Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Harderwijk houdende regels omtrent bed & breakfast en/of gastenverblijf

Geldend van 12-11-2015 t/m heden

Intitulé

Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Harderwijk houdende regels omtrent bed & breakfast en/of gastenverblijf

1. Inleiding

Er is een toenemende vraag naar de mogelijkheid om aan huis bed & breakfast uit te oefenen. Onder bepaalde voorwaarden en met omgevingsvergunning is bed & breakfast als beroep/bedrijf aan huis in een woning al mogelijk (zie beleidsnotitie beroepen en bedrijven aan huis). Voor de mogelijkheden om vrijstaande bijgebouwen bij woningen te gebruiken voor bed & breakfast verwijst de beleidsnotitie voor beroepen en bedrijven aan huis naar deze beleidsnotitie. Ook het fenomeen ‘gastenverblijf’ is in deze beleidsnotitie meegenomen.

2. Vorig beleid

De vorige beleidsregel is vastgesteld op 26 augustus 2014. Na het vaststellen van deze beleidsregel bleek de wijze van meten in de praktijk vraagtekens op te roepen. Vandaar dat hier een aanpassing op is doorgevoerd, in die zin dat aangesloten wordt bij de wijze van meten van het gebruiksoppervlak uit het Bouwbesluit. Omwille van de duidelijkheid en leesbaarheid is in deze beleidsregel ook de beleidsregel uit 2014 opgenomen. Deze beleidsregel is dus de geconsolideerde tekst van de beleidsregel uit 2014, met de aanpassing uit 2015. De gewijzigde onderdelen zijn in blauw weergegeven.

3. Toepassingsbereik van deze beleidsnotitie

Deze beleidsnotitie bevat een toetsingskader om aanvragen omgevingsvergunning te toetsen voor bed & breakfast en / of gastenverblijf, die niet passen in het vigerende bestemmingsplan. Deze notitie geeft de beoordelingscriteria aan. Deze zijn mede gebaseerd op de in 2009 verschenen "Beleidsnotitie Bed & Breakfast" van het Platform Bed & Breakfast Nederland.

Raadpleeg altijd eerst het vigerende bestemmingsplan om de mogelijkheden te onderzoeken. Pas als het vigerende bestemmingsplan geen mogelijkheid biedt, is deze beleidsnotitie relevant.

4. Wettelijke bevoegdheid vaststellen beleidsnotitie

Deze beleidsregels dienen ter invulling van de wettelijke bevoegdheid ex artikel 2.1 lid 1 sub c Wabo juncto artikel 4 sub 9 van bijlage II van het BOR. In deze artikelen is geregeld dat burgemeester en wethouders een omgevingsvergunning kunnen verlenen om af te mogen wijken van het bestemmingsplan.

De wettelijke randvoorwaarden zijn dat het perceel binnen de bebouwde kom ligt (de ruimtelijke bebouwde kom) en de oppervlakte niet meer bedraagt dan 1.500 m2. De grens van de bebouwde kom staat aangegeven op de twee kaarten die als bijlage zijn bijgevoegd (dit zijn dezelfde kaarten die behoren bij het beleid omgevingsvergunning afwijken bestemmingsplan).

5. Definities

Voor de functies ‘bed & breakfast’ en ‘ gastenverblijf’ hanteren wij de volgende definities.

Bed & breakfast :

een kleinschalige overnachtingsaccommodatie gericht op het bieden van de mogelijkheid tot een toeristisch en kortdurend verblijf met het serveren van ontbijt, waarbij de bed & breakfast ondergeschikt is aan de hoofdfunctie wonen.

Gastenverblijf:

een kleinschalige overnachtingsaccommodatie gericht op het bieden van de mogelijkheid tot een kortdurend verblijf, aan personen die elders hun hoofdverblijf voor bewoning hebben.

6. Beoordelingscriteria (beleidsregel)

Voor de berekening van het in sub 5 en 6 gehanteerde percentage respectievelijk aantal vierkante meters, wordt de wijze van meten van het gebruiksoppervlak uit het Bouwbesluit (NEN2580) gehanteerd.

  • 1.

    de woning behoudt in overwegende mate haar woonfunctie en ruimtelijke uitstralingdie met de woonfunctie in overeenstemming is, de bed & breakfast of gastenverblijf mag geen afbreuk doen aan de woonfunctie;

  • 2.

    als de bed & breakfast of het gastenverblijf plaatsvindt in een vrijstaand bijgebouw bedraagt de oppervlakte van het bouwperceel behorende bij de woning ten minste 750 m2. Dit criterium geldt niet voor de binnenstad (grens beschermd stadsgezicht).

  • 3.

    het betreft een kleinschalige verblijfsaccommodatie die deel uitmaakt van een woning of bijbehorende bouwwerken en waar maximaal 10 personen verblijven;

  • 4.

    op eigen erf dienen voldoende parkeerplaatsen aanwezig te zijn; voor de binnenstad geldt een passende oplossing, of- eigen erf of- in de vorm van betaald parkeren;

  • 5.

    het betreft een ondergeschikte nevenactiviteit ten opzichte van de functie wonen, waarbij het gebruiksoppervlak beperkt is tot 40% van het gebruiksoppervlak van de woning inclusief bijgebouwen. De berekening van deze 40% vindt plaats aan de hand van de wij van meten van het gebruiksoppervlak uit het Bouwbesluit (NEN 2580).

  • 6.

    in zijn totaliteit mag er nooit meer dan 100 m² gebruiksoppervlak in gebruik zijn als bed & breakfast of gastenverblijf.

  • 7.

    permanente bewoning van het vrijstaande bijgebouw (gebruik als hoofdverblijf) is niet toegestaan.

7.Toelichting

De beoordelingscriteria beogen te voorkomen dat de bed & breakfast en/of gastenverblijf een te grote component wordt in verhouding tot het wonen. Dan ontstaat in feite niet meer een bedrijf aan huis, maar een zelfstandige pensionvoorziening of wooneenheid. Dat is binnen een woonbestemming niet een gewenste situatie. Het rustig woonklimaat moet blijven overheersen. En er mogen geen extra woningen ontstaan.

Daarnaast ondersteunen deze criteria de economische structuur in de gemeente Harderwijk. Met name in het buitengebied bestaat de behoefte aan ruimte voor meer recreatieve/economische activiteiten. In de op 20 februari 2011 vastgestelde Visie op Hoofdlijnen voor het buitengebied is aangegeven dat in het nieuwe bestemmingsplan Buitengebied faciliteiten voor bed & breakfast worden opgenomen. Deze ondersteunen de kleinschalige economische structuur in het buitengebied.

Er is voor gekozen om bed & breakfast en gastenverblijf mogelijkheden te faciliteren op de relatief grotere percelen in Harderwijk en Hierden, waarbij we uitgaan van een bouwperceel met een minimale omvang van 750 m2. Het bouwperceel moet goed worden onderscheiden van het kadastrale perceel. Niet maatgevend is de oppervlakte van het kadastrale perceel, maar van het bouwperceel. Dat wil zeggen het gedeelte van het kadastrale perceel dat voor bebouwing in aanmerking komt. In binnenstedelijke gebieden zoals de wijken Slingerbos en Tweelingstad is het bouwperceel vaak gelijk aan het kadastrale perceel. Met name in het buitengebied en Hierden Dorp kan het kadastrale perceel vaak groter zijn dan het bouwperceel, omdat een deel van deze kadastrale percelen bijvoorbeeld uit niet bebouwbaar weiland bestaat.

Reden dat we voor een minimale omvang van 750 m2 aan bouwperceel hebben gekozen is dat met deze maat ook vrijstaande woningen op de grotere kavels in het binnenstedelijk gebied gebruik kunnen maken van de mogelijkheden voor bed & breakfast of gastenverblijf. De grotere bouwpercelen vanaf 750 m2 lenen zich met name voor het stimuleren van meer recreatieve activiteiten.

Bij deze grotere bouwpercelen is er relatief gezien meer ruimte om de woningen heen waardoor naburige woningen minder gauw overlast zullen ervaren dan bij kleinere bouwpercelen. Deze functies zijn minder geschikt in rijenwoningen, helft van dubbele woningen en vrijstaande woningen in binnenstedelijk gebied met een bouwperceel tot 750 m2. Dit vanwege het feit dat de bebouwing dan relatief dicht op elkaar gebouwd is en de bed & breakfast of gastenverblijffunctie eerder leidt tot overlast en aantasting van de rustige woonomgeving. De ruimte om de woningen heen is dan immers minder.

Overigens kan een bed & breakfast of gastenverblijf in een woning in stedelijk gebied wel, maar dan alleen in de woning zelf.

8. Inwerkingtreding en overgangsrecht

Er is geen overgangsrecht. Deze beleidsnotitie treedt in werking daags na publicatie. De wijzigingen treden in werking daags na publicatie van de wijziging. De beleidsregels zijn van toepassing op aanvragen omgevingsvergunning die zijn ingediend na het moment van inwerkingtreding.

9.Procedure

Publicatie van het ontwerp beleid heeft plaatsgevonden op de gemeentepagina van 14 mei 2014. Het ontwerp beleid heeft ter inzage gelegen van 15 mei 2014 tot en met 25 juni 2014.

In deze periode is er één zienswijze ingediend.

Zienswijze

Er is een mondelinge zienswijze ingediend door een inwoner van de binnenstad. Gevraagd is om het criterium dat een bouwperceel minimaal 750 m2 bedraagt te laten vervallen voor de binnenstad. In de binnenstad is namelijk niet of nauwelijks sprake van bouwpercelen met een omvang van minimaal 750 m2. Bovendien is de binnenstad ook een ander type gebied dan een reguliere woonwijk (meer verschillende functies, meer dynamiek / levendigheid).

Beoordeling zienswijze

Deze zienswijze is gegrond verklaard en naar aanleiding daarvan is de beperking van 750 m2 in de binnenstad (grens beschermd stadsgezicht) komen te vervallen. Reden daarvoor is dat de binnenstad een andere/hogere dynamiek kent dan de reguliere woonwijken in Harderwijk (meer levendigheid en combinatie van verschillende functies). Bovendien sluit dit mooi aan op de mogelijkheid die het bestemmingsplan binnenstad kent voor stadslogementen, die ook binnen de woonfunctie onder voorwaarden toegestaan zijn.

De wijziging van de beleidsregel is niet voor inspraak ter inzage gelegd, omdat het geen inhoudelijke beleidswijziging betreft. Het betreft een verduidelijking.

10.Handhaving

Als een omgevingsvergunning is verleend voor bed & breakfast of gastenverblijf in een vrijstaand bijgebouw, en dit bijgebouw is hiervoor geschikt gemaakt, kan dat uitnodigen tot permanente bewoning. Dat is niet toegestaan en hiertegen wordt handhavend opgetreden. De prioritering, aard en intensiteit van toezicht en handhaving is / wordt nader uitgewerkt in het handhavingsbeleid en de jaarlijkse programma’s en verslagen.

11.Vaststelling beleidsnotitie en vaststelling wijziging

Vaststelling van deze beleidsnotitie heeft plaatsgevonden op 26 augustus 2014. De wijziging is vastgesteld op 3 november 2015.

Ondertekening

Vastgesteld door burgemeester en wethouders op 26 augustus 2014

Bekendgemaakt op 3 september 2014

Inwerkingtreding op 4 september 2014

Wijzigingen vastgesteld door burgemeester en wethouders op 3 november 2015.

Wijzigingen bekendgemaakt op 11 november 2015.

Wijzigingen in werking getreden op 12 november 2015.