Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR636002
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR636002/3
Regeling vervallen per 01-01-2025
Besluit van de secretaris van de provincie Utrecht van 23 december 2019, 82018CD3, tot vaststelling van het Mandaatbesluit secretaris
Geldend van 06-02-2021 t/m 02-04-2020 met terugwerkende kracht vanaf 01-06-2019
Intitulé
Besluit van de secretaris van de provincie Utrecht van 23 december 2019, 82018CD3, tot vaststelling van het Mandaatbesluit secretarisDe secretaris;
Gelet op artikel 10, vijfde lid, artikel 12, tweede lid, en artikel 17 van het Organisatiebesluit provincie Utrecht 2004 (hierna: Organisatiebesluit);
Overwegende dat het gewenst is het mandaat in de ambtelijke organisatie te actualiseren;
Besluit:
Artikel 1 Mandaat, volmacht en machtiging
-
1. Dit besluit heeft betrekking op de bevoegdheid om namens gedeputeerde staten respectievelijk de commissaris van de Koning besluiten te nemen alsmede rechtshandelingen en andere handelingen te verrichten.
-
2. Wat in dit besluit ten aanzien van mandaat is bepaald, is van overeenkomstige toepassing op volmacht en machtiging.
Artikel 2 Domeinen, mandaat concernmanagers
-
1. De ambtelijke organisatie is verdeeld in een domein Stedelijke Leefomgeving, een domein Landelijke Leefomgeving, een domein Mobiliteit, een domein Bedrijfsvoering en een domein Bestuurs- en Directieondersteuning. Het domein Bedrijfsvoering wordt door twee concernmanagers aangestuurd.
-
2. De concernmanagers zijn, ieder voor zover het hun domein betreft, bevoegd om namens gedeputeerde staten onderscheidenlijk de commissaris van de Koning alle besluiten te nemen en alle rechtshandelingen en andere handelingen te verrichten waartoe de secretaris bevoegd is krachtens
- a.
de artikelen 14 en 15 van het Organisatiebesluit, en
- b.
de artikelen 21 tot en met 24 van het Organisatiebesluit (budgetbeheer),
met inachtneming van het derde lid.
- a.
-
3. De concernmanagers zijn niet bevoegd tot het aangaan van financiële verplichtingen en betaalbaar stellen voor de levering van goederen en diensten en de uitvoering van werken boven een bedrag van €1.000.000. In die gevallen is de algemeen directeur bevoegd.
-
4. Tot het beleidsmatig mandaat van de concernmanagers behoort het indienen van collegevoorstellen binnen de scope van hun domein bij de secretaris, na overleg met de verantwoordelijk portefeuillehouder(s). De concernmanager zorgt tevoren voor afstemming met de relevante concernmanagers, teamleiders of opgavemanagers en vermeldt blijvende verschillen van inzicht of afwijkende adviezen expliciet in het collegeadvies.
Artikel 3 Mandaat opgavemanagers
-
1. De opgavemanagers in de rol van ambtelijk opdrachtgever zijn, ieder voor zover het een door de algemeen directeur schriftelijk verstrekte concernopdracht betreft en met inachtneming van de daarbij naar inhoud, tijd en budget nader bepaalde scope, bevoegd om namens gedeputeerde staten onderscheidenlijk de commissaris van de Koning alle besluiten te nemen en alle rechtshandelingen en andere handelingen te verrichten waartoe de secretaris bevoegd is krachtens:
- a.
de artikelen 14 en 15 van het Organisatiebesluit, en
- b.
de artikelen 21 tot en met 24 van het Organisatiebesluit (budgetbeheer),
met inachtneming van het tweede lid.
- a.
-
2. De opgavemanagers zijn niet bevoegd tot het aangaan van financiële verplichtingen en betaalbaar stellen voor de levering van goederen en diensten en de uitvoering van werken boven een bedrag van €1.000.000. In die gevallen is de algemeen directeur bevoegd.
-
3. De opgavemanagers hebben geen personele bevoegdheden.
-
4. Tot het beleidsmatig mandaat van de opgavemanager behoort het indienen van collegevoorstellen binnen de scope van de concernopgave bij de secretaris, na overleg met de verantwoordelijk portefeuillehouder(s). De opgavemanager zorgt tevoren voor afstemming met de relevante concernmanagers, teamleiders of opgavemanagers en vermeldt blijvende verschillen van inzicht of afwijkende adviezen expliciet in het collegeadvies.
Artikel 4 Expertiseteams, mandaat teamleiders en medewerkers
-
1. De domeinen zijn verdeeld in de volgende expertiseteams:
- a.
het domein Stedelijke Leefomgeving bestaat uit de teams Geografische informatiesystemen, Strategische ruimtelijke ontwikkeling en coördinatie omgevingsbeleid, Economie, Gemeentelijke ruimtelijke ontwikkeling, Milieu, Cultuur, erfgoed en recreatie en Projectleiders leefomgeving 1;
- b.
het domein Landelijke Leefomgeving bestaat uit de teams Vergunningverlening natuur, Grondzaken en bedrijfsvoering, Water en bodem, Natuur en landbouw, Projectleiders leefomgeving 2 en Projectmedewerkers leefomgeving;
- c.
het domein Mobiliteit bestaat uit de teams Mobiliteit 1, Mobiliteit 2, Openbaar vervoer, Beheer en monitoring, Control en beheersing, Projectmanagement P3, Trambedrijf beheer en onderhoud en Trambedrijf projecten;
- d.
het domein Bedrijfsvoering wordt aangestuurd door twee concernmanagers en bestaat uit de teams HR en organisatie 1, HR en organisatie 2, Informatievoorziening & automatisering 1, Informatievoorziening & automatisering 2, Financiën 1, Financiën 2, Facilitair, Inkoop, juridische zaken en subsidies 1, Inkoop, juridische zaken en subsidies 2 en Team office support. De verdeling van taken en verantwoordelijkheden over de twee concernmanagers wordt nader bepaald;
- e.
het domein Bestuurs- en Directieondersteuning bestaat uit de teams Bestuurlijke ontwikkeling, interbestuurlijk toezicht en Europa, Ondersteuning bestuur, directie en communicatie 1, Ondersteuning bestuur, directie en communicatie 2 en Projectmanagementbureau.
- a.
-
2. De teamleiders en behandelend medewerkers hebben de bevoegdheden van artikel 2, voor zover het hun team of functie betreft en voor zover dit is aangegeven in bijlage 1 bij dit besluit.
-
3. Tot het beleidsmatig mandaat van de teamleider behoort het indienen van collegevoorstellen binnen de scope van het team bij de secretaris, na overleg met de verantwoordelijk portefeuillehouder(s). De teamleider zorgt tevoren voor afstemming met de relevante concernmanagers, teamleiders of opgavemanagers en vermeldt blijvende verschillen van inzicht of afwijkende adviezen expliciet in het collegeadvies. De concernmanager bepaalt in overleg met de teamleider in welke gevallen collegevoorstellen door de concernmanager worden ingediend.
Artikel 5 Chef Kabinet en concerncontroller
De chef Kabinet en de concerncontroller worden bij toepassing van dit besluit voor wat betreft hun personele en financiële bevoegdheden als teamleider beschouwd. In de andere gevallen is de algemeen directeur bevoegd
Artikel 6 Ondermandaat op basis van werkopdracht
-
1. De concernmanagers en teamleiders kunnen aan een functionaris op basis van een schriftelijke werkopdracht ondermandaat verlenen, zoals dit is aangegeven in bijlage 2 bij dit besluit en tot maximaal een bedrag van €214.000.
-
2. Het eerste lid is van overeenkomstige toepassing op een opgavemanager, waarbij de functionaris is aan te merken als ambtelijk opdrachtnemer in de opdrachtdriehoek.
-
3. Van het eerste en tweede lid mag slechts gebruik worden gemaakt als de secretaris/algemeen directeur, gehoord het CMT, daarmee schriftelijk instemt.
-
4. Het ondermandaat, bedoeld in dit artikel, heeft geen betrekking op personele bevoegdheden en het nemen van besluiten in het kader van het subsidieproces met inbegrip van daarop gebaseerde uitvoeringsovereenkomsten subsidie.
-
5. De mandaatgever kan instructies geven voor de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheid, bijvoorbeeld om het gebruik van het financiële mandaat nader te bepalen, de looptijd van het mandaat te begrenzen of voorwaarden te stellen aan de wijze van verantwoording over het gebruik van het verleende mandaat.
-
6. Verder ondermandaat wordt niet verleend.
-
7. De ondermandaten worden geregistreerd in overeenstemming met artikel 19 van het Organisatiebesluit.
-
8. Ten aanzien van het gestelde in dit artikel kunnen richtlijnen worden gesteld.
Artikel 7 Mandaat treasury
De bevoegdheden op het gebied van treasury zijn gemandateerd zoals dit in bijlage 3 bij dit besluit is aangegeven. Verder ondermandaat wordt niet verleend.
Artikel 8 Mandaat externe functionaris
-
1. Onder een externe functionaris wordt verstaan: een functionaris die werkzaamheden verricht binnen de organisatie van de provincie Utrecht, niet zijnde een ambtenaar als bedoeld in artikel A 1, onderdeel a, van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling Provincies aangesteld in dienst van de provincie Utrecht voor bepaalde of onbepaalde tijd.
-
2. In afwijking van artikel 2 is een externe functionaris die de functie van concernmanager vervult, slechts bevoegd tot:
- a.
het aanstellen, overplaatsen, functie wijzigen, schorsen of (al dan niet met een beëindigingsovereenkomst) ontslaan van personeel;
- b.
het opleggen van een disciplinaire straf;
- c.
het inhuren of detacheren van personeel en het in dat kader aangaan van financiële verplichtingen;
- d.
het aangaan van andere financiële verplichtingen en betaalbaarstelling vanaf €125.000,
als de algemeen directeur, of bij diens afwezigheid een andere concernmanager daar middels medeparafering mee instemt.
- a.
-
3. In afwijking van artikel 3 is een externe functionaris die de rol van opgavemanager vervult, slechts bevoegd tot het aangaan van financiële verplichtingen en betaalbaar stellen vanaf €125.000, als de algemeen directeur, of bij diens afwezigheid een andere opgavemanager of concernmanager daar middels medeparafering van bedoelde beslissingen mee instemt.
-
4. In afwijking van artikel 4 heeft een externe functionaris die de functie van teamleider vervult, beperkt mandaat in die zin dat deze:
- a.
niet bevoegd is tot het aanstellen van personeel, het doorvoeren van functiewijzigingen en het toekennen van beloningen, toelagen en gratificaties;
- b.
niet bevoegd is tot het ontslaan van personeelsleden tenzij dit op eigen verzoek gebeurt alsmede tot het opleggen van een disciplinaire straf;
- c.
niet bevoegd is tot het aantrekken van uitzendkrachten en het inhuren of detacheren van personeel (het aangaan van stage-overeenkomsten is wel toegestaan);
- d.
niet bevoegd is tot het aangaan van financiële verplichtingen; en
- e.
slechts bevoegd is tot het afschrijven van offertes tot maximaal het niveau van teamleider.
- a.
-
5. Onverminderd het vierde lid is een externe functionaris die de functie van teamleider vervult, slechts bevoegd tot het betaalbaar stellen bij levering van goederen en diensten als zijnde behandelend medewerker als bedoeld in bijlage 1, onder 87, bij dit besluit. In die situatie geldt dat een teamleider in dienst van de provincie bevoegd is tot het vooraf fiatteren van de financiële verplichting als in genoemd onderdeel van de bijlage vereist.
-
6. Het ondermandaat, bedoeld in artikel 6, eerste en tweede lid, kan niet aan een externe functionaris worden verleend.
Artikel 9 Uitzonderingen mandaat
Onverminderd de uitzonderingen, genoemd in artikel 10:3 van de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb) en de artikelen 14 en 15 van het Organisatiebesluit, geldt het mandaat krachtens dit besluit niet:
- a.
voor de vaststelling dat de belanghebbenden bij een beslissing tot toepassing van bestuursdwang geen of onvoldoende maatregelen hebben getroffen als bedoeld in artikel 5:24 van de Awb;
- b.
voor de kwijtschelding van de kosten van bestuursdwang als bedoeld in artikel 5:25 van de Awb;
- c.
voor elke andere aan de secretaris opgedragen bijzondere taak, tenzij zij zelf anders bepaalt.
Artikel 10 Terugleggen bij mandaatgever
Er wordt geen gebruik gemaakt van het (onder)mandaat, als de maatschappelijke, beleidsmatige, politieke, juridische of financiële omstandigheden daartoe aanleiding geven.
Artikel 11 Vervanging algemeen
-
1. Bij niet beschikbaarheid geldt voor de uitoefening van (onder)mandaat op grond van dit besluit de volgende vervangingsregeling.
- a.
Een behandelend medewerker wordt vervangen door:
- -
een ander behandelend medewerker uit hetzelfde expertiseteam;
- -
de teamleider; of
- -
de concernmanager.
- -
- b.
Als sprake is van een medewerker uit een opgaveteam, wordt deze vervangen door:
- -
een ander behandelend medewerker uit hetzelfde opgaveteam,
- -
de ambtelijk opdrachtnemer, of
- -
de opgavemanager.
- -
- c.
Een functionaris aan wie krachtens artikel 6 ondermandaat is verleend, wordt vervangen door:
- -
de mandaatgever, zijnde concernmanager, teamleider of opgavemanager, of
- -
diens vervanger conform dit artikel.
- -
- d.
Een teamleider wordt vervangen door:
- -
een andere door hem aangewezen teamleider van hetzelfde domein, of
- -
de concernmanager.
- -
- e.
Een concernmanager wordt vervangen door:
- -
maximaal twee door hem aangewezen teamleiders van hetzelfde domein,
- -
een andere concernmanager, of
- -
de algemeen directeur.
- -
- f.
Een opgavemanager wordt vervangen door:
- -
de door hem aangewezen andere opgavemanager, of
- -
de algemeen directeur.
- -
- g.
De chef Kabinet wordt vervangen door:
- -
de adjunct-chef Kabinet, of
- -
de algemeen directeur.
- -
- h.
De concerncontroller wordt vervangen door:
- -
de adjunct-controller, of
- -
de algemeen directeur.
- -
- i.
De algemeen directeur wordt vervangen door een concernmanager.
- a.
-
2. Indien de vervanging plaatsvindt door een externe functionaris, blijft het bepaalde in artikel 8 van kracht.
Artikel 12 Vervanging treasury
-
1. Bij niet beschikbaarheid geldt voor de uitoefening van (onder)mandaat op het gebied van treasury de volgende vervangingsregeling.
- a.
De treasurer, aangewezen door de concernmanager van het domein Bedrijfsvoering, wordt vervangen door:
- -
de teamleider Financiën.
- -
- b.
De teamleider Financiën wordt vervangen door:
- -
de concernmanager van het domein Bedrijfsvoering.
- -
- c.
De concernmanager van het domein Bedrijfsvoering wordt vervangen door:
- -
de algemeen directeur.
- -
- a.
-
2. De vervanging vindt niet plaats door een externe functionaris als bedoeld in artikel 8.
Artikel 13 Intrekking
Ingetrokken wordt het Besluit van de secretaris van de provincie Utrecht van 1 oktober 2019, nummer 81F902C7, tot vaststelling van het Mandaatbesluit secretaris.
Artikel 14 Citeertitel
Dit besluit wordt aangehaald als: Mandaatbesluit secretaris.
Artikel 15 Inwerkingtreding
Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 januari 2020.
Als het provinciaal blad waarin dit besluit wordt geplaatst, wordt uitgegeven na 31 december 2019, treedt dit besluit in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het provinciaal blad waarin het wordt geplaatst, en werkt dit besluit terug tot en met 1 januari 2020.
Ondertekening
Secretaris,
Bijlage 1 als bedoeld in artikel 4 van het Mandaatbesluit secretaris: de bevoegdheden van teamleiders en medewerkers alsmede domeingebonden bevoegdheden
Let op:
Artikel 2 regelt het mandaat van de concernmanagers.
Zij zijn binnen hun domein bevoegd om namens GS respectievelijk de commissaris van de Koning alle besluiten te nemen en alle rechtshandelingen en overige handelingen te verrichten:
- -
behoudens de uitzonderingen die ook voor de secretaris gelden:
zie hiervoor artikel 10:3 Algemene wet bestuursrecht en de artikelen 14 en 15 van het Organisatiebesluit, en
- -
behoudens de beperking dat zij niet bevoegd zijn tot het aangaan van financiële verplichtingen en betaalbaar stellen voor de levering van goederen en diensten en de uitvoering van werken boven €1.000.000: in die gevallen is de algemeen directeur bevoegd.
Bij bestuurlijk gevoelige aangelegenheden moeten GS respectievelijk de commissaris van de Koning, ieder voor de eigen bevoegdheden, in de gelegenheid worden gesteld de beslissing te nemen.
In verband met het gestelde in artikel 2 komt het mandaat van de concernmanagers niet in onderstaande bijlagen voor. Er is alleen een uitzondering gemaakt wanneer een bevoegdheid exclusief bij een bepaalde concernmanager is belegd.
Artikel 3 regelt het mandaat van de opgavemanager in de rol van ambtelijk opdrachtgever voor een opgedragen concernopgave.
Het voorgaande is van overeenkomstige toepassing, met dien verstande dat opgavemanagers geen personele bevoegdheden hebben.
Ook dit mandaat komt niet in de bijlagen voor.
De hieronder vermelde bevoegdheid wordt namens gedeputeerde staten dan wel de commissaris van de Koning uitgeoefend door:
Mandaat secretaris: lijnmandaat Algemeen (informatie)verkeer
Algemeen (informatie)verkeer
1. Toezending zonder commentaar van gevraagde feitelijke informatie die openbaar is |
Behandelend medewerker |
2. Beantwoording van eenvoudige vragen |
Behandelend medewerker |
3. Ontvangstbevestiging van alle ingekomen stukken |
Behandelend medewerker |
4. Doorzenden van stukken die voor een ander bestuursorgaan zijn bestemd dan wel verwijzen naar de juiste instantie buiten de provincie |
Behandelend medewerker |
5. Terugzenden naar de afzender van stukken die niet zijn bestemd voor het bestuursorgaan en die niet worden doorgezonden |
Behandelend medewerker |
6. Voor kennisgeving aannemen of deponeren van daarvoor in aanmerking komende stukken |
Behandelend medewerker |
7. Verzoeken aan derden tot levering van gegevens/informatie |
Behandelend medewerker |
Personele, rechtspositie en organisatorische besluiten (beslissingen betreffende de gemandateerde zelf worden door zijn leidinggevende genomen)
8. openstellen vacature |
Teamleider |
9. Aangaan arbeidsovereenkomst met een werknemer voor bepaalde en onbepaalde tijd |
Teamleider |
10. Verlengen arbeidsovereenkomst met een werknemer voor bepaalde tijd |
Besluit door teamleider, ondertekening door teamleider HR en organisatie van het domein Bedrijfsvoering |
11. Aangaan arbeidsovereenkomst met een werknemer voor onbepaalde tijd na voorafgaande arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd of op proef |
Besluit door teamleider, ondertekening door teamleider HR en organisatie van het domein Bedrijfsvoering |
12. Aangaan van een arbeidsovereenkomst met een werknemer voor onbepaalde tijd in alle overige gevallen |
Teamleider |
13. Aangaan, verlengen, wijzigen en beëindigen van een arbeidsovereenkomst, met inachtneming van het gestelde onder 10, 11, 22, 23, 25 en 27 |
Teamleider |
13a. Aangaan arbeidsovereenkomst in het kader van de invoering van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren, ten aanzien van medewerkers die al een aanstelling door of namens GS hebben en ten aanzien van nieuwe werknemers vanaf 1 januari 2020 |
Teamleider |
14. Aantrekken uitzendkrachten |
|
15. Aangaan stage overeenkomst |
Teamleider |
16. Begeleidende brief bij stageovereenkomst |
teamleider HR en organisatie van het domein Bedrijfsvoering |
17. Voorbereiden en verzenden offerteaanvragen i.v.m. detachering/inhuur personeel tot €214.000 |
Teamleider |
18. (Vervalt) |
|
19. Het aangaan van financiële verplichtingen i.v.m. detachering/inhuur personeel (in overeenstemming met de toepasselijke begroting): |
|
Tot €125.000 |
Voorzitter OR |
Tot €214.000 |
Teamleider |
20. Afschrijven sollicitanten: |
|
a. Opgeroepen sollicitanten |
Teamleider |
b. Niet opgeroepen sollicitanten |
Behandelend medewerker MatchPoint |
21. Besluiten inzake benoeming in andere functie |
Teamleider |
22. Beëindigen arbeidsovereenkomst door opzegging werknemer |
Besluit door teamleider, ondertekening door teamleider HR en organisatie van het domein Bedrijfsvoering |
23. Beëindigen arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd door opzegging werknemer of van rechtswege |
Besluit door teamleider, ondertekening door teamleider HR en organisatie van het domein Bedrijfsvoering |
24. Verstrekken getuigschrift |
Teamleider |
25. Beëindigen arbeidsovereenkomst wegens pensionering |
Besluit door teamleider, ondertekening door teamleider HR en organisatie van het domein Bedrijfsvoering |
26. (Vervalt) |
|
27. Beëindigen arbeidsovereenkomst overige gronden |
Teamleider, conform advies teamleider HR en organisatie van het domein Bedrijfsvoering |
28. (Vervalt) |
|
29. (Vervalt) |
|
30. (Vervalt) |
|
31. Vaststellen salaris en inpassing in functionele salarisschaal |
Besluit door teamleider, ondertekening door teamleider HR en organisatie van het domein Bedrijfsvoering |
32. Vaststellen personeelsbeoordeling |
Teamleider |
33. Muteren salaris bij herinpassing en herinpassing reorganisatie |
Besluit door teamleider, ondertekening door teamleider HR en organisatie van het domein Bedrijfsvoering |
34. Muteren salaris in de overige gevallen |
Teamleider |
35. Toekennen “boter bij de vis” |
Teamleider |
36. Toekennen toelage bij waarneming andere functie |
Besluit door teamleider, ondertekening door teamleider HR en organisatie van het domein Bedrijfsvoering |
37. Toekennen/intrekken van de overige toelagen inclusief afbouwregeling en bindingspremie |
Teamleider |
38. Verlengen toelage |
Besluit door teamleider, ondertekening door teamleider HR en organisatie van het domein Bedrijfsvoering |
39. (Vervalt) |
|
40. (Vervalt) |
|
41. (Vervalt) |
|
42. Vaststellen terugbetalingsregeling ten onrechte toegekende toelage |
Besluit door teamleider, ondertekening door teamleider HR en organisatie van het domein Bedrijfsvoering |
43. Toekennen gratificatie Ambtsjubileum |
Besluit door teamleider, ondertekening door teamleider HR en organisatie van het domein Bedrijfsvoering |
44. Het opdragen van overwerk en goedkeuren declaratie overwerk, incl. maaltijdvergoeding |
Teamleider |
45. Vaststellen arbeidsduur deeltijd, werktijdvermindering en wijzigen werktijdindeling, inclusief verlengen |
Besluit door teamleider, ondertekening door teamleider HR en organisatie van het domein Bedrijfsvoering |
46. Vaststellen werktijdvermeerdering, inclusief verlengen |
Teamleider |
47. Opleggen verplichting zich buiten de voor de werknemer geldende werktijden ter beschikking te houden of tijdelijk werkzaamheden te verrichten buiten de voor de werknemer geldende werktijden |
Teamleider |
48. Verminderen verlofaanspraken |
Teamleider |
49. Toekennen verlof |
Teamleider |
50. Uitbetalen verlof bij einde arbeidsovereenkomst |
Teamleider |
51. Toekennen buitengewoon verlof |
Teamleider |
52. (Vervalt) |
|
53. Toekennen levensloopverlof |
Besluit door teamleider, ondertekening door teamleider HR en organisatie van het domein Bedrijfsvoering |
54. Toekennen ouderschapsverlof |
Besluit door teamleider, ondertekening door teamleider HR en organisatie van het domein Bedrijfsvoering |
55. Toekennen langdurend onbetaald verlof overigens |
Teamleider |
56. Aanwijzing functie voor verplichte keuring bij aangaan arbeidsovereenkomst |
Teamleider |
57. Opleggen verplichting van arbeidsgezondheidskundig onderzoek |
Teamleider |
58. Buitendienststelling na arbeidsgezondheidskundig onderzoek |
Teamleider |
59. Vaststellen aanspraken gewezen werknemer wegens ziekte, ontstaan voor de ingangsdatum van het ontslag |
Teamleider |
60. Vergoeding kosten geneeskundige behandeling a.g.v. dienstongeval |
Teamleider |
61. (Vervalt) |
|
62. Maken van re-integratie-afspraken |
Teamleider |
63. Doen vervallen van aanspraken bij niet nakomen van re-integratie-afspraken |
Teamleider |
64. Vermindering salaris na één jaar ziekte |
Besluit door teamleider conform advies concernmanager van het domein Bedrijfsvoering, ondertekening door teamleider HR en organisatie van het domein Bedrijfsvoering |
65. Verbieden verrichten van nevenwerkzaamheden |
Teamleider |
66. (Vervalt) |
|
67. Vaststellen pakket dienstkleding en verplichting tot het dragen ervan |
Teamleider |
68. Toekennen schadevergoeding bij diefstal of beschadiging van persoonlijke eigendommen |
Teamleider |
69. Goedkeuren declaratie reis- en verblijfkosten bij dienstreizen |
Teamleider |
70. Aanwijzen uitrukfunctie |
Teamleider |
71. Toekennen verhuiskostenvergoeding |
Besluit door teamleider, ondertekening door teamleider HR en organisatie van het domein Bedrijfsvoering |
72. (Vervalt) |
|
73. Opleggen van verhuisplicht |
Teamleider |
74. Verplichten bewonen van dienstwoning |
Teamleider |
75. Voeren van jaargesprekken |
Teamleider |
76. Opleggen verplichting tot aanzuivering tekorten |
Teamleider |
77. Uitvoeren opleidingsplan |
Teamleider |
78. (Vervalt) |
|
79. Uitvoering Regeling Persoonlijk Ontwikkel Budget |
Teamleider |
80. Uitvoering IKAP |
Teamleider |
81. (Vervalt) |
|
82. (Vervalt) |
|
83. Opleggen disciplinaire straf |
Teamleider in overleg met de concernmanager van het domein Bedrijfsvoering |
84. Aangaan en wijzigen van arbeidsovereenkomst |
Teamleider |
Aangaan financiële verplichtingen en betaalbaarstelling bij levering van goederen en diensten en uitvoering van werken en overige bijdragen:
85. Voorbereiden en verzenden van offerteaanvragen in verband met de levering van goederen en diensten en uitvoering van werken |
Behandelend medewerker |
- bij enkelvoudige onderhandse aanbestedingen in overeenstemming met hoofdstuk 6 van het Organisatiebesluit provincie Utrecht 2004 |
|
- overige aanbestedingen tot maximaal €125.000 |
Voorzitter OR |
- overige aanbestedingen tot maximaal €214.000 |
Teamleider |
86. Het aangaan van financiële verplichtingen voor de levering van goederen en diensten en uitvoering van werken (in overeenstemming met de toepasselijke vastgestelde begroting) |
|
- tot maximaal € 125.000 |
Voorzitter OR |
- tot maximaal €214.000 |
Teamleider |
87. Het betaalbaar stellen bij levering van goederen en diensten en uitvoering van werken |
|
- tot maximaal € 125.000 |
Behandelend medewerker, mits de budgethouder de financiële verplichting vooraf heeft gefiatteerd Voorzitter OR |
- tot maximaal € 214.000 |
Teamleider |
88. Het afschrijven van offertes |
Teamleider / voorzitter OR |
89. Het afdoen van oninbare vorderingen |
|
- tot maximaal € 10.000 |
Teamleider |
Bijlage 2 als bedoeld in artikel 6 van het Mandaatbesluit secretaris
De hieronder vermelde bevoegdheid wordt namens gedeputeerde staten dan wel de commissaris van de Koning uitgeoefend door:
Aangaan financiële verplichtingen en betaalbaarstelling bij levering van goederen en diensten, uitvoering van werken en overige bijdragen
1. Voorbereiden en verzenden van offerteaanvragen in verband met de levering van goederen en diensten en uitvoering van werken |
|
- tot €214.000 |
Functionaris voor zover in overeenstemming met werkopdracht van concernmanager, teamleider of opgavemanager (artikel 6, eerste en tweede lid) |
2. Het aangaan van financiële verplichtingen voor de levering van goederen en diensten en uitvoering van werken (in overeenstemming met de toepasselijke vastgestelde begroting) |
|
- tot €214.000 |
Functionaris voor zover in overeenstemming met werkopdracht van concernmanager, teamleider of opgavemanager (artikel 6, eerste en tweede lid) |
3. Het betaalbaar stellen bij levering van goederen en diensten en uitvoering van werken |
|
- tot €214.000 |
Functionaris voor zover in overeenstemming met werkopdracht van concernmanager, teamleider of opgavemanager (artikel 6, eerste en tweede lid) |
4. Het afschrijven van offertes |
Functionaris voor zover in overeenstemming met werkopdracht van concernmanager, teamleider of opgavemanager (artikel 6, eerste en tweede lid) |
5. Het afdoen van oninbare vorderingen |
Functionaris voor zover in overeenstemming met werkopdracht van concernmanager, teamleider of opgavemanager (artikel 6, eerste en tweede lid) |
Bijlage 3 als bedoeld in artikel 7 van het Mandaatbesluit secretaris: mandaat treasury
Mandaat treasury
AD |
CM |
TL |
TR |
|||
1 |
Aantrekken van gelden in callgeld, kasgeld, rekening-courant |
x |
||||
2 |
Aantrekken van gelden in overige varianten |
x |
||||
3 |
Afsluiten van overige treasurytransacties, anders dan het aantrekken van gelden (bijvoorbeeld derivaten-transacties) |
x |
||||
4 |
Het verrichten van voorbereidende werkzaamheden t.a.v. bovengenoemde activiteiten en het communiceren met (het doen van mededeling aan) financiële contractspartijen over de door de provincie genomen beslissingen c.q. gewenste transacties |
x |
||||
5 |
Het voeren van correspondentie inzake treasury, zowel intern als extern |
x |
||||
6 |
Alle overige, hiervoor niet genoemde, aan treasury gerelateerde activiteiten |
x |
||||
7 |
Het afsluiten van transacties met het ministerie van Financiën ("de Schatkist") |
x |
||||
Afkorting |
Omschrijving |
|||||
AD |
Algemeen directeur |
|||||
CM |
Concernmanager Bedrijfsvoering |
|||||
Tl |
Teamleider Financiën |
|||||
TR |
Treasurer |
Overige bijlagen
De hieronder vermelde bevoegdheid wordt namens gedeputeerde staten dan wel de commissaris van de Koning uitgeoefend door:
Bijlage A. ALGEMEEN (PROVINCIEBREED) OVERIG VERKEER
(aanvullend op Algemeen informatieverkeer in bijlage 1 bij dit besluit)
Het verlangen van een schriftelijke machtiging van een gemachtigde als bedoeld in artikel 2:1 van de Awb |
Behandelend medewerker |
Het voorbereiden en organiseren van inspraak- en voorlichtingsbijeenkomsten |
Behandelend medewerker |
Het verzenden van uitnodigingen en bijbehorende agendastukken voor het bijwonen van inspraak- en voorlichtingsbijeenkomsten |
Behandelend medewerker |
Het schriftelijke beantwoorden van vragen en reageren op reacties naar aanleiding van inspraak- en voorlichtingsbijeenkomsten |
Teamleider |
Het voeren van correspondentie met Rijk, gemeenten, waterschappen, andere provincies, burgers, bedrijven en instellingen (o.a. in het kader van te nemen of genomen besluiten of vastgesteld en bekendgemaakt beleid) |
Teamleider |
Het informeel afdoen, evenals het registreren van eenvoudige klachten, niet zijnde klachten als bedoeld in hoofdstuk 9 van de Awb |
Behandelend medewerker |
PUBLICATIE IN PROVINCIAAL BLAD
Het volgens de voorgeschreven procedure doen plaatsen van besluiten (verordening, beleidsregels e.a.) in het provinciaal blad |
Behandelend medewerker |
BESLUITEN / BESCHIKKINGEN
Het vaststellen van een formulier voor het indienen van aanvragen en verstrekken van gegevens (artikel 4:4 Awb) |
Teamleider |
Het doorsturen van aanvragen aan een ander bevoegd gezag (art. 2:3 Awb) |
Behandelend medewerker |
Besluiten aanvragers gelegenheid te geven tot aanvulling van de aanvraag binnen een nader gestelde termijn (art. 4:5 Awb) |
Behandelend medewerker |
Besluiten de aanvraag niet te behandelen (art. 4:5 Awb) |
Teamleider |
Uitnodigingen doen uitgaan in verband met het naar voren brengen van zienswijzen (artikelen 4:7 en 4:8 Awb) |
Behandelend medewerker |
Opschorten en verdagen beslistermijn op grond van een wettelijk voorschrift |
Behandelend medewerker |
Het verzenden van een voortgangsbericht / kennisgeving indien een beschikking niet binnen de bij wettelijk voorschrift bepaalde termijn of de termijn bedoeld in de artikelen 4:13, 4:14 en 3:18 Awb kan worden gegeven |
Behandelend medewerker |
Het verzenden van een kennisgeving bij besluiten van rechtswege wegens overschrijding van de beslistermijn (bijvoorbeeld kennisgeving van een van rechtswege verleende vergunning wegens termijnoverschrijding) |
Behandelend medewerker |
Het vragen van advies (art. 3:5 Awb) |
Behandelend medewerker |
Het aangeven binnen welke termijn advies wordt verwacht indien aan de adviseur niet reeds bij wettelijk voorschrift een termijn is gesteld (art. 3:6 Awb) |
Behandelend medewerker |
Het ter beschikking stellen van gegevens aan de adviseur die nodig zijn voor een goede vervulling van de taak van adviseur belast met het adviseren inzake door een bestuursorgaan te nemen besluiten (art. 3:7 Awb) |
Behandelend medewerker |
Het waarmerken van stukken in het kader van besluitvorming |
Behandelend medewerker |
Het bekendmaken van besluiten |
Behandelend medewerker |
PROCESHANDELINGEN
Oproepen voor en publiceren van hoorzittingen in het kader van administratief beroep, Awb-voorbereidingsprocedures of bezwaarprocedures |
Behandelend medewerker |
Het schriftelijk voeren van verweer in bestuursrechtelijke of civielrechtelijke rechtsgedingen met betrekking tot besluiten van gedeputeerde staten of de commissaris van de Koning |
Teamleider |
Het schriftelijk indienen van (aanvullende) beroepsgronden en het schriftelijk voeren van verweer in bestuursrechtelijke of civielrechtelijke rechtsgedingen met betrekking tot besluiten in het kader van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht |
Teamleider |
Het schriftelijk machtigen om gedeputeerde staten en de commissaris van de Koning te vertegenwoordigen tijdens (hoor)zittingen (beroep & hoger beroep & verzoek om voorlopige voorziening & kort geding) |
Teamleider Inkoop, juridische zaken en subsidies van de afdeling Bedrijfsvoering |
Het toezenden van stukken aan (hoger) beroepsinstanties in het kader van (hoger) beroepsprocedures omtrent besluiten van gedeputeerde staten of de commissaris van de Koning |
Behandelend medewerker |
Het toezenden van stukken aan bezwaarinstanties en (hoger) beroepsinstanties in het kader van bezwaarprocedures en (hoger) beroepsprocedures omtrent besluiten in het kader van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht |
Behandelend medewerker |
TOEZICHT
Het voeren van correspondentie in het kader van het toezicht op grond van artikel 4:59 van de Awb |
Behandelend medewerker |
LEGES / HEFFING
Beantwoording van vragen over leges, heffingen en Bankgaranties |
Teamleider Financiën van de afdeling Bedrijfsvoering |
Bijlage B. SPECIFIEK (PER DOMEIN/TEAM)
(Deze bijlage bevat mede bevoegdheden die exclusief bij een bepaalde concernmanager of opgavemanager zijn belegd).
DOMEIN BESTUURS- en DIRECTIEONDERSTEUNING
Het toekennen van een standplaatstoelage aan medewerkers met een standplaats buiten Nederland |
Concernmanager, mits wordt gehandeld conform het advies van de concernmanager Bedrijfsvoering |
ARCHIEFWET 1995 EN BESLUIT INFORMATIEBEHEER PROVINCIE UTRECHT 2014
Verlenen en verlengen van een machtiging tot opschorting van de overbrenging van archiefbescheiden ouder dan 20 jaar (art. 13 Archiefwet 1995) |
Concernmanager |
Beslissen omtrent beperkingen aan de openbaarheid van archiefbescheiden ouder dan 75 jaar (artikel 15 Archiefwet 1995) |
Concernmanager |
Afhandelen meldingen Archiefverordeningen (artikel 30 en 35 Archiefwet) |
Concernmanager |
Goedkeuren lijst met vernietigbare bescheiden, geldend als machtiging tot vernietiging (artikel 28 Besluit Informatiebeheer provincie Utrecht 2014) |
Provinciearchivaris |
FINANCIEEL TOEZICHT
A. GOEDKEUREN VAN: (niet goedkeuren geschiedt niet krachtens mandaat) |
|
Besluiten inzake artikel 15 Gemeentewet/ artikel 3:43, derde lid, Burgerlijk Wetboek (verboden handelingen) |
Concernmanager |
Opclassificatie van gemeenten, verhoging van tijdsbestedingsnorm ingevolge de rechtspositiebesluiten raads- en commissieleden, wethouders en burgemeesters |
Concernmanager |
B. VOOR KENNISGEVING AANNEMEN |
|
Begroting lokale overheden onder repressief toezicht |
Behandelend medewerker |
Begrotingswijzigingen lokale overheden onder repressief toezicht |
Behandelend medewerker |
Rekening lokale overheden |
Behandelend medewerker |
Verordeningen op grond van artikel 212, 213 en 213a Gemeentewet of afzonderlijk vastgestelde treasurystatuten c.q. (beleids)nota's/notities, genoemd in deze verordeningen |
Behandelend medewerker |
C. OVERIGE |
|
Bij personele wisselingen interbestuurlijk toezichthouders aan de lijst van aangewezen toezichthouders toevoegen of daaruit verwijderen en aan interbestuurlijk toezichthouders een legitimatiebewijs verstrekken |
Concernmanager |
Ontheffingen tot het aangaan van verplichtingen bij (nog) niet goedgekeurde begroting |
Teamleider Bestuurlijke ontwikkeling, interbestuurlijk toezicht en Europa |
Melding bij overschrijding kaslimiet/renterisiconorm Wet financiering decentrale overheden (Wet fido) |
Behandelend medewerker |
Aanwijzing/toestemming/bepaling maximum bij overschrijding kasgeldlimiet/renterisiconorm Wet fido |
Concernmanager |
Ontheffing kasgeldlimiet (art. 4, lid 5, Wet fido) T renterisiconorm Wet fido (art.6, lid 5, Wet fido) |
Teamleider Bestuurlijke ontwikkeling, interbestuurlijk toezicht en Europa |
Waarschuwing of aanwijzing in het kader van Informatie voor Derden met betrekking tot waterschappen |
Concernmanager |
Beslissingen met betrekking tot gemeenschappelijke regelingen: - besluiten inzake uitreedsommen - goedkeuringen op basis van het statuut van een gemeenschappelijke regeling |
Concernmanager |
Correspondentie met lokale overheden inzake de onder A, B en C genoemde onderwerpen |
Genoemde mandaathouder |
DOMEIN BEDRIJFSVOERING
Het verdagen van de beslissing op bezwaar als bedoeld in artikel 7:10, derde en vierde lid, van de Algemene wet bestuursrecht bezwaarschriften |
Secretaris Adviescommissie GS |
AANDACHTSGEBIED FINANCIËN
Stopzetting uitbetaling reiskostenvergoeding woonwerkverkeer na 6 weken ziekte |
Teamleider Financiën |
Terugvordering van ten onrechte gedane (salaris)betalingen |
Teamleider Financiën |
Vaststelling economische huurwaarde provinciale woningen |
Teamleider Financiën |
Administratieve uitvoering sociale wetgeving pensioenwetgeving |
Behandelend medewerker van het domein Bedrijfsvoering |
Afhandeling inlichtingenformulieren van derden (bijvoorbeeld USZO, CBS, GAK, gemeenten) |
Behandelend medewerker van het domein Bedrijfsvoering |
Inning premie collectieve ongevallenverzekering medewerkers en gepensioneerden |
Behandelend medewerker van het domein Bedrijfsvoering |
Behandelen afdrachten aan belastingdienst, bedrijfsvereniging, ABP en ziektekostenverzekering |
Teamleider Financiën |
Voeren van correspondentie met makelaars/assuradeuren en claimanten over aansprakelijkstelling van producten bij geleden schade |
Behandelend medewerker van het domein Bedrijfsvoering |
Rappelleren debiteuren (toezenden eerste en tweede herinnering) |
Behandelend medewerker van het domein Bedrijfsvoering |
Aanvragen accountantsverklaring bij de jaarrekening |
Concernmanager Bedrijfsvoering |
Tekeningsbevoegdheid tot het doen van betaalbaarstelling en tot het aanwijzen van vervangers |
Concernmanager Bedrijfsvoering |
Het ter incasso aanbieden van openstaande vorderingen aan het incassobureau met instemming van de eigenaar van de debiteur |
Teamleider Financiën |
DOMEIN LEEFOMGEVING
BESCHIKBAAR STELLEN RUIMTELIJKE BESLUITEN
Provinciale ruimtelijke besluiten als bedoeld in artikel 1.2.1 Besluit ruimtelijke ordening, artikel 3.12 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht en artikel 6.14 Besluit omgevingsrecht digitaal te waarmerken door toekenning van het PKI-certificaat en deze besluiten langs elektronische weg aan een ieder beschikbaar te stellen op de landelijke voorziening, bedoeld in artikel 1.2.1, tweede lid, van het Besluit ruimtelijke ordening |
Medewerker team GRO en GIS |
WET GELUIDHINDER
Nemen van besluiten (inclusief de voorbereiding en de uitvoering daarvan) in het kader van de Wet geluidhinder (onder uitvoering is tevens begrepen de aanbieding van het onherroepelijke besluit aan het Kadaster ter opname in de openbare registers) |
Teamleider |
VERGUNNINGVERLENING NATUUR EN LANDSCHAP
Advisering op basis van wettelijke verplichtingen aan ander bevoegd gezag, nemen van besluiten (inclusief de voorbereiding daarvan) en afhandelen van een melding op grond van: - Wet natuurbescherming - Natuurschoonwet 1928 - Verordening natuur en landschap provincie Utrecht 2017 - Scheepvaartverkeerswet - Waterverordening provincie Utrecht 2009, voor zover niet gemandateerd aan de Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht bij Mandaatbesluit RUD Utrecht provincie Utrecht - Wegenverkeerswet 1994 - Wegenverordening provincie Utrecht 2010 - Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 |
Teamleider |
Ten aanzien van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht: - afgeven van verklaringen van geen bedenkingen - het bevoegd gezag verzoeken een handhavingsbeschikking te nemen |
Teamleider |
- voeren van correspondentie in het kader van deze wet |
Behandelend medewerker |
CULTUUR
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht: afgeven van adviezen |
Teamleider |
Erfgoedwet: – adviseren ex artikel 9.1, eerste lid, onder a (voormalig hoofdstuk II, paragraaf 2, artikel 16, tweede lid, en artikel 17 Monumentenwet 1988); – adviseren bij aanwijzing tot rijksbeschermd monument ex hoofdstuk 3, paragraaf 3.1, artikel 3.1, derde lid – adviseren bij aanwijzing tot beschermd stads- of dorpsgezicht ex artikel 9.1, eerste lid, onder a (voormalig hoofdstuk IV, artikel 35, tweede lid, Monumentenwet 1988) |
Teamleider |
– geven van selectieadvies voor terreinen of archeologische vindplaatsen – goedkeuren van Plan van aanpak en Programma van eisen voor archeologisch onderzoek – goedkeuren concept-rapporten van archeologisch onderzoek |
Behandelend medewerker |
- Besluiten over in ontvangst nemen van vondsten en documentatie voor provinciaal depot |
Depotbeheerder |
- Opstellen en aangaan van bruikleenovereenkomsten |
DOMEIN MOBILITEIT
MOBILITEIT
Het nemen van besluiten (inclusief de voorbereiding daarvan) op het werkterrein van Mobiliteit (concessies Openbaar Vervoer: gedeputeerde staten) |
Teamleider |
WEGEN
Het beslissen op verzoeken om schadevergoeding of nadeelcompensatie indien het toe te kennen bedrag maximaal € 50.000,- bedraagt. |
Concernmanager |
Het vaststellen (inclusief wijzigen) van de grenzen van de bebouwde kom(men) van gemeenten (art. 27, tweede lid, Wegenwet) |
Teamleider |
Het verlenen, weigeren, wijzigen of intrekken van een verkeersbesluit |
Teamleider |
OPENBAAR VERVOER
Het verlenen van vergunningen voor het uitvoeren van werkzaamheden of het plaatsen van zaken op, in, boven, naast of onder de lokale spoorweg (artikel 12, eerste lid, Wet lokaal spoor) |
Beheerder Wet lokaal spoor / Teamleider Trambedrijf beheer en onderhoud |
Het vaststellen van het ruimtelijk profiel (artikel 12, zesde lid, Wet lokaal spoor) |
Beheerder Wet lokaal spoor / Teamleider Trambedrijf beheer en onderhoud |
Handhaving voor zover dat betreft een vergunning op basis van artikel 12 eerste lid, Wet lokaal spoor (artikel 43 t/m 48 van de Wet lokaal spoor) |
Safetymanager |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl