Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Eijsden-Margraten houdende nadere regels omtrent gegevensverstrekking basisregistratie personen (Nadere regeling gegevensverstrekking Basisregistratie personen gemeente Eijsden-Margraten 2020)

Geldend van 18-12-2020 t/m heden

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Eijsden-Margraten houdende nadere regels omtrent gegevensverstrekking basisregistratie personen (Nadere regeling gegevensverstrekking Basisregistratie personen gemeente Eijsden-Margraten 2020)

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Eijsden-Margraten:

Bij raadsbesluit van 27 oktober 2020 is de verordening Gegevensverstrekking Basisregistratie Personen gemeente Eijsden-Margraten 2020 vastgesteld;

Overwegende dat:

Het college van burgemeester en wethouders op grond van bovengenoemde verordening nadere regels kan vaststellen over het verstrekken van gegevens uit de basisregistratie personen;

Gelet op:

De artikelen 3.8 en 3.9 van de wet Basisregistratie personen (wet Brp), de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), artikel 2 van de Uitvoeringswet AVG (UAVG) en de verordening Gegevensverstrekking Basisregistratie Personen gemeente Eijsden-Margraten 2020;

Besluiten:

Vast te stellen de “Nadere regeling gegevensverstrekking Basisregistratie personen gemeente

Eijsden-Margraten 2020”.

Artikel 1. Verstrekkingen aan de organen van de gemeente.

  • 1. Het college van burgemeester en wethouders verstrekt overeenkomstig artikel 3.8 van de wet Brp, aan een overheidsorgaan van deze gemeente gegevens uit de basisregistratie personen, voor zover deze is aangewezen in bijlage 1 van deze regeling.

Artikel 2. Verstrekkingen aan derden.

  • 1. Het college van burgemeester en wethouders kan overeenkomstig artikel 3.9 van de wet Brp, op verzoek van een derde aan hem gegevens verstrekken uit de basisregistratie personen, voor zover;

    • a.

      deze derde is aangewezen in bijlage 2 of 3 van deze regeling;

    • b.

      het verzoek schriftelijk is gedaan met opgave van het doel waarvoor de gevraagde gegevens gebruikt zullen worden;

    • c.

      het verzoek niet in strijd is met lid 4 van dit artikel; en,

    • d.

      het verzoek niet in strijd is met deze regeling, de verordening en de wet Brp.

  • 2. De in bijlage 2 genoemde derden komen in aanmerking voor verstrekking van gegevens uit de basisregistratie personen, voor zover de derde voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingeschrevene over wie gegevens worden verstrekt en waarvan de toestemming niet ouder is dan 3 maanden.

  • 3. De in bijlage 3 genoemde derden worden aangewezen als de categorieën van derden die werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor deze gemeente verrichten, ten behoeve waarvan gegevens uit de basisregistratie personen kunnen worden verstrekt zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de ingeschrevene over wie gegevens worden verstrekt.

  • 4. Het college verstrekt op grond van dit artikel in geen geval gegevens uit de basisregistratie personen, indien een van onderstaande situaties van toepassing is op dit verzoek:

    • a.

      de ingeschrevene over wie gegevens worden verstrekt, heeft een verzoek om verstrekkingsbeperking gedaan, zoals bedoeld in artikel 3:21 van de wet Brp;

    • b.

      voor zover het een verstrekking op grond van het tweede lid van dit artikel betreft: indien de derde geen voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingeschrevene over wie gegevens worden verstrekt;

    • c.

      voor zover het een verstrekking op grond van het tweede lid van dit artikel betreft: indien de derde een (rechts)persoon met winstoogmerk betreft;

    • d.

      de derde betreft een niet-Nederlandse overheidsorgaan, instantie, jurist, advocaat, notaris, deurwaarder, verzekeraar of overige soorten van derden (deze worden zo mogelijk doorverwezen naar hun Nederlandse tegenhanger);

    • e.

      de derde kan op minder ingrijpende wijze zijn doel of doelgroep bereiken;

    • f.

      het verzoek betreft een commercieel belang;

    • g.

      het verzoek betreft incassowerkzaamheden;

    • h.

      het doel betreft een reünie;

    • i.

      het doel betreft het opsporen van vermiste personen of het herstellen van contact tussen familieleden, tenzij het verzoek afkomstig is van Vereniging Het Nederlandse Rode Kruis of Stichting Ambulante FIOM;

    • j.

      het doel betreft de bijhouding van een administratie van leden, donateurs of begunstigers;

    • k.

      het verzoek betreft andere gegevens dan de in artikel 3.9, vierde lid, van de wet Brp genoemde gegevens en de wijk-buurtcode in de Brp;

    • l.

      het verzoek wordt niet met een redelijke tussenpoos gedaan ten opzichte van een eerder verzoek;

    • m.

      de verschuldigde leges of administratiekosten zijn niet voldaan.

Artikel 3. Het gebruik van de verstrekte gegevens.

  • 1. De ontvanger van de gegevens treft de nodige voorzieningen ten einde te verzekeren dat de verwerking en het gebruik van de verstrekte gegevens uitsluitend geschiedt ten behoeve van de doeleinden waarvoor de gegevens zijn verstrekt.

  • 2. De ontvanger gebruikt de verstrekte gegevens niet voor andere doelen dan waarvoor de gegevens zijn verstrekt.

  • 3. De ontvanger vernietigt de verstrekte gegevens na gebruik, tenzij een algemeen verbindend voorschrift hem dwingend een bewaartermijn oplegt.

  • 4. De ontvanger verstrekt de verkregen gegevens niet aan andere personen, organisaties of instanties zonder voorafgaande toestemming van het college van burgemeester en wethouders, tenzij een algemeen verbindend voorschrift hem dit dwingend oplegt.

Artikel 4. Overige bepalingen.

  • 1. In gevallen, de uitvoering van deze regeling betreffende, waarin deze regeling niet voorziet, beslist de informatiebeheerder Brp.

  • 2. De informatiebeheerder Brp autoriseert individuele medewerkers van binnengemeentelijke afdelingen, genoemd in bijlage 1, voor de rechtstreekse inzage in de Brp ten behoeve van de aan hen toegewezen publiekrechtelijke taken. Hij bepaalt hierbij welke gegevens van de persoonslijst door deze medewerker mogen worden geraadpleegd aan de hand van de taken die de betreffende medewerker moet uitvoeren.

  • De applicatiebeheerder Brp verwerkt de toegekende autorisaties in de Brp-applicatie en houdt hiervan een actueel register bij.

  • 3. De informatiebeheerder Brp stelt zo nodig een geactualiseerde versie van de bijlagen 1 t/m 3 van deze nadere regeling vast.

  • 4. De informatiebeheerder Brp onderzoekt minimaal eenmaal per jaar de uitvoering van deze nadere regeling en rapporteert hierover aan het college in het kader van de periodieke zelfevaluatie Brp.

Artikel 5. Intrekken oude regeling, citeertitel en inwerkingtreding.

  • 1. De regeling gegevensverstrekking Basisregistratie Personen gemeente Eijsden-Margraten 2014 (met inbegrip van de tussentijdse wijzigingen) wordt ingetrokken.

  • 2. Dit besluit kan worden aangehaald als: “Nadere regeling gegevensverstrekking Basisregistratie personen gemeente Eijsden-Margraten 2020”.

  • 3. Dit besluit treedt in werking met ingang van de datum na die van zijn bekendmaking.

Ondertekening

Vastgesteld in de vergadering van 8 december 2020.

Burgemeester en wethouders van Eijsden-Margraten,

De gemeentesecretaris,

Mari-An Gerits

De burgemeester,

Dieudonné Akkermans

Bijlage 1: Overheidsorganen van deze gemeente, zoals bedoeld in artikel 1 van de Nadere regeling gegevensverstrekking Basisregistratie personen gemeente Eijsden-Margraten 2020.

Binnengemeentelijke overheidsorganen aan wie verstrekt kan worden op de volgende wijzen:

  • a.

    systematische verstrekkingen;

  • b.

    incidentele verstrekkingen;

  • c.

    spontane verstrekkingen;

  • d.

    selectie verstrekkingen;

  • e.

    ad-hoc verstrekkingen;

  • f.

    rechtstreekse inzage.

Afdeling

Doel

Beperking

Wijze

Afdeling Servicebureau KlantContactCentrum medewerkers telefonie

Afhandelen en doorgeleiden binnenkomende klantencontacten gemeentebreed, ondersteuning afdelingen

Incidentele aanvragen

Incidentele, ad-hoc verstrekking na beoordeling door medewerker KCC 1e lijns en klantadviseur

Afdeling Servicebureau KlantContactCentrum medewerkers telefonie

Uitreiken reisdocumenten en rijbewijzen

Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam

Rechtstreekse inzage, conform toegewezen taken

Afdeling Servicebureau KlantContacCentrum 1e lijns medewerkers en klantadviseurs

Taken Burgerzaken: o.a. beheer BRP, Kieswet, optie, naturalisatie, lijkbezorging, reisdocumenten, rijbewijzen, aanvragen verklaringen omtrent gedrag, verkiezingen

Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam

Rechtstreekse inzage, conform toegewezen taken

Afdeling Servicebureau KlantContactCentrum klantadviseur

Burgemeester: aanschrijven verlopen reisdocumenten en identificatieplicht

Spontane selectieverstrekking

Maandelijkse selectie verlopen reisdocumenten

Afdeling Servicebureau KlantContactCentrum 1e lijns medewerkers en klantadviseurs

Burgemeester: het begeleiden van niet-zelfredzame inwonende cliënten van een zorginstelling bij het aanvragen van een geldig identiteitsbewijs op locatie

Spontane selectieverstrekking

N.A.W. gegevens van bewoners waarvan het reisdocument spoedig verloopt; periodiek voorafgaand aan het geplande bezoek door de gemeente

Ambtenaar van de Burgerlijke Stand

Opmaken en passeren van akten van de Burgerlijke Stand, verstrekken afschriften

Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam

Rechtstreekse inzage, conform toegewezen taken

Afdeling Servicebureau KlantContactCentrum 1e lijns medewerkers en klantadviseurs

Kieswet: verkiezingen, kiesregister, ROS en stempassen

Ad-hoc op aanvraag selectieverstrekking

Aanmaken kiesregister, ROS, stempassen e.d.; lichten documenten (overleden en verhuisde personen)

Hoofd Stembureau / Centraal Stembureau

Kieswet: verkiezingen, kandidaatstelling

Ad-hoc op aanvraag selectieverstrekking + verificatie gegevens + gewaarmerkt afschrift

persoonsgegevens kiezers, kandidaten en inleveraar kandidatenlijst

Afdeling Servicebureau KlantContactCentrum medewerkers telefonie

Administratie gemeentelijke begraafplaatsen

Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam

Rechtstreekse inzage, conform toegewezen taken

Afdeling Servicebureau KlantContactCentrum klantadviseurs

Gemeente Maastricht uitvoering leerplichtadministratie

Selectie verstrekkingen t.m. 23 jaar

Maandelijks beveiligd aanleveren geselecteerden gegevens

Bestuurssecretariaat

Burgemeester; condoleance sturen aan nabestaanden overleden personen

Selectie verstrekking

Wekelijkse selectie overleden personen

Afdeling Fysieke Leefomgeving

Onderzoek woonbehoefte woonwagenbewoners

Selectie verstrekking

Gegevens verstrekken op verzoek

Afdeling Fysieke leefomgeving (openbare orde en veiligheid)

Controle vestigingen (politie)

Selectie verstrekking

Maandelijkse selectie verhuizingen

Afdeling Servicebureau bestuurssecretariaat

Huwelijksjubilea (50, 60, 65) en 90, 100, 100+jarigen

i.v.m. felicitaties van burgemeester via brief of persoonlijk bezoek

Incidentele aanvragen

Incidentele, ad-hoc verstrekking na beoordeling door medewerker KCC 1e lijns en klantadviseur

Iedere medewerker in dienst van deze gemeente, die geen rechtstreekse inzage heeft in de Brp

De toegewezen publiekrechtelijke taken van deze gemeente

Incidentele aanvragen die niet vaker dan 20 keer per jaar voorkomen; betreft een met naam genoemd persoon of adres.

Incidentele, ad-hoc verstrekking na beoordeling door medewerker KCC 1e lijns en klantadviseur

Beheerder binnengemeentelijke basisregistratie (DDS)

Binnengemeentelijke datadistributie voor de toegewezen publiekrechtelijke taken van deze gemeente

Middels rechtstreekse koppeling Brp naar DDS (Civision Makelaar - Pinkroccade applicatie)

Systematische verstrekking middels rechtstreekse koppeling

De medewerkers van de gemeente Eijsden-Margraten die voor de uitvoering van hun taak geen rechtstreekse toegang tot de Basisregistratie persoonsgegevens hebben kunnen worden geautoriseerd om de persoonsgegevens te generen uit Civision Makelaar (Civision Makelaar gegevens is het data-distributie-systeem, waarbij binnengemeentelijke gegevens worden gedistribueerd naar diverse applicaties).

De betreffende medewerkers worden geautoriseerd door de applicatiebeheerder van Civision Makelaar. Autorisatie wordt uitgevoerd aan de hand van vastgestelde profielen behorende bij de uit te voeren taak van de betreffende medewerker.

Bijlage 2: Derden als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Nadere regeling gegevensverstrekking Basisregistratie personen gemeente Eijsden-Margraten 2020.

Derden die in aanmerking komen voor verstrekking van gegevens uit de Basisregistratie personen, aan een derde met voorafgaande schriftelijke toestemming van de ingeschrevene over wie gegevens worden verstrekt.

Deze derde is niet een overheidsorgaan of de ingeschrevene.

Bij de aanvraag moet de schriftelijke toestemming van de ingeschrevene worden overlegd.

Gegevens worden alleen verstrekt als de aanvraag niet in strijd is met artikel 2, vierde lid, van deze regeling.

Er worden in géén enkel geval gegevens aan een derde verstrekt, als op de persoonslijst een aantekening omtrent beperking van de verstrekking van gegevens aan derden is vermeld, als bedoeld in artikel 3.21, eerste lid wet Brp. Dat wil zeggen: de inwoner heeft om geheimhouding verzocht.

Derde

Doel

Beperking

Wijze

 
 
 
 

Natuurlijke personen, niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene

Persoonlijk, niet commercieel doel

Betreft een met naam genoemd persoon

Incidenteel ad-hoc

Rechtspersoon zonder winstoogmerk, die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, noch met enig openbaar gezag is bekleed

Persoonlijk, niet commercieel doel

Betreft een met naam genoemd persoon

Incidenteel ad-hoc

Bijlage 3: Derden als bedoeld in artikel 2, derde lid3, van de Nadere regeling gegevensverstrekking Basisregistratie personen gemeente Eijsden-Margraten 2020.

Aangewezen derden die werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor deze gemeente verrichten, ten behoeve waarvan gegevens uit de Basisregistratie personen kunnen worden verstrekt zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de ingeschrevene over wie gegevens worden verstrekt.

Deze derde is niet een overheidsorgaan of de ingeschrevene.

Gegevens worden alleen verstrekt als de aanvraag niet in strijd is met artikel 2, vierde lid, van deze regeling.

Er worden in géén enkel geval gegevens aan een derde verstrekt, als op de persoonslijst een aantekening omtrent beperking van de verstrekking van gegevens aan derden is vermeld, als bedoeld in artikel 3.21, eerste lid, van de wet Brp. Dat wil zeggen: de ingeschrevene heeft om geheimhouding verzocht.

Gegevens die verstrekt kunnen worden op grond van artikel 3.9 van de wet Brp.

Derde

Doel

Beperking

Verstrekkingsbeperking

Bewindvoerder/ Bewindvoerderskantoor

Slechts voor het achterhalen van gegevens van de cliënt voor taken die onder het bewind vallen. B.v. als de bewindvoerder het adres van zijn cliënt wil achterhalen. Let op: besluit van bewind- voering moet in kopie bij de aanvraag zitten

Maximaal de gegevens zoals genoemd in artikel 3.9, vierde lid, van de wet Brp

Mogelijk

Bibliotheek Heuvelland Eijsden-Margraten

Bevorderen van culturele en maatschappelijke vaardigheden inwoners, tegengaan analfabetisme

Idem

Mogelijk

Buitenlandse EU-overheidsorganen

Uitvoering Nederlands algemeen verbindend voorschrift

Idem

Mogelijk; vraag de burger, die geen beperking heeft aangevraagd toch om toestemming voor de verstrekking

Buitenlandse niet-EU overheidsorganen

Uitvoering Nederlands algemeen verbindend voorschrift

Idem

Mogelijk; vraag de burger, die geen beperking heeft aangevraagd toch om toestemming voor de verstrekking

Buitenlandse rechtspersonen (Voorbeeld: instellingen voor sociale zorg en zekerheid)

Uitvoering Nederlands algemeen verbindend voorschrift

Idem

Mogelijk; vraag de burger, die geen beperking heeft aangevraagd toch om toestemming voor de

Overheidsorganen van de Caribische landen (Aruba, Curaçao en Sint Maarten) en het Caribisch deel van Nederland (Bonaire, Sint Eustatius en Saba)

Bijhouding BRP en de bevolkingsadministraties van de Caribische landen en het Caribische deel van Nederland (PIIVA)

Idem

Mogelijk; vraag de burger, die geen beperking heeft aangevraagd toch om toestemming voor de verstrekking

Crematoria, begraafplaatsen

(niet-gemeentelijke)

Bijhouding begraafplaats- administratie en uitvoering Wet op de Lijkbezorging

Idem

Mogelijk

Culturele organisaties

Werkzaamheden zoals beschreven in de gemeentelijke verordening

Idem

Mogelijk

Fondsenwervende organisaties

Werkzaamheden zoals beschreven in de gemeentelijke verordening

Idem

Mogelijk

Instellingen of organisaties t.b.v. b.v.: maatschappelijke dienstverlening, algemene/geestelijke gezondheidszorg, kinderopvang, jeugdwelzijnswerk, ouderenzorg, gehandicaptenzorg, werkvoorziening etc.

Werkzaamheden zoals beschreven in de gemeentelijke verordening

Idem

Mogelijk

Instellingen / organisaties ten behoeve van belangenbehartiging vervolgingsslachtoffers

Werkzaamheden zoals beschreven in de gemeentelijke verordening

Idem

Mogelijk

Kredietbank

(privaatrechtelijk, b.v. een stichting)

Werkzaamheden zoals beschreven in de gemeentelijke verordening

Idem

Mogelijk

Migrantenorganisaties

(bijv. Stichting vluchtelingenwerk)

Werkzaamheden zoals beschreven in de gemeentelijke verordening

Idem

Mogelijk

(Rechts) personen die niet in de gemeentelijke verordening benoemd zijn

Doel kan verschillend van aard zijn per aanvrager.

Met schriftelijke toestemming van betrokkene (persoon/gezaghouder)

Idem

Mogelijk

Oorlogsgravenstichting

Contact leggen met nabestaanden over de bijhouding van en administratie over graven)

Idem

Mogelijk

Ouderenorganisaties

Werkzaamheden zoals beschreven in de gemeentelijke verordening

Idem

Mogelijk

Ouders, echtgenoten, geregistreerd partners en kinderen voor elkaar

Ten behoeve van het belang van de ingeschrevene zelf. Voor zover zij op het zelfde adres in de BRP staan ingeschreven

Idem

Mogelijk

Patiëntenverenigingen

Werkzaamheden zoals beschreven in de gemeentelijke verordening

Idem

Mogelijk

Reclassering/verslaafdenzorg

Werkzaamheden zoals beschreven in de gemeentelijke verordening

Idem

Mogelijk

Sportorganisaties en

sportverenigingen

Werkzaamheden zoals beschreven in de gemeentelijke verordening

Idem

Mogelijk

Stichting 40-45

Werkzaamheden zoals beschreven in de gemeentelijke verordening (adviseren van de Pensioenraad over toekenning van pensioenuitkering aan burgers)

Idem

Mogelijk

Thuiszorgorganisaties

Werkzaamheden zoals beschreven in de gemeentelijke verordening

Idem

Mogelijk

Uitvaartverzorgers

Werkzaamheden zoals beschreven in de gemeentelijke verordening

Voor verstrekking akten burgerlijke stand, lees het NVVB nieuwsbericht “Advies inzake de afhandeling van aangiften van overlijden in het buitenland”.

Idem

Mogelijk

Vakorganisaties

Werkzaamheden zoals beschreven in de gemeentelijke verordening

Idem

Mogelijk

Veilig Thuis

Het uitvoeren van de taken, bedoeld in artikel 4.1.1, tweede lid, van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 dan wel uitvoering van de Jeugdwet (b.v.: huiselijk geweld, kindermishandeling).

N.B.: deze organisatie is een samenvoeging van de Stichting Huiselijk Geweld (SHG) en het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling (AMK)

Idem

Mogelijk

Verenigingen en stichtingen met maatschappelijk of filantropisch doel

Werkzaamheden zoals beschreven in de gemeentelijke verordening

(voorbeelden: Rode Kruis, Astmafonds, Lilianefonds, Nierstichting, Bloedbank)

Idem

Mogelijk

Vrouwenorganisaties

Werkzaamheden zoals beschreven in de gemeentelijke verordening

Idem

Mogelijk

Woningbouwverenigingen/

Woningcorporaties die panden bezitten en verhuren in de gemeente Eijsden-Margraten

Werkzaamheden zoals beschreven in de gemeentelijke verordening (b.v. tegengaan illegale (spook) bewoning)

Idem

Mogelijk

Ziekenhuizen

Patiëntenzorg, verlenen medische zorg, innen rekeningen i.v.m. verleende zorg

Idem

Mogelijk

Verblijfsinstellingen in gemeente Eijsden-Margraten: Via Jeugd, Talent, Bibihuis, ’t Pieterke, etc.

Begeleiding en inschrijving Brp van hun cliënten (dak- en thuislozen, verslaafden)

Idem

Mogelijk