Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR645871
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR645871/1
Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Brunssum houdende regels omtrent het bepalen van een kader voor het aanhouden van reserves en voorzieningen
Geldend van 12-11-2020 t/m heden
Intitulé
Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Brunssum houdende regels omtrent het bepalen van een kader voor het aanhouden van reserves en voorzieningen1. INLEIDING
LEESWIJZER
Deze nota heeft een aantal doelen:
- a.
het beleidsmatig kader omtrent reserves vast te stellen (besluitvormend);
- b.
rapporteren aan de gemeenteraad over de stand van de reserves en voorzieningen (informerend)
- c.
actualiseren en bijstellen van de actuele reserves (besluitvormend)
De aangeboden nota "Reserves en Voorzieningen gemeente Brunssum 2019" vervangt de nota uit het jaar 2016. Om een goed inzicht in de financiële positie van de gemeente te krijgen is het noodzakelijk om de reserves periodiek, zowel financieel als beleidsmatig, door te lichten. Verder komt de positie van de algemene reserve aan de orde, inclusief de inzet daarvan en de omvang.
Het college biedt de Raad, conform verordening artikel 212 Gemeentewet, art. 12, een geactualiseerde nota reserves en voorzieningen aan.
2. ALGEMEEN
De algemene- en bestemmingsreserves worden ingesteld door de Raad, als onderdeel van het onvervreemdbare budgetrecht. Voorts worden via de begroting c.q. begrotingswijziging door de Raad de mutaties in de reserves geaccordeerd. Ook wordt het doel van de bestemmingsreserves door de Raad bepaald of gewijzigd. Uitgangspunt is en blijft dat de Raad alle stortingen en onttrekkingen van de reserves moet autoriseren. In het kader van een flexibel begrotingsbeleid is het gebruikelijk om deze mutaties reeds in de primitieve begroting op te nemen.
De definities en het wettelijk kader inzake reserves zijn niet gewijzigd ten opzichte van de vorige nota. Wel heeft de aanpassing van aanverwante regelgeving invloed op de kaders van reserves.
3. WETTELIJK KADER
Het kader voor reserves en voorzieningen wordt gevormd door artikel 42 tot en met 45 van het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV). Daarnaast heeft de commissie BBV via notities, stellige uitspraken en richtlijnen het kader verder ingevuld.
Voor een goed begrip is het van belang eerst in te gaan op het onderscheid tussen reserves en voorzieningen.
In onderstaande tabel is het onderscheid tussen de reserves en de voorzieningen samengevat.
|
Reserve |
Voorziening |
Definitie |
Het deel van het eigen vermogen dat vrij te besteden is. |
Onderdeel van het vreemd vermogen dat is afgezonderd voor bepaalde in de toekomst te verrichten uitgaven waarvan de grootte nog niet zeker is. |
Verantwoordelijkheid |
De raad is bevoegd. |
Het college is bevoegd. |
Wijziging bestemming |
Mogelijk. |
Niet mogelijk. |
Onderdeel van het |
Eigen vermogen |
Vreemd Vermogen |
Toevoeging |
Het resultaat van de baten en lasten leidt tot een storting respectievelijk onttrekking aan de reserve. Raadsbesluit is vereist. Directe toevoeging is niet toegestaan. |
De storting in een voorziening is een last voor de begroting en komt direct ten laste van de exploitatie. |
Onttrekking |
Directe onttrekking (via exploitatie) is niet toegestaan. |
Directe onttrekking is verplicht. |
Financiële onderbouwing |
Niet verplicht, wel wenselijk. |
Onderbouwing is verplicht. |
Indeling |
Waaronder: Financiële reserves Dekkingsreserves |
Voorzieningen voor:
|
Nadere praktische uitwerking van de bepalingen BBV |
Uitgewerkt in bijlage 2 van deze nota. |
Uitgewerkt in bijlage 2 van deze nota. |
Voor wat betreft de reserves ligt er een nadrukkelijke relatie met het weerstandsvermogen en het risicoprofiel van de gemeente. Dit is niet opgenomen in deze nota. Voor de uitwerking van deze relatie is er de afzonderlijke “Beleidsnota risicomanagement & weerstandsvermogen” (december 2013).
3.1. Reserves
3.1.1 Algemene reserve
Tot de algemene reserve worden gerekend alle reserves, niet zijnde bestemmingsreserves. De doelstelling van de algemene reserve is het vormen van een buffer voor het opvangen van risico's, waarvoor geen bestemmingsreserve of voorziening is gevormd en voor het opvangen van niet structurele begrotings- en rekeningtekorten.
3.1.2. Bestemmingsreserve
Onder een bestemmingsreserve wordt verstaan een reserve waaraan door de ¬Raad expliciet een bepaalde bestemming is gegeven (b.v. reserve decentralisatie onderwijs, reserves ter dekking van kapitaallasten).
3.2. Functies reserves
Reserves kunnen de volgende functies vervullen:
3.2.1. Bufferfunctie
De belangrijkste functie van het eigen vermogen is de bufferfunctie. Reserves behoren tot één van de instrumenten om niet kwantificeerbare risico’s af te dekken. Reserves maken, naast eventuele onbenutte belastingcapaciteit en ruimte in de begroting, onderdeel uit van de weerstandscapaciteit.
3.2.2. Egalisatiefuncie
Reserves kunnen ook een egalisatiefunctie hebben. Dit betekent dat wij de lasten en baten over de jaren heen regelmatig ten laste/ ten gunste van de exploitatiebegroting brengen, om pieken en dalen te egaliseren. Voorwaarde is wel dat er een actueel meerjarenperspectief aan ten grondslag ligt.
3.2.3. Bestedingsfunctie
De bestemmingsreserve is een reserve, welke de Raad gevormd heeft voor een bepaald doel. Deze middelen zijn zonder toestemming van de Raad niet vrij aanwendbaar voor andere zaken.
3.3. Voorzieningen
Voorzieningen zijn vermogensbestanddelen die een schatting geven van de voorzienbare lasten in verband met risico's en verplichtingen, waarvan de omvang en/of het tijdstip van optreden per de balansdatum min of meer onzeker zijn en die oorzakelijk samenhangen met de periode voorafgaand aan die datum.
Tot de voorzieningen worden ook gerekend van derden verkregen middelen die specifiek besteed moeten worden. Uitzondering hierop zijn de voorschotbedragen die ontvangen zijn van Europese en Nederlandse overheidslichamen die dienen voor een specifiek bestedingsdoel én waarvan de lasten in volgende begrotingsjaren vallen; deze dienen als overlopende passiva te worden opgenomen.
Voor alle soorten voorzieningen geldt de zogeheten causaliteitseis, dat wil zeggen dat er een oorzakelijke samenhang moet zijn met een gebeurtenis of met het bedrijfsgebeuren in de periode voorafgaande aan de balansdatum.
Bij een voorziening gaat het dus om het kwantificeren van verplichtingen en risico’s. Vandaar ook dat voorzieningen niet tot het eigen vermogen van een gemeente worden gerekend maar om een afgezonderd deel daarvan. Logisch gevolg van deze definitie is dat een voorziening de omvang van de betreffende verplichting of het betreffende risico moet hebben. Een kleinere omvang betekent dat niet aan de verplichting kan worden voldaan omdat het risico onvoldoende is afgedekt. Vandaar ook dat de omvang van voorzieningen regelmatig moet worden getoetst aan de omvang van de verplichtingen en risico’s.
3.4. De omvang van voorzieningen
De omvang van een voorziening is theoretisch gelijk aan de som van de toekomstige verplichtingen die ten laste van de voorziening gedekt moeten worden. Bij voorzieningen, om een mogelijk voorkomend risico te kunnen dekken, is het bepalen van de kans dat het zich voordoet en de kosten die er dan mee gemoeid zijn een periodiek afwegingsproces noodzakelijk. De onzekerheden zoals die zich kunnen voordoen maken het nodig dat de hoogte van de voorzieningen, minimaal twee keer per jaar, herijkt moeten worden. Dit gebeurt als onderdeel van de planning- en control cyclus.
Voorzieningen mogen nooit negatief zijn. De enige uitzondering hierop zijn voorzieningen gevormd uit de opbrengsten van heffingen (bijvoorbeeld rioolrechten). Reden voor deze uitzondering is dat tarieven daarvan vaak geëgaliseerd worden: er wordt gewerkt met tarieven die gemiddeld genomen voldoende zijn voor het dekken van (kapitaal)lasten voortvloeiend uit investeringen e.d., zodat de tarieven geen sterke jaarlijkse schommelingen kennen.
De investeringen kunnen ongelijkmatig over de in de berekeningen betrokken periode gespreid zijn, terwijl de uit geëgaliseerde tarieven voortkomende opbrengsten gedurende deze periode voldoende zijn om de lasten te dekken. In dit geval kan het voorkomen dat gedurende een beperkt aantal jaren binnen die periode de aan dit doel gekoppelde voorziening een negatieve stand te zien geeft.
3.5. Rentetoerekening aan reserves en voorzieningen
Rentetoerekening aan reserves is toegestaan, maar sinds de programmabegroting 2017 wordt in Brunssum geen rente meer toegerekend aan de reserves omdat dit uiteindelijk alleen “rondpompen” van geld is. Uitzondering op het toerekenen van rente zijn reserves ter dekking van de kapitaallasten (rente en afschrijvingskosten). Dit omdat deze specifieke reserves ook bedoeld zijn om de rentelasten van de betreffende investering af te dekken.
Aan voorzieningen mag geen rente worden toegerekend.
BELEIDSREGELS RESERVES
Voor de vorming, opheffing, wijziging in doel of bestemming van reserves blijven de volgende beleidsregels gelden:
- –
Om het budgetrecht volledig aan de Raad ten goede te laten komen dient het instellen en opheffen van reserves bij Raadsbesluit plaats te vinden.
- –
Het algemene uitgangspunt is om het aantal bestemmingsreserves te beperken, zowel qua aantal als in omvang. Door het aantal reserves beperkt te houden en daarmee een lappendeken van diverse ‘spaarpotjes’ in te dammen, ontstaat een overzichtelijk(er) beeld dat het maken van integrale en trans-parante beleidsafwegingen door de raad bevordert.
- –
Reserves worden jaarlijks na het opstellen van de jaarekening geëvalueerd. Van alle reserves wordt zo periodiek beoordeeld of het doel waarvoor de reserve is gevormd nog relevant is, de omvang nog in overeenstemming is met het gestelde doel en/of overige factoren nog wel actueel zijn (waaronder mi-nimale/ maximale omvang). Wordt vastgesteld dat de omvang van de reserve te hoog is, dan wordt het surplus in de Algemene reserve algemene dienst gestort; een tekort wordt aangezuiverd.
- –
Een reserve mag niet negatief staan.
- –
Als het doel waarvoor de reserve is ingesteld komt te vervallen (bijvoorbeeld door realisatie van afgesproken doel), dan wordt de reserve opgeheven en valt een aanwezig saldo vrij in de Algemene reserve. Ligt de aanwending niet meer in lijn met de oorspronkelijke doelstelling, dan wordt de oude reserve opgeheven en daarvoor door de Raad een nieuwe reserve ingesteld.
- –
Bij het instellen van een reserve wordt tenminste de volgende informatie verstrekt: doel waarvoor de reserve wordt gevormd, motiveren van gewenste of noodzakelijke omvang, wijze van voeding en onttrekking van de reserve (structureel of incidenteel) en indien mogelijk de looptijd (een einddatum).
4. DOORLICHTING VAN DE RESERVES
Ten behoeve van de actualisatie zijn de reserves doorgelicht en waar nodig herijkt.
Voor een uitgebreide toelichting per reserve wordt verwezen naar bijlage 1.
Uitgangspunt voor de toelichting is de berekende stand per 31 december 2019 inclusief eventuele rentetoevoeging en vermeerderd c.q. verminderd met de door de Raad vastgestelde begrotingswijzigingen.
NB De nummering tussen haakjes achter de reserve verwijst naar het overeenkomstige nummer in bijlage 2: Totaaloverzicht reserves en voorzieningen.
4.1. Algemene reserve
4.1.1 Algemene reserve – weerstandsvermogen
Een deel van de algemene reserve is bedoeld om de risico’s af te dekken; dit is het weerstandsvermogen. Het restant is vrij aanwendbaar. In het verleden was ook een aantal bestemmingsreserves onderdeel van het weerstandsvermogen. Het is transparanter alleen de algemene reserve (onderdeel weerstandsvermogen) hiervoor te gebruiken;.de hoogte hiervan wordt bepaald op € 12 miljoen. Dit is gebaseerd op de gemiddeld benodigde weerstandscapaciteit in de periode 2016 – 2019, vermenigvuldigd met de weerstandsratio van 2,0 + een opslag van 25% voor niet financieel vertaalbare risico’s.
4.1.2. Algemene reserve – vrij besteedbaar
Het deel van de Algemene reserve dat niet nodig is ter afdekking van de risico’s wordt gestort in de nieuw te vormen Algemene reserve – vrijbesteedbaar. Het gaat om een bedrag van € 12.1 miljoen. Naast deze € 12.1 wordt € 4,3 gestort a.g.v. de diverse hieronder genoemde mutaties. De verwachte stand van de “Algemene Reserve vrij besteedbaar” wordt dan afgerond € 16.4 miljoen.
4.2. Bestemmingsreserves
4.2.1 Aanpassingen a.g.v. striktere toepassingen van de regelgeving
De regelgeving inzake reserves is niet gewijzigd maar de interpretatie van regelgeving rondom vaste activa in relatie tot bestemmingsreserves is wel aangescherpt. Reserves die ook bedoeld zijn voor onderhoud van vaste activa zijn niet meer toegestaan. Dit betreft de reserve voor de BMV’s, namelijk de Reserve BMV Bronsheim (9), Reserve realisatie BMV's (10), Reserve BMV Langeberg (12), Reserve Brede School Treebeek (13) en de Reserve Brede School Centrum (14). Deze komen te vervallen en de middelen komen ten gunste van de nieuwe Algemene Reserve – vrij besteedbaar (totaal € 436.322). Het opheffen van deze reserves houdt in dat de toekomstige tekorten en overschotten ten laste c.q. ten gunste van de algemene middelen komen.
4.2.2. Aframing bedrag boven maximum
De volgende reserves hebben het maximumbedrag overschreden en kunnen dus afgeraamd worden. Dit betreft Reserve Reserve Ilse Frankenthalstichting (22), en de Egalisatiereserve speeltoestellen (25). Deze komen ten gunste van de nieuwe Algemene Reserve – vrij besteedbaar (totaal € 17.448)
4.2.3. Vervallen reserves
Egalisatiereserves:
Vanaf 2019 kunnen de budgetten 2 maal per jaar worden bijgesteld via bestuursrapportages. Plotseling opgekomen uitgaven kunnen dan geraamd worden. Egalisatiereserves om deze onverwachte uitgaven te dekken zijn dan ook niet meer noodzakelijk. Onderstaande reserves voldoen ook niet aan de voorwaarde van een egalisatiereserve dat er een actueel meerjarenperspectief aan ten grondslag ligt (zie 3.2.2). Zeker gezien het beleid om het aantal reserves zoveel mogelijk te beperken, kunnen deze reserves vervallen ten gunste van de nieuwe Algemene Reserve – vrij besteedbaar.
Dit betreft de Egalisatiereserve openbare speelplekken (26) (ingesteld om Schommelingen t.g.v calamiteiten te voorkomen), de de egalisatiereserve Gladheid (19) en de egalisatiereserve verwijdering asbest (31).
Ook de Integrale reserve Sociaal Domein (8) heeft een egalisatiefunctie en diende ter egalisatie van tekorten binnen het gehele integrale sociale domein van de gemeente Brunssum. Echter met ingang van 2019 zijn de rijksinkomsten sociaal domein (met uitzondering van de kleinere onderdelen Participatie en Voogdij/18+), onderdeel geworden van de Algemene Uitkering en dus niet meer afzonderlijk zichtbaar. Het tekort op het sociaal domein is hiermee ook onderdeel geworden van het totale begrotingstekort. Het begrotingstekort wordt gedekt vanuit de Algemene Reserve. Deze reserve voldoet dan ook niet meer aan de voorwaarde van een egalisatiereserve dat er een actueel meerjarenperspectief aan ten grondslag ligt (zie 3.2.2). Een afzonderlijke reserve is dan ook niet meer noodzakelijk en mag vanwege het ontbreken van een meerjarenperspectief ook niet meer. De Integrale reserve Social Somein kan vrijvallen en toegevoegd worden aan de nieuwe Algemene Reserve – vrij besteedbaar.
De resterende egalisatiereserves voldoen wel aan de voorwaarde dat er een actueel meerjarenperspectief aan ten grondslag ligt en daarom komen deze niet te vervallen.
Overige
Tot 2018 werd 4 jaar gespaard zodat in het paradejaar het subsidiebedrag beschikbaar was. Met ingang van de begroting 2018 (door de raad vastgesteld) wordt er niet meer gespaard maar wordt het subsidiebedrag eens per 4 jaar in één keer in de begroting opgenomen. De Reserve Parade (21) is dan ook sinds 2018 niet meer nodig en kan vrijvallen ten gunste van de nieuwe Algemene Reserve – vrij besteedbaar.
De beleggingen c.q. geldleningen zijn allen terugontvangen en we lopen geen risico meer over deze beleggingen. De Reserve Belegde Essentgelden (43) kan dan ook vervallen.
In totaliteit komt € 3.860.584 van vervallen reserves ten gunste van de nieuwe Algemene Reserve – vrij besteedbaar.
De Reserve Investeringsfonds 2015 (36) is per ultimo 2019 leeg en kan dan vervallen
Verder is de Reserve Minimum variant (4) via de jaarrekening 2018 opgeheven.
4.3. Reserves ter dekking van kapitaallasten.
Deze reserves zijn gevormd ter dekking van de kapitaallasten om de exploitatie niet te belasten met deze las-ten. De hoogte van deze reserves zijn gelijk zijn aan boekwaarde van de betreffende investering. Deze reserves moeten dus op de huidige waarden gehandhaafd blijven.
4.4. Voorzieningen
De omvang van een voorziening moet gelijk zijn aan de som van de toekomstige verplichtingen. De hoogte van de voorzieningen wordt minimaal minimaal twee keer per jaar herijkt als onderdeel van de planning- en control cyclus en gebeurt niet via deze nota.
5. BESLUITVORMING
Voorgesteld wordt om:
Besluit:
- 1.
De nota reserves en voorzieningen 2019 vast te stellen en
- –
de geformuleerde beleidsregels van deze nota als uitgangspunt te hanteren voor het te voeren reservebeleid. Dit is een continuering van het huidige beleid;
- –
terughoudend beleid te voeren in het vormen van (nieuwe) bestemmingsreserves.
- –
- 2.
De noodzakelijke aanpassing van de begroting te verwerken via bijgevoegde begrotingswijziging 2019 en deze 5e begrotingswijziging 2019 vast te stellen;
- 3.
De Algemene reserve op te splitsen in een "Algemene reserve - weerstandsvermogen" met een bedrag van € 12,0 miljoen en een "Algemene reserve - vrij besteedbaar" waarin de rest van de Algemene reserve op gaat (€ 12.058.865) samen met de op grond van onderhavige nota uit de bestemmingsreserves vrijvallende bedragen (€ 4.314.354; beslispunten 4 t/m 6). Waardoor de totale omvang van de "Algemene vrij besteedbaar" € 16.373.219,- wordt.
- 4.
De Reserve BMV Bronsheim (9), Reserve realisatie BMV's (10), Reserve BMV Langeberg (12), Reserve Brede School Treebeek (13) en de Reserve Brede School Centrum (14) komen als gevolg van stringentere invulling van de regelgeving te vervallen. Deze komen ten gunste van de de nieuwe "Algemene Reserve vrij besteed-baar" (totaal € 436.322).
- 5.
De Reserve Ilse Frankenthalstichting (22), en de Egalisatiereserve speeltoestellen (25) hebben het maximumbedrag overschreden en kunnen dus afgeroomd worden voor het deel boven het maximum (€ 17.448) en dit toe te voegen aan de nieuwe "Algemene Reserve vrij besteedbaar".
- 6.
De volgende zes reserves op te heffen en de bedragen toe te voegen aan de nieuwe "Algemene Reserve vrij besteedbaar" (in totaal € 3.860.584):
- –
de Integrale reserve Sociaal Domein (8) ad € 1.806.431
- –
de egalisatiereserve Gladheid (19) ad € 154.544
- –
de reserve Parade (21) ad € 70.169
- –
de egalisatiereserve openbare speelplekken (26) ad € 20.000
- –
de egalisatiereserve verwijdering asbest (31) ad € 30.000
- –
de reserve Belegde Essentgelden (43) ad € 1.779.440
- –
Ondertekening
Aldus vastgesteld in een openbare vergadering van 10 december 2019.
De raad voornoemd,
Voorzitter,
Griffier
Bijlage 1: Gedetailleerde informatie per reserve / voorzieningen
De reserves en voorzieningen in de gemeente Brunssum zijn in vier groepen te onderscheiden, te weten:
1. Algemene reserves
2. Bestemmingsreserves
3. Bestemmingsreserves ter dekking van kapitaallasten
4. Voorzieningen
In deze bijlage is voor elke afzonderlijke reserve c.q. voorziening van de gemeente Brunssum onder andere beschreven: programma, speerpunt, doel, minimum- en maximumomvang voor reserves en de motivering.
De opgenomen berekende stand per ultimo 2019 is de stand per 1-1-2019 aangevuld met:
- -
de vastgestelde vermeerderingen en verminderingen conform de begroting 2019
- -
de mutaties tengevolge van de in 2019 vastgestelde begrotingswijzigingen.
In bijlage 2: Totaaloverzicht reserves en voorzieningen zijn in de voorlaatste kolom “Mutaties” de wijzigingen vanuit deze nota verwerkt. De kolom “Bijgesteld saldo aan het einde van 2019” geeft het saldo na verwerking van de wijzigingen uit deze nota.
ALGEMENE RESERVES
Naam |
Algemene Reserve –weerstandsvermogen (1) |
Soort |
Algemene Reserve |
Programma |
12 - Algemene Middelen |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 24.058.865 |
Budgethouder |
afdelingshoofd finaniciën en control |
Portefeuille |
Financiën |
Functie reserve / voorziening |
Bufferfunctie |
Doel van de reserve |
Weerstandsvermogen |
Gewenste minimumomvang |
€ 12 miljoen |
Indicatie maximumomvang |
is gelijk aan het gewenste minimum. |
Motivering |
Dit gedeelte van de algemene reserve is de benodigde weerstandscapaciteit die noodzakelijk is voor het afdekken van de geïnventariseerde risico’s. Het bedrag is gebaseerd op gemiddeld benodigd risico vanaf 2016 vermenigvuldigd met de gewenste weerstandsratio van 2,0 + een opslag van 25% voor niet financieel vertaalbare risico’s. |
Naam |
Algemene Reserve – vrij besteedbaar (2) |
Soort |
Algemene Reserve |
Programma |
12 - Algemene Middelen |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 0 |
Budgethouder |
afdelingshoofd finaniciën en control |
Portefeuille |
Financiën |
Functie reserve / voorziening |
Bufferfunctie |
Doel van de reserve |
Het opvangen van incidentele tegenvallers. |
Gewenste minimumomvang |
N.v.t. |
Indicatie maximumomvang |
N.v.t. |
Motivering |
Dit is het gedeelte van de algemene reserve dat geen deel uitmaakt van de benodigde weerstandscapaciteit die noodzakelijk is voor het afdekken van de geïnventariseerde risico’s. Voor dit "onderdeel" van de algemene reserve bestaat geen afzonderlijk maximum of minimum. |
BESTEMMINGSRESERVE
Naam |
Reserve personele ontwikkelingen (3) |
Soort |
Bestemmingsreserve |
Programma |
12 - Algemene Dekkingsmiddelen |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 187.500 |
Budgethouder |
Hoofd Afdeling Bestuurszaken |
Portefeuille |
Personeel en organisatie |
Functie reserve / voorziening |
Bestedingsfunctie |
Doel van de reserve |
Dekking kosten loopbaanontwikkeling |
Gewenste minimumomvang |
N.v.t. |
Indicatie maximumomvang |
€ 200.000 |
Motivering |
Het geld is gereserveerd/bestemd voor mobiliteit, ontwikkeling en flexibiliteit van personeel en zal worden gebruikt bij de komende reorganisatie t.b.v. flankerend beleid/sociaal plan. |
Naam |
Reserve minimumvariant (4) – is opgeheven. |
Naam |
Egalisatiereserve verkiezingen (5) |
Soort |
Bestemmingsreserve |
Programma |
01 – Bestuur en ondersteuning |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 32.148 |
Budgethouder |
Hoofd Afdeling Publieksdiensten |
Portefeuille |
Bevolking/Burgerlijke Stand |
Functie reserve / voorziening |
Egalisatiefunctie |
Doel van de reserve |
Voorkomen hoge kosten in enig verkiezingsjaar. |
Gewenste minimumomvang |
€ 18.000 |
Indicatie maximumomvang |
€ 90.000 |
Motivering |
Naar huidig inzicht zijn er structureel maximaal 2 verkiezingen per jaar. Echter een val van ons kabinet is niet geheel ondenkbaar hetgeen betekent dat er dan 3 verkiezingen plaats moeten vinden. De gemiddelde kosten van een enkelvoudige verkiezing zijn naar raming c.a. € 30.000. De maximale reservering dekt dit volledig af. Er wordt voldaan aan de voorwaarde dat er een actueel meerjarenperspectief aan ten grondslag ligt. |
Naam |
Reserve “Kinderen doen mee” (6) |
Soort |
Bestemmingsreserve |
Programma |
3 – Sociaal Domein |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 31.431 |
Budgethouder |
Hoofd Afdeling Maatschappelijke Ontwikkeling |
Portefeuille |
Armoedebeleid |
Functie reserve / voorziening |
Bestedingsfunctie |
Doel van de reserve |
Opvangen tekorten Bijzondere Bijstand Jongeren |
Gewenste minimumomvang |
N.v.t. |
Indicatie maximumomvang |
N.v.t. |
Motivering |
Op grond van Raadsbesluit in 2013 is de reserve bestemd voor het meerjarig mogelijk maken van muziekles voor kinderen uit minimagezinnen. Daarbij is een prognose gemaakt van het aantal kinderen dat van deze regeling gebruik zou maken. |
Naam |
Reserve Wet inburgering (7) |
Soort |
Bestemmingsreserve |
Programma |
3 Sociaal Domein |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 48.855 |
Budgethouder |
Hoofd Afdeling Maatschappelijke Ontwikkeling |
Portefeuille |
Inburgering |
Functie reserve / voorziening |
Bestedingsfunctie |
Doel van de reserve |
Dekking exploitatie tekort op de inburgering |
Gewenste minimumomvang |
N.v.t. |
Indicatie maximumomvang |
N.v.t. |
Motivering |
Deze reserve is gevormd uit de oude wet inburgering-middelen. Dit zal worden aangewend in de aanloop naar de nieuwe Wet Inburgering 2021 |
Naam |
Integrale reserve Sociaal Domein (8) |
Soort |
Bestemmingsreserve |
Programma |
3 – Sociaal Domein |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 1.806.431 |
Budgethouder |
Hoofd Afdeling Maatschappelijke Ontwikkelingen |
Portefeuille |
Coördinatie Sociaal Domein |
Functie reserve / voorziening |
Egalisatiefunctie |
Doel van de reserve |
Negatieve fluctuaties in enig boekjaar opvangen |
Gewenste minimumomvang |
N.v.t. |
Indicatie maximumomvang |
N.v.t. |
Motivering |
Deze reserve diende om tekorten binnen het gehele integrale sociale domein van de gemeente Brunssum te kunnen afdekken. Echter met ingang van 2019 zijn de rijksinkomsten social domein, onderdeel geworden van de Algemene Uitkering en dus niet meer afzonderlijk zichtbaar. Het tekort op social domein is hiermee ook onderdeel geworden van het totale begrotingstekort. Het begrotingstekort wordt gedekt vanuit de Algemene Reserve. Er wordt niet voldaan aan de voorwaarde dat er een actueel meerjarenperspectief aan ten grondslag ligt. Een afzonderlijke reserve is dan ook niet meer noodzakelijk en toegestaan, deze Integrale reserve Sociaal Domein kan vrijvallen en toegevoegd worden aan de algemene reserve. |
Naam |
Reserve BMV Bronsheim (9) |
Soort |
Bestemmingsreserve |
Programma |
05 – Onderwijs en educatie |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 195.503 |
Budgethouder |
Hoofd Afdeling Ruimtelijke ontwikkelingen en Vastgoed |
Portefeuille |
Onderwijs incl. scholen BMV’s |
Functie reserve / voorziening |
Egalisatiefunctie |
Doel van de reserve |
Opvangen exploitatie tekorten BMV Bronsheim |
Gewenste minimumomvang |
N.v.t. |
Indicatie maximumomvang |
€ 200.000 |
Motivering |
Deze reserve is bedoeld ter dekking van schommelingen in de exploitatie. Als gevolg van stringentere invulling van de regelgeving, is deze reserve niet meer toegestaan en komt deze reserve te vervallen t.g.v. de algemene reserve. |
Naam |
Reserve realisatie BMV’s (10) |
Soort |
Bestemmingsreserve |
Programma |
05 – Onderwijs en educatie |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 10.775 |
Budgethouder |
Hoofd Afdeling Ruimtelijke ontwikkelingen en Vastgoed |
Portefeuille |
Onderwijs incl. scholen BMV’s |
Functie reserve / voorziening |
Egalisatiefunctie |
Doel van de reserve |
Opvangen exploitatietekorten BMV’s |
Gewenste minimumomvang |
N.v.t. |
Indicatie maximumomvang |
N.v.t. |
Motivering |
Deze reserve is bedoeld ter dekking van schommelingen in de exploitatie. Als gevolg van stringentere invulling van de regelgeving, is deze reserve niet meer toegestaan en komt deze reserve te vervallen t.g.v. de algemene reserve. |
Naam |
Reserve decentralisatie onderwijs (11) |
Soort |
Bestemmingsreserve |
Programma |
05 – Onderwijs en educatie |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 5.970.061 |
Budgethouder |
Hoofd Afdeling Ruimtelijke ontwikkelingen en Vastgoed |
Portefeuille |
Onderwijs incl. scholen BMV’s |
Functie reserve / voorziening |
Bestedingsfunctie |
Doel van de reserve |
Ter realisatie van huisvestingsinvesteringen. |
Gewenste minimumomvang |
N.v.t. |
Indicatie maximumomvang |
N.v.t. |
Motivering |
Deze reserve betreft de middelen voor voorzieningen in de huisvesting onderwijs, waarvoor de gemeente verantwoordelijk is. Dit bedrag is een onderdeel van de middelen die de gemeente van het Rijk ontvangt en waarvan door de Raad besloten is dat de onderwijsmiddelen geoormerkt worden. Uit deze middelen moeten lopende en/of toekomstige verplichtingen worden betaald, indien deze de jaarlijkse rijksmiddelen te boven gaan. Op basis van de nu bekende gegevens kan de gemeente Brunssum aan haar verplichtingen blijven voldoen. |
Naam |
Reserve BMV Langeberg (12) |
Soort |
Bestemmingsreserve |
Programma |
05 – Onderwijs en educatie |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 7.931 |
Budgethouder |
Hoofd Afdeling Ruimtelijke ontwikkelingen en Vastgoed |
Portefeuille |
Onderwijs incl. scholen BMV’s |
Functie reserve / voorziening |
Egalisatiefunctie |
Doel van de reserve |
Opvangen exploitatie tekorten BMV Langeberg en onderhoud met een normale looptijd van 12 jaar en langer |
Gewenste minimumomvang |
N.v.t. |
Indicatie maximumomvang |
€ 150.000 |
Motivering |
Deze reserve is bedoeld ter dekking van schommelingen in de exploitatie. Als gevolg van stringentere invulling van de regelgeving, is deze reserve niet meer toegestaan en komt deze reserve te vervallen t.g.v. de algemene reserve. |
Naam |
Reserve Brede School Treebeek (13) |
Soort |
Bestemmingsreserve |
Programma |
05 – Onderwijs en educatie |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 29.635 |
Budgethouder |
Hoofd Afdeling Ruimtelijke ontwikkelingen en Vastgoed |
Portefeuille |
Onderwijs incl. scholen BMV’s |
Functie reserve / voorziening |
Egalisatiefunctie |
Doel van de reserve |
Opvangen exploitatie tekorten Brede School Treebeek |
Gewenste minimumomvang |
N.v.t. |
Indicatie maximumomvang |
€ 200.000 |
Motivering |
Deze reserve is bedoeld ter dekking van schommelingen in de exploitatie. Als gevolg van stringentere invulling van de regelgeving, is deze reserve niet meer toegestaan en komt deze reserve te vervallen t.g.v. de algemene reserve. |
Naam |
Reserve Brede School Centrum (14) |
Soort |
Bestemmingsreserve |
Programma |
05 – Onderwijs en educatie |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 192.478 |
Budgethouder |
Hoofd Afdeling Ruimtelijke ontwikkelingen en Vastgoed |
Portefeuille |
Onderwijs incl. scholen BMV’s |
Functie reserve / voorziening |
Egalisatiefunctie |
Doel van de reserve |
Opvangen exploitatie tekorten Brede School Centrum |
Gewenste minimumomvang |
N.v.t. |
Indicatie maximumomvang |
€ 200.000 |
Motivering |
Deze reserve is bedoeld ter dekking van schommelingen in de exploitatie. Als gevolg van stringentere invulling van de regelgeving, is deze reserve niet meer toegestaan en komt deze reserve te vervallen t.g.v. de algemene reserve. |
Naam |
Reserve sociale vernieuwing / Wijkgerichte aanpak (15) |
Soort |
Bestemmingsreserve |
Programma |
3 Sociaal Domein |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 57.921 |
Budgethouder |
Hoofd Afdeling Maatschappelijke Ontwikkeling |
Portefeuille |
Coördinatie wijkgericht werken |
Functie reserve / voorziening |
Bestedingsfunctie |
Doel van de reserve |
Dekking exploitatietekort Sociale Vernieuwing. |
Gewenste minimumomvang |
N.v.t. |
Indicatie maximumomvang |
N.v.t. |
Motivering |
Deze reserve is beschikbaar voor incidentele wijkgerichte ontwikkelingen die aansluiten op bet beleid waarin de wijkteams de gelegenheid krijgen om hun eigen plannen voor de toekomst te maken en uit te voeren. De gemeente heeft hierbij een ondersteunende/ faciliterende rol. |
Naam |
Reserve Huishouden op orde (16) |
Soort |
Bestemmingsreserve |
Programma |
3 – Sociaal Domein |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 143.593 |
Budgethouder |
Hoofd Afdeling Maatschappelijke Ontwikkeling |
Portefeuille |
WMO |
Functie reserve / voorziening |
Bestedingsfunctie |
Doel van de reserve |
Dekking uitgaven in het kader van Huishouden op orde. . |
Gewenste minimumomvang |
N.v.t. |
Indicatie maximumomvang |
N.v.t. |
Motivering |
Dit wordt ingezet voor o.a. “Mantelzorgers verdienen een betere buur”en “Gezond lunchen in de buurt”. Mede met het oog op verder gaande dienstverlening richting wijken is deze reserve gehandhaafd. |
Naam |
Egalisatiereserve MIP wegen Openbare Ruimte (17) |
Soort |
Bestemmingsreserve |
Programma |
7 – Verkeer, vervoer en waterstaat |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 225.027 |
Budgethouder |
Hoofd Afdeling Openbare Ruimte |
Portefeuille |
Openbare Werken |
Functie reserve / voorziening |
Egalisatiefunctie |
Doel van de reserve |
Egalisatie van kosten inzake wegen inzake MIP |
Gewenste minimumomvang |
N.v.t. |
Indicatie maximumomvang |
N.v.t. |
Motivering |
Als gevolg van de aanleg van de Buitenring wordt de intensiteit op een aantal gemeentelijke wegen beduidend minder. Als gevolg daarvan is er een andere onderhoudsmaatregel nodig. Daarom wordt het onderhoud op een aantal wegen getemporiseerd, o.a. Emmaweg, Karel Doormanstraat, Ganzepool, Kranenpool, Trichterweg en gedeelte Kennedylaan. Hierdoor is de stand van de egalisatiereserve opgelopen. Er wordt voldaan aan de voorwaarde dat er een actueel meerjarenperspectief aan ten grondslag ligt. |
Naam |
Egalisatiereserve MIP Openbare verlichting (18) |
Soort |
Bestemmingsreserve |
Programma |
7 – Verkeer, vervoer en waterstaat |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 118.552 |
Budgethouder |
Hoofd Afdeling Openbare Ruimte |
Portefeuille |
Openbare Werken |
Functie reserve / voorziening |
Egalisatiefunctie |
Doel van de reserve |
Egalisatie van kosten Openbare verlichting inzake MIP. |
Gewenste minimumomvang |
N.v.t. |
Indicatie maximumomvang |
N.v.t. |
Motivering |
Reservering om schommelingen in de begroting te vermijden. Er wordt voldaan aan de voorwaarde dat er een actueel meerjarenperspectief aan ten grondslag ligt. |
Naam |
Egalisatiereserve gladheid (19) |
Soort |
Bestemmingsreserve |
Programma |
7 – Verkeer, vervoer en waterstaat |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 154.544 |
Budgethouder |
Hoofd Afdeling Openbare Ruimte |
Portefeuille |
Openbare Werken |
Functie reserve / voorziening |
Egalisatiefunctie |
Doel van de reserve |
Egalisatie van de kosten inzake gladheidsbestrijding |
Gewenste minimumomvang |
N.v.t. |
Indicatie maximumomvang |
€ 100.000 |
Motivering |
Reservering om grote schommelingen in de begrotingsuitvoering te vermijden. Gezien de gewijzigde P&C-cyclus is de reserve niet meer nodig en vervalt t.g.v. de algemene reserve. Er wordt niet voldaan aan de voorwaarde dat er een actueel meerjarenperspectief aan ten grondslag ligt. |
Naam |
Reserve Representatie Parade (20) |
Soort |
Bestemmingsreserve |
Programma |
8 – Sport, cultuur en recreatie |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 34.035 |
Budgethouder |
Hoofd Afdeling Maatschappelijke ontwikkelingen |
Portefeuille |
Cultuur |
Functie reserve / voorziening |
Egalisatiefunctie |
Doel van de reserve |
Egalisatie van representatiekosten inzake vierjaarlijkse parade. |
Gewenste minimumomvang |
N.v.t. |
Indicatie maximumomvang |
€ 34.035 |
Motivering |
Jaarlijks wordt vanuit de exploitatie een bedrag ter dekking van de noodzakelijke gemeentelijke representatiekosten inzake de Parade gestort. De huidige stand is nodig voor de Parade in 2020. Door het gehele bedrag in de begroting van het paradejaar op te nemen is deze reserve niet meer nodig. Daarmee wordt dan ook aangesloten op de werkwijze van de subsidie Parade. |
Naam |
Reserve Parade (21) |
Soort |
Bestemmingsreserve |
Programma |
8 – Sport, cultuur en recreatie |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 70.169 |
Budgethouder |
Hoofd Afdeling Maatschappelijke Ontwikkeling |
Portefeuille |
Cultuur |
Functie reserve / voorziening |
Egalisatiefunctie |
Doel van de reserve |
Egalisatie vierjaarlijkse subsidie parade. |
Gewenste minimumomvang |
€ 0 |
Indicatie maximumomvang |
€ 0 |
Motivering |
In het verleden werd 4 jaar gespaard zodat in het paradejaar het subsidiebedrag beschikbaar was. Nu wordt er niet meer gespaard maar wordt het subsidiebedrag eens per 4 jaar (in het jaar voorafgaand aan de Parade) in één keer in de begroting opgenomen. De reserve wordt niet meer gebruikt en kan vervallen. |
Naam |
Reserve Ilse Frankenthal Stichting (22) |
Soort |
Bestemmingsreserve |
Programma |
8 – Sport, cultuur en recreatie |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 25.150 |
Budgethouder |
Hoofd Afdeling Maatschappelijke Ontwikkeling |
Portefeuille |
Cultuur |
Functie reserve / voorziening |
Egalisatiefunctie |
Doel van de reservegr |
Egalisatie van kosten in manifestatiejaren. |
Gewenste minimumomvang |
N.v.t. |
Indicatie maximumomvang |
€ 15.000 |
Motivering |
De reserve is bedoeld ter dekking van de 3-jaarlijkse kunstmanifestatie. De laatste manifestatie was in 2014. De stichting is met de gemeente in overleg om te zoeken naar een nieuw concept. Het bedrag boven de € 15.000 kan vrijvallen ten gunste van de algemene reserve. |
Naam |
Reserve Revitalisering Landgraaf (23) |
Soort |
Bestemmingsreserve |
Programma |
8 – Sport, cultuur en recreatie |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 66.321 |
Budgethouder |
Hoofd Afdeling Ruimtelijke ontwikkelingen en Vastgoed |
Portefeuille |
Natuur- en bosbeheer. |
Functie reserve / voorziening |
Bestedingsfunctie |
Doel van de reserve |
Cofinanciering van projecten. |
Gewenste minimumomvang |
N.v.t. |
Indicatie maximumomvang |
N.v.t. |
Motivering |
Het betreft, het via cofinanciering/subsidiëring, kunnen oppakken van projecten in het Schutterspark. |
Naam |
Reserve Brunssum Beweegt (GIDS-gelden) (24) |
Soort |
Bestemmingsreserve |
Programma |
8 – Sport, cultuur en recreatie |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 57.539 |
Budgethouder |
Hoofd Afdeling Maatschappelijke Ontwikkeling |
Portefeuille |
Sport en evenementen |
Functie reserve / voorziening |
Bestedingsfunctie |
Doel van de reserve |
Dekking kosten inzake nationaal Actieplan Sport en Bewegen. Gemeente ontvangt een Rijksbijdrage en moet deze achteraf verantwoorden. |
Gewenste minimumomvang |
N.v.t. |
Indicatie maximumomvang |
N.v.t. Jaarlijks worden de niet uitgegeven ontvangen rijks GIDS-gelden gestort in deze reserve en gebruikt in het volgende jaar. |
Motivering |
Ter dekking van onze gemeentelijke kosten in de onzerzijds ontplooide activiteiten |
Naam |
Reserve speeltoestellen (25) |
Soort |
Bestemmingsreserve |
Programma |
8 – Sport, cultuur en recreatie |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 67.298 |
Budgethouder |
Hoofd Afdeling Ruimtelijke ontwikkelingen en Vastgoed |
Portefeuille |
Speeltuinen en openbare speelgelegenheden |
Functie reserve / voorziening |
Bestedingsfunctie |
Doel van de reserve |
Het in standhouden van speeltoestellen. |
Gewenste minimumomvang |
N.v.t. |
Indicatie maximumomvang |
€ 60.000 |
Motivering |
Op het moment dat vervangen of het herstellen van speeltoestellen noodzakelijk is (de gemeente is verantwoordelijk en aansprakelijk voor de speeltoestellen bij de speeltuinverenigingen) zal deze reserve ingezet worden om fluctuaties in de begroting tegen te gaan. Het bedrag boven het maximum kan vrijvalllen |
Naam |
Egalisatiereserve openbare speelplekken (26) |
Soort |
Bestemmingsreserve |
Programma |
8 – Sport, cultuur en recreatie |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 20.000 |
Budgethouder |
Hoofd Afdeling Ruimtelijke ontwikkelingen en Vastgoed |
Portefeuille |
Speeltuinen en openbare speelgelegenheden |
Functie reserve / voorziening |
Egalisatiefunctie |
Doel van de reserve |
Schommelingen in de exploitatie voorkomen agv calamiteiten |
Gewenste minimumomvang |
€ 10.000 |
Indicatie maximumomvang |
€ 20.000 |
Motivering |
Schommelingen voorkomen t.g.v calamiteiten (vastgesteld door de Raad bij de programmarekening 2014) Gezien de nieuwe P&C-cyclus is deze reserve ten behoeve van calamiteiten niet meer noodzakelijk en kan vrijvallen. |
Naam |
Reserve Knelpunten Verenigingen (27) |
Soort |
Bestemmingsreserve |
Programma |
3 - Brunssum, een levendige stad |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 236.405 |
Budgethouder |
Hoofd Afdeling Ruimtelijke ontwikkelingen en Vastgoed |
Portefeuille |
Verenigingen |
Functie reserve / voorziening |
Bestedingsfunctie |
Doel van de reserve |
Knelpunten in accommodaties van de plaatselijke verenigingen oplossen |
Gewenste minimumomvang |
N.v.t. |
Indicatie maximumomvang |
N.v.t. |
Motivering |
Via de Perpectiefnota 2017 is besloten de Bestemmingsreserve Knelpunten Verenigingen in te stellen en deze te voeden vanuit de Algemene Reserve. Op basis van een brede inventarisatie (aantal en leeftijd accommodaties in eigendom/beheer / exploitatie bij gemeente, de publiekmaatschappelijke activiteiten die er plaatsvinden, het huidige gebruik en de spreiding over de 5 wijken) zullen de resterende gelden hiervoor worden ingezet. |
Naam |
Reserve Bomenfonds (28) |
Soort |
Bestemmingsreserve |
Programma |
8 – Sport, cultuur en recreatie |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 94.193 |
Budgethouder |
Hoofd Afdeling Ruimtelijke ontwikkelingen en Vastgoed |
Portefeuille |
Ruimtelijke Ordening |
Functie reserve / voorziening |
Bestedingsfunctie |
Doel van de reserve |
Onderhoud beeldbepalende bomen particulieren. |
Gewenste minimumomvang |
€ 122.500 |
Indicatie maximumomvang |
N.v.t. |
Motivering |
Het Bomenfonds wordt gevoed door een jaarlijkse bijdrage (€ 75) van de boom-eigenaar en een jaarlijkse gemeentelijke storting ad € 75 per boom. Omdat het aantal deelnemers achterblijft bij de prognoses, is door de gemeente in de eerste jaren meer in het Bomenfonds gestort dan in de praktijk noodzakelijk was. Daarom is de gemeentelijke bijdrage ook stopgezet. Indien er van gemeentezijde de komende 10 jaar geen stortingen meer worden gedaan, dan dient voor het dekken van de onderhoudskosten over deze periode een bedrag van € 25.000 in de reserve aanwezig te zijn. Voorts omvat de reserve nog een storting van ca. € 10.000 (afkoop herplantverplichting door derden), voor welk bedrag de gemeente nog verplicht is een herplant uit te voeren. Om eventuele nieuwe aanmeldingen te kunnen opvangen, wordt € 5.000 geraamd. Het beheer en sanering van de beeldbepalende bomen in particuliere tuinen binnen Beschermd Dorpsgezicht Mijnkoloniën Brunssum, zal indien iedere particulier die daarvoor in aanmerking komt zijn boom door de gemeente laten saneren. Dit zal een budget van maximaal een 33 x € 2.500,00 = € 82.500,00 met zich meebrengen. Om de komende 10 jaar aan de verplichtingen te kunnen blijven voldoen, moet daarom nu minimaal een bedrag van € 122.500 in het fonds aanwezig zijn. Voorts wordt dit fonds wel jaarlijks met de particuliere bijdragen aangevuld. |
Naam |
Egalisatiereserve MIP groen (29) |
Soort |
Bestemmingsreserve |
Programma |
8 – Sport, cultuur en recreatie |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 488.350 |
Budgethouder |
Hoofd Afdeling Openbare Ruimte |
Portefeuille |
Openbare Werken, inclusief verkeer |
Functie reserve / voorziening |
Egalisatiefunctie |
Doel van de reserve |
Egalisatie van kosten inzake onderhoud MIP. |
Gewenste minimumomvang |
N.v.t. |
Indicatie maximumomvang |
N.v.t. |
Motivering |
Reservering voor schommelingen in de begroting te vermijden. Er wordt voldaan aan de voorwaarde dat er een actueel meerjarenperspectief aan ten grondslag ligt. |
Naam |
Reserve PALET (30) |
Soort |
Bestemmingsreserve |
Programma |
9 Milieu |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 360.616 |
Budgethouder |
Hoofd Afdeling Ruimtelijke ontwikkelingen en Vastgoed |
Portefeuille |
Duurzaamheid en milieubeleid (PALET) |
Functie reserve / voorziening |
Bestedingsfunctie |
Doel van de reserve |
Ter financiering van investeringen passende binnen het Uitvoeringsprogramma PALET 2016-2020. |
Gewenste minimumomvang |
N.v.t |
Indicatie maximumomvang |
€ 500.000 |
Motivering |
Raadsbesluit van 12 juli 2016; BBV 652194 Projecten die niet ten laste van het structurele werkbudget komen en overige projecten kunnen na goedkeuring door de gemeenteraad ten laste van deze reserve worden gebracht. |
Naam |
Egalisatiereserve verwijdering asbest (31) |
Soort |
Bestemmingsreserve |
Programma |
9 – Milieu |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 30.000 |
Budgethouder |
Hoofd Afdeling Bestuurszaken |
Portefeuille |
Openbare Orde en Veiligheid |
Functie reserve / voorziening |
Bestedingsfunctie |
Doel van de reserve |
Dekking eventuele toekomstige asbestverwijderingen. |
Gewenste minimumomvang |
N.v.t. |
Indicatie maximumomvang |
€ 30.000 |
Motivering |
Gezien de nieuwe P&C-cyclus is deze reserve ten behoeve van calamiteiten niet meer noodzakelijk en kan vrijvallen ten gunste van de algemene reserve. Er wordt niet voldaan aan de voorwaarde dat er een actueel meerjarenperspectief aan ten grondslag ligt. |
Naam |
Reserve economische ontwikkelingen (32) |
Soort |
Bestemmingsreserve |
Programma |
10 – Economie en toerisme |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 186.175 |
Budgethouder |
Hoofd Afdeling Ruimtelijke ontwikkelingen en Vastgoed |
Portefeuille |
Economie & werkgelegenheid |
Functie reserve / voorziening |
Bestedingsfunctie |
Doel van de reserve |
Stimuleren van economische bedrijvigheid en economische ontwikkelingen. |
Gewenste minimumomvang |
N.v.t. |
Indicatie maximumomvang |
N.v.t. |
Motivering |
Reserve ten behoeve van investeringen op het gebied van economische structuurversterking, acquisitie, herstructurering van werklocaties en activiteiten ter bevordering van werkgelegenheid. |
Naam |
Reserve Werkkapitaal Oostflankontwikkeling (33) |
Soort |
Bestemmingsreserve |
Programma |
10 Economie en toerisme |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 196.414 |
Budgethouder |
Hoofd Afdeling Ruimtelijke ontwikkelingen en Vastgoed |
Portefeuille |
Project Oostflank incl. grondzaken |
Functie reserve / voorziening |
Bestedingsfunctie |
Doel van de reserve |
Werkkapitaal voor de gebiedsontwikkeling Oostflank verdeeld over meerdere jaarschijven. Restanten worden jaarlijks overgeheveld naar volgend dienstjaar. Het betreft voorbereidende onderzoeken (R.O., milieu, bestemmingsplannen), maatregelen in het kader van de noodzakelijke herstructurering, potentiële verwervingen van gronden en vastgoed, projectmanagement. Het budget wordt ingezet als cofinanciering voor de verkrijging van derdengelden (o.a. Parkstad, provincie Limburg, IBA). |
Gewenste minimumomvang |
N.v.t. |
Indicatie maximumomvang |
N.v.t. |
Motivering |
Dit werkkapitaal is ingesteld door de raad bij besluit van 02 december 2015. |
Naam |
Reserve VVV / wandel- en fietsstructuren (34) |
Soort |
Bestemmingsreserve |
Programma |
7 Verkeer, vervoer en waterstaat |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 18.190 |
Budgethouder |
Hoofd Afdeling Ruimtelijke ontwikkelingen en Vastgoed |
Portefeuille |
Openbare Werken, inclusief verkeer |
Functie reserve / voorziening |
Bestedingsfunctie |
Doel van de reserve |
Wordt ingezet bij verdere ontwikkeling toeristische infrastructuur (wandelnetwerk, toeristische bewegwijzering Buitenring) |
Gewenste minimumomvang |
Betreft restantbudget |
Indicatie maximumomvang |
N.v.t. |
Motivering |
Deze reserve wordt ingezet bij verdere ontwikkeling toeristische infrastructuur |
Naam |
Reserve Investeringsfonds 2015 (35) |
Soort |
Bestemmingsreserve |
Programma |
11 – Volkshuisvesting en RO |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 0 |
Budgethouder |
Hoofd Afdeling Ruimtelijke ontwikkelingen en Vastgoed |
Portefeuille |
Masterplan Treebeek |
Functie reserve / voorziening |
Bestedingsfunctie |
Doel van de reserve |
T.b.v. investeringen in de Gemeente Brunssum. |
Gewenste minimumomvang |
N.v.t. |
Indicatie maximumomvang |
N.v.t. |
Motivering |
Het restant is bestemd voor Maatschappelijke voorziening Treebeek. Via de 2e bestuursrapportage wordt dit vewerkt. Daarna is de reserve leeg en kan vervallen. |
Naam |
Reserve bovenwijkse voorziening (36) |
Soort |
Bestemmingsreserve |
Programma |
11 – Volkshuisvesting en RO |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 177.809 |
Budgethouder |
Hoofd Afdeling Ruimtelijke ontwikkelingen en Vastgoed |
Portefeuille |
Grondzaken |
Functie reserve / voorziening |
Bestedingsfunctie |
Doel van de reserve |
Financiering van bovenwijkse voorzieningen |
Gewenste minimumomvang |
N.v.t. |
Indicatie maximumomvang |
N.v.t. |
Motivering |
Van alle grond/commerciële ruimte/woningen die verkocht wordt (aangegeven in m2, m2 Bruto-Vloer Oppervlakte of woningaantallen) wordt een vast bedrag gestort ten gunste van deze reserve voor financiering van bovenwijkse voorzieningen (bijv. openbare parken, speelplaatsen en musea). |
Naam |
Reserve Calamiteitenfonds Mijnschade Brunssum (37) |
Soort |
Bestemmingsreserve |
Programma |
11 Volksgezondheid en RO |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 36.200 |
Budgethouder |
Hoofd Afdeling Publieksdiensten |
Portefeuille |
Volkshuisvesting |
Functie reserve / voorziening |
Bestedingsfunctie |
Doel van de reserve |
Reserve om herstelkosten mijnschade (voor het gemeentelijk) aandeel te kunnen uitkeren, indien hier aanspraak op wordt gemaakt door de Stichting Calamiteitenfonds Mijnschade Limburg. |
Gewenste minimumomvang |
N.v.t. |
Indicatie maximumomvang |
€ 36.200 |
Motivering |
Op initiatief van de Minister van Economische zaken, waaronder het Staatstoezicht op de Mijnen ressorteert, de Provincie Limburg en de gemeenten waar in het verleden steenkoolwinning heeft plaatsgevonden, is een Calamiteitenfonds ter grootte van 2 miljoen Euro ingesteld. Met dit fonds kunnen zgn ‘schrijnende’, dat zijn die gevallen waar de veiligheid van wonen voor burgers in het geding is, worden gecompenseerd voor herstel van mijnschade aan hun woningen. Dit alles in afwachting van een definitieve schaderegeling. De minister heeft hiervoor 1 miljoen euro ter beschikking gesteld onder de voorwaarde dat ook de andere partijen 1 miljoen bijdragen. De vroegere mijngemeenten en de Provincie Limburg zijn overeengekomen dat de Provincie een half miljoen euro voor haar rekening neemt en de betreffende gemeenten na rato van hun inwoneraantal ook een half miljoen euro (peildatum 31 maart 2015). |
Naam |
Herstructureringsreserve (38) |
Soort |
Bestemmingsreserve |
Programma |
Volkhuisvesting en RO |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 184.674 |
Budgethouder |
Hoofd Afdeling Ruimtelijke ontwikkelingen en Vastgoed |
Portefeuille |
Ruimtelijke Ordening |
Functie reserve / voorziening |
Bestedingsfunctie |
Doel van de reserve |
Verbetering van de leefbaarheid in de wijken. Uitgaven alleen in overleg met Weller. |
Gewenste minimumomvang |
N.v.t. |
Indicatie maximumomvang |
N.v.t. |
Motivering |
Dit geld wordt in overleg met Weller ingezet. |
Naam |
Nieuw: Reserve Aardgavrije wijken (39) |
Soort |
Bestemmingsreserve |
Programma |
Volkhuisvesting en RO |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 3.038.404 |
Budgethouder |
Hoofd Afdeling Ruimtelijke ontwikkelingen en Vastgoed |
Portefeuille |
Ruimtelijke Ordening |
Functie reserve / voorziening |
Bestedingsfunctie |
Doel van de reserve |
Uitgaven in het kader van de Aardgasvrije wijken te kunnen doen. |
Gewenste minimumomvang |
N.v.t. |
Indicatie maximumomvang |
Het ontvangen bedrag aan rijksgelden |
Motivering |
Via de decembercirculaire 2018 heeft Brunssum € 3.038.404 ontvangen in het kader van de 1e tranche Aardgasvrije wijken. Brunssum is een van de 27 grootschalige proeftuinen in het kader van het Programma Aardgasvrije Wijken. Deze gemeenten ontvangen een rijksbijdrage voor het aardgasvrij maken van een bestaande wijk. In de proeftuin leren gemeenten samen met bewoners en belanghebbenden hoe een bestaande wijk van het gas kan worden gehaald. De tweede tranche zal worden opgenomen in de septembercirculaire 2019. Via deze reserve worden de ontvangen rijksgelden apart gehouden om te kunnen besteden aan het doel. |
Nr en Naam |
Nieuw: Algemene Reserve Grondexploitatie (40) |
Soort |
Bestemmingsreserve |
Programma |
11 – Volkshuisvesting en RO |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 0 |
Budgethouder |
Hoofd Afdeling Ruimtelijke ontwikkelingen en Vastgoed |
Portefeuille |
Grondzaken |
Functie reserve / voorziening |
Bufferfunctie |
Doel van de reserve |
De Reserve Grondbedrijf heeft een bufferfunctie voor het opvangen van risico’s en resultaten van grondexploitaties binnen het Grondbedrijf. |
Gewenste minimumomvang |
Het college streeft naar een weerstandsratio van de grondexploitaties tussen 1 en 1,4. Indien de weerstandsratio zich buiten deze bandbreedte begeeft, kan het college bij de behandeling van de jaarstukken een voorstel aan de raad aanbieden voor verrekening van de Algemene reserve en de Reserve Grondbedrijf. De reserve wordt gevoed met positieve resultaten van de grondexploitatie. |
Indicatie maximumomvang |
Zie hierboven |
Motivering |
Bufferfunctie voor het opvangen van risico’s en resultaten van grondexploitaties binnen het Grondbedrijf. |
Naam |
Reserve Risico lening Atrium (Zuyderland) (41) |
Soort |
Bestemmingsreserve |
Programma |
12 - Algemene Dekkingsmiddelen |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 222.513 |
Budgethouder |
Hoofd Afdeling Financiën en Control |
Portefeuille |
Financiën |
Functie reserve / voorziening |
Bestedingsfunctie |
Doel van de reserve |
Risico opvangen betreffende aflossen lening verstrekt aan het Atrium. |
Gewenste minimumomvang |
N.v.t. |
Indicatie maximumomvang |
€ 885.000 |
Rentetoerekening / bestemming |
De rente wordt toegevoegd aan de reserve. |
Motivering |
Bij Raadsbesluit van 21 september 2011 werd besloten om aan het Atrium MC/Zuyderland een achtergestelde lening te verstrekken. Een achter gestelde lening verstrekken brengt risico’s met zich mee. Gedurende de looptijd van de lening (12 jaar) blijft het risico bestaan van niet terugbetaling van zowel rentelasten en aflossing. Tevens betekent een achtergestelde lening dat de gemeente bij een faillissement pas zijn geld kan terugkrijgen als alle andere schuldeisers zijn betaald. Ofschoon het risico beperkt is, werd deze reserve ingesteld ter dekking van een deel van het uitgeleende bedrag. De jaarlijkse toevoeging bedraagt € 30.975. Mocht in het jaar 2022 de lening conform geldleningsovereenkomst door het Atrium MC/Zuyderland worden terugbetaald, kan het alsdan in deze reserve aanwezige bedrag vrijvallen ten gunste van de algemene reserve. |
Naam |
Reserve Belegde Essentgelden (42) |
Soort |
Bestemmingsreserve |
Programma |
12 - Algemene Dekkingsmiddelen |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 1.779.440 |
Budgethouder |
Hoofd Afdeling Financiën en Control |
Portefeuille |
Financiën |
Functie reserve / voorziening |
Bufferfunctie |
Doel van de reserve |
Opvangen exploitatie tekort a.g.v. het wegvallen van dividendopbrengsten Essent. |
Gewenste minimumomvang |
N.v.t. |
Indicatie maximumomvang |
€ 0 |
Motivering |
De beleggingen c.q. geldleningen zijn allen terugontvangen en de reserve kan dan ook vervallen en toegevoegd worden aan de algemene reserve. |
Naam |
Reserve Parkeerfonds (43) |
Soort |
Bestemmingsreserve |
Programma |
7 – Verkeer, vervoer en waterstaat |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 0 |
Budgethouder |
Hoofd Afdeling Ruimtelijke ontwikkelingen en Vastgoed |
Portefeuille |
Openbare Werken, inclusief verkeer / Ruimtelijke Ordening |
Functie reserve / voorziening |
Bestedingsfunctie |
Doel van de reserve |
Aanleg van compenserende parkeergelegenheid binnen een straal van 750 meter (gemeten vanaf het bouwwerk) binnen het Bestemmingsplan Centrum. |
Gewenste minimumomvang |
€ 0 |
Indicatie maximumomvang |
N.v.t. |
Motivering |
Dit fonds is ingesteld door de Raad op 7 november 2006 (Gemeenteblad 2006, nr. 1) met als doel bouwontwikkelingen mogelijk te maken waarbij niet in de vereiste parkeerruimte (bestemmingsplannorm) voorzien kan worden. Het Parkeerfonds wordt gevoed door bijdragen van de ontwikkelaar voor compenserende parkeergelegenheid in het Bestemmingsplan Centrum. Er is tot nu toe geen gebruik gemaakt van het fonds en derhalve zijn nog geen bijdragen in het parkeerfonds gestort. |
BESTEMMINGSRESERVES TER DEKKING VAN KAPITAALLASTEN
Voor alle reserves ter dekking van kapitaallasten geldt dat zij een bestedingsfunctie hebben en het doel is de financiering van de kapitaallasten. Het gewenste minimum- en maximumomvang is gelijk aan de boekwaarde van de investering. De rente wordt toegevoegd aan de reserve.
Gezien bovenstaande wordt voor dezer reserves een verkort sjabloon gebruikt.
Naam |
Reserve renovatie Hoogbouw |
Soort |
Bestemmingsreserve |
Programma |
1 – Bestuur en ondersteuning |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 1.184.368 |
Budgethouder |
Hoofd Afdeling Ruimtelijke ontwikkelingen en Vastgoed |
Portefeuille |
Eigendommen |
Naam |
Reserve huisvesting Scouting Willibrordus |
Soort |
Bestemmingsreserve |
Programma |
06 – Wijkger. werken, integr., particip. |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 150.517 |
Budgethouder |
Hoofd Afdeling Ruimtelijke ontwikkelingen en Vastgoed |
Portefeuille |
Verenigingen |
Naam |
Reserve Brede School Langeberg |
Soort |
Bestemmingsreserve |
Programma |
5 – Onderwijs en educatie |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 1.990.923 |
Budgethouder |
Hoofd Afdeling Ruimtelijke ontwikkelingen en Vastgoed |
Portefeuille |
Onderwijs incl. scholen BMV’s |
Naam |
Reserve Brede School Treebeek |
Soort |
Bestemmingsreserve |
Programma |
5 – Onderwijs en educatie |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 665.796 |
Budgethouder |
Hoofd Afdeling Ruimtelijke ontwikkelingen en Vastgoed |
Portefeuille |
Onderwijs incl. scholen BMV’s |
Naam |
Nieuw: Reserve Maatschappelijke voorziening Treebeek |
Soort |
Bestemmingsreserve |
Programma |
05 – Onderwijs en educatie |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 2.150.000 |
Budgethouder |
Hoofd Afdeling Ruimtelijke ontwikkelingen en Vastgoed |
Portefeuille |
Onderwijs incl. scholen BMV’s |
Naam |
Reserve Brede School Centrum |
Soort |
Bestemmingsreserve |
Programma |
5 – Onderwijs en educatie |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 541.800 |
Budgethouder |
Hoofd Afdeling Ruimtelijke ontwikkelingen en Vastgoed |
Portefeuille |
Onderwijs incl. scholen BMV’s |
Naam |
Reserve gemeenschapshuis Klaver 4 |
Soort |
Bestemmingsreserve |
Programma |
6 – Wijkger. werken, integr., particip |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 28.830 |
Budgethouder |
Hoofd Afdeling Ruimtelijke ontwikkelingen en Vastgoed |
Portefeuille |
Gemeenschapshuizen |
Naam |
Reserve Nieuwbouw Brikke-Oave |
Soort |
Bestemmingsreserve |
Programma |
6 – Wijkger. werken, integr., particip. |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 891.948 |
Budgethouder |
Hoofd Afdeling Ruimtelijke ontwikkelingen en Vastgoed |
Portefeuille |
Gemeenschapshuizen |
Naam |
Reserve rotonden Emmaweg |
Soort |
Bestemmingsreserve |
Programma |
7 – Verkeer,vervoer en waterstaat |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 326.316 |
Budgethouder |
Hoofd Afdeling Openbare Ruimte |
Portefeuille |
Openbare Werken, inclusief verkeer |
Naam |
Reserve aanpassen bushaltes |
Soort |
Bestemmingsreserve |
Programma |
7 – Verkeer,vervoer en waterstaat |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 63.335 |
Budgethouder |
Hoofd Afdeling Openbare Ruimte |
Portefeuille |
Openbare Werken, inclusief verkeer |
Naam |
Reserve Verlichtingsplan Lindeplein |
Soort |
Bestemmingsreserve |
Programma |
7 – Verkeer,vervoer en waterstaat |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 160.000 |
Budgethouder |
Hoofd Afdeling Openbare Ruimte |
Portefeuille |
Openbare Werken, inclusief verkeer |
Naam |
Reserve parkeerplaats Schinvelderstraat |
Soort |
Bestemmingsreserve |
Programma |
7 – Verkeer,vervoer en waterstaat |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 22.667 |
Budgethouder |
Hoofd Afdeling Openbare Ruimte |
Portefeuille |
Openbare Werken, inclusief verkeer |
Naam |
Reserve renovatie Muziekbuurt |
Soort |
Bestemmingsreserve |
Programma |
Bestemmingsreserve |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 886.666 |
Budgethouder |
Hoofd Afdeling Openbare Ruimte |
Portefeuille |
Openbare Werken, inclusief verkeer |
|
Naam |
Reserve All Weatherbanen LTCB |
Soort |
Bestemmingsreserve |
Programma |
8 – Sport, cultuur en recreatie |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 52.800 |
Budgethouder |
Hoofd Afdeling Ruimtelijke ontwikkelingen en Vastgoed |
Portefeuille |
Sport en evenementen |
Naam |
Reserve kleedlokalen VV de Leeuw |
Soort |
Bestemmingsreserve |
Programma |
8 – Sport, cultuur en recreatie |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 80.029 |
Budgethouder |
Hoofd Afdeling Ruimtelijke ontwikkelingen en Vastgoed |
Portefeuille |
Sport en evenementen |
Naam |
Reserve Kunstgrasveld SV Brunssum |
Soort |
Bestemmingsreserve |
Programma |
8 – Sport, cultuur en recreatie |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 150.000 |
Budgethouder |
Hoofd Afdeling Ruimtelijke ontwikkelingen en Vastgoed |
Portefeuille |
Sport en evenementen |
Naam |
Reserve Accommodatie SV Langeberg |
Soort |
Bestemmingsreserve |
Programma |
8 – Sport, cultuur en recreatie |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 1.178.760 |
Budgethouder |
Hoofd Afdeling Ruimtelijke ontwikkelingen en Vastgoed |
Portefeuille |
Sport en evenementen |
|
Naam |
Reserve BSV-Limburgia accommodatie |
Soort |
Bestemmingsreserve |
Programma |
8 – Sport, cultuur en recreatie |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 374.781 |
Budgethouder |
Hoofd Afdeling Ruimtelijke ontwikkelingen en Vastgoed |
Portefeuille |
Sport en evenementen |
Naam |
Reserve Accommodatie Ir. De Katstraat TTV |
Soort |
Bestemmingsreserve |
Programma |
8 – Sport, cultuur en recreatie |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 126.860 |
Budgethouder |
Hoofd Afdeling Ruimtelijke ontwikkelingen en Vastgoed |
Portefeuille |
Sport en evenementen |
Naam |
Reserve opwaardering Pompgebouwen |
Soort |
Bestemmingsreserve |
Programma |
8 – Sport, cultuur en recreatie |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 226.342 |
Budgethouder |
Hoofd Afdeling Ruimtelijke ontwikkelingen en Vastgoed |
Portefeuille |
Eigendommen |
Naam |
Reserve huisvesting Robin Hood |
Soort |
Bestemmingsreserve |
Programma |
8 – Sport, cultuur en recreatie |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 123.525 |
Budgethouder |
Hoofd Afdeling Ruimtelijke ontwikkelingen en Vastgoed |
Portefeuille |
Sport en evenementen |
Naam |
Reserve SV De Leeuw kunstgrasveld (Toplaag) |
Soort |
Bestemmingsreserve |
Programma |
8 – Sport, cultuur en recreatie |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 259.559 |
Budgethouder |
Hoofd Afdeling Ruimtelijke ontwikkelingen en Vastgoed |
Portefeuille |
Sport en evenementen |
Naam |
Reserve SV Langeberg kunstgrasveld (Toplaag) |
Soort |
Bestemmingsreserve |
Programma |
8 – Sport, cultuur en recreatie |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 259.559 |
Budgethouder |
Hoofd Afdeling Ruimtelijke ontwikkelingen en Vastgoed |
Portefeuille |
Sport en evenementen |
VOORZIENINGEN
Naam |
Voorziening Beëindigingsovereenkomst |
Soort |
Voorziening |
Programma |
1 – Bestuur en ondersteuning |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 36.369 |
Budgethouder |
Hoofd Afdeling Bestuurszaken |
Portefeuille |
Financiën |
Functie reserve / voorziening |
Afdekking verplichtingen |
Doel van de voorziening |
Dekking van de kosten van de beëindigingsovereenkomst. |
Motivering |
Via de jaarrekening 2013 is de voorziening gevormd ter dekking van de kosten inzake WW voormalig personeel voor de jaren 2014 t/m 2018. Door ziekte is de WW tijdelijk gestopt, waardoor de looptijd nu eindigt in 2019. Het oorspronkelijk bedrag was € 278.700. De kosten in 2014 t/m 2018 zijn in mindering gebracht op het saldo. Het restant bedrag is toereikend voor de verplichting in 2019. |
Naam |
Voorziening wachtgelden B&W |
Soort |
Voorziening |
Programma |
1 – Bestuur en ondersteuning |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 38.726 |
Budgethouder |
Hoofd Afdeling Bestuurszaken |
Portefeuille |
Financiën |
Functie reserve / voorziening |
Afdekking verplichtingen |
Doel van de voorziening |
Dekking van de kosten van de wachtgelden van voormalige collegeleden |
Rentetoerekening / bestemming |
Geen rentetoerekening |
Motivering |
Deze voorziening, ingesteld via de jaarrekening 2018, is bedoeld ter afdekking van de toekomstig te betalen wachtgelden van voormalige collegeleden. Bij komende collegevormingen zal de eventuele wachtgeldverplichting gestort worden in deze voorziening. |
Naam |
Voorziening groot onderhoud gemeentelijke gebouwen |
Soort |
Voorziening |
Programma |
1 – Bestuur en ondersteuning |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 739.892 |
Budgethouder |
Hoofd Afdeling Openbare Ruimte |
Portefeuille |
Eigendommen |
Functie reserve / voorziening |
Afdekking risico |
Doel van de voorziening |
Dekking van het onafwendbare risico van de kosten van groot onderhoud aan gemeentelijke gebouwen |
Motivering |
Ter dekking van de noodzakelijke kosten in het kader van groot onderhoud, klachten en onderhoudscontracten |
Naam |
Voorziening oninbare kredieten KBL |
Soort |
Voorziening |
Programma |
3 – Sociaal Domein |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 15.960 |
Budgethouder |
Hoofd Afdeling Maatschappelijke Ontwikkelingen |
Portefeuille |
Kredietbank |
Functie reserve / voorziening |
Afdekking risico |
Doel van de voorziening |
Dekking van de kosten inzake de door de KBL als oninbaar afgeboekte kredieten. |
Motivering |
Zie doel |
Naam |
Voorziening groot onderhoud BMV-Oost |
Soort |
Voorziening |
Programma |
5 – Onderwijs en educatie |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 473.562 |
Budgethouder |
Hoofd Afdeling Ruimtelijke ontwikkelingen en Vastgoed |
Portefeuille |
Onderwijs incl. scholen BMV’s |
Functie reserve / voorziening |
Afdekking risico |
Doel van de voorziening |
Dekking van het onafwendbare risico van de kosten van groot onderhoud aan de BMV-Oost |
Motivering |
Deze voorziening is bedoeld voor onderhoudszaken met een normale cyclus van meer dan ca. 12 jaar. Als voorbeeld kan gedacht worden aan vervanging van daken of installaties. Op grond van de opgestelde onderhoudsplanningen is het noodzakelijke onderhoud voor deze voorziening af te dekken |
Naam |
Voorziening groot onderhoud BMV-Zuid |
Soort |
Voorziening |
Programma |
5 – Onderwijs en educatie |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 97.702 |
Budgethouder |
Hoofd Afdeling Ruimtelijke ontwikkelingen en Vastgoed |
Portefeuille |
Onderwijs incl. scholen BMV’s |
Functie reserve / voorziening |
Afdekking risico |
Doel van de voorziening |
Dekking van het onafwendbare risico van de kosten van groot onderhoud aan de BMV-Zuid |
Motivering |
Deze voorziening is bedoeld voor onderhoudszaken met een normale cyclus van meer dan ca. 12 jaar. Als voorbeeld kan gedacht worden aan vervanging van daken of installaties. Op grond van de opgestelde onderhoudsplanningen is het noodzakelijke onderhoud voor deze voorziening af te dekken |
Naam |
Voorziening groot onderhoud Brede School Treebeek |
Soort |
Voorziening |
Programma |
5 – Onderwijs en educatie |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 173.064 |
Budgethouder |
Hoofd Afdeling Ruimtelijke ontwikkelingen en Vastgoed |
Portefeuille |
Onderwijs incl. scholen BMV’s |
Functie reserve / voorziening |
Afdekking risico |
Doel van de voorziening |
Dekking van het onafwendbare risico van de kosten van groot onderhoud aan de Brede School Treebeek |
Motivering |
Deze voorziening is bedoeld voor onderhoudszaken met een normale cyclus van meer dan ca. 12 jaar. Als voorbeeld kan gedacht worden aan vervanging van daken of installaties. Op grond van de opgestelde onderhoudsplanningen is het noodzakelijke onderhoud voor deze voorziening af te dekken |
Naam |
Voorziening groot onderhoud Brede School Centrum |
Soort |
Voorziening |
Programma |
5 – Onderwijs en educatie |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 134.184 |
Budgethouder |
Hoofd Afdeling Ruimtelijke ontwikkelingen en Vastgoed |
Portefeuille |
Onderwijs incl. scholen BMV’s |
Functie reserve / voorziening |
Afdekking risico |
Doel van de voorziening |
Dekking van het onafwendbare risico van de kosten van groot onderhoud aan de Brede School Centrum |
Motivering |
Deze voorziening is bedoeld voor onderhoudszaken met een normale cyclus van meer dan ca. 12 jaar. Als voorbeeld kan gedacht worden aan vervanging van daken of installaties. Op grond van de opgestelde onderhoudsplanningen is het noodzakelijke onderhoud voor deze voorziening af te dekken |
Naam |
Voorziening groot onderhoud Sporthal Treebeek |
Soort |
Voorziening |
Programma |
5 – Onderwijs en educatie |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 42.109 |
Budgethouder |
Hoofd Afdeling Ruimtelijke ontwikkelingen en Vastgoed |
Portefeuille |
Onderwijs incl. scholen BMV’s |
Functie reserve / voorziening |
Afdekking risico |
Doel van de voorziening |
Dekking van het onafwendbare risico van de kosten van groot onderhoud aan de Sporthal Treebeek |
Motivering |
Deze voorziening is bedoeld voor onderhoudszaken met een normale cyclus van meer dan ca. 12 jaar. Als voorbeeld kan gedacht worden aan vervanging van daken of installaties. Op grond van de opgestelde onderhoudsplanningen is het noodzakelijke onderhoud voor deze voorziening af te dekken |
Naam |
Voorziening wachtgelden SMK |
Soort |
Voorziening |
Programma |
8 – Sport, cultuur en recreatie |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 10.333 |
Budgethouder |
Hoofd afdeling Maatschappelijke Ontwikkeling |
Portefeuille |
Muziekschool |
Functie reserve / voorziening |
Afdekking risico |
Doel van de voorziening |
Dekking van de kosten van de wachtgelden SMK |
Rentetoerekening / bestemming |
Geen rentetoerekening |
Motivering |
Deze voorziening is bedoeld ter afdekking van de toekomstig te betalen wachtgelden van het SMK |
Naam |
Voorziening Afval compartiment |
Soort |
Voorziening |
Programma |
9 – Milieu |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 327.329 |
Budgethouder |
Hoofd Afdeling Ruimtelijke ontwikkelingen en Vastgoed |
Portefeuille |
Afval |
Functie reserve / voorziening |
Afdekking risico |
Doel van de voorziening |
Egaliseren van het Afvalstoffentarief |
Motivering |
Het tarief wordt voorafgaand aan het begrotingsjaar vastgesteld. Ontwikkelingen na het vaststellen van het tarief worden opgevangen middels deze voorziening. De hoogte van deze voorziening wordt betrokken bij het vaststellen van toekomstige tarieven. |
Naam |
Voorziening Riool-compartiment investeringen |
Soort |
Voorziening |
Programma |
9 – Milieu |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 2.355.428 |
Budgethouder |
Hoofd Afdeling Openbare Ruimte |
Portefeuille |
Milieu: bodemzorg en asbest |
Functie reserve / voorziening |
Afdekking risico |
Doel van de voorziening |
Voorziening voor toekomstige investeringen |
Motivering |
De bestemming van de gelden in deze voorziening is vastgelegd in het door de Raad geaccordeerde MIP Openbare Ruimte. Deze voorziening en ook de Voorziening Riolering egalisatie tarieven/ onderhoud zijn door uitstel van gecombineerde werken in boven- en ondergrondse infrastructuur (bezuinigingen op MIP-wegen) iets opgelopen. |
Naam |
Voorziening Riolering egalisatie tarieven / onderhoud |
Soort |
Voorziening |
Programma |
9 – Milieu |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 65.324 |
Budgethouder |
Hoofd Afdeling Openbare Ruimte |
Portefeuille |
Milieu: bodemzorg en asbest |
Functie reserve / voorziening |
Afdekking risico |
Doel van de voorziening |
Voorziening voor onvoorziene overschrijdingen van lopende projecten. |
Motivering |
De bestemming van de gelden in deze voorziening is vastgelegd in het door de Raad geaccordeerde MIP Openbare Ruimte. Deze voorzieningen en ook de Voorziening Riool-compartiment investeringen zijn door uitstel van gecombineerde werken in boven- en ondergrondse infrastructuur (bezuinigingen op MIP-wegen) iets opgelopen. |
Naam |
Voorziening afwikkeling GBRD |
Soort |
Voorziening |
Programma |
12 - Algemene Dekkingsmiddelen |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 0 |
Budgethouder |
Hoofd Afdeling Financiën en Control |
Portefeuille |
Financiën |
Functie reserve / voorziening |
Afdekking risico |
Doel van de voorziening |
Dekking van de kosten van de afwikkeling GBRD. |
Motivering |
Het natuurlijk verloop van het voormalig personeel GBRD (dat overgenomen is door de BsGW) is achtergebleven bij de in 2013 opstelde raming. Hierdoor komt een bedrag ten laste van de ex-GBRD-gemeenten. Via de jaarrekening 2016 is hiervoor deze voorziening gevormd voor het oorspronkelijke bedrag ad € 150.000. De kosten in 2017 en 2018 zijn in mindering gebracht op het saldo. Momenteel zijn we in afwachting van de eindafrekening. Na afwikkeling van deze afrekening kan het eventuele restant bedrag vrijvallen. |
VOORZIENINGEN TER CORRECTIE VAN VOORRAAD GRONDEN EN DEBITEUREN
Deze voorzieningen niet afzonderlijk zichtbaar op de passivazijde van de balans. Deze worden in mindering gebracht op de betreffende post aan de activazijde. Deze voorzieningen worden niet opgenomen in het overzicht van reserves en voorzieningen dat wordt opgenomen in de begroting.
Naam |
Voorziening oninbare verhaalsdebiteuren Soza |
Soort |
Voorziening |
Programma |
3 – Sociaal Domein |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 733.680 |
Budgethouder |
Hoofd Afdeling Maatschappelijke Ontwikkelingen |
Portefeuille |
ISD BOL |
Functie reserve / voorziening |
Afdekking risico |
Doel van de voorziening |
Dekking van de kosten van de mogelijke afboeking van de verhaalsdebiteuren sociale zaken (ISD-BOL). |
Motivering |
Deze voorziening is gevormd voor het bedrag van openstaande verhaalsdebiteuren socialde zaken (ISD-BOL) per 31 december 2018 waarvan niet zeker is of deze ontvangen zullen worden. Minimaal jaarlijks zal de hoogte van deze voorziening worden beoordeeld bij het opstellen van de jaarrekening. Dit gebeurt op basis van informatie van de ISD-BOL. |
Naam |
Voorziening tekort toekomstige grondexploitatie |
Soort |
Voorziening |
Programma |
11 – Volkshuisvesting en RO |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 2.299.312 |
Budgethouder |
Hoofd Afdeling Ruimtelijke ontwikkelingen en Vastgoed |
Portefeuille |
Grondzaken |
Functie reserve / voorziening |
Afdekking risico |
Doel van de voorziening |
Afdekking van de lopende grondexploitaties met een tekort |
Motivering |
Bij de jaarrekening en de begroting worden alle grondexploitaties geactualiseerd. Volgens het Besluit Begroting en Verantwoording moet er een voorziening gevormd worden voor alle grondexploitaties met een tekort. Al deze tekorten samen moeten dan afgedekt worden door deze voorziening. |
Naam |
Voorziening dubieuze debiteuren Algemeen |
Soort |
Voorziening |
Programma |
12 - Algemene Dekkingsmiddelen |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 58.693 |
Budgethouder |
Hoofd Afdeling Financiën en Control |
Portefeuille |
Financiën |
Functie reserve / voorziening |
Afdekking risico |
Doel van de voorziening |
Dekking van de kosten van de mogelijke afboeking van de dubieuze gemeentelijke debiteuren. |
Motivering |
Deze voorziening is gevormd voor het bedrag van openstaande vorderingen per 31 december 2018 waarvan niet zeker is of deze ontvangen zullen worden. Minimaal jaarlijks zal de hoogte van deze voorziening worden beoordeeld bij het opstellen van de jaarrekening. |
Naam |
Voorziening dubieuze debiteuren belastingen |
Soort |
Voorziening |
Programma |
12 - Algemene Dekkingsmiddelen |
Berekende stand per 31/12/2019 |
€ 30.062 |
Budgethouder |
Hoofd Afdeling Financiën en Control |
Portefeuille |
Financiën |
Functie reserve / voorziening |
Afdekking risico |
Doel van de voorziening |
Dekking van de kosten van de mogelijke afboeking van de dubieuze gemeentelijke debiteuren. |
Motivering |
Deze voorziening is gevormd voor het bedrag van openstaande belastingvorderingen per 31 december 2018 waarvan niet zeker is of deze ontvangen zullen worden. Minimaal jaarlijks zal de hoogte van deze voorziening worden beoordeeld bij het opstellen van de jaarrekening. Dit gebeurt op basis van informative van de BsGW. |
Bijlage 2: Totaaloverzicht reserves en voorzieningen
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl