Uitvoeringsprogramma Handhaven openbare ruimte 2020-2021

Geldend van 24-07-2020 t/m heden

Intitulé

Uitvoeringsprogramma Handhaven openbare ruimte 2020-2021

DE RAAD DER GEMEENTE MAASTRICHT,

gezien het voorstel van Burgemeester en Wethouders d.d. 28 januari 2020, organisatieonderdeel Veiligheid en Leefbaarheid, no. 2020.02657;

gelet op artikel 108 lid 1 van de Gemeentewet;

BESLUIT:

Het Uitvoeringsprogramma Handhaven openbare ruimte 2020-2021 vast te stellen;

Inleiding

Voor u ligt het Uitvoeringsprogramma handhaven openbare ruimte 2020-2021. Dit uitvoeringsprogramma wordt aangestuurd door het meerjarenprogramma handhaven openbare ruimte 2020-2023.

De gemeenteraad stelt het Meerjarenprogramma handhaven openbare ruimte 2020-2023 en het Uitvoeringsprogramma handhaven openbare ruimte 2020-2021 vast.

Het meerjarenprogramma handhaven openbare ruimte richt zich met name op aspecten die van invloed zijn op de leefbaarheid in de diverse buurten van de gemeente. De thema’s waarop handhaving plaatsvindt zijn hierin benoemd en ook de toepasbare strategieën. Voor de daadwerkelijk uitvoering is het tevens nodig concrete invulling te geven aan de prioritering van de diverse handhavingsthema’s. De prioritering is dan ook opgenomen in dit uitvoeringsprogramma 2020-2021. Gezien de noodzaak om de prioritering regelmatig te herzien is gekozen voor een relatief korte looptijd van 2 jaren.

Het meerjarenprogramma handhaven openbare ruimte handelt over de totale opgave van handhaving in de openbare ruimte. Besluitvorming door de gemeenteraad over de handhaving vindt niet alleen plaats middels het meerjarenprogramma handhaven openbare ruimte, maar ook middels andere (kaderstellende) beleidsthema’s waaruit een capaciteitsvraag en handhavingsopgave komt. Denk bijvoorbeeld aan fietshandhaving en parkeerhandhaving.

Dit uitvoeringsprogramma geeft alleen sturing aan de algemene handhavingsopdrachten in de openbare ruimte, dus zonder de handhavingsopdrachten uit het kaderstellende beleid.

Afbakening

Verschil in handhaving algemeen en handhaving in relatie tot kaderstellend beleid

Het Maastrichts handhavingsbeleid staat niet op zichzelf. Handhaven openbare ruimte wordt ingezet om de naleving van landelijke en gemeentelijke wet- en regelgeving te stimuleren alsook om een bijdrage te leveren aan de realisatie van beleidsdoelstellingen en hiervan afgeleide effectdoelstellingen. De inzet van handhaven openbare ruimte is één van de maatregelen om de doelstellingen te behalen. Pas in combinatie met andere maatregelen, zoals de inzet van communicatie, het subsidiëren van initiatieven of het plaatsen van voorzieningen in de openbare ruimte, is het realistisch te verwachten dat gestelde beleidsdoelstellingen behaald worden.

De beleidsvelden waaraan handhaven openbare ruimte voornamelijk een bijdrage levert zijn het veiligheidsbeleid, het parkeerbeleid, het afvalbeleid en het fietsbeleid.

De keuzes voor de omvang van de vereiste handhaving worden gemaakt in de diverse beleidsprogramma’s.

Dit vindt zowel plaats vanuit kaderstellend beleid als ook vanuit het meerjarenprogramma handhaven openbare ruimte.

Dit betekent dat het meerjarenprogramma handhaven openbare ruimte 2020-2023 slechts beperkt sturend is in de totale handhaving in de openbare ruimte en enkel op de onderstaande onderwerpen. Dit heeft dan ook betrekking op slechts ongeveer 30% van de momenteel totaal beschikbare handhavingscapaciteit.

Taakvelden uit MJP HOR 2020-2023 (30% totale capaciteit)

Handhaving rondom evenementen

Handhaving op de thema’s voortvloeiende uit het MJP Veiligheid

Inzet bij calamiteiten

Handhaving drank en horecawet, NIX18 en geluid

Handhaving op verkeerd uitgestalde terrassen

Handhaving op uitstallingen

Handhaving op overtredingen APV

Handhaving jongerenoverlast

Deelname aan de Veilige buurten teams

Handhaving op overlast rondom woonboten en woonwagens

Handhaving op zwervers, winkeltijden, visserij en stank

Handhaving op vuurwerk

Handhaving op wildplassen

De omvang van de handhaving gestuurd vanuit diverse andere beleidsprogramma’s (kaderstellend beleid) wordt bepaald bij de behandeling en vaststelling door de gemeenteraad van dat beleid. Sturing op de inzet en omvang via het meerjarenprogramma handhaven openbare ruimte 2020-2023 en de bijbehorende uitvoeringsprogramma’s is dan ook niet mogelijk. Dit handelt momenteel over ongeveer 70% van de totale handhavingscapaciteit.

Handhaving uit kaderstellend beleid

(70% totale capaciteit)

Parkeerhandhaving

Mobiliteitsbeleid

Afvalhandhaving

Afvalbeleid

Begeleiding topdruktedagen

Beleid topdruktedagen

Fietshandhaving

Mobiliteitsbeleid

Handhaving hondenbeleid

Afvalbeleid

Handhaving inrijdverbod Mecc

Mobiliteitsbeleid

Financiering handhaven openbare ruimte

Handhaven in de openbare ruimte wordt op twee manieren gefinancierd:

  • 1.

    Financiering van de handhavingstaken in het MJP HOR 2020-2023 uit de algemene middelen. (30% van de totale financiering)

  • 2.

    Financiering van opdrachten voortvloeiend uit kaderstellend beleid, middels geoormerkt budget beschikbaar gesteld door de raad. (70%)

De handhavingsopdrachten uit het MJP HOR 2020-2023 worden daarmee volledig gefinancierd uit de algemene middelen. Middelen ter beschikking gesteld voor de handhavingsopdrachten uit het kaderstellend beleid, kunnen niet vrijgemaakt worden om extra handhavingscapaciteit toe te voegen aan de taken horende onder het MJP HOR 2020-2023. Enerzijds omdat sprake is van doelfinanciering (opbrengsten afvalhandhaving mogen alleen gebruikt worden voor de financiering van deze handhaving) anderzijds doordat (bij bijvoorbeeld parkeerhandhaving) minder handhaving ook tot evenredig minder inkomsten leidt.

Ontwikkelingen

De samenleving ontwikkelt zich continu en inmiddels in een rap tempo. Dit leidt tot ontwikkelingen die van invloed kunnen zijn op de omvang en wijze van handhaven. De huidige meest relevante ontwikkelingen worden hier dan ook toegelicht. Er wordt ook ingegaan op de invloed van deze ontwikkelingen op handhaven in de openbare ruimte.

Omgevingswet

De omgevingswet bundelt de wetgeving en regels voor ruimte, wonen, infrastructuur, milieu, natuur en water. Deze wet regelt daarmee het beheer en ontwikkeling van de fysieke leefomgeving met als uitgangspunten:

  • Minder en overzichtelijke regels

  • Meer ruimte voor initiatieven

  • Lokaal maatwerk

  • Geven en vragen van vertrouwen

De omgevingswet zal 1 januari 2021 in werking treden. Doordat meer zaken vergunningsvrij worden kan dit leiden tot de vraag om meer toezicht en handhaving. Hoe en of zich dit verhoudt tot handhaven openbare ruimte is op het moment van schrijven van het uitvoeringsprogramma nog niet bekend. Gedurende het lopende proces van implementatie van de uitvoering van de Omgevingswet zal gemonitord worden welke invloed dit op handhaven openbare ruimte heeft.

Deregulering

Naast de landelijke behoefte met name naar aanleiding van de intrede van de Omgevingswet bestaat ook een lokale behoefte voor deregulering waar mogelijk. Deregulering leidt vaak tot een toename van de vraag voor toezicht en handhaving. Diverse gemeentelijke producten zijn recent gedereguleerd (denk aan meldingsplicht in plaats van vergunplicht voor containers en steigers). Deze ontwikkelingen worden gevolgd en waar nodig worden prioriteiten binnen het uitvoeringsprogramma bijgesteld.

Overlast / intimidatie

In de afgelopen jaren is door burgers meer overlast ervaren. Dit gaat dan om o.a. overlast door geluid uit woningen en verrommeling van de stad. Ook is sprake van een toename van het ervaren van (seksuele) intimidatie tijdens de uitgaanstijden. Om beter op te treden tegen deze vormen van overlast en om bij te dragen aan de beperking van intimidatie, is handhaven openbare ruimte sinds 1 september 2019 enkele dagen per week tot 02:00 uur in de stad aanwezig. Door de gemeenteraad zijn daarnaast extra middelen ter beschikking gesteld om overlast in de stad beter aan te kunnen pakken. Het dienstrooster is voorlopig voor de duur van een jaar uitgebreid. Op donderdag, vrijdag en zaterdag is handhaven openbare ruimte tot 02:00 uur in de stad.

Op zondag is de aanwezigheid uitgebreid tot 22:30 uur. Dit nieuwe rooster wordt na een half jaar en een jaar met de ondernemingsraad geëvalueerd. De intentie is om na een jaar permanente invoering van het rooster aan de ondernemingsraad voor te stellen.

Gebiedsgericht werken

Steeds meer onderdelen binnen de gemeente Maastricht gaan over tot een gebiedsgerichte aanpak. Handhaven openbare ruimte heeft in 2018 een doorontwikkeling gemaakt van een wijkgerichte aanpak naar een gebiedsgerichte aanpak. Deze aanpak zal verder worden geprofessionaliseerd.

Digitalisering parkeerketen en implementatie scanvoertuig

De verdere digitalisering van de gehele parkeerketen wordt in 2019 en 2020 projectmatig aangepakt. Een mogelijk voorstel kan zijn dat op termijn in Maastricht verdere automatisering van de parkeerhandhaving plaatsvindt door het inzetten van een of meerdere scanvoertuigen. In principe valt parkeerhandhaving onder het kaderstellend beleid en is het daarmee geen onderdeel van dit uitvoeringsprogramma. Het is toch van belang aan te geven dat de hierin te maken keuzes van invloed kunnen zijn op de aanwezigheid van handhaven openbare ruimte in de stad. Bij de implementatie van een scanvoertuig is een logisch gevolg een afname van de door mensen uit te voeren handhavingstaken op het gebied van parkeren. Op enig moment kunnen dus minder handhavers in de stad aanwezig zijn. De bijdragen die deze handhavers naast parkeerhandhaving leveren zoals het gastheerschap, de signaleringsfunctie en het bijdragen aan voorkomen van verrommeling, komen daarmee ook te vervallen.

Dit is dus ook merkbaar in de handhaving van de leefbaarheid in de stad. Concreet betekent dit dat handhaven openbare ruimte minder zichtbaar aanwezig zal zijn in de stad.

Fietsenoverlast

Burgers ervaren steeds meer overlast van hinderlijk en/of gevaarlijk geparkeerde fietsen in de stad. Fietshandhaving wordt toegepast op onveilig gestalde fietsen e.d. via een apart beleidsprogramma. Binnen de kaders van dit uitvoeringsprogramma is fietshandhaving in reguliere zin slechts een klein onderdeel van de handhaving van alle APV overtredingen. Eventuele uitbreiding van de fietshandhaving binnen de kaders van dit uitvoeringsprogramma is slechts zeer beperkt mogelijk en gaat ten koste van de handhaving van andere overtredingen.

Extra middelen zijn vrijgemaakt voor de handhaving van fietsoverlast in de stationsomgeving. Deze aanpak wordt gecontinueerd.

Groei van de stad

Maastricht groeit. Diverse nieuwe ontwikkelingen leiden tot uitbreiding van de gebieden waarin handhaving gevraagd wordt. Denk dan aan de ontwikkelingen rondom het Sphinxkwartier en Belvedère. De capaciteit die handhaven openbare ruimte ter beschikking staat zal dan ook over een groter gebied verdeeld moeten worden. Dit leidt bij gelijkblijvende capaciteit tot verdunning van de aanpak van relevante thema’s in de afzonderlijke gebieden.

Koningsdag

Op 27 april 2020 bezoekt de koning Maastricht voor de nationale viering van Koningsdag. Dit is een uniek moment dat eenmalig een groot beslag op de stad en capaciteit van allerlei diensten zal leggen.

Prioriteiten

Bovenstaande ontwikkelingen, resultaten van de laatste jaren en andere factoren leiden ertoe dat voor de periode 2020-2021 de prioritering van de taakvelden van handhaven in de openbare ruimte opnieuw vastgesteld kan worden.

Prioriteiten

In het meerjarenprogramma handhaven openbare ruimte 2020-2023 is vastgelegd welke prioritering toegepast wordt. We kennen de zogenaamde hoge prioriteit, gemiddelde prioriteit en lage prioriteit. Hieronder is bijbehorend schema nogmaals weergegeven.

Hoge prioriteit

Proactief en reactief.

Diverse vormen van toezicht vinden plaats op vaste controlefrequentie. Meldingen en handhavingsverzoeken worden direct opgepakt.

Gemiddelde prioriteit

Reactief.

Op projectbasis en steekproefsgewijs Proactief.

Het toezicht vindt minder intensief plaats. Handhavingsverzoeken worden direct opgepakt. Meldingen worden op basis van het risico meteen of iets later opgepakt. Op momenten en in buurten waar de betreffende problematiek stijgt, wordt op projectbasis proactief gecontroleerd. Elders worden steekproefsgewijs proactief controles uitgevoerd.

Lage prioriteit

Reactief.

Er is sprake van passief toezicht. In beginsel vinden enkel controles plaats naar aanleiding van meldingen en handhavingsverzoeken. Ook bij deze categorie voldoet de gemeente te allen tijde aan haar beginselplicht tot handhaven.

Het stellen van prioriteiten is nodig omdat de beperkte capaciteit voor handhaving in combinatie met de grote omvang van de handhavingstaakstelling de gemeente verplicht keuzes te maken. Op basis van de toepassing van een risicomatrix worden de diverse taakvelden geprioriteerd.

In bijlage 1 bij dit uitvoeringsprogramma is de systematiek risicomatrix beschreven met als resultaat de risicomatrix voor de gemeente Maastricht voor de periode 2020-2021.

Prioritering handhaving openbare ruimte Maastricht periode 2020-2021

De risicomatrix Maastricht heeft vervolgens geleidt tot de prioritering van de handhavingstaken binnen de diverse taakvelden in Maastricht voor de jaren 2020 en 2021. Ten opzichte van de prioritering zijn een aantal wijzigingen waarneembaar. De wijzigingen zijn rood (verhoogde prioritering) dan wel groen (verlaagde prioritering) gekleurd.

afbeelding binnen de regeling

Met name de actuele ontwikkelingen en de gehoorde geluiden in de stadsgesprekken hebben geleid tot bijstelling van de prioritering.

In bijlage 2 is een gedetailleerd overzicht van de taakvelden opgenomen waarin nadere toelichting gegeven is over de onderliggende wet- en regelgeving en beleid en over wat de beleidsdoelstellingen dan wel de beoogde beleidseffecten zijn.

Toelichting wijzigingen prioritering

Twee taakvelden zijn hoger geprioriteerd en vijf taakvelden zijn lager geprioriteerd. Per taakveld wordt dit toegelicht.

Geluid (horeca, evenementen, woningen)

Inwoners ervaren de laatste jaren steeds meer overlast door geluid. Dit is geluidsoverlast vanuit de horeca, door evenementen of vanuit woningen tijdens feestjes. De gemeenteraad heeft daarom in 2019 geconcludeerd dat dit een structurele toename was waarna extra middelen ter beschikking zijn gesteld om te handhaven op deze overlast. Het negatieve effect op de leefbaarheid is door de toename vergroot en de prioritering is daarom omhoog gegaan.

Alcohol 18-

De toenemende tendens met betrekking tot overmatig drankgebruik onder jongeren is ook in Maastricht zichtbaar. Controles tijdens bijvoorbeeld evenementen tonen aan dat nog altijd veel jongeren onder 18 jaar alcohol verstrekt krijgen of nuttigen. In het belang van de gezondheid van deze jongeren is de prioritering verhoogd.

Uitstallingen

De prioriteit op de handhaving op verkeerd geplaatste uitstallingen of uitstallingen zonder vergunning is verlaagd. De eerdere hoge prioritering heeft inmiddels ertoe geleid dat er minder sprake is van deze situaties. De intensievere aanpak heeft gewerkt waardoor de prioritering naar beneden bijgesteld is.

Drugsoverlast(signaleren)

Drugsoverlast is een blijvend probleem in de stad. Handhaven openbare ruimte werkt samen met onder andere politie aan de aanpak van deze overlast. Handhaven openbare ruimte kan op basis van de beperkte bevoegdheden alleen een bijdrage leveren aan de aanpak van overlast voortkomend uit drugsproblematiek (zoals verrommeling en foutparkeren). De bijdrage in de aanpak van drugsoverlast is bij handhaven openbare ruimte de laatste jaren verschoven naar een meer signalerende rol voor politie. Een gemiddelde prioriteit past hier beter bij.

Straatmuziek

De aanpak van straatmuziek heeft een lagere prioriteit gekregen. De in beperkte mate voorkomende problemen kunnen binnen de lage prioriteit en op basis van meldingen opgelost worden.

Hondenbeleid

Handhaving op bijvoorbeeld loslopende honden is alleen uitvoerbaar bij een heterdaad situatie. Reageren op meldingen hierover heeft geen zin. De situatie is al voorbij nog voordat handhaven ter plaatse is. Als handhavers tijdens hun diensten een heterdaad situatie aantreffen, wordt in het kader van de beginselplicht tot handhaven altijd opgetreden. Een lage prioriteit doet daarmee meer recht aan de handhaving op het hondenbeleid.

Wildplassen

Voor wildplassen geldt hetzelfde als bij de aanpak van handhaving op het hondenbeleid.

Inzet capaciteit op de diverse taakvelden

Op basis van de prioritering verdeelt handhaven openbare ruimte de capaciteit voor de taakvelden (niet zijnde taakvelden uit kaderstellend beleid). De verdeling is mede afhankelijk van de naleefstrategie die wordt bepaald voor de diverse taakvelden. Uitgangspunt is dat de uitvoering plaatsvindt en voldoet aan de criteria gesteld bij de toegekende prioriteit.

Handhaven openbare ruimte monitort gedurende de looptijd van dit uitvoeringsprogramma de verdeling van de capaciteit en stelt waar nodig op basis van de prioritering of actuele ontwikkelingen bij.

Wat gaat handhaven openbare ruimtedoen in 2020-2021?

De omgeving is in ontwikkeling. Handhaven openbare ruimte gaat mee in deze ontwikkelingen en dat vertaalt zich in de onderstaande zaken die opgepakt gaan worden de komende periode.

Programma op basis van prioritering

De dagelijks binnenkomende stroom van meldingen en verzoeken (meldingen van burgers, eigen waarnemingen van medewerkers, verzoeken van collega’s e.d.) worden onderverdeeld naar taakveld en conform de prioritering toebedeeld aan de medewerkers. Dit levert de sturing op de dagelijkse uitvoering van handhaving. Er zal de komende periode extra coördinatie plaatsvinden hierop. Dit sluit aan bij de geluiden tijdens de stadsgesprekken. Hiermee wordt tevens gezorgd voor het nog beter informatiegestuurd werken.

Thematische taken/projectmatige aanpak

In het kader van efficiency worden diverse taken thematisch dan wel projectmatig aangepakt. Denk hierbij aan controles op de drank- en horecawet gedurende bepaalde drukkere periodes in het uitgaansleven, controles NIX18 bij specifieke evenementen en terrascontroles in de zomermaanden. Dit vindt plaats binnen de reguliere capaciteit van handhaven openbare ruimte.

Samenwerking met politie intensiveren

De samenwerking met politie is de laatste jaren opnieuw vormgegeven. In 2020 wordt de samenwerking waar mogelijk uitgebreid en worden gemaakte samenwerkingsafspraken vastgelegd in een handhavingsarrangement.

Doorontwikkeling gebiedsgebonden aanpak

Het gebiedsgebonden werk wordt doorontwikkeld. Ook wordt afstemming gezocht met andere partners om waar mogelijk tot gelijke gebiedsindelingen te komen om zo gezamenlijk de gebieden zo adequaat mogelijk te bedienen. Onder andere de volgende acties worden daartoe ondernomen:

  • Per gebied wordt in samenspraak met burgers en stakeholders een gebiedsplan opgesteld waarin de doelen en prioriteiten voor het gebied vastgelegd worden. Zo ontstaat per gebied voor handhaving een stuk maatwerk. De gebiedsplannen worden voorgelegd aan en vastgesteld door de lokale driehoek.

  • Verder verdieping van de al gaande samenwerking met Stadsbeheer.

  • Doorontwikkelen kennis en competenties van de gebiedsgebonden medewerkers. (Reeds gestart in 2019 met een specifiek hiervoor samengestelde opleiding voor gebiedsgebonden medewerkers.)

Koningsdag

De organisatie van de nationale viering van Koningsdag is voor de hele stad en zeker voor handhaving een mooie uitdaging. Dit vraagt in ieder geval een maximale inzet van handhaven openbare ruimte. Zowel in aanloop naar Koningsdag, het weekend voorafgaand hieraan en tijdens Koningsdag. Wanneer nodig wordt handhavingscapaciteit gevraagd bij de partners in het samenwerkingsconvenant Zuid-Limburg. Of en in hoeverre dit van invloed is in 2020 en 2021 op de overige taakvelden van handhaven openbare ruimte is bij de realisatie van dit uitvoeringsprogramma nog niet te overzien.

Doorontwikkeling team handhaven openbare ruimte

De snel veranderende omgeving, de mogelijke invoering van scanvoertuigen voor parkeerhandhaving, de doorontwikkeling van het gebiedsgebonden werk en andere zaken, stellen het team handhaven openbare ruimte op korte termijn voor grote uitdagingen. Veranderingen en ontwikkelingen zijn goed. Maar alleen als de organisatie mee verandert. De huidige en aanstaande ontwikkelingen vragen om een doorontwikkelde structuur van en gewijzigde rollen binnen het team handhaven openbare ruimte. In 2020 wordt dan ook een doorontwikkelde structuur voor het team handhaven uitgewerkt met als doelstelling goede en gebiedsgericht handhaving in de stad te leveren met kwalitatief goede medewerkers.

Communicatie

In het meerjarenprogramma handhaven openbare ruimte is opgenomen dat op basis van een communicatieplan voor het team handhaven openbare ruimte ook acties ondernomen worden om de veiligheidsbeleving van de burger te vergroten. Kortom communicatie wordt ingezet als een middel om de handhaving te versterken en om samen met handhaving bij te dragen aan de hogere veiligheidsbeleving. Met name de gebiedsgebonden aanpak wordt in positie versterkt.

Bekender maken rol, bevoegdheden en samenwerkingen

  • Op de gemeentelijke website wordt duidelijk gemaakt wat de rol en bevoegdheden zijn van team handhaven openbare ruimte. Via gemeentelijke sociale media en in de digitale nieuwsbrief wordt periodiek verwezen naar deze informatieve pagina met sprekende en actuele voorbeelden.

  • Op gemeentelijke sociale media en in de digitale nieuwsbrief wordt aandacht besteed aan de samenwerking met partners (zoals politie), door het delen van acties waarin er succesvol wordt samengewerkt. Zowel de handhavers als de partners worden door de communicatieadviseurs gestimuleerd deze berichten ook te delen.

Handhaven openbare ruimte meer benaderbaar en zichtbaar maken

  • Zowel de BOA’s als de gebiedsgebonden medewerkers zijn fysiek zichtbaarder in buurten: ze lopen vaker (samen met partners) met een rondgang door buurten, stappen meer uit de auto en zijn aanwezig op drukke locaties waar ze door veel mensen gezien worden.

  • Via sociale media wordt aandacht besteed aan de momenten waarop team handhaven openbare ruimte in actie is.

Versterken van de signalerende rol

  • De BOA’s en gebiedsgebonden medewerkers krijgen trainingen om meer omgevingsbewust te worden. Ze worden gecoacht in het ophalen van signalen uit de stad en worden begeleid in het doorzetten van deze signalen naar de organisatie. Zo krijgen ze een belangrijke rol in het versterken van de informatiepositie van de gemeente.

  • In de dagelijkse briefings worden signalen van ‘buiten’ besproken, zodat deze vervolgens opgepakt kunnen worden of doorgezet kunnen worden naar de organisatie.

Gebiedsgebonden medewerkers bekender maken als aanspreekpunt in de buurt

  • Op de website wordt een actueel en vindbaar overzicht bijgehouden van de profielen van de gebiedsgebonden medewerkers per buurt en gebied. Naar deze pagina wordt verwezen in buurtkranten, de digitale nieuwsbrief en sociale media.

  • De gebiedsgebonden medewerkers worden door de communicatieadviseurs ondersteund in het aanmaken en actief vullen en gebruiken van hun eigen sociale media accounts. De eigen berichten worden extra belicht door ze te delen via de gemeentelijke accounts.

  • De gebiedsgebonden medewerkers gaan periodiek met de Buurtbus de buurt in om bewoners te ontmoeten.

De gebiedsgebonden medewerkers worden dichter bij de leefwereld van bewoners gebracht

  • De gebiedsgebonden medewerkers gaan met de Buurtbus de buurt in om op een laagdrempelige manier en in een informele setting samen met collega’s en partners naar bewoners te luisteren en in gesprek te gaan over wat er speelt in de buurt.

  • De gebiedsgebonden medewerkers voeren op hun sociale media accounts op een leuke manier gesprekken met bewoners, bijvoorbeeld via live chats, vlogs of online polls. Hiermee worden ze geholpen door de communicatieadviseurs V&L en veiligheidsbeleving.

  • De gebiedsgebonden medewerkers gaan periodiek bij een bewoner of ondernemer op bezoek om een praatje te maken. Hierbij wordt de samenwerking opgezocht met collega’s of partners, zoals de wijkagent. Aan de contactmomenten wordt aandacht besteed via sociale media en buurtkranten.

  • Er wordt binnen het team aandacht besteed aan hoe gebiedsgebonden medewerkers meer kunnen aansluiten bij de leefwereld van de inwoner. Via middelen zoals een rollenspel of ludieke interne campagne (met blogs of grappige uitspraken van fictieve bewoners) worden gebiedsgebonden medewerkers aan het denken gezet over hoe bewoners situaties ervaren en hoe ze hierop kunnen inspelen.

Gebiedsgebonden medewerkers betrekken bewoners meer in de aanpak

  • De gebiedsgebonden medewerkers houden contactmomenten in de buurt (met de Buurtbus of bij mensen thuis) om samen met bewoners de prioriteiten voor de buurt te bepalen.

  • Via hun eigen sociale media kanalen zetten de gebiedsgebonden medewerkers korte enquêtes (flitspeilingen) uit om te peilen hoe bewoners uit hun buurt over een onderwerp denken. De resultaten verzamelen ze, zetten ze door naar de organisatie en koppelen ze terug aan de bewoners. Hierbij worden ze ondersteund door de communicatieadviseurs.

  • De gebiedsgebonden medewerkers besteden aandacht aan wat bewoners zelf kunnen doen en nemen informatief materiaal mee de buurten in.

  • Er wordt aandacht besteed aan melden. De gebiedsgebonden medewerkers stimuleren bewoners om meldingen door te geven en bedanken melders af en toe op een ludieke manier.

  • De gebiedsgebonden medewerkers ondersteunen en stimuleren buurtpreventieteams van actieve inwoners die zich willen inzetten voor een veilige buurt.

Het ambitieniveau van de communicatie aanpak is hoog. De verwachting is dan ook dat bovenstaande aanpak de looptijd van dit uitvoeringsprogramma op onderdelen overschrijdt. Het streven is om zo efficiënt en effectief mogelijk bovenstaande acties te ondernemen.

Maastricht is een internationaal georiënteerde stad met veel anderstalige inwoners en bezoekers. In het communicatieplan wordt hiermee rekening gehouden.

Evaluatie en vervolg

Het uitvoeringsprogramma wordt aan het eind van 2021 uitvoerig geëvalueerd. Hierbij worden burgers en stakeholders betrokken. Op basis van de evaluatie, nieuwe ontwikkelingen en dergelijke wordt begin 2022 een herijkt uitvoeringsprogramma voor de periode 2022-2023 aan de raad voorgelegd ter besluitvorming.

Aldus besloten door de raad der gemeente Maastricht in zijn openbare vergadering van

12 mei 2020.

de griffier,

D. Jutten

de voorzitter,

J.M. Penn-te Strake

Bijlage 1: Systematiek en resultaat risicomatrix

Risicomatrix

De prioriteiten voor het team Handhaven openbare ruimte zijn bepaald met behulp van een risicomatrix. De matrix, ontwikkeld door het Expertisecentrum Rechtspleging en Rechtshandhaving van het Ministerie van Veiligheid en Justitie, wordt landelijk gehanteerd bij het prioriteren van handhavingstaken. Welke onderwerp het grootste risico met zich mee brengt wordt berekend aan de hand van de volgende formule:

Risico= negatief effect x de kans dat het effect zich voordoet

We onderscheiden 6 soorten negatieve effecten die de gemeente en landelijke overheid proberen te voorkomen door het instellen van regelgeving:

  • 1.

    Fysieke veiligheid: Letsel, al dan niet dodelijk;

  • 2.

    Leefbaarheid: Teruggang van de kwaliteit van de leefomgeving, denk onder andere aan het gevoel van veiligheid;

  • 3.

    Financieel-economische schade: Financiële gevolgen die herstel/ terugdraaien van de situatie met zich meebrengen.

  • 4.

    Verlies van of schade aan natuur- en cultuurschoon;

  • 5.

    Schade aan de (volks)gezondheid;

  • 6.

    Schade aan het bestuurlijke en stedelijk imago

Het Maastrichtse stadsbestuur hecht veel waarde aan de veiligheid en de leefbaarheid van buurten, onder andere blijkens de prioritering van het veiligheidsbeleid. Daarom wegen punt 1 en 2 (fysieke en subjectieve veiligheid) zwaarder dan de andere punten. Zij worden vermenigvuldigd met de factor 2.

De ‘kans’ geeft de verwachting weer van het aantal keren dat de betreffende regels over treden worden. Deze kans wordt gebaseerd op de ervaring van de handhavers en meldingen van burgers.

Bij het invullen van de tabel is een vijfpuntsschaal gehanteerd:

1= heel klein 2 = klein 3 = gemiddeld 4 = groot 5 = heel groot

Prioriteren

De resultaten van de risicomatrix zijn vervolgens vertaald naar prioriteiten. De omvang van het risico uitgedrukt in een cijfer zegt nog niet alles over de prioritering van het beleidsthema. Het is mogelijk dat er beleidsthema’s zijn waar de beschermde belangen oftewel mogelijk negatieve effecten bij regelovertreding groot zijn (4 of 5 scoren), terwijl de kans op overtreding klein is (2 of minder). Deze thema’s scoren hooguit met een gemiddeld risico. Maar voor de handhaving kunnen deze hoge prioriteit hebben, juist omdat de belangen die op spel staan groot zijn. Om te komen tot een realistische prioritering zijn de resultaten van de risicomatrix daarom onderverdeeld in drie clusters:

Hoge prioriteit

: groot belang/grote overtredingskans

Gemiddelde prioriteit

: groot belang/kleine overtredingskans & klein belang/grote overtredingskans

Lage prioriteit

: klein belang/kleine overtredingskans

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

Ondertekening