Verordening op de fractieondersteuning 2019

Geldend van 01-04-2024 t/m heden

Intitulé

Verordening op de fractieondersteuning 2019

De gemeenteraad van de gemeente ’s-Hertogenbosch in zijn openbare vergadering van 10 november 2020,

Gezien het voorstel van het presidium van 1 oktober 2020 met reg.nr. 10411139,

Gelet op de Gemeentewet en de Verordening op de fractieondersteuning 2019,

Besluit

Artikel 1 lid 6 van de Verordening op de fractieondersteuning 2019 als volgt gewijzigd vast te stellen:

De bijdrage bestaat uit een vast bedrag van € 10.244,- per groepering en een bedrag van € 1.078,- per raadszetel die de groepering in de gemeenteraad heeft.

Artikel 1 Definities

Raadsfractie: Een groep van één of meerdere raadsleden die hebben aangegeven gezamenlijk als een fractie te zullen optreden;

Presidium: Het door de gemeenteraad op grond van het Reglement van Orde benoemde presidium.

Artikel 2 Vergoeding

  • 1.

    De in de raad vertegenwoordigde groeperingen ontvangen jaarlijks een financiële bijdrage als tegemoetkoming in de kosten voor het functioneren van de raadsfractie.

  • 2.

    De bijdrage wordt uitbetaald aan de raadsfractie die in de raad de groepering vertegenwoordigt.

  • 3.

    De bijdrage wordt besteed aan de stimulering van de lokale politiek en ondersteuning van de raadsfractie.

  • 4.

    De bijdrage mag niet gebruikt worden ter bekostiging van:

    • a.

      uitgaven die in strijd zijn met wettelijke bepalingen;

    • b.

      giften en leningen;

    • c.

      uitgaven die de raadsleden op grond van de wettelijke regels geacht worden te betalen uit de onkostenvergoeding die ze ontvangen. Te weten

      • representatie

      • vakliteratuur

      • excursies

      • bureaukosten

      • contributies, lidmaatschappen, zoals contributies van verenigingen en regionale beroepsverbanden (anders dan beroepsverenigingen voor het ambt)

      • ontvangsten thuis

      • zakelijke giften

    • d.

      verkiezingsactiviteiten;

    • e.

      Bestedingen aan raadsleden, familieleden van raadsleden of bedrijven van raadsleden of hun familieleden voor werkzaamheden die zij in opdracht van een raadsfractie verrichten. Onder familieleden wordt verstaan familieleden in de eerste en tweede graad;

    • f.

      Kosten voor de huur van faciliteiten voor fractievergaderingen buiten het Bestuurscentrum;

    • g.

      Juridische bijstand in geschillen met de gemeente;

    • h.

      Kosten voor computer- en communicatieapparatuur voor raads- en commissieleden;

  • 5.

    Het presidium kan een regeling vaststellen waarin is opgenomen welke activiteiten als verkiezingsactiviteiten moeten worden beschouwd;

  • 6.

    De jaarlijkse financiële bijdrage bestaat voor de boekjaren 2024/2025 en 2025/2026 uit:

    a. een basisbedrag van € 16.215,- per fractie;

    b. een variabel deel van € 1.706,- per raadszetel van de fractie;

  • 7.

    Voor deze boekjaren wordt 50 % van de totale bijdrage per fractie besteed aan personele ondersteuning van de fractie. Het presidium stelt een regeling vast wat onder personele ondersteuning wordt verstaan;

  • 8.

    De jaarlijkse financiële bijdrage bestaat vanaf het boekjaar 2026/2027 uit (prijspeil 2024):

    a. een basisbedrag van € 11.988,- per fractie;

    b. een variabel deel van € 1.216,- per raadszetel van de fractie.

Artikel 3 Boekjaar

  • 1.

    Het boekjaar voor deze regeling loopt van 1 april tot en met 31 maart van het daaropvolgende kalenderjaar.

  • 2.

    De jaarlijkse bijdrage voor fractieondersteuning wordt in twee gelijke delen, respectievelijk voor 31 maart en voor 30 september van een kalenderjaar als voorschot verstrekt op een op naam van de raadsfractie gestelde bank - of girorekening.

  • 3.

    In afwijking van lid 1 eindigt in een jaar waarin gemeenteraadsverkiezingen plaatsvinden het boekjaar op de verkiezingsdatum en begint het nieuwe boekjaar de dag na de verkiezingsdatum.

  • 4.

    De bijdragen worden in een verkiezingsjaar aangepast naar rato van het aantal dagen dat het boekjaar meer of minder telt dan een gewoon boekjaar.

  • 5.

    Het deel van het voorschot dat in september wordt verstrekt kan worden verrekend met het door de raad vastgestelde bedrag dat een raadsfractie op grond van artikel 6 terug dient te betalen

  • 6.

    Als een raadsfractie niet voldoet aan de in artikel 6, lid 1, verplichte verantwoording en verslaglegging over het vorige jaar, kan het Presidium besluiten een voorschot geheel of gedeeltelijk niet te verstrekken, dan wel geheel of gedeeltelijk terug te vorderen.

Artikel 4 Reserve

  • 1.

    De raadsfracties mogen uit de ontvangen bijdrage een reserve vormen van maximaal € 5000,--.

  • 2.

    De opgebouwde reserve blijft na de verkiezingen beschikbaar voor de fractie die onder dezelfde naam terugkeert of als rechtsopvolger kan worden beschouwd.

  • 3.

    Indien een raadsfractie na de verkiezingen niet terugkeert in de raad dient deze raadsfractie binnen één maand na de installatie van de nieuwe raad het batig saldo (van de reserve) te retourneren, na aftrek van alle juridisch afdwingbare verplichtingen.

Artikel 5 Wijziging zetelaantal

  • 1.

    Bij splitsing van een raadsfractie of het overstappen van raadsleden naar een andere raadsfractie vindt een herberekening op basis van artikel 2 lid 6 plaats van de bedragen waarop de door de raadsfracties vertegenwoordigde groeperingen recht op hebben;

  • 2.

    Hierbij geldt dat een nieuwe raadsfractie die tijdens een zittingsperiode van de raad ontstaat uit de afsplitsing van een bestaande raadsfractie, jaarlijks alleen het in artikel 2 lid 6 genoemde bedrag per raadszetel ontvangt;

  • 3.

    De herberekening geldt vanaf de datum waarop de splitsing of overstap ingaat.

  • 4.

    Wanneer een raadsfractie ophoudt te bestaan gedurende de raadsperiode, is die raadsfractie verplicht daarvan binnen twee maanden de financiën af te wikkelen, met inachtneming van alle juridisch afdwingbare verplichtingen.

Artikel 6 Verantwoording

  • 1.

    Iedere raadsfractie stuurt jaarlijks binnen twee maanden na afloop van het boekjaar een schriftelijk verslag aan het presidium waaruit blijkt waaraan de van de gemeente gekregen bijdrage is besteed en hoe groot de reserve is.

  • 2.

    De verantwoording vindt plaats op basis van de in het boekjaar door de raadsfractie betaalde kosten.

  • 3.

    De verantwoording is voorzien van de verklaring van een onafhankelijk deskundige over de juistheid en volledigheid van de gevoerde boekhouding

  • 4.

    Het presidium kan een format vaststellen dat de raadsfracties bij hun verslaglegging dienen te gebruiken en kan nadere eisen stellen aan de onafhankelijke deskundige of een deskundige aanwijzen waarvan de raadsfracties gebruik moeten maken.

  • 5.

    Als het presidium een deskundige aanwijst waarvan de raadsfracties gebruik moeten maken, komen de kosten hiervan ten laste van de gemeente.

  • 6.

    De raadsfracties maken de verantwoordingen openbaar.

  • 7.

    De raadsfracties zijn verplicht om betalingsbewijzen, nota’s en bankafschriften die betrekking hebben op uitgaven die ten laste van de bijdrage zijn gedaan, tenminste tot 2 jaar na afloop van het boekjaar te bewaren en op aanvraag aan het presidium ter inzage te geven.

  • 8.

    De raad stelt op voorstel van het presidium na afloop van het boekjaar de definitieve hoogte van de fractiebijdrage vast waar de fracties in het boekjaar recht op hebben.

  • 9.

    Raadsfracties betalen overschrijdingen van de maximaal toegestane reserve terug aan de gemeente

Artikel 7 Indexering

Jaarlijks worden de bedragen van de fractievergoedingen aangepast aan de jaarlijkse prijsverhogingen op basis van het bij de begroting gehanteerde indexcijfer.

Artikel 8 Subsidieverordening

Op deze verordening zijn de bepalingen van de Algemene subsidieverordening niet van toepassing.

Artikel 9 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking per 1 april 2020.

  • 2.

    Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening op de fractieondersteuning 2019”.

Ondertekening

’s-Hertogenbosch,

De gemeenteraad voornoemd,

De griffier,

Drs. W.G. Amesz

De voorzitter,

Drs. J.M.L.N. Mikkers