Regeling vervallen per 10-03-2023

Reglement burgerlijke stand Nissewaard 2020

Geldend van 18-02-2020 t/m 09-03-2023 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2020

Intitulé

Reglement burgerlijke stand Nissewaard 2020

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nissewaard;

gelet op artikel 16, 16a en 16c van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 5 van het Besluit burgerlijke stand 1994;

besluit de volgende beleidsregels vast te stellen:

Reglement burgerlijke stand Nissewaard 2020.

Artikel 1 Ambtenaren van de burgerlijke stand

  • 1. Tot ambtenaar van de burgerlijke stand wordt aangewezen alle ambtenaren in dienst van de gemeente Nissewaard die belast zijn met het bijhouden van de registers van de burgerlijke stand, evenals alle overige ambtenaren voor zover de verstrekking van afschriften en uittreksels uit de registers van de burgerlijke stand tot hun taken behoort.

  • 2. De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt aangewezen voor de duur dat de ambtenaar belast is met de onder artikel 1 lid 1 genoemde werkzaamheden en in dienst is van de gemeente Nissewaard.

  • 3. De ambtenaar van de burgerlijke stand dient bij de rechtbank te worden beëdigd, voordat hij zijn wettelijke taken mag uitvoeren.

  • 4. De ambtenaar van de burgerlijke stand verricht zijn wettelijke taken in het gemeentehuis of op de door het college aangewezen trouwlocaties.

  • 5. In afwijking van het gestelde onder lid 4 van dit artikel kan de ambtenaar van de burgerlijke stand zijn wettelijke taken elders binnen de gemeente verrichten, wanneer daartoe gewichtige redenen bestaan.

Artikel 2 Buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand

  • 1. Het college wijst de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand aan. De taak en bevoegdheid van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand beperkt zich tot (voorbereiding van) het voltrekken van huwelijken en het registreren van partnerschappen, zoals genoemd in artikel 16a, lid 2, boek 1 van het Burgerlijk Wetboek.

  • 2. De werving van de aan te wijzen buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand vindt open plaats. Dat wil zeggen dat in de gemeentelijke pers en via de gemeentelijke website kandidaten worden uitgenodigd om te reageren op een vacante functie. Daarbij worden de volgende selectiecriteria gehanteerd:

    • a.

      De kandidaat beschikt over een goede mondelinge uitdrukkingsvaardigheid in het Nederlands;

    • b.

      De kandidaat beschikt over een goed empatisch vermogen;

    • c.

      De kandidaat is representatief.

  • 3. De selectie van de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand vindt plaats door de teamcoördinator van het team Burgerzaken waar de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt geplaatst, één of meerdere medewerkers van datzelfde team en een HR adviseur.

  • 4. In afwijking van het onder lid 2 van dit artikel gestelde kunnen ook aangewezen worden als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand:

    • a.

      Collegeleden, voor de duur van hun lidmaatschap van het college;

    • b.

      Raadsleden, voor een incidenteel huwelijk gedurende hun raadslidmaatschap;

    • c.

      Overige personen, voor het eenmalig en op verzoek van een bruidspaar voltrekken van een huwelijk, tegen betaling van leges. Voor deze groep geldt het onder lid 2 sub a van dit artikel gestelde niet.

  • 5. De periode waarvoor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt aangewezen is één jaar, tenzij anders wordt bepaald in het besluit tot aanwijzing.

  • 6. Heraanwijzing van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand is afhankelijk van het goed uitvoeren van de werkzaamheden.

  • 7. Met de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt een individuele arbeidsovereenkomst aangegaan. De uitbetaling van de vergoeding per huwelijksvoltrekking vindt per maand op declaratiebasis plaats.

  • 8. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand dient bij de rechtbank te worden beëdigd, voordat hij zijn wettelijke taken mag uitvoeren.

  • 9. Van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kan worden verlangd dat hij een voor de uitvoering van zijn taak relevante cursus volgt.

Artikel 3 Toewijzingsbeleid

  • 1. De buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand presenteren zich op de gemeentelijke website.

  • 2. Bruidsparen kunnen aangeven door welke buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand zij de voltrekking van het huwelijk willen laten doen.

  • 3. Het gestelde in lid 3 van dit artikel geldt niet voor huwelijken die op een tijdstip plaatsvinden waarop ingevolge de gemeentelijke legesverordening geen leges worden geheven.

  • 4. De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand die door een bruidspaar is uitgekozen om het huwelijk te voltrekken, neemt uiterlijk 14 dagen voor de huwelijksdatum contact op met het bruidspaar. Dit geldt niet voor huwelijken zoals bedoeld in lid 3 van dit artikel.

Artikel 4 Trouwlocaties

  • 1. Als trouwlocaties voor het voltrekken van huwelijken dienen alle locaties die na een geschiktheidsonderzoek door het college zijn aangewezen.

  • 2. Het college kan trouwlocaties aanwijzen voor het eenmalig voltrekken van een huwelijk. De afdeling stadswinkel voert hieraan voorafgaand een beperkt geschiktheidsonderzoek uit.

  • 3. Het voltrekken van een huwelijk op een tijdstip waarop volgens de legesverordening geen leges zijn verschuldigd, vindt uitsluitend plaats in het stadhuis te Spijkenisse aan de Raadhuislaan 106 op maandag om 09.00 uur en 09.15 uur.

  • 4. Bij het voltrekken van een huwelijk zoals genoemd in lid 3 van dit artikel is het totale gezelschap inclusief bruidspaar niet groter dan 8 personen.

Artikel 5 Leges

  • 1. Voor het verstrekken van afschriften en uittreksels uit de burgerlijke stand en verklaringen van huwelijksbevoegdheid, worden de door de centrale overheid vastgestelde leges berekend.

  • 2. Voor de voltrekking van een huwelijk worden de leges berekend volgens de gemeentelijke legesverordening.

  • 3. Voor de aanwijzing van een locatie (eenmalig of permanent) voor de voltrekking van een huwelijk worden de leges berekend volgens de gemeentelijke legesverordening.

Artikel 6 Openstelling

  • 1. Het bureau van de burgerlijke stand is voor de in artikel 1 lid 1 genoemde werkzaamheden geopend tijdens de openingstijden van het Team Burgerzaken.

  • 2. Het bureau van de burgerlijke stand is voor het voltrekken van een huwelijk als volgt geopend, met uitzondering van algemeen erkende feestdagen:

    • a.

      Maandag van 09.00 uur tot en met vrijdag 20.00 uur, elk heel uur;

    • b.

      Zaterdag van 09.00 uur tot en met 18.00 uur, elk heel uur;

    • c.

      Op een aangewezen zondag op grond van artikel 16c Burgerlijk Wetboek van 12.00 uur tot en met 16.00 uur, elk heel uur.

  • 3. Annulering van een afspraak voor het voltrekken van een huwelijk kan slechts plaatsvinden door het overleggen van een door (één van) beide partijen ondertekende verklaring of via een digitale melding.

  • 4. Van het gestelde in lid 1 en 2 van dit artikel kan worden afgeweken indien daartoe gewichtige redenen bestaan.

Artikel 7 Schakelbepaling

De bepalingen in dit reglement over huwelijk en huwelijksvoltrekkingen zijn ook van toepassing op het geregistreerd partnerschap.

Artikel 8 Overgangsrecht

Een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand die op het moment van inwerkingtreding het Reglement burgerlijke stand Nissewaard 2020 de voor hem/haar geldende AOW-gerechtigde leeftijd al heeft bereikt, kan in afwijking van artikel 16, lid 3 van de arbeidsovereenkomst nog eenmaal worden heraangewezen voor een termijn van maximaal vier jaar.

Artikel 9 Intrekking oud besluit

De Reglement burgerlijke stand Nissewaard 2017 wordt ingetrokken.

Artikel 10 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de dag na bekendmaking in het gemeenteblad en zij werkt terug tot 1 januari 2020.

Artikel 11 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: Reglement burgerlijke stand Nissewaard 2020.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nissewaard op 4 februari 2020.

De secretaris,

M.L.M. Weerts

De burgemeester,

Mr. F. van Oosten