Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR641264
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR641264/1
Regeling vervallen per 07-07-2022
Besluit mandaat, volmacht en machtiging gemeente Twenterand 2020
Geldend van 01-06-2020 t/m 06-07-2022
Intitulé
Besluit mandaat, volmacht en machtiging gemeente Twenterand 2020Inleiding
Het mandaatbesluit moet passend zijn bij de visie op de organisatie zoals geformuleerd in
de nota Heroriëntatie op de ambtelijke organisatie (Lea, robuust, deskundig) van H.J. ten Brinke 18 mei 2015.
In genoemde nota wordt gesproken over medewerkers die eigen verantwoordelijkheid en initiatief nemen en persoonlijk leiderschap tonen. Het past in deze visie om waar mogelijk en wenselijk mandaten neer te leggen bij medewerkers, die daardoor zelf besluiten mogen nemen en/of ondertekenen, in naam van het college van burgemeester en wethouders.
Artikel 1 Definities
In dit besluit wordt verstaan onder:
- a.
afdoeningsmandaat: de bevoegdheid om in naam van het college of de burgemeester besluiten te nemen inclusief de ondertekeningsbevoegdheid. Afdoeningsmandaat (A) verleent aan de gemandateerde de gehele bevoegdheid om namens het college of de burgemeester besluiten te nemen en af te doen zonder hun tussenkomst binnen de grenzen van het verleende mandaat. Bij afdoeningsmandaat ondertekent degene die het besluit namens het college of de burgemeester heeft genomen ook de uitgaande stukken (brieven, besluiten). Afdoeningsmandaat impliceert dus het ondertekeningsmandaat. De mandaten die in de bijlage zijn opgenomen zijn alle afdoeningsmandaten, tenzij een (O) aangeeft dat er alleen ondertekeningsmandaat is verstrekt of een uitzondering geldt zoals omschreven in de kolom Opmerkingen;
- b.
het college: het college van burgemeester en wethouders van Twenterand;
- c.
de burgemeester: de burgemeester van Twenterand als bestuursorgaan en als vertegenwoordiger van de gemeente in en buiten rechte;
- d.
de Algemeen Directeur/secretaris: de Algemeen Directeur/gemeentesecretaris van Twenterand;
- e.
medewerkers: degenen die in dienst zijn bij de gemeente Twenterand en/of door de gemeente Twenterand zijn ingehuurd;
- f.
de gemeente: de gemeente als publiekrechtelijk lichaam alsmede de gemeente als privaatrechtelijke rechtspersoon;
- g.
de raad: de gemeenteraad van Twenterand;
- h.
mandaat: de bevoegdheid om namens het college of de burgemeester besluiten te nemen;
- i.
ondermandaat: een door een gemandateerde verleend mandaat van een aan hem gemandateerde bevoegdheid aan een derde;
- j.
ondertekeningsmandaat: de bevoegdheid om een besluit, dat door het college of de burgemeester is genomen, te ondertekenen. Ondertekeningsmandaat is een mandaat waarbij de gemandateerde slechts tot ondertekening bevoegd is van een door het college of de burgemeester zelf genomen besluit. Het besluit wordt dus niet ambtelijk (in naam van het college of de burgemeester) genomen, maar door het college of de burgemeester zelf. In Twenterand worden alle besluiten die door het college of de burgemeester zelf worden genomen, ook door het college (burgemeester en secretaris) of de burgemeester ondertekend. In deze gevallen worden geen ondertekeningsmandaten verleend. Naar buiten toe wordt hiermee het passende gewicht gegeven aan een door het college of de burgemeester zelf genomen besluit.
- k.
volmacht: de bevoegdheid om namens het college of de burgemeester privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten.
- l.
machtiging: de bevoegdheid om namens het college of de burgemeester handelingen te verrichten die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn (feitelijke handelingen).
Artikel 2
De bevoegdheden van het college en de burgemeester worden opgedragen aan de medewerkers genoemd in de bij dit besluit behorende bijlage.
Artikel 3 Algemene uitzonderingen van mandaat
- 1.
Aan het college en de burgemeester blijft voorbehouden de bevoegdheid tot het nemen van beslissingen die zijn neergelegd in een document, gericht tot:
- a.
de Koningin en andere leden van het Koninklijk Huis;
- b.
de ministerraad of een daaruit gevormde onderraad of commissie, ministers en staatssecretarissen;
- c.
de voorzitter van de Eerste of Tweede Kamer der Staten-Generaal of van een uit die Kamer gevormde commissie;
- d.
de president van de Algemene Rekenkamer;
- a.
- 2.
Onverminderd het gestelde in het eerste lid is het mandaat niet van toepassing indien de verantwoordelijke portefeuillehouder namens het college beslist dat de aangelegenheid door het college moet worden afgedaan en indien de burgemeester beslist dat de aangelegenheid door hem moet worden afgedaan. De portefeuillehouder wordt tijdig geïnformeerd over gevoelige kwesties.
- 3.
Het college respectievelijk de burgemeester kan instructies geven over de wijze waarop de gemandateerde bevoegdheden worden uitgeoefend.
Artikel 4 Ondertekening
In geval van uitoefening van de bevoegdheden als bedoeld in de bijlage bij dit besluit, worden uitgaande stukken als volgt ondertekend:
“Burgemeester en wethouders van Twenterand,
namens dezen”,
gevolgd door de handtekening en de naam en de functie-aanduiding van de (onder)gemandateerde
c.q.
“De burgemeester van Twenterand,
namens deze”,
gevolgd door de handtekening en de naam en de functie-aanduiding van de (onder)gemandateerde
Artikel 5 Volmacht en machtiging
Voor de toepassing van deze regeling en de daarop berustende bepalingen worden met mandaat gelijkgesteld de verlening van:
- 1.
volmacht om in naam van het college of de burgemeester privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten;
- 2.
machtiging om in naam van het college of de burgemeester handelingen te verrichten die een besluit noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.
Artikel 6 Omvang van het mandaat
- 1.
De omschrijving “beslissen” of “uitvoeren” omvat alle mogelijke beslissingen voor zover deze passen binnen het geldende (gemeentelijk) beleid(sregels).
- 2.
De omschrijving “het verlenen van” betekent dat alleen het positieve besluit in mandaat mag worden genomen en voor zover dit past binnen het geldende (gemeentelijk) beleid(sregels).
Artikel 7 Regeling budgetbeheer
De toedeling van bevoegdheden geschiedt met in achtneming van de Regeling budgetbeheer.
Artikel 8 Afwezigheid
Bij afwezigheid van medewerkers aan wie bij of krachtens dit besluit bevoegdheden zijn verleend, worden deze bevoegdheden uitgeoefend door hun plaatsvervanger.
Artikel 9 Intrekking vorige besluiten
Met ingang van het tijdstip van inwerkingtreding van dit besluit worden alle eerder genomen besluiten waarin mandaat is verleend aan medewerkers werkzaam bij de gemeente ingetrokken.
Artikel 10 Inwerkingtreding
Dit besluit treedt op 1 juni 2020 in werking.
Artikel 11 Citeertitel
Dit besluit wordt aangehaald als "Besluit mandaat, volmacht en machtiging gemeente Twenterand 2020".
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van 19 mei 2020
Het college van burgemeester en wethouders
de (loco)secretaris, de burgemeester,
D.H.M. Lammertink drs. A.E.H. van der Kolk
De burgemeester,
drs. A.E.H. van der Kolk
Bevoegdhedenregister
1. |
Personeel en organisatie |
4 |
2. |
Sociaal domein |
6 |
3. |
Ruimtelijk domein |
8 |
4. |
Aanbesteding/inkoop |
16 |
5. |
Overeenkomsten |
18 |
6. |
Grondzaken |
19 |
7. |
Archiefwet |
20 |
8. |
Burgerzaken |
20 |
9. |
Diversen |
21 |
Nr. |
Bevoegdheden |
Mandaat/volmacht |
Afdoenings-mandaat (incl. onderteke-ning; behoudens uitzonde-ringen bij opmer-kingen) |
Onderman-daat/ volmacht |
Mandaat, volmacht of machtiging |
Bijzonderheden |
1 |
Personeel en organisatie |
|||||
Arbeidsovereenkomst |
||||||
1.1 |
Openstellen vacatures |
Gemeentesecretaris/ algemeen directeur |
A |
volmacht |
||
1.2 |
Sluiten arbeidsovereenkomst managers, bestuursadviseur, concerncontroller (artikel 2.1 cao gemeenten) |
Gemeentesecretaris/ algemeen directeur |
A/O |
volmacht |
||
1.3 |
Sluiten arbeidsovereenkomst andere medewerkers dan bedoeld in 1.2. (artikel 2.1 cao gemeenten) |
Gemeentesecretaris/ algemeen directeur |
A |
volmacht |
Op voordracht manager + ondertekening door manager/teamleider |
|
1.4 |
Sluiten payrollovereenkomst + detachering (externe inhuur) (artikel 2.6 cao gemeenten) |
Gemeentesecretaris/ algemeen directeur |
A/O |
Manager Teamleider |
volmacht |
Volmacht aan manager/teamleider nadat de gemeentesecretaris/ algemeen directeur positief beslist heeft op een adviesnota |
1.5 |
Sluiten oproepovereenkomst, stage-overeenkomst (artikel 2.4 en 2.9 cao gemeenten) |
Manager Teamleider |
A/O |
volmacht |
||
1.6 |
Banenafspraak (artikel 2.7 cao gemeenten) |
Manager Teamleider |
A/O |
volmacht |
||
1.7 |
Werkervaringsplaats (artikel 2.7 cao gemeenten) |
Manager Teamleider |
A/O |
volmacht |
||
1.8 |
Afzien van beëindiging arbeidsovereenkomst bij bereiken AOW-gerechtigde leeftijd (artikel 2.10 cao gemeenten) |
Gemeentesecretaris/ algemeen directeur |
A |
volmacht |
Ondertekening door manager/teamleider |
|
Salaris, toelagen en vergoedingen |
||||||
1.9 |
Vaststellen en waarderen functies managers, bestuursadviseur, concerncontroller (artikel 3.1 cao gemeenten) |
Gemeentesecretaris/ algemeen directeur |
A/O |
volmacht |
||
1.10 |
Vaststellen en waarderen functies andere medewerkers dan bedoeld in 1.8. (artikel 3.1 cao gemeenten) |
Gemeentesecretaris/ algemeen directeur |
A/O |
volmacht |
Op voordracht manager |
|
1.11 |
Overeenkomen salaris (artikel 3.3 cao gemeenten) |
Manager |
A/O |
volmacht |
||
1.12 |
Salarisverhoging (artikel 3.4 cao gemeenten) |
Manager |
A/O |
volmacht |
||
1.13 |
Verlaging salarisschaal/salaris (artikel 3.5 cao gemeenten) |
Manager |
A/O |
volmacht |
||
1.14 |
Promotie (artikel 3.6 cao gemeenten) |
Manager |
A/O |
volmacht |
||
1.15 |
Toelages en vergoedingen (Hoofdstuk 3, paragrafen 3 en 4 cao gemeenten) |
Manager |
A/O |
Teamleider |
volmacht |
Voor zover van toepassing |
1.16 |
Toestemming overwerk- en vergoeding (artikel 3.19 cao gemeenten) |
Manager |
A/O |
Teamleider |
volmacht |
|
Arbeidsduur en werktijden |
||||||
1.17 |
Tijdelijke uitbreiding arbeidsduur (artikel 5.1 cao gemeenten) |
Manager Teamleider |
A/O |
volmacht |
||
1.18 |
Besluiten over werktijden (artikelen 5.4 en 5.5 cao gemeenten) |
Manager |
A/O |
Teamleider |
volmacht |
|
Vakantie en verlof |
||||||
1.19 |
Besluiten over vakantie en verlof (artikel 6.1 tot en met 6.14 cao gemeenten) |
Manager |
A/O |
Teamleider |
volmacht |
|
Arbeidsongeschiktheid |
||||||
1.20 |
Besluiten met betrekking tot arbeidsongeschiktheid (artikelen 7.1 tot en met 7.5 cao gemeenten) |
Manager Teamleider |
A/O |
volmacht |
||
1.21 |
Besluiten met betrekking tot duurzame inzetbaarheid |
Manager Teamleider |
A/O |
volmacht |
||
Boventalligheid |
||||||
1.22 |
Alle besluiten met betrekking tot van-werk-naar-werk contract, evaluatie en tussentijdse beëindiging (Hoofdstuk 9 cao gemeenten) |
Manager |
A/O |
volmacht |
||
Rechten en plichten |
||||||
1.23 |
Schorsing (artikel 11.4 cao gemeenten) |
Gemeentesecretaris/ algemeen directeur |
A/O |
volmacht |
Op voordracht manager |
|
Lokaal overleg met vakbonden |
||||||
1.24 |
Vakbondsverlof (artikel 12.4 cao gemeenten) |
Manager |
A/O |
Teamleider |
volmacht |
|
Overig |
||||||
1.25 |
Aanwijzing als toezichthouder (medewerkers aanwijzen als toezichthouder als bedoeld in artikel 5.11 Awb) |
Manager |
A/O |
Teamleider |
mandaat |
Op 13 november 2018 vastgesteld |
1.26 |
Tijdelijke externe benoemen als toezichthouder Wabo (Tijdelijke externe medewerker benoemen tot onbezoldigd ambtenaar ivm Wabo toezicht) |
Manager |
A/O |
Teamleider |
volmacht |
|
1.27 |
Scholing volgen (In staat stellen scholing te volgen als bedoeld in artikel 7:611a Burgerlijk Wetboek |
Manager |
A/O |
Teamleider |
volmacht |
|
1.28 |
Aanzegverplichting (Werknemer informeren over voortzetting arbeidsovereenkomst als bedoeld in artikel 7:668 Burgerlijk Wetboek) |
Manager |
A/O |
Teamleider |
volmacht |
|
1.29 |
Opzegging (ook tijdens proeftijd) (Opzegging arbeidsovereenkomst als bedoeld in artikel 7:672 en 7:676 Burgerlijk Wetboek) |
Manager |
A/O |
Teamleider |
volmacht |
|
2 |
Sociaal domein |
|||||
2.1 |
Intrekking van de indicatiebeschikking of herindicatiebeschikking indien de dienstbetrekking van betrokkene door het college of de werkgever is opgezegd om een dringende reden, zoals bedoeld in artikel 12 lid 3 c Wet sociale werkvoorziening |
r Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
2.2 |
Garantie WSW |
Consulent |
A |
Mandaat |
||
2.3 |
Afgeven verklaringen ex art. 285 Faillissementswet i.h.k.v. de Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen |
Directeur Stadsbank |
A |
Mandaat |
||
2.4 |
Besluiten over het toekennen beschikkingen m.b.t. kinderopvang voor geïndiceerde kinderen |
Consulent |
A |
Mandaat |
||
2.5 |
Uitvoering van de Leerplichtwet |
Leerplichtambtenaar |
A |
Mandaat |
||
2.6 |
Het opleggen van boetes en het verwerken van het verantwoordingsformulier op basis van de Wet inburgering, het Besluit inburgering, de Regeling inburgering en de Verordening Wet inburgering gemeente Twenterand 2010 |
Consulent |
A |
Mandaat |
||
2.7 |
Uitvoering Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
2.8 |
Beslissingen in het kader van de Meedoenregeling studietoeslag |
Consulent |
A |
Mandaat |
||
2.9 |
Uitvoering Participatiewet, IOAW, IOAZ en Wsw |
Consulent Medewerker teugvordering en verhaal |
A |
Mandaat |
||
2.10 |
Opleggen van Boetes in het kader van de Participatiewet, IAOW en IOAZ <50 k |
Consulent |
A |
Mandaat |
||
2.11 |
Opleggen van Boetes in het kader van de Participatiewet, IAOW en IOAZ >50 k |
Consulent |
A |
Mandaat |
Na overleg met manager |
|
2.12 |
Verlenen en vaststellen loonkostensubsidie in het kader van de Participatiewet |
Consulent |
A |
Mandaat |
||
2.13 |
Beslissing datering en parafering van de slotrapportage |
Manager |
A |
Machtiging Volmacht |
||
2.14 |
Kwartaaldeclaraties en jaaropgaven aan ministerie |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
2.15 |
Uitvoering van de Bbz 2004 |
ROZ |
A |
|||
2.16 |
Uitvoering van de WMO en Regeling gehandicaptenparkeerkaart |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
2.17 |
Uitvoering van de Jeugdwet |
Consulent |
A |
Mandaat |
||
2.18 |
Beslissen op aanvraag in het kader van Cultureel Arrangement |
Manager |
A |
Mandaat |
||
2.19 |
Uitvoering van de Algemene subsidieverordening Twenterand m.b.t. subsidie vaststellen, verlenen en weigeren afsluiten uitvoeringsovereenkomst intrekken en wijzigen van subsidieverlening en subsidievaststelling terugvorderen van onverschuldigde betaalde subsidie; verlening van voorschotten |
Behandelend medewerker |
A A A A A |
Mandaat |
||
Leerlingenvervoer |
||||||
2.20 |
Uitvoering leerlingenvervoer m.b.t.: toekenning, weigering en wijziging deelname aan vervoer verstrekken, weigeren en aanpassen vergoedingen vaststellen eigen bijdragen inwinnen medische adviezen |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
3 |
Ruimtelijk domein |
|||||
3.1 |
Uitvoering van het Bouwbesluit |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
3.2 |
Uitvoering van de Bouwverordening voor zover elders niet geregeld |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
3.3 |
Uitvoering van de Brandbeveiligingsverordening |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
3.4 |
Afdoening gehele administratieve procedure voor besluiten ex art. 13 t/m 15 Woningwet in zowel de voorbereidingsfase als na verlening van het besluit |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
3.5 |
Rechtsoordeel dat voor een bepaald werk geen omgevingsvergunning nodig is |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
Na overleg met de senior |
|
3.6 |
Administratieve procedure in het kader van de voorbereiding en de beslissing op de aanvraag omgevingsvergunning (Wabo) Betreft: toezending bewijs van ontvangst van de vergunningaanvraag (art. 3.1 lid 2 Wabo) en bericht (art. 3.1 lid 3 Wabo), aanhoudingsbeslissing (art. 3.3 leden 1 en 4, 3.4 lid 1, 3.5 lid 1 Wabo), doorbreken (art. 3.3 lid 3 Wabo) en mededelen van de aanhouding (art. 3.6 Wabo), kennisgeving van de vergunningaanvraag (art. 3.8 Wabo), verlenging van de beslistermijn en het bekend maken van deze beslissing (art. 3.9 lid 2 en 3.12 lid 8 Wabo), zenden van de aanvraag naar bestuursorgaan dat bevoegd is een verklaring van geen bedenkingen te verlenen (art. 2.27 Wabo). |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
3.7 |
Afdoening gehele administratieve procedure voor de toepassing van de artikel 2.12 leden 1 en 3 Wabo in zowel de voorbereidingsfase als na verlening van het besluit voor zover hier niet anders is aangegeven |
Behandelend medewerker |
Betreft afwijkingen, vergunningen met instandhoudingster-mijn, bouwwerken van ondergeschikte betekenis, verklaringen van geen bedenkingen, voorbereidingsbesluiten en aanlegvergunningen |
|||
3.8 |
Besluitvorming omtrent de toepassing van art. 2.12 lid 1 sub a. onder 1° Wabo |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
Alleen positieve besluiten waartegen geen zienswijzen zijn ingebracht. Indien tegen het voornemen een zienswijze is ingediend, dient de portefeuille houder te paraferen |
|
3.9 |
Beslissen op aanvraag omgevingsvergunning die volledig in overeenstemming is met alle regels/voorschriften inclusief beslissingen omtrent de verlening van een tijdelijke omgevingsvergunning en toepassing van afwijkingen ex art. 2.12 lid 2 Wabo |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
3.10 |
Beslissen op aanvraag omgevingsvergunning die volledig in overeenstemming is met alle regels/voorschriften zonder toepassing van de afwijkingsbevoegdheid als bedoeld in art. 2.12 Wabo |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
Voorheen: vrijstellingen en ontheffingen |
|
3.11 |
Beslissen op aanvraag omgevingsvergunning als bedoeld in art. 2.1 sub a. en c. Wabo en die volledig in overeenstemming is met alle regels/voorschriften inclusief beslissingen omtrent de toepassing van de in het bestemmingsplan of de beheersverordening opgenomen regels inzake afwijking ex art. 2.12 lid 1 sub a. onder 1 ° Wabo |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
3.12 |
Beslissen op aanvraag omgevingsvergunning die volledig in overeenstemming is met alle regels/voorschriften inclusief beslissingen omtrent de toepassing van artikel 2.12 lid 1 sub a. onder 2° Wabo |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
3.13 |
Beslissen omtrent het wel of niet in behandeling nemen van een aanvraag omgevingsvergunning |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
3.14 |
Beslissen op verzoek tot intrekking omgevingsbouwvergunning door belanghebbende (art. 2.33 Wabo) |
Behandelend medewerker |
A O |
Mandaat |
||
3.15 |
Intrekken van omgevingsvergunning voor het onderdeel ‘bouwen’ (art. 2.29 t/m 2.33 Wabo) |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
3.16 |
Beslissen op aanvraag omgevingsvergunning voor het onderdeel slopen (art. 2.2 lid 1 Wabo) |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
3.17 |
Beslissen op principeaanvraag om een omgevingsvergunning voor het onderdeel ‘bouwen’ inclusief de toepassing van de in het bestemmingsplan of de beheersverordening opgenomen regels inzake afwijking ex art. 2.12 lid 1 sub a. onder 1 ° Wabo |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
3.18 |
Opstellen van een ontwerpbesluit m.b.t. een aanvraag waarop de afd. 3.4 Awb (uniforme openbare voorbereidingsprocedure) van toepassing is als bedoeld in artikel 3.10 Wabo |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
3.19 |
Kennis geven en mededelen van het ontwerpbesluit als bedoeld in de artikelen 3.11 t/m 3.17 Awb |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
3.20 |
Beslissen op aanvraag waarop afd. 3.4 Awb van toepassing is mits geen zienswijzen naar voren zijn gebracht als bedoeld in artikel 3:18 Awb |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
3.21 |
Opstellen en verzenden verslag mondelinge zienswijzen |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
3.22 |
Bekend maken en mededelen van het besluit als bedoeld in de artikelen 3:41 t/m 3:45 Awb |
Behandelend medewerker |
A |
|
Mandaat |
|
3.23 |
Zenden van de aanvraag naar het bestuursorgaan dat bevoegd is een verklaring van geen bedenkingen te geven als bedoeld in artikel 2.27 Wabo juncto artikel 3.11 lid 1 Wabo |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
3.24 |
Zenden van zienswijzen en adviezen, die mede betrekking hebben op het ontwerpbesluit, naar het bestuursorgaan dat bevoegd is een verklaring van geen bedenkingen te geven als bedoeld in artikel 3:11 lid 3 Wabo |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
3.25 |
Zenden van het ontwerpbesluit en de daarop betrekking hebbende stukken naar het bestuursorgaan dat bevoegd is een verklaring van geen bedenkingen te geven en in bij of krachtens AMvB aangewezen categorieën gevallen de daarbij aangewezen bestuursorganen als bedoeld in artikel 3:12 lid 4 Wabo |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
3.26 |
Toezenden van de beschikking op de aanvraag aan gedeputeerde staten of de inspecteur als bedoeld in artikel 3.13 lid 1 Wabo |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
3.27 |
Bekend maken van de beschikking op de aanvraag tegelijkertijd met het aanwijzingsbesluit als bedoeld in artikel 3.13 lid 4 Wabo |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
3.28 |
Beslissen tot weigering van de omgevingsvergunning |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
het mandaat geldt niet indien de uitgebreide voorbereidingsprocedure van toepassing is (par. 3.3 Wabo). |
|
3.29 |
Mededelen van en zenden van een door het bevoegd gezag ambtshalve gegeven beschikking tot wijziging van een omgevingsvergunning of voorschriften van een omgevingsvergunning of tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 3.15 lid 1 Wabo |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
3.30 |
Beslissen op melding ingevolge art. 8.40 Wet Milieubeheer |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
3.31 |
Beslissen op verzoek tot hogere grenswaarden in het kader van de Wet geluidhinder |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
3.32 |
Afdoening gehele administratieve procedure aanvragen Monumentenwet en Erfgoedverordening in zowel de voorbereidingsfase als na verlening vergunning |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
Incl. verzoek goedkeuring minister en GS |
|
3.33 |
Uitvoering van de Verordening Duurzaamheidslening Twenterand |
Behandelend medewerker |
A |
Collegebesluit 12 juli 2011 |
||
3.34 |
Uitvoering Besluit Woninggebonden subsidies: - planindiening en gereed melding - toestemming verkoop premiekoopwoningen en uitvoering anti speculatiebeding |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
3.35 |
Uitvoering Regeling Woonconsumenten |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
3.36 |
Beheer woonwagenlocatie |
Behandelend medewerker |
A |
Machtiging |
||
3.37 |
Beslissen op aanvraag plaatsen en bewonen stacaravans |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
3.38 |
Beslissen op verzoeken om subsidie op grond van de Verordening duurzaam bouwen bestemmingsplan Weemelanden |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
3.39 |
Afdoening gehele administratieve procedure t.b.v. de voorbereiding tot vaststelling van bestemmingsplannen |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
3.40 |
Afdoening gehele administratieve procedure t.b.v. het verkrijgen van een onherroepelijke goedkeuring op vastgestelde bestemmingsplannen |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
3.41 |
Principebesluit nemen over planologische medewerking herziening bestemmingsplan en/of binnenplanse wijziging bestemmingsplan |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
3.42 |
In procedure brengen van voorontwerpbestemmingsplan |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
3.43 |
In procedure brengen van ontwerpbestemmingsplan inclusief beantwoording van de inspraakreacties en vooroverlegreacties |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
3.44 |
Afhandeling van de gehele administratieve procedure m.b.t. verzoeken om tegemoetkoming in schade ex artikel 6.1 Wro inclusief het instellen van een planschadebeoordelingscommissie |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
3.45 |
Afdoening gehele administratieve procedure t.b.v. de toepassing van art. 2.12 Wabo |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
3.46 |
Beslissingen omtrent de toepassing van art. 2.12 leden 1 en 3 Wabo |
Behandelend medewerker |
A O |
Mandaat |
||
3.47 |
Brief n.a.v. een controle waarbij wel een overtreding is vastgesteld maar waarbij geen sprake is van gevaar of aantoonbaar verwijtbaar handelen |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
Niet gericht op rechtsgevolg |
|
3.48 |
Voornemen tot herstelsanctie zoals last onder bestuursdwang of last onder dwangsom (vooraanschrijving) |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
Niet gericht op rechtsgevolg |
|
3.49 |
Besluit om begunstigingstermijn te verlengen tot maximaal zes weken na de beslissing op bezwaar/beroep |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
3.50 |
Afhandeling gehele administratieve procedure t.b.v. besluit ex art. 13 t/m 15 Woningwet |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
3.51 |
Beslissen op verzoek tot intrekking omgevingsvergunning door vergunninghouder (art. 2.33 Wabo) |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
3.52 |
Intrekken van omgevingsvergunning anders dan op verzoek van vergunninghouder met uitzondering van de activiteit zoals genoemd in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wabo (artikelen 2.29 en 2.33 Wabo) |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
3.53 |
Stilleggen bouwwerkzaamheden welke in overtreding zijn met artikel 2.1 Wabo juncto artikel 5.17 Wabo. Dit eventueel in combinatie met het opleggen van een last onder dwangsom |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
Portefeuillehouder direct informeren |
|
3.54 |
Besluit gebaseerd op art. 1a, 1b en 13 t/m 15 Woningwet |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
De uitoefening van deze gemandateerde bevoegdheden geldt enkel en alleen bij spoedeisend belang |
|
3.55 |
Herstelsanctie overtreding 1.1a,17.1,17.2,17.4, 18.18 Wet milieubeheer en art. 13 Wet bodembescherming |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
De uitoefening van deze gemandateerde bevoegdheden geldt enkel en alleen bij spoedeisend belang |
|
3.56 |
Besluit tot toepassen van spoedeisende bestuursdwang (artikel 5:31 Awb) |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
Portefeuillehouder direct informeren |
|
3.57 |
Besluit opleggen last onder dwangsom bij illegale (zend)feesten |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
Portefeuillehouder direct informeren |
|
3.58 |
Beslissing op een verzoek om handhaving van een niet-belanghebbende |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
Portefeuillehouder informeren |
|
3.59 |
Besluit tot invordering |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
3.60 |
Besluit vaststellen hoogte verschuldigde kosten toepassing bestuursdwang (artikel 5:25 lid 6 Awb) |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
3.61 |
Besluit opheffen, schorsen of verminderen last onder dwangsom (artikel 5:34 Awb) |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
3.62 |
Het geheel of gedeeltelijk intrekken van een herstelsanctie als voldaan is aan de lastgeving |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
3.63 |
Besluit tot het meevoeren en opslaan van zaken zoals bedoeld in artikel 5:29 Awb |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
3.64 |
Het opmaken en ondertekenen van het proces-verbaal van het meevoeren en opslaan van zaken zoals bedoeld in artikel 5:29 Awb |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
3.65 |
Handhaving van het gemeentelijk eigendomsrecht |
Behandelend medewerker |
A |
Volmacht |
||
3.66 |
Afdoening gehele administratieve procedure exploitatieplan ex art. 2.1 en 2.12 lid 1 b Wabo in samenhang met art. 6.12 Wro |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
3.67 |
Beslissen omtrent ontvankelijkheid verzoeken om tegemoetkoming in schade ex artikel 6.1 Wro |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
3.68 |
Administratieve procedure t.b.v. uitvoering van de Bomenverordening in samenhang met artikel 2.2 lid 1 sub g Wabo |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
3.69 |
Besluitvorming uitvoering Bomenverordening waaronder herplantplicht |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
3.70 |
Beslissen op verzoeken om vergunning of instemmingsbesluit voor werkzaamheden in verband met de aanleg, instandhouding en opruiming van kabels of leidingen |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
3.71 |
Beslissen op verzoek om vergunning voor dammen en duikers |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
3.72 |
Beslissen op verzoek om vergunning voor aansluiting op gemeenteriool |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
3.73 |
Aanschrijving tot aansluiting op gemeenteriool |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
3.74 |
Beslissen op verzoek tot wijzigingen in de lokale openbare verlichting |
Behandelend medewerker |
A |
Machtiging |
||
3.75 |
Toestemming verlenen tot het leggen van dammen en duikers in sloten in eigendom/beheer gemeente |
Behandelend medewerker |
A |
Machtiging |
||
3.76 |
Toestemming/vergunning verlenen voor het dempen van de bermsloot |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
3.77 |
Vaststellen routes huisvuilinzameling incl. inzameldagen |
Behandelend medewerker |
A |
Machtiging |
||
3.78 |
Beschikbaar stellen van gemeentelijk afzetmateriaal, dranghekken etc. |
Behandelend medewerker |
A |
Machtiging |
||
3.79 |
Voorbereidings- en uitvoeringshandelingen verband houdende met voorbereiding en realisering van projecten |
Projectleiders Behandelend medewerker |
A |
Mandaat, Machtiging, Volmacht |
||
3.80 |
Aanschrijving tot aanpassen groen conform de Algemeen Plaatselijke Verordening |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
3.81 |
Vaststellen schema zout strooien |
Teamleider |
A |
Machtiging |
||
3.82 |
Het doen van aangifte bij politie van diefstal, beschadiging c.a. van gemeente-eigendommen inclusief de zwembaden en de sporthallen |
Alle medewerkers |
A |
Machtiging |
Collegebesluit d.d. 25/10/2011 |
|
3.83 |
Kadastrale aanwijzing namens de gemeente |
Behandelend medewerker |
A |
Machtiging |
||
3.84 |
Verstrekken van inlichtingen uit kadaster |
Behandelend medewerker |
A |
Machtiging |
||
3.85 |
Beslissen op verzoek om subsidie op grond van het Bomenfonds |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
3.86 |
Privaatrechtelijke toestemming geven vellen of het doen vellen houtopstand |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
Wet BAG |
||||||
3.87 |
Uitvoering van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen (Wet BAG) |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
3.88 |
Het opmaken van processen-verbaal van constatering, zoals bedoeld in artikel 10 lid 1 b Wet BAG |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
3.89 |
Het opmaken van schriftelijke verklaringen strekkende tot het signaleren van wijzigingen in de feitelijke situatie die van invloed zijn op de gebouwenregistratie en die niet in een ander krachtens de Wet BAG aangewezen brondocument zijn opgenomen |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
3.90 |
Het toekennen van nummers en het wijzigen en intrekken van de toekenning |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
Verkeer en vervoer |
||||||
3.91 |
Het verlenen van ontheffingen (art. 149, lid 1, sub d, 150 Wegenverkeerswet/RVV 1990 (art. 87) en de Awb) |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
3.92 |
Het nemen van verkeersbesluiten (art. 18, lid 1, sub d jo. art. 20 Babw en de Abw) |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
3.93 |
Het treffen van tijdelijke verkeersmaatregelen (art. 17 Wegenverkeerswet 1994 jo. art. 34 BABW) |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
3.94 |
Beslissen op het aanstellen van verkeersbrigadiers |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
3.95 |
Beslissen op grond van art. 22 Wet vervoer gevaarlijke stoffen |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
3.96 |
Het verlenen van een ontheffing voor brede land- bouwvoertuigen |
RDW |
A |
Collegebesluit 21 mei 2013 |
||
3.97 |
Het treffen van tijdelijke verkeersmaatregelen i.v.m. de uitvoering van werkzaamheden tot herstel of reconstructie van wegen of straten |
Behandelend medewerker |
A |
Machtiging |
||
Gemeentelijke binnensport-accommodaties |
||||||
3.98 |
Uitvoering van “de regels en voorwaarden betreffende het in gebruik geven van de gemeentelijke binnensportaccommodaties” |
Behandelend medewerker |
A |
Machtiging |
||
3.99 |
Wijziging van “de regels en voorwaarden betreffende het in gebruik geven van de gemeentelijke binnensportaccommodaties” |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
Na overleg met portefeuillehouder |
|
3.100 |
Inschakelen tijdelijk personeel zwembaden en sporthallen |
Coördinator sportaccommodaties |
A |
Machtiging |
Binnen grenzen begroting |
|
3.101 |
Uitvoeren of laten uitvoeren van reclame-uitingen in gemeentelijke binnensportaccommodaties en zwembaden |
Coördinator sportaccommodaties |
A |
Machtiging |
||
APV en bijzondere wetten |
||||||
3.102 |
Uitvoering APV m.b.t. afgifte collectevergunningen |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
3.103 |
Beslissen op aanvraag om een standplaatsvergunning |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
3.104 |
Beslissen over gebruik openbare weg voor bijzondere doeleinden |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
3.105 |
Beslissen op aanvraag om vergunning voor het houden van een evenement |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
3.106 |
Uitvoering brandbeveiligingsverordening |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
Na advies brandweer 22 maart 2014 |
|
3.107 |
Beslissen op verzoek om vergunning op basis van de APV voor zover elders niet geregeld (met uitzondering van de exploitatievergunning) |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
3.108 |
Beslissen op verzoek ontheffing sluitingsuurhoreca-inrichtingen |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
3.109 |
Beslissen op melding voor uitritten en uitwegen |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
3.110 |
Beslissen op kennisgeving kleine kansspelen |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
3.111 |
Beslissen op aanvraag om loterijvergunning |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
3.112 |
Beslissen op aanvraag om vergunning speelautomaten |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
3.113 |
Beslissen op een aanvraag om vergunning op grond van de Drank- en horecawet voor nieuw te vestigen horeca-inrichtingen |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
3.114 |
Beslissen op alle overige aanvragen om vergunning/ontheffing op grond van de Drank- en horecawet |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
3.115 |
Uitvoering van de Winkeltijdenwet |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
3.116 |
Uitvoering van de Wet op de Dierenbescherming |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
3.117 |
Verblijfsontzegging op grond van de APV |
Chef afdeling Twenterand regiopolitie |
A |
Mandaat |
||
3.118 |
Het indienen van een adviesaanvraag bij het Bureau BIBOB i.v.m. mogelijk misbruik van vergunningen, subsidies en aanbestedingen |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
Na overleg met portefeuillehouder |
|
4 |
Aanbesteding en inkoop |
|||||
4.1 |
Het aanvragen (en gunnen) van offertes t.b.v. diensten, leveringen of werken, waarbij volgens het aanbestedingsbeleid de enkelvoudig onderhands procedure gevolgd dient te worden (opdrachtwaarde tot €30.000). Het gunnen van aanbestedingen en afsluiten van de daarbij behorende overeenkomst t.b.v. diensten, leveringen of werken, waarbij volgens het aanbestedingsbeleid de enkelvoudige onderhandse aanbestedingsprocedure gevolgd dient te worden. |
Behandelend medewerker |
A |
Volmacht |
De beslissingen dienen niet strijdig te zijn met het gemeentelijke inkoop- en aanbestedingsbeleid. Tekenen overeenkomsten door manager in verband met vierogen-principe |
|
4.2 |
Het houden van aanbestedingen, het aanvragen van offertes t.b.v. diensten, leveringen of werken, waarbij volgens het aanbestedingsbeleid de meervoudig onderhandse aanbestedingsprocedure gevolgd dient te worden. |
Behandelend medewerker |
A |
Volmacht |
De beslissingen dienen niet strijdig te zijn met het gemeentelijke inkoop- en aanbestedingsbeleid. Op basis van een ingevuld startformulier ingediend bij de inkoopcoördinator/-adviseur. |
|
4.3 |
Het gunnen van aanbestedingen en afsluiten van de daarbij behorende overeenkomst t.b.v. diensten, leveringen of werken, waarbij volgens het aanbestedingsbeleid de meervoudig onderhandse aanbestedingsprocedure gevolgd dient te worden. |
Behandelend medewerker |
A |
Volmacht |
De beslissingen dienen niet strijdig te zijn met het gemeentelijke inkoop- en aanbestedingsbeleid. Overeenkomsten getekend door: gemandateerde en inkoopcoördinator/-adviseur. |
|
4.4 |
Het houden van aanbestedingen t.b.v. diensten, leveringen of werken, waarbij volgens het aanbestedingsbeleid de nationale of Europese aanbestedingsprocedure gevolgd dient te worden. |
Behandelend medewerker |
A |
Volmacht |
De beslissingen dienen niet strijdig te zijn met het gemeentelijke inkoop- en aanbestedingsbeleid. Informatieplicht richting de portefeuillehouder. Op basis van een ingevuld startformulier ingediend bij de inkoopcoördinator/-adviseur. |
|
4.5 |
Het gunnen van aanbestedingen en afsluiten van de daarbij behorende overeenkomst t.b.v. diensten, leveringen of werken, waarbij volgens het aanbestedingsbeleid de nationale of Europese aanbestedingsprocedure gevolgd dient te worden. |
Gemeentesecretaris/ Algemeen directeur Manager |
A |
Mandaat |
De beslissingen dienen niet strijdig te zijn met het gemeentelijke inkoop- en aanbestedingsbeleid. Voor de ondertekening is geen adviesnota nodig. Overeenkomsten getekend door: gemandateerde en inkoopcoördinator/-adviseur. |
|
4.6 |
Het verstrekken van opdrachten of aangaan van nadere overeenkomsten welke voortvloeien uit een (raam)overeenkomst |
Behandelend medewerker |
A |
Volmacht |
||
4.7 |
Het geven van inkoopadvies bij het ontstaan van een inkoopbehoefte van
werken > 50K excl. BTW |
Inkoopcoördinator |
A |
Inkoopadvi-seur |
Volmacht |
Het betreft een advies inzake de te volgen inkoopprocedure. Maakt onderdeel uit van de uitvoering van het gemeentelijke inkoop- en aanbestedingsbeleid. Bijvoorbeeld middels startformulier |
4.8 |
Het gemotiveerd afwijken van het inkoopbeleid tot de Europese Drempel |
Gemeentesecretaris/ algemeen directeur |
A |
Volmacht |
Instemming door inkoopcoördinator en manager. |
|
4.9 |
De door het adviesbureau Energie Makelaar aangegeven koopmomenten effectueren c.q. posities innemen i.v.m. de Europese aanbestedingsprocedure voor de levering van aardgas en elektra in de periode 2013-2015 in samenwerking met de 14 Twentse gemeenten |
Werkgroep bestaande uit leden van de gemeenten Rijssen-Holten, Hellendoorn, Almelo, Hengelo en Hof van Twente |
A |
Mandaat |
Collegebesluit 22 maart 2011 |
|
4.10 |
Het afwijken van het inkoopbeleid door het volgen van de procedure enkelvoudig onderhands bij het aanvragen en gunnen van offertes bij de aanleg van kabels en leidingen door netbeheerders op bedrijventerreinen, terwijl de kosten boven het drempelbedrag liggen. |
Behandelend medewerker |
A |
Volmacht |
Op basis van een ingevuld startformulier ingediend bij de inkoopcoördinator/-adviseur. |
|
5 |
Overeenkomsten |
|||||
5.1 |
De voorbereiding en het besluiten tot het aangaan, ondertekenen en ontbinden van: - stage- en detacheringsovereenkom- sten (7) - planschadeovereenkomsten (1, 2 en 3); - beheersovereenkomsten m.b.t. het gebruik van de openbare ruimte n.a.v. burgerinitiatieven (1,2 en 3); - groenonderhoudsovereenkomsten met sociale werkvoorziening (1,2 en 3); - adaptieovereenkomsten voor rotondes (1,2 en 3) - verkoopovereenkomsten m.b.t. grond binnen exploitaties in bestemmingsplannen (1 en 8) - samenwerkingsovereenkomsten in relatie met planologische besluitvorming (1 en 8) inclusief de daarin opgenomen goedkeuringen, ontheffingen, toestemmingen e.d. - verkoopovereenkomsten m.b.t. grond buiten exploitaties tot maximaal € 75.000,00 (1 en 8); - verkoopovereenkomsten m.b.t. overtollig meubilair van de gemeente (1, 2 en 3); - verkoopovereenkomsten m.b.t. openbaar groen (1 en 8); - mediationovereenkomst inclusief de vertegenwoordiging van de gemeente tijdens de mediation (1, 2 en 3); - verhuurovereenkomsten m.b.t. individuele volkstuinen (1, 2 en 3); - overeenkomsten m.b.t. informatisering en automatisering (2 en 5); - verhuur- en gebruiksovereenkomsten m.b.t. gemeentelijke sportaccommodaties (1,2 en 3); - gebruiksovereenkomst passantenhavens (1,2 en 3); - (cliëntspecifieke) overeenkomsten m.b.t. Wmo en Jeugd (2 en 3); - overeenkomsten met niet gecontracteerde zorg- en jeugdhulpaanbieders (4); - opnemen/tekenen anti-speculatiebeding (3). |
1.Teamleider 2. Senior 3. Behandelend Medewerker 4. Voorzitter van de BC OZJT 5. Informatie- strateeg 6. Vastgoedjurist 7. Medewerker team P&O 8. Manager |
A |
Mandaat, volmacht en machtiging |
Stage- en detache- ringsovereenkomsten in overleg met de manager/teamleider/ senior . |
|
5.2 |
Taken voortvloeiende uit de overeenkomst inzake de overname garantieverplichtingen voor eigen woningen. |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
M.u.v. beslissingen tot wel/niet akkoord gaan met gedwongen verkoop |
|
5.3 |
De voorbereiding en het besluiten tot het aangaan, ondertekenen en ontbinden van overeenkomsten die niet nader genoemd zijn in dit mandaatbesluit en waarbij het bedrag lager is dan € 25.000,00 |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat, volmacht en machtiging |
Als bedoeld in artikel 160 lid 1 e Gemeentewet. |
|
6 |
Grondzaken |
|||||
6.1 |
Het voeren van correspondentie en het insturen van gegevens over onteigeningszaken op grond van de Onteigeningswet |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
6.2 |
Het voorbereiden en het uitvoeren van besluiten op grond van de Wet voorkeursrecht gemeenten |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
6.3 |
De uitvoering van het Besluit voorkeursrecht gemeenten |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
6.4 |
Het aanbieden van bouwgrond in bestemmingsplannen. |
Behandelend medewerker |
A |
Volmacht/ Machtiging |
Inclusief ondertekening |
|
6.5 |
Correspondentie inzake het opmaken van akten tot aankoop, verkoop, huur, verpachten of in gebruik geven van onroerend goed en vestiging en opheffing van zakelijke rechten |
Behandelend medewerker |
A |
Volmacht/ machtiging |
Betreft niet het tekenen van overeenkomsten/ akten (zie 5.1) |
|
6.6 |
De vertegenwoordiging van de gemeente bij buitengerechtelijke rechtshandelingen, voor zover het betreft het doen opmaken en ondertekenen van notariële akten en stukken, welke nodig zijn ter uitvoering van besluiten van de raad en van het college van burgemeester en wethouders |
Behandelend medewerker |
A |
Volmacht/ machtiging |
Na goedkeuring vastgoedjurist. Tevens in het kader van financiële hulpverlening. De volmacht mag worden doorgegeven aan een medewerker van een notariskantoor die daarvan alleen gebruik mag maken nadat de ontwerpakte/stukken door de gemeente zijn goedgekeurd. |
|
7 |
Archiefwet |
|||||
7.1 |
Uitvoering Archiefwet m.b.t.: - archiefbescheiden in geordende en toegankelijke staat brengen - vernietigen archiefbescheiden - aanmaken selectielijsten van voor vernietiging in aanmerking komende bescheiden - vervangen archiefbescheiden door reproducties teneinde de gereproduceerde bescheiden te vernietigen - overbrengen archiefbescheiden ouder dan 20 jaar naar archiefbewaarplaats |
Behandelend medewerker |
A |
Machtiging |
||
7.2 |
Uitvoering Archiefverordening m.b.t.: - acquisitie van particulieren of particuliere organisaties - ten behoeve van derden onderzoek doen naar in de archiefbewaarplaats berustende archieven/ verzamelingen en afbeeldingen/afschriften/ uittreksels/bewerkingen verstrekken - eens in de twee jaar verslag doen aan het college omtrent het gevoerde beheer van de archiefbewaarplaats |
Behandelend medewerker |
A |
Machtiging |
||
8 |
Burgerzaken |
|||||
8.1 |
Uitvoering Kieswet m.b.t.: - afgifte kiezerspassen - regeling volmacht - uitreiking nieuwe oproepingskaarten - afgifte kiezerslegitimatiekaarten |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
8.2 |
Uitvoering Wet basisregistratie personen |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
8.3 |
Uitvoering Rijkswet op het Nederlanderschap en optieverzoeken (naturalisatieverzoeken) |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
8.4 |
Uitvoering Wet bescherming persoonsgegevens |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
8.5 |
Uitvoering Paspoortwet, Paspoortuitvoeringsregeling Nederland en Besluit Paspoortgelden |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
8.6 |
Uitvoering Wegenverkeerswet, Wegenverkeersreglement en hierop gebaseerde Ministeriële regelingen m.b.t. rijbewijzen |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
8.7 |
Aannemen van verzoeken om verklaringen omtrent gedrag |
Behandelend medewerker |
A |
Machtiging |
Verzoeken dienen te worden doorgestuurd naar de minister van Justitie |
|
8.8 |
Uitvoering Verordening op het gebruik en beheer gemeentelijke begraafplaatsen Twenterand inclusief de toepassing van de hardheidsclausule i.v.m. de uitgifte van graven en de verlenging van grafrechten |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
8.9 |
Uitvoering Wet op de Lijkbezorging m.b.t.: - stellen afwijkende termijn - zorg voor lijkbezorging - verlof tot ontleding |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
8.10 |
Stukken ter legalisatie handtekeningen |
Behandelend medewerker |
A |
Machtiging |
||
8.11 |
Afschriften van de gemeentelijke basisregistratie personen |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
8.12 |
Bewijs van Nederlanderschap |
Behandelend medewerker |
A |
Machtiging |
||
8.13 |
Attestatie de Vita |
Behandelend medewerker |
A |
Machtiging |
||
8.14 |
Verzoeken om geslachtsnaamwijziging |
Behandelend medewerker |
A |
Machtiging |
||
8.15 |
Aanwijzing trouwlocaties |
Teamleider |
A |
Machtiging |
||
8.16 |
Het benoemen van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand |
Portefeuillehouder Algemeen bestuurlijke zaken |
A |
Mandaat |
Is bepaald in artikel 2 lid 3 van het Regelement burgerlijke stand |
|
9 |
Diversen |
|||||
9.1 |
Voorbereiding aanvragen koninklijke en andere onderscheidingen |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
9.2 |
Afhandeling schadegevallen inclusief bijbehorende correspondentie |
Behandelend medewerker |
A |
Machtiging/ volmacht |
Eventueel met inschakeling verzekeraar |
|
9.3 |
Procedurele aspecten inzake afhandeling interne en externe klachten |
Klachtencoördinator |
A |
Mandaat |
Regeling interne klachtenbehandeling |
|
9.4 |
Aanpassen van de verzekerde bedragen |
Behandelend medewerker |
A |
Machtiging |
Na overleg met desbetreffende afdeling |
|
9.5 |
Voorbereidingshandelingen afsluiten verzekeringen |
Medewerker verzekeringen |
A |
Machtiging |
||
9.6 |
Het voegen als benadeelde partij in het strafproces |
Medewerker verzekeringen |
A |
Mandaat |
||
9.7 |
Besluiten op een aanvraag dwangsom bij niet tijdig beslissen |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
9.8 |
Voorbereiding en vertegenwoordiging als verweerder in bezwaar-, (hoger) beroepsprocedures, voorlopige voorzieningen in het kader van de Awb en privaatrechtelijke rechtsgedingen |
Behandelend medewerker |
A |
Volmacht |
||
9.9 |
Besluiten op grond van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
9.10 |
Besluiten of er inspraak wordt verleend en op welke wijze |
Behandelend medewerker |
||||
9.11 |
Het afgeven en ondertekenen van legitimatiebewijzen toezichthouders overeenkomstig de Awb en de Regeling model legitimatiebewijs toezichthouders Awb |
Medewerker team P&O (functiecode BM 106) |
A |
Mandaat |
Collegebesluit 23 december 2008 |
|
9.12 |
Uitvoering gemeentelijk onderwijsachterstandenplan en educatie:
afdoen verantwoordingsformulier |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
9.13 |
Het tekenen en afhandelen van de vergunningen op basis van de Leegstandswet |
Behandelend medewerker |
A |
Medewerker Volkshuisvesting |
Mandaat |
Collegebesluit 8 febr. 2011 |
9.14 |
Het ondertekenen van de subsidieaanvragen m.b.t. MEVO II (Meerjarenprogramma externe veiligheid Overijssel) |
Manager |
O |
Mandaat |
Collegebesluit 12 april 2011 |
|
9.15 |
Het tekenen en afhandelen van de beschikkingen m.b.t. de Tijdelijke stimuleringsregeling Woningbouw 2009 (1e, 2e en 3e tranche) |
Manager |
A |
Mandaat |
Collegebesluit 28 juni 2011 |
|
9.16 |
De uitvoering van de Verordening Duurzaamheidsleningen Twenterand |
Manager |
A |
Mandaat |
Collegebesluit 12 juli 2011 |
|
9.17 |
Het uitvoeren van de maatwerkvoorzieningen beschermd wonen en opvang Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) 2015 |
College van burgemeester en wethouders Almelo |
A |
Collegebesluit 18 december 2014 |
||
9.18 |
Besluiten tot een machtiging tot uithuisplaatsing in het kader van een ondertoezichtstelling |
Raad voor de kinderbescherming |
A |
|||
9.19 |
Het ondertekenen van persoonlijke vervoersplannen in het kader van het GoOV |
Behandelend medewerker |
A |
Volmacht |
||
9.20 |
Het doen uitgaan van brieven die uitsluitend mededelingen, inlichtingen of feitelijke informatie bevatten (met uitzondering van brieven die persoonlijk zijn gericht aan de burgemeester of wethouder) |
Alle medewerkers |
A |
Mandaat |
De brieven mogen niet gericht zijn op enig rechtsgevolg, noch een beleidsopvatting of –voornemen weergeven. |
|
9.21 |
Het verdagen van de beslissing op een bezwaarschrift o.g.v. art. 7:10 leden 3 en 4 Awb |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
9.22 |
Uitvoering voorbereidingsprocedures afd. 3.2 Awb, afd. 3.4 Awb, afd. 4.1.1. Awb, afd. 4.1.2. Awb |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
9.23 |
Kennisgeving van redelijke beslistermijn (art. 4:14 Awb) |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
||
9.24 |
Het beslissen op verzoeken om informatie als bedoeld in de Wet Openbaarheid van Bestuur en Wet hergebruik van overheidsinformatie |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
De behandeling van Wob-verzoeken gericht aan de raad is gedelegeerd aan het college. |
|
9.25 |
Het in ontvangst nemen van een deurwaardersexploot bestemd voor de gemeente |
Behandelend medewerker |
A |
Machtiging |
Informeren van teamleider/senior |
|
9.26 |
Het verrichten van feitelijke handelingen |
Behandelend medewerker |
A |
Machtiging |
Niet gericht op enig rechtsgevolg en passend binnen het gemeentelijk beleid. |
|
9.27 |
Uitvoeren van de Nota representatie promotionele activiteiten besluiten op en het afhandelen van verzoeken |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
College informeren |
|
9.28 |
Besluiten over en afhandelen van sponsorverzoeken |
Behandelend medewerker |
A |
Mandaat |
College informeren |
|
9.29 |
Het accorderen en tekenen van betalingsborderellen |
Comptabele/Effectuerings-ambtenaar |
A |
Volmacht |
||
9.30 |
Uitvoering Regeling hypotheekverstrekking ambtenaren |
Behandelend medewerker |
A |
Behandelend medewerker |
Mandaat |
|
9.31 |
Het aanvragen van subsidie |
Behandelend medewerker |
A |
Volmacht |
||
9.32 |
Beslissen op bezwaarschriften m.b.t. het sociaal domein (incl. gehandicaptenparkeerkaart) personeelszaken Wet openbaarheid van bestuur Wet hergebruik overheidsinformatie dwangsombesluiten niet tijdig beslissen zelfstandige schadebesluiten huisverboden Wet Damocles (art. 13b Opiumwet) indien conform het advies van de (voorzitter van de) commissie bezwaarschriften wordt besloten |
Manager |
A |
Mandaat |
Uitgesloten zijn beslissingen op bezwaarschriften m.b.t. ruimtelijk domein (incl. handhavings- besluiten); subsidies; verkeersbe-sluiten; APV (bv evenementen vergunningen) Drank- en horeca; raadsbesluiten |
|
9.33 |
Het aanvragen van vergunningen/doen van meldingen |
Behandelend medewerker |
A |
Volmacht |
||
9.34 |
Bij een gedraging van: college van burgemeester en wethouders burgemeester wethouder algemeen directeur/gemeentesecretaris manager en klachtencoördinator teamleider senior ambtenaar van de burgerlijke stand medewerker |
is de klachtbehandelaar: burgemeester locoburgemeester burgemeester burgemeester algemeen directeur/ gemeentesecretaris manager manager manager manager |
A |
Mandaat |
Collegebesluit 28 april 2020 |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl