Regeling vervallen per 22-11-2018

Verordening auditcommissie gemeente Lochem

Geldend van 29-06-2006 t/m 21-11-2018

Intitulé

Verordening auditcommissie gemeente Lochem

De raad van de gemeente Lochem;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 28 maart 2006;

gelet op het bepaalde in artikel 4, lid 3 van de controleverordening gemeente Lochem;

B E S L U I T:

Vast te stellen de volgende verordening:

Verordening auditcommissie gemeente Lochem

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    commissie: de auditcommissie;

  • b.

    lid: lid van de auditcommissie;

  • c.

    voorzitter: voorzitter van de auditcommissie;

  • d.

    accountant: de door de raad aangewezen accountant;

  • e.

    rekenkamercommissie: de gezamenlijke rekenkamercommissie van de gemeenten Lochem, Berkelland, Bronckhorst en Montferland.

Artikel 2 Taken en bevoegdheden

  • 1. De commissie stemt de onderzoeksplannen af die worden opgesteld in het kader van rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid.

  • 2. De commissie maakt afspraken over review van onderzoeken.

  • 3. De commissie oefent toezicht uit op uitvoering en voortgang van onderzoeken.

  • 4. De commissie adviseert de gemeenteraad over de genoemde taken.

Artikel 3 Leden van de auditcommissie

  • 1. De commissie bestaat uit twee raadsleden, de portefeuillehouder financiën, de controller en een lid van de rekenkamercommissie.

  • 2. De accountant treedt permanent op als extern adviseur van de commissie

  • 3. De intern auditor wordt als ambtelijk secretaris toegevoegd aan de commissie.

Artikel 4 Benoeming en ontslag

  • 1. De raad benoemt de leden die namens de raad zitting hebben in de commissie

  • 2. De zittingsperiode van de raadsleden in de commissie eindigt wanneer zij ophouden lid te zijn van de raad en in ieder geval aan het einde van de zittingsperiode van de raad.

  • 3. De raad kan een raadslid als commissielid ontslaan.

  • 4. Een raadslid kan te allen tijde als lid van de commissie ontslag nemen.

  • 5. De rekenkamercommissie wijst uit haar midden een lid voor de commissie aan.

Artikel 5 Voorzitter en secretariaat

  • 1. De commissie kiest uit de in de commissie zitting hebbende raadsleden een voorzitter.

  • 2. De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeen roepen van de commissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en het bevorderen van een heldere besluitvorming.

  • 3. De intern auditor levert de ambtelijke ondersteuning en verzorgt het secretariaat.

Artikel 6 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening kan worden aangehaald als: “Verordening auditcommissie gemeente Lochem”.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking onmiddellijk na de bekendmaking ervan.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Lochem op maandag 24 april 2006.
de griffier, de voorzitter,
J.P. Stegeman F.J. Spekreijse