Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR642528
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR642528/1
Mandaatregeling van het algemeen bestuur aan de directeur van de Omgevingsdienst Regio Nijmegen 2020
Geldend van 17-07-2020 t/m 17-01-2023
Intitulé
Mandaatregeling van het algemeen bestuur aan de directeur van de Omgevingsdienst Regio Nijmegen 2020Het Algemeen Bestuur voor zover het zijn bevoegdheid betreft,
gelet op:
Afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb); Wet gemeenschappelijke regeling;
Besluiten vast te stellen:
‘De regeling houdende de verlening van Mandaat en volmacht aan de directeur van de Omgevingsdienst Regio Nijmegen Algemeen Bestuur’
Artikel 1 Begripsbepalingen
In dit besluit wordt verstaan onder:
a. ambtelijke organisatie: de ambtelijke organisatie van de Omgevingsdienst;
b. algemeen bestuur: het algemeen bestuur van de Omgevingsdienst;
c. directeur: de directeur van de Omgevingsdienst, bedoeld in artikel
27 van de gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Regio Nijmegen (tevens secretaris van het bestuur van de Omgevingsdienst);
d. Omgevingsdienst: het openbaar lichaam Omgevingsdienst Regio Nijmegen, bedoeld in artikel 3 van de gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Regio Nijmegen;
Artikel 2 Algemeen
Bij de uitoefening van de bevoegdheden in mandaat wordt het daaromtrent gestelde bij of krachtens wetten, verordeningen, regelingen, besluiten, aanwijzingen en richtlijnen, hoe ook genaamd, van Europese, rijks, provinciale en gemeentelijke wetgevers of andere bestuursorganen in acht genomen.
Artikel 3 Mandaat
Aan de directeur wordt mandaat verleend door het Algemeen Bestuur voor de bevoegdheid tot: het nemen van besluiten op bezwaar, beroep en hoger beroep en eventuele voorlopige voorzieningzaken, inzake verzoeken om toepassing van de Wet openbaarheid van bestuur voor zover het zijn autonome bevoegdheden betreft.
Artikel 4 Reikwijdte mandaat, volmacht- of machtigingsverstrekking
1. Indien het algemeen bestuur mandaat, volmacht of machtiging verleent ten aanzien van de uitvoering van een bevoegdheid, geschiedt deze verlening in de ruimste zin des woords voor zover direct te maken hebbend met de opgedragen taken en onverminderd het bepaalde in artikel 2.
2. De uitoefening van bevoegdheden in mandaat, verleend bij of krachtens dit besluit, geschiedt met inachtneming van de ter zake schriftelijk vastgelegde instructies per geval of in algemene zin van het algemeen bestuur overeenkomstig het mandaatregister.
Artikel 5 Kaders uitoefening bevoegdheden
Een in mandaat te nemen besluit mag niet worden genomen indien:
a. het besluit genomen moet worden met toepassing van de in artikel 4:84 van de Algemene wet bestuursrecht vervatte inherente afwijkingsbevoegdheid;
b. de financiële consequenties van het besluit naar verwachting het daartoe in de door het algemeen bestuur vastgestelde begroting bestemde budget overschrijden;
c. er persoonlijke betrokkenheid van de gemandateerde bij het te nemen besluit bestaat;
d. de uitoefening van de bevoegdheden ingrijpende gevolgen voor de Omgevingsdienst kan hebben, of indien het algemeen bestuur vooraf om inlichtingen verzoekt.
Artikel 6 Informatieplicht
1. De directeur verschaft het algemeen bestuur gevraagd of ongevraagd informatie over de uitvoering van de aan hem gemandateerde bevoegdheden.
2. De directeur informeert het algemeen bestuur bij zwaarwegende omstandigheden en gebeurtenissen die betrekking hebben op de gemandateerde bevoegdheden.
Artikel 7 Volmacht en machtiging
Voor de toepassing van dit besluit en de daarop berustende bepalingen wordt, voor zover van
toepassing, met mandaat gelijkgesteld:
a. de verlening van volmacht tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen, en
b. de machtiging om handelingen te verrichten die noch een besluit noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.
Artikel 8 Ondertekening
In de ondertekening dient tot uitdrukking te worden gebracht dat het besluit is genomen krachtens mandaat of volmacht. Hierbij wordt de volgende formulering aangehouden:
“Het algemeen bestuur van de Omgevingsdienst Regio Nijmegen. namens deze:”
De directeur van de Omgevingsdienst Regio Nijmegen,
gevolgd door de handtekening, functie en naam van de gemandateerde, gevolmachtigde of gemachtigde.
Artikel 10 Slotbepalingen
1. Deze regeling treedt in werking op de eerste dag na de bekendmaking.
2. Dit besluit wordt aangehaald als: ‘Regeling houdende de verlening van Mandaat en volmacht aan de directeur van de Omgevingsdienst Regio Nijmegen Algemeen Bestuur 2020’.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van het algemeen bestuur van de Omgevingsdienst Regio Nijmegen op 13 juli 2020,
de voorzitter, de secretaris,
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl