Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR63449
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR63449/1
Regeling vervallen per 01-05-2010
Reglement op het onderzoeksrecht van de deelraad
Geldend van 26-10-2005 t/m 30-04-2010
Reglement op het onderzoeksrecht van de deelraad
Artikel 1 Begripsbepalingen
In dit reglement wordt verstaan onder:
- a.
onderzoek: een onderzoek maar niet vergelijkbaar met het onderzoek in de zin van artikel 155a, eerste lid, van de Gemeentewet;
- b.
onderzoekscommissie: een commissie niet vergelijkbaar met een commissie als bedoeld in artikel 155a, derde lid, van de Gemeentewet.
Artikel 2 Instellen van het onderzoek/onderzoekscommissie
-
1. Op voorstel van een of meer van zijn leden kan de deelraad besluiten een onderzoek in te stellen.
-
2. In de eerstvolgende raadsvergadering na dit besluit stelt de deelraad een onderzoekscommissie in van maximaal vier leden.
-
3. De deelraad kan een genoegzaam aantal plaatsvervangende leden aanwijzen.
-
4. Bij de instelling van de onderzoekscommissie kan de deelraad nadere regels stellen met betrekking tot de rapportage van de onderzoekscommissie aan de deelraad.
Artikel 3 Voorzitter/plaatsvervangend voorzitter
-
1. De leden van de onderzoekscommissie kiezen uit hun midden een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter.
-
2. De voorzitter is belast met:
- a.
het leiden van de beraadslaging en zitting;
- b.
het handhaven van de orde;
- c.
hetgeen dit reglement hem verder opdraagt.
- a.
Artikel 4 Beëindiging van het lidmaatschap
-
1. Het lidmaatschap van de onderzoekscommissie eindigt indien:
- a.
de deelraad besluit tot opheffing van de onderzoekscommissie;
- b.
een lid ophoudt lid te zijn van de deelraad;
- c.
de onderzoekscommissie besluit een lid van zijn commissie te horen;
- d.
een lid ontslag neemt.
- a.
-
2. Een lid van de onderzoekscommissie kan op elk moment ontslag nemen. Hiervan brengt hij de deelraad en de voorzitter van de onderzoekscommissie zo spoedig mogelijk schriftelijk op de hoogte.
-
3. In openstaande vacatures wordt zo spoedig mogelijk voorzien.
-
4. De leden 1 tot en met 3 zijn van overeenkomstige toepassing op de plaatsvervangende leden.
Artikel 5 Bevoegdheden van de onderzoekscommissie
-
1. De onderzoekscommissie kan personen en anderen verzoeken om medewerking aan het onderzoek te verlenen. Medewerking geschiedt slechts op vrijwillige basis.
-
2. De onderzoekscommissie kan besluiten derden in te schakelen voor het uitvoeren van opdrachten die zij in het kader van de onderzoeksopdracht en de uitoefening van haar taak nodig acht.
-
3. De onderzoekscommissie kan in het belang van het onderzoek in beslotenheid met een ieder informatieve gesprekken voeren, welke als zodanig geen onderdeel van het onderzoek uitmaken. Er bestaat hiertoe geen plicht tot medewerking.
-
4. De onderzoekscommissie kan de bovengenoemde bevoegdheden uitsluitend uitoefenen indien ten minste drie van haar leden aanwezig zijn.
-
5. De onderzoekscommissie besluit met meerderheid van stemmen.
-
6. De verordening op de raadscommissies is niet van toepassing.
Artikel 6 Ambtelijke bijstand
-
1. De onderzoekscommissie wordt ondersteund door de griffier.
-
2. De griffier is bij iedere zitting aanwezig.
-
3. Bij verhindering of afwezigheid wordt zijn/haar plaats ingenomen door een daartoe door de raad aangewezen vervanger.
-
4. De verordening ambtelijke bijstand is niet van toepassing.
Artikel 7 Zittingen
-
1. De voorzitter van de commissie bepaalt plaats en tijdstip van de zitting en brengt die ter openbare kennis.
-
2. De voorzitter nodigt de leden van de onderzoekscommissie, personen en deskundigen tenminste twee weken voor de zitting uit.
Artikel 8 Toehoorders en de pers
-
1. De toehoorders en vertegenwoordigers van de pers kunnen uitsluitend op de voor hen bestemde plaatsen openbare zittingen bijwonen.
-
2. Het geven van tekenen van goed‑ of afkeuring of het op andere wijze verstoren van de orde is verboden.
-
3. De voorzitter is bevoegd, toehoorders die op enigerlei wijze de orde van de vergadering verstoren, te doen vertrekken.
Artikel 9 Geluid‑ en beeldregistraties
Degenen die tijdens de zitting geluid‑ dan wel beeldregistraties willen maken doen hiervan mededeling aan de voorzitter en gedragen zich naar zijn aanwijzingen.
Artikel 10 Verslaglegging zitting
-
1. De griffier is verantwoordelijk voor - en draagt zorg voor de verslaglegging van de zitting.
-
2. Het verslag vermeldt de namen van de aanwezigen en hun hoedanigheid voor zover van belang.
-
3. Het verslag houdt een zakelijke vermelding in van wat over en weer is gezegd en wat verder ter zitting is voorgevallen.
-
4. Het verslag verwijst naar de op de zitting overgelegde bescheiden, die aan het verslag kunnen worden gehecht.
-
5. Het verslag wordt ondertekend door de voorzitter en de griffier.
Artikel 11 Beraadslagingen
-
1. De onderzoekscommissie beraadslaagt indien een lid dat nodig acht.
-
2. De onderzoekscommissie beraadslaagt achter gesloten deuren.
Artikel 12 Afronding onderzoek
Na afronding van het onderzoek wordt door de onderzoekscommissie haar bevindingen voorgelegd aan de deelraad
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl