Regeling vervallen per 05-11-2024

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Altena houdende regels omtrent de uitvoering en handhaving van de fysieke leefomgeving (Verordening kwaliteit vergunningverlening, toezicht en handhaving omgevingsrecht gemeente Altena)

Geldend van 09-10-2020 t/m 04-11-2024

Intitulé

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Altena houdende regels omtrent de uitvoering en handhaving van de fysieke leefomgeving (Verordening kwaliteit vergunningverlening, toezicht en handhaving omgevingsrecht gemeente Altena)

De raad van de gemeente Altena;

overwegende dat

  • -

    gemeenten, provincies en de gemeenschappelijke diensten die in hun opdracht werken, zich bij de zorg voor een gezonde en veilige fysieke leefomgeving met oog voor de maatschappelijke functies daarvan, waar die zorg gestalte krijgt in de vergunningverlening, het toezicht en de handhaving van het omgevingsrecht, voor de gezamenlijke opgave gesteld zien om in landelijk verband de kwaliteit van deze uitvoering en handhaving te bevorderen, te borgen en te beoordelen;

  • -

    het met het oog daarop wenselijk is om regels vast te stellen, in onderlinge afstemming op het niveau van de omgevingsdiensten ODBN, OMWB en ODZOB, door de deelnemende gemeenten en provincie;

  • -

    het richtsnoer voor de kwaliteitsbevordering wordt gevormd door de in landelijke samenwerking opgestelde kwaliteitscriteria, die op basis van technische en maatschappelijke ontwikkelingen, indien daartoe aanleiding is, met betrokken partijen in landelijke afstemming zullen worden aangepast;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders d.d. ……………2020;

gelet op de artikelen 5.4, eerste lid, en 5.5 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht en artikel 149 van de Gemeentewet;

besluit:

vast te stellen de Verordening kwaliteit vergunningverlening, toezicht en handhaving omgevingsrecht gemeente Altena.

Paragraaf 1. Algemene bepalingen

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze verordening en daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:

  • -

    wet: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

  • -

    betrokken wetten: de wet en de wetten, bedoeld in artikel 5.1 van de wet, voor zover bij of krachtens de genoemde wetten is bepaald dat hoofdstuk 5 van de wet van toepassing is;

  • -

    kwaliteitscriteria: de in landelijke samenwerking tussen bevoegde gezagen ontwikkelde en beschikbaar gestelde kwaliteitscriteria voor vergunningverlening, toezicht en handhaving, inzake de beschikbaarheid en de deskundigheid van organisaties, die met de uitvoering en handhaving van de betrokken wetten zijn belast;

  • -

    bodemniveau: de spelregels, zoals verwoord in de ‘Handreiking bij Brabantbrede Verordening kwaliteit Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving Omgevingsrecht’ versie 1, 10 maart 2016, opgesteld door de Brabantse werkgroep, welke breed gedragen worden door gemeenten, provincie en omgevingsdiensten.

Artikel 2. Reikwijdte

Deze verordening is van toepassing op de uitvoering en handhaving van de betrokken wetten door of in opdracht van burgemeester en wethouders.

Paragraaf 2. Kwaliteit

Artikel 3. Betrokkenheid van de raad

De gemeenteraad ziet toe op de hoofdlijnen van het beleid voor de kwaliteit van de uitvoering en handhaving van de betrokken wetten, in het licht van de voor de gemeente vastgestelde beleidskaders voor de fysieke leefomgeving.

Artikel 4. Kwaliteitsdoelen

  • 1. Burgemeester en wethouders beoordelen de kwaliteit van de uitvoering en handhaving van de betrokken wetten, in het licht van daarvoor door hen krachtens artikel 7.2, eerste lid, van het Besluit omgevingsrecht gestelde doelen.

  • 2. De doelen, waar deze gestalte krijgen in de uitvoering en handhaving van de betrokken wetten, bedoeld in artikel 2, hebben in ieder geval betrekking op:

    • a.

      de dienstverlening;

    • b.

      de uitvoeringskwaliteit van diensten en producten;

    • c.

      de financiën.

Artikel 5. Kwaliteitsborging

  • 1. Burgemeester en wethouders stellen de kwaliteitscriteria voor de kwaliteit van uitvoering en handhaving vast, alsmede de daaruit voortvloeiende uitvoeringskaders.

  • 2. Het kwaliteitsniveau voor uitvoering en handhaving is minimaal gelijk aan het bodemniveau voor de kwaliteit van uitvoering en handhaving.

  • 3. Op de uitvoering en handhaving van de betrokken wetten door of in opdracht van burgemeester en wethouders zijn de in het eerste lid bedoelde kwaliteitscriteria van toepassing.

  • 4. Over de naleving van de kwaliteitscriteria doen burgemeester en wethouders jaarlijks mededeling aan de gemeenteraad.

  • 5. Voor zover de kwaliteitscriteria niet zijn of niet konden worden nageleefd, doen burgemeester en wethouders daarvan gemotiveerd opgave.

Paragraaf 3. Slotbepalingen

Artikel 6. Bestaande verordeningen

  • -

    de Verordening kwaliteit vergunningverlening, toezicht en handhaving

  • -

    omgevingsrecht gemeente Aalburg, van 4 oktober 2016;

  • -

    de Verordening kwaliteit vergunningverlening, toezicht en handhaving

  • -

    omgevingsrecht gemeente Werkendam, van 25 juli 2016;

  • -

    de Verordening kwaliteit vergunningverlening, toezicht en handhaving

  • -

    omgevingsrecht gemeente Woudrichem, van 25 oktober 2016.

komen te vervallen.

Artikel 7. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Deze verordening treedt in werking op de eerstvolgende werkdag na de dag van bekendmaking.

  • 2. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening kwaliteit vergunningverlening, toezicht en handhaving omgevingsrecht gemeente Altena.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering

van de raad van de gemeente Altena van 22 september 2020

de voorzitter,

drs. E.B.A. Lichtenberg MCM

de raadsgriffier,

drs. S.J. Peet