Verordening auditcommissie Berg en Dal 2021

Geldend van 01-01-2021 t/m heden

Intitulé

Verordening auditcommissie Berg en Dal 2021

De raad van de gemeente Berg en Dal;

Gelet op artikel 4, derde lid van de Controleverordening Berg en Dal 2021;

besluit vast te stellen:

Verordening auditcommissie Berg en Dal 2021

Artikel 1. Begrippen

  • a.

    Commissie: de auditcommissie;

  • b.

    Lid: raadslid of zijn plaatsvervanger;

  • c.

    Voorzitter: de voorzitter van de auditcommissie;

  • d.

    Accountant: de door de raad aangewezen accountant;

  • e.

    Controleprotocol: het controleprotocol voor de accountantscontrole op de jaarrekening.

Artikel 2. Doel

  • 1. De commissie heeft als doel afstemmingsoverleg te voeren met de accountant en uitvoering te geven aan de taken als omschreven in artikel 3.

  • 2. De commissie treedt niet in de onderscheidene bevoegdheden van raad en college.

Artikel 3. Taken en bevoegdheid

  • 1. De commissie heeft als aandachtsgebied alle activiteiten, die van belang zijn voor een goede beheersing van de gemeente op het gebied van rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid in het kader van de kaderstellende en controlerende verantwoordelijkheid van de raad.

  • 2. De onder de in het eerste lid bedoelde activiteiten zijn in ieder geval:

    • a.

      de voorbereiding van het door de raad vast te stellen controleprotocol;

    • b.

      het zijn van eerste aanspreekpunt voor de accountant richting de raad betreffende de opzet en uitvoering van de accountantscontrole;

    • c.

      een overlegplatform te zijn voor de voorgenomen controleaanpak door de accountant met de mogelijkheid om specifieke aandacht te doen besteden aan bepaalde posten of organisatieonderdelen;

    • d.

      een overlegplatform te zijn over de uitkomsten van de door de accountant uitgevoerde controles;

    • e.

      het evalueren van de werkzaamheden van de accountant;

    • f.

      het voorbereiden van het aanbestedingstraject voor de selectie van de accountant en het adviseren van de raad over de aanwijzing van de accountant;

    • g.

      een afstemmingsoverleg te zijn over de voorgenomen onderzoeken door accountant, rekenkamercommissie en college;

    • h.

      het adviseren aan de gemeenteraad over genoemde taken.

  • 3. De commissie heeft geen directe opdrachtgevende rol naar de externe accountant, andere onderzoeksbureaus of de gemeentelijke organisatie.

Artikel 4. Samenstelling en benoeming

  • 1. De commissie bestaat uit vier raadsleden, waarvan één voorzitter is.

  • 2. De commissie heeft vier adviseurs: de wethouder van financiën, het hoofd van de financiële afdeling, de (concern)controller en de voorzitter van de rekenkamercommissie.

  • 3. De griffier (of zijn plaatsvervanger) is secretaris van de commissie en kan eveneens aan de beraadslagingen deelnemen.

  • 4. De raad benoemt de leden van de commissie.

  • 5. De commissie kan andere interne en externe adviseurs verzoeken de vergadering bij te wonen en advies uit te brengen aan de commissie.

Artikel 5. Zittingsduur

  • 1. De zittingsperiode van de leden eindigt in ieder geval aan het einde van de zittingsperiode van de raad of bij ontslag als lid van de raad.

  • 2. De raad kan een lid tussentijds ontslaan.

  • 3. Een lid kan te allen tijde ontslag nemen.

Artikel 6. Voorzitter

  • 1. De commissie kiest uit haar midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter.

  • 2. De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de taken en bevoegdheden van de commissie, het opstellen van adviezen en raadsvoorstellen.

Artikel 7. Vergaderingen en verslaglegging

  • 1. De commissie vergadert zoveel als zij nodig acht ter bespreking van procedurele en inhoudelijke aspecten van de taken van de commissie.

  • 2. De adviseurs ontvangen in principe voor elke vergadering van de commissie een uitnodiging. De commissie kan besluiten om te vergaderen zonder één of meerdere adviseur(s).

  • 3. De vergaderingen van de commissie zijn niet openbaar, tenzij de commissie anders bepaalt.

  • 4. De besluiten en adviezen van de commissie zijn openbaar, tenzij de commissie anders bepaalt.

  • 5. Van iedere vergadering maakt de secretaris een verslag. De commissie stelt het verslag vast.

  • 6. Het vastgestelde verslag van niet openbare vergaderingen brengt de secretaris vertrouwelijk ter kennis aan het college en de raad.

Artikel 8. Informeren raad

  • 1. De commissie informeert de raad in de raadsvergadering en het college over gemaakt afspraken met de accountant en/of andere adviserende leden.

  • 2. Op verzoek van de raad geeft de voorzitter van de commissie een toelichting in de gemeenteraad. Vertrouwelijke mededelingen licht de voorzitter in een besloten vergadering toe.

Artikel 9. Inwerkingtreding en intrekking

Deze verordening treedt in werking na bekendmaking vanaf 1 januari 2021 onder gelijktijdige intrekking van de Verordening auditcommissie Groesbeek 2015.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van de raad van 14 mei 2020.

De griffier,

J.A.M. van Workum

de voorzitter,

mr. M. Slinkman