Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ridderkerk houdende regels omtrent het gebruik van het rouwcentrum (Gebruiksreglement rouwcentrum Ridderkerk 2020)

Geldend van 28-11-2020 t/m heden

Intitulé

Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ridderkerk houdende regels omtrent het gebruik van het rouwcentrum (Gebruiksreglement rouwcentrum Ridderkerk 2020)

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Dit reglement verstaat onder:

  • 1.

    Gebruiker:

    een ieder die in de uitvaart voorziet, in de catering voorziet en/of gebruik maakt van het rouwcentrum en/of het mortuarium.

  • 2.

    Beheerder:

    de ambtenaar die belast is met de dagelijkse leiding en het beheer van de begraafplaats of degene die hem vervangt.

Artikel 2 Gebruik en veiligheid rouwcentrum

  • 1. De gebruiker dient de accommodatie uitsluitend te gebruiken overeenkomstig de in dit reglement aangegeven wijze.

  • 2. De gebruiker dient zich te gedragen naar de bepalingen van dit gebruiksreglement.

  • 3. De gebruiker is slechts bevoegd om gebruik te maken van de accommodatie na toestemming van de beheerder.

  • 4. De accommodatie wordt uitsluitend ter beschikking gesteld aan de gebruiker gedurende het tijdvak zoals wordt overeengekomen.

  • 5. 15 minuten voor het afgesproken tijdvak is de accommodatie beschikbaar.

  • 6. Het is de gebruiker toegestaan om na toestemming van de beheerder de accommodatie voor derden open te stellen voor rouwbezoeken en plechtigheden. De gebruiker is te allen tijden verantwoordelijk voor de gedragingen van deze derden.

  • 7. Gebruiker is verplicht om brandblusvoorzieningen en vluchtwegen in de accommodatie te allen tijde vrij te houden.

  • 8. In de ter beschikking gestelde accommodatie is het verboden te roken.

  • 9. Het gebruik van open vuur (kaarsen) of andere brandende materialen in of rondom de betreffende accommodatie is verboden, tenzij de gebruiker hiervoor toestemming heeft verkregen van de beheerder. Per aanvraag zal worden beoordeeld of de aanvraag zal worden toegewezen.

  • 10. Het gebruik van sterrenregen en vuurwerk is in geen enkel geval toegestaan. Bij overtreding van dit verbod is de gebruiker volledig aansprakelijk voor de eventuele schade welke hierdoor ontstaat.

Artikel 3 Aanwijzingen

  • 1. Bij een uitvaart of rouwbezoek dienen te allen tijde de aanwijzingen van de medewerker van de begraafplaats gevolgd te worden. Indien schade ontstaat doordat deze aanwijzingen niet in acht zijn genomen is de gemeente hiervoor nimmer aansprakelijk.

  • 2. In geval van enige calamiteit heeft de bedrijfshulpverlener van de gemeente de verantwoording inzake het verlenen van eerste hulp of inzake de eventuele ontruiming van de accommodatie.

Artikel 4 Diverse

  • 1. Diegene die in de uitvaart voorziet en gebruik maakt van het mortuarium, is verplicht het logboek volledig in te vullen.

  • 2. Diegene die in de uitvaart voorziet is verplicht twee professionele dragers aan te leveren bij een uitvaart.

  • 3. Het is niet toegestaan zich op of tussen graven te begeven, anders dan door de dragers en met uitdrukkelijke toestemming van de begraafplaatsmedewerker.

  • 4. Bij een bijzetting moet op het aanvraagformulier begraven kenbaar worden gemaakt waar het tijdelijke verwijderde gedenkteken gesitueerd moet worden en of dit al dan niet afgedekt moet worden.

  • 5. Op het aanvraagformulier wordt aangegeven hoever de kist moet afdalen in het graf.

  • 6. Op de begraafplaats dienen de aanwijzingen van de medewerker van de begraafplaats gevolgd te worden.

  • 7. Op het aanvraagformulier wordt aangegeven of gebruik wordt gemaakt van de livestream.

  • 8. Op het aanvraagformulier wordt aangeven of gebruik wordt gemaakt van de keuken/catering.

Artikel 5 Hinder en schade

  • 1. De gebruiker mag bij het gebruik van de accommodatie, geen hinder of overlast veroorzaken en zal er voor zorgdragen dat vanwege hem aanwezige derden dit evenmin doen.

  • 2. De gebruiker is verplicht tijdig passende maatregelen te nemen ter voorkoming en beperking van schade aan de accommodatie. Indien enige schade aan de accommodatie is ontstaan, dient de gebruiker de beheerder hiervan onverwijld op de hoogte te stellen.

  • 3. De gebruiker is aansprakelijk voor alle schade aan de accommodatie, tenzij de gebruiker bewijst dat hem, de personen die hij tot de accommodatie heeft toegelaten, zijn personeel en de personen waardoor hij anderszins aansprakelijk is daaromtrent geen schuld treft of dat hem dienaangaande geen nalatigheid is te verwijten.

  • 4. De gemeente is niet aansprakelijk voor de schade toegebracht aan de persoon of goederen van de gebruiker of van derden en de gebruiker vrijwaart de gemeente voor aanspraken van derden ter zake, behoudens in geval van schade als gevolg van grove schuld of ernstige nalatigheid van de gemeente ten aanzien van de staat van de accommodatie.

  • 5. De gemeente is niet aansprakelijk voor de bedrijfsschade van de gebruiker als gevolg van belemmeringen in het gebruik van de accommodatie die derden veroorzaken, tenzij in geval van grove schuld of ernstige nalatigheid van de gemeente dienaangaande.

  • 6. De aansprakelijkheid van de gemeente is te allen tijde beperkt tot het bedrag dat ter zake van de schade door de verzekeraar aan de gemeente wordt uitgekeerd.

Artikel 6 Voorzieningen

  • 1. De gebruiker is slechts bevoegd om na verkregen toestemming van de beheerder gebruik te maken van de voorzieningen van de gemeente.

  • 2. De gemeente is bevoegd om aan de verleende toestemming voorwaarden te verbinden. Een door gemeente gegeven toestemming is eenmalig en geldt niet voor andere of opvolgende gevallen.

  • 3. De gemeente is nimmer aansprakelijk voor het ten gehore brengen van illegale geluidsdragers wanneer deze geluidsdragers afkomstig zijn van de gebruiker. Eventuele boetes zullen door de gebruiker worden voldaan.

  • 4. Beeld- en geluidsmateriaal dient minimaal 24 uur vóór de uitvaartplechtigheid te worden getest door de beheerder. De beheerder kan niet aansprakelijk gesteld worden als het aangeleverde materiaal niet naar behoren werkt. Het materiaal dient gebruiksklaar te worden aangeleverd.

Artikel 7 Catering

De catering in de accommodatie kan uitsluitend worden verzorgd door een door de gemeente Ridderkerk aangesteld cateringbedrijf. De cateraar wordt rechtstreeks benaderd door de gebruiker.

Artikel 8 Einde gebruik

  • 1. De gebruiker is verplicht om de accommodatie netjes en opgeruimd achter te laten.

  • 2. De gebruiker is verplicht de accommodatie in oorspronkelijke staat terug te brengen (waaronder stoelen terugplaatsen in originele setting).

Artikel 9 Slotbepalingen

  • 1. Dit gebruiksreglement treedt in werking op de dag na bekendmaking daarvan.

  • 2. Dit gebruiksreglement kan worden aangehaald als: Gebruiksreglement rouwcentrum Ridderkerk 2020.

  • 3. Het “Gebruiksreglement rouwcentrum Ridderkerk 2017” wordt ingetrokken.

Ondertekening

Ridderkerk, 10 november 2020

Burgemeester en wethouders van de gemeente Ridderkerk,

de secretaris,

dhr. H.W.J. Klaucke

de burgemeester,

mw. A. Attema