Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR645605
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR645605/1
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Beekdaelen houdende regels omtrent gegevensverstrekking basisregistratie personen (Regeling gegevensverstrekking Basisregistratie personen 2020 gemeente Beekdaelen)
Geldend van 07-11-2020 t/m heden
Intitulé
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Beekdaelen houdende regels omtrent gegevensverstrekking basisregistratie personen (Regeling gegevensverstrekking Basisregistratie personen 2020 gemeente Beekdaelen)Burgemeester en wethouders van de gemeente Beekdaelen
Het besluit is genomen, met inachtneming van:
- -
de artikelen 3.8 en 3.9 van de Wet basisregistratie personen;
- -
de Algemene Verordening Gegevensbescherming;
- -
artikel 156 Gemeentewet;
- -
de Verordening Basisregistratie Personen gemeente Beekdaelen 2019;
BESLUIT:
Besloten is om de volgende regeling vast te stellen:
Regeling gegevensverstrekking Basisregistratie Personen 2020 gemeente Beekdaelen.
Artikel 1: Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente
-
1. Met inachtneming van het besluit als bedoeld in artikel 3.2 van de Wet basisregistratie personen, kunnen gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente Beekdaelen worden verstrekt, voor zover deze organen deze nodig hebben voor de uitvoering van de hen opgedragen taken.
-
2. De verstrekkingen als bedoeld in lid 1, kunnen plaatsvinden door middel van rechtstreekse raadpleging van de Basisregistratie Personen (ad hoc verstrekkingen), door spontane verstrekkingen en selectie.
-
3. De organen van de gemeente aan wie gegevens worden verstrekt, de categorie van personen die het betreft, de gegevensset en de wijze van verstrekken zijn vermeld in bijlage 1.
Artikel 2: Verstrekkingen aan derden
-
1. Met inachtneming van het bepaalde in artikel 3, kunnen over een ingeschrevene die ingezetene is van de gemeente Beekdaelen en over een overledene die op het moment van overlijden ingezetene van de gemeente Beekdaelen was, gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan derden die werkzaamheden uitvoeren met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente.
-
2. Over een ingezetene van de gemeente Beekdaelen kunnen gegevens uit de basisregistratie worden verstrekt aan een derde, die voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingezetene wiens gegevens worden verstrekt.
-
3. De verstrekking als bedoeld in lid 1 van dit artikel vindt slechts plaats voor zover deze noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de derde en het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene niet aan de verstrekking in de weg staan.
-
4. De verstrekking als bedoeld in dit artikel kan uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.
Artikel 3: Aanwijzing gewichtige maatschappelijke belang en categorieën derden
-
1. Als werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijke belang worden aangewezen de werkzaamheden als genoemd in bijlage 2 van deze regeling.
-
2. Als categorieën van derden die de in lid 1 genoemde werkzaamheden uitvoeren, worden aangewezen de categorieën als genoemd in bijlage 2.
Artikel 4 Mandatering
De afdelingsmanager Publieksdiensten is bevoegd organisatieonderdelen/functies (in bijlage 1) en derden (in bijlage 2) toe te voegen en wijzigingen aan te brengen.
Artikel 5 Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de dag van haar bekendmaking. De regeling gegevensverstrekking BRP 2019 gemeente Beekdaelen wordt hiermee ingetrokken.
-
2. Deze regeling kan worden aangehaald als: Regeling gegevensverstrekking Basisregistratie personen 2020 gemeente Beekdaelen.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van 20 oktober 2020.
De secretaris,
Mevr. mr. N.M.A. Ramaekers
De burgemeester,
Dhr. ing. E. Geurts
Bijlage Regeling gegevensverstrekkingen BRP (tabellen) versie 20-10-2020
Deze bijlage behoort bij artikel 1 van de Regeling gegevensverstrekking Basisregistratie personen 2020 gemeente Beekdaelen en bevat een opgave van de organisatieonderdelen en de taken die deze uitvoeren waarvoor gegevens uit de BRP kunnen worden verstrekt.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
Organisatie onderdeel |
Taak |
Doelomschrijving |
Categorie(ën) van betrokkenen |
Rechtmatige grondslag |
Soort verstrekking |
Gegevens |
Afdeling Publieksdiensten |
Stembureauleden |
Benoeming leden stembureaus, instructie, indeling en uitbetaling vergoeding |
Kandidaat stembureauleden |
Kieswet (E4) |
Ad hoc |
NAW |
Afdeling Sociaal |
Verplichte geestelijke gezondheidszorg (WVGGZ) |
Verifiëren van de identiteit van betrokkene en bepalen welke gemeente verantwoordelijk is voor de Wvggz-taken ten aanzien van betrokkene |
Mensen die te maken hebben met verplichte zorg vanwege een psychische aandoening |
Wet WVGGZ |
Ad hoc |
NAW |
Afdeling Sociaal |
Aanvragen op grond van WMO/Jeugdwet |
WMO/Jeugdwet |
Aanvragers |
Wet maatschappelijke ondersteuning 2015/Jeugdwet |
Ad hoc |
NAW |
Afdeling Sociaal |
Gehandicapten-parkeerkaarten |
Behandelen aanvragen gehandicapten-parkeerkaarten |
Aanvragers |
Gehandicapten parkeerregeling |
Ad hoc |
NAW |
Afdeling Sociaal |
Leerlingenvervoer |
Vergoeding kosten leerlingenvervoer en regelen van vervoer |
Ouders, voogden, verzorgers van leerlingen |
Wet op het primair onderwijs/Wet op Expertisecentra/Wet op het voorgezet onderwijs |
Ad hoc |
NAW |
Leerling |
||||||
Afdeling Bedrijfsvoering |
Leeftijds en huwelijksjubilea |
Felicitaties van Burgemeester of Gouverneur via brief of persoonlijk |
Personen die aan jubilea criteria voldoen |
Art. 170 lid 3 Gemeentewet |
Jaarlijkse selectie |
NAW(bij leeftijdsjubileum ook geboortedatum en bij huwelijksjubileum ook huwelijksdatum) |
Voor verstrekkingen aan de gegevensmakelaar wordt aangesloten bij besluit Autorisaties (BZK besluit). Gegevens die verstrekt worden aan gegevensmakelaar worden alleen verstrekt ingevolge artikel 3, 5 en 6 van dit besluit en alleen de gegevens die genoemd worden in de bijlagen 2 tot en met 24b van dit besluit mogen alleen op grond van de taken behorende bij de bijlagen worden verstrekt aan de afnemer via de gegevensmakelaar.
Bijlage 2
Derden aan wie gegevens worden verstrekt die werkzaamheden verrichten met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente Beekdaelen.
Behorend bij artikel 3: Regeling gegevensverstrekking Basisregistratie personen 2020 gemeente Beekdaelen. (Verstrekking blijft achterwege indien de betrokkene op grond van en met inachtneming van artikel 3.21 Wet BRP verzocht heeft om geheimhouding).
Gewichtig maatschappelijk belang |
Categorie derde BRP |
Het achterhalen van gegevens van de cliënt voor taken die onder het bewind vallen. |
Bewindvoerder/bewindvoerderskantoor in Nederland. |
Bevorderen van culturele en maatschappelijke vaardigheden inwoners. Tegengaan analfabetisme. |
Bibliotheken binnen de gemeente Beekdaelen. |
Terugvinden van nabestaanden i.v.m. begraven en cremeren van inwoners van de gemeente. |
Niet gemeentelijke crematoria en begraafplaatsen. |
Bevorderen cultuur en behoud van cultureel erfgoed. |
Cultuurorganisaties (waaronder carnavalsverenigingen) die een subsidie van de gemeente ontvangen. |
Maatschappelijke dienstverlening, algemene en geestelijke gezondheidszorg, kinderopvangwerk, jeugdwelzijnswerk, ouderenzorg, ouderenondersteuning, gehandicaptenzorg en werkvoorziening |
Instellingen die genoemde werkzaamheden verrichten op het terrein van maatschappelijke dienstverlening, algemene en geestelijke gezondheidszorg, kinderopvangwerk, jeugdwelzijnswerk, ouderenzorg, ouderenondersteuning, gehandicaptenzorg en werkvoorziening binnen de gemeente Beekdaelen. |
Schuldhulpverlening. |
Kredietbank Limburg. |
Eerlijke verdeling van sociale woonruimte en tegengaan woonfraude. |
Wonen Zuid Woonpunt. |
Het onderzoeken van verzuim van leerlingen |
Bureau VSV gemeente Heerlen |
Aanpak georganiseerde criminaliteit |
RIEC |
Contacten met nabestaanden over de bijhouding van en administratie over graven |
Oorlogsgravenstichting |
Adviseren van de Pensioenraad over toekenning van pensioenuitkering aan burgers |
Stichting 40-45 |
Armoedemonitor |
ISD Kompas / ISD BOL (t/m 2020) |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl