor personen die wel in deze gemeente ingeschreven zijn raadplegen of gebruiken zij de GBA.

In bijlage 2 tabel 2 zijn voor wat betreft de GBA/BRP dezelfde gegevens opgenomen als in het autorisatiebesluit van de minister, zodat de medewerkers voor alle personen die geregistreerd zijn in de BRP dezelfde GBA/BRP-gegevens kunnen inzien en gebruiken. Daarnaast kunnen sommige afdelingen ook zogenaamde ‘aangehaakte gegevens’ inzien, voor zover die gegevens noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de werkzaamheden.

Begripsbepalingen

De begrippen uit de Wet BRP die relevant zijn voor de inhoud van deze regeling, zijn integraal overgenomen van art. 1 Wet BRP. Het betreft de begrippen basisregistratie, ingeschrevene en derde.

Basisregistratie

Juridisch gezien is er sprake van één basisregistratie personen, die vooralsnog bestaat uit centrale door het rijk beheerde en lokale GBA-V door de gemeente beheerde GBA-voorzieningen.

Orgaan

Een onderdeel van de gemeentelijke organisatie van gemeente Someren. Dit kan een medewerker zijn, maar ook een groep mensen (team, domein of afdeling).

Derde

Een derde volgens de Wet BRP is elk natuurlijk persoon niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene zelf en elk rechtspersoon die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, noch met enig openbaar gezag is bekleed.

1. Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1. Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente

Deze regeling gaat ook over de gegevensverstrekking door het college waarop de AVG van toepassing is, zoals de gegevensverstrekking vanuit een gemeentelijke gegevensbank of gegevensmagazijn.

Met organen van de gemeente wordt bedoeld: medewerkers, teams, afdelingen, domeinen van de gemeente Someren. De wijze van verstrekken aan deze organen wordt geregeld in bijlage 2 tabel 1. De gegeven die worden verstrekt aan de organen zijn vermeld in bijlage 2 tabel 2.

Artikel 2. Verstrekking aan derden

Derden die werkzaamheden verrichten met gewichtig maatschappelijk belang. De wetgever heeft de verstrekking van gegevens uit de BRP aan een groot aantal derden al voorzien in de Wet BRP. Desondanks kunnen er lokale maatschappelijke belangen zijn, waarin de wetgever niet heeft voorzien. In die gevallen is de gemeente bevoegd om werkzaamheden met een maatschappelijk belang, dat samenvalt met een gemeentebelang aan te wijzen als werkzaamheden waarvoor gegevens mogen worden verstrekt over inwoners van de gemeente Someren. Die gegevens mogen worden verstrekt aan nader te bepalen categorieën derden die die werkzaamheden uitvoeren.

Derden met schriftelijke toestemming

Naast de mogelijkheid tot het verstrekken van gegevens aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een maatschappelijk belang, is het ook mogelijk gegevens te verstrekken aan een derde, wanneer deze voorafgaande schriftelijke toestemming heeft verkregen van degene over wie gegevens worden gevraagd.

Beperkt set aan gegevens

Op grond van art. 3.9 lid 4 Wet BRP kan de verstrekking uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden. Het gegeven ‘Burgerlijke staat’ is een aangehaakte gegeven.

Geheimhouding

Verstrekking blijft achterwege indien de betrokkene op grond van art. 3.21 Wet BRP verzocht heeft om verstrekkingsbeperking/geheimhouding.

Dit artikel regelt de verstrekking van persoonsgegevens van inwoners van Someren aan medewerkers en/of teams/afdelingen van de gemeente Someren. Daarbij geldt de voorwaarde dat slechts gegevens worden verstrekt die noodzakelijk zijn voor de goede vervulling van de gemeentelijke of wettelijke taak van de betreffende organen (zie art. 3.8 lid 2 Wet BRP).

In bijlage 2 tabel 2 van deze regeling wordt een opsomming van alle gegevens, die aangemerkt worden als zogenaamde ‘aangehaakte gegeven’. De grondslag voor het verwerken van deze aangehaakte gegevens is art. 6 lid 1 sub e AVG. In bijlage 2 tabel 2 wordt ook geregeld voor welke taken en op welke wijze de verschillende gemeentelijke teams/domeinen de gegevens verstrekt krijgen.

Rechtstreekse toegang tot de BRP

Met rechtstreekse toegang wordt gedoeld op de mogelijkheid dat geautoriseerde als raadpleger de beschikking krijgen over een inzagescherm. Hierop kunnen zij rechtstreeks de persoonsgegevens bekijken die zij nodig hebben voor de uitvoering van hun taken. De medeweker krijgt toegang, nadat hij/zij een geheimhoudingsverklaring heeft ondertekend als onderdeel van zijn autorisatieaanvraag. De mogelijkheid om persoonsgegeven te wijzigen, te corrigeren, te actualiseren of te muteren is hiervan uitdrukkelijk uitgesloten.

Authentieke gegeven en verplicht gebruik

Wanneer een bestuursorgaan een persoonsgegeven gebruikt bij de uitvoering van zijn taken en dat gegeven is als authentiek gegeven opgenomen in de BRP, moet hij sinds 1 januari 2010, dat gegeven, uit de BRP betrekken. Deze regeling geldt ook voor organen van de gemeente.

Artikel 3. Terugmeldplicht

Voor het functioneren van de overheid is de kwaliteit van de BRP van essentieel belang. Hoge kwaliteit kan alleen bereikt worden als bestuursorganen melding maken van onjuiste gegevens. Indien een orgaan van de gemeente is geautoriseerd om bepaalde BRP-gegevens te ontvangen, dan is hij verplicht om bij gerede twijfel aan de juistheid een terugmelding te doen. Dit is verplicht volgens in art. 2.34 Wet BRP.

Artikel 4. Telefonische verzoeken om gegevensverstrekking

Omdat altijd de identiteit van de verzoeker moet kunnen worden vastgesteld, is telefonische verstrekking aan derden niet gewenst. Daarentegen moet het mogelijk zijn om hier uitzonderingen op te maken. Echter heeft de gemeente Someren een sterke voorkeur aan een van de andere wijzen van gegevensverstrekking. Voorwaarde voor telefonische gegevensverstrekking is dat niet direct informatie wordt verstrekt, maar dat wordt teruggebeld (wanneer mogelijk) via het algemene nummer van de desbetreffende instantie of het desbetreffende bedrijf.

Ook aan collega’s van andere gemeenten kan worden verstrekt. Voorwaarde is dat niet direct informatie wordt verstrekt, maar dat wordt teruggebeld via het algemene nummer van de verzoekende gemeente. Ook hier moet er zekerheid bestaan dat het een collega van Burgerzaken is en dat de gegevens noodzakelijk zijn voor de betreffende taak (bijvoorbeeld: geboorte- of overlijdensaangifte, afgifte reisdocumenten aan minderjarige).

Indien de ingeschrevene over wie gegevens gevraagd worden een verstrekkingsbeperking heeft, dan wordt extra zorgvuldigheid verlangd. Bij twijfel wordt geen informatie verstrekt.

Artikel 5. Protocolplicht

Protocollering is het houden van aantekeningen van een verstrekking. Protocolleren heeft het doel om uitvoering te kunnen geven aan het in art. 3.22 Wet BRP geregelde recht van de burger op mededeling betreffende de verstrekkingen die over hem zijn gedaan. Er wordt vastgesteld welke gegevens zijn verstrekt, aan wie de gegevens zijn verstrekt, waarom verstrekking heeft plaatsgevonden, door wie de gegevens zijn verstrekt en de data waarop al deze handelingen werden verricht. Op deze wijs is altijd herleidbaar (en dus controleerbaar) hoe met verstrekking van deze gegeven wordt omgegaan.