Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR650849
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR650849/1
Verordening schuldhulpverlening gemeente Peel en Maas
Geldend van 01-01-2021 t/m heden
Intitulé
Verordening schuldhulpverlening gemeente Peel en MaasDE RAAD VAN DE GEMEENTE PEEL EN MAAS
Gelet op het voorstel van burgemeester en wethouders nr. 2020- 45-5
Gelet op het bepaalde in artikel 147 en 149 van de Gemeentewet.
Gelet op het bepaalde in artikel 4a, derde lid, van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening.
BESLUIT
Vast te stellen de volgende verordening:
Schuldhulpverlening gemeente Peel en Maas
Artikel 1. Beslistermijn schuldhulpverlening
De beschikking tot schuldhulpverlening of de afwijzing ervan, bedoeld in artikel 4a, eerste lid, van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, wordt genomen binnen een termijn van acht weken na de dag waarop het eerste gesprek, bedoeld in artikel 4, eerste lid, van die wet, heeft plaatsgevonden.
Artikel 2 Inwerkingtreding en citeertitel
1. Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2021.
2. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening schuldhulpverlening gemeente Peel en Maas
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van: 15 december 2020
De raad van de gemeente Peel en Maas,
de griffier, de voorzitter,
drs. N.G.M.T. Jansen W.J.G. Delissen-van Tongerlo
Toelichting
Algemeen
De Verordening beslistermijn schuldhulpverlening geeft uitvoering aan artikel 4a, derde lid, van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (hierna: wet), zoals deze met ingang van 1 januari 2021 zal gelden. Artikel 4a van de wet is ingevoerd bij Wet van 24 juni 2020 tot wijziging van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening ten behoeve van de uitwisseling van persoonsgegevens
(Stb. 239).
Artikelsgewijs
Artikel 1. Beslistermijn schuldhulpverlening
De wet regelt dat inwoners met problematische schulden bij gemeenten terecht kunnen voor onder meer advies, schuldbemiddeling of een saneringskrediet.
Het uitgangspunt is dat schuldhulpverlening breed toegankelijk is. Daarbij is belangrijk dat het voor de inwoner duidelijk is binnen welke termijn na het eerste gesprek over de hulpvraag wordt besloten of diegene voor een schuldenregeling in aanmerking komt.
Om deze reden is bij de genoemde wetswijziging besloten een wettelijke termijn op te nemen waarbinnen de gemeente na het eerste gesprek over de hulpvraag moet besluiten of iemand voor een schuldenregeling in aanmerking komt. De Nationale Ombudsman heeft deze werkwijze ook geadviseerd.
Niet alleen burgers moeten zich aan wettelijke termijnen te houden. Ook van een dienende overheid mag verwacht worden dat zij op een verzoek van een burger binnen een redelijke, door de raad in een gemeentelijke verordening vastgestelde, termijn reageert. Deze termijn mag volgens artikel 4a, derde lid, van de wet niet langer zijn dan acht weken. Dit is gelijk aan de maximale redelijke termijn die in artikel 4:13, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht wordt gesteld. Een kortere beslistermijn vaststellen is wel toegestaan.
De beslistermijn is bepaald op 8 weken, omdat er in de praktijk blijkt dat er ruim tijd nodig is om een weloverwogen beslissing te kunnen nemen over toelating tot schuldhulpverlening of afwijzing. Als het sneller kan, dan wordt de beslissing sneller bekendgemaakt.
Artikel 2 Inwerkingtreding en citeertitel
De datum van inwerkingtreding valt samen met de inwerkingtreding van artikel 4a van de wet.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl