Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR647581
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR647581/1
Regeling van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Boxtel houdende regels over de gegevensverstrekking uit de basisregistratie personen (Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Boxtel 2020)
Geldend van 10-12-2020 t/m 25-03-2022
Intitulé
Regeling van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Boxtel houdende regels over de gegevensverstrekking uit de basisregistratie personen (Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Boxtel 2020)Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Boxtel
gelet op:
- -
de artikelen 3.8 en 3.9 van de Wet basisregistratie personen;
- -
artikel 156 van de Gemeentewet;
- -
de artikel 2 en 3 van de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Boxtel 2020, en
- -
de Algemene verordening gegevensbescherming;
b e s l u i t :
vast te stellen de:
Regeling van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Boxtel houdende regels over de gegevensverstrekking uit de basisregistratie personen (Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Boxtel 2020)
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
Deze regeling verstaat onder:
- a.
AVG: de Algemene verordening gegevensbescherming (Verordening (EU) 2016/679 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG);
- b.
basisregistratie: de basisregistratie personen als bedoeld in artikel 1.2 van de wet;
- c.
college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Boxtel;
- d.
derde: elke natuurlijke persoon niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene en elke rechtspersoon die niet krachtens publiekrecht is ingesteld noch met enig openbaar gezag is bekleed;
- e.
ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst in de basisregistratie is opgenomen;
- f.
ingezetene: de ingeschrevene die zijn adres heeft in de gemeente Boxtel en op wiens persoonslijst niet het gegeven van zijn overlijden of van vertrek uit Nederland als actueel gegeven is opgenomen;
- g.
MijnGemeenteDichtbij: het openbaar lichaam met rechtspersoonlijkheid, zoals opgericht bij de Gemeenschappelijke Regeling samenwerkingsorganisatie Boxtel – Sint‑Michielsgestel;
- h.
persoonslijst: het geheel van gegevens als bedoeld in de artikelen 2.7, eerste lid, en 2.69, eerste lid, van de wetover één persoon in de basisregistratie;
- i.
verordening: de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Boxtel 2020;
- j.
wet: de Wet basisregistratie personen.
Artikel 2. Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente
-
1. Met inachtneming van artikel 3.8 van de wet en artikel 6, eerste lid onder e, van de AVG kunnen gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente Boxtel worden verstrekt, voor zover deze organen deze nodig hebben voor de uitvoering van de hen opgedragen taken.
-
2. De verstrekkingen als bedoeld in het eerste lid kunnen plaatsvinden door middel van rechtstreekse raadpleging van de basisregistratie (ad hoc verstrekkingen), door spontane verstrekkingen of verstrekking van selecties.
-
3. Gegevens als bedoeld in het eerste lid worden in elk geval verstrekt aan MijnGemeenteDichtbij. De wijze van verstrekken, de categorie van personen die het betreft; het bijbehorende autorisatieprofiel en de gegevensset zijn vermeld in bijlage 1 bij deze regeling.
Artikel 3. Verstrekkingen aan derden
-
1. Met inachtneming van artikel 3.9 van de wet en artikel 3 van de verordening kunnen over een ingeschrevene, die ingezetene van de gemeente Boxtel is en over een overledene die op het moment van overlijden ingezetene van de gemeente Boxtel was, gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente.
-
2. Als werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang en als categorieën van derden die deze werkzaamheden uitvoeren, worden aangewezen de werkzaamheden en categorieën als genoemd in bijlage 2 bij deze regeling.
-
3. Bij het verstrekken van gegevens wordt gehandeld conform de AVG. Door een derde zal tenminste een heldere grondslag en doelbinding moeten worden geformuleerd.
Artikel 4. Terugmeldplicht
-
1. Een orgaan van de gemeente Boxtel die gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de basisregistratie, doet hiervan mededeling aan de gegevensbeheerder.
-
2. De gegevensbeheerder regelt de wijze waarop terugmeldingen door organen van de gemeente Boxtel plaatsvinden en de wijze waarop deze meldingen worden afgehandeld. Hierbij wordt rekening gehouden met het bepaalde in artikel 2.34 van de wet en de daaruit voortvloeiende uitvoeringsregelingen.
Artikel 5. Slotbepalingen
-
1. Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen Boxtel 2020.
-
2. Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag volgend op die van bekendmaking.
-
3. Het ‘Regelement basisregistratie personen (BRP) 2014 van de gemeente Boxtel’ komt te vervallen.
Ondertekening
Aldus besloten door het college van burgmeester en wethouders van de gemeente Boxtel in de vergadering van 24 november 2020.
Het college van burgemeester en wethouders,
de secretaris,
mevrouw A. Kraal
de burgemeester,
de heer R. van Meygaarden
Bijlage 1. Verstrekkingen aan organen van de gemeente
In deze bijlage is uitgewerkt op welke wijze gegevens aan organen van de gemeente Boxtel verstrekt kunnen worden. De verstrekking van gegevens heeft altijd een vooraf beschreven grondslag.
De gegevensverstrekking vindt zoveel als mogelijk geautomatiseerd plaats en de te verstrekken set gegevens wordt onder de verantwoordelijkheid van de teammanager Burgerzaken van MijnGemeenteDichtbij vastgelegd in verschillende profielen. De teammanager Burgerzaken is eveneens verantwoordelijk voor het periodiek controleren en actualiseren van autorisaties.
Onderwerp |
Team |
Profiel |
Beschrijving gegevensset op hoofdlijnen |
Gemeentelijke belastingen |
Belastingen |
PROFBVINFBEL |
NAW, geboortedatum, huwelijk/partnerschap, verblijfplaats, overlijden |
Vergunningen, toezicht, handhaving, APV, winkeltijden, drank & horeca |
Vergunningen, Toezicht en Handhaving |
PROFFYSVTH |
NAW, geboortedatum, geboorteplaats huwelijk/partnerschap, overlijden |
Werk en Inkomen, Sociale Werkvoorziening |
Participatie |
PROFSOCPARTIC |
NAW, geboortedatum, geboorteplaats huwelijk/partnerschap, overlijden, gegevens kinderen, verblijfstitel |
Uitvoering Wmo, gehandicaptenparkeer-kaart |
Zorg |
PROFSOCPARTIC |
NAW, geboortedatum, geboorteplaats, huwelijk/partnerschap, verblijfplaats, overlijden, gegevens kinderen, verblijfstitel |
Bijzondere (gedwongen) opnames in bijvoorbeeld psychiatrisch ziekenhuis, meld- en coördinatorfunctie |
Bestuurlijke Ondersteuning |
PROFBVBESTONDST |
NAW, geboortedatum, huwelijk/partnerschap, verblijfplaats, overlijden, gegevens kinderen, gezag minderjarige, curateleregister |
Crisis- en Rampenbestrijding |
Bestuurlijke Ondersteuning |
PROFBVORG |
NAW, geboortedatum, huwelijk/partnerschap, verblijfplaats, overlijden |
Gevonden voorwerpen |
Contactcentrum |
PROFDVCCTIPREC |
NAW, gegevens partner, overlijden |
Uitvoering Kieswet, naturalisatie, burgerlijke stand, Wet op de lijkbezorging, reisdocumenten niet-ingezetenen |
Burgerzaken |
PROFDVBZ |
NAW, geboorteplaats, geboortedatum, gegevens partner, gegevens ouder, gegevens kinderen, details inzake kiesrecht, overlijden |
Leerplicht en uitvoering Jeugdwet |
Jeugd |
PROFSOCJEUGD |
NAW, partner, huwelijk/partnerschap, overlijden |
Openbaar maken archiefstukken |
Contactcentrum |
PROFBVORG |
NAW, geboortedatum, huwelijk/partnerschap, verblijfplaats, overlijden |
Pensioen politici, raads- en commissieleden, wachtgelden |
Staf en Ondersteuning |
PROFBVORG |
NAW, geboortedatum, huwelijk/partnerschap, verblijfplaats, overlijden |
Bijlage 2. Aanwijzing gewichtig maatschappelijke belang en categorieën derde
In onderstaande tabel wordt een beperkt aantal instellingen genoemd, waaraan de gemeente Boxtel in verband met een gewichtig maatschappelijk belang, gegevens kan verstrekken. In artikel 3.9, vierde lid, van de wet is de set gegevens die uit de basisregistratie mogen worden verstrekt, limitatief vastgelegd.
Verstrekking blijft achterwege, indien de betrokkene op grond van en met inachtneming van artikel 3.21 van de wet heeft verzocht om geheimhouding.
Indien een derde die werkzaamheden verricht met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente Boxtel niet is opgenomen in onderstaande tabel en om gegevens uit de basisregistratie verzoekt, neemt het college over dit verzoek een afzonderlijk besluit.
Gewichtig maatschappelijk belang |
Categorieën derden |
Bevorderen van culturele en maatschappelijke vaardigheden van inwoners. Tegengaan van analfabetisme |
Bibliotheken |
Terugvinden van nabestaanden in verband met begraven of cremeren van inwoners van de gemeente |
Niet-gemeentelijke begraafplaatsen en crematoria |
Bevorderen van cultuur en behoud van cultureel erfgoed |
Cultuurorganisaties die van de gemeente een subsidie ontvangen |
Maatschappelijke dienstverlening, zorg en welzijn |
Professionele instellingen die werkzaamheden uitvoeren op het gebied van |
Algemene en geestelijke gezondheidszorg |
Professionele instellingen die werkzaamheden uitvoeren op het gebied van |
Sociale werkvoorziening |
Gemeenschappelijke regelingen en gecontracteerde partners die werkzaamheden uitvoeren op het gebied van |
Sociaal – Juridische zorgverlening |
Gecontracteerde (subsidie)partners, die werkzaamheden uitvoeren op het gebied van |
Schuldhulpverlening |
Gecontracteerde partners, die werkzaamheden uitvoeren op het gebied van |
Eerlijke verdeling van sociale woonruimte en tegengaan van woonfraude |
Woningcorporaties |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl