Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR635512
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR635512/1
Uitvoeringsprogramma Toezicht en Handhaving 2019 en 2020
Geldend van 01-01-2020 t/m heden
Intitulé
Uitvoeringsprogramma Toezicht en Handhaving 2019 en 20201. Algemeen
1.1 Inleiding
Steeds meer en steeds vaker treedt de overheid terug om inwoners en bedrijven de ruimte te geven hun eigen keuzes te maken en wensen te realiseren. Deregulering, het verlagen van administratieve lasten en het steeds weer streven naar het aanbieden van overheidsdiensten die zijn afgestemd op de behoefte van de afnemer zijn aansprekende gevolgen van deze maatschappelijke ontwikkeling. Ook op het gebied van wonen, bouwen en milieu hebben deze ontwikkelingen de afgelopen jaren geleid tot grote veranderingen in regelgeving en de manier van werken. De komende jaren zetten deze ontwikkelingen door. De gemeente Katwijk geeft vorm aan deze ontwikkelingen met een vergunningen, toezicht en handhavingsbeleidsplan (VTH-beleidsplan) en voorliggend uitvoeringsprogramma voor toezicht en handhaving.
1.2 Doel van het uitvoeringsplan
Op grond van de wet en het Besluit omgevingsrecht (Bor), is de gemeente verplicht om ieder jaar een uitvoeringsprogramma op te stellen. Hierin moet het VTH-beleidsplan worden uitgewerkt en worden aangegeven welke van de vastgestelde activiteiten door ons het komende jaar worden uitgevoerd, daarbij rekening houdend met de door ons gestelde doelen. Om de integraliteit te bevorderen heeft de gemeente er voor gekozen om ook de taken in het kader van de APV, de DHW en bijzondere wetten in het VTH-beleidsplan en dus ook in het uitvoeringsprogramma mee te nemen.
Dit is het Uitvoeringsprogramma toezicht en handhaving voor het jaar 2019 en 2020. In dit uitvoeringsplan is vastgelegd welke activiteiten in het kader van toezicht en handhaving op het gebied van de Wabo, DHW en APV wij uitvoeren. Het uitvoeringsprogramma vloeit voor uit het VTH-beleidsplan 2019-2023 en dient de daarin opgenomen beleidsdoelstellingen.
1.3 Relevante ontwikkelingen
In het VTH-beleidsplan zijn een aantal ontwikkelingen besproken. Onderstaand gaan wij in op wat deze ontwikkelingen betekenen voor 2019 en 2020.
1.3.1 Wet VTH
Met dit uitvoeringsprogramma geeft de gemeente uitvoering aan een vereiste uit de Wet VTH. In de kwaliteitsverordening VTH, wordt de kwaliteit ten aanzien van kritieke massa (capaciteit, vlieguren en opleidingen) geborgd.
1.3.2 Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen
De inwerkingtreding van de wet wordt nu voorzien samen met die van de Omgevingswet op 1 januari 2021.
1.3.3 Omgevingswet
In de begroting 2019 is opgenomen dat wij klantgericht adviseren op vergunningverlening bouwaanvragen (ruimtelijke initiatieven). Het betreft hier een ontwikkeling naar nog meer integraal werken conform de Omgevingswet van ons verlangd. Hier wordt de komende jaren naar toegewerkt.
2. Uitvoering
2.1 Inleiding
Dit uitvoeringsprogramma geeft sturing aan de uitvoering van toezicht en handhaving. In dit hoofdstuk wordt in beeld gebracht welke activiteiten in het kader van toezicht en handhaving worden uitgevoerd en daarmee de werkvoorraad vormen. Daarnaast worden de uitvoeringdoelstellingen uit het VTH-beleidsplan in dit hoofdstuk SMART gemaakt. Voor de gemeentelijke opsporingsambtenaren (GOA’s) zijn geen uitvoeringsdoelstellingen in het VTH-beleidsplan opgenomen omdat dit niet verplicht is op grond van de Wet VTH en het Bor. Om de integraliteit te bevorderen is ervoor gekozen om ook de taken van de GOA’s in dit uitvoeringsprogramma op te nemen.
De werkzaamheden zijn onderverdeeld in programmatisch- en thematisch toezicht en handhaving en daarnaast de afhandeling van meldingen, klachten en verzoeken om handhaving en het toezicht dat hiervoor wordt uitgevoerd.
2.2 Uitvoeringsdoelstellingen werkvoorraad
Activiteit |
Aantallen bestaand |
Controle frequentie |
Verwachte aantallen 2019 |
Urenbesteding toezicht |
Urenbesteding handhaving |
Programmatisch toezicht- en handhaving |
|||||
Onder Wkb bouwbesluittoetsvrije bouwwerken |
0 |
- |
87 |
90 |
|
Onder Wkb gevolgklasse 1 bouwwerken |
0 |
- |
204 |
585 |
|
Onder Wkb gevolgklasse 2 en 3 bouwwerken (m.u.v. monumenten) |
0 |
- |
31 |
230 |
|
Monumenten |
0 |
- |
20 |
100 |
|
Sloopmeldingen |
0 |
- |
50 |
30 |
|
Binnenplanse afwijking (strijdig gebruik) |
0 |
- |
7 |
20 |
|
Buitenplanse kleine afwijking (strijdig gebruik) |
0 |
- |
102 |
300 |
|
Afwijkingen binnen vastgesteld beleid |
0 |
- |
25 |
75 |
|
Buitenplanse afwijking |
0 |
- |
4 |
10 |
|
Tijdelijke afwijking |
0 |
- |
4 |
10 |
|
Kappen |
0 |
- |
43 |
0 |
|
Meldingsplichtige evenementen |
0 |
- |
136 |
0 |
|
Evenementen A |
0 |
- |
128 |
157 |
200 |
Evenementen B |
0 |
- |
30 |
185 |
158 |
Evenementen C |
0 |
- |
0 |
0 |
|
DHW inrichting commercieel |
109 |
1,5 |
29 |
900 |
100 |
DHW inrichting para commercieel |
67 |
4 |
3 |
600 |
40 |
Milieumeldingen cat. 1 en 2 |
954 |
1/6 |
60 |
1500 |
140 |
Milieumeldingen cat. 3 |
86 |
1/2 |
0 |
50 |
|
Overige aanvragen |
0 |
- |
137 |
0 |
60 |
Thematisch en externe aanleiding Vragen, klachten, meldingen |
470 (bouwen) + 404 (dhw/milieu) |
280 |
|||
Legalisatie en controles naleving |
1520 (bouwen) |
770 |
|||
Toezicht- en handhavingsprojecten |
560 (bouwen) + 304 (dhw/milieu) |
280 |
|||
Totaal benodigde uren |
8100 |
2028 |
2.3 Uitvoeringsdoelstellingen
In het VTH-beleidsplan zijn ten aanzien van toezicht en handhaving een aantal uitvoeringsdoelstellingen vastgesteld. In onderstaande tabel worden deze SMART gemaakt. Aan het einde van het jaar vindt een evaluatie plaats. Wanneer de evaluatie hier aanleiding voor geeft kunnen de uitvoeringsdoelstellingen worden aangepast.
Uitvoeringsdoelstelling |
KPI |
Acties om doelstellingen te bereiken |
Wijze van toetsing |
Draagt bij aan beleidsdoelstelling / prioriteit |
|
1 |
Urenreductie realiseren bij de programmatische inzet zodat meer thematisch toezicht kan plaats vinden |
500 uur |
- meer risico gestuurd toezicht |
- monitoren en sturen vanuit teamleider |
Meer thematisch toezicht |
2 |
Periodiek toezicht altijd Integraal uitvoeren |
100% |
- acties afstemmen met elkaar en ketenpartners |
- steekproeven door teamleider |
Integraal toezicht |
3 |
Opleveren en beginnen met uitvoeren opleidingsplan |
50% van de benodigde opleidingen uitgevoerd |
- organiseren in-company trainingen |
- opstellen opleidingsplan - bijhouden trainingen in overzicht kritieke massa |
Voldoen aan eisen ten aanzien van kritieke massa |
4 |
Binnen 3 werkdagen na indienen klacht/ melding/ verzoek om informatie of handhaving wordt contact opgenomen |
100% |
- De dossierhouder houdt de planning in de gaten |
- monitoren in het zaaksysteem |
Goede en transparante dienstverlening |
5 |
Op een verzoek om handhaving wordt binnen de wettelijke beslistermijn besloten |
100% |
- jurist houdt de planning in de gaten |
- monitoren in het zaaksysteem |
Geen dwangsommen wegens niet tijdig beslissen. |
6 |
Hoog percentage handhavingsbesluiten dat (volgens het advies van de Commissie Bezwaarschriften) in stand kan blijven. |
95% |
- Volgen van opleidingen/ cursussen |
- monitoren door teamleider |
Kwalitatief goede producten afleveren |
7 |
Hoog percentage handhavingsbesluiten die standhouden bij de rechtbank/ Raad van State |
95% |
- Volgen van opleidingen/ cursussen |
- monitoren door teamleider |
Kwalitatief goede producten afleveren |
8 |
Helft van de geconstateerde overtredingen wordt beëindigd na goed overleg met de toezichthouders |
50% |
- dossierhouders nemen contact op - senior dossierhouder ziet hier op toe |
- registreren van contact - steekproeven door teamleider |
Goede communicatie met burgers |
9 |
Hoog percentage verleende vergunningen dat wordt afgehandeld |
90% |
- dossierhouders nemen contact op - senior dossierhouder ziet hier op toe |
- registreren van toezicht - steekproeven door teamleider |
Naleefgedrag stimuleren |
10 |
Bij evenementen met een hoog risico (C) wordt altijd toezicht gehouden |
100% |
- dossierhouders nemen contact op - senior dossierhouder ziet hier op toe |
- registreren van het toezicht |
Bevorderen goed naleefgedrag |
11 |
Toezicht vindt plaats conform het Integraal Toezichtprotocol |
90% |
- Volgen van opleidingen/ cursussen |
- monitoren door teamleider |
Kwalitatief goed en transparant toezicht |
12 |
Bij aanvraag DHW vergunning worden eerst de inrichtingseisen getoetst alvorens vergunning wordt verleend |
100% |
- dossierhouders nemen contact op - senior dossierhouder ziet hier op toe |
- registreren van het toezicht |
Rechtmatige vergunningverlening |
13 |
Bij nalevingsonderzoeken (1x per 2 jaar) laten de sectoren een stijgende lijn zien voor wat betreft de naleving van de leeftijdsgrens DHW. |
80% |
- senior dossierhouder ziet hier op toe |
- monitoren door teamleider |
Bevorderen goed naleefgedrag |
2.4 Uitvoering Team Gemeentelijke opsporingsambtenaren
2.4.1 Reguliere taken en thema’s
Het optreden van de gemeentelijke opsporingsambtenaren (hierna: GOA’s) van Team Toezicht heeft als doel de leefbaarheid in de openbare ruimte te bevorderen door het gevoel van veiligheid te verbeteren en veelvoorkomende kleine criminaliteit en leefbaarheid overtredingen te voorkomen.
Veiligheid en leefbaarheid zijn nauw met elkaar verbonden. Het gemeentebestuur wil voorkomen
dat een leefbaarheidsvraagstuk een veiligheidsvraagstuk wordt. Dit doet het gemeentebestuur onder andere door in te zetten op de leefbaarheid in de wijken, bijvoorbeeld door gericht toezicht en
handhaving in de openbare ruimte. De situatie bepaalt het optreden van de GOA’s. De mogelijkheden variëren van preventie (voorkomen, aanspreken, waarschuwen) tot repressie, zoals het opmaken proces verbaal (strafrecht en APV gerelateerd), het aanzeggen van beschikkingen (bekeuring veelvoorkomende kleine verkeersovertredingen) en het opleggen van naheffingsaanslagen (bekeuring betaald parkeren). Minder frequent vindt ook bestuursrechtelijke handhaving plaats naar aanleiding van constateringen van de GOA’s (zoals het opleggen van een kort aanlijnplicht voor een hinderlijke of gevaarlijke hond) en handhavingsbrieven naar aanleiding van controle van vergunningen.
De GOA’s maken jaarlijks een prioritering van hun werkzaamheden. Het GOA-team wordt aangestuurd door het inzetten van uren op reguliere taken en op thema’s/prioriteiten voor het betreffende jaar.
Schematisch is dat als volgt inzichtelijk gemaakt:
Reguliere toezicht |
Uren |
Prioriteiten |
Uren |
||
1 |
APV (incl. strand, voerverbod meeuwen en evenementen) |
4340 |
1 |
Visserijwet |
140 |
2 |
Gereguleerd parkeren |
2940 |
2 |
Handhaving standplaatsen |
420 |
3 |
Markten |
560 |
3 |
Politiekids |
112 |
4 |
Afval |
560 |
4 |
Hinderlijk gestalde fietsen |
420 |
5 |
Overige meldingen openbare ruimte |
1820 |
5 |
Milieuacties |
280 |
6 |
Weesfietsen/handhavingsfietsen |
420 |
6 |
Staand wantvissen |
280 |
7 |
Handhaving ligplaatsenbeleid |
560 |
7 |
Kijk in de wijk |
840 |
8 |
Controle Drank- en Horecawet |
280 |
8 |
Overlast honden |
1120 |
9 |
Controle Panbos |
140 |
|||
10 |
Digitaal opsporingsregister/Landelijke aanpak adreskwaliteit (DOR/LAA) |
420 |
|||
Totaal |
12040 |
Totaal |
3612 |
Bovenstaande inzet past bij de doelstellingen uit de begroting van de gemeente Katwijk ‘thematisch toezicht op onder andere afval, parkeeroverlast en hondenoverlast’ en ‘Meer efficiënte handhaving Parkeerverordening in het gereguleerd parkeergebied Katwijk aan Zee’.
3. Borging uitvoering
3.1 Inleiding
In dit hoofdstuk wordt uiteengezet hoe de uitvoering, zoals in het vorige hoofdstuk beschreven, geborgd wordt.
3.2 Borging middelen
Uit de tabel uit hoofdstuk 2 wordt duidelijk dat er op basis van de risicoanalyse een programmatische werkvoorraad wordt verwacht van 8400 uur voor toezicht omgevingsrecht en omgevingskwaliteit en 2128 voor handhaving in 2019. In de programmabegroting 2016-2020 (bijlage 1 personele middelen) en het VTH-beleidsplan is een capaciteit begroot van 8100 uur voor toezicht en 2028 uur voor handhaving. Dit betreft productieve uren die puur bestemd zijn voor toezicht en handhaving.
3.3 VTH-organisatie
De uitvoering van de toezicht en handhaving vind plaats binnen het team vergunningen (juridische handhaving) het team toezicht en het team veiligheid en milieu, vallend onder de afdeling Ruimte en Veiligheid. Ambtelijke afstemming vindt wekelijks plaats. Bestuurlijke afstemming vindt plaats in portefeuillehouders overleggen. Er is een strikte scheiding is tussen personen die belast zijn met de voorbereiding van besluiten ten aanzien van aanvragen om een omgevingsvergunning en personen die belast zijn met het toezicht op naleving en het voorbereiden/uitvoeren van bestuurlijke sancties.
Figuur 1: Organogram RenV
3.3.1 Vastgelegde werkwijzen
Alle VTH-werkprocessen zijn door het ontwikkelteam Lean Omgevingswet kritisch tegen het licht gehouden. Alle werkprocessen zijn uitgewerkt. De werkafspraken in deze processen zijn vastgelegd in een dynamisch werkafspraken boek. De processen en werkafspraken zijn gedeeld met en bekend bij alle medewerkers die belast zijn met uitvoering van VTH taken.
3.4 Borging beschikbaarheid samenwerkingspartners
Een goede samenwerking tussen de gemeente en haar partners is van belang. De zorg voor de kwaliteit en de veiligheid van de leefomgeving verbetert als de samenwerkende partners elkaar versterken. Samenwerking levert kwalitatief betere adviezen, gebaseerd op gedeelde informatie en uitgangspunten. De voortgang van een hechtere samenwerking is een belangrijk element in de uitvoering van het toezicht en handhaving van de samenwerkende partners. Voorbeelden hiervan zijn versterking van het signaaltoezicht, de oog- en oorfunctie tussen gemeenten en partners en periodiek contact. Afspraken over doelstellingen en ambities moeten daarom goed worden gedeeld. Niet alleen op bestuurlijk niveau, maar ook op de werkvloer. Belangrijke ketenpartners zijn:
- •
Omgevingsdienst West-Holland
- •
Hoogheemraadschap Rijnland
- •
Politie
- •
Veiligheidsregio Hollands Midden
3.5 Bereikbaarheid buiten kantooruren
De gemeente heeft geen eigen calamiteitennummer voor beschikbaarheid buiten kantooruren. De politie beschikt over mobiele nummers van medewerkers die eventueel ingezet dienen te worden bij een calamiteit.
Bijlage 1: Projecten 2019 en 2020
Voor 2019 en 2020 zijn een aantal toezicht- en handhavingsprojecten in het programma opgenomen. Deze projecten komen voort uit de wens aandacht te kunnen geven aan relevante onderwerpen.
Onderstaande projecten hebben mede tot doel de samenwerking bij het toezicht te bevorderen en om waar mogelijk optimaal gebruik te maken van de mogelijkheden tot integrale handhaving. Per project is een projectleider aangewezen die verantwoordelijk is voor een succesvolle uitwerking en uitvoering van het project.
Beleidsveld |
Bouwen |
Taak |
Handhaving activiteiten op het strand |
Doel |
1. Reguliere controle doen op alle verleende vergunningen voor zowel jaarrond als seizoensgebonden bouwwerken. 2. Inventariseren vergunningsvrije bouwwerken. 3. Inventarisatie illegale situaties. 4. Legalisatieonderzoeken starten voor de illegale situaties 5. Handhaven overtredingen met betrekking tot bebouwingen op het strand. 6. Contactpersoon tussen de gemeente en de strandvlak exploitanten. 7. Betrokkenheid bij het vernieuwen van het bestemmingsplan. De meeste bouwwerken op het strand zijn seizoensgebonden. Bij elke op- en afbouw van bouwwerken wordt gecontroleerd. |
Resultaat |
Beleidsveld |
Drank en Horeca |
Taak |
Toezicht op verkoop alcoholhoudende drank aan minderjarigen |
Doel |
Terugdringen drankverkoop aan minderjarigen, verhogen naleving DHW bij alle sectoren ten opzichte van het nalevingspercentage in 2017. De gemiddelde naleving met ten minste 10% verhogen* * Cijfers 2017: 70% horeca, 48% sport, 29% cafetaria, 37% slijterij, 59% supermarkt, 67% jongerencentra, 17% strand. Gemiddeld 42% naleving. NB: Alvorens handhaving hierop plaats vindt dient het horecabeleid en het preventie- en handhavingsplan verslavingsbeleid te worden aangepast (begin 2020). |
Resultaat |
Beleidsveld |
Bouwen |
Taak |
Bevuiling van woningen tegengaan |
Doel |
Een veilige en hygiënische woon- en leefomgeving voor de bewoners en omwonenden. Vervuilde woningen veroorzaken veel (stank)overlast voor de omwonenden. Dit project heeft betrekking op bekende bewoners en een lang lopende zaak. 1. Onderzoek naar het verleden en lopende zaken met betrekking tot beide woningen. 2. Samenwerking zoeken met de verschillende instanties zoals de zorginstellingen, brandweer, politie en andere. 3. Contact opnemen met bewoners en een opname maken van de huidige situatie. 4. Het schrijven een uitvoeringsplan naar aanleidingen van het onderzoek. 5. Aanschrijven bewoners van de vervuilde woningen 6. Controle op naleving aanschrijving. Uitvoering onderzoek, opname en aanschrijving woningen in 2019. Controle op 2019 en nadere bezoek woningen zal doorgaan in 2020. |
Resultaat |
Beleidsveld |
Bouwen |
Taak |
Inventarisatie opvallende overtredingen |
Doel |
Niet alle kleine en ongevaarlijke overtredingen kunnen ten allen tijde worden gehandhaafd. Dit heeft te maken met de prioriteren/urgentie van de situatie. Om de overtredingen inzichtelijk te hebben worden de overtredingen die opvallen geïnventariseerd door de toezichthouders. Aan de hand van deze gegevens kan er bepaald worden of er projectmatig gehandhaafd moet worden. Het gaat hierbij om de volgende overtredingen: Erfafscheidingen Veranda’s Bijbehorende bouwwerken De inventarisatie zal zich voortzetten tot en met de intreding van de omgevingswet (januari 2021). Daarna zal de inventarisatie beoordeeld worden met de nieuwe wet- en regelgeving. |
Resultaat |
Beleidsveld |
Bouwen |
Taak |
Controleren sportcomplexen met overkapte tribunes |
Doel |
Controle constructieve sterkte en veiligheid van de overkapping. Naar aanleiding van de op 10 augustus 2019 ingestorte overkapping bij van de AZ stadion in Alkmaar worden alle overdekte tribunes beoordeeld op constructieve sterkte en veiligheid. Het streven is om dit onderzoek en de nodige aanschrijvingen in 2019 te realiseren. |
Resultaat |
Beleidsveld |
Bouwen |
Taak |
Controle van aanlegsteigers Oegstgeesterkanaal |
Doel |
Er zijn tientallen aanlegsteigers die gebouwd zijn in het Oegstgeesterkanaal zonder de nodige omgevingsvergunning. 1. Het inventariseren van de illegaal geplaatste aanlegsteigers in het water. 2. Bepalen wie eigenaar en bevoegd gezag is. (gemeente, waterschap) 3. Onderzoek naar wet- en regelgeving met betrekking tot het plaatsen van een aanlegsteiger. 4. Beoordelen onderzoeksresultaten en een uitvoeringsplan maken met betrekking tot het handhaven. De inventarisatie, onderzoek en beoordeling uitkomsten uitvoeren in 2019. Het daadwerkelijk handhaven zal waarschijnlijk uitgevoerd kunnen worden in 2020. |
Resultaat |
Beleidsveld |
Bouwen |
Taak |
Controle woonwagenkamp Zuideinde |
Doel |
Naar aanleiding van een brand die is ontstaan wordt er onderzocht of er (brand)gevaarlijke situaties zijn. 1. Opname en constateringen van de huidige situatie. 2. Onderzoek naar wet- en regelgeving met betrekking tot woonwagens en de richtlijnen voor standplaatsen (bouwbesluit & bestemmingsplan). 3. Brandweeradvies opvragen huidige situatie. 4. Naar aanleiding van onderzoeksresultaten bepalen welke maatregelen er getroffen zullen worden. Het onderzoek afronden in 2019. De maatregelen zullen na afronding onderzoek bekend worden. Daarna zal er een uitvoeringsplan gemaakt worden. |
Resultaat |
Beleidsveld |
Milieu |
Taak |
Controle op keuringen stookinstallaties bij scholen (2019) en verzorgingstehuizen en sportcomplexen en kerken (2020) |
Doel |
100% van deze bouwwerken moeten eind 2020 voldoen aan de keuringseisen voor hun stookinstallaties op veilig functioneren en verbranden. |
Resultaat |
Beleidsveld |
Openbare ruimte |
Taak |
Toezicht op overlast veroorzakende jeugd |
Doel |
Terugdringen van overlast door inzet van meer (opgeleide) jeugd-BOA’s/GOA’s in 2020 op vandalisme, geluidoverlast en alcoholmisbruik in de wijken en bij de sportvelden (conform het Coalitieakkoord). |
Resultaat |
Beleidsveld |
Openbare ruimte |
Taak |
Toezicht op fietsparkeren centrum / strandafgangen Katwijk aan Zee |
Doel |
Bijdragen aan het terugdringen van overlast in 2020 door het parkeren van (brom)fietsen. Inzet van fietscoaches om het parkeren van (brom)fietsen binnen de daarvoor bestemde plaatsen in goede banen te leiden. In 2018 heeft de inzet van fietscoaches duidelijk een gedragsverandering teweeg gebracht. |
Resultaat |
Beleidsveld |
Openbare ruimte |
Taak |
Toezicht uitgaanscentrum op zaterdagavond. |
Doel |
Bijdragen aan een leefbaar centrum van Katwijk aan Zee op de zaterdagavonden in 2020 door het terugdringen van onder meer parkeeroverlast, hondenoverlast en uitgaanspubliek. Structurele inzet GOA’s tot 22.00 uur in het hoogseizoen (1 april t/m 1 oktober) waarbij met name toezicht wordt gehouden op het gereguleerde parkeergebied, het gebruik van het centrum van Katwijk aan Zee en op de APV, zoals hondenoverlast en overlast door uitgaanspubliek. |
Resultaat |
Bijlage 2: Format evaluatie Toezicht- en handhaving
Klachten en meldingen
Aantal ontvangen klachten en meldingen |
||||
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
|
Overlast van bouw- en sloopwerkzaamheden |
||||
Vermoeden strijdig gebruik |
||||
Vermoeden bouwen zonder omgevingsvergunning |
||||
Totaal |
||||
Geluidsoverlast |
||||
Stankoverlast |
||||
Leefbaarheid |
||||
Overige |
||||
Totaal |
||||
Verkoop aan minderjarigen van alcoholhoudende drank |
||||
Overige klachten en meldingen |
Percentage klachten en meldingen waarbij binnen 3 werkdagen contact is opgenomen |
|||||
Doelstelling |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
|
Bouwen en wonen |
100% |
||||
Milieu |
100% |
||||
Drank- en horeca |
100% |
||||
APV |
100% |
Toelichting indien doelstelling niet is behaald:
Toezicht
Percentage overtredingen die worden beëindigd na goed overleg met de toezichthouder |
|||||
Doelstelling |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
|
Bouwen en wonen |
50% |
||||
Milieu |
50% |
||||
Drank- en horeca |
50% |
||||
APV |
50% |
Toelichting indien doelstelling niet is behaald:
Percentage verleende vergunningen waarop toezicht is gehouden |
|||||
Doelstelling |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
|
Bouwen en wonen |
90% |
||||
Milieu |
90% |
||||
Drank- en horeca |
90% |
||||
APV |
90% |
Toelichting indien doelstelling niet is behaald:
Percentage toezicht bij evenementen |
|||||
Doelstelling |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
|
A-evenement |
- |
||||
B-evenement |
100% |
||||
C-evenement |
100% |
Toelichting indien doelstelling niet is behaald:
Percentage toezicht dat plaats vindt conform het Integraal Toezichtsprotocol |
|||||
Doelstelling |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
|
IT protocol |
90%* |
* Het percentage is geen 100% omdat sommig toezicht dusdanig complex zijn dat het protocol hiervoor niet gebruikt kan worden.
Toelichting indien doelstelling niet is behaald:
Percentage aanvragen voor een DHW-vergunning waarbij de inrichtingseisen zijn getoetst alvorens de vergunning is verleend |
|||||
Doelstelling |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
|
Toetsing inrichtingseisen bij DHW-aanvraag |
100% |
Toelichting indien doelstelling niet is behaald:
Bij nalevingsonderzoek (1x per 2 jaar) is een stijgende lijn te zien voor wat betreft de naleving van de leeftijdsgrens DHW |
|||
Nulsituatie* |
2020 |
2022 |
|
Sportverenigingen |
48% |
||
Jongerencentra |
67% |
||
Supermarkten |
59% |
||
Strandpaviljoens |
17% |
||
Horeca |
70% |
||
Cafetaria |
29% |
||
Slijterijen |
37% |
*Alvorens handhaving hierop plaats vindt dient het horecabeleid en het preventie- en handhavingsplan verslavingsbeleid te worden aangepast. Dit zal begin 2020 worden opgepakt en kan effect hebben op de resultaten.
Toelichting indien doelstelling niet is behaald:
Naleefdoelstellingen |
|||||
Doelstelling |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
|
Bouwen en wonen |
80% |
||||
Brandveiligheid |
95% |
||||
Milieu |
70% |
||||
Drank- en horeca |
60% |
||||
APV |
80% |
Toelichting indien doelstelling niet is behaald:
Percentage periodiek toezicht dat integraal heeft plaatsgevonden |
|||||
Doelstelling |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
|
100% |
Toelichting indien doelstelling niet is behaald:
Handhaving
Verzoek om handhaving |
||||
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
|
Aantal ontvangen verzoeken om handhaving |
||||
Percentage verzoeken waarop binnen de wettelijke beslistermijn is besloten (doelstelling 100%) |
Aantal handhavingsbesluiten |
||||
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
|
Bouwen en wonen |
||||
Waarschuwing (voorfase) |
||||
Last onder dwangsom |
||||
Bestuursdwang |
||||
Gedogen/legalisatie |
||||
Intrekken vergunning |
||||
Milieu |
||||
Waarschuwing (voorfase) |
||||
Last onder dwangsom |
||||
Bestuursdwang |
||||
Brandveiligheid |
||||
Waarschuwing (voorfase) |
||||
Last onder dwangsom |
||||
Bestuursdwang |
||||
Drank & Horeca |
||||
Waarschuwing |
||||
Bestuurlijke boete |
||||
APV |
||||
Waarschuwing |
||||
Last onder dwangsom |
||||
Bestuursdwang |
Aantal procedures n.a.v. handhavingsbesluiten |
||||
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
|
Bouwen en wonen |
||||
Bezwaar |
||||
Beroep |
||||
Hoger beroep |
||||
Voorlopige voorziening |
||||
Milieu |
||||
Bezwaar |
||||
Beroep |
||||
Hoger beroep |
||||
Voorlopige voorziening |
||||
Brandveiligheid |
||||
Bezwaar |
||||
Beroep |
||||
Hoger beroep |
||||
Voorlopige voorziening |
||||
Drank & Horeca |
||||
Bezwaar |
||||
Beroep |
||||
Hoger beroep |
||||
Voorlopige voorziening |
||||
APV |
||||
Bezwaar |
||||
Beroep |
||||
Hoger beroep |
||||
Voorlopige voorziening |
Percentage handhavingsbesluiten dat na de bezwaarprocedure in stand blijft |
|||||
Doelstelling |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
|
Bouwen en wonen |
95% |
||||
Milieu |
95% |
||||
Drank- en horeca |
95% |
||||
APV |
95% |
Toelichting indien doelstelling niet is behaald:
Percentage handhavingsbesluiten dat standhoudt bij de rechtbank / Raad van State |
|||||
Doelstelling |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
|
Bouwen en wonen |
95% |
||||
Milieu |
95% |
||||
Brandveiligheid |
95% |
||||
Drank- en horeca |
95% |
||||
APV |
95% |
Toelichting indien doelstelling niet is behaald:
Overig
Urenreductie t.b.v thematisch onderzoek |
|||||
Doelstelling |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
|
Urenreductie programmatische inzet ten gunste van thematisch toezicht |
500 uur |
Percentage opleidingsplan dat is uitgevoerd |
|||||
doelstelling |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
|
Benodigde opleiding |
50% |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl