Regeling vervallen per 01-01-2020

Overleg protocol arbeidsvoorwaarden

Geldend van 01-01-1996 t/m 30-09-2000

nl

De Staten der provincie Zeeland

Gelezen het voorstel van Gedeputeerde Staten van Zeeland van 7 november 1995, nr 954937/31;

besluiten het College van Gedeputeerde Staten van Zeeland te machtigen bijgaand overlegprotocol te ondertekenen.

Artikelen

Artikel 1 Onderwerpen, waarover op provinciaal niveau onderhandeld wordt

  • 1.

    In het overleg in de commissie voor georganiseerd overleg streven partijen naar het bereiken van overeenstemming over al die aangelegenheden, waarbij artikel 112 lid 1 van het Ambtenarenreglement Zeeland 1965 tot overleg verplicht.

    Deze aangelegenheden zijn opgenomen in de bij dit protocol behorende bijlage, die daarvan een onlosmakelijk onderdeel uitmaakt en die in goed overleg tussen partijen wordt aangepast naar aanleiding van sectorale en lokale afspraken.

  • 2.

    In elk geval is overeenstemming met een meerderheid van de centrales in het in lid 1 bedoelde overleg vereist over invoering of wijziging van een regeling als bedoeld in artikel 112 lid 4 van het Ambtenarenreglement Zeeland 1965, daaronder begrepen de voor het provinciaal personeel geldende specifieke werkgelegenheidsmaatregelen, indien deze bedoelde invoering of wijziging van rechtspositieregelingen tot gevolg hebben.

  • 3.

    Partijen voeren bij reorganisatieprocedures of daarmee in aard overeenkomende procedures slechts overleg over:

    • a.

      het voorgenomen beleid terzake en de te verwachten personele gevolgen

    • b.

      de personele gevolgen optredend als gevolg van de definitieve besluitvorming.

      Het in lid 2 bedoelde overeenstemmingsvereiste is daarop van toepassing, voorzover in verband met het voorkomen dan wel opvangen van de onder b. bedoelde personele gevolgen regelingen worden getroffen, waaraan individuele ambtenaren rechten of verplichtingen kunnen ontlenen.

  • 4.

    Indien en zolang de in lid 2 bedoelde overeenstemming niet wordt bereikt, blijft de invoering c.q. wijziging achterwege.

Artikel 2 Onderwerpen waarover verder nog op provinciaal niveau onderhandeld wordt

Onder aangelegenheden, waarover ingevolge artikel 1 lid 1 overleg moet worden gevoerd, worden tevens begrepen, de onderwerpen waarover in het Sectoroverleg Provinciale Arbeidsvoorwaarden wordt onderhandeld, doch die ter uitwerking aan het lokaal overlegniveau worden overgelaten.

Artikel 3 Afstemmingsoverleg commissie georganiseerd overleg met overlegorgaan Wet op de Ondernemingsraden

  • 1.

    Partijen zullen bezien in hoeverre -rekening houdend met de eisen van de Wet op de Ondernemingsraden- aan het overlegorgaan in de zin van die wet overlegbevoegdheden van de commissie voor georganiseerd overleg kunnen worden overgelaten of op welke wijze anderszins een nadere taakverdeling kan plaatsvinden.

  • 2.

    In verband met het bepaalde in lid 1 vindt periodiek afstemmend overleg plaats tussen een werkgevers- en werknemersafvaardiging van de commissie onderscheidenlijk van dat overlegorgaan.

Artikel 4 Onderwerpen, waarover op provinciaal niveau niet wordt onderhandeld

Geen recht van overleg bestaat met betrekking tot die onderwerpen, waarover in de Centrale Commissie voor Georganiseerd Overleg in Ambtenarenzaken dan wel het Sectoroverleg Provinciale Arbeidsvoorwaarden wordt onderhandeld.

Artikel 5 Werkingsduur en opzegging protocol

  • 1.

    Dit protocol treedt in werking op 1 januari 1996 en geldt voor onbepaalde tijd. Het kan worden opgezegd met inachtneming van een termijn van zes maanden. Indien na afloop van die termijn geen protocol is overeengekomen, blijven de bepalingen van het voorheen geldende protocol stilzwijgend van kracht.

  • 2.

    Partijen kunnen het protocol slechts opzeggen in de navolgende situaties:

    • a.

      ernstige en/of onvoorziene financiƫle problemen, waarvoor de provincie komt te staan;

    • b.

      wettelijke maatregelen, die gevolgen hebben voor de aard en de omvang van het provinciaal takenpakket.

  • 3.

    Opzegging geschiedt bij aangetekend schrijven met opgave van de gronden, die aanleiding geven tot opzegging als bedoeld in lid 2.

  • 4.

    Alle geschillen voortvloeiende uit dit protocol zullen met inachtneming van de artikelen 113c tot en met 113g van het Ambtenarenreglement Zeeland 1965 aan de advies- en arbitragecommissie als bedoeld in artikel 113a onder b. van dat reglement worden voorgelegd. Per geschil wordt vooraf bepaald of er advies dan wel arbitrage wordt gevraagd. De arbitrale uitspraak van de advies- en arbitragecommissie heeft bindende kracht.

  • 5.

    De secretaris van de commissie voor georganiseerd overleg zal tevens het secretariaat voeren van zaken voortvloeiend uit dit protocol.

Artikel 6 Tussentijdse evaluatie protocol

Partijen evalueren, afgezien van het bepaalde in artikel 5, het protocol steeds aan het einde van elke zittingstermijn van het college van Gedeputeerde Staten. De uitkomsten van de evaluatie worden zonodig in het protocol verwerkt.

Bijlage bij artikel 1 lid 1 overlegprotocol

Voorbeelden van overleg voor OR

  • -

    Arbo-jaarplan

  • -

    Arbomaatregelen, inclusief naleving

  • -

    Deelnota's personeelsbeleid op basis van raamnota

  • -

    Dienstkleding en dienstroosters

  • -

    E + E onderzoeken

  • -

    Functioneringsgesprekken

  • -

    Huisvesting, fietsenstalling

  • -

    ldeeenbuscommissie

  • -

    Interne milieuzorg

  • -

    Kilometerreductieplan

  • -

    Loopbaanbegeleiding

  • -

    Opleidingsbeleid

  • -

    Opzet en bevordering werkoverleg

  • -

    Organieke functiebeschrijving en -waardering

  • -

    PC-priveproject

  • -

    Personeelsbeoordeling

  • -

    Personeelsblad

  • -

    Personeelskantine

  • -

    Personeelsvereniging

  • -

    Provinciale contactdag

  • -

    Regels werving en selectie

  • -

    Reorganisatie, evaluatie daarvan, v.w.b. organisatorische keuzes

  • -

    Sluiting tussen Kerst en Nieuwjaar

  • -

    Sociaal jaarverslag

  • -

    Taakstellend werkplan allochtonen

  • -

    Tijdverantwoording en aanwezigheidsregistratie

  • -

    Toetsing naleving arbeidsvoorwaarden

  • -

    Voorkeursbeleid vrouwen

  • -

    Voorkomen en bestrijden van seksuele intimidatie op het werk

  • -

    Werkdruk

  • -

    Werktijdenregelingen

  • -

    Ziekteverzuim

Voorbeelden van overleg voor GO

  • -

    Beloningsdifferentiatie/gratificaties

  • -

    Bespreking/uitwerking sectorakkoord

  • -

    Conversietabel

  • -

    Diverse toelagen, zoals bezwarend werk, onregelmatige dienst en bereikbaarheid

  • -

    invulling decentrale ruimte

  • -

    IZR-regeling

  • -

    Leeftijdsbewust personeelsbeleid/seniorenregeling

  • -

    Mandaatbesluit Zeeland (mandatering uitvoering arbeidsvoorwaarden)

  • -

    Overlegprotocol

  • -

    Overlegverhoudingen

  • -

    Personele gevolgen reorganisatie, evaluatie, incl. sociaal beleidskader

  • -

    Premiespaarregeling/spaarloonregeling

  • -

    Raamnota personeelsbeleid bevattende de criteria voor sociaal beleid in ruime zin

  • -

    Reisbesluit

  • -

    Salaristabellen

  • -

    Sociale statuten (reorganisatie, bezuiniging, Kanaal door Walcheren, PSD, Muskusrattenbestrijding e.d.)

  • -

    Studiefaciliteiten

  • -

    Telefoonkostenvergoeding

  • -

    Vakantiedagen - uitbetaling bij vertrek

  • -

    Verlofregelingen, w.o. ouderschapsverlof

  • -

    Vooraanloop

  • -

    Wijziging ambtenarenreglement

Ondertekening

Gegeven te Middelburg, 15 december 1995.

Gedeputeerde Staten voornoemd,

drs. W. T. VAN GELDER, voorzitter.

mr. J. A. LANDER, griffier.

Uitgegeven 27 februari 1996.

De griffier der Staten,

mr. J. A. LANDER.