Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR648531
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR648531/1
Regeling vervallen per 01-01-2022
Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Vaals houdende regels omtrent de heffing en invordering van leges (Legesverordening 2021)
Geldend van 18-12-2020 t/m 09-08-2021
Intitulé
Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Vaals houdende regels omtrent de heffing en invordering van leges (Legesverordening 2021)De Raad van de gemeente Vaals
Gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders 17 november 2020
B E S L U I T:
Vast te stellen de ‘Verordening op de heffing en de invordering van leges 2021’’
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Deze verordening verstaat onder:
- a.
dag: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;
- b.
week: een aaneengesloten periode van zeven dagen;
- c.
maand: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand, met dien verstande dat als de ne dag in een kalendermaand 30 of 31 januari is, de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand altijd de laatste dag van de maand februari is;
- d.
jaar: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;
- e.
kalenderjaar: de periode van 1 januari tot en met 31 december.
- f.
“niet-commercieel evenement”: elk evenement dat in de gemeente Vaals wordt georganiseerd ten behoeve van de Vaalser samenleving door een groep uit de Vaalser samenleving, zonder dat deze groep met dit evenement op voorhand winstbejag nastreeft.
- g.
“sociale cohesie”: betrokkenheid van mensen ten opzichte van elkaar; het gaat om het ontwikkelen en stimuleren van zowel deze betrokkenheid als het ontwikkelen van netwerken en het creëren van verbanden tussen verschillende groeperingen in de samenleving.
Artikel 2 Belastbaar feit
-
1. Onder de naam “leges” worden rechten geheven voor:
- a.
het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;
- b.
het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument;
een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.
- a.
-
2. Hetgeen in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel is bepaald over een Nederlandse identiteitskaart voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van achttien jaar nog niet heeft bereikt, is van overeenkomstige toepassing op een vervangende Nederlandse identiteitskaart voor personen met een uitreisverbod, ongeacht de leeftijd van de betrokken persoon
Artikel 3 Belastingplicht
Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst, de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.
Artikel 4 Vrijstelling
Leges worden niet geheven voor:
- a.
diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;
- b.
diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;
- c.
het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht (omgevingsvergunning beperkte milieutoets);
- d.
het in behandeling nemen van een aanvraag als bedoeld in onderdeel 1.15.7.1 (tijdelijke reclames),1.15.10.1 (collecteren), 1.15.11 (vergunningen APV), 2.3.1.1.1 (omgevingsvergunning) en 3.2 (evenementen) van de bij de Legesverordening behorende tarieventabel, indien deze aanvraag een vergunning betreft voor het houden van niet-commerciële evenementen die de sociale cohesie binnen de gemeente Vaals bevorderen.
Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven
-
1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel, met inachtneming van het overige in dit artikel bepaalde.
-
2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crises- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crises- en herstelwet.
-
3. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabelgenoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.
Artikel 6 Wijze van heffing
De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.
Artikel 7 Termijnen van betaling
-
1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:
- a.
mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;
- b.
schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen veertien dagen na de dagtekening van de kennisgeving.
- a.
-
2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.
Artikel 8 Kwijtschelding
Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.
Artikel 9 Vermindering of teruggaaf
Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.
Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden
Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:
- a.
van zuiver redactionele aard zijn;
- b.
een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:
- 1.
onderdeel 1.1.7 (akten burgerlijke stand);
- 2.
onderdeel 1.2 (reisdocumenten);
- 3.
onderdelen 1.3.1 en 1.3.2 (rijbewijzen);
- 4.
onderdeel 1.4.5 (papieren verstrekking uit de Basisregistratie persoonsgegevens);
- 5.
onderdeel 1.7.1 (verklaring omtrent het gedrag);
- 6.
onderdelen 1.11.1.1 en 1.11.1.2 (kansspelen);
- 1.
een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.
Artikel 11 Overgangsrecht
De ‘Legesverordening 2020’ van 16 december 2019 wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 12, tweede lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.
Artikel 12 Inwerkingtreding
-
1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na de datum van de bekendmaking.
-
2. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2021.
Artikel 13 Citeertitel
Deze verordening wordt aangehaald als ‘Legesverordening 2021’.
Ondertekening
Aldus besloten in de raadsvergadering van 14 december 2020
mr. B.G.P. Hoevenagel
Griffier
H.M.H. Leunessen
Voorzitter
Bijlage 1: Tarieventabel leges 2021
Indeling tarieventabel |
|
Titel 1 |
Algemene dienstverlening |
Hoofdstuk 1 |
Burgerlijke stand |
Hoofdstuk 2 |
Reisdocumenten |
Hoofdstuk 3 |
Rijbewijzen |
Hoofdstuk 4 |
Verstrekkingen uit de Basisregistratie Persoonsgegevens |
Hoofdstuk 5 |
Bestuursstukken |
Hoofdstuk 6 |
Vastgoedinformatie |
Hoofdstuk 7 |
Overige publiekszaken |
Hoofdstuk 8 |
Gemeentearchief |
Hoofdstuk 9 |
Huisvestingswet |
Hoofdstuk 10 |
Leegstandwet |
Hoofdstuk 11 |
Kansspelen |
Hoofdstuk 12 |
Telecommunicatie |
Hoofdstuk 13 |
Verkeer en vervoer |
Hoofdstuk 14 |
Kinderopvang |
Hoofdstuk 15 |
Diversen |
Titel 2 |
Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning |
Hoofdstuk 1 |
Begripsomschrijvingen |
Hoofdstuk 2 |
Vooroverleg/beoordelen conceptaanvraag |
Hoofdstuk 3 |
Omgevingsvergunning |
Hoofdstuk 4 |
Vermindering |
Hoofdstuk 5 |
Teruggaaf |
Hoofdstuk 6 |
Intrekking omgevingsvergunning |
Hoofdstuk 7 |
Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project |
Hoofdstuk 8 |
Overschrijven vergunningen of ontheffingen |
Hoofdstuk 9 |
Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten |
Hoofdstuk 10 |
In deze titel niet benoemde beschikking |
Titel 3 |
Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn |
Hoofdstuk 1 |
Horeca |
Hoofdstuk 2 |
Organiseren evenementen |
Hoofdstuk 3 |
Prostitutiebedrijven |
Hoofdstuk 4 |
Splitsingsvergunning woonruimte |
Hoofdstuk 5 |
Winkeltijdenwet |
Hoofdstuk 6 |
In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking |
Titel 1 Algemene dienstverlening
Nummer |
Omschrijving |
Tarief |
€ |
||
Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand |
||
Huwelijksvoltrekking / partnerschapsregistratie / renewal of vows |
||
1.1.1 |
Het tarief bedraagt ter zake van de voltrekking van een huwelijk, registratie |
|
van een partnerschap of renewal of vows voor de duur van 60 minuten op: |
||
1.1.1.1 |
dinsdag van 09.00 uur – 10.00 kosteloos op grond van artikel 4 |
|
van de Wet van 23 april 1879, Stb. 72 (Wet rechten burgerlijke stand) |
||
waarbij in afwijking van 1.1.1 de duur 15 minuten bedraagt |
--,-- |
|
1.1.1.2 |
Trouwkamer dinsdag van 10.00 – 18.00 uur |
250,00 |
1.1.1.3 |
Trouwkamer maandag en van woensdag t/m donderdag van 09.00 - 18.00 uur |
250,00 |
1.1.1.4 |
Trouwkamer vrijdag van 09.00 - 18.00 uur |
350,00 |
1.1.1.5 |
Trouwkamer zaterdag van 09.00 - 18.00 uur |
450,00 |
1.1.1.6 |
Raadzaal maandag t/m donderdag 09.00 – 18.00 uur |
350,00 |
1.1.1.7 |
Raadzaal vrijdag 09.00 – 18.00 uur |
450,00 |
1.1.1.8 |
Raadzaal zaterdag 09.00 – 18.00 uur |
500,00 |
1.1.2 |
Voor huwelijksvoltrekkingen of partnerschapsregistraties op de door de |
|
Gemeenteraad aangewezen externe locaties van maandag t/m zaterdag van |
||
9.00 – 18.00 uur bedraagt het tarief |
530,00 |
|
1.1.2.1 |
Het tarief bedraagt terzake van de voltrekking van een huwelijk of registratie van |
|
een partnerschap in een bijzonder huis ingevolge artikel 64, boek 1, |
||
van het Burgerlijk Wetboek |
275,00 |
|
1.1.2.2 |
Het tarief bedraagt terzake van de voltrekking van een huwelijk of registratie van |
|
een partnerschap op de volgende feestdagen: nieuwjaarsdag, Pasen, Koningsdag, |
||
Hemelvaartsdag, Pinksteren en Kerstmis |
1000,00 |
|
1.1.2.3 |
Het tarief bedraagt terzake van de voltrekking van een huwelijk of registratie van |
|
een partnerschap op een zondag |
750,00 |
|
1.1.2.4 |
Het tarief bedraagt terzake van de voltrekking van een huwelijk of registratie van |
|
een partnerschap op carnavalsmaandag- en dinsdag, op Bevrijdingsdag en |
||
oudejaarsdag |
600,00 |
|
1.1.2.5 |
Indien een gemeenteambtenaar als getuige optreedt bij de voltrekking van een |
|
huwelijk of registratie van een partnerschap bedraagt het tarief per getuige |
35,00 |
|
Trouwboekjes / partnerschapsboekjes |
||
1.1.3 |
Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag |
|
tot het verstrekken van: |
||
een trouwboekje / partnerschapsboekje |
35,00 |
|
Extra's bij huwelijksvoltrekking / partnerschapsregistratie / renewal of vows |
||
1.1.4.1 |
Het tarief bedraagt voor verlenging van de ceremonie per 15 minuten, van |
|
maandag t/m zaterdag, voor zowel het gemeentehuis als voor de externe locaties |
55,00 |
|
1.1.4.2 |
Het tarief bedraagt, bij keuze van een "eigen persoon" die eenmalig benoemd en beëdigd |
|
wordt als buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand, |
330,00 |
|
1.1.4.3 |
Het tarief bedraagt, bij keuze van een "eigen persoon" die reeds in een andere gemeente |
|
benoemd en beëdigd is als buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand en in onze |
||
gemeente eenmalig benoemd wordt |
150,00 |
|
1.1.4.4 |
Toeslag locatie éénmalig aanwijzen als trouwlocatie op verzoek van het bruidspaar |
150,00 |
1.1.4.5 |
Toeslag trouwen buiten de reguliere tijdstippen (zie hiervoor genoemd in 1.1.1 en 1.1.2 |
250,00 |
1.1.4.6 |
Wanneer op verzoek van het bruidspaar de ceremonie door de Babs in een vreemde taal, die |
|
de Babs niet machtig is, dient te gebeuren, worden de daadwerkelijke kosten van een tolk |
||
in rekening gebracht. De te verwachten kosten van deze tolk zullen voorafgaand aan de ceremonie |
||
aan het bruidspaar worden meegedeeld, blijkend uit een begroting die door het |
||
college van burgemeester en wethouders is opgesteld. |
||
Nasporing registers burgerlijke stand |
||
1.1.5 |
Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot |
|
het doen van nasporingen in de registers van de burgerlijke stand, eventueel gevolgd |
||
door het geven van een inlichting daaruit, ongeacht het resultaat van die nasporingen: |
||
1.1.5.1 |
voor ieder daaraan besteed kwartier |
13,95 |
1.1.5.2 |
alsmede voor elke inlichting |
5,90 |
1.1.6 |
Het doen van nasporingen in stukken die vallen onder de Archiefwet 1995 zonder |
|
de hulp van gemeenteambtenaren |
--,-- |
|
1.1.7 |
Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van het verstrekken van |
|
akten van de burgerlijke stand: |
||
1.1.7.1 |
voor elk afschrift van een akte van de burgerlijke stand |
14,00 |
1.1.7.2 |
voor elk uittreksel van een akte van geboorte, van huwelijk, van registratie van een |
14,00 |
partnerschap of van overlijden |
||
1.1.7.3 |
voor elke verklaring van huwelijksbevoegdheid als bedoeld in artikel 49a van Boek 1 van |
24,60 |
het Burgerlijk Wetboek |
||
1.1.7.4 |
voor elke attestatie de vita bedoeld in artikel 19k van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek |
14,00 |
1.1.7.5 |
voor elk meertalig uittreksel uit een akte van de burgerlijke stand |
14,00 |
1.1.7.6 |
voor elk meertalig modelformulier bedoeld in artikel 2, eerste lid, onder a,b,d en e van de Wet |
14,00 |
Rechten burgerlijke stand |
||
1.1.7.7 |
voor elk meertalig modelformulier bedoeld in artikel 2, eerste lid, onder c van de Wet |
18,90 |
Rechten burgerlijke stand |
||
1.1.7.8 |
tot het verstrekken van een meertalig modelformulier woon- en/of verblijfplaats als |
18,90 |
bedoeld in artikel 7, eerste lid, van verordening (EU) nr. 2016/1191 van het Europees |
||
Parlement en de Raad van 6 juli 2016 betreffende de bevordering van het vrije verkeer |
||
van burgers door vereenvoudigde overlegging van bepaalde openbare documenten in de |
||
Europese Unie en tot wijziging van Verordening nr. 1024/2012 (PbEU 2016, L 200) |
||
Hoofdstuk 2 Reisdocumenten |
||
1.2 |
Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag: |
|
1.2.1 |
van een nationaal paspoort: |
|
1.2.1.1 |
voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is |
74,75 |
1.2.1.2 |
voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft |
56,55 |
bereikt |
||
1.2.2 |
van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal |
|
paspoort als bedoeld in onderdeel 1.2.1 (zakenpaspoort): |
||
1.2.2.1 |
voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is |
74,75 |
1.2.2.2 |
voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft |
56,55 |
bereikt |
||
1.2.3 |
van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende |
|
de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort): |
||
1.2.3.1 |
voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is |
74,75 |
1.2.3.2 |
voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft |
56,55 |
bereikt |
||
1.2.4 |
van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen |
56,55 |
1.2.5 |
van een Nederlandse identiteitskaart: |
|
1.2.5.1 |
voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is |
64,00 |
1.2.5.2 |
voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft |
32,90 |
bereikt |
||
1.2.6 |
voor een spoedlevering van de in de onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.5 genoemde |
|
documenten, de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met een bedrag van |
50,90 |
|
Hoofdstuk 3 Rijbewijzen |
||
1.3.1 |
Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot: |
|
de afgifte, vernieuwing of omwisseling van een rijbewijs: |
41,00 |
|
1.3.2 |
Het tarief bedoeld in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met |
|
een bedrag van |
34,10 |
|
Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Basisregistratie Personen |
||
1.4.1 |
Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 |
|
en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent |
||
één persoon waarvoor de Basisregistratie Personen moet worden geraadpleegd. |
||
1.4.2 |
Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot |
|
het verstrekken van gegevens: |
||
per verstrekking |
8,80 |
|
1.4.3 |
Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan |
|
één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de |
||
Basisregistratie Personen: |
||
1.4.4 |
Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag |
|
tot het verstrekken van gegevens: |
||
per verstrekking |
8,80 |
|
1.4.5 |
In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in |
|
behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens met behulp |
||
van alternatieve media bedoeld in artikel 16, tweede lid, van het Besluit Basisregistratie |
||
Personen |
22,65 |
|
1.4.6 |
Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de Basisregistratie |
|
Personen, voor ieder daaraan besteed kwartier |
13,95 |
|
Hoofdstuk 5 Bestuursstukken |
||
1.5.1 |
Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag |
|
tot het verstrekken van een abonnement (per jaargang) op: |
||
1.5.1.1 |
de notulen van de vergaderingen van de Gemeenteraad |
48,00 |
1.5.1.2 |
de raadsagenda met de daarbij behorende raadsstukken |
120,00 |
1.5.1.3 |
de notulen van de vergadering van een openbare commissie |
48,00 |
1.5.1.4 |
het gemeenteblad |
160,00 |
1.5.2 |
Incidentele exemplaren van de onder 1.7.1 genoemde stukken, per pagina op |
|
papier van A4-formaat |
0,50 |
|
Financiële stukken |
||
1.5.3 |
Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot |
|
het verstrekken van: |
||
1.5.3.1 |
een exemplaar van de gemeentebegroting van de algemene dienst, bestaande |
|
uit aanbiedingsnota/beleidsbeschouwingen en beheerstoelichtingen |
120,00 |
|
1.5.3.2 |
een exemplaar van de beleidsbeschouwingen |
68,50 |
1.5.3.3 |
een exemplaar van de meerjarige financiële prognose |
68,50 |
1.5.3.4 |
een exemplaar van de gemeenterekening met jaarverslag en beheerstoelichting |
95,00 |
1.5.3.5 |
een exemplaar van de toelichting en bijlagen op de gemeenterekening |
48,00 |
1.5.4 |
Een uittreksel van de onder 1.7.3 genoemde stukken, per pagina op papier van A4-formaat |
0,50 |
Verordeningen |
||
1.5.5 |
Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag |
|
tot het verkrijgen van een exemplaar van: |
||
1.5.5.1 |
de Algemene Plaatselijke Verordening, de Subsidieverordening Welzijn Gemeente |
|
Vaals en de Bouwverordening per verstrekte pagina |
0,50 |
|
1.5.5.2 |
alle overige onder 1.6.5.1 niet genoemde verordeningen |
8,00 |
1.5.5.3 |
Bij gebleken belang worden op verzoek aan non-profit instellingen verordeningen |
|
kosteloos verstrekt |
--,-- |
|
Hoofdstuk 6 Vastgoedinformatie |
||
1.6.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
|
1.6.1.1 |
tot het verstrekken van een fotokopie van een plan, zoals bestemmingsplan, |
|
voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in |
||
onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan: |
||
1.6.1.1.1 |
in formaat A4 of kleiner, per bladzijde |
0,50 |
1.6.1.1.2 |
in formaat A3 |
1,00 |
1.6.2 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken |
|
van een afschrift van of uittreksel uit: |
||
1.6.2.1 |
de gemeentelijke basisregistratie adressen of de gemeentelijke basisregistratie gebouwen, |
|
bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen |
8,50 |
|
1.6.2.2 |
de legger bedoeld in artikel 27 van de Wegenwet |
8,50 |
1.6.2.3 |
de inschrijving in het register bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Monumentenwet 1988 |
8,50 |
1.6.2.4 |
het openbare register van beschermde monumenten bedoeld in artikel 20 van de |
|
Monumentenwet 1988 |
8,50 |
|
1.6.2.5 |
het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, |
|
bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, |
||
dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld |
||
in artikel 9, eerste lid, onder c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen |
8,50 |
|
1.6.3 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken |
|
van kopieën van: |
||
1.6.3.1 |
het gemeentelijke adressenbestand of delen daarvan, per adres |
8,50 |
1.6.3.2 |
het gemeentelijke relatiebestand adres-kadastraal perceel of delen daarvan, per gelegde relatie |
8,50 |
1.6.3.3 |
het gemeentelijke adrescoördinatenbestand of delen daarvan, per adrescoördinaat4 |
8,50 |
Hoofdstuk 7 Overige publiekszaken |
||
Verklaringen omtrent personenen overzichten uit de BRP |
||
1.7.1 |
Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het |
|
verstrekken van: |
||
een verklaring omtrent het gedrag |
41,35 |
|
Legalisatie |
||
1.7.2 |
Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor: |
|
1.7.2.1 |
het legaliseren van één handtekening |
8,80 |
1.7.2.2 |
het ter legalisatie zenden van stukken naar een andere gemeente in Nederland, in |
|
het persoonlijk belang van de aanvrager |
8,80 |
|
1.7.2.3 |
het verstrekken van een verklaring dat de foto op een stuk, de foto is van degene, |
|
te wiens name het stuk is gesteld of van degene die in dat stuk wordt bedoeld |
8,80 |
|
1.7.2.4 |
het legaliseren van een document |
8,80 |
Hoofdstuk 8 Gemeentearchief |
||
1.8.1 |
Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot: |
|
1.8.2 |
het door of vanwege de gemeente doen van naspeuringen, eventueel gevolgd door |
|
het geven van één of meer inlichtingen uit het archief van de gemeente, ongeacht |
||
het resultaat van die naspeuring, een en ander voor zover deze diensten niet met |
||
name in deze verordening of in een andere belastingverordening van deze gemeente, |
||
dan wel in andere rechtsregels zijn genoemd, |
||
voor ieder daaraan besteed kwartier |
13,90 |
|
1.8.3 |
het verstrekken van afschriften, uittreksels en fotokopieën |
|
1.8.3.1 |
per pagina van A4-formaat |
0,50 |
1.8.3.2 |
per pagina van een ander formaat |
1,00 |
1.8.4 |
het doen van naspeuringen in stukken vallende onder de Archiefwet 1995 zonder |
|
hulp van een ambtenaar |
--,-- |
|
Hoofdstuk 9 Huisvestingswet |
||
1.9 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
|
1.9.1 |
tot het verlenen van een huisvestingsvergunning als bedoeld in artikel 8, eerst lid van |
|
de Huisvestingswet 2014 |
56,25 |
|
1.9.2 |
tot indeling in een urgentiecategorie als bedoeld in artikel 13, tweede lid, van de |
|
Huisvestingswet 2014 |
56,25 |
|
1.9.3 |
tot het verlenen van een vergunning tot onttrekking van woonruimte aan de bestemming |
|
tot bewoning als bedoeld in artikel 21, aanhef en onder a, van de Huisvestingswet 2014 |
56,25 |
|
1.9.4 |
tot het verlenen van een vergunning tot samenvoeging van woonruimte met andere |
|
woonruimte als bedoeld in artikel 21, aanhef en onder b, van de Huisvestingswet 2014 |
56,25 |
|
1.9.5 |
tot het verlenen van een vergunning tot omzetting van zelfstandige woonruimte in |
|
onzelfstandige woonruimte als bedoeld in artikel 21, aanhef en onder c, van de |
||
Huisvestingswet 2014 |
56,25 |
|
Hoofdstuk 10 Leegstandwet |
||
1.10 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
|
1.10.1 |
tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande |
|
woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste Lid, van de Leegstandwet |
35,00 |
|
1.10.2 |
tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als |
|
bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de Leegstandwet |
17,50 |
|
Hoofdstuk 11 Kansspelen |
||
1.11.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag |
|
tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b |
||
van de Wet op de kansspelen: |
||
1.11.1.1 |
voor een periode van twaalf maanden voor één kansspelautomaat |
56,50 |
1.11.1.2 |
voor iedere volgende kansspelautomaat, per kansspelautomaat per jaar |
34,00 |
1.11.2 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het |
|
verkrijgen van een vergunning als bedoeld in de artikel 3 van de Wet op de kansspelen |
||
(loterijvergunning) |
28,00 |
|
Hoofdstuk 12 Telecommunicatie |
||
1.12.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het |
|
verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden |
||
als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet |
208,00 |
|
1.12.2 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een vergunning in verband met het |
|
verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden |
||
als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet |
242,85 |
|
1.12.2.1 |
indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen, alsmede gesloten |
|
verhardingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, |
||
vanaf een sleuflengte >25 meter, per strekkende meter sleuf verhoogd met |
2,10 |
|
1.12.2.2 |
indien het betreft werkzaamheden in bermen, groenstroken en dergelijke, voor zover de |
|
werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, vanaf een sleuflengte |
||
>25 meter, per strekkende meter sleuf verhoogd met |
2,10 |
|
Hoofdstuk 13 Verkeer en vervoer |
||
1.13. |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
|
1.13.1 |
tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling |
|
voertuigen (bijzondere transporten) |
31,00 |
|
1.13.2 |
tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement |
|
verkeersregels en verkeerstekens 1990 met een geldigheidsduur van: |
||
1.13.2.1 |
vier weken of minder |
13,20 |
1.13.2.2 |
meer dan vier weken doch ten hoogste 26 weken |
26,40 |
1.13.2.3 |
meer dan 26 weken doch ten hoogste 52 weken |
39,60 |
1.13.3 |
Indien de gevraagde ontheffing als bedoeld onder 1.16.2 niet wordt verleend |
|
bedraagt het tarief |
13,20 |
|
1.13.4 |
tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het |
|
Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW), indien: |
||
1.13.4.1 |
een geneeskundig onderzoek is vereist |
99,50 |
1.13.4.2 |
geen geneeskundig onderzoek is vereist |
16,50 |
1.13.4.3 |
kosten leegloopvergoeding (betrokkene is tweemaal niet verschenen bij de GGD) |
86,50 |
1.13.5 |
tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 5 van de Wet |
|
personenvervoer |
100,00 |
|
1.13.6 |
tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 148 van de Wegen- |
|
verkeerswet (wedstrijden op de openbare weg) |
56,00 |
|
1.13.7 |
tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in hoofdstuk 5, afdeling 1, van de |
|
Algemene Plaatselijke Verordening, met een geldigheidsduur van: |
||
1.13.7.1 |
vier weken of minder |
13,20 |
1.13.7.2 |
meer dan vier weken doch ten hoogste 26 weken |
26,40 |
1.13.7.3 |
meer dan 26 weken doch ten hoogste 52 weken |
39,60 |
1.13.8 |
Indien de gevraagde ontheffing als bedoeld onder 1.16.7 niet wordt verleend |
|
bedraagt het tarief |
13,20 |
|
Hoofdstuk 14 Kinderopvang |
||
1.14 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het |
|
verstrekken van: |
||
1.14.1 |
een uittreksel uit het register bedoeld in artikel 46 van de Wet kinderopvang, |
|
per uittreksel |
2,50 |
|
1.14.2 |
inlichtingen over gegevens die zijn opgenomen in het register bedoeld in artikel |
|
46 van de Wet kinderopvang, per verstrekking |
2,50 |
|
Hoofdstuk 15 Diversen |
||
Geschreven en gedrukte stukken, afschriften, uittreksels,minuten, fotokopieën e.d. |
||
1.15.1 |
Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor |
|
het verstrekken van: |
||
a. geschreven, gedrukte, getypte of anderszins vermenigvuldigde stukken; |
||
b. fotokopieën van stukken; |
||
c. minuten, afschriften van of uittreksels uit stukken, gedrukt, getypt of anderszins |
||
vermenigvuldigd; |
||
voor zover daarvoor in deze verordening of in een andere belastingverordening van |
||
deze gemeente, dan wel in andere rechtsregels geen bijzondere regels zijn opgenomen: |
||
1.15.1.1 |
per pagina van A4-formaat op papier of digitaal |
0,50 |
1.15.1.2 |
per pagina van een ander formaat op papier of digitaal |
1,00 |
Kaarten, tekeningen e.d. |
||
1.15.2 |
Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot |
|
het verstrekken van een kaart of tekening, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel |
||
of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart of tekening |
14,00 |
|
Hondenpenning |
||
1.15.3 |
Het tarief voor de afgifte van een nieuwe hondenpenning - indien de kosteloos |
|
uitgereikte penning in de loop van de termijn van geldigheid verloren is geraakt - |
||
bedraagt |
3,50 |
|
Gemeentewapen |
||
1.15.4 |
Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een afdruk van het gemeentewapen |
|
van Vaals |
5,50 |
|
Pachtwet |
||
1.15.5 |
Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het |
|
verkrijgen van een verklaring, als bedoeld in artikel 56f van de Pachtwet |
14,00 |
|
Standplaatsvergunning en ventvergunning |
||
1.15.6 |
Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot |
|
het verstrekken van een vergunning als bedoeld in Hoofdstuk 5, afdeling 4, |
||
van de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Vaals, |
120,00 |
|
Reclame |
||
1.15.7 |
Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het |
|
verkrijgen van een vergunning als bedoeld in Hoofdstuk 2, afdeling 5, artikel 2:10 van |
||
de Algemene Plaatselijke Verordening: |
||
1.15.7.1 |
voor tijdelijke reclames |
28,00 |
Bruikbaarheid van de weg (plaatsen van steigers enz.) |
||
1.15.8 |
Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot |
|
het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in Hoofdstuk 2, afdeling 5, artikel 2:10 |
||
van de Algemene Plaatselijke Verordening voor het plaatsen van steigers e.d.: |
||
1.15.8.1 |
op een en dezelfde plek binnen de gemeente voor: |
|
1.15.8.1.1 |
een periode variërend van 1 dag tot 2 maanden |
36,00 |
1.15.8.1.2 |
een periode variërend van 2 maanden tot 1 jaar |
80,20 |
1.15.8.2 |
op wisselende plekken binnen de gemeente gedurende het jaar (jaarvergunning |
|
bedrijven) |
140,00 |
|
Vuurwerk |
||
1.15.9 |
Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag |
|
tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in Hoofdstuk 2, afdeling 13, |
||
artikel 2:72 van de Algemene Plaatselijke Verordening voor het ter beschikking |
||
stellen van consumentenvuurwerk tijdens de verkoopdagen |
44,00 |
|
Collecteren |
||
1.15.10.1 |
Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het |
|
verkrijgen van vergunning voor het houden van een openbare inzameling van geld |
||
of goederen |
14,00 |
|
1.15.10.2 |
Voor het verkrijgen van een vergunning als bedoeld onder 17.14.1 aan instellingen |
|
e.d. voorkomend op het collecterooster van het Centraal Bureau Fondsenwerving |
||
worden geen leges geheven. |
||
Algemene Plaatselijke Verordening |
||
1.15.11 |
Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het |
|
verkrijgen van een vergunning, het verlenen van een ontheffing, het doen van |
||
een kennisgeving e.d. als bedoeld in de Algemene Plaatselijke Verordening en niet |
||
apart genoemd in deze tarieventabel |
18,00 |
|
Beschikkingen e.d. |
||
1.15.12 |
Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot |
|
het verstrekken van een beschikking, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel |
||
of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen |
18,00 |
|
1.15.13 |
Overige diensten niet elders in deze tabel omschreven (administratief) voor ieder daaraan |
|
besteed kwartier |
14,00 |
|
1.15.14 |
Alle schriftelijke inlichtingen of verklaringen niet elders in deze tabel omschreven |
14,00 |
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning
Nummer |
Omschrijving |
Tarief |
€ |
||
Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen |
||
2.1.1 |
Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder: |
|
2.1.1.1 |
aanlegkosten: |
|
de aannemingssom exclusief omzetbelasting, als bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van |
||
de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische |
||
installatiewerken 2012 (UAV2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, |
||
een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. |
||
Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid |
||
geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een |
||
derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of |
||
werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft; |
||
2.1.1.2 |
bouwkosten: |
|
de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van |
||
de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische |
||
installatiewerken 2012 (UAV2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt |
||
een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, |
||
uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. |
||
Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in |
||
deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch |
||
verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk |
||
waarop de aanvraag betrekking heeft. |
||
2.1.1.3 |
Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht. |
|
2.1.2 |
In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde |
|
betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld. |
||
2.1.3 |
In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die |
|
betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk |
||
voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld. |
||
2.1.4 |
Conceptaanvraag: (ook wel genoemd principeaanvraag / welstandsplan / informele aanvraag). Een conceptaanvraag is een schriftelijke aanvraag uitsluitend bedoeld om een indicatie te krijgen of een voorgenomen project/activiteit vergunbaar zou zijn. Aan een conceptaanvraag zijn geen wettelijke termijnen verbonden. Doordat een conceptaanvraag nagenoeg nooit alle gegevens omvat om de aanvraag volledig te kunnen toetsen, kan nooit worden uitgesloten dat een project/activiteit uiteindelijk in formele fase niet kan worden vergund. Een oordeel dat een voorgenomen project/activiteit vergunbaar is, houdt dus geen toezegging in voor het verkrijgen van een vergunning. Wanneer de gemeente een conceptaanvraag in behandeling neemt, toetst zij de aanvraag (indien relevant) in ieder geval aan het bestemmingsplan en aan redelijke eisen van welstand. Op basis van de door de aanvrager overgelegde gegevens wordt daarnaast beoordeeld of mogelijk andere vergunningen of ontheffingen nodig zijn. |
|
2.1.5 |
De in dit hoofdstuk genoemde NEN-normen liggen ter inzage in het gemeentehuis. |
|
Hoofdstuk 2 Conceptaanvraag: informele aanvraag/principeaanvraag/welstandsplan |
||
2.2.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een conceptaanvraag als bedoeld |
|
onder 2.1.4, waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit: |
€ 175,-- |
|
2.2.2 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een conceptaanvraag als bedoeld |
|
onder 2.1.4, waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit |
50% |
|
van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag om een omgevingsvergunning voor |
||
hetzelfde project op basis van 2.3.1 zouden worden vastgesteld met een minimum van |
€ 175,-- |
|
Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning |
||
2.3 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een |
|
omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de |
||
verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk |
||
bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de |
||
extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend |
||
naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van |
||
deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere |
||
grondslag een legesbedrag worden gevorderd. |
||
2.3.1 |
Bouwactiviteiten |
|
2.3.1.1 |
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit |
|
als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het |
||
bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die |
||
onderdelen bedoelde activiteiten: |
||
2.3.1.1.1 |
indien de bouwkosten niet meer dan € 100.000 bedragen |
3,0% |
van de bouwkosten, met een minimumtarief van € 175--; |
||
2.3.1.1.2 |
indien de bouwkosten meer dan € 100.000 doch maximaal € 250.000 bedragen |
|
€ 3.000,-- vermeerderd met |
2,9% |
|
van de bouwkosten waarmee die bouwkosten € 100.000 te boven gaan |
||
2.3.1.1.3 |
indien de bouwkosten meer dan € 250.000 doch maximaal € 500.000 bedragen |
|
€ 7.350,-- vermeerderd met |
2,8% |
|
van de bouwkosten waarmee die bouwkosten € 250.000 te boven gaan |
||
2.3.1.1.4 |
indien de bouwkosten meer dan 500.000 doch maximaal 750.000 bedragen |
|
€ 14.350,-- vermeerderd met |
2,7% |
|
van de bouwkosten waarmee die bouwkosten € 500.000 te boven gaan |
||
2.3.1.1.5 |
indien de bouwkosten meer dan 750.000 doch maximaal 1.000.000 bedragen |
|
€ 21.100,-- vermeerderd met |
2,6% |
|
van de bouwkosten waarmee die bouwkosten € 750.000 te boven gaan |
||
2.3.1.1.6 |
indien de bouwkosten meer dan € 1.000.000 bedragen, |
|
€ 27.600,-- vermeerderd met |
2,5% |
|
van de bouwkosten waarmee die bouwkosten € 1.000.000 te boven gaan. |
||
Extra welstandstoets |
||
2.3.1.2 |
Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien zich tijdens |
|
de beoordeling van de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wijzigingen voordoen in het |
||
bouwplan en daarvoor een nieuwe welstandstoets noodzakelijk is: |
120,00 |
|
Verplicht advies agrarische commissie |
||
2.3.1.3 |
Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens |
|
wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de |
||
agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld: |
60,00 |
|
Achteraf ingediende aanvraag |
||
2.3.1.4 |
Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat |
|
onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de |
||
bouwactiviteit: |
10% |
|
van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges. |
||
Beoordeling aanvullende gegevens |
||
2.3.1.5 |
Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief voor het in |
|
behandeling nemen van aanvullende gegevens die worden ingediend nadat de in dat |
||
onderdeel bedoelde aanvraag al in behandeling is genomen: |
50,00 |
|
2.3.2 |
Aanlegactiviteiten |
|
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit |
||
als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo,bedraagt het tarief, onverminderd |
||
het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is |
||
van de in die onderdelen bedoelde activiteiten: |
100,00 |
|
2.3.3. |
Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit |
|
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als |
||
bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een |
||
bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het |
||
tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1 en het bepaalde in de andere onderdelen van |
||
dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten: |
||
2.3.3.1 |
indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast |
|
(binnenplanse afwijking): |
155,00 |
|
2.3.3.2 |
indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast |
|
(buitenplanse kleine afwijking): |
280,00 |
|
2.3.3.3 |
indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast |
|
(buitenplanse afwijking): |
1800,00 |
|
2.3.3.4 |
indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking): |
280,00 |
2.3.3.5 |
indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast |
|
(afwijking van exploitatieplan): |
1280,00 |
|
2.3.3.6 |
indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is |
|
met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke |
||
ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast |
||
(afwijking van provinciale regelgeving): |
300,00 |
|
2.3.3.7 |
indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is |
|
met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke |
||
ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast |
||
(afwijking van nationale regelgeving): |
300,00 |
|
2.3.3.8 |
indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast |
|
(afwijking van voorbereidingsbesluit): |
300,00 |
|
2.3.4 |
Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit |
|
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als |
||
bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een |
||
bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het |
||
tarief: |
||
2.3.4.1 |
indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast |
|
(binnenplanse afwijking): |
155,00 |
|
2.3.4.2 |
indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast |
|
(buitenplanse kleine afwijking): |
280,00 |
|
2.3.4.3 |
indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast |
|
(buitenplanse afwijking): |
1800,00 |
|
2.3.4.4 |
indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking): |
280,00 |
2.3.4.5 |
indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast |
|
(afwijking van exploitatieplan): |
1280,00 |
|
2.3.4.6 |
indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is |
|
met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke |
||
ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast |
||
(afwijking van provinciale regelgeving): |
300,00 |
|
2.3.4.7 |
indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is |
|
met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke |
||
ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast |
||
(afwijking van nationale regelgeving): |
300,00 |
|
2.3.4.8 |
indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast |
|
(afwijking van voorbereidingsbesluit): |
300,00 |
|
2.3.5 |
In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid |
|
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit |
||
als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd |
||
het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is |
||
van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:: |
||
2.3.5.1 |
voor gebouwen/bouwwerken met een vloeroppervlak tot en met |
|
100 vierkante meters |
265,00 |
|
2.3.5.2. |
voor gebouwen/bouwwerken met een vloeroppervlak van |
|
101 tot en met 500 vierkante meters |
265,00 |
|
vermeerderd met een bedrag ad. € 1,00 per vierkante meter |
||
voor het aantal vierkante meters waarmee 100 vierkante meters |
||
worden overschreden |
||
2.3.5.3 |
voor gebouwen/bouwwerken met een vloeroppervlak van |
|
501 tot en met 2000 vierkante meters |
670,00 |
|
vermeerderd met een bedrag ad. € 0,35 per vierkante meter |
||
voor het aantal vierkante meters waarmee 500 vierkante meter |
||
worden overschreden |
||
2.3.5.4 |
voor gebouwen/bouwwerken met een vloeroppervlak van |
|
2001 tot en met 5000 vierkante meters |
1200,00 |
|
vermeerderd met een bedrag ad. € 0,10 per vierkante meter |
||
voor het aantal vierkante meters waarmee 2000 vierkante meters |
||
worden overschreden |
||
2.3.5.5 |
voor gebouwen/bouwwerken met een vloeroppervlak van |
|
5001 tot en met 50.000 vierkante meters |
1485,00 |
|
vermeerderd met een bedrag ad. € 0,02 per vierkante meter |
||
voor het aantal vierkante meters waarmee 5000 vierkante meters |
||
worden overschreden |
||
2.3.5.6 |
voor gebouwen/bouwwerken met een vloeroppervlak van |
|
50.001 of meer vierkante meters |
2505,00 |
|
vermeerderd met een bedrag ad. € 0,01 per vierkante meter |
||
voor het aantal vierkante meters waarmee 50.000 vierkante meters |
||
worden overschreden |
||
2.3.5.7 |
de bedragen als bedoeld in de onderdelen 2.3.5.1 tot en met 2.3.5.6 |
|
worden per publicatie verhoogd met een bedrag aan publicatiekosten van |
45,00 |
|
2.3.6 |
Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten |
|
2.3.6.1 |
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit |
|
met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, |
||
onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, |
||
van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de |
||
Monumentenverordening Gemeente Vaals aangewezen monument, waarvoor op grond |
||
van die provinciale verordening of artikel 10 van die gemeentelijke verordening een |
||
vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief, onverminderd |
||
het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is |
||
van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:: |
||
2.3.6.1.1 |
voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument: |
200,00 |
2.3.6.1.2 |
voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze |
|
waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht: |
200,00 |
|
2.3.6.2 |
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen |
|
van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, |
||
eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een |
||
krachtens provinciale verordening, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van |
||
de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening een vergunning of |
||
ontheffing is vereist, bedraagt het tarief: |
125,00 |
|
2.3.7.1 |
Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht |
|
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het |
||
slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening |
||
of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, |
||
bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien |
||
tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:: |
80,00 |
|
2.3.7.2 |
Asbesthoudende materialen |
|
Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.7.1.bedraagt het tarief, indien de in die |
||
onderdelen bedoelde aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk waarin asbest of |
||
een asbesthoudend product aanwezig is: |
25,00 |
|
2.3.8 |
Aanleggen of veranderen weg |
|
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen |
||
van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op |
||
grond van een bepaling in een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is |
||
vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, |
||
bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk |
||
indien tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:: |
30,00 |
|
2.3.9 |
Uitweg/Inrit |
|
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, |
||
hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond |
||
van een bepaling in een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, |
||
als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief, |
||
onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is |
||
van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:: |
30,00 |
|
De voor de uitvoering met de omgevingsvergunning verschuldigde kosten worden |
||
gebaseerd op basis van de vastgestelde tarieven (collegebesluit d.d.11-12-2015). |
||
Voor een standaard inrit/uitweg bedragen deze € 183,04 exl BTW/meter en voor een |
||
niet-standaard inrit/uitweg worden deze op basis van de werkelijke kosten/ offerte gebaseerd. |
||
De kosten worden gelijktijdig met de leges in rekening gebracht |
||
2.3.10 |
Kappen |
|
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of |
||
doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale |
||
verordening of de Bomenverordening gemeente Vaals 2014, als bedoeld in artikel 2.2, |
||
eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd |
||
het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is |
||
van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:: |
50,00 |
|
2.3.11 |
Opslag van roerende zaken |
|
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van |
||
roerende zaken in een bepaald gedeelte van de provincie, waarvoor op grond van een |
||
bepaling in een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, |
||
bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien |
||
tevens sprake is van de in die onderdelen bedoelde activiteiten:: |
30,00 |
|
2.3.11.1 |
indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld in artikel |
|
2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
||
op een en dezelfde plek binnen de gemeente: |
||
2.3.11.2 |
voor een periode variërend van 1 dag tot 2 maanden |
30,00 |
2.3.11.3 |
voor een periode variërend van 2 maanden tot 1 jaar |
80,00 |
2.3.11.4 |
op wisselende plekken binnen de gemeente gedurende het jaar |
140,00 |
2.3.11.5 |
indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van |
|
een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen, |
||
bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder k, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
||
op een en dezelfde plek binnen de gemeente: |
||
2.3.11.6 |
voor een periode variërend van 1 dag tot 2 maanden |
30,00 |
2.3.11.7 |
voor een periode variërend van 2 maanden tot 1 jaar |
80,00 |
2.3.11.8 |
op wisselende plekken binnen de gemeente gedurende het jaar |
140,00 |
2.3.12 |
Projecten of handelingen in het kader van de Natura 2000 gebied |
|
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in of in de nabijheid van een Natura 2000-gebied als bedoeld in artikel 19d, lid 1 van de Natuurbeschermingswet 1998 dan wel artikel 2.7, lid 2 van de Wet natuurbescherming, waarvoor Gedeputeerde Staten van de Provincie Limburg een verklaring van geen bedenkingen dient te geven of te weigeren ingevolge artikel 2.27, lid 1 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht: het van toepassing zijnde tarief zoals opgenomen in paragraaf 2.6 van de vigerende Tarieventabel behorende bij de vigerende Legesverordening van de Provincie Limburg inzake het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats of soorten in of nabij een Natura 2000-gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 dan wel artikel 2.7, lid 2 van de Wet natuurbescherming. Dit tarief bedraagt: |
||
a. Landbouw en overige |
€ 2.491,80 |
|
b. Industrie |
€ 12.377,90 |
|
c. Infrastructuur |
€ 18.559,25 |
|
Voor zover deze tarieven door Provinciale Staten van de Provincie Limburg zijn gewijzigd zijn de vigerende tarieven van kracht. |
||
2.3.13 |
Restitutiebepaling behorende bij Projecten of handelingen in het kader van de Natura 2000 gebied |
|
|
Restitutie bij weigeren omgevingsvergunning |
|
Indien een omgevingsvergunning, die voorziet in projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in of in de nabijheid van een Natura 2000-gebied, door de Gemeente wordt geweigerd, als gevolg van het weigeren van een verklaring van geen bedenkingen met betrekking tot dit onderdeel door Gedeputeerde Staten van de Provincie Limburg, vindt restitutie door de Gemeente aan de aanvrager plaats van 75% van de geheven leges van de aanvrager. |
||
Restitutie bij intrekking aanvraag |
||
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning, die voorziet in projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in of in de nabijheid van een Natura 2000-gebied, door de aanvrager wordt ingetrokken alvorens daarop door de Gemeente is beschikt, vindt restitutie door de |
||
Gemeente aan de aanvrager als volgt plaats: |
||
a. indien het verzoek tot intrekking is gedaan binnen zes maanden na datum van ontvangst van de aanvraag bij de Gemeente, vindt restitutie door de Gemeente aan de aanvrager plaats van 50% van de geheven leges van de aanvrager. |
||
b.indien het verzoek tot intrekking is gedaan zes maanden na datum van ontvangst van de aanvraag bij de Gemeente, vindt restitutie plaats door de Gemeente aan de aanvrager van 25% van de geheven leges van de aanvrager. |
||
Leges worden niet geheven voor: |
||
Het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning in het kader van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats of soorten in of nabij een Natura 2000-gebied betrekking hebbende op evenementen en het beheer van een Natura-gebied. |
||
2.3.14 |
Andere Activiteiten |
|
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van |
||
een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk |
||
bedoeld en die activiteit of handeling: |
||
2.3.14.1 |
behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten |
|
die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste |
||
lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de andere |
||
onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is van de in die onderdelen |
||
bedoelde activiteiten: |
100,00 |
|
2.3.14.2 |
behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschaps- |
|
verordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke |
||
leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd |
||
het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is |
||
van de in die onderdelen bedoelde activiteiten: |
||
2.3.14.2.1 |
als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van deze |
|
tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de |
||
activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning. Als de activiteit in geen |
||
enkel geval kan worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning bedraagt het tarief, onverminderd |
||
het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk indien tevens sprake is |
||
van de in die onderdelen bedoelde activiteiten: |
100,00 |
|
2.3.14.2.2 |
als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: het bedrag van de |
|
voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevings- |
||
vergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door |
||
het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als |
||
bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen |
||
op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, |
||
tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. |
||
2.3.15 |
Omgevingsvergunning in twee fasen |
|
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen |
||
plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
||
2.3.15.1 |
voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking |
|
tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit |
||
hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft; |
||
2.3.15.2 |
voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking |
|
tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit |
||
hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft. |
||
2.3.16 |
Beoordeling bodemrapport |
|
Onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt |
||
het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde |
||
aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld: |
||
2.3.16.1 |
voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport |
60,00 |
2.3.16.2 |
voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport |
60,00 |
2.3.17 |
Advies |
|
2.3.17.1 |
Onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt |
|
het tarief, indien een daartoe bij algemene maatregel van bestuur, provinciale of |
||
gemeentelijke verordening aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies |
||
moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag |
||
om een omgevingsvergunning, als bedoeld in artikel 2.26, derde lid, van de Wabo: het |
||
bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een |
||
omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting |
||
die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. |
||
2.3.17.2 |
Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in |
|
behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de |
||
aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk |
||
is ingetrokken. |
||
2.3.18 |
Verklaring van geen bedenkingen |
|
2.3.18.1 |
Onverminderd het bepaalde in de andere onderdelen van dit hoofdstuk |
|
bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur |
||
aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven |
||
voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, |
||
eerste lid, van de Wabo: |
||
2.3.18.1.1 |
indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: |
125,00 |
2.3.18.1.2 |
indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet |
|
afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de |
||
aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, |
||
blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is |
||
opgesteld. |
||
2.3.18.2 |
Indien een begroting als bedoeld in 2.3.18.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag |
|
in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan |
||
de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag |
||
schriftelijk is ingetrokken. |
||
Hoofdstuk 4 Vermindering |
||
2.4.1 |
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag |
|
om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, |
||
waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het |
||
vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering |
||
gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de |
||
omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3. |
||
2.4.2 |
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf |
|
activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het |
||
legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld |
||
in de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18. De vermindering bedraagt: |
||
2.4.2.1 |
bij 5 tot 10 activiteiten: |
10% |
van de voor die activiteiten verschuldigde leges; |
||
2.4.2.2 |
bij 10 tot 15 activiteiten: |
15% |
van de voor die activiteiten verschuldigde leges; |
||
2.4.2.3 |
bij 15 of meer activiteiten: |
20% |
van de voor die activiteiten verschuldigde leges; |
||
Hoofdstuk 5 Teruggaaf |
||
2.5.1 |
Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor |
|
bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten |
||
Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat |
||
geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de |
||
onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is |
||
genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. |
||
De teruggaaf bedraagt: |
||
2.5.1.1 |
indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 4 weken na het in |
|
behandeling nemen ervan |
60% |
|
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde |
||
leges; |
||
2.5.1.2 |
indien de aanvraag wordt ingetrokken na 4 weken en binnen 13 weken na het in |
|
behandeling nemen ervan |
50% |
|
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde |
||
leges; |
||
2.5.1.3 |
indien de aanvraag wordt ingetrokken na 13 weken en binnen 52 weken na het in |
|
behandeling nemen ervan |
40% |
|
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde |
||
leges. |
||
2.5.2 |
Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor |
|
bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten |
||
Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of |
||
gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen |
||
2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat |
||
aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend |
||
binnen 1 jaar na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is |
||
gemaakt. De teruggaaf bedraagt: |
40% |
|
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde |
||
leges. |
||
2.5.3 |
Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor |
|
bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten |
||
2.5.3.1 |
Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk |
|
bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, |
||
2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. |
||
De teruggaaf bedraagt: |
50% |
|
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde |
||
leges. |
||
2.5.3.2 |
Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging |
|
van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak. |
||
2.5.3.3 |
Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk |
|
bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2,2.3.6 |
||
of 2.3.7 buiten behandeling stelt, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. |
||
De teruggaaf bedraagt: |
50% |
|
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges |
||
2.5.4 |
Minimumbedrag voor teruggaaf |
|
Een bedrag minder dan € 25,00 wordt niet teruggeven. |
||
2.5.5. |
Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen |
|
Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18 wordt geen |
||
teruggaaf verleend. |
||
Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning en intrekken of weigeren omgevings- |
||
Vergunning m.b.t. planologisch strijdig gebruik |
||
2.6.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of |
|
gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, |
||
tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is: |
175,00 |
|
2.6.2 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of |
|
gedeeltelijke intrekking van een aanvraag om een omgevingsvergunning met betrekking |
||
tot planologisch strijdig gebruik, voor een activiteit als bedoeld in artikel 2.1 eerste |
||
lid, onder c van de Wabo, |
175,00 |
|
2.6.3 |
Het tarief bedraagt voor het weigeren van een aanvraag om een omgevingsvergunning |
|
met betrekking tot planologisch strijdig gebruik, voor een activiteit als bedoeld in artikel 2.1 |
||
eerste lid, onder c van de Wabo, |
175,00 |
|
2.6.4 |
Indien in het kader van een bezwaar- of beroepsschrift een aanvraag alsnog wordt geweigerd, |
|
is niet 2.6.3 van toepassing maar de artikelen 2.3.3 en 2.3.4 van deze tarieventabel. |
||
Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging |
||
project |
||
2.7 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van |
|
een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, |
||
geringe wijziging in het project: |
175,00 |
|
Hoofdstuk 8Overschrijven vergunningen of ontheffingen |
||
2.8 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van |
|
de tenaamstelling van een verleende bouw-, sloop- of aanlegvergunning |
175,00 |
|
Hoofdstuk 9 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten |
||
2.9.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen |
|
van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke |
||
ordening |
2000,00 |
|
2.9.2 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een een aanvraag tot het wijzigen |
|
van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a en b, van de Wet |
||
ruimtelijke ordening |
850,00 |
|
Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking |
||
2.10.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, |
45,00 |
in deze titel niet benoemde beschikking: |
||
2.10.2 |
Het tarief bedraagt voor een aanvraag , die op basis van het gemeentelijk kwaliteitsmenu |
750,00 |
zoals bedoeld in de intergemeentelijke structuurvisie Gulpen-Wittem, Vaals en |
||
Valkenburg aan de Geul voor advies aan de Stichting Kwaliteitscommissie Limburg, |
||
dan wel een andere (daarvoor in de plaats tredende) kwaliteitscommissie, |
||
moet worden voorgelegd |
||
2.10.3 |
Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.10.2 bedraagt het tarief, indien een aanvraag |
375,00 |
Meerdere keren moet worden voorgelegd aan de kwaliteitscommissie ten behoeve |
||
van een advies, per extra behandeling |
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn
Nummer |
Omschrijving |
Tarief |
€ |
||
Hoofdstuk 1 Horeca |
||
Drank- en Horecawet |
||
3.1.1 |
Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag: |
160,00 |
tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3, eerste lid, |
||
van de Drank- en Horecawet |
||
3.1.2 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in |
20.00 |
artikel 30 van de Drank- en Horecawet (inrichting) |
||
3.1.3 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van |
27.50 |
het aanhangsel als bedoeld in artikel 30a van de Drank- en Horecawet |
||
3.1.4 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen |
13,20 |
van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet |
||
Exploitatievergunning horecabedrijf |
||
3.1.5 |
Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het |
30,00 |
verkrijgen van een exploitatievergunning voor een horecabedrijf als bedoeld in |
||
Hoofdstuk 2, afdeling 8, artikel 2:28 van de Algemene Plaatselijke Verordening |
||
3.1.6 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van de |
27,50 |
vergunning/aanhangsel als bedoeld in artikel 2:28i van de Algemene Plaatselijke verordening |
||
3.1.7 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van |
20,00 |
een inrichting als bedoeld in Hoofdstuk 2, afdeling 8, artikel 2:28h van de |
||
Algemene Plaatselijke Verordening |
||
Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen |
||
3.2 |
Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot |
27,50 |
het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in Hoofdstuk 2, afdeling 7, artikel 2:25 |
||
van de Algemene Plaatselijke Verordening |
||
Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven |
||
3.3 |
Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het |
146,00 |
verkrijgen van een exploitatievergunning voor een inrichting als bedoeld in Hoofdstuk 3, |
||
afdeling 2, artikel 3:4 van de Algemene Plaatselijke Verordening |
||
Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte |
||
3.4 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen |
56,00 |
van een splitsingsvergunning als bedoeld in artikel 22 van de Huisvestingswet 2014 |
||
Hoofdstuk 5 Winkeltijdenwet |
||
3.5 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag : |
|
3.5.1 |
tot het verlenen van een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet |
28,00 |
3.5.2 |
tot het wijzigingen van een in onderdeel 3.5.1 bedoelde ontheffing |
28,00 |
Hoofdstuk 6 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere |
||
beschikking |
||
3.6 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, |
18,00 |
in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking |
Behorende bij raadsbesluit van 14 december 2020
De griffier van de gemeente Vaals,
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl