Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR638456
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR638456/1
Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Tholen houdende regels omtrent ambtelijke bijstand en ondersteuning (Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning gemeente Tholen 2020)
Geldend van 01-04-2020 t/m heden
Intitulé
Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Tholen houdende regels omtrent ambtelijke bijstand en ondersteuning (Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning gemeente Tholen 2020)De raad van de gemeente Tholen;
gelezen het voorstel van de fractievoorzitters d.d. 15 januari 2020;
gelet op artikel 33, derde lid, van de Gemeentewet;
gezien het advies van de commissie Bestuurszaken d.d. 4 maart 2020
b e s l u i t :
de volgende verordening vast te stellen:
Verordening van de raad van de gemeente Tholen houdende bepalingen over ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2020 (Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning gemeente Tholen 2020)
HOOFDSTUK 1 – ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 1 – Definities
In deze verordening wordt verstaan onder:
- a.
ambtelijke bijstand: bijstand, verleend door onder het gezag van het college werkzame ambtenaren;
- b.
bijstand: ondersteuning bij het opstellen van voorstellen, amendementen en moties of andere ondersteuning niet zijnde een verzoek om informatie.
HOOFDSTUK 2 – VERZOEKEN OM INFORMATIE OF BIJSTAND
Artikel 2 – Verzoek om informatie
-
1. Een raadslid kan de griffier verzoeken om:
- a.
feitelijke informatie van geringe omvang;
- b.
inzage in of afschrift van bij de raad, burgemeester en wethouders of de burgemeester berustende schriftelijke stukken en ander materiaal dat gegevens bevat.
- a.
-
-
2. De griffier verstrekt zo spoedig mogelijk de verzochte informatie, voor zover deze daarover kan beschikken. Voor zover daarmee niet aan het verzoek voldaan is, verzoekt de griffier de secretaris een of meer ambtenaren aan te wijzen die voor zover mogelijk de resterende informatie zo spoedig mogelijk verstrekken.
Artikel 3 – Verzoek om bijstand
-
1. Een raadslid kan de griffier verzoeken om bijstand.
-
-
2. De verzochte bijstand wordt zo spoedig mogelijk verleend, voor zover dit naar het oordeel van de griffier in redelijkheid kan worden gevergd. Als de griffier de verzochte bijstand niet kan verlenen, verzoekt hij de secretaris om een of meer ambtenaren aan te wijzen die ambtelijke bijstand verlenen.
-
-
3. De secretaris weigert het verzoek om ambtelijke bijstand als:
- a.
naar zijn oordeel niet aannemelijk is gemaakt dat de ambtelijke bijstand betrekking heeft op raadswerkzaamheden;
- b.
dit naar zijn oordeel het belang van de gemeente kan schaden.
- a.
-
-
4. Als de secretaris het verzoek om ambtelijke bijstand weigert, deelt hij dit met redenen omkleed mee aan de griffier en aan het raadslid door wie het verzoek is ingediend. De griffier of het raadslid kan de burgemeester verzoeken met de griffier en de secretaris en zo nodig het raadslid in overleg te treden over het alsnog laten verlenen van de ambtelijke bijstand. De burgemeester geeft zo spoedig mogelijk gehoor aan dit verzoek.
Artikel 4 – Geschil over verleende ambtelijke bijstand
-
1. Een raadslid dat niet tevreden is over de aan hem verleende ambtelijke bijstand, kan de griffier verzoeken hierover in overleg te treden met de secretaris.
-
-
2. Als overleg met de secretaris niet leidt tot een ook voor het raadslid bevredigende oplossing, kan deze de burgemeester verzoeken met de griffier en de secretaris en zo nodig het raadslid in overleg te treden over de aan hem verleende ambtelijke bijstand. De burgemeester geeft zo spoedig mogelijk gehoor aan dit verzoek.
Artikel 5 – Verstrekking informatie over verzoeken om ambtelijke bijstand
Als het college of een of meer leden van het college informatie wensen over een verzoek om ambtelijke bijstand of over de inhoud van verleende ambtelijke bijstand, wenden zij zich daartoe rechtstreeks tot het betrokken raadslid.
HOOFDSTUK 3 – FRACTIEONDERSTEUNING
Artikel 6 – Recht op financiële bijdrage
-
1. De raad verstrekt een in de raad vertegenwoordigde fractie een financiële bijdrage ter ondersteuning van het functioneren van de fractie.
-
2. De financiële bijdrage bedraagt per kalenderjaar maximaal € 500 voor elke fractie.
Artikel 7 – Besteding financiële bijdrage
-
1. De financiële bijdrage wordt uitsluitend besteed aan ondersteuning die ertoe strekt de volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rol van de fractie te versterken.
-
-
2. De financiële bijdrage wordt in ieder geval niet gebruikt ter bekostiging van:
- a.
uitgaven die in strijd zijn met wettelijke bepalingen en overige regelingen;
- b.
betalingen, inclusief die ter voldoening van contributie, aan politieke partijen, met politieke partijen verbonden instellingen of natuurlijke personen anders dan ter vergoeding van diensten of goederen geleverd ten behoeve van de versterking van de ondersteuning van de fractie op basis van een gespecificeerde, reële declaratie of arbeidsovereenkomst;
- c.
giften, leningen, beleggingen en voorschotten;
- d.
uitgaven die op grond van enige andere wettelijke regeling in aanmerking komen voor vergoeding van overheidswege, inclusief uitgaven in verband met verkiezingsactiviteiten;
- e.
opleidingen voor raads- en commissieleden.
- a.
Artikel 8 – Uitkering financiële bijdrage
-
1. De financiële bijdrage voor fractieondersteuning als bedoeld in artikel 7, eerste lid, wordt op declaratiebasis verleend aan een fractie die hiertoe een verzoek indient.
-
-
2. Als na reguliere raadsverkiezingen een nieuwe fractie zitting neemt in de raad, wordt de hoogte van de financiële bijdrage als genoemd in artikel 6 voor die fractie verrekend met een factor 0,75 voor dat kalenderjaar.
-
-
3. Als een of meer raadsleden van een of meer fracties als zelfstandige fractie gaan optreden, ontvangt de nieuwe fractie de financiële bijdrage als genoemd in artikel 6, verrekend met het aantal resterende maanden van dat kalenderjaar.
-
-
4. Als een fractie tijdens een zittingsperiode ophoudt te bestaan, vervalt de aanspraak op de financiële bijdrage ter ondersteuning van die fractie met ingang van de maand volgend op de maand waarin hiervan kennisgeving is gedaan aan de raad.
Artikel 9 – Verantwoording, controle en vaststelling financiële bijdrage
-
1. De fractie legt uiterlijk drie maanden na het einde van een kalenderjaar aan de raad verantwoording af over de besteding van de financiële bijdrage gedurende het vorige kalenderjaar, onder overlegging van een financieel verslag.
-
-
2. De raad stelt na controle van het financieel verslag de hoogte vast van de uitgaven van een fractie die in het vorige kalenderjaar uit de bijdrage bekostigd zijn.
HOOFDSTUK 4 - SLOTBEPALINGEN
Artikel 10 – Intrekking oude verordening en overgangsrecht
-
1. De Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning, vastgesteld in de raadsvergadering van 18 december 2014 wordt ingetrokken.
-
-
2. De in het eerste lid genoemde verordening blijft van toepassing ten aanzien van de op basis van die verordening verleende financiële bijdragen en de verantwoording, controle, vaststelling en afrekening van die financiële bijdragen.
Artikel 11 – Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. Deze verordening treedt in werking op 1 april 2020.
-
-
2. Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning gemeente Tholen 2020.
Ondertekening
Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Tholen in zijn openbare vergadering van 12 maart 2020. ,
w.g. G.J. van de Velde-de Wilde, voorzitter
w.g. L. Vermeij, wnd. griffier
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl