Regeling vervallen per 13-09-2018

Verordening op de voorbereiding van raadsvergaderingen 2010

Geldend van 01-03-2010 t/m 12-09-2018

Intitulé

Verordening op de voorbereiding van raadsvergaderingen 2010

De raad van de gemeente Lochem,

gelet op artikel 82 van de Gemeentewet;

B E S L U I T:

vast te stellen de volgende verordening:

Verordening op de voorbereiding van raadsvergaderingen 2010

Hoofdstuk 1: Begripsbepalingen

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    lid: lid van een ronde tafel-gesprek;

  • b.

    voorzitter: voorzitter van een ronde tafel-gesprek of diens vervanger;

  • c.

    RTG-griffier: griffier van een ronde tafel-gesprek of diens vervanger;

  • d.

    griffier: griffier van de raad of diens vervanger;

  • e.

    fractie: fractie uit de gemeenteraad;

  • f.

    secretaris: gemeentesecretaris;

  • g.

    presidium: orgaan als bedoeld in artikel 5 van het reglement van orde voor de raad.

Hoofdstuk 2: Instelling, taken en samenstelling

Artikel 2 Instelling tafel-gesprekken.

Over onderwerpen die door het presidium daartoe worden geagendeerd, kunnen fracties nader informatie verkrijgen in een ronde tafel-gesprek of een vierkante tafel-gesprek

In een ronde tafel-gesprek kan nadere informatie over een voorstel of onderwerp worden verkregen van de portefeuillehouder, de ambtelijk steller van een stuk, en van burgers.

In een vierkante tafel-gesprek kan nadere informatie omtrent een voorstel worden verkregen van de ambtelijk steller van een voorstel.

Artikel 3 Taken

Een ronde tafel-gesprek als bedoeld in artikel 2 heeft als taak de voorbereiding van de behandeling in de raad van een voorstel of onderwerp dat door het presidium is geagendeerd.

Artikel 4 Samenstelling en vergoeding

  • 1. Een ronde tafel-gesprek bestaat uit één lid per fractie in de raad.

  • 2. Een lid kan zowel raadslid als niet-raadslid zijn. De artikelen 10, 11, 12, 13, 15 en 25 van de Gemeentewet zijn van overeenkomstige toepassing op een fractievertegenwoordiger, niet zijnde een raadslid.

  • 3. De in het tweede lid genoemde leden, die geen raadslid zijn, worden door de raad op voordracht van de fracties benoemd, met een maximum van drie per fractie.

  • 4. De leden bedoeld in lid 3 hebben per bijgewoonde vergadering recht op een vergoeding. De hoogte van deze vergoeding is gelijk aan de helft van het maximum zoals dat door de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties jaarlijks wordt vastgesteld op grond van het Rechtspositiebesluit Raads- en commissieleden.

Artikel 5 Voorzitter

  • 1. De -6- voorzitters worden door de raad uit zijn midden benoemd en door het presidium per ronde tafel-gesprek aangewezen.

  • 2. De voorzitter neemt geen deel aan de informatieverzameling door het RTG.

  • 3. De voorzitter is belast met:

    • a.

      het leiden van de vergadering;

    • b.

      het handhaven van de orde;

    • c.

      het doen naleven van deze verordening;

    • d.

      hetgeen deze verordening hem verder opdraagt.

Artikel 6 Zittingsduur en vacatures

  • 1. De zittingsperiode van een lid, de voorzitter en de plaatsvervanger eindigt in ieder geval aan het einde van de zittingsperiode van de raad.

  • 2. Een lid houdt op als zodanig te fungeren indien hij a. benoemd zijnde als raadslid, ophoudt lid van de raad te zijn; b. benoemd zijnde als lid, niet-raadslid, niet langer voldoet aan de in artikel 4, 3e lid genoemde eisen.

  • 3. De raad kan een lid ontslaan op voorstel van de fractie op wiens voordracht het lid is benoemd.

  • 4. De raad kan de door hem benoemde voorzitter ontslaan.

  • 5. De voorzitters kunnen te allen tijde ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan de raad. Het ontslag gaat een maand na de schriftelijke mededeling in of zoveel eerder als hun opvolger is benoemd.

  • 6. Indien door overlijden of ontslag een vacature ontstaat, beslist de raad zo spoedig mogelijk over de vervulling daarvan met inachtneming van de artikelen 4 en 5.

  • 7. Indien een fractie blijkens een schriftelijke verklaring aan de voorzitter van de raad niet langer vertegenwoordigd is in de raad, vervalt het lidmaatschap van het lid of leden dat of die op voordracht van die fractie is of zijn benoemd, van rechtswege.

Artikel 7 RTG-griffier

  • 1. Ter ondersteuning van ieder RTG fungeert de raadsgriffier of zijn plaatsvervanger als RTG-griffier.

  • 2. De RTG-griffier is in iedere vergadering aanwezig.

  • 3. Bij zijn verhindering of afwezigheid wordt hij vervangen door een daartoe door de raad aangewezen ambtenaar.

Hoofdstuk 3: Aanwezigheid college, burgemeester en ambtenaren

Artikel 8 Burgemeester en Wethouders, ambtenaren

  • 1. Het presidium nodigt de betreffende portefeuillehouder uit in de vergadering aanwezig te zijn en de gevraagde inlichtingen te verschaffen.

  • 2. Indien een raadsvoorstel of een ander schriftelijk stuk wordt besproken, nodigt het presidium tevens de ambtelijk steller van het stuk uit, teneinde toelichting te kunnen geven op technische vragen.

Artikel 9 [vervallen]

Hoofdstuk 4: Vergaderingen

Artikel 10 Vergaderfrequentie

  • 1. In de regel vinden de vergaderingen van het RTG plaats op maandag in een vier wekelijkse cyclus, met uitzondering van de maanden juli en augustus.

  • 2. De vergaderingen van de RTG’n worden gehouden van 19:30 tot 20:30 uur en van 21:00 tot 22:00 uur.

  • 3. Het presidium kan in bijzondere gevallen een andere dag of tijd bepalen of een andere vergaderplaats aanwijzen. Indien een extra RTG of bijzonder RTG wordt belegd, dan wordt dit bij voorkeur belegd op de dinsdag na het reguliere RTG.

Artikel 11 Oproep

  • 1. De voorzitter van de raad zendt ten minste 7 dagen voor een vergadering de leden een schriftelijke oproep onder vermelding van de dag, het tijdstip en de plaats van de vergadering.

  • 2. De voorlopige agenda en de daarbij behorende stukken, met uitzondering van de in artikel 86, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet bedoelde stukken, worden tegelijkertijd met de schriftelijke oproep aan de leden verzonden.

Artikel 12 De agenda

  • 1. Voordat de schriftelijke oproep wordt verzonden, stelt het presidium de agenda van de vergadering vast.

  • 2. In spoedeisende gevallen kan de voorzitter van de raad na het verzenden van de schriftelijke oproep tot uiterlijk 48 uur voor de aanvang van een vergadering een aanvullende agenda opstellen.

  • 3. Wanneer het RTG een onderwerp of voorstel onvoldoende voor de beraadslaging voorbereid acht, kan het aan het college of de burgemeester nadere inlichtingen of advies vragen. Het presidium bepaalt in welke vergadering het onderwerp of voorstel opnieuw geagendeerd wordt.

Artikel 13 Ter inzage leggen van stukken

  • 1. Stukken, die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de schriftelijke oproep voor een ieder ter inzage gelegd. Deze stukken worden, in kopie, tevens ter inzage gelegd in een gemeentelijke locatie in een andere kern dan waar de griffie is gehuisvest. De voorzitter maakt van de ter inzage legging melding in de openbare kennisgeving, bedoeld in artikel 14. Indien na het verzenden van de schriftelijke oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden en zo mogelijk in een openbare kennisgeving.

  • 2. Een origineel van een ter inzage gelegd stuk wordt niet buiten het gemeentehuis gebracht.

  • 3. Indien voor stukken op grond van artikel 86, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, blijven deze stukken in afwijking van het eerste lid, onder berusting van de griffier en verleent de griffier een lid inzage.

Artikel 14 Openbare kennisgeving

  • 1. De vergadering wordt tegelijkertijd met de schriftelijke oproep door aankondiging in het huis-aan-huisblad, dat door de gemeente wordt gebruikt voor openbare kennisgevingen, en verder door plaatsing op de internetsite van de gemeente ter openbare kennis gebracht.

  • 2. De openbare kennisgeving vermeldt:

    • a.

      de datum, aanvangstijd en plaats van de vergadering;

    • b.

      de wijze waarop en de plaatsen waar een ieder de agenda en de daarbij behorende stukken kan inzien;

    • c.

      een korte omschrijving van de agendapunten;

    • d.

      de mogelijkheid om aan het RTG deel te nemen

Artikel 15 [vervallen]

Artikel 16 Presentielijst

De aanwezigheid der leden wordt onder verantwoordelijkheid van de RTG-griffier geregistreerd.

Artikel 17 Opening vergadering; quorum

De voorzitter opent de vergadering op het vastgestelde uur, indien meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is, dan wel rechtsgeldig is vervangen.

Indien 10 minuten na het vastgestelde tijdstip niet het vereiste aantal leden aanwezig is, wordt een tweede vergadering gehouden op de zelfde dag, met een aanvangstijd van 15 minuten na het voor de eerste vergadering geconvoceerde tijdstip.

Deze tweede vergadering wordt geopend, ongeacht het aantal aanwezige leden.

Artikel 18 Spreekrecht burgers

  • 1. Tijdens de vergadering kunnen burgers meespreken over geagendeerde onderwerpen, teneinde de fracties van aanvullende informatie te voorzien.

  • 2. Het woord kan niet gevoerd worden over:

    • a.

      een voorstel om een besluit te nemen over een bezwaar, ingediend tegen een door de raad genomen besluit;;

    • b.

      benoemingen, keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen;

    • c.

      een gedraging waarover een klacht ex artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan of kon worden ingediend.

  • 3. Degene, die van het spreekrecht gebruik wil maken, meldt dit, onder opgave van het onderwerp, vóór aanvang van de vergadering aan de RTG-griffier.

  • 4. De voorzitter geeft het woord op volgorde van aanmelding. De voorzitter kan van de volgorde afwijken, indien dit in het belang is van de orde van de vergadering.

  • 5. De beschikbare spreektijd wordt door de voorzitter bepaald, met inachtneming van de voor de agenda beschikbare tijd.

  • 6. De spreker voert het woord, nadat de voorzitter hem dit heeft verleend.

  • 7. Wanneer leden van de commissie naar aanleiding van de inbreng van een spreker vragen hebben, stelt de voorzitter de spreker in de gelegenheid, deze kort te beantwoorden.

Artikel 19 Verslag

  • 1. Het verslag van de vergadering wordt binnen 4 werkdagen electronisch aan de leden toegezonden. Het verslag wordt op hetzelfde moment aan de overige personen die het woord gevoerd hebben, toegezonden.

  • 2. Het verslag moet inhouden:

    • a.

      de namen van de voorzitter, de griffier, de RTG-griffier, de burgemeester en de wethouders, de secretaris en de leden, allen voorzover aanwezig, alsmede van de overige personen die het woord gevoerd hebben,

    • b.

      een vermelding van de zaken die aan de orde zijn geweest;

    • c.

      een beknopte samenvatting van de nieuw verstrekte informatie;

  • 3. Het verslag word opgesteld onder de zorg van de RTG-griffier.

Artikel 20 Spreekregels

  • 1. Een ieder spreekt vanaf zijn plaats of van de spreekplaats en richt zich – de voorzitter uitgezonderd- tot de voorzitter.

  • 2. Bij bijzondere gelegenheden kan de voorzitter bepalen dat de in het eerste lid bedoelde personen vanaf een andere plaats spreken.

Artikel 21 Volgorde sprekers

  • 1. Een ieder voert het woord na het aan de voorzitter gevraagd en van hem verkregen te hebben.

  • 2. De volgorde van sprekers kan worden gewijzigd, wanneer het woord wordt gevraagd over de orde van de vergadering.

Artikel 22 [vervallen]

Artikel 23 [vervallen]

Artikel 24 Voorstellen van orde

  • 1. De voorzitter en ieder lid kunnen tijdens de vergadering mondeling een voorstel van orde doen, dat kort kan worden toegelicht.

  • 2. Een voorstel van orde kan uitsluitend de orde van de vergadering betreffen.

  • 3. Over een voorstel van orde beslist de voorzitter, de leden gehoord, terstond.

Artikel 25 Handhaving orde; schorsing

  • 1. Een burger mag in zijn betoog niet worden gestoord, tenzij de voorzitter het nodig oordeelt hem aan het opvolgen van deze verordening te herinneren;

  • 2. Indien een spreker zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien de spreker hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering, waarin zulks plaats heeft, over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.

  • 3. De voorzitter kan ter handhaving van de orde de vergadering voor een door hem te bepalen tijd schorsen en - indien na de heropening de orde opnieuw wordt verstoord - de vergadering sluiten.

  • 4. De voorzitter kan een RTG voorstellen aan een lid dat door zijn gedragingen de geregelde gang van zaken belemmert, het verdere verblijf in de vergadering te ontzeggen. Over het voorstel wordt niet beraadslaagd. Na aanneming daarvan verlaat het lid de vergadering onmiddellijk. Zo nodig doet de voorzitter hem verwijderen. Bij herhaling van zijn gedrag kan het lid bovendien voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering worden ontzegd.

Artikel 26 [vervallen]

Artikel 27 [vervallen]

Artikel 28 Advies

  • 1. Wanneer de voorzitter vaststelt, dat een onderwerp of voorstel voldoende is toegelicht, sluit hij de behandeling, tenzij het RTG anders beslist

  • 2. Nadat de behandeling is gesloten, beslist het RTG of er voldoende informatie is voor behandeling van een voorstel in de raad.

Hoofdstuk 5 Besloten vergadering

Artikel 29 Algemeen

Een ronde tafel-gesprek wordt altijd in het openbaar gehouden.

Artikel 30 - 32 [vervallen]

Hoofdstuk 6 Toehoorders en pers

Artikel 33 Toehoorders en pers

  • 1. De toehoorders en vertegenwoordigers van de pers kunnen uitsluitend op de voor hen bestemde plaatsen vergaderingen bijwonen.

  • 2. Het geven van tekenen van goed- of afkeuring of het op andere wijze verstoren van de orde is verboden.

  • 3. De voorzitter is bevoegd, toehoorders die op enigerlei wijze de orde van de vergadering verstoren, te doen vertrekken. Toehoorders die bij herhaling de orde in de vergadering verstoren kan hij voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering ontzeggen.

Artikel 34 Geluid- en beeldregistraties

Degenen die in de vergaderzaal tijdens de vergadering geluid- dan wel beeldregistraties willen maken doen hiervan mededeling aan de voorzitter en gedragen zich naar zijn aanwijzingen.

Artikel 35 Verbod gebruik mobiele telefoons

In de vergaderzaal, met inbegrip van de publieke tribune, is tijdens de vergadering het gebruik, alsmede het voor gebruik gereed houden van mobiele telefoons of andere communicatiemiddelen, die inbreuk kunnen maken op de orde van de vergadering, zonder toestemming van de voorzitter niet toegestaan.

Hoofdstuk 7 Slotbepalingen

Artikel 36 Uitleg verordening

In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing van de verordening, beslist de voorzitter.

Artikel 37 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op 1 maart 2010.

  • 2.

    Op dat tijdstip is niet langer van toepassing de ‘Verordening op de voorbereiding van raadsvergaderingen 2009’, vastgesteld bij besluit van de raad van de gemeente Lochem op 1 december 2008.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van 15 februari 2010.
De raad voornoemd,
De griffier, De voorzitter,
J.P. Stegeman F.J. Spekreijse