Delegatiebesluit gemeente Wijchen 2020

Geldend van 11-10-2022 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-05-2022

Intitulé

Delegatiebesluit gemeente Wijchen 2020

De raad van de gemeente Wijchen;

Overwegende dat,

op grond van huidige Delegatieverordening binnen het eerste jaar van de zittingsperiode van een nieuw gekozen gemeenteraad de delegatieverordening geëvalueerd dient te worden.

deze evaluatie heeft plaatsgevonden en heeft geleid tot een aantal wijzigingen;

Gelezen het voorstel van het presidium van 21 november 2019;

Gelet op afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 156 van de Gemeentewet;

Besluit vast te stellen:

Delegatiebesluit Wijchen 2020

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit besluit wordt verstaan onder:

  • a.

    Awb: de Algemene wet bestuursrecht;

  • b.

    delegatie: het overdragen door een bestuursorgaan van zijn bevoegdheid tot het nemen van besluiten aan een ander die deze onder eigen verantwoordelijkheid uitoefent op grond van het onderhavige besluit of enige andere verordening van de raad;

  • c.

    mandaat: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen.

Artikel 2 Algemene wet bestuursrecht

Aan het college wordt gedelegeerd de bevoegdheid tot:

  • 1.

    het voeren van overleg zoals bedoeld in artikel 10:30 en 10:41 van de Awb waarbij de raad als bestuursorgaan is betrokken.

  • 2.

    het nemen van beslissingen zoals genoemd in paragraaf 4.1.3 met het opschrift Beslistermijn, van de Awb waarbij de raad als bestuursorgaan is betrokken.

  • 3.

    het nemen van beslissingen zoals bedoeld in artikel 7:1a van de Awb waarbij de raad als bestuursorgaan is betrokken.

  • 4.

    het nemen van beslissingen zoals bedoeld in artikel 7:10 van de Awb waarbij de raad als bestuursorgaan is betrokken.

Artikel 3 Gemeentewet

Aan het college wordt gedelegeerd de bevoegdheid tot het voeren van rechtsgedingen en administratieve procedures over zaken die de gemeenteraad aangaan.

Artikel 4 Wet open overheid en Wet hergebruik van overheidsinformatie

  • 1. Aan het college wordt gedelegeerd de bevoegdheid tot het beslissen op aan de raad gerichte verzoeken om informatie, inclusief het opschorten en verdagen, neergelegd in documenten die door het college zijn voorbereid, zoals bedoeld in de Wet open overheid.

  • 2. Aan het college wordt gedelegeerd de bevoegdheid tot het beslissen op aan de raad gerichte verzoeken om informatie, inclusief het opschorten en verdagen, zoals bedoeld in de Wet hergebruik van overheidsinformatie.

Artikel 5 Wegenwet

Aan het college wordt gedelegeerd de bevoegdheid tot het onttrekken van een weg aan de openbaarheid op grond van artikel 9 van de Wegenwet.

Artikel 6 Wegenverkeerswet 1994

Aan het college wordt gedelegeerd de bevoegdheid tot het vaststellen van de grenzen van de bebouwde kom op grond van artikel 20a, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994.

Artikel 7 Wet gemeenschappelijke regelingen

Aan het college wordt gedelegeerd de bevoegdheid tot het geven van zienswijzen op de ontwerpbegroting van verbonden partijen die vallen onder het toezichtsarrangement ‘basis –‘, zoals vastgesteld in de Nota verbonden Partijen.

Artikel 8 Aanwijzen trouwlocaties

Aan het college wordt gedelegeerd de bevoegdheid tot het aanwijzen en intrekken van een trouwlocatie als “huis der gemeente” ten behoeve van het voltrekken van huwelijken en partnerregistraties als bedoeld in artikel 1:63 van het Burgerlijk Wetboek.

Artikel 9 Legaat van Cooth

Aan het college wordt gedelegeerd de bevoegdheid tot het toekennen van middelen uit het legaat van Cooth.

Artikel 10 Informatieplicht

  • 1. Het college stelt de raad op de hoogte van de krachtens delegatie genomen besluiten door toezending van de besluitenlijst van het college.

  • 2. Ingeval een gedelegeerde bevoegdheid is gemandateerd behoeft van een krachtens deze bevoegdheid genomen besluit geen mededeling te worden gedaan aan de raad.

Artikel 11 Evaluatie

Het college moet voor 31 december van het jaar volgend op het jaar waarin de zittingsperiode van de raad is aangevangen, een evaluatie van dit besluit aan de raad voorleggen.

Artikel 12 Slotbepalingen

  • 1. Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2020, waarbij artikel 8 terugwerkt tot en met 28 juni 2007.

  • 2. De Delegatieverordening Wijchen, vastgesteld op 2 februari 2012, wordt ingetrokken op 1 januari 2020.

  • 3. Dit besluit kan worden aangehaald als: “Delegatiebesluit Wijchen 2020”.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van 19 december 2019;

de griffier,

de voorzitter,

Algemene toelichting

Delegatie is het overdragen van een bevoegdheid. Het overdragende bestuursorgaan, zoals hier de raad, wordt delegans genoemd. De ander die de bevoegdheid ontvangt wordt de delegataris genoemd. Delegatie heeft tot gevolg dat de raad de verantwoordelijkheid voor de bevoegdheid verliest. Het college oefent de verkregen bevoegdheid onder eigen naam en eigen verantwoordelijkheid uit. Na delegatie is het college ook bevoegd een beslissing op bezwaar te nemen. Ook de voorbereidingshandelingen, zoals het verzenden van een ontvangstbevestiging, het horen, een verdagingsbesluit en een besluit tot buiten behandeling laten, vallen onder het delegatiebesluit. (Sub)delegatie is alleen mogelijk indien de bevoegdheid (tot (sub)delegatie) bij wet is voorzien.

In artikel 156 van de Wet is een algemene bevoegdheidsgrondslag opgenomen voor delegatie. Het komt erop neer dat alle delegatie is toegestaan tenzij 1) de aard van de bevoegdheid zich ertegen verzet of 2) in bepaalde categorieën van gevallen. In de volgende categorieën van gevallen is geen delegatie mogelijk: de instelling van of regels voor de rekenkamer, het instellen van onderzoek, de vaststelling van de begroting en jaarrekening, het stellen van straf op overtreding van een verordening, verordeningen met betrekking tot financieel beleid, de aanwijzing van een accountant en de heffing van bepaalde belastingen. De bevoegdheid tot het vaststellen van verordeningen door strafbepaling of bestuursdwang te handhaven kan slechts worden gedelegeerd voor zover het gaat om het vaststellen van nadere regels.

De vraag wanneer de aard van de bevoegdheid zich verzet tegen delegatie, verschilt per individueel geval. Delegatie ligt niet in de rede wanneer het bijvoorbeeld ingaat tegen de rol van de raad binnen het dualisme. Verder is delegatie niet mogelijk aan ondergeschikten. De raad kan derhalve niet delegeren aan ambtenaren.

Aan de overdracht van een bevoegdheid kunnen geen voorwaarden worden verbonden. Dit zou uit oogpunt van rechtszekerheid bezwaarlijk zijn. Indien wel voorwaarden aan delegatie worden verbonden, leidt niet-naleving hiervan er dan ook niet toe dat de uitoefening van de gedelegeerde bevoegdheid ongeldig moet worden geacht. Aan een delegatiebesluit kunnen wel voorschriften worden verbonden. Deze voorschriften mogen echter niet het wezen van het delegatiebesluit aantasten. Het staat het college vrij een gedelegeerde bevoegdheid te mandateren. Hiervoor is geen toestemming nodig van de raad. In geval van mandaat laat het bestuursorgaan zijn bevoegdheid over aan een ander die de bevoegdheid op zijn naam en onder zijn juridische verantwoordelijkheid uitoefent. Er is dus geen sprake van een overdracht van een bevoegdheid. Het bestuursorgaan is na de mandaatverlening ook nog steeds bevoegd om de gemandateerde bevoegdheid zelf uit te oefenen.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 2 Algemene wet bestuursrecht

In artikel 10:30 en 10:41 van de Awb is bepaald dat gedeeltelijke goedkeuring of onthouding van goedkeuring respectievelijk vernietiging van een besluit niet eerder plaatsvindt dan na overleg met het betrokken bestuursorgaan. Indien een dergelijke situatie zich voordoet, vindt overleg plaats met het college.

Paragraaf 4.1.3. van de Awb gaat over beslistermijnen alsmede de dwangsom en de positieve beschikking bij niet tijdig beslissen. Dit delegatiebesluit omvat de volgende bevoegdheden:

  • 1.

    het meedelen van de overschrijding van een beslistermijn op grond van artikel 4:14 van de Awb

  • 2.

    mededelingen in relatie tot opschorting van de beslistermijn op grond van artikel 4:15 van de Awb

  • 3.

    het vaststellen van de hoogte van de dwangsom op grond van artikel 4:18 van de Awb

  • 4.

    het terugvorderen van onverschuldigd betaalde dwangsommen op grond van artikel 4:20 van de Awb

  • 5.

    het bekendmaken van en het verbinden van voorschriften aan een van rechtswege verleende beschikking op grond van artikel 4:20c respectievelijk 4:20f van de Awb

Een bezwaarmaker kan bij het bestuursorgaan verzoeken om de bezwaarfase over te slaan. Deze werkwijze staat bekend als ‘rechtstreeks beroep’. Indien het bestuursorgaan hiermee instemt, wordt de zaak rechtstreeks doorgezonden naar de administratieve rechter. Het gaat hierbij om de situatie dat zowel het primaire besluit als de beslissing op bezwaar door de raad wordt genomen.

Ingevolge artikel 7:10 Awb dient, in geval een commissie is ingesteld zoals in de gemeente Wijchen, binnen 12 weken op een bezwaarschrift te worden beslist. Deze termijn kan worden verdaagd. Het gaat hierbij om de situatie dat zowel het primaire besluit als de beslissing op bezwaar door de raad worden genomen.

Vanuit praktische overwegingen ligt het in de rede om de hierboven beschreven procesbesluiten te delegeren.

Artikel 3 Gemeentewet

Het voeren van rechtsgedingen zoals het inbrengen van een verweerschrift of de vertegenwoordiging in rechte, kan praktisch gezien niet door de raad zelf worden verricht. Het gaat hierbij om bevoegdheden waarbij zowel het primaire besluit als de beslissing op bezwaar door de raad worden genomen. Als immers het primaire besluit gedelegeerd is aan het college, beslist het college ook op het bezwaar en voert de betreffende rechtsgedingen. De raad wordt hierover zo snel mogelijk, mondeling ofwel schriftelijk, geïnformeerd.

Deze bepaling dient niet verward te worden met de bevoegdheid van de burgemeester om de (privaatrechtelijke) gemeente in en buiten rechte te vertegenwoordigen op grond van artikel 171 van de Gemeentewet. Ook ziet dit delegatiebesluit niet op een besluit tot het voeren van een rechtsgeding. Deze bevoegdheid is aan het college toegekend in artikel 160, eerste lid, onder f, van de Gemeentewet. Als het gaat over een zaak van de raad, kan de raad in voorkomende gevallen anders beslissen. Onder omstandigheden resteert dus een raadsbevoegdheid. Het gaat dan om rechtsgedingen rondom raadsbesluiten. In artikel 169, vierde lid, van de Gemeentewet is de verzwaarde inlichtingenplicht voor het college geregeld. Via deze constructie kan de raad desgewenst anders besluiten conform artikel 160, eerde lid, onder f van de Gemeentewet. Het voert te ver deze raadsbevoegdheid te delegeren. Nogmaals, dit delegatiebesluit omvat niet de bevoegdheid uit artikel 160 van de Gemeentewet tot het instellen van een rechtsgeding.

Artikel 4 Wet openbaarheid van bestuur

Conform de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) kan iedereen een verzoek om informatie over een bestuurlijke aangelegenheid richten tot een bestuursorgaan. Ook bestuurlijke aangelegenheden van de gemeenteraad vallen onder de reikwijdte van de Wob. Dit betekent dat documenten in verband met een beleidsterrein van de gemeenteraad met inbegrip van de voorbereiding en de uitvoering van het beleid, in principe openbaar zijn. Binnen vier weken, dit is inclusief twee weken verdaging, dient op een Wob-verzoek te worden beslist. Gelet op de korte termijn wordt deze bevoegdheid, met dien verstande dat de betreffende documenten door het college zijn voorbereid, gedelegeerd aan het college.

Artikel 5 Wegenwet

Op grond van de Wegenwet heeft de raad de bevoegdheid om een weg aan de openbaarheid te onttrekken. Dit kan bijvoorbeeld aan de orde zijn bij de inrichting van een nieuw bedrijventerrein of woonwijk.

Artikel 6 Wegenverkeerswet 1994

Op grond van de Wegenverkeerswet stelt de raad de grenzen van de bebouwde kom vast.

Artikel 7 Wet gemeenschappelijke regelingen

In 2018 heeft de raad ingestemd met de afspraken die zijn opgenomen in de nota verbonden partijen. Eén van die afspraken betreft het toezichtsarrangement “basis-“, te weten het geven van zienswijzen op de ontwerpbegroting van de betreffende verbonden partijen te delegeren aan het college. De verbonden partijen in het toezichtsarrangement “basis-“ zijn: Leisurelands BV, GR Euregio Rijn-Waal, GR BP Bijsterhuizen, GR MARN en IBO.

Artikel 8 Aanwijzen trouwlocaties

Op grond van artikel 1 Besluit Burgerlijke stand 1994, en artikel 1:63 van het Burgerlijk wetboek wordt een huwelijk voltrokken in het openbaar in het gemeentehuis. Het aanwijzen van een trouwlocatie is op grond van de Gemeentewet een bevoegdheid van de gemeenteraad. Vanuit praktische overwegingen en de snelheid om te kunnen besluiten wordt de bevoegdheid tot het aanwijzen en intrekken van een trouwlocatie gedelegeerd aan het college.

Artikel 9 Legaat van Cooth

Op aanvraag kunnen op grond van het legaat van Cooth middelen worden toegekend aan onderwijsgerelateerde projecten uit de gemeente Wijchen. Vanwege de uitvoerende rol van het college wordt dat de toekenning van deze middelen gedelegeerd aan het college, waarbij de raad het college controleert.

Artikel 10 Informatieplicht

Ingevolge deze bepaling worden enkele algemene voorschriften gesteld omtrent het uitvoeren van delegatiebesluiten in het algemeen. Deze voorwaarden gelden dus ook voor andere delegatiebesluiten dan op grond van het onderhavige delegatiebesluit. Zo zijn in de Verordening maatschappelijke ondersteuning en jeugdhulp gemeente Wijchen 2018 enkele bevoegdheden gedelegeerd. Ingevolge het eerste lid kan de raad zichzelf inzicht verschaffen in de mate waarin gebruik gemaakt wordt van een delegatiebesluit.

Artikel 11 evaluatie

De raad verwacht dat het college het initiatief neemt om de delegatieverordening te evalueren en, indien nodig vergezeld met een voorstel tot wijziging, aan de raad voor te leggen.