Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Lingewaard houdende regels omtrent het Integraal Veiligheidsplan 2020-2022

Geldend van 27-02-2020 t/m heden

Intitulé

Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Lingewaard houdende regels omtrent het Integraal Veiligheidsplan 2020-2022

1. Inleiding

Veiligheid. Een veilige leefomgeving is een belangrijke voorwaarde om in een gemeente te willen blijven of te wonen. Daarom willen we als de gemeente Lingewaard prioriteit blijven geven aan het vergroten van de veiligheid en het veiligheidsgevoel. Of het nu gaat om zichtbare criminaliteit zoals woninginbraken of de minder zichtbare criminaliteit zoals ondermijning. Door op tijd in te grijpen voorkomen we zwaardere problematiek en overlast. Wij willen een balans tussen preventie, repressie en zorg. We helpen waar nodig en pakken aan waar dat moet. Wij bieden hulp en ondersteuning aan personen die op het juiste spoor willen komen, maar zijn streng voor degene die zich niet aan de regels houden

Om de regie op het veiligheidsbeleid te kunnen voeren is een integraal veiligheidsplan (IVP) onmisbaar. Het doel van dit plan is om met verschillende veiligheidspartners af te spreken hoe wij een veilige leefomgeving kunnen bereiken en welke thema’s de prioriteiten hebben de komende drie jaar. De wensen en ervaringen van onze inwoners zijn hiervoor het uitgangspunt geweest 1 . Verder speelt de gemeenteraad een belangrijke rol bij de prioritering van de thema’s. De gemeenteraad stelt namelijk het plan vast en controleert de uitvoering van het beleid.

De gemeenteraad heeft daarom de volgende uitgangspunten meegegeven voor dit plan:

  • -

    Specifiek oog voor preventie. Voorkomen is beter dan genezen.

  • -

    Extra aandacht voor ondermijning. In het bijzonder voor softdrugsproblematiek, drugsafval en aangiftebereidheid.

  • -

    Blijvende aandacht voor reguliere taken. Naast de prioriteiten dient er genoeg ruimte te zijn voor de basale basistaken en eventuele (nood)incidenten.

Missie Integraal Veiligheidsplan 2020-2022

‘’Wij streven naar een gemeente waarin onze inwoners zich thuis en veilig voelen en iedereen zich verantwoordelijk voelt voor zijn of haar bijdrage aan de veiligheid in de gemeente Lingewaard. De gemeente voert regie, werkt nauw samen met veiligheidspartners en grijpt in waar nodig’’

Naast de inbreng van onze inwoners en de gemeenteraad is dit plan tot stand gekomen door de bijdrage van de politie, Stichting Welzijn Lingewaard (SWL), de jongerenraad, het Openbaar Ministerie (OM), de gemeentelijke teams Veiligheid, Toezicht en Handhaving (VTH), Sociaal Domein (SD) en Ruimtelijk Beleid (RB) waarbij team VTH het voortouw heeft genomen bij de totstandkoming van dit plan. Dit heeft uiteindelijk geleid tot de prioritering van vijf veiligheidsopgaven voor 2020-2022. Deze opgaven zijn beschreven in het schema hiernaast.

2. Veiligheid in context

Het IVP is lokaal verankerd, maar bovenlokaal verbonden. Veiligheidsvraagstukken stoppen vaak niet bij de gemeentegrenzen. Daarom werken we samen in verschillende samenwerkings-verbanden. Dit doen we onder andere in het basisteam Rivierenland-West waarin wij samen met de gemeente Overbetuwe en de politie samenwerken op het gebied van veiligheid.

Ook werken we samen op de schaal van Oost-Nederland waarbij we regionaal gecommitteerd zijn aan de Veiligheidsstrategie die we met 78 gemeenten en partners binnen Oost-Nederland hebben ontwikkeld. Verder is er is een actieve afstemming en uitwisseling met de interne en externe veiligheidspartners (zie bijlage), verwoord in verschillende beleidsdossiers en convenanten. Denk hierbij aan het Gemeentelijk Mobiliteit Plan (GMP) of het Gemeentelijke Handhavingsuitvoeringsprogramma (HUP).

Veiligheid kent een onderverdeling in een sociaal en een fysiek deel. Sociale veiligheid omvat de aandacht voor de veiligheid rond intermenselijke activiteiten. Denk hierbij aan criminaliteit zoals diefstal. Fysieke veiligheid gaat over de kans dat iemand slachtoffer wordt van een ongeval, zoals in het verkeer. Fysieke veiligheid kan ook een sociaal element hebben indien onveilige situaties met opzet worden veroorzaakt (bv. rijden onder invloed, brandstichting of drugsdumpingen). Dit IVP spitst zich vooral toe op de aanpak van de sociale onveiligheid.

De vijf opgaven voor 2020-2022

afbeelding binnen de regeling

3. De veiligheidsanalyse

Op hoofdlijnen laat de Lingewaardse veiligheidssituatie 2 het volgende zien:

  • De ‘traditionele’ misdaad neemt steeds verder af. Denk hierbij aan woninginbraken, auto-inbraken of diefstallen. Hier hebben wij structureel in geïnvesteerd.

  • De overlastmeldingen van jeugd is stabiel ten opzichte van 2018. Ook hier hebben wij structureel in geïnvesteerd. Toch ervaren inwoners overlast. Daarnaast is het landelijke beeld van de politie dat drugsgebruik (waaronder lachgas) onder jongeren geleidelijk toeneemt en tot ernstige problemen leidt. Dit beeld ziet de politie ook terug in Lingewaard.

  • In Lingewaard is ondermijnende criminaliteit aanwezig. Dit vraagt om een intensieve en systematische aanpak, meer dan voorheen. Vooral op het gebied van drugs (vervaardigen en gebruik) en drugsafval.

  • De geregistreerde overlast met betrekking tot personen met verward gedrag neemt toe. Met een persoonsgebonden aanpak en gerichte inzet bij (vroegtijdige) meldingen gaan we dit tegen. De wisselwerking tussen zorg en veiligheid is hierin belangrijk.

  • Evenementen verlopen momenteel zonder noemenswaardige veiligheidsproblemen. In de aanloop naar evenementen brengen we risico’s in kaart en reduceren deze met gerichte maatregelen.

  • De verkeersveiligheid in de kernen heeft blijvende prioriteit. Het uitgangspunt voor onze lokale infrastructuur en verkeersveiligheid is het GMP. Sociale verkeersonveiligheid (zoals te hard rijden en onveilig gedrag) blijft prioriteit hebben. Dit wordt duidelijk aangegeven door onze inwoners.

  • Digitale veiligheid wordt steeds belangrijker in Nederland, maar de weerbaarheid van organisaties en individuen blijft achter waardoor privacy gegevens kwetsbaar zijn. De cybercriminaliteit stijgt en één op de negen Nederlanders wordt hiervan slachtoffer. Ook in Lingewaard zien wij een stijging van meldingen met betrekking tot digitale dreiging.

Inwonersbijeenkomst 2018

‘’Gemeente moet garant staan voor de veiligheid en privacy van inwoners.’’

4. Uitvoering

Op het gebied van veiligheid doen we veel voor een veilig Lingewaard. Enkele voorbeelden van reguliere activiteiten zijn:

  • Voorbereiden op rampen en crises en bevorderen van de zelfredzaamheid van onze inwoners.

  • Beperken en oplossen van overlast en criminaliteit. Zo is er een structureel WAS straat overleg (gericht op woning, auto en schuurinbraak).

  • Uitrollen pilot ‘Dashboard Veiligheid’. Dit dashboard brengt op een snelle manier het actuele veiligheidsbeeld in kaart.

  • Uitvoeren van vergunningverlening, toezicht en handhaving.

  • Waarborgen van veiligheid bij evenementen door risico’s in kaart en te reduceren.

  • De burgemeester heeft specifieke bevoegdheden indien de openbare orde in het geding is. De inzet daarvan wordt zorgvuldig afgewogen.

Naast deze reguliere activiteiten focussen wij ons op vijf veiligheidsopgaven 3 voor de komende drie jaar. Hier willen wij extra preventief en repressief op inzetten. De opgaven vloeien voort uit de veiligheidsanalyse waarin onder andere het resultaat uit de veiligheidsenquête en de criminaliteitscijfers beschreven wordt. De vijf opgaven worden hierna ook verder toegelicht.

Het IVP krijgt jaarlijks een nadere uitwerking in een jaaruitvoeringsplan (JUP). Daarin worden de maatregelen en doelstellingen binnen de veiligheidsthema’s uitgewerkt en meetbaar gemaakt door team VTH. De volgende uitgangspunten worden gehanteerd in de aanpak: maatschappelijke focus, heldere verantwoordelijkheid, zichtbaarheid, transparantie en samenwerking met de inwoners.

5. De vijf opgaven

In dit plan richten wij ons tot vijf geprioriteerde veiligheidsopgaven. Deze opgaven zijn:

We pakken ondermijnende criminaliteit aan

Ondermijnende criminaliteit gaat over vormen van georganiseerde misdaad waarbij de onderwereld en bovenwereld met elkaar verweven raken. Het ondermijnt onze democratie en rechtstaat. In de gemeente Lingewaard zien we dit onder meer terug in de drugsproblematiek (handel, vervaardigen, gebruik en drugsdumpingen), zorgfraude, en witwaspraktijken. Wij hebben de afgelopen jaren structureel aandacht gehad voor ondermijning. We blijven daarom intensief en systematisch inzetten op het tegengaan en terugdringen van ondermijnende criminaliteit. Dit willen wij bereiken door onder meer onze informatiepositie verder te verstevigen, het Bibob instrument ruimer in te zetten en crimineel vermogen, waar mogelijk, af te pakken.

We dragen zorg voor kwetsbare personen en verminderen overlast

Onze samenleving kent veel kwetsbare personen. Denk hierbij aan mensen met psychische problemen, verslaafden, personen die betrokken zijn bij huiselijk geweld of kindermishandeling. Vanuit de gemeente Lingewaard is het doel dat er een vangnet is voor deze mensen, degenen die het ‘op eigen kracht niet redden. Toch ontvangen we steeds vaker overlastmeldingen van personen met verward gedrag. We willen deze stijgende trend doorbreken en zorgen dat deze overlast minder plaatsvindt. In ons plan richten we ons op een sluitende aanpak waarbij we werken aan een integrale persoonsgerichte aanpak. Verder is het van belang dat alle organisaties vroegtijdig gaan signaleren en hierop adequaat reageren.

Coalitieprogramma 2018-2022:

‘’Inwoners moeten erop kunnen vertrouwen dat we zorgvuldig met hun gegevens en privacy omgaan’’

We dragen zorg voor jongeren en verminderen de betrokkenheid bij overlast

Op basis van het aantal meldingen van de politie blijft het aantal overlastincidenten waar jongeren bij betrokken zijn stabiel. Na een periode waar het aantal meldingen leek te dalen zien wij in 2019 weer een stabiele trend. Toch ervaren inwoners nog wel overlast en is het beeld van de politie dat drugsgebruik onder jongeren toeneemt. De betrokkenheid van jongeren bij overlast en criminaliteit willen we daarom terugdringen. In ons plan richten we ons op de locaties waar overlast wordt ervaren. We zetten in op een intensieve persoonsgerichte (en indien nodig groepsgerichte) aanpak van de jongeren die structureel overlast veroorzaken en we willen recidive voorkomen door gerichte maatregelen op het gebied van straf, ondersteuning en zorg.

We versterken de verkeersveiligheid

We hebben de ambitie om Lingewaard verkeersveiliger te maken. De verbetering van de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid heeft daarom prioriteit. Het uitgangspunt voor onze lokale infrastructuur en verkeersveiligheid is het GMP. Hierin zijn al veel knelpunten opgenomen waaraan gewerkt wordt. Het uitgangspunt voor de uitvoering van de lokale gemeentelijk handhaving is het HUP. Denk hierbij aan handhaving en toezicht op foutief parkeren, één van de aandachtspunten volgens onze inwoners. In dit IVP richten we ons vooral op onveilig verkeersgedrag zoals te hard rijden en rijden onder invloed. Samen met de politie proberen wij de bewustwording te vergroten en het aantal verkeersincidenten te verminderen.

We weren ons tegen de digitale dreiging

De samenleving is volledig afhankelijk geworden van digitale middelen en ook digitale veiligheid is nauw verbonden met de veiligheidsbelangen.

Cybercrime en gedigitaliseerde criminaliteit komen steeds vaker voor. Dit zal naar verwachting toenemen. Denk daarbij aan het verspreiden van virussen, het stelen van persoonsgegevens of oplichting via het internet. We willen daarom de digitale veiligheid versterken. In ons plan richten wij ons op weerbaarheid en bewustwording binnen onze eigen digitale dienstverlening. We zorgen dat onze systemen op orde zijn en professionals digitaal veilig werken. Daarnaast versterken wij de bewustwording van digitale risico’s bij inwoners en ondernemers waarbij we vooral inzetten op digitale zelfredzaamheid.

Samenvatting IVP 2020-2022

Dit Integrale Veiligheidsplan 2020-2022 beschrijft op hoofdlijnen en aan de hand van geprioriteerde veiligheidsthema’s welke accenten worden gelegd en welke uitgangspunten worden gehanteerd gedurende de komende drie jaar. Vanzelfsprekend zijn alle veiligheidsthema’s belangrijk, maar die kunnen niet allemaal direct en met dezelfde intensiteit worden opgepakt. Het is gebruikelijk om niet meer dan vijf prioriteiten op te nemen. Daarom is het van belang de meest belangrijke vraagstukken met voorrang op te pakken.

Wat willen we bereiken?

Het doel is een veilig en leefbaar Lingewaard. Door extra aandacht te besteden aan de onderstaande vijf veiligheidsthema’s willen wij de veiligheid en leefbaarheid vergroten.

  • Kwetsbare personen

  • Ondermijning

  • Verkeersveiligheid

  • Digitale dreiging

  • Overlast Jeugd

Wat gaan we daarvoor doen?

De daadwerkelijke uitvoering van het IVP zal worden beschreven in een jaaruitvoeringsplan (JUP). Samen met de interne en externe veiligheidspartners wordt invulling gegeven aan de concrete doelstellingen en actiepunten uit het JUP. Het JUP zal eind 2019/ begin 2020 worden opgesteld en zal jaarlijks geëvalueerd worden.

Wat mag het kosten?

De kosten voor de aanpak vallen binnen de bestaande budgetten.

Ondertekening

Bijlage: Samenwerkingsorganisaties op het gebied van veiligheid

Brandweer

Onderwijsinstellingen

Bureau HALT

Stichting Welzijn Lingewaard (SWL)

Buurtbemiddeling

Veilig Thuis (VT)

Gemeentelijke Gezondheidszorg (GGZ)

Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden (VGGM)

Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio (GHOR)

Veiligheidsnetwerk Oost-Nederland

Openbaar ministerie (OM)

Welzijnsinstellingen

Politie (Basisteam Rivierenland-West)

Woningcorporaties


Noot
1

Door middel van een veiligheidsenquête is er afgestemd met de wensen van onze inwoners.

Noot
2

Een veiligheidsanalyse is in 2019 uitgevoerd. Deze analyse bestond uit de veiligheidsenquête onder de inwoners, de criminaliteit en overlast cijfers van de politie, gesprekken met interne en externe veiligheidspartners en het College Uitvoeringsprogramma 2018-2022.

Noot
3

Meer prioriteren leidt namelijk tot niets prioriteren.