Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR648385
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR648385/1
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Eijsden-Margraten houdende nadere regels omtrent gegevensverstrekking basisregistratie personen (Nadere regeling gegevensverstrekking Basisregistratie personen gemeente Eijsden-Margraten 2020)
Geldend van 18-12-2020 t/m heden
Intitulé
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Eijsden-Margraten houdende nadere regels omtrent gegevensverstrekking basisregistratie personen (Nadere regeling gegevensverstrekking Basisregistratie personen gemeente Eijsden-Margraten 2020)Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Eijsden-Margraten:
Bij raadsbesluit van 27 oktober 2020 is de verordening Gegevensverstrekking Basisregistratie Personen gemeente Eijsden-Margraten 2020 vastgesteld;
Overwegende dat:
Het college van burgemeester en wethouders op grond van bovengenoemde verordening nadere regels kan vaststellen over het verstrekken van gegevens uit de basisregistratie personen;
Gelet op:
De artikelen 3.8 en 3.9 van de wet Basisregistratie personen (wet Brp), de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), artikel 2 van de Uitvoeringswet AVG (UAVG) en de verordening Gegevensverstrekking Basisregistratie Personen gemeente Eijsden-Margraten 2020;
Besluiten:
Vast te stellen de “Nadere regeling gegevensverstrekking Basisregistratie personen gemeente
Eijsden-Margraten 2020”.
Artikel 1. Verstrekkingen aan de organen van de gemeente.
-
1. Het college van burgemeester en wethouders verstrekt overeenkomstig artikel 3.8 van de wet Brp, aan een overheidsorgaan van deze gemeente gegevens uit de basisregistratie personen, voor zover deze is aangewezen in bijlage 1 van deze regeling.
Artikel 2. Verstrekkingen aan derden.
-
1. Het college van burgemeester en wethouders kan overeenkomstig artikel 3.9 van de wet Brp, op verzoek van een derde aan hem gegevens verstrekken uit de basisregistratie personen, voor zover;
- a.
deze derde is aangewezen in bijlage 2 of 3 van deze regeling;
- b.
het verzoek schriftelijk is gedaan met opgave van het doel waarvoor de gevraagde gegevens gebruikt zullen worden;
- c.
het verzoek niet in strijd is met lid 4 van dit artikel; en,
- d.
het verzoek niet in strijd is met deze regeling, de verordening en de wet Brp.
- a.
-
2. De in bijlage 2 genoemde derden komen in aanmerking voor verstrekking van gegevens uit de basisregistratie personen, voor zover de derde voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingeschrevene over wie gegevens worden verstrekt en waarvan de toestemming niet ouder is dan 3 maanden.
-
3. De in bijlage 3 genoemde derden worden aangewezen als de categorieën van derden die werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor deze gemeente verrichten, ten behoeve waarvan gegevens uit de basisregistratie personen kunnen worden verstrekt zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de ingeschrevene over wie gegevens worden verstrekt.
-
4. Het college verstrekt op grond van dit artikel in geen geval gegevens uit de basisregistratie personen, indien een van onderstaande situaties van toepassing is op dit verzoek:
- a.
de ingeschrevene over wie gegevens worden verstrekt, heeft een verzoek om verstrekkingsbeperking gedaan, zoals bedoeld in artikel 3:21 van de wet Brp;
- b.
voor zover het een verstrekking op grond van het tweede lid van dit artikel betreft: indien de derde geen voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingeschrevene over wie gegevens worden verstrekt;
- c.
voor zover het een verstrekking op grond van het tweede lid van dit artikel betreft: indien de derde een (rechts)persoon met winstoogmerk betreft;
- d.
de derde betreft een niet-Nederlandse overheidsorgaan, instantie, jurist, advocaat, notaris, deurwaarder, verzekeraar of overige soorten van derden (deze worden zo mogelijk doorverwezen naar hun Nederlandse tegenhanger);
- e.
de derde kan op minder ingrijpende wijze zijn doel of doelgroep bereiken;
- f.
het verzoek betreft een commercieel belang;
- g.
het verzoek betreft incassowerkzaamheden;
- h.
het doel betreft een reünie;
- i.
het doel betreft het opsporen van vermiste personen of het herstellen van contact tussen familieleden, tenzij het verzoek afkomstig is van Vereniging Het Nederlandse Rode Kruis of Stichting Ambulante FIOM;
- j.
het doel betreft de bijhouding van een administratie van leden, donateurs of begunstigers;
- k.
het verzoek betreft andere gegevens dan de in artikel 3.9, vierde lid, van de wet Brp genoemde gegevens en de wijk-buurtcode in de Brp;
- l.
het verzoek wordt niet met een redelijke tussenpoos gedaan ten opzichte van een eerder verzoek;
- m.
de verschuldigde leges of administratiekosten zijn niet voldaan.
- a.
Artikel 3. Het gebruik van de verstrekte gegevens.
-
1. De ontvanger van de gegevens treft de nodige voorzieningen ten einde te verzekeren dat de verwerking en het gebruik van de verstrekte gegevens uitsluitend geschiedt ten behoeve van de doeleinden waarvoor de gegevens zijn verstrekt.
-
2. De ontvanger gebruikt de verstrekte gegevens niet voor andere doelen dan waarvoor de gegevens zijn verstrekt.
-
3. De ontvanger vernietigt de verstrekte gegevens na gebruik, tenzij een algemeen verbindend voorschrift hem dwingend een bewaartermijn oplegt.
-
4. De ontvanger verstrekt de verkregen gegevens niet aan andere personen, organisaties of instanties zonder voorafgaande toestemming van het college van burgemeester en wethouders, tenzij een algemeen verbindend voorschrift hem dit dwingend oplegt.
Artikel 4. Overige bepalingen.
-
1. In gevallen, de uitvoering van deze regeling betreffende, waarin deze regeling niet voorziet, beslist de informatiebeheerder Brp.
-
2. De informatiebeheerder Brp autoriseert individuele medewerkers van binnengemeentelijke afdelingen, genoemd in bijlage 1, voor de rechtstreekse inzage in de Brp ten behoeve van de aan hen toegewezen publiekrechtelijke taken. Hij bepaalt hierbij welke gegevens van de persoonslijst door deze medewerker mogen worden geraadpleegd aan de hand van de taken die de betreffende medewerker moet uitvoeren.
-
De applicatiebeheerder Brp verwerkt de toegekende autorisaties in de Brp-applicatie en houdt hiervan een actueel register bij.
-
3. De informatiebeheerder Brp stelt zo nodig een geactualiseerde versie van de bijlagen 1 t/m 3 van deze nadere regeling vast.
-
4. De informatiebeheerder Brp onderzoekt minimaal eenmaal per jaar de uitvoering van deze nadere regeling en rapporteert hierover aan het college in het kader van de periodieke zelfevaluatie Brp.
Artikel 5. Intrekken oude regeling, citeertitel en inwerkingtreding.
-
1. De regeling gegevensverstrekking Basisregistratie Personen gemeente Eijsden-Margraten 2014 (met inbegrip van de tussentijdse wijzigingen) wordt ingetrokken.
-
2. Dit besluit kan worden aangehaald als: “Nadere regeling gegevensverstrekking Basisregistratie personen gemeente Eijsden-Margraten 2020”.
-
3. Dit besluit treedt in werking met ingang van de datum na die van zijn bekendmaking.
Ondertekening
Vastgesteld in de vergadering van 8 december 2020.
Burgemeester en wethouders van Eijsden-Margraten,
De gemeentesecretaris,
Mari-An Gerits
De burgemeester,
Dieudonné Akkermans
Bijlage 1: Overheidsorganen van deze gemeente, zoals bedoeld in artikel 1 van de Nadere regeling gegevensverstrekking Basisregistratie personen gemeente Eijsden-Margraten 2020.
Binnengemeentelijke overheidsorganen aan wie verstrekt kan worden op de volgende wijzen:
- a.
systematische verstrekkingen;
- b.
incidentele verstrekkingen;
- c.
spontane verstrekkingen;
- d.
selectie verstrekkingen;
- e.
ad-hoc verstrekkingen;
- f.
rechtstreekse inzage.
Afdeling |
Doel |
Beperking |
Wijze |
Afdeling Servicebureau KlantContactCentrum medewerkers telefonie |
Afhandelen en doorgeleiden binnenkomende klantencontacten gemeentebreed, ondersteuning afdelingen |
Incidentele aanvragen |
Incidentele, ad-hoc verstrekking na beoordeling door medewerker KCC 1e lijns en klantadviseur |
Afdeling Servicebureau KlantContactCentrum medewerkers telefonie |
Uitreiken reisdocumenten en rijbewijzen |
Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam |
Rechtstreekse inzage, conform toegewezen taken |
Afdeling Servicebureau KlantContacCentrum 1e lijns medewerkers en klantadviseurs |
Taken Burgerzaken: o.a. beheer BRP, Kieswet, optie, naturalisatie, lijkbezorging, reisdocumenten, rijbewijzen, aanvragen verklaringen omtrent gedrag, verkiezingen |
Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam |
Rechtstreekse inzage, conform toegewezen taken |
Afdeling Servicebureau KlantContactCentrum klantadviseur |
Burgemeester: aanschrijven verlopen reisdocumenten en identificatieplicht |
Spontane selectieverstrekking |
Maandelijkse selectie verlopen reisdocumenten |
Afdeling Servicebureau KlantContactCentrum 1e lijns medewerkers en klantadviseurs |
Burgemeester: het begeleiden van niet-zelfredzame inwonende cliënten van een zorginstelling bij het aanvragen van een geldig identiteitsbewijs op locatie |
Spontane selectieverstrekking |
N.A.W. gegevens van bewoners waarvan het reisdocument spoedig verloopt; periodiek voorafgaand aan het geplande bezoek door de gemeente |
Ambtenaar van de Burgerlijke Stand |
Opmaken en passeren van akten van de Burgerlijke Stand, verstrekken afschriften |
Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam |
Rechtstreekse inzage, conform toegewezen taken |
Afdeling Servicebureau KlantContactCentrum 1e lijns medewerkers en klantadviseurs |
Kieswet: verkiezingen, kiesregister, ROS en stempassen |
Ad-hoc op aanvraag selectieverstrekking |
Aanmaken kiesregister, ROS, stempassen e.d.; lichten documenten (overleden en verhuisde personen) |
Hoofd Stembureau / Centraal Stembureau |
Kieswet: verkiezingen, kandidaatstelling |
Ad-hoc op aanvraag selectieverstrekking + verificatie gegevens + gewaarmerkt afschrift |
persoonsgegevens kiezers, kandidaten en inleveraar kandidatenlijst |
Afdeling Servicebureau KlantContactCentrum medewerkers telefonie |
Administratie gemeentelijke begraafplaatsen |
Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam |
Rechtstreekse inzage, conform toegewezen taken |
Afdeling Servicebureau KlantContactCentrum klantadviseurs |
Gemeente Maastricht uitvoering leerplichtadministratie |
Selectie verstrekkingen t.m. 23 jaar |
Maandelijks beveiligd aanleveren geselecteerden gegevens |
Bestuurssecretariaat |
Burgemeester; condoleance sturen aan nabestaanden overleden personen |
Selectie verstrekking |
Wekelijkse selectie overleden personen |
Afdeling Fysieke Leefomgeving |
Onderzoek woonbehoefte woonwagenbewoners |
Selectie verstrekking |
Gegevens verstrekken op verzoek |
Afdeling Fysieke leefomgeving (openbare orde en veiligheid) |
Controle vestigingen (politie) |
Selectie verstrekking |
Maandelijkse selectie verhuizingen |
Afdeling Servicebureau bestuurssecretariaat |
Huwelijksjubilea (50, 60, 65) en 90, 100, 100+jarigen i.v.m. felicitaties van burgemeester via brief of persoonlijk bezoek |
Incidentele aanvragen |
Incidentele, ad-hoc verstrekking na beoordeling door medewerker KCC 1e lijns en klantadviseur |
Iedere medewerker in dienst van deze gemeente, die geen rechtstreekse inzage heeft in de Brp |
De toegewezen publiekrechtelijke taken van deze gemeente |
Incidentele aanvragen die niet vaker dan 20 keer per jaar voorkomen; betreft een met naam genoemd persoon of adres. |
Incidentele, ad-hoc verstrekking na beoordeling door medewerker KCC 1e lijns en klantadviseur |
Beheerder binnengemeentelijke basisregistratie (DDS) |
Binnengemeentelijke datadistributie voor de toegewezen publiekrechtelijke taken van deze gemeente |
Middels rechtstreekse koppeling Brp naar DDS (Civision Makelaar - Pinkroccade applicatie) |
Systematische verstrekking middels rechtstreekse koppeling |
De medewerkers van de gemeente Eijsden-Margraten die voor de uitvoering van hun taak geen rechtstreekse toegang tot de Basisregistratie persoonsgegevens hebben kunnen worden geautoriseerd om de persoonsgegevens te generen uit Civision Makelaar (Civision Makelaar gegevens is het data-distributie-systeem, waarbij binnengemeentelijke gegevens worden gedistribueerd naar diverse applicaties).
De betreffende medewerkers worden geautoriseerd door de applicatiebeheerder van Civision Makelaar. Autorisatie wordt uitgevoerd aan de hand van vastgestelde profielen behorende bij de uit te voeren taak van de betreffende medewerker.
Bijlage 2: Derden als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Nadere regeling gegevensverstrekking Basisregistratie personen gemeente Eijsden-Margraten 2020.
Derden die in aanmerking komen voor verstrekking van gegevens uit de Basisregistratie personen, aan een derde met voorafgaande schriftelijke toestemming van de ingeschrevene over wie gegevens worden verstrekt.
Deze derde is niet een overheidsorgaan of de ingeschrevene.
Bij de aanvraag moet de schriftelijke toestemming van de ingeschrevene worden overlegd.
Gegevens worden alleen verstrekt als de aanvraag niet in strijd is met artikel 2, vierde lid, van deze regeling.
Er worden in géén enkel geval gegevens aan een derde verstrekt, als op de persoonslijst een aantekening omtrent beperking van de verstrekking van gegevens aan derden is vermeld, als bedoeld in artikel 3.21, eerste lid wet Brp. Dat wil zeggen: de inwoner heeft om geheimhouding verzocht.
Derde |
Doel |
Beperking |
Wijze |
|
|
|
|
Natuurlijke personen, niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene |
Persoonlijk, niet commercieel doel |
Betreft een met naam genoemd persoon |
Incidenteel ad-hoc |
Rechtspersoon zonder winstoogmerk, die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, noch met enig openbaar gezag is bekleed |
Persoonlijk, niet commercieel doel |
Betreft een met naam genoemd persoon |
Incidenteel ad-hoc |
Bijlage 3: Derden als bedoeld in artikel 2, derde lid3, van de Nadere regeling gegevensverstrekking Basisregistratie personen gemeente Eijsden-Margraten 2020.
Aangewezen derden die werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor deze gemeente verrichten, ten behoeve waarvan gegevens uit de Basisregistratie personen kunnen worden verstrekt zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de ingeschrevene over wie gegevens worden verstrekt.
Deze derde is niet een overheidsorgaan of de ingeschrevene.
Gegevens worden alleen verstrekt als de aanvraag niet in strijd is met artikel 2, vierde lid, van deze regeling.
Er worden in géén enkel geval gegevens aan een derde verstrekt, als op de persoonslijst een aantekening omtrent beperking van de verstrekking van gegevens aan derden is vermeld, als bedoeld in artikel 3.21, eerste lid, van de wet Brp. Dat wil zeggen: de ingeschrevene heeft om geheimhouding verzocht.
Gegevens die verstrekt kunnen worden op grond van artikel 3.9 van de wet Brp.
Derde |
Doel |
Beperking |
Verstrekkingsbeperking |
Bewindvoerder/ Bewindvoerderskantoor |
Slechts voor het achterhalen van gegevens van de cliënt voor taken die onder het bewind vallen. B.v. als de bewindvoerder het adres van zijn cliënt wil achterhalen. Let op: besluit van bewind- voering moet in kopie bij de aanvraag zitten |
Maximaal de gegevens zoals genoemd in artikel 3.9, vierde lid, van de wet Brp |
Mogelijk |
Bibliotheek Heuvelland Eijsden-Margraten |
Bevorderen van culturele en maatschappelijke vaardigheden inwoners, tegengaan analfabetisme |
Idem |
Mogelijk |
Buitenlandse EU-overheidsorganen |
Uitvoering Nederlands algemeen verbindend voorschrift |
Idem |
Mogelijk; vraag de burger, die geen beperking heeft aangevraagd toch om toestemming voor de verstrekking |
Buitenlandse niet-EU overheidsorganen |
Uitvoering Nederlands algemeen verbindend voorschrift |
Idem |
Mogelijk; vraag de burger, die geen beperking heeft aangevraagd toch om toestemming voor de verstrekking |
Buitenlandse rechtspersonen (Voorbeeld: instellingen voor sociale zorg en zekerheid) |
Uitvoering Nederlands algemeen verbindend voorschrift |
Idem |
Mogelijk; vraag de burger, die geen beperking heeft aangevraagd toch om toestemming voor de |
Overheidsorganen van de Caribische landen (Aruba, Curaçao en Sint Maarten) en het Caribisch deel van Nederland (Bonaire, Sint Eustatius en Saba) |
Bijhouding BRP en de bevolkingsadministraties van de Caribische landen en het Caribische deel van Nederland (PIIVA) |
Idem |
Mogelijk; vraag de burger, die geen beperking heeft aangevraagd toch om toestemming voor de verstrekking |
Crematoria, begraafplaatsen (niet-gemeentelijke) |
Bijhouding begraafplaats- administratie en uitvoering Wet op de Lijkbezorging |
Idem |
Mogelijk |
Culturele organisaties |
Werkzaamheden zoals beschreven in de gemeentelijke verordening |
Idem |
Mogelijk |
Fondsenwervende organisaties |
Werkzaamheden zoals beschreven in de gemeentelijke verordening |
Idem |
Mogelijk |
Instellingen of organisaties t.b.v. b.v.: maatschappelijke dienstverlening, algemene/geestelijke gezondheidszorg, kinderopvang, jeugdwelzijnswerk, ouderenzorg, gehandicaptenzorg, werkvoorziening etc. |
Werkzaamheden zoals beschreven in de gemeentelijke verordening |
Idem |
Mogelijk |
Instellingen / organisaties ten behoeve van belangenbehartiging vervolgingsslachtoffers |
Werkzaamheden zoals beschreven in de gemeentelijke verordening |
Idem |
Mogelijk |
Kredietbank (privaatrechtelijk, b.v. een stichting) |
Werkzaamheden zoals beschreven in de gemeentelijke verordening |
Idem |
Mogelijk |
Migrantenorganisaties (bijv. Stichting vluchtelingenwerk) |
Werkzaamheden zoals beschreven in de gemeentelijke verordening |
Idem |
Mogelijk |
(Rechts) personen die niet in de gemeentelijke verordening benoemd zijn |
Doel kan verschillend van aard zijn per aanvrager. Met schriftelijke toestemming van betrokkene (persoon/gezaghouder) |
Idem |
Mogelijk |
Oorlogsgravenstichting |
Contact leggen met nabestaanden over de bijhouding van en administratie over graven) |
Idem |
Mogelijk |
Ouderenorganisaties |
Werkzaamheden zoals beschreven in de gemeentelijke verordening |
Idem |
Mogelijk |
Ouders, echtgenoten, geregistreerd partners en kinderen voor elkaar |
Ten behoeve van het belang van de ingeschrevene zelf. Voor zover zij op het zelfde adres in de BRP staan ingeschreven |
Idem |
Mogelijk |
Patiëntenverenigingen |
Werkzaamheden zoals beschreven in de gemeentelijke verordening |
Idem |
Mogelijk |
Reclassering/verslaafdenzorg |
Werkzaamheden zoals beschreven in de gemeentelijke verordening |
Idem |
Mogelijk |
Sportorganisaties en sportverenigingen |
Werkzaamheden zoals beschreven in de gemeentelijke verordening |
Idem |
Mogelijk |
Stichting 40-45 |
Werkzaamheden zoals beschreven in de gemeentelijke verordening (adviseren van de Pensioenraad over toekenning van pensioenuitkering aan burgers) |
Idem |
Mogelijk |
Thuiszorgorganisaties |
Werkzaamheden zoals beschreven in de gemeentelijke verordening |
Idem |
Mogelijk |
Uitvaartverzorgers |
Werkzaamheden zoals beschreven in de gemeentelijke verordening Voor verstrekking akten burgerlijke stand, lees het NVVB nieuwsbericht “Advies inzake de afhandeling van aangiften van overlijden in het buitenland”. |
Idem |
Mogelijk |
Vakorganisaties |
Werkzaamheden zoals beschreven in de gemeentelijke verordening |
Idem |
Mogelijk |
Veilig Thuis |
Het uitvoeren van de taken, bedoeld in artikel 4.1.1, tweede lid, van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 dan wel uitvoering van de Jeugdwet (b.v.: huiselijk geweld, kindermishandeling). N.B.: deze organisatie is een samenvoeging van de Stichting Huiselijk Geweld (SHG) en het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling (AMK) |
Idem |
Mogelijk |
Verenigingen en stichtingen met maatschappelijk of filantropisch doel |
Werkzaamheden zoals beschreven in de gemeentelijke verordening (voorbeelden: Rode Kruis, Astmafonds, Lilianefonds, Nierstichting, Bloedbank) |
Idem |
Mogelijk |
Vrouwenorganisaties |
Werkzaamheden zoals beschreven in de gemeentelijke verordening |
Idem |
Mogelijk |
Woningbouwverenigingen/ Woningcorporaties die panden bezitten en verhuren in de gemeente Eijsden-Margraten |
Werkzaamheden zoals beschreven in de gemeentelijke verordening (b.v. tegengaan illegale (spook) bewoning) |
Idem |
Mogelijk |
Ziekenhuizen |
Patiëntenzorg, verlenen medische zorg, innen rekeningen i.v.m. verleende zorg |
Idem |
Mogelijk |
Verblijfsinstellingen in gemeente Eijsden-Margraten: Via Jeugd, Talent, Bibihuis, ’t Pieterke, etc. |
Begeleiding en inschrijving Brp van hun cliënten (dak- en thuislozen, verslaafden) |
Idem |
Mogelijk |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl