Regeling vervallen per 01-01-2022

Verordening op de heffing en invordering van leges Druten 2021

Geldend van 22-12-2020 t/m 31-08-2021

Intitulé

Verordening op de heffing en invordering van leges Druten 2021

De raad van de gemeente Druten,

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 24 november 2020,

en gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en de artikelen 2, tweede lid, en 7 van de Paspoortwet,

besluit vast te stellen de:

Verordening op de heffing en de invordering van leges Druten 2021

Artikel 1 Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    ’dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    ’week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    ’maand’: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand, met dien verstande dat als de ne dag in een kalendermaand 30 of 31 januari is, de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand altijd de laatste dag van de maand februari is;

  • d.

    ’jaar’: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

  • 1. Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor:

    • a.

      het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

    • b.

      het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument;

    een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

  • 2. Hetgeen in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel is bepaald over een Nederlandse identiteitskaart voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van achttien jaar nog niet heeft bereikt, is van overeenkomstige toepassing op een vervangende Nederlandse identiteitskaart voor personen met een uitreisverbod, ongeacht de leeftijd van de betrokken persoon.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • b.

    diensten die ingevolge wettelijk voorschrift zijn vrijgesteld van rechtenheffing of kosteloos moeten worden verleend;

  • c.

    diensten die op grond van het Besluit vrijstellingen leges zijn vrijgesteld;

  • d.

    Het in behandeling nemen van een aanvraag als bedoeld in de onderdelen 3.1.1.3, 3.2.1.2, 3.2.1.3, 3.2.2.2, 3.2.2.3, 3.2.2.4 en 3.2.2.5 van de bij deze verordening behorende tarieventabel, indien de activiteit overwegend door vrijwilligers wordt georganiseerd en die geen direct of indirect oogmerk hebben om hieruit voor eigen gewin inkomsten te verwerven.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen dertig dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

  • 1. Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake van een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

  • 2. Voor de toepassing van artikel 28, vierde lid, van de Invorderingswet 1990 wordt de teruggaaf van leges, bedoeld in het eerste lid, aangemerkt als een vermindering van de belastingaanslag.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      onderdeel 1.1.7 (akten burgerlijke stand);

    • 2.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 3.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 4.

      onderdeel 1.9.1 (verklaring omtrent het gedrag);

    • 5.

      hoofdstuk 16 (kansspelen);

  • een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Overgangsrecht

  • 1. De ‘Legesverordening 2020’, vastgesteld bij raadsbesluit van 19 december 2019, wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 12, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2. Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 12, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

Artikel 12 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 2. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2021.

  • 3. De in onderdeel 2.1.1.1 en 2.1.1.2 van de tarieventabel genoemde UAV wordt bekendgemaakt door terinzagelegging op het gemeentehuis.

Artikel 13 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als ‘Legesverordening Druten 2021’.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 16 december 2020.

De griffier,

M. van IJsseldijk

de voorzitter,

C.A.A. van Rhee-Oud Ammerveld

Tarieventabel, behorend bij de Legesverordening 2021

Titel 1. Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

1.1.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op:

1.1.1.1

maandag t/m vrijdag tussen 10.00 en 17.00 uur

345,00

1.1.1.2

maandag om 9.00 en 9.15 uur

-

1.1.1.3

zaterdag en op andere tijden dan hiervoor genoemd

512,50

1.1.2

Voor een voltrekking van een huwelijk/partnerschapsregistratie op een andere locatie dan het gemeentehuis of een bijzonder huis als bedoeld in de wet, wordt het tarief onder 1.1.1.1, 1.1.1.2 of 1.1.1.3 verhoogd met een extra tarief van

182,50

1.1.2.1

De huwelijkslocaties ‘Mulders’ en ‘De Kleine Heerlijkheid’ berekenen extra kosten bovenop de gemeentelijke huwelijksleges.

1.1.3

Het tarief bedraagt voor de omzetting van partnerschap naar huwelijk (aan de balie)

60,00

1.1.4

Het tarief voor het aanwijzen van een externe ambtenaar bedraagt per dag

116,50

1.1.5

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:

1.1.5.1

een trouwboekje of partnerschapsboekje met kleurenopdruk

40,00

1.1.5.2

kalligrafisch inschrijven van trouwboekje of partnerschapsboekje

25,00

1.1.5.3

kalligrafisch bijschrijven van kind(eren) in trouwboekje of partnerschapsboekje

15,00

1.1.6

Het tarief bedraagt voor het doen van nasporingen in de registers van de Burgerlijke Stand, per kwartier of gedeelte daarvan

30,00

1.1.7

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart

1.2

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag:

1.2.1

van een nationaal paspoort:

1.2.1.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

74,75

1.2.1.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

56,55

1.2.2

van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in subonderdeel 1.2.1 (zakenpaspoort):

1.2.2.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

74,75

1.2.2.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

56,55

1.2.3

van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort):

1.2.3.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

74,75

1.2.3.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

56,55

1.2.4

van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

56,55

1.2.5

van een Nederlandse identiteitskaart:

1.2.5.1

voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is

64,00

1.2.5.2

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt

32,90

1.2.6

voor de versnelde uitreiking van een in de onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.5 genoemd document, zijnde een toeslag op de in die onderdelen genoemde bedragen:

50,90

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

41,00

1.3.2

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt:

1.3.2.1

bij een spoedlevering vermeerderd met

34,10

1.3.3

Voor het verstrekken van een formulier voor het aanvragen van een verklaring van geschiktheid als bedoeld in artikel 98 van het Reglement Rijbewijzen (gezondheidsverklaring) is van toepassing het ten tijde van de aanvraag geldende tarief zoals dat door het CBR is vastgesteld onder goedkeuring van de minister van Infrastructuur en Milieu.

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de Basisregistratie Personen moet worden geraadpleegd.

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.4.2.1

tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

9,20

1.4.2.2

tot het verstrekken van een meertalig modelformulier woon- en/of verblijfplaats als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van verordening (EU) nr. 2016/1191 van het Europees Parlement en de Raad van 6 juli 2016 betreffende de bevordering van het vrije verkeer van burgers door vereenvoudigde overlegging van bepaalde openbare documenten in de Europese Unie en tot wijziging van Verordening nr. 1024/2012 (PbEU 2016, L 200)

14,00

1.4.3

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de basisregistratie personen, voor ieder daaraan besteed kwartier

30,50

1.4.4

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een persoonslijst

13,40

Hoofdstuk 5 (Vervallen)

Hoofdstuk 6 Geo-informatie

1.6.1

Informatieverstrekking

1.6.1.1

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van geografische informatie, per bested kwartier of gedeelte daarvan

30,50

1.6.2

Adresaanduidingen

1.6.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een adreswijziging of extra huisnummer, minimaal

126,50

1.6.2.2

Indien de tijdsbesteding van de in 1.6.2.1 bedoelde werkzaamheden meer dan een uur bedragen, wordt het in 1.6.2.1 genoemde bedrag per kwartier of gedeelte daarvan verhoogd met

30,50

Hoofdstuk 7 (Vervallen)

Hoofdstuk 8 (Vervallen)

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

1.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.9.1

tot het verstrekken van een verklaring omtrent het gedrag

41,35

1.9.2

tot het legaliseren van een handtekening

9,20

1.9.3

tot het verkrijgen van een bewijs van opneming in de BRP of van afvoering uit de BRP, daaronder begrepen alsmede voor de afgifte van een bewijs van Nederlanderschap

9,20

Hoofdstuk 10 (Vervallen)

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet 2014

1.11

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een noodurgentieverklaring als bedoeld in artikel 10 b, lid 3 van de Huisvestingsverordening Druten 2020

56,80

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

1.12

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.12.1.1

tot het verlenen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet

187,75

Hoofdstuk 13 (Vervallen)

Hoofdstuk 14 (Vervallen)

Hoofdstuk 15 (Vervallen)

Hoofdstuk 16 Kansspelen

1.16.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

1.16.1.1

voor een periode van twaalf maanden voor één kansspelautomaat

56,50

1.16.1.2

voor een periode van twaalf maanden voor twee speelautomaten

79,00

1.16.1.3

Voor één speelautomaat voor onbepaalde tijd

226,50

1.16.1.4

Voor twee speelautomaten voor onbepaalde tijd

317,00

1.16.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

35,50

Hoofdstuk 17 Telecommunicatie

1.17.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet en artikel 5, eerste lid van de Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuur (AVOI), per locatie voor een ononderbroken tracé

495,00

1.17.1.1

Het in 1.17.1 genoemde bedrag wordt verhoogd met coördinatiekosten: per meter (m1) te leggen kabels en leidingen

2,00

1.17.1.2

indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met, per kwartier of gedeelte daarvan

20,00

1.17.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding inzake werkzaamheden met betrekking tot de aanleg, instandhouding of opruiming van kabels en/of leidingen met een gezamenlijke tracélengte van minder dan 25m1, inclusief het verstrekken van goedkeuring omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van die werkzaamheden

152,50

1.17.3

Indien bij een illegale opbreking de dader getraceerd moet worden

330,00

1.17.4

Onvolledige/inaccurate/vervallen/voor niets komen en/of te late meldingen

81,00

1.17.5

Opbreking zonder melding (opbreekmelding) als bedoeld in de avoi/handboek kabels en leidingen van de gemeente Druten

167,50

1.17.6

Opbreking zonder vergunning of instemmingsbesluit als bedoeld In de avoi/handbook kabels en leidingen van de gemeente Druten

548,00

1.17.7

Onterechte melding van een calamiteit die niet in overeenstemming is met het bepaalde als bedoeld in de avoi/handboek kabels en leidingen van de gemeente Druten

248,50

1.17.8

Niet werken volgens de voorwaarden zoals vergunning, Instemmingsbesluit, avoi/handboek kabels en leidingen van de gemeente Druten

203,00

1.17.9

Tweede, derde etc. controle per keer inclusief reistijd

81,00

1.17.10

De in 1.17.1 t/m 1.17.9 genoemde tarieven worden niet in rekening gebracht als de aanvraag betrekking heeft op de aanleg van meer dan 10.000 meter strekkende sleuflengte buiten de bebouwde komgrenzen van de gemeente Druten. Dan wordt een bedrag in rekening gebracht als opgenomen in een ter zake opgestelde en door het college van burgemeester en wethouders goedgekeurde projectbegroting.

Hoofdstuk 18 Verkeer en vervoer

1.18

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.18.1

tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

40,00

1.18.2

tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen

40,00

1.18.3

tot het verstrekken van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

60,00

1.18.3.1

bij vervanging van de verkregen gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld onder 1.18.3 is een bedrag verschuldigd van

50,00

1.18.4

tot verkrijging van een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken (leges: € 125,00 en materiaalkosten (inclusief montage): € 210,00)

335,00

1.18.4.1

bij weigering is verschuldigd

60,00

1.18.5

tot een wijziging van het kentekenbord (leges: € 60,00 en materiaalkosten (inclusief montage): € 50,00)

110,00

1.18.5.1

voor het eventueel aanpassen of realiseren van een parkeerplaats worden de werkelijke kosten aanvullend in rekening gebracht.

1.18.6

voor een vergunning m.b.t. artikel 2.10 APV (het plaatsen van voorwerpen op of boven een openbare plaats in strijd met de publieke functie ervan)

126,50

1.18.6.1

vergoeding gebruik locatie per dag (per 12,5m²)

15,20

1.18.6.2

vergoeding gebruik locatie per week (per 12,5m²)

50,75

1.18.6.3

vergoeding gebruik locatie per maand (per 12,5m²)

126,50

1.18.7

voor een vergunning op grond van artikel 2.11 APV (aanleggen, beschadigen en veranderen van een weg of een openbare plaats)

126,50

1.18.8

Parkeerschijfzone (Blauwe zone)

1.18.8.1

Voor het verlenen van een ontheffing voor de parkeerschijfzone voor maximaal vijf kalenderjaren, ten behoeve van de belanghebbende, bedraagt het tarief per ontheffing

76,00

1.18.8.2

Per administratieve wijziging van de ontheffing genoemd in artikel 1.18.8.1 bedraagt het tarief

35,50

1.18.8.3

Voor het verlenen van een ontheffing ten behoeve van utiliteitsbedrijven in de Blauwe Zone bedraagt het tarief:

1.18.8.3.1

per dag

15,00

1.18.8.3.2

per week

50,75

1.18.8.3.3

per maand

126,50

1.18.9

Parkeervergunning

1.18.9.1

Voor het verlenen van een parkeervergunning voor maximaal vijf kalenderjaren, ten behoeve van de belanghebbende, bedraagt het tarief per vergunning

76,00

1.18.9.2

Per administratieve wijziging van de vergunning genoemd in artikel 1.18.9.1 bedraagt het tarief

35,50

1.18.10

Indien men voor evenementen (afzet)materiaal van de gemeente wenst te gebruiken, worden onderstaande kosten aanvullend als gebruiksvergoeding in rekening gebracht:

1.18.10.1

dranghekaanhanger per uur (verv.waarde € 2.800,00)

10,00

1.18.10.2

afzethekken per stuk/24 uur (verv.waarde € 245,00)

-

1.18.10.3

dranghekken per stuk/24 uur (verv. waarde € 90,00)

-

1.18.10.4

verkeersborden per stuk incl. paal/24 uur (verv.waarde € 115,00)

-

1.18.10.5

minicontainers per stuk leeg retour/24 uur (verv.waarde € 35,00)

-

1.18.10.6

minicontainers per stuk gevuld retour/24 uur (verv.waarde € 35,00)

5,00

1.18.10.7

afzetcontainers per stuk/24 uur (lediging conform geldend tarief)

-

1.18.10.8

veegwagen per uur (min. 3 uur) (lediging conform geldend tarief)

126,50

1.18.10.9

stortkosten vuil (conform geldend tarief ARN of DAR bedrag/ton)

1.18.10.10

manuren buitendienst per 0,5 uur (incl. trekkend voertuig)

35,50

1.18.11

Verkeerstellingen

1.18.11.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag met betrekking tot het verstrekken van verkeerstellingen

40,50

1.18.11.2

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van verkeerstellingen voor commerciële doelstelling (per verkeerstelling) uit:

1.18.11.2.1

2017, 2018 en 2019

253,75

1.18.11.2.2

2016

203,00

1.18.12

Het tarief bedraagt voor gegevensverstrekking uit het verkeersmodel

101,50

Hoofdstuk 19 Diversen

1.19

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.19.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

1.19.1.1

per pagina op papier van A3 of A4 formaat in zwart/wit of kleur

0,50

1.19.1.2

per pagina op papier in een ander formaat dan A4 of A3

20,00

1.19.2

een beschikking, stukken, uittreksels, gegevens en/of (algemene) informatie welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kwartier

30,50

1.19.3

Het tarief bedraagt voor diensten welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden uitgevoerd, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per besteed kwartier of een gedeelte daarvan

30,50

1.19.4

Indien stukken op verzoek van de aanvrager worden toegezonden per post, wordt de in deze tabel opgenomen leges verhoogd met de op dat moment bij de Cycloon Post geldende portokosten.

1.19.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot aansluitvergunning als bedoeld in artikel 3 van de Verordening aansluitrecht gemeentelijke riolering Gemeente Druten

325,00

Titel 2. Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

2.1.1.1

aanlegkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012; Stcrt. 2012, 1567), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.2

bouwkosten:

de kosten, zoals die aan de hand van de ‘Bijlage bij Tarieventabel Legesverordening ‘Bouwkosten 2019’ worden vastgesteld. Ook indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt worden de kosten aan de hand van voornoemde bijlage I vastgesteld. Bij de berekening van bouwkosten worden de kosten per m3 berekend tenzij in de Tarieventabel Legesverordening ‘Bouwkosten 2019’ in bijlage C staat aangegeven dat de kosten per m2, m1 of per stuk berekend moeten worden. In gevallen waarin deze normatieve bouwkostenlijst niet voorziet, worden de bouwkosten bepaald op basis van de aanneemsom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien de Gebruiksoppervlakte van een bedrijfspand groter is dan 1000 m2, worden de bouwkosten berekend per m3 en per m2. De laagste bouwkosten van beide is maatgevend voor de te berekenen bouwleges.

2.1.1.3

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

2.2.1

tot het houden van vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is

152,25

2.2.2

tot het beoordelen van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning:

152,25

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

2.3.1

Bouwactiviteiten

2.3.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, lid 1, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief 2,3% van de bouwkosten met een minimumtarief van

203,00

Toetsing welstand

2.3.1.2

Het van toepassing zijnde tarief op grond van onderdeel 2.3.1.1 wordt verhoogd i.v.m. een toetsing aan welstandscriteria met:

2.3.1.2.1

1,9‰ met een minimum van € 48,00 van de geraamde bouwkosten van € 1 tot en met € 500.000 vermeerderd met 1,2‰ over het gedeelte van de bouwsom van € 500.001 tot en met € 1.000.000 vermeerderd met 0,8‰ over het gedeelte van de bouwsom van € 1.000.001 tot en met € 2.500.000 vermeerderd met 0,5‰ over het gedeelte van de bouwsom van € 2.500.001 tot en met € 5.000.000 vermeerderd met 0,25‰ over het gedeelte van de bouwsom van € 5.000.001 en meer.

2.3.1.2.2

voor woningbouw van hetzelfde type welke in één complex worden uitgevoerd geldt bij de tariefberekening het volgende: bij complexen van 1 tot en met 5 gelijke woningen, wordt het tarief berekend zoals bepaald in onderdeel 2.3.1.2.1; bij complexen van 6 tot en met 10 gelijke woningen, wordt het tarief over de bouwsom van 5 woningen berekend zoals bepaald in onderdeel 2.3.1.2.1; bij complexen van 11 tot en met 20 gelijke woningen, wordt het tarief over de bouwsom van 6 woningen berekend zoals bepaald in onderdeel 2.3.1.2.1; bij complexen van 21 tot en met 30 gelijke woningen, wordt het tarief over de bouwsom van 8 woningen berekend zoals bepaald in onderdeel 2.3.1.2.1; bij complexen van 31 tot en met 40 gelijke woningen, wordt het tarief over de bouwsom van 10 woningen berekend zoals bepaald in onderdeel 2.3.1.2.1; bij complexen van 41 tot en met 50 gelijke woningen, wordt het tarief over de bouwsom van 12 woningen berekend zoals bepaald in onderdeel 2.3.1.2.1. Hierbij geldt dat etage- en galerijwoningen e.d. als één bouwblok worden beschouwd. Het tarief wordt dan berekend over de totale bouwsom van het bouwblok.

2.3.1.2.3

voor integrale advisering welstand + 1 extra discipline: 1,8 x regulier tarief welstand + meerdere extra disciplines: 2,2 x regulier tarief

2.3.1.2.4

voor illegale bouwwerken: 1,5 x regulier tarief

2.3.1.2.5

voor reclame-objecten

50,75

2.3.1.2.6

voor formele behandeling en verslaglegging adviezen vooroverleg (bedrag wordt verrekend bij de definitieve aanvraag)

101,50

2.3.1.2.7

voor overige adviezen: afhankelijk van de soort advisering, door het Gelders Genootschap zelf aan te geven bedrag.

Verplicht advies agrarische commissie

2.3.1.3

Onverminderd het bepaalde in subonderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat subonderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld:

604,00

Achteraf ingediende aanvraag

2.3.1.4

Onverminderd het bepaalde in subonderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat subonderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit:

150%

van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges; dit tarief is ook verschuldigd als de werkzaamheden reeds zijn aangevangen vóórdat er een besluit op de aanvraag is genomen.

Buiten behandeling laten aanvraag omgevingsvergunning

2.3.1.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning, die op enig moment door het niet compleet zijn van de aanvraag buiten behandeling wordt gelaten:

258,80

2.3.2

Aanlegactiviteiten

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

426,30

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1 en het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

2.3.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

330,00

2.3.3.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking of tijdelijke afwijking):

330,00

2.3.3.3

indien artikel 2.12, lid 1, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking): € 3.100,00 en 0,1% van de bouwkosten hoger dan € 200.000,00 dat het project maximaal mogelijk maakt met een maximum van

9.505,00

Indien de tijdsduur voor de beoordeling van de ruimtelijke onderbouwing bij de vergunning minder is dan 10 uren, worden de werkelijk bestede uren tegen uurtarief in rekening gebracht.

2.3.3.4

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

776,50

2.3.3.5

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

233,50

2.3.3.6

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

233,50

2.3.3.7

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

233,50

2.3.4

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

2.3.4.1.1

waarin bedrijfsmatig of wegens verzorging nachtverblijf aan 11 tot en met 49 personen, dan wel dagverblijf aan 11 tot en met 49 personen jonger dan twaalf jaar, of 11 tot en met 49 lichamelijk of verstandelijk gehandicapte personen zal worden verschaft

776,50

2.3.4.1.2

waarin bedrijfsmatig of wegens verzorging nachtverblijf aan 50 tot en met 99 personen, dan wel dagverblijf aan 50 tot en met 99 personen jonger dan twaalf jaar, of 50 tot en met 99 lichamelijk of verstandelijk gehandicapte personen zal worden verschaft

1.573,25

2.3.4.1.3

waarin bedrijfsmatig of wegens verzorging nachtverblijf aan meer dan 99 personen dan wel dagverblijf aan 100 of meer personen, jonger dan twaalf jaar, of aan 100 of meer lichamelijk en/of geestelijk gehandicapten zal worden verschaft

3.141,50

2.3.4.2

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van de tenaamstelling, wijziging, aanvulling of doorhaling van voorschriften en/of tekeningen van een geldige gebruiksvergunning geldt een tarief van

61,00

2.3.5

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

2.3.5.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een rijks-, provinciaal of gemeentelijk monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, of artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder b, van de Wabo in samenhang met de provinciale erfgoedverordening of de Erfgoedverordening gemeente Druten 2010, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

2.3.5.1.1

voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:

182,70

2.3.6

Sloopveiligheidsplan

2.3.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopveiligheidsplan als bedoeld in artikel 1.26 Bouwbesluit 2012

182,70

2.3.7

Aanleggen of veranderen weg

2.3.7.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder d, van de Wabo in samenhang met een provinciale wegenverordening of artikel 2.11 van de Algemene plaatselijke verordening, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

182,70

2.3.8

Uitweg/inrit

2.3.8.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo in samenhang met een provinciale wegenverordening of artikel 2.1.5.3 van de Algemene plaatselijke verordening, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

187,75

2.3.8.2

Bij wijzigen van een onder 2.3.8.1 bedoelde aanvraag tot inritvergunning bedraagt het tarief

35,50

2.3.8.3

Bij intrekking van een onder 2.3.8.1 bedoelde aanvraag tot inritvergunning blijft verschuldigd

76,00

2.3.9

Natura 2000-activiteiten

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2aa, aanhef en onder a, van het Besluit omgevingsrecht (Natura 2000-activiteit) bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

355,25

2.3.10

Flora- en fauna-activiteiten (bescherming van soorten)

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2aa, aanhef en onder b, van het Besluit omgevingsrecht (flora- en fauna-activiteit) bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

355,00

2.3.11

Andere activiteiten

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

2.3.11.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

182,70

2.3.11.2

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:

2.3.11.2.1

als het een gemeentelijke verordening betreft

182,70

2.3.11.2.2

als het een provinciale of waterschapsverordening betreft

182,70

2.3.12

Beoordeling bodemrapport

2.3.12.1

Onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het

tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

2.3.12.1.1

voor de beoordeling van een historisch bodemonderzoek

182,70

2.3.12.1.2

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

258,80

2.3.12.1.3

voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport:

2.3.12.1.3.1

indien het betreft de beoordeling van een plan van aanpak

258,80

2.3.12.1.3.2

indien het betreft de beoordeling van een evaluatierapport

258,80

2.3.12.1.3.3

indien het betreft de beoordeling van een concept-/eindrapport

258,80

Beoordeling andere milieukundige rapporten

2.3.12.2

Het van toepassing zijnde tarief o.g.v. de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk wordt verhoogd indien de aanvraag om een omgevingsvergunning slechts kan worden afgehandeld wanneer:

2.3.12.2.1

een akoestisch rapport wordt beoordeeld, met

258,80

2.3.12.2.2

een rapport luchtkwaliteit wordt beoordeeld, met

258,80

2.3.12.2.3

een rapport externe veiligheid wordt beoordeeld, met

258,80

2.3.12.2.4

een rapport flora en fauna wordt beoordeeld, met

258,80

2.3.12.2.5

een milieu effect rapport wordt beoordeeld, met

852,60

2.3.12.2.6

het in behandeling nemen van een verzoek om ontheffing hogere grenswaarden als bedoeld in de Wet geluidhinder:

2.3.12.2.6.1

indien het betreft een ontheffing voor 1-10 woningen, met

345,10

2.3.12.2.6.2

indien het betreft een ontheffing voor 11-20 woningen, met

659,75

2.3.12.2.6.3

indien het betreft een ontheffing voor 21 en meer woningen

1.299,00

Beoordeling parkeerbalans

2.3.12.3

Het van toepassing zijnde tarief op grond van de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk wordt verhoogd indien de aanvraag om omgevingsvergunning slechts kan worden afgehandeld na:

2.3.12.3.1

het toetsen van een voor de aanvraag benodigde parkeerbalans

345,00

2.3.12.3.2

het verlenen van een omgevingsvergunning in afwijking van het bepaalde in artikel 2.5.30 lid 1 en 3 van de Bouwverordening

385,00

2.3.12.3.3

het verlenen van een omgevingsvergunning in afwijking van het bepaalde in artikel 4 lid 4 Nota parkeernormen gemeente Druten

385,00

2.3.13

Advies

2.3.13.1

Indien ten aanzien van een aanvraag of verzoek als bedoeld in dit hoofdstuk advies van derden wordt ingewonnen, worden de verschuldigde leges verhoogd met het bedrag van de externe advieskosten. Ook wanneer de omgevingsvergunning niet wordt verleend, het verzoek niet wordt gehonoreerd of (op aanvraag) wordt ingetrokken, zijn de externe advieskosten verschuldigd.

2.3.14

Verklaring van geen bedenkingen

2.3.14.1

Onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

208,00

Hoofdstuk 4 (Vervallen)

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten

Als een aanvrager zijn aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

50%

van de voor het in behandeling nemen van de aanvraag verschuldigde leges met dien verstande dat een minimaal bedrag verschuldigd blijft van

81,00

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

2.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:

2.6.1.1

een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning op verzoek van de aanvrager als bedoeld in artikel 2.33, lid 2, onder b, van de Wabo

182,70

2.6.1.2

een ambtshalve intrekking van een aanvraag van een omgevingsvergunning

Hoofdstuk 7 (Vervallen)

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

2.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:

2.8.1.1

een verzoek tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1 lid 1 Wro of het vaststellen van een uitwerkingsplan als bedoeld in artikel 3.6 lid 1 onder b Wro in een periodiek plan

6.240,00

2.8.1.2

een verzoek zoals vermeld in artikel 2.8.1.1 indien de totale tijdsduur voor de afhandeling daarvan minder is dan 25 uren

2.320,00

2.8.1.3

een verzoek tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6 lid 1 onder a Wro in een periodiek plan

2.880,00

2.8.2

Het tarief genoemd in de artikelen 2.8.1.1, 2.8.1.2 en 2.8.1.3 wordt verhoogd met kosten voor het adviesbureau dat het periodiek plan opstelt en de aan het in procedure brengen van het plan verbonden kosten (publicatiekosten). Deze variabele kosten worden verdeeld (volgens artikel 2.8.3) over de verzoekers waarvan het verzoek in het plan wordt meegenomen.

2.8.3

Alle verzoekers van wie een verzoek als bedoeld in artikel 2.8.1.1, 2.8.1.2 en 2.8.1.3 wordt opgenomen in een periodiek plan dragen gezamenlijk de variabele kosten van dat plan. Deze kosten worden verdeeld in een verhouding van 2:1 (verzoekers van artikel 2.8.1.3 betalen de helft van wat de verzoekers van artikel 2.8.1.1 en 2.8.1.2 moeten betalen).

2.8.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:

2.8.4.1

een verzoek tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1 lid 1 Wro dat niet wordt opgenomen in een periodiek plan

14.920,00

2.8.4.2

een verzoek tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6 lid 1 onder a Wro dat niet in een periodiek plan wordt opgenomen

6.240,00

2.8.4.3

een verzoek tot het uitwerken van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, lid 1 onder b Wro

9.600,00

2.8.4.4

een verzoek in verband met het verkrijgen van een indicatie over de haalbaarheid van het aanpassen van het bestemmingsplan. Deze kosten worden indien het verzoek leidt tot het aanpassen van het bestemmingsplan in mindering gebracht op de kosten daarvoor.

284,00

2.8.5

Indien bij het beoordelen van een verzoek tevens andere handelingen zijn gemoeid die verband houden met de activiteiten genoemd in de artikelen 2.3.9, 2.3.10, 2.3.12 en 2.3.13 dan wordt het tarief genoemd in dit hoofdstuk verhoogd met de bedragen genoemd in die artikelen.

2.8.6

Het tarief genoemd in artikel 2.8.4.4 wordt direct met het schriftelijk weergeven van de indicatie in rekening gebracht. De overige in dit hoofdstuk genoemde of naar verwezen tarieven worden in twee delen in rekening gebracht: deel één na het ter inzage leggen van het ontwerpbesluit en deel twee na het ter inzage leggen van het besluit tot vaststelling van het aanpassen van het plan.

Hoofdstuk 9 (Vervallen)

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking

2.10.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

177,50

2.10.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een gedoogbesluit

309,50

Titel 3. Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn en niet vallend onder titel 2

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:

3.1.1

een aanvraag tot het verlenen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet voor een:

3.1.1.1

Commerciële inrichting

482,00

3.1.1.2

Para commerciële inrichting

319,50

3.1.1.3

Ontheffing artikel 35

50,75

3.1.1.4

Wijzigen leidinggevende

71,00

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

3.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in afdeling 3 van de Algemene plaatselijke verordening (evenementenvergunning), indien het betreft:

3.2.1.1

categorie 0 (meldingplichtig-evenement)

-

3.2.1.2

categorie A (regulier-evenement)

152,00

3.2.1.3

categorie B (aandacht-evenement)

558,00

3.2.1.4

categorie C (risico-evenement)

710,50

3.2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een:

-

3.2.2.1

aanvraag voor een ontheffing ingevolge artikel 2:29 lid 4 van de APV met betrekking tot sluitingstijd inrichtingen

61,00

3.2.2.2

aanvraag voor een ontheffing ingevolge artikel 4:6 lid 2 van de APV met betrekking tot geluidshinder

30,50

3.2.2.3

aanvraag op basis van artikel 5:18 van de APV voor een vergunning voor een standplaats

76,00

3.2.2.4

aanvraag tot het verlenen van een ontheffing overeenkomstig artikel 3 lid 3 en artikel 4 lid 3 van de Zondagswet

30,50

3.2.2.5

aanvraag tot het verlenen van een ontheffing voor een recreatief nachtverblijf buiten kampeerterreinen als bedoeld in artikel 4:18 lid 3 van de APV.

30,50

3.2.2.6

aanvraag tot het verkrijgen van een stookontheffing als bedoeld in artikel 5:34 lid 3 van de APV.

40,50

3.2.2.7

aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning en/of een ontheffing ingevolge de APV, voor zover niet afzonderlijk geregeld per onderdeel, per dag of dagdeel waarvoor de vergunning c.q. ontheffing geldt

50,75

Hoofdstuk 3 Seksbedrijven

3.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

3.3.1.1

tot het verlenen of verlengen van een vergunning als bedoeld in artikel 3.2.1 van de Algemene plaatselijke verordening:

3.3.1.1.1

voor een seksinrichting

1.030,00

3.3.1.1.2

voor een escortbedrijf

1.030,00

Hoofdstuk 4 (Vervallen)

Hoofdstuk 5 Marktstandplaatsen

3.5.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag op grond van de Weekmarktverordening gemeente Druten:

3.5.1.1

tot het verlenen van een vaste-standplaatsvergunning, dan wel een standwerkvergunning

50,75

3.5.1.2

tot het overschrijven van een vaste-standplaatsvergunning op naam van een ander:

50,75

3.5.1.3

tot het toestaan van vervanging van de vergunninghouder:

50,75

3.5.2

Als een aanvraag om een vaste-standplaatsvergunning of standwerkvergunning niet leidt tot vergunningverlening, bestaat aanspraak op teruggaaf van 50% van de op grond van onderdeel 3.5.1.1 verschuldigde leges.

Hoofdstuk 6 Winkeltijdenwet

3.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

3.6.1

tot het verlenen van een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet

61,00

3.6.2

tot het wijzigen van een in onderdeel 3.6.1 bedoelde ontheffing

61,00

Hoofdstuk 7 (Vervallen)

Hoofdstuk 8 Kinderopvang

3.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het in exploitatie nemen van een kindercentrum; kinderdagopvang of buitenschoolse opvang, als bedoeld in artikel 1.45, eerste lid en artikel 1.46 eerste lid van de Wet kinderopvang

1.920,00

3.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het in exploitatie nemen van een gastouderbureau als bedoeld in artikel 1.45, eerste lid en artikel 1.46 eerste lid van de Wet kinderopvang

713,50

3.8.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het bieden van gastouderopvang als bedoeld in artikel 1.45, tweede lid en artikel 1.46 eerste lid van de Wet kinderopvang

432,00

Behorende bij raadsbesluit van 16 december 2020,

de griffier,

Deel C Leges – overig

Basisbedragen per m1 / m2 / m3 / stuk

Gevelwijziging

77,00

per m2

Nieuw dak

175,00

per m2

Uitbreiding monument

500,00

per m3

Restauratie monument

100,00

per m3

Houten schutting / pergola

75,00

per m1

Metselwerk penanten met houtenvulling (tuinmuur)

100,00

per m1

Metselwerk halfsteens (tuinmuur)

120,00

per m1

Metselwerk steens (tuinmuur)

170,00

per m1

Gaashekwerk hoog tot 2,0 m

35,00

per m1

Hekwerk (verzinkt 2 meter hoog, zonder puntdraden)

19,00

per m1

Looppoort (hoogte 2 m, breedte 1 m)

498,00

stuk

Toegangspoort

1.515,00

stuk

Zwembad / vijver (steenachtig)

275,00

per m3

Vlonder / steigers

150,00

per m2

Damwand / keerwanden / beschoeiingen

200,00

per m1

Reclamebord

180,00

per m2

Lichtreclamebord

400,00

per m2

Vlaggenmast

400,00

stuk

Zonnepanelen

380,00

stuk

LPG-tank

180,20

(minimale leges)

Magazijnstellingen (pallet)

25,38

per pallet

Sprinklerinstallatie (compleet)

23,80

per m2

Tijdelijke woon-unit

180,20

(minimale leges)