Verordening op de werkgeverscommissie voor de griffie Oldebroek 2020

Geldend van 13-02-2020 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2020

Intitulé

Verordening op de werkgeverscommissie voor de griffie Oldebroek 2020

Kenmerk: 1015651

De raad van de gemeente Oldebroek;

gelezen het voorstel van het presidium d.d. 15 januari 2020;

gelet op de artikelen 83, 107 tot en met 107e, 149 en 156 van de Gemeentewet, zoals deze per 1 januari 2020 gelden;

overwegende:

- de inwerkingtreding per 1 januari 2020 van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) en de wijziging van de Gemeentewet in verband hiermee;

- dat invulling van de verantwoordelijkheid van de raad voor het werkgeverschap van de griffie door middel van een werkgeverscommissie wenselijk is;

B E S L U I T:

1. aan te wijzen als griffier de heer J. Tabak, als eerste loco griffier mevrouw H. Leusink en als tweede loco griffier mevrouw M.C. Luiting;

2. een arbeidsovereenkomst aan te gaan met de griffier en de eerste loco griffier/commissiegriffier;

3. ten aanzien van de lokale regelingen voor arbeidsvoorwaarden die niet zijn geregeld in de Cao Gemeenten, de bepalingen te volgen zoals die voor de gemeentelijke organisatie ressorterend onder de gemeentesecretaris in het Personeelshandboek zijn vastgelegd. Indien toepassing daarvan een ongewenste of onredelijke situatie zou opleveren, kan de werkgeverscommissie hiervan besluiten af te wijken;

4. een werkgeverscommissie in te stellen en als leden van de werkgeverscommissie uit zijn midden te benoemen de heer E.J. Ruitenberg en de heer G.J.L. Dokter voor de duur van de zittingsperiode van de raad;

5. in te trekken “De Verordening op de werkgeverscommissie voor de griffie Oldebroek 2019”;

6. vast te stellen “Verordening op de werkgeverscommissie voor de griffie Oldebroek 2020”, als volgt:

Artikel 1 Bevoegdheden en taken werkgeverscommissie

1. De werkgeverscommissie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren.

2. De werkgeverscommissie heeft als taken:

a. het nemen van besluiten over de individuele rechtspositie van de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren waaronder de functiebeschrijving en -waardering, met uitzondering van de bevoegdheid om te besluiten tot het aangaan, wijzigen en beëindigen van de arbeidsovereenkomst met de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren en de vaststelling van de instructie van de griffier;

b. het doen van voorstellen aan de raad omtrent door de raad te nemen besluiten inzake het aangaan, wijzigen en beëindigen van de arbeidsovereenkomst met de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren en de instructie van de griffier;

c. het voeren van functionering- en beoordelingsgesprekken met de griffier;

d. overige tot het werkgeverschap behorende taken ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren.

3. De werkgeverscommissie kan met betrekking tot haar taken en bevoegdheden deze overdragen aan de griffier ten aanzien van overige op de griffie werkzame ambtenaren.

Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie

1. De werkgeverscommissie bestaat uit de waarnemend raadsvoorzitter (als voorzitter) en twee raadsleden.

2. De raad kan besluiten leden aan de werkgeverscommissie toe te voegen door deze uit zijn midden te benoemen.

3. De burgemeester heeft als voorzitter van de raad een permanente uitnodiging om in de vergaderingen aanwezig te zijn en aan de beraadslagingen deel te nemen. De burgemeester kan gevraagd en ongevraagd advies uitbrengen en optreden als informant.

Artikel 3 Wijzigingen in lidmaatschap

1. De zittingsduur van de werkgeverscommissie is gelijk aan de zittingsduur van de gemeenteraad.

2. Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:

a. op eigen verzoek door een schriftelijke mededeling aan de raad, waarbij het ontslag ingaat op het moment dat de raad een opvolger benoemd heeft;

b. indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is om deze functie te vervullen en besluit ontslag uit deze functie te verlenen, waarbij de raad zorgdraagt voor continuïteit ten aanzien van de aan de werkgeverscommissie toebedeelde taken en bevoegdheden op grond van deze verordening;

c. van rechtswege bij beëindiging van het raadslidmaatschap.

Artikel 4 Advies en ondersteuning

1. De griffier staat de werkgeverscommissie terzijde.

2. De griffier kan een beroep doen op ambtelijke ondersteuning.

Artikel 5 Taken van de voorzitter

De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

a. oproepen van de leden voor de vergaderingen van de werkgeverscommissie;

b. het leiden van de vergaderingen;

c. het doen naleven van deze verordening;

d. het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorgdragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie;

e. het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

Artikel 6 Frequentie

De werkgeverscommissie vergadert zo vaak als door de voorzitter of een van de leden nodig wordt geacht, of op verzoek van de griffier.

Artikel 7 Verslaglegging

De griffier draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.

Artikel 8 Beslotenheid

1. De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als bedoeld in artikel 10, tweede lid, onder e of f van de Wet openbaarheid bestuur in beslotenheid gehouden.

2. Op agenda en stukken die tot de vergaderingen behoren, berust geheimhouding in verband met de eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer.

3. Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. De voorzitter wijst het raadslid op de geheimhoudingsplicht.

Artikel 9 Deelname aan de beraadslagingen door anderen

Op uitnodiging kunnen anderen worden gevraagd om deel te nemen aan de beraadslagingen. Hieronder worden in ieder geval begrepen leden van het presidium en de beleidsadviseur HRM in dienst van de gemeente Oldebroek. De geheimhouding als bedoeld in artikel 9 is ook op hen van overeenkomstige toepassing.

Artikel 10 Verantwoording

De werkgeverscommissie brengt, met inachtneming van het bepaalde in artikel 9, periodiek verslag uit aan het presidium van haar werkzaamheden en bevindingen.

Artikel 11 Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist het presidium op voorstel van de voorzitter van de werkgeverscommissie.

Artikel 12 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als ‘Verordening werkgeverscommissie griffie 2020’.

Artikel 13 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking met terugwerkende kracht per 1 januari 2020 en kan worden aangehaald als ‘Verordening werkgeverscommissie griffie 2020’.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering

van de gemeenteraad van Oldebroek

op 30 januari 2020.

, griffier J. Tabak. , voorzitter T.H. Haseloop-Amsing.