Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR647042
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR647042/1
Incassoreglement gemeentelijke belastingen Gemeente Waalre
Geldend van 01-01-2021 t/m heden
Intitulé
Incassoreglement gemeentelijke belastingen Gemeente WaalreHet college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waalre,
gelet op het bepaalde in het Burgerlijk Wetboek, de Gemeentewet, de Invorderingswet 1990 en de belastingverordeningen van de gemeente Waalre;
Besluit:
vast te stellen het volgende reglement met betrekking tot de automatische incasso van de gemeentelijke belastingen van de gemeente Waalre.
Artikel 1 Begripsomschrijving
In dit reglement wordt verstaan onder:
- a.
Automatische incasso: het afschrijven van een bedrag van het IBAN (International Bank Account Nummer) van de belastingschuldige ten gunste van de gemeente Waalre;
- b.
Aanslag: het aanslagbiljet gemeentelijke belastingen
- c.
Belastingjaar: het tijdvak 1 januari tot en met 31 december van een jaar;
- d.
Belastingschuldige: natuurlijke persoon of niet natuurlijke persoon welke zijn aangeslagen voor gemeentelijke belastingen;
- e.
Dagtekening: De datum, zoals aangegeven op het aanslagbiljet;
- f.
Formele belastingschuld: het totaalbedrag aan gemeentelijke belastingen dat op het aanslagbiljet staat en daadwerkelijk moet worden betaald;
- g.
Invorderingsambtenaar: de ambtenaar bedoeld in artikel 232, vierde lid, onderdeel b van de Gemeentewet;
- h.
Machtiging: een schriftelijke of elektronische machtiging van de belastingschuldige aan de gemeente Waalre om bedragen gemeentelijke belastingen van zijn IBAN af te schrijven;
Artikel 2 Doel van de automatische incasso
Het doel van de automatische incasso is de betaling van de formele belastingschuld te spreiden door deze in maandelijkse termijnen te innen.
Artikel 3 Gemeentelijke belastingen
De automatische incasso is mogelijk voor een aanslag gemeentelijke belastingen wanneer de belastingverordening in de mogelijkheid van automatische incasso voorziet.
Artikel 4 Deelname aan de automatische incasso
- 1.
De invorderingsambtenaar kan deelname weigeren indien er omstandigheden worden geconstateerd of vermoed dat het regelmatig verloop van de termijnbetalingen belemmeren of zouden kunnen belemmeren;
- 2.
De invorderingsambtenaar kan aanvullende voorwaarden stellen voordat hij deelname toestaat.
Artikel 5 Machtiging automatische incasso
- 1.
De machtiging tot automatische incasso vindt plaats door:
- a.
het inleveren van een ingevuld machtigingsformulier waarop de benodigde gegevens zijn ingevuld. Het machtigingsformulier moet zijn gedateerd en door de belastingschuldige zijn ondertekend;
- b.
het via de website van de gemeente Waalre online invullen van het machtigingsformulier en versturen via DigiD;
- c.
een eMandate via de digitale aanslag in MijnOverheid;
- a.
- 2.
De machtiging tot automatische incasso moet binnen 14 dagen na dagtekening van de belastingaanslag worden ontvangen door de gemeente Waalre.
Indien de machtiging tot automatische incasso later wordt ontvangen, kan dit gevolgen hebben voor het aantal incassotermijnen en de hoogte van de termijnbedragen. Zie hiervoor art. 7, lid 2;
- 3.
Het verlenen van een machtiging tot automatische incasso nadat de betaaltermijn is verstreken laat eventuele invorderingskosten onverlet;
- 4.
Het verlenen van een machtiging tot automatische incasso is niet meer mogelijk als voor de belastingaanslag een dwangbevel is uitgevaardigd;
- 5.
Het verwerken van de machtiging tot automatische incasso door de gemeente Waalre wordt niet bevestigd.
Artikel 6 Reikwijdte van de machtiging
De machtiging tot automatische incasso is mede van toepassing op daarvoor in aanmerking komende aanslagen welke na aanvraag en acceptatie van de machtiging nog in de loop van het belastingjaar worden opgelegd.
Artikel 7 Stilzwijgende verlenging
De machtiging tot automatische incasso wordt zonder schriftelijk tegenbericht ieder jaar geacht stilzwijgend te zijn verlengd.
Artikel 8 Termijnen en termijnbedrag
- 1.
Indien de machtiging tot automatische incasso binnen 14 dagen na dagtekening van de aanslag door de gemeente Waalre wordt ontvangen dan wordt de aanslag in acht termijnen geïncasseerd;
- 2.
De kalendermaand volgend op de maand van de dagtekening van het aanslagbiljet wordt aangemerkt als eerste incassotermijn;
- 3.
Het termijnbedrag is het bedrag van het aanslagbiljet gedeeld door het totaal aantal incassotermijnen. De laatste termijn kan iets hoger of lager zijn door afronding van de eerdere termijnen;
- 4.
Indien de machtiging tot automatische incasso later dan de in lid 1 genoemde termijn wordt ontvangen, dan wordt het termijnbedrag berekend naar evenredigheid van het aantal nog te vervallen incassotermijnen van het aanslagbiljet dat na verwerking van de machtiging nog overblijft;
- 5.
Betaling via automatische incasso is alleen mogelijk voor zover het totaalbedrag van de op één aanslagbiljet verenigde belastingaanslagen meer bedraagt dan € 80,00 en minder dan € 5.000,00;
- 6.
Wanneer het oorspronkelijke aanslagbedrag gewijzigd wordt door vermindering, ontheffing, een gedeeltelijke verleende kwijtschelding dan wordt het op dat moment nog resterende openstaande bedrag verdeeld over de resterende incassotermijnen;
- 7.
Wanneer een maandtermijn niet geïnd wordt, wordt een herinnering na storno verzonden. Deze maandtermijn moet door de belastingschuldige zelf handmatig worden overgemaakt.
Artikel 9 Tijdstip van afschrijven
- 1.
Het verschuldigde bedrag wordt in de laatste 5 werkdagen van elke maand afgeschreven;
- 2.
Er vindt geen automatische incasso plaats op zaterdagen, zondagen en algemeen erkende feestdagen;
- 3.
Het niet nakomen van het eerste lid brengt niet met zich mee dat de automatische incasso onverschuldigd is geweest;
- 4.
Het is niet mogelijk om individuele afspraken te maken over het tijdstip van incasseren.
Artikel 10 Ontbindende voorwaarden
- 1.
De automatische incasso wordt door de gemeente Waalre beëindigd indien:
- a.
de automatische incasso gedurende twee incassotermijnen niet slaagt;
- b.
de belastingschuldige surseance van betaling heeft aangevraagd, in staat van faillissement verkeerd of indien er anderszins omstandigheden worden geconstateerd die een regelmatig verloop van de incasso kunnen belemmeren;
- a.
- 2.
Een automatische incasso is succesvol uitgevoerd indien het bedrag niet binnen acht weken na de incasso-opdracht is gestorneerd c.q. teruggestort.;
- 3.
De invorderingsambtenaar stelt de belastingschuldige schriftelijk op de hoogte van het niet kunnen uitvoeren van een automatische incasso en van de beëindiging;
- 4.
Na beëindiging van de machtiging tot automatische incasso door de gemeente Waalre kan de incassoregeling voor de betreffende aanslag niet meer worden hervat.
Artikel 11 Overlijden
- 1.
Bij overlijden van de belastingschuldige wordt de automatische incasso zover mogelijk voortgezet;
- 2.
De erven kunnen de automatische incasso beëindigen op de wijze zoals in artikel 16 is vastgelegd.
Artikel 12 Echtscheiding
- 1.
Echtscheiding, ontbinding van de samenleving of vertrek beëindigt de automatische incasso niet;
- 2.
Als door de in het eerste lid genoemde omstandigheden niet meer kan worden geïncasseerd van het rekeningnummer waarvoor de machtiging is afgegeven, dan dient de belastingschuldige dan wel de rekeninghouder de invorderingsambtenaar van de gemeente Waalre hiervan direct in kennis te stellen door:
- a.
het rekeningnummer te wijzigen op de wijze zoals in artikel 14 is vastgelegd;
- b.
de machtiging te beëindigen op de wijze zoals in artikel 16 is vastgelegd ;
- a.
- 3.
Als niet aan het bepaalde van het tweede lid wordt voldaan, loopt de automatische incasso door op het bij de invorderingsambtenaar van de gemeente Waalre bekend zijnde rekeningnummer en worden reeds geïncasseerde bedragen niet terugbetaald.
Artikel 13 Verhuizing
- 1.
Verhuizingen van de belastingschuldige beëindigd de automatische incasso niet;
- 2.
Als de verhuizing gevolgen heeft voor de hoogte van het aanslagbedrag van de belastingschuldige, dan past de gemeente Waalre de incassering van de termijnen aan zoals beschreven in artikel 8, lid 6.
Artikel 14 Wijziging IBAN
- 1.
Wijzigingen betreffende het IBAN moeten schriftelijk via het wijzigingsformulier, of elektronisch via DigiD of eMandate, doorgeven aan de invorderingsambtenaar.
Het wijzigingsformulier moet zijn gedateerd en door de belastingschuldige zijn ondertekend;
- 2.
Wijzigingen van het IBAN moeten uiterlijk de 15e dag van de maand zijn ontvangen door de gemeente;
- 3.
Voor wijzigingen van het IBAN die ná de 15e dag van de maand binnenkomen kan niet gegarandeerd worden dat de wijziging is verwerkt voordat de incasso-opdracht van betreffende maand wordt opgestart. Deze wijzigingen worden in ieder geval in de maand daaropvolgend doorgevoerd;
- 4.
De wijziging van het IBAN wordt door de gemeente Waalre niet aan de belastingschuldige bevestigd.
Artikel 15 Terugstorting
Indien de belastingschuldige het niet eens is met een afgeschreven termijnbedrag, kan hij binnen acht weken de bankinstelling opdracht geven het termijnbedrag op zijn IBAN terug te storten.
Artikel 16 Beëindiging automatische incasso
- 1.
De machtiging tot automatische incasso kan altijd door de belastingschuldige schriftelijk via het intrekkingsformulier, of elektronisch via DigiD of eMandate worden beëindigd. Het intrekkingsformulier moet zijn gedateerd en door de belastingschuldige zijn ondertekend;
- 2.
Indien de belastingschuld na het beëindigen van de machtiging tot automatische incasso nog niet geheel is voldaan, geldt de betaaltermijn voor niet-automatische betalingen, overeenkomstig de verordeningen;
- 3.
Wanneer de in het tweede lid genoemde betaaltermijn inmiddels is verstreken, moet de belastingschuldige de resterende belastingschuld na zijn beëindiging van de automatische incasso onmiddelijk betalen;
- 4.
Lid 2 en 3 van dit artikel zijn van toepassing op elke vorm van beëindiging van de automatische incasso;
- 5.
Beëindigingen van de machtiging tot automatische incasso moeten uiterlijk de 15e dag van de maand zijn ontvangen door de gemeente;
- 6.
Voor beëindigingen van de machtigingen tot automatische incasso die ná de 15e dag van de maand binnenkomen kan niet gegarandeerd worden dat de beëindiging is verwerkt voordat de incasso-opdracht van betreffende maand wordt opgestart. Deze beëindigingen worden in ieder geval in de maand daaropvolgend doorgevoerd;
- 7.
De beëindiging van de machtiging tot automatische incasso door de gemeente Waalre wordt niet aan de belastingschuldige bevestigd;
- 8.
Na beëindiging van de machtiging tot automatische incasso kan de incassoregeling voor de betreffende aanslag niet meer worden hervat.
Artikel 17 Automatische incasso bij indienen van een bezwaarschrift
In de periode dat een bezwaarschrift in behandeling is wordt de automatische incasso niet stopgezet. Als blijkt dat het bezwaarschrift (gedeeltelijk) gegrond is, wordt het teveel geïncasseerde bedrag terugbetaald. De terugbetaling zal niet eerder plaatsvinden dan nadat de storneringstermijn (8 weken oftewel 56 dagen) van de laatste automatische incasso is verstreken.
Artikel 18 Automatische incasso bij indienen van een kwijtscheldingsverzoek
In de periode dat een kwijtscheldingsverzoek in behandeling is, wordt de automatische incasso niet stopgezet. Als blijkt dat kwijtschelding wordt verleend, wordt het teveel geïncasseerde bedrag terugbetaald. De terugbetaling zal niet eerder plaatsvinden dan nadat de storneringstermijn (8 weken oftewel 56 dagen) van de laatste automatische incasso is verstreken.
Artikel 19 Zelf overgemaakte betalingen
- 1.
Door de belastingschuldige zelf overgemaakte betalingen voor de aanslag waarvoor de automatische incasso loopt, worden afgeboekt op de aanslag;
- 2.
Deze betaling wordt gezien als vervanging van de eerste nog niet betaalde incassotermijn.
Artikel 20 Inwerkingtreding
Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2021 en is van toepassing op (reeds afgegeven) machtigingen tot automatische incasso.
Artikel 21 Citeertitel
Dit besluit wordt aangehaald als: ‘Incassoreglement gemeentelijke belastingen Gemeente Waalre’
Ondertekening
Aldus besloten op 10 november 2020.
Burgemeester en wethouders van de gemeente Waalre,
waarnemend secretaris, waarnemend burgemeester,
M.W. de Brouwer A.J.W. Boelhouwer
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl