Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR6493
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR6493/1
Regeling vervallen per 01-01-2013
Subsidieverordening bijzondere educatieve activiteiten voor scholen De Bilt 2006
Geldend van 01-01-2006 t/m 31-12-2012
De raad van de gemeente De Bilt;
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 15 november 2005, met het onderwerp Nieuw subsidiebeleid;
overwegende dat het is wenselijk om bij verordening subsidies voor bijzondere educatieve activiteiten voor scholen vast te stellen,
gelet op artikel 149 van de Gemeentewet en artikel 2, derde lid van de Subsidieverordening welzijn De Bilt 2003,
besluit vast te stellen de volgende verordening:
Subsidieverordening bijzondere educatieve activiteiten voor scholen De Bilt 2006.
HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Deze verordening verstaat onder:
- a)
gemeente: de gemeente De Bilt;
- b)
raad: de raad van de gemeente De Bilt;
- c)
college: het college van burgemeester en wethouders van De Bilt;
- d)
activiteiten: nieuwe, vernieuwende of bijzondere activiteiten zoals haalbaarheidsonderzoeken, projecten, experimenten, concerten, evenementen of exposities;
- e)
subsidieplafond: het bedrag dat gedurende een begrotingsjaar ten hoogste beschikbaar is voor het verlenen van subsidies ter uitvoering van deze verordening.
Artikel 2 Doel van deze verordening
In deze verordening staan de criteria voor het verlenen van subsidies door het college voor bijzondere educatieve activiteiten ten behoeve van scholen in de gemeente.
Artikel 3 Doel van subsidiëring bijzondere educatieve activiteiten voor scholen
Met deze subsidiëring wordt een divers en gespreid educatief aanbod voor basisscholen en voortgezet onderwijs in de gemeente bevorderd, dat anders geen deel van het onderwijsaanbod zou uitmaken en waarmee een algemeen of maatschappelijk doel wordt gediend.
Artikel 4 Uitvoering
- 1.
Het college is belast met de uitvoering van deze verordening.
- 2.
Het college kan ter uitvoering van deze verordening nadere voorschriften en regels stellen.
HOOFDSTUK 2 SUBSIDIE
Artikel 5 Algemene beoordeling subsidieaanvraag
-
1. Voor het indienen van aanvragen en het afrekenen van subsidies zijn de artikelen 4, 5, 6 eerste lid, 15, 16, 17, 18, 20, 26, 27, 28, 31, 34, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 51, 52 van de Subsidieverordening welzijn De Bilt 2003 overeenkomstig van toepassing.
-
2. In afwijking van artikel 20 van de Subsidieverordening welzijn De Bilt 2003 dient een aanvraag voor subsidie vóór 1 september van het jaar voorafgaande aan het jaar of jaren waarvoor subsidie wordt gevraagd, schriftelijk bij het college te worden ingediend.
-
3. In afwijking van het tweede lid kan, indien in een jaar het subsidieplafond niet bereikt wordt, het college besluiten tot nieuwe aanvraagronde.
-
4. De activiteit richt zich op leerlingen van scholen uit de gemeente.
-
5. n de gemeentebegroting wordt een maximumbedrag aan subsidie per activiteit en per jaar vastgelegd.
-
6. Een activiteit komt voor een periode van maximaal drie jaar in aanmerking voor subsidie.
Artikel 6 Specifieke beoordeling subsidieaanvraag
Als het totaal van de gevraagde subsidies hoger is dan het in de begroting en het welzijnsprogramma daarvoor gereserveerde bedrag, dan scoort een activiteit bij de beoordeling hoger - dat wil zeggen in vergelijking met andere aanvragen die tegelijkertijd worden behandeld - naarmate:
- a)
de activiteit een meer vernieuwend karakter heeft;
- b)
uit de activiteiten nieuwe structurele verbanden voortkomen;
- c)
uit de activiteitopzet blijkt dat de voortzetting van de activiteit - indien succesvol - kansrijker is na afloop van de gesubsidieerde periode.
- d)
meer vrijwilligers zijn betrokken bij de uitvoering van de activiteit;
- e)
meer relevante samenwerkingspartners bij de opzet en uitvoering van de activiteit zijn betrokken;
- f)
een groter deel van de financiering van de activiteit door anderen dan de gemeente De Bilt wordt gedragen. Het kan hier financiering betreffen van andere overheden, fondsen, sponsoring en dergelijke;
- g)
de activiteit die de betrokkenheid bij de eigen omgeving vergroot;
- h)
aanvrager zelf meer bijdraagt in de kosten van de activiteit. Naarmate de inzet van eigen middelen van de organisatie relatief groter is, zal dit punt zwaarder wegen.
HOOFDSTUK 3 OVERGANGS-EN SLOTBEPALINGEN
Artikel 7 Overgangsbepaling
In afwijking van artikel 5 tweede lid kunnen aanvragen voor subsidie betreffende het jaar 2006 tot 1 maart 2006 worden ingediend.
Artikel 8 Inwerkingtreding
De verordening treedt in werking op 1 januari 2006.
Artikel 9 Citeertitel
Deze verordening kan worden aangehaald als “Subsidieverordening bijzondere educatieve activiteiten voor scholen De Bilt 2006”.
Aldus besloten door de raad van de gemeente De Bilt in zijn openbare vergadering van
15 december 2005,
de griffier, de voorzitter,
mr. drs. J.L. van Berkel mr. A. Tchernoff
TOELICHTING BIJ DE SUBSIDIEVERORDENING BIJZONDERE EDUCATIEVE ACTIVITEITEN VOOR SCHOLEN IN DE BILT 2006
ALGEMEEN
De gemeente De Bilt moet de komende jaren fors bezuinigen. De bezuinigingen noodzaken de gemeente tot een herijking van beleid. Naar aanleiding hiervan zijn de subsidies op kunst-, natuur- en milieueducatie voor scholen beëindigd. Besloten is om een nieuwe subsidieregeling te ontwikkelen, waarbij ‘bijzondere educatieve activiteiten’ op school worden gestimuleerd. De dynamiek van de samenleving brengt met zich mee dat nieuwe ontwikkelingen zich blijven voordoen. Eigen verantwoordelijkheid van burgers en instellingen dient evenwel voorop te staan. Ook wil de gemeente andere manieren van werken en meer samenwerking tussen instellingen ondersteunen om de kwaliteit van voorzieningen te behouden en waar mogelijk te verbeteren.
ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING
De artikelsgewijze toelichting is beperkt tot die artikelen die ook daadwerkelijk toelichting behoeven. Artikelen of onderdelen van artikelen die geen vragen oproepen worden niet nader toegelicht.
Artikel 1
Onder d): De activiteit is nieuw in de gemeente De Bilt. Een activiteit welke elders in Nederland succesvol is gebleken en waarvan men meent dat het ook een kans van slagen heeft in de gemeente De Bilt, komt ook in aanmerking voor subsidie. Een bestaande activiteit welke kwalitatief vernieuwd wordt (inhoudelijk of organisatorisch) kan eveneens voor subsidie in aanmerking komen. Bij bijzondere activiteiten kan gedacht worden aan activiteiten die niet voor incidentele subsidies op grond van de Subsidieverordening welzijn De Bilt 2003 in aanmerking komen, bijvoorbeeld vanwege de omvang van de benodigde subsidie. In het Welzijnsprogramma wordt nader ingegaan op de voorwaarden van de incidentele subsidies op grond van de subsidieverordening welzijn.
Artikel 2
Een subsidie kan behalve door scholen ook aangevraagd worden door een andere organisatie, bijvoorbeeld een welzijnsinstelling. Uit de aanvraag moet wel blijken dat de activiteit betrekking heeft op scholen in de gemeente.
Artikel 3
Het gaat hierbij om educatie in aanvulling op voorliggende voorzieningen.
Artikel 5
Lid 2): Hiervoor is gekozen om de subsidieaanvragen integraal te beoordelen.
Lid 5): Voor 2006 bedraagt de maximale subsidie voor een activiteit met een brede gemeentelijke werking € 20.000 per jaar. Voor een subsidieaanvraag ten behoeve van een individuele school is dat
€ 2.000 per activiteit per jaar. Voor de jaren erna wordt verwezen naar het Welzijnsprogramma.
Lid 6): In principe gaat het om een eenmalige subsidiëring van een activiteit. Het is uitdrukkelijk niet de bedoeling dat activiteiten structureel van gemeentelijke subsidie afhankelijk zijn. Activiteiten die een langere doorlooptijd hebben kunnen voor maximaal 3 aaneensluitende jaren gesubsidieerd worden. Na afloop van de subsidie dient de activiteit zonder subsidie vanuit deze regeling voortgezet kunnen worden. Ook als het gaat om een doorlopende activiteit of een activiteit die wegens succes structureel voortgezet wordt.
artikel 6
Jaarlijks zullen alle ingediende aanvragen om subsidie op grond van de Subsidieverordening bijzondere educatieve activiteiten voor scholen worden beoordeeld op basis van de genoemde criteria. Dit betekent dat honorering van een aanvraag om subsidie mede afhankelijk is van de overige ingediende aanvragen. Het kan dan ook voorkomen dat een zelfde type aanvraag het ene jaar wel en het andere jaar niet tot subsidiëring leidt.
Indien het subsidieplafond op grond van artikel 5 derde lid pas bij de tweede aanvraagronde bereikt wordt, dan worden de aanvragen uit de eerste aanvraagronde niet op de genoemde criteria beoordeeld.
Onder e): De gemeente De Bilt hecht er grote waarde aan dat direct betrokken organisaties een kans krijgen op enigerlei wijze te participeren in nieuwe activiteiten.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl