Regeling vervallen per 04-05-2010

Verordening op de ambtelijke bijstand en financiële bijdrage fractieondersteuning Zuideramstel

Geldend van 31-12-2008 t/m 03-05-2010

Hoofdstuk 1 Ambtelijke bijstand

Artikel 1 Informatie, inzage en bijstand

  • 1. Een raadslid wendt zich tot de griffier of een ambtenaar met een verzoek om:

    • a.

      feitelijke informatie van geringe omvang;

    • b.

      inzage in of afschrift van documenten die openbaar zijn;

    • c.

      bijstand bij het opstellen van voorstellen, amendementen en moties of andere bijstand.

  • 2. De informatie, bedoeld in het eerste lid, onderdeel a die is gerelateerd aan geagendeerde onderwerpen voor vergaderingen van stadsdeelraad of raadscommissies wordt door een ambtenaar gegeven.

  • 3. De informatie en inzage bedoeld in het eerste lid, onderdeel a of b, wordt door de griffier, een medewerker van de griffie of op verzoek van de griffier door een ambtenaar gegeven.

  • 4. Indien een ambtenaar twijfelt of het verzoek betrekking heeft op informatie bedoeld in het eerste lid, onderdeel a of b, stelt hij de stadsdeelsecretaris daarvan in kennis. De stadsdeelsecretaris beslist.

  • 5. De bijstand, bedoeld in het eerste lid, onderdeel c, wordt verleend door de griffier of een medewerker van de griffie. Indien de gevraagde bijstand niet door de griffier of een medewerker van de griffie kan worden verleend verzoekt de griffier de stadsdeelsecretaris, één of meer ambtenaren aan te wijzen, die de gevraagde bijstand zo spoedig mogelijk verlenen.

Artikel 2 Weigeringsgronden

  • 1. Een ambtenaar verleent op verzoek van de griffier of de stadsdeelsecretaris ambtelijke bijstand tenzij:

    • a.

      het raadslid niet aannemelijk heeft gemaakt dat de bijstand betrekking heeft op de werkzaamheden van de raad;

    • b.

      dit het belang van het stadsdeel kan schaden;

  • 2. De stadsdeelsecretaris beoordeelt of ambtelijke bijstand op grond van het eerste lid geweigerd wordt.

  • 3. Indien de bijstand op grond van het eerste lid wordt geweigerd deelt de stadsdeelsecretaris dit met redenen omkleed mee aan de griffier en aan het raadslid dat het verzoek heeft ingediend.

Artikel 3 Beoordeling weigering

  • 1. Indien het verzoek om bijstand van een ambtenaar door de stadsdeelsecretaris wordt geweigerd kan de griffier of het betrokken raadslid het verzoek voorleggen aan de voorzitter van het dagelijks bestuur.

  • 2. De voorzitter van het dagelijks bestuur beslist binnen twee werkdagen over het verzoek.

Artikel 4 Klacht over bijstand

  • 1. Indien een raadslid niet tevreden is over door een ambtenaar verleende bijstand, doet hij of de griffier hiervan mededeling aan de stadsdeelsecretaris.

  • 2. Indien overleg met de stadsdeelsecretaris niet leidt tot een voor beide partijen bevredigende oplossing leggen zij de zaak voor aan de voorzitter van het dagelijks bestuur.

  • 3. De voorzitter van het dagelijks bestuur beslist binnen twee werkdagen over de zaak.

Artikel 5 Urenverantwoording

De stadsdeelsecretaris en de griffier houden in een register bij hoeveel uren per jaar een raadslid gebruik maakt van ambtelijke bijstand als bedoeld in artikel 1.

Artikel 6 Afschrift register

De stadsdeelsecretaris verstrekt de desbetreffende portefeuillehouder in het dagelijks bestuur desgewenst een afschrift van het verzoek uit het register.

Artikel 7 Vertrouwelijke bijstand

1. Een raadslid kan aangeven dat een verzoek om ambtelijke bijstand of de inhoud van het gegeven advies vertrouwelijk wordt gehouden. Is dat het geval dan dient de ambtelijke bijstand verleend te worden door de griffie.

2. Indien het dagelijks bestuur of leden van het dagelijks bestuur informatie wensen over een verzoek om ambtelijke bijstand of de inhoud van het gegeven advies wenden zij zich daartoe rechtstreeks tot het betrokken raadslid.

Hoofdstuk 2 Financiële bijdrage fractieondersteuning

Artikel 8 Financiële bijdrage fracties

  • 1. De in de stadsdeelraad vertegenwoordigde groeperingen (fracties) ontvangen jaarlijks een financiële bijdrage als tegemoetkoming in de kosten voor het functioneren van de fractie.

  • 2. Deze bijdrage bestaat uit een vast deel van € 1.000,- voor elke fractie (prijspeil 2002). Daarnaast ontvangt elke fractie een bedrag van € 200,- per raadszetel. Deze bedragen worden jaarlijks aangepast met het in de begroting gehanteerde inflatiecorrectiepercentage.

  • 3. Elke fractie ontvangt jaarlijks tevens een financiële bijdrage van € 1.500,- ten behoeve van fractieondersteuning. Op dit bedrag is het bepaalde in het tweede lid ten aanzien van het inflatiecorrectiepercentage niet van toepassing.

Artikel 9 Besteding financiële bijdrage

  • 1. Fracties besteden de bijdrage om hun volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rol te versterken.

  • 2. De bijdrage mag niet gebruikt worden ter bekostiging van:

    • a.

      uitgaven die in strijd zijn met wettelijke bepalingen en overige regelingen;

    • b.

      betalingen aan politieke partijen, met politieke partijen verbonden instellingen of natuurlijke personen anders dan ter vergoeding van prestaties (diensten of goederen) geleverd ten behoeve van de fractie op basis van een gespecificeerde, reële declaratie;

    • c.

      giften;

    • d.

      uitgaven die bestreden dienen te worden uit vergoedingen die de leden ingevolge het rechtspositiebesluit raads- en commissieleden toekomen;

    • e.

      opleidingen voor raads- en commissieleden.

Artikel 10 Voorschotten financiële bijdrage

  • 1. De bijdrage voor fractieondersteuning wordt, voor 31 januari van een kalenderjaar, als voorschot op dat kalenderjaar verstrekt.

  • 2. In een jaar waarin verkiezingen plaatsvinden wordt het voorschot verstrekt voor de maanden tot en met de maand waarin de verkiezingen plaatsvinden. In de eerste maand na de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt wordt het voorschot verstrekt voor de overige maanden van dat jaar.

  • 3. Het voorschot wordt verrekend met teveel ontvangen voorschotten in jaren waarvoor de raad de bedragen heeft vastgesteld bedoeld in artikel 15, derde lid.

Artikel 11 Wijziging hoogte financiële bijdrage

  • 1. Indien het zeteltal van een fractie ten gevolge van verkiezingen verandert, wijzigt de bijdrage:

    • a.

      bij vermindering van het zeteltal: op de eerste dag van de maand na de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt;

    • b.

      bij vermeerdering van het zeteltal: op de eerste dag van de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt;

    • c.

      bij het in zijn geheel niet terugkeren van een fractie na de verkiezingen dient het in het verkiezingsjaar niet gebruikte deel van de vergoeding alsmede de opgebouwde reserve te worden teruggestort.

  • 2. Bij splitsing van een fractie wordt de op grond van artikel 8, tweede lid, vastgestelde bijdrage voor de oorspronkelijke fractie verdeeld over de betrokken fracties naar evenredigheid van het aantal bij de splitsing betrokken leden.

  • 3. Bij splitsing van een fractie wordt het aan de oorspronkelijke fractie verstrekte voorschot verrekend overeenkomstig de verdeling die volgt uit het tweede lid.

Artikel 12 Reservering financiële bijdrage

  • 1. De raad reserveert het in enig jaar niet gebruikte gedeelte van de bijdrage toekomend aan een fractie ter besteding door die fractie in volgende jaren.

  • 2. De reserve is nooit groter dan 30% van de bijdrage die de fractie in het voorgaande kalenderjaar toekwam ingevolge artikel 8.

  • 3. Het beroep in enig jaar op de opgebouwde reserve, komt tot uitdrukking in de verantwoording over de besteding van de bijdrage voor fractieondersteuning van dat jaar. Bevoorschotting vindt desgevraagd plaats.

  • 4. De reserve blijft na verkiezingen beschikbaar voor de fractie die onder dezelfde naam terugkeert, dan wel voor de fractie die naar het oordeel van de raad als rechtsopvolger daarvan kan worden beschouwd.

  • 5. Als bij zetelverlies de reserve voor een fractie hoger zou worden dan aangegeven in het tweede lid, vervalt het recht op dat meerdere.

  • 6. Bij splitsing van een fractie, wordt de reserve verdeeld over de betrokken fracties naar evenredigheid van het aantal bij de splitsing betrokken leden, voor zover deze reserve niet meer bedraagt dan 30% van de bijdrage die de oorspronkelijke fractie in het voorgaande kalenderjaar ontving.

Artikel 13 Verantwoording financiële bijdrage

  • 1. Elke fractie legt, binnen drie maanden na het einde van een kalenderjaar, aan de raad verantwoording af over de besteding van de bijdrage voor fractieondersteuning onder overlegging van een verslag. In dit verslag dient het budget ten behoeve van fractieondersteuning, als bedoeld in artikel 8 derde lid van deze verordening, specifiek te worden verantwoord, door middel van het overleggen van betalingsbewijzen als bankafschriften of soortgelijke documenten.

  • 2. Controle van het verslag vindt plaats door een commissie controle fractievergoeding bestaande uit 3 leden, die door de raad worden benoemd. Deze brengt advies uit aan de raad.

  • 3. De raad stelt na ontvangst van het advies de bedragen vast van:

    • a.

      de uitgaven van een fractie die in het vorige kalenderjaar uit de bijdrage bekostigd zijn;

    • b.

      de wijziging van de reserve;

    • c.

      de resterende reserve;

    • d.

      de verrekening tussen de in onderdeel a. genoemde uitgaven en het ontvangen voorschot en, voor zover nodig, de hoogte van de terugvordering van ontvangen voorschotten.

Artikel 14 Terugvorderen en verrekenen

  • 1. Indien in strijd wordt gehandeld met artikel 9 tweede lid of wanneer niet wordt voldaan aan andere bepalingen van deze verordening vordert de deelraad de in het geding zijnde uitgaven terug, dan wel verrekent deze uitgaven met het voorschot van het volgende jaar.

Hoofdstuk 3 Slotbepalingen

Artikel 15 Uitleg verordening

In de gevallen waarin deze verordening niet of niet genoegzaam voorziet beslist de

deelraad op voorstel van het presidium.

Artikel 16 Intrekking, inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. De Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning Zuideramstel,

    vastgesteld bij raadsbesluit van 25 september 2005, Div nr. 07.12927, wordt

    ingetrokken met ingang van de in het tweede lid vermelde datum.

  • 2. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van

    de bekendmaking.

  • 3. Deze verordening kan worden aangehaald als "Verordening op de ambtelijke

    bijstand en financiële bijdrage fractieondersteuning Zuideramstel".