Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR650821
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR650821/1
Regeling vervallen per 20-04-2021
PROTOCOL DWANGSOMBEDRAGEN
Geldend van 13-02-2020 t/m 19-04-2021 met terugwerkende kracht vanaf 13-02-2020
Intitulé
PROTOCOL DWANGSOMBEDRAGENInleiding
Onderhavig protocol geeft inzicht in de hoogte van de dwangsombedragen die de gemeente Schouwen-Duiveland opneemt ingeval bestuursrechtelijk opgetreden dient te worden bij overtredingen van de Wet Algemene bepalingen omgevingsrecht,Wet milieubeheer, Woningwet ,Monumentenwet Wet ruimtelijke ordening. Drank en Horecawet, Wet op de Kansspelen en de Gemeentelijke verordeningen Hierbij wordt aangesloten bij hetgeen gesteld is in afdeling 5.3.2.van Algemene wet bestuursrecht. Daarin wordt ondermeer bepaald dat het bedrag in redelijke verhouding tot de zwaarte van het geschonden belang en de beoogde werking van de dwangsom dient te staan.
Relatie kwaliteitscriteria professionalisering (milieu)handhaving
Met dit protocol wordt invulling gegeven aan de kwaliteitscriteria voortvloeiende uit de professionalisering van handhaving
Doel
De kwaliteitscriteria hebben als doel uniformiteit, transparantie en efficiëntie te realiseren door het stellen van standaardtermijnen en standaardsancties voor veel voorkomende overtredingen. In dit protocol worden de standaardsancties voor dergelijke overtredingen opgesomd
Werkwijze
In onderstaand schema, zijn de bedragen opgenomen die toegepast kunnen worden bij het bepalen van de hoogte van een last onder dwangsom. De hoogte van de last onder dwangsom moet doelgericht op de ernst van de overtreding worden afgestemd (evenredigheid) en tot doel hebben de overtreding tegen te gaan of te voorkomen (effectiviteit). Het overzicht is niet uitputtend en in individuele gevallen kan afgeweken worden van de bedragen.
Bij de hoogte van de lasten onder dwangsom moet rekening worden gehouden met o.a.de grootte van de inrichting, de omvang van de milieuschade en de vereiste investeringen. Het dwangsombedrag moet daarbij in verhouding staan met de investering die moet worden gedaan voor de maatregelen om de overtreding ongedaan te maken, bijvoorbeeld met een factor 3, één en ander gerelateerd aan het economisch voordeel voor de overtreder bij overtreding van een bepaald voorschrift.
Conform het gestelde in de sanctiestrategie kan in bepaalde situaties een bestuursrechtelijk traject tevens strafrechtelijk worden opgepakt.
Na het opleggen van een dwangsom dient, bijvoorbeeld dagelijks of wekelijks, een hercontrole te worden uitgevoerd, totdat de last onder dwangsom is volgelopen of aan is voldaan. Als de last onder dwangsom niet effectief blijkt te zijn, kan een nieuwe dwangsombeschikking worden opgelegd met hogere dwangsombedragen.
De onderstaande bedragen zijn bedoeld als normbedrag per tijdseenheid of per keer. Van geval tot geval dient bekeken te worden of de last onder dwangsom per dag, per week of per keer opgelegd gaat worden. Bij het toepassen van een andere tijdseenheid als in de tabel genoemd dient het bedrag overeenkomstig te worden aangepast
Milieu |
Overtreding |
Dwangsom (in €) |
Dwangsom max. (in €) |
|||
Bodem |
Keuring van de ondergrondse tank wordt niet uitgevoerd |
1.000 per week |
5.000 |
|||
Keuring van de bovengrondse tank wordt niet uitgevoerd |
1.000 per week |
5.000 |
||||
Geen aanrijbeveiliging aangebracht bij een bovengrondse tank |
1.000 per week |
5.000 |
||||
Vloeistofdichte vloer of bak ontbreekt |
2.000 per week |
10.000 |
||||
Vloeistofdichte vloer of bak vertoont gebreken |
2.000 per week |
10.000 |
||||
In bodem brengen van vloeistoffen |
2.000 per keer |
10.000 |
||||
Olie/water/vet/slibscheider wordt niet tijdig geleegd |
1.000 per week |
5.000 |
||||
Leidingen vertonen lekkage |
2.000 per dag |
10.000 |
||||
Verklaring vloeistofdichtheid vloer of bedrijfsriolering |
1.000 per week |
5.000 |
||||
Lucht |
Emissie-eisen worden overschreden |
1.000 per keer |
5.000 |
|||
Metingen worden niet of niet correct uitgevoerd |
100 per keer |
500 |
||||
Afvoer verbrandingsgassen van verwarming voldoen niet aan BEES |
500 per dag |
2.500 |
||||
Schoorsteen niet voldoende hoog |
500 per dag |
2.500 |
||||
Onderzoek naar emissiebeperkingen wordt niet uitgevoerd |
1.000 per week |
5.000 |
||||
Voorschriften ter voorkoming van stank worden niet (voldoende) nageleefd |
1.000 per keer |
5.000 |
||||
Stofoverlast |
1.000 per keer |
5.000 |
||||
Filterinstallatie ontbreekt |
2.000 per week |
10.000 |
||||
Voorzieningen ter beperking van geurhinder zijn niet aangebracht |
2.000 per week |
10.000 |
||||
Water |
Emissie-eisen worden overschreden |
1.000 per keer |
5.000 |
|||
Metingen worden niet uitgevoerd |
1.000per week |
5.000 |
||||
Lozingen in strijd met de vergunning |
1.000 per keer |
5.000 |
||||
Voorzieningen niet aanwezig |
2.000 per week |
10.000 |
||||
Geluid en trillingen |
Toegestane geluidsniveaus worden overschreden |
2.000 per keer |
10.000 |
|||
Geluidsoverlast omdat inrichting in werking is buiten de vergunde uren |
2.000 per keer |
10.000 |
||||
Metingen worden niet uitgevoerd |
2.000 per week |
10.000 |
||||
Voorzieningen ter beperking van geluidshinder zijn niet aangebracht |
2.000 per week |
10.000 |
||||
Gedragsvoorschriften worden niet nageleefd (handelingen) |
1.000 per keer |
5.000 |
||||
Niet voldoen aan trillingsvoorwaarden |
1.000 per keer |
5.000 |
||||
Afval |
Opslag (gevaarlijk) afval vindt niet overeenkomstig de voorschriften plaats |
1.000 per dag |
5.000 |
|||
Bedrijfsafval wordt niet regelmatig afgevoerd |
1.000 per keer |
5.000 |
||||
Gevaarlijk afval wordt niet correct afgevoerd |
2.000 per keer |
10.000 |
||||
Verwijdering van gevaarlijk afval wordt niet geregistreerd |
2.000 per keer |
10.000 |
||||
Opslag bedrijfsafval op eigen terrein terwijl dat niet vergund is |
2.000 per week |
10.000 |
||||
Opslag van gevaarlijk afval op eigen terrein terwijl dat niet vergund is |
4.000 per week |
20.000 |
||||
Verbranden van gevaarlijk afval |
2000 per keer |
10.000 |
||||
Verbranding van afval |
500 per keer |
2.500 |
||||
Risico (brandbe-strijding) |
Geen brandblusmiddelen aanwezig |
100 per ontbrekende brandblusser per dag |
5.000 |
|||
Brandblusmiddelen niet (tijdig) gekeurd |
200 per week |
1.000 |
||||
Opslag gevaarlijke stoffen vindt niet plaats overeenkomstig de voorschriften (veiligheid) |
2.000 per week |
10.000 |
||||
Bordjes ‘roken en vuur verboden’ ontbreken |
900 per week |
4.500 |
||||
Brandwerendheid muren en deuren is onvoldoende |
2.000 per week |
10.000 |
||||
Algemeen |
Overtreding van de voorschriften over veilige opstelling van gasflessen |
50 per fles per keer |
10.000 |
|||
Overtreding parkeervoorschriften uit de vergunning |
100 per keer |
500 |
||||
Opstelling propaantanks niet conform PGS |
2.000 per week |
10.000 |
||||
Inrichting of gedeelte daarvan in werking hebben zonder milieuvergunning (klein economisch voordeel) |
1.000 per week |
5.000 |
||||
Inrichting of gedeelte daarvan in werking hebben zonder milieuvergunning (groot economisch voordeel) |
10.000 per week |
50.000 |
||||
Geen melding gedaan i.k.v. activiteit |
1.000 per week |
5.000 |
||||
Bouwen/ monumenten |
Overtreding |
Dwangsom (in €) |
Dwangsom max. (in €) |
|||
Bouwen |
In stand houden van een bouwwerk dat is gebouwd zonder bouwvergunning, dan wel doorgaan van het bouwen daarvan in het geval van grote bouwwerken en /of grote vervolg consequenties |
10.000 per week |
50.000 |
|||
In stand houden van een bouwwerk dat gebouwd is in afwijking van de bouwvergunning dan wel doorgaan van het bouwen daarvan in het geval van grote bouwwerken en /of grote vervolg consequenties |
10.000 per week |
50.000 |
||||
In stand houden van een bouwwerk dat is gebouwd zonder omgevingsvergunning, dan wel doorgaan van het bouwen daarvan in het geval van kleine bouwwerken en /of geringe vervolg consequenties |
1.000 per week |
5.000 |
||||
In stand houden van een bouwwerk dat gebouwd is in afwijking van de omgevingsvergunning dan wel doorgaan van het bouwen daarvan in het geval van kleine bouwwerken en /of geringe vervolg consequenties |
1.000 per week |
5.000 |
||||
Niet handelen conform de voorschriften van de bouwvergunning, zoals melden en aanleveren van bescheiden |
2.000 per keer |
10.000 |
||||
Onveilige gebouwen |
In stand houden van een bouwwerk dat onveilig is, in het geval van grote bouwwerken en /of grote vervolg consequenties |
10.000 per week |
50.000 |
|||
In stand houden van een bouwwerk dat onveilig is, in het geval van kleine bouwwerken en /of geringe vervolg consequenties |
1.000 per week |
5000 |
||||
Slopen |
Doorgaan van slopen van een bouwwerk zonder sloopvergunning |
2.000 per dag |
10.000 |
|||
Monument |
Handelingen aan een monument zonder monumentenvergunning, met onomkeerbare gevolgen |
10.000 per week |
50.000 |
|||
Handelingen aan een monument zonder monumentenvergunning met omkeerbare gevolgen |
1.000 per week |
5.000 |
||||
Bouwstop |
Negeren van een opgelegde bouwstop in het geval van grote bouwwerken en /of grote vervolg consequenties |
10.000 per dag |
50.000 |
|||
Negeren van een opgelegde bouwstop in het geval van kleine bouwwerken en /of geringe vervolg consequenties |
1.000 per dag |
5.000 |
||||
Ruimtelijkordening |
Overtreding |
Dwangsom (in €) |
Dwangsom max. (in €) |
|||
Strijdig gebruik |
Gebruik strijdig met de bestemming met grote neveneffecten als gevolg, zoals onomkeerbaarheid, economische belangen e.d. |
10.000 per dag\ per keer |
50.000 |
|||
Gebruik strijdig met de bestemming met geringe neveneffecten als gevolg, zoals onomkeerbaarheid e.d |
1.000 per dag\per keer |
5.000 |
||||
Illegale bewoning/huisvesting |
Onrechtmatige bewoning/huisvesting |
25.000 in één keer |
25.000 |
|||
Vervolg overtreding bij Illegale bewoning/huisvesting |
Een 2e last onder dwangsom inzake dezelfde overtreding bij onrechtmatige bewoning/huisvesting |
50.000 in één keer |
50.000 |
|||
Aanleg-vergunning |
Handelingen verrichten zonder aanlegvergunning met grote neveneffecten als gevolg, zoals onomkeerbaarheid e.d. |
10.000 per dag\per keer |
50.000 |
|||
Handelingen verrichten zonder aanlegvergunning met geringe neveneffecten als gevolg, zoals onomkeerbaarheid e.d. |
1.000 per dag\per keer |
5.000 |
||||
Overstand kamperen |
Teveel geplaatst kampeermiddel op een kampeerterrein |
1.000 per dag |
5.000 |
|||
parkeren |
Overtreding parkeervoorschriften uit de ontheffing |
100 per keer |
500 |
|||
APV |
Overtreding |
Dwangsom (in €) |
Dwangsom max. (in €) |
|||
Exploitatie vergunning |
Exploiteren van een horecabedrijf zonder exploitatievergunning |
2.000 per dag\per keer |
10.000 |
|||
Overtreding van de voorschriften van de exploitatievergunning |
2.000 per dag\per keer |
10.000 |
||||
terrassen |
Exploiteren van een terras zonder vergunning |
1.000 per dag\per keer |
5.000 |
|||
Overtreding van de voorschriften van de terrasvergunning |
1.000 per dag\per keer |
5.000 |
||||
evenementen |
Overtreding van de voorschriften van de evenementen vergunning. (Bij grootschalige commerciële evenementen berekenen naar economisch voordeel) |
1.000 per dag\per keer |
5.000 |
|||
Wet op de kansspelen. |
Overtreding |
Dwangsom (in €) |
Dwangsom max. (in €) |
|||
Speelauto-maten |
Aanwezigheid van meer dan het vergunde aantal speelautomaten in een hoog- of laagdrempelige inrichting |
1.000 per week |
5000 |
|||
Brandvei-ligheid |
Overtreding |
Dwangsom (in €) |
Dwangsom max. (in €) |
|||
Zware overtreding zoals genoemd in het toezichtsprotocol Brandveiligheid |
5.000 per dag\per keer |
25.000 |
||||
Lichte overtreding zoals genoemd in het toezichtsprotocol Brandveiligheid |
1.000 per dag |
5.000 |
||||
Drank- en Horecawet |
Overtreding |
Dwangsom (in €) |
Dwangsom max. (in €) |
|||
Drank- en Horecaver gunning |
Exploiteren van een horecabedrijf zonder Drank- en horecavergunning |
2.000 per dag\per keer |
10.000 |
|||
Overtreding van de voorschriften van de Drank- en horecavergunning |
2.000 per dag\per keer |
10.000 |
Ondertekening
Vastgesteld op 13 februari 2020 door P.J. van Dijk , coördinator team IVHH.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl