Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR645072
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR645072/1
Regeling vervallen per 23-07-2022
Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Tytsjerksteradiel houdende regels omtrent commissies en klankbordgroepen raad Tytsjerksteradiel
Geldend van 22-10-2020 t/m 22-07-2022
Intitulé
Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Tytsjerksteradiel houdende regels omtrent commissies en klankbordgroepen raad TytsjerksteradielAccountantscommissie
Wettelijk kader
Een commissie ex artikel 84 Gemeentewet op onderwerpen waar de raad zelfstandig haar rol wil uitoefenen en hiertoe het initiatief neemt. In het reglement van orde is vastgelegd dat burgerleden zitting in de accountantscommissie kunnen nemen.
Taken
De Accountantscommissie voert ten behoeve van de gemeenteraad de volgende taken uit:
- •
Overleg met de accountant op basis van de accountantsverklaring en het verslag van bevindingen bij de jaarrekening.
- •
Voorbereiden van de raadsbehandeling voor zover het betreft de accountantsverklaring en het verslag van bevindingen.
- •
Aanvullende werkzaamheden die voortvloeien uit de accountantscontrole.
- •
Aanbestedingsprocedure nieuw accountantscontract
De agenda en onderliggende stukken zijn via het digitale systeem beschikbaar voor alle raadsleden en de burgerleden.
De accountantscommissie is alleen toegankelijk voor de benoemde raads- en burgerleden dan wel de door de fractie aan te wijzen vervanger.
De commissie benoemt uit zijn midden een voorzitter.
Samenstelling commissie
De heer F.H.B. Haenen (CDA), voorzitter
De heer P. Reitsma (FNP)
De heer S. Hoekstra (VVD)
De heer D.T. Hooijenga (CU)
De heer P.J.A. van de Hoef (PvdA)
Adviseurs:
- •
Portefeuillehouder financiën
- •
Mevrouw H.M. van Gils (gemeentesecretaris/algemeen directeur)
- •
Senior financieel adviseur
Secretaris:
- •
Mevrouw A. Dam (adjunct-griffier)
Agendacommissie
Wettelijk kader
Een commissie ex artikel 84 Gemeentewet ter voorbereiding van de agendering van raad en werkvormen. In het reglement van orde van de raad is vastgelegd dat burgerleden geen zitting in de agendacommissie kunnen nemen.
Taken:
- •
vaststellen voorlopige agenda's voor de raad:
- o
agenda voor de raadsvergadering;
- o
kwartaal-/termijnagenda;
- o
jaar-/lange termijnagenda;
- o
agenda voor de werkvormen en technische voorlichtingen;
- o
- •
aangeven van de status van de raadsvoorstellen: informerend, opiniërend of besluitvormend;
- •
voorbereiden van raadsvergaderingen, technische voorlichtingen en werkvormen en het plannen van werkbezoeken;
Een lid van de raad is voorzitter van de agendacommissie.
De agendacommissie is alleen toegankelijk voor de benoemde raadsleden dan wel hun vaste vervangers.
De commissie benoemt uit zijn midden een voorzitter.
De agenda en onderliggende stukken zijn via het digitale systeem beschikbaar voor alle raadsleden en burgerleden.
Samenstelling commissie
De heer P.J.A. van de Hoef (PvdA), voorzitter
De heer M.R. Klont (GroenLinks)
Mevrouw W.J. Koopmans (PvdB)
De heer G.E. van der Meijden (CDA)
Mevrouw J. van der Veen (CU)
Mevrouw T.R. Krijgsman (FNP)
De heer E.F.M. Duursma (D66)
De heer S. Hoekstra (VVD)
Adviseur:
- -
Mevrouw H.M. van Gils (gemeentesecretaris/algemeen directeur)
Secretaris:
- -
De heer O.E. de Vries (raadsgriffier)
Presidium
Het Wettelijk kader:
Afstemmingsoverleg ex artikel 84 Gemeentewet van fractievoorzitters of hun vervangers waarbij afgestemd wordt over procesaspecten dan wel te volgen procedures. In het reglement van orde van de raad is vastgelegd dat burgerleden geen zitting in het presidium kunnen nemen.
Het presidium heeft de volgende taken:
- a.
aanbevelingen doen aan de raad inzake de organisatie van de werkzaamheden van zijn commissies;
- b.
het coördineren van algemene organisatorische en procedurele raadswerkzaamheden zover niet toebedeeld aan een specifieke commissie of klankbordgroep;
- c.
zicht houden op de activiteiten van de (overige) raadscommissies;
- d.
dualisering / bestuurlijke vernieuwing: zorg dragen voor het verder invullen en versterken van de drie raadsfuncties (volksvertegenwoordiging, kaderstelling en controle) en veranderen / verbeteren van de bestuurscultuur);
- e.
evalueren van het functioneren van de voorzitter van de raad.
Het presidium komt bijeen op voorstel van de adviseur, de griffier of op voorstel van één van de leden.
Het Presidium overlegt in principe één keer per twee maanden;
De voorzitter van het presidium wordt door de raad gekozen.
Het presidium kan anderen uitnodigen deel te nemen aan zijn vergaderingen.
Het presidium is alleen toegankelijk voor de benoemde raadsleden dan wel hun vaste vervangers.
De agenda en onderliggende stukken zijn via het digitale systeem beschikbaar voor de raadsleden en burgerleden.
Samenstelling van het Presidium
In het Presidium zijn alle fractievoorzitters vertegenwoordigd. In de commissie heeft elk lid één stem. Plaatsvervanging wordt binnen de desbetreffende fractie zelf geregeld. De vaste leden zijn:
De heer A. Kramer (CDA), voorzitter
De heer P. Reitsma (FNP)
Mevrouw W.A. Scheepsma (GroenLinks)
Mevrouw D. Wagenaar (VVD)
Mevrouw S.E. van der Werf (PvdA)
De heer D.T. Hooijenga (CU)
De heer E.F.H. Duursma (D66)
Mevrouw W.J. Koopmans (PvdB)
Adviseur:
- •
De heer L.J. Gebben (voorzitter raad)
Secretaris:
- •
De heer O.E. de Vries (raadsgriffier)
Werkgeverscommissie
Het Wettelijk kader:
Een commissie ex artikel 83 Gemeentewet op onderwerpen waar de raad zelfstandig haar rol wil uitoefenen en hiertoe het initiatief neemt. In het reglement van orde van de raad is vastgelegd dat burgerleden geen zitting in de werkgeverscommissie kunnen nemen.
Taken
In mandaat namens de gemeenteraad voert de commissie de volgende taken uit:
- •
Het vaststellen van instructies en dienstopdrachten ten aanzien van de griffier en de medewerkers van de griffie.
- •
Besluiten met betrekking tot de ontwikkeling, beoordeling en beloning van de griffier en de medewerkers van de griffie.
- •
Vertegenwoordigen van de raad in bezwaar- en beroepszaken met betrekking tot personeelsaangelegenheden griffiemedewerkers.
Ter voorbereiding ten behoeve van de raad:
- •
Het nemen van besluiten met betrekking tot de aanstelling, overplaatsing, schorsing of het ontslag van de griffier en de medewerkers van de griffie.
- •
Het nemen van disciplinaire maatregelen ten aanzien van de griffier en de medewerkers van de griffie.
De Werkgeverscommissie rapporteert aan het Presidium.
De werkgeverscommissie is alleen toegankelijk voor de benoemde raadsleden van de werkgeverscommissie. De agenda en onderliggende stukken worden via het digitale systeem niet beschikbaar gesteld voor alle raadsleden.
De commissie benoemt uit zijn midden een voorzitter.
Samenstelling van de commissie
De heer G.E. van der Meijden (CDA), voorzitter
Mevrouw J. van der Veen-Zeilstra (CU)
De heer A. Nijboer (FNP)
Mevrouw B. van Zandbergen (GrienLinks)
De heer P.J.A. van der Hoef (PvdA)
Commissie Communicatie
Wettelijk kader
Een commissie ex artikel 84 Gemeentewet op onderwerpen waar de raad zelfstandig haar rol wil uitoefenen en hiertoe het initiatief neemt. In het reglement van orde is vastgelegd dat burgerleden zitting in de commissie communicatie kunnen nemen.
Taken
In mandaat namens de gemeenteraad voert de commissie de volgende taken uit:
- •
Voorbereiden en organiseren van interactieve processen: nieuwe democratie, burgerparticipatie, bepalen van de taak/rol van de raad. De commissie bereidt deze onderwerpen voor het presidium voor.
- •
Algehele interne en externe presentatie van de raad, hiervoor zal een communicatieplan worden opgesteld.
De commissie communicatie is alleen toegankelijk voor de benoemde raads- en burgerleden dan wel de door de fractie aan te wijzen vervanger.
De commissie benoemt uit zijn midden een voorzitter.
De agenda en onderliggende stukken zijn via het digitale systeem beschikbaar voor alle raadsleden en burgerleden.
Samenstelling van de commissie
De heer F. de Haan (FNP), voorzitter
Mevrouw M. Wieringa (CDA)
Mevrouw B. van Zandbergen (GrienLinks)
De heer S. Hoekstra (VVD)
De heer D. Jager (CU-burgerlid)
Mevrouw S. Kleinhuis (PvdA-burgerlid)
Secretaris
- •
De heer O.E. de Vries (raadsgriffier)
Radenwerkgroep samenwerking Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel
Aanleiding en taken
Als uitloper van de ambtelijke samenwerking tussen onze gemeente en Achtkarspelen, is besloten ook op raadsniveau regelmatig contact tussen de beide raden te organiseren. Daarom is de Radenwerkgroep Samenwerking Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel ingesteld.
De werkgroep heeft de volgende taken:
- •
Het voorbereiden van gezamenlijke raadsbijeenkomsten en andere activiteiten ter versterking van de beeldvorming van de raden over de vormgeving van gemeentelijke samenwerking en/of ten behoeve van de onderlinge binding.
- •
Het op verzoek van één of beide raden bewaken van de kaderstellende en controlerende rol van de raden in het proces van de verdere samenwerking.
- •
De werkgroep adviseert aan de beide gemeenteraden. De raden kunnen de werkgroep aanwijzingen geven.
Leden van de werkgroep kunnen bij verhindering een collega raadslid uit de fractie of burgerlid afvaardigen om aan de vergaderingen deel te nemen.
De radenwerkgroep benoemt uit zijn midden twee voorzitters; één namens de raad van Tytsjerksteradiel en één namens de raad van Achtkarspelen.
De agenda en onderliggende stukken zijn via het digitale systeem beschikbaar voor alle raads- en burgerleden.
Samenstelling
Aantal raadsleden: 3 van Tytsjerksteradiel, 3 van Achtkarspelen
De heer M.H.G.I. Steenland (PvdA), voorzitter tijdens vergaderingen in T-diel
Mevrouw L. Westerdijk-Dam (CDA)
De heer A. Nijboer (FNP)
Secretarissen:
- •
De heer O.E. de Vries raadsgriffier Tytsjerksteradiel
- •
Mevrouw J. van Hoppe, raadsgriffier Achtkarspelen
Klankbordgroep Omgevingswet
Het Wettelijk kader:
Een commissie ex artikel 84 Gemeentewet op onderwerpen waarbij het college het initiatief neemt om met de raad te willen klankborden. In het reglement van orde is vastgelegd dat burgerleden zitting in de klankbordgroep omgevingswet kunnen nemen.
Aanleiding en taak
Op 18 februari 2016 besloot de gemeenteraad tot het instellen van deze klankbordgroep. Aanleiding is de invoering van de Omgevingswet in 2018. Onder die wet krijgen gemeenten meer beleidsvrijheid en is er meer mogelijk. Er moeten daarom veel keuzes worden gemaakt. Met de voorbereidingen is in 2016 begonnen. Er is een programma gestart en een programmagroep ingesteld. Wetende wat de wet aan mogelijkheden biedt, wordt gewerkt aan een zodanig invulling dat recht wordt gedaan aan wat er in onze gemeente speelt. Ook om recht te doen aan de waarde van “beginspraak” Met andere woorden: als vertegenwoordiging van onze inwoners en samen met die inwoners, bepaalt het politiek bestuur welke koers wordt gevolgd. Ongeacht de uitkomst van die koers, wordt vanaf het begin aan ons politiek bestuur gevraagd mee te denken en koers te kiezen.
De taak is om de invoering van de Omgevingswet te begeleiden door:
- 1.
Van uit de functie van de raad meedenken over het proces rond de invoering van de Omgevingswet;
- 2.
Monitoring van het proces;
- 3.
Organiseren informatiebijeenkomsten voor de raad.
De klankbordgroep Omgevingswet is alleen toegankelijk voor de benoemde raadsleden en burgerleden dan wel de door de fractie aan te wijzen vervanger. Leden van de klankbordgroep kunnen bij verhindering een collega raadslid of burgerlid afvaardigen om aan de vergaderingen deel te nemen.
De klankbordgroep benoemt uit zijn midden een voorzitter.
De agenda en onderliggende stukken zijn via het digitale systeem beschikbaar voor alle raadsleden en burgerleden.
Samenstelling
De heer G.E. van der Meijden (CDA)
De heer J.P. van der Velde (FNP)
De heer M.R. Klont (GrienLinks)
Mevrouw D. Wagenaar (VVD)
De heer D.T. Hooijenga (CU)
Mevrouw A.B. Agema (PvdA-burgerlid)
De heer D. Jager (CU-burgerlid)
Secretaris
Mevrouw A. Dam (adjunct griffier)
Klankbordgroep visie Tytsjerksteradiel
Het Wettelijk kader:
Een commissie ex artikel 84 Gemeentewet op onderwerpen waarbij het college het initiatief neemt om met de raad te willen klankborden. In het reglement van orde is vastgelegd dat burgerleden zitting in de klankbordgroep visie kunnen nemen.
Aanleiding en taak
Maatschappelijke veranderingen, ontwikkelingen welke betrekking hebben op de samenwerking met Achtkarspelen en ook provinciale gemeentelijke herinrichting zijn aanleiding voor het college geweest om na te denken over hoe de gemeente in de verschillende krachtenvelden zich toekomstgericht moet positioneren. Het college heeft zich daar tijdens ‘heidagen’ en later tijdens reguliere collegevergaderingen over gebogen en aangegeven hier ten behoeve van de nieuwe raad en nieuw college meer richting aan te geven.
Ambtelijk zijn hierop vervolgens acties ondernomen en tijdens de ontwikkeling van de visie is de klankbordgroep van de raad ook meegenomen.
Het vervolg rond de implementatie van de visie in de organisatie wordt middels een gericht plan opgepakt. Hierbij zal aandacht zijn voor de uitwerking die de visie heeft op de dagelijkse uitvoering van de werkzaamheden en de beleidsmatige voorbereiding en uitwerking van de gemeentelijke taken. Het tijdpad wat hiervoor nodig is zal in het voornoemde plan worden geconcretiseerd.
Voorjaar 2018 is er een visie opgesteld in een drietal klankbordgroep sessies. Maar daarna is er verder geen uitvoering aan gegeven. Speerpunten: Wie zijn we? Wat is Tytsjerksteradiel? Wat is de stip op de horizon? Waar willen we ons naar ontwikkelen?
Kortom: waar staat Tytsjerksteradiel voor! Hieraan zal in 2019 een vervolg worden gegeven.
De klankbordgroep visie is alleen toegankelijk voor de benoemde raadsleden en burgerleden dan wel de door de fractie aan te wijzen vervanger. Leden van de klankbordgroep kunnen bij verhindering een collega raadslid of burgerlid afvaardigen om aan de vergaderingen deel te nemen.
De klankbordgroep benoemt uit zijn midden een voorzitter.
De agenda en onderliggende stukken zijn via het digitale systeem beschikbaar voor alle raadsleden en burgerleden.
Samenstelling
De heer F.H.B. Haenen (CDA)
De heer P. Reitsma (FNP)
De heer M.R. Klont (GrienLinks)
Mevrouw D. Wagenaar (VVD)
De heer D.T. Hooijenga (ChristenUnie)
De heer E.F.H. Duursma (D66)
Secretaris
Wordt vanuit de raadsgriffie ingevuld.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de gemeenteraad van Tytsjerksteradiel op 27 februari 2020.
de griffier
O.E. de Vries
de voorzitter
drs. L.J. Gebben
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl