Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Ridderkerk houdende regels omtrent de werkgeverscommissie griffie Ridderkerk 2020

Geldend van 10-12-2020 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2020

Intitulé

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Ridderkerk houdende regels omtrent de werkgeverscommissie griffie Ridderkerk 2020

De raad van de gemeente Ridderkerk;

gelezen het voorstel van de werkgeverscommissie griffie Ridderkerk, nr. 156863;

gelet op artikel 83, eerste lid, de artikelen 107 tot en met 107e, artikel 156 van de Gemeentewet en afdeling 10.1.2. van de Algemene wet bestuursrecht;

gelet op de inwerkingtreding van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren per 1 januari 2020;

b e s l u i t :

vast te stellen de Verordening werkgeverscommissie griffie Ridderkerk 2020

Artikel 1 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

  • 1. De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren, zoals die door de raad aan haar zijn gedelegeerd.

  • 2. De raad delegeert aan de werkgeverscommissie:

    • a.

      De bevoegdheid genoemd in artikel 107e, tweede lid, Gemeentewet, tot het aangaan, wijzigen en beëindigen van arbeidsovereenkomsten met de op de griffie werkzame ambtenaren, anderen dan de griffier.

    • b.

      De toepassing van de Cao Gemeenten voor de griffier en de op de griffie werkzame ambtenaren.

    • c.

      De toepassing van het personeelshandboek BAR-organisatie voor de griffier en de op de griffie werkzame ambtenaren.

  • 3. Tot de onder 2. genoemde bevoegdheden hoort ook het nemen van de daarbij behorende voorbereidings- en uitvoeringsbesluiten.

  • 4. De werkgeverscommissie kan de onder 2 genoemde bevoegdheden ten aanzien van de op de griffie werkzame ambtenaren, anderen dan de griffier, mandateren aan de griffier.

Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1. De werkgeverscommissie bestaat uit ten minste drie leden uit de raad.

  • 2. De leden van de werkgeverscommissie worden door de raad uit zijn midden benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad.

  • 3. De leden van de werkgeverscommissie wijzen uit hun midden een voorzitter aan voor de duur van de zittingsperiode van de raad.

  • 4. Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad; het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd;

    • b.

      indien het lid aftreedt als lid van de raad;

    • c.

      indien de raad het lid ontslaat.

  • 5. Indien een lid van de commissie langer dan drie maanden door afwezigheid niet in staat is zijn werkzaamheden als commissielid uit te voeren, kan de raad op verzoek van de werkgeverscommissie besluiten voor de duur van de afwezigheid een plaatsvervangend lid te benoemen met behoudens de zittingsduur dezelfde rechten en plichten als de overige leden.

  • 6. De werkgeverscommissie kan anderen uitnodigen om in de vergadering van de werkgeverscommissie aanwezig te zijn en eventueel op te treden als informant.

Artikel 3 Taken voorzitter

De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

  • a.

    het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

  • b.

    het leiden van de vergaderingen;

  • c.

    het doen naleven van deze verordening;

  • d.

    het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie;

  • e.

    het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

Artikel 4 Ondersteuning van de commissie

De griffier of een door deze aan te wijzen functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde en draagt zorg voor het secretariaat.

.Artikel 5 Besluitvorming

  • 1. Beslist wordt bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in artikel 2.

  • 2. Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

Artikel 6 Verslaglegging

De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.

Artikel 7 Beslotenheid van vergaderingen

  • 1. De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als bedoeld in artikel 10, tweede lid, onder e of f van de Wet openbaarheid van bestuur in beslotenheid gehouden.

  • 2. De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, hierop of een deel daarvan geheimhouding moet worden gelegd.

  • 3. Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.

Artikel 8 Vergaderfrequentie

De werkgeverscommissie vergadert zo vaak als door de voorzitter of één van de andere leden nodig wordt geacht.

Artikel 9 Verantwoording

De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 7, jaarlijks verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.

Artikel 10 Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 11 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking de dag na bekendmaking, met terugwerkende kracht vanaf

1 januari 2020. Op dat tijdstip vervalt de Verordening werkgeverscommissie griffie Ridderkerk 2014.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van de gemeenteraad Ridderkerk van 19 november 2020.

de griffier,

mr. J.G. van Straalen

de voorzitter,

mw. A. Attema