Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Nieuwegein houdende regels omtrent de werkgeverscommissie die de aansluiting van de rechtspostieregeling van griffiemedewerkers bevordert (Verordening werkgeverscommissie griffie van de gemeenteraad van Nieuwegein 2018)

Geldend van 23-10-2020 t/m heden

Intitulé

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Nieuwegein houdende regels omtrent de werkgeverscommissie die de aansluiting van de rechtspostieregeling van griffiemedewerkers bevordert (Verordening werkgeverscommissie griffie van de gemeenteraad van Nieuwegein 2018)

De raad van de gemeente Nieuwegein;

gelezen het advies van het presidium d.d. 11 september 2018;

gelet op artikel 83, eerste lid, de artikelen 107 tot en met 107e, artikel 156 van de Gemeentewet

en afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

gelet op het raadsbesluit van 5 maart 2018 (2018-040) om een werkgeverscommissie in te stellen en bevoegdheden te delegeren aan de werkgeverscommissie;

besluit:

vast te stellen de ‘Verordening werkgeverscommissie griffie':

VERORDENING WERKGEVERSCOMMISSIE GRIFFIE VAN DE GEMEENTERAAD VAN NIEUWEGEIN 2018

Artikel 1 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

  • 1. De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren, zoals die door de raad aan haar zijn gedelegeerd.

  • 2. Tot de bevoegdheid van de werkgeverscommissie behoren ook de voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de raad behorende besluiten en regelingen.

  • 3. De werkgeverscommissie kan de aan haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien van het griffiepersoneel mandateren aan de griffier.

  • 4. De werkgeverscommissie bevordert de aansluiting van de rechtspositieregeling van griffiemedewerkers bij die van de overige gemeentelijke medewerkers.

  • 5. De gemeentelijke klachtenregeling wordt van toepassing verklaard op het griffiepersoneel, met dien verstande dat de griffier klachten tegen griffiemedewerkers behandelt en de werkgeverscommissie klachten tegen de griffier.

  • 6. De werkgeverscommissie is bevoegd om de griffier tot en met de eerstvolgende raadsvergadering te schorsen.

  • 7. De werkgeverscommissie houdt ten minste eens per jaar een functioneringsgesprek met de griffier en eens per twee jaar een beoordelingsgesprek.

Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1. De werkgeverscommissie bestaat drie leden, zijnde de plaatsvervangend voorzitter van de raad, en twee leden die door de raad uit zijn midden zijn benoemd.

  • 2. De leden van de werkgeverscommissie worden benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad.

  • 3. De werkgeverscommissie wijst uit haar midden een voorzitter aan.

  • 4. De raad bevordert bij de benoeming van de leden dat de commissie over voldoende deskundigheid op het vlak van personele en rechtspositionele aspecten beschikt.

  • 5. Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad; het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd;

    • b.

      indien het lid aftreedt als lid van de raad;

    • c.

      indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.

  • 6. De voorzitter van de raad wordt bij iedere vergadering van de werkgeverscommissie als adviseur uitgenodigd.

Artikel 3 Taken voorzitter

De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

  • a.

    het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

  • b.

    het leiden van de vergaderingen;

  • c.

    het doen naleven van deze verordening;

  • d.

    het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie,

  • e.

    het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

Artikel 4 Ondersteuning van de commissie

  • 1. Een door de gemeentesecretaris aan te wijzen terzake deskundig functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde en draagt zorg voor het secretariaat.

  • 2. De in het eerste lid genoemde functionaris zendt de agenda en achterliggende stukken voor een vergadering één week voor de vergadering aan de leden.

Artikel 5 Besluitvorming

  • 1. Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in artikel 2;

  • 2. Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

Artikel 6 Verslaglegging

De in artikel 4 genoemde functionaris draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.

Artikel 7 Beslotenheid van vergaderingen

  • 1. De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als bedoeld in artikel 10, tweede lid, onder e of f van de Wet openbaarheid van bestuur in beslotenheid gehouden.

  • 2. De besluitenlijst wordt na vaststelling vertrouwelijk voor de leden van de raad ter inzage gelegd.

  • 3. Indien een raadslid overige stukken wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De commissie weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang.

Artikel 8 Vergaderfrequentie

De werkgeverscommissie vergadert tenminste éénmaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.

Artikel 9 Verantwoording

De werkgeverscommissie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 7, jaarlijks verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.

Artikel 10 Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 11 Inwerkingtreding

  • 1. Met ingang van de datum van inwerkingtreding van deze verordening wordt de Verordening werkgeverscommissie van de gemeenteraad van Nieuwegein 2018 ingetrokken.

  • 2. Dit besluit treedt in werking op de dag volgende op die van zijn bekendmaking.

Artikel 12 Citeertitel

Dit besluit kan worden aangehaald als 'Verordening werkgeverscommissie griffie van de gemeenteraad van Nieuwegein 2018'.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 20 september 2018.

J.S.Y. Houtman

griffier

F.T.J.M. Backhuijs

voorzitter