Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR634012
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR634012/1
MANDAAT- EN VOLMACHTBESLUIT GEMEENTE SCHOUWEN-DUIVELAND 2020
Geldend van 01-01-2020 t/m 12-03-2020
Intitulé
MANDAAT- EN VOLMACHTBESLUIT GEMEENTE SCHOUWEN-DUIVELAND 2020Burgemeester en wethouders, respectievelijk de burgemeester van de gemeente Schouwen-Duiveland, ieder voor zover het de eigen bevoegdheden betreft;
gelet op de Gemeentewet, artikel 60 derde lid Boek 3 Burgerlijk Wetboek, en afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;
overwegende dat het om redenen van doelmatigheid en slagvaardig bestuur wenselijk is de daarvoor in aanmerking komende bevoegdheden te mandateren of volmacht te verlenen aan aan hen ondergeschikte ambtenaren;
b e s l u i t e n :
de uitoefening van de publiekrechtelijke bevoegdheden, zoals vermeld in de bij dit besluit behorende bijlagen, met inbegrip van de ondertekening van stukken, in naam en onder verantwoordelijkheid van het bevoegde bestuursorgaan op te dragen (te mandateren) aan de daarbij vermelde functionaris (gemandateerde) en daarop de in de bijlagen vermelde specifieke bepalingen van toepassing te verklaren, een en ander met inachtneming van de volgende bepalingen en bedingen. Tevens wordt voor de uitoefening van privaatrechtelijke bevoegdheden volmacht verleend aan de genoemde functionarissen, onder de vermelde voorwaarden:
Artikel 1
1. Onder mandaat wordt in dit besluit verstaan: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen en deze besluiten te ondertekenen. In de bijlagen wordt geen onderscheid gemaakt tussen beslissings- en ondertekeningsbevoegdheid, tenzij anders vermeld.
2. Onder volmacht wordt in dit besluit verstaan: de bevoegdheid die een volmachtgever verleent aan een ander, de gevolmachtigde, om in zijn naam rechtshandelingen te verrichten.
3. Bij volmacht kan een onderscheid worden gemaakt tussen beslissingsbevoegdheid en ondertekeningsbevoegdheid.
4. Indien een mandaat of volmacht aan de afdelingshoofden is toegekend, geldt het mandaat ook voor het hoofd UOR, tenzij anders is vermeld.
Artikel 2 Overeenkomstige toepassing op ondermandaat, reikwijdte mandaat
1. Dit besluit is van overeenkomstige toepassing op ondermandaat en mandaatbesluiten die in specifieke gevallen worden verleend aan functionarissen werkzaam onder verantwoordelijkheid van het college of de burgemeester.
2. Het mandaat tot uitoefening van een bevoegdheid heeft mede betrekking op alle handelingen die binnen het kader van de uitoefening van de bevoegdheid moeten worden verricht, zoals – bijvoorbeeld – het voeren van correspondentie, het verzoeken om (aanvullende) informatie, het vragen om of geven van advies, het verdagen van beslissingen, het verlenen van uitstel, het verstrekken van inlichtingen en het voldoen aan publicatieverplichtingen.
3. Het mandaat om te beslissen op een aanvraag omvat tevens de bevoegdheid een beslissing in te trekken of te wijzigen.
Artikel 3
Een door de gemandateerde binnen de grenzen van zijn bevoegdheid genomen besluit geldt als een besluit van de mandaatgever.
Artikel 4
De mandaten worden verleend binnen de toegekende budgetten en de begroting.
Artikel 5
In onderstaande gevallen worden bevoegdheden niet gemandateerd en zijn derhalve voorbehouden aan het bestuursorgaan, indien:
a. er sprake is van het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften, het stellen van nadere regels, het vaststellen van beleidsregels en het aanwijzen van gebieden;
b. het besluit zou leiden tot afwijkingen van en/of strijdigheid met ingezet beleid, richtlijnen of voorschriften;
c. indien vereist, er een extern positief advies aanwezig dient te zijn;
d. er geen overeenstemming is tussen de bij het besluit of handeling betrokken afdelingen;
e. het een beslissing op een bezwaarschrift betreft;
f. het te nemen besluit de gemandateerde zelf betreft.
Artikel 6
Wanneer de gemandateerde of gevolmachtigde afwezig is, wordt de bevoegdheid uitgeoefend door zijn vervanger (horizontale vervanging).
Artikel 7
In alle gevallen waarin sprake is van een mandaat aan een medewerker, heeft tevens het afdelingshoofd het mandaat.
Artikel 8
1 . Mandaten voor uitoefening van bevoegdheden op grond van de Ambtenarenwet en / of de CAR/UWO en /of de lokale arbeidsvoorwaardenregelingen worden per 1 januari 2020 geconverteerd in volmacht.
2 . Indien een mandaat of volmacht naar een specifiek artikel in de CAR / UWO verwijst, is dit per 1 januari 2020 een volmacht voor de toepassing en uitvoering van de CAO Gemeenten en / of toepassing en uitvoering van titel 10 van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek en / of toepassing van het personeelshandboek, waarin hetzelfde onderwerp wordt geregeld.
Artikel 9
Een krachtens mandaat genomen besluit vermeldt namens welk bestuursorgaan het besluit is genomen. Een ter uitvoering van het mandaat opgemaakt stuk wordt dan ook als volgt ondertekend:
Burgemeester en wethouders van Schouwen-Duiveland,
of
De burgemeester van Schouwen-Duiveland,
namens dezen,
of
namens hem,
(functie)
(handtekening)
(naam)
Artikel 11
Dit besluit kan worden aangehaald als ‘mandaatbesluit gemeente Schouwen-Duiveland 2020’. Het treedt in werking op 1 januari 2020. Op dat moment vervalt het ‘mandaatbesluit gemeente Schouwen-Duiveland 2006’ zoals vastgesteld door burgemeester en wethouders en de burgemeester in de vergadering van 18 juli 2016. Op dat moment vervalt eveneens het besluit ‘Volmacht en machtigingen Gemeente Schouwen-Duiveland 2018’ zoals vastgesteld door de burgemeester op 13 februari 2018.
1.a Aanstelling, ontslag, rechtspositionele aangelegenheden
Nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Gemandateerde / volmachthouder |
Specifieke bepalingen |
1. |
Ambtelijke aanstelling, aangaan arbeidsovereenkomst (niet zijnde afdelingshoofd), leer-werkovereenkomst, aanstelling wet banenafspraak, re-integratieplaats. |
Afdelingshoofd |
Mits binnen toegekende formatie betreffende afdeling. Bij externe inhuur (indien van toepassing) binnen raamcontract. |
2. |
Besluit tot inhuur van uitzendkrachten, gedetacheerden, payrollers en zzp’ers en tekenen bijbehorende overeenkomsten |
Gemeentesecrectaris |
Binnen door college toegestane formatie, binnen afdelingsbudget en (indien van toepassing) binnen raamcontract. Hoofd uitvoeringsbedrijf na toestemming gemeentesecretaris. |
3. |
Besluit op verzoek tot stage |
Coördinator |
Tekenen stageovereenkomst voorbehouden aan afdelingshoofd |
4. |
Besluit tot herplaatsing in andere functie |
Afdelingshoofd |
|
5. |
Verlenen eervol ontslag op eigen verzoek vast en tijdelijk personeel, bij bereiken pensioengerechtigde leeftijd |
Afdelingshoofd |
|
6. |
Openstelling vacature boven formatie |
Gemeentesecretaris |
|
7. |
Uitvoering Algemene Pensioenwet Politieke Ambtsdragers |
Afdelingshoofd BV1 |
|
8. |
Uitvoering rechtspositie burgemeester |
Gemeentesecretaris Afdelingshoofd BV1 |
|
9. |
Uitvoering rechtspositie wethouders |
Gemeentesecretaris Afdelingshoofd BV1 |
|
10. |
Uitvoering verordening rechtspositie wethouders, raadsleden en commissieleden |
Gemeentesecretaris Afdelingshoofd BV1 |
|
11. |
Plicht tot (tijdelijk) aanvaarden andere betrekking binnen of buiten eigen organisatieonderdeel CAR/UWO 2:1b |
Gemeentesecretaris |
1.b Salaris, emolumenten en andere vormen van beloning
Nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Gemandateerde / volmachthouder |
Specifieke bepalingen |
1. |
Bewust belonen afdelingshoofden |
Gemeentesecretaris |
Binnen de Uitvoeringsregeling beloningsbeleid gemeente Schouwen-Duiveland |
2. |
Alle andere vormen van beloning en vergoedingen, mits uitvoering gevend aan rechtspositionele regelingen zoals CAR-UWO, en niet betrekking hebbend op afdelingshoofd |
Afdelingshoofd Personeelsadviseur |
Mits gebruikelijke personele aangelegenheden zoals bijvoorbeeld aankoop of verkoop verlofdagen, overwerkvergoeding, reiskosten, uitbetaling overuren, individueel keuzebudget, toekennen gratificatie ambtsjubileum, toekennen levensloopregeling, loondoorbetaling tijdens ziekte en dergelijke |
3. |
Toekennen of weigeren schadevergoeding ex. 15.1.23-25 CAR UWO |
Afdelingshoofd |
|
4. |
Stopzetten bezoldiging vanwege nalaten dienstbetrekking te vervullen |
Gemeentesecretaris |
|
5. |
Stopzetten bezoldiging tijdens ziekte of treffen van sancties bij niet nakomen verplichtingen tijdens ziekte 7:13:1 en 7.13:2 CAR/UWO |
Gemeentesecretaris |
7:13:1, 7:13:2 en 7:14 CAR UWO |
6. |
Persoonlijk gebruik goederen en diensten CAR/UWO artikel 15:1b |
Afdelingshoofd |
|
7. |
Toekennen uitkering bij overlijden in en door de dienst CAR / UWO artikel 8:16a en hoofdstuk 10 |
Afdelingshoofd |
|
8. |
Bevordering afdelingshoofd naar functionele schaal |
Gemeentesecretaris |
Mits passend binnen de Uitvoeringsregeling beloningsbeleid gemeente Schouwen-Duiveland |
9. |
Bevordering medewerker (niet zijnde afdelingshoofd) naar functionele schaal |
Afdelingshoofd |
Mits passend binnen de Uitvoeringsregeling beloningsbeleid gemeente Schouwen-Duiveland |
1.c Verlof en overige zaken
Nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Gemandateerde / volmachthouder |
Specifieke bepalingen |
1. |
Toekennen verlof, op andere grondslag dan hoofdstuk 6 CAR/UWO |
Afdelingshoofd |
|
2. |
Toekennen verlof o.g.v. hoofdstuk 6 CAR/UWO |
Coördinator |
|
3. |
Besluit op verzoek deelname aan symposium, congres e.d. |
Coördinator |
Mits passend binnen het toegekende opleidingsbudget |
4. |
Uitvoering hoofdstuk 17 CAR/UWO persoonlijk ontwikkelingsplan |
Afdelingshoofd |
Binnen studiefaciliteitenregeling en passend binnen opleidingsplan |
5. |
Toekennen seniorenmaatregelen conform CAR/UWO |
Afdelingshoofd |
|
6. |
Verzoek tot vermeerdering / vermindering arbeidsduur, toekenning gedeeltelijk ontslag n.a.v. dergelijk verzoek |
Afdelingshoofd |
Mits passend binnen door B en W toegekende formatie |
7. |
Opleggen verbod tot of het opleggen van nadere voorwaarden i.v.m. nevenwerkzaamheden |
Afdelingshoofd |
Mits het niet gaat om een afdelingshoofd |
8. |
Vaststelling beoordeling na beoordelingsgesprek |
Afdelingshoofd |
|
9. |
Besluit tot verzuimbegeleiding, re-integratie, tweede spoor (hoofdstuk 7 CAR/UWO) |
Afdelingshoofd |
|
10. |
Afgeven werkgeversverklaringen |
Medewerker salarisadministratie |
|
1.d Overige mandaten hele organisatie
Nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Gemandateerde / volmachthouder |
Specifieke bepalingen |
1. |
Wijziging substructuur afdeling |
Gemeentesecretaris |
|
2. |
Aanbrengen van verschuivingen binnen door raad geautoriseerde budgetten |
Budgethouder |
m.u.v. rente en afschrijving. Mits budgetverschuiving niet sub-programma overschrijdend is, en binnen toegekende budget. |
3. |
Vertegenwoordiging in bezwaar, bestuursrechtelijke en civiele procedures, verrichten proceshandelingen |
Beleidsmedewerker, Jurist juridische zaken |
|
4. |
Besluit tot tenuitvoerlegging besluit, rechterlijke uitspraak. |
Afdelingshoofd |
|
5. |
Beslissen op Wob verzoek en openbaar maken gevraagde documenten |
Coördinator |
De coördinator die het meest bij het verzoek is betrokken, is bevoegd |
6. |
Beslissen op verzoek Uitvoeringswet AVG |
Coördinator juridische zaken |
Mandaat geldt voor verzoeken tot inzage, correctie en wissen eigen gegevens. |
7. |
Beslissen op verzoek hergebruik informatie |
Coördinator |
Idem |
8. |
Beslissing op ingebrekestelling vanwege het niet tijdig nemen van een besluit en bepalen hoogte dwangsom |
Afdelingshoofd |
|
9. |
Overeenkomst tot verhuur, pacht of andere wijze van in gebruik geven van gemeentelijke eigendommen, voor zover voor bepaalde tijd aangegaan, inclusief periodieke aanpassing huur aan prijsindexcijfer |
Afdelingshoofd van afdeling die zaak beheert; Coördinator betreffende afdeling. Bij onroerende zaken: coördinator ontwikkelingsbedrijf. |
Bij onroerende zaken: beperkt tot verhuur en pacht overeenkomstig de bestemming van de onroerende zaak. |
10. |
Verlenen en vaststellen subsidie en andere primaire besluiten zoals buiten behandeling stellen van de aanvraag. |
Coördinator |
Tot € 2.500,00. Zie ook mandaten WWL. |
11. |
Erkenning van rechtspersoon die tot budgetsubsidie gerechtigd is, en tot opneming in het register als bedoeld in de Algemene Subsidieverordening |
Coördinator |
|
12. |
Sluiten uitvoeringsovereenkomsten, behorend bij of voortvloeiend uit subsidiebeschikking |
Afdelingshoofd |
|
13. |
Beslissing tot verlenen budgetsubsidie met ten hoogste 4 weken opschorten, artikel 3.2, tweede lid ASV en opschorten besluit tot vaststelling artikel 3.5 tweede lid ASV |
Afdelingshoofd |
|
14. |
Aanvragen Koninklijke Onderscheidingen, inclusief opvragen inlichtingen Wjsg |
Gemeentesecretaris |
|
15. |
Aangaan verwerkersovereenkomst |
Afdelingshoofd |
Met uitzondering van toestemming voor (sub)verwerking buiten Europese Economische Ruimte |
16. |
Aanvragen subsidie ten behoeve van de gemeente |
Afdelingshoofd |
|
17. |
Aangaan van overeenkomsten voor diensten, leveringen en werken |
Medewerker: contractwaarde ≤ € 25.000,- Afdelingshoofd/Hoofd UOR/Hoofd reiniging/coördinator Infra CBG: contractwaarde > € 25.000,- |
Na vastgelegde toestemming budgethouder en mits passend binnen het sub-programma |
18. |
Aanbesteden van opdrachten |
Medewerker |
Na vastgelegde toestemming budgethouder en conform het inkoopbeleid |
Bijlage 2 Mandaten- en volmachtenlijst afdeling Bedrijfsvoering 1
Nr. |
Omschrijving/bevoegdheid |
Gemandateerde |
Specifieke bepalingen |
1. |
Het toekennen van verzoeken tot schadevergoeding of nadeelcompensatie wegens door derden of door medewerkers van de gemeente geleden schade |
Medewerker verzekeringen |
Tot maximaal € 15.000,- per gebeurtenis |
2. |
Afwijzen verzoeken tot schadevergoeding of nadeelcompensatie wegens door derden, of medewerkers van de gemeente geleden schade |
Medewerker verzekeringen |
|
3. |
Het al dan niet toekennen van verzoeken tot schadevergoeding wegens door derden of door medewerkers van de gemeente geleden schade |
Verzekeraar |
Onbeperkt. Bij toekennen schadevergoeding eveneens onbeperkt, mits gedekt door polis, waarbij eigen risico buiten beschouwing wordt gelaten. |
4. |
Melden van schadegevallen bij assuradeuren alsmede correspondentie terzake |
Medewerker verzekeringen |
|
5. |
Aansprakelijkstelling van derden voor schade toegebracht aan gemeentelijke eigendommen |
Medewerker verzekeringen |
Tot maximaal € 50.000, - per gebeurtenis. |
6. |
Besluiten tot voegen in een strafproces a.g.v. door gemeente geleden schade |
Medewerker verzekeringen |
|
7. |
Werving en selectie, inclusief opdracht tot plaatsen advertenties |
P&O adviseur |
Binnen geldende regeling |
8. |
Voorbereiding advies afhandeling klachten |
Juridisch adviseur |
Advies wordt door adviescommissie uitgebracht |
9. |
Besluiten tot het in gebruik geven of verhuur van (delen) gemeentehuis |
Afdelingshoofd |
Regeling ingebruikgeving aan derden. Betreft kortstondig gebruik of verhuur. |
10. |
Vernietigen van daarvoor in aanmerking komende bescheiden, berustend in de archiefbewaarplaats |
Gemeentearchivaris |
Vervanging door medewerker archief |
11. |
Geven van inzage in de niet-openbare delen van archieven van gemeente(n) en gemeenschappelijke regelingen |
Gemeentearchivaris |
Vervanging door medewerker archief |
12. |
Uitvoering archiefwet, zoals besluiten tot overbrengen van archiefbescheiden naar archiefbewaarplaats |
Medewerkers documentmanagement |
Bijlage 3 Mandaten- en volmachtenlijst afdeling Bedrijfsvoering 2
Nr. |
Omschrijving/bevoegdheid |
Gemandateerde |
Specifieke bepalingen |
1. |
Vaststellen verplichting tot betaling van een geldsom op grond van afdeling 4.4.1 van de Algemene wet bestuursrecht |
Afdelingshoofd |
Geldt niet voor zover betrekking hebbend op bestuurlijke boetes en dwangsommen afdeling Openbare Werken |
2. |
Uitstel tot betaling, geheel of gedeeltelijk oninbaar verklaren van vorderingen en het invorderen van vorderingen bij niet-tijdige betaling, zowel privaatrechtelijke vorderingen als vorderingen o.g.v. titel 4.4 Awb |
Invorderingsambtenaar |
Oninbaar verklaarde vorderingen opnemen in debiteurenrapportage en overleggen aan college |
3. |
Sisa-verklaringen, belastingaangiften en opgaven t.b.v. ministeries |
Afdelingshoofd |
|
7. |
Besluiten tot het verstrekken van informatie en/of afschriften uit archief, voor zover het betreft het deel dat nog niet aan de gemeentearchivaris is overgedragen, aan externen |
Afdelingshoofd |
|
8. |
Vernietigen van archiefbescheiden in semi-statisch archief (Archiefwet) |
Afdelingshoofd |
Na instemming van gemeentearchivaris |
11. |
Tekenen van (digitale) betaalopdrachten |
-- |
Persoonsgebonden machtiging, zoals afgegeven aan de bank |
Bijlage 4 Mandaten- en volmachtenlijst afdeling Ruimte en milieu
Nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Gemandateerde / volmachthouder |
Specifieke bepalingen |
1. |
Verlenen van inschrijvingen, reserveringen en van opties op bouwkavels |
Coördinator ontwikkelingsbedrijf; Bij afwezigheid coördinator is de jurist ontwikkelingsbedrijf ondertekeningsbevoegd. |
Inschrijvingsregeling bouwgrond woningbouw; optieregeling bouwgrond woningbouw; inschrijvingsregeling bouwgrond bedrijventerreinen; optieregeling bouwgrond bedrijventerreinen. |
2. |
Besluit tot verkoop en overdracht bouwgrond, en uitgifte in erfpacht van bouwgrond, inclusief vertegenwoordigen gemeente bij transport notariële akte |
Coördinator ontwikkelingsbedrijf; Bij afwezigheid coördinator is de jurist ontwikkelingsbedrijf ondertekeningsbevoegd. |
Voor zover in overeenstemming met: vastgesteld bestemmingsplan; vastgesteld verkavelingsplan; verkoopprijzen op basis van exploitatie-opzet; grondprijsbrief; algemene verkoopvoorwaarden onroerende zaken respectievelijk algemene voorwaarden tot uitgifte van erfpacht S-D 2016. |
3. |
Besluit tot vestigen en overdragen van zakelijke rechten ten laste van en ten dienste van gemeente-eigendommen, inclusief vertegenwoordigen gemeente bij transport notariële akte |
Coördinator ontwikkelingsbedrijf; Bij afwezigheid coördinator is de jurist ontwikkelingsbedrijf ondertekeningsbevoegd. |
Voor zover de zakelijke rechten zich met de bestemming verdragen. Betreft: recht van erfpacht, vestigen erfdienstbaarheden, recht van overpad, opstalrecht (waaronder rioleringen) en dergelijke. Mandaat betreft niet vestigen hypotheken. |
4. |
Besluit tot verkoop of verhuur van snippergroen en restpercelen. |
Coördinator ontwikkelingsbedrijf; Bij afwezigheid coördinator is de jurist ontwikkelingsbedrijf ondertekeningsbevoegd. |
Beleidsnotitie groenstroken en restpercelen. Volmacht tot aangaan (ver)koopovereenkomst en notariële akte. |
5. |
Besluiten tot huren/ingebruikneming en verhuren/ingebruikgeving gemeentelijke opstallen en gronden en opstallen en gronden van derden. |
Coördinator ontwikkelingsbedrijf; Bij afwezigheid coördinator is de jurist ontwikkelingsbedrijf ondertekeningsbevoegd. |
|
6. |
Besluit tot verhuren viswater/beëindigen huur viswater |
Coördinator ontwikkelingsbedrijf; Bij afwezigheid coördinator is de jurist ontwikkelingsbedrijf ondertekeningsbevoegd. |
Algemene gebruiksvoorwaarden voor visrecht op ambachtsheerlijke gronden en viswateren Schouwen-Duiveland. |
7. |
Toepassen Wet geluidhinder, voor zover het betreft: -hoofdstuk V, zones rond industrieterreinen, m.u.v. par. 4, saneringsmaatregelen; -hoofdstuk VI, zones langs wegen, afd. 2, maatregelen m.b.t. nieuwe situaties in zones; afd. 3, maatregelen in bestaande situaties; Alsmede de volgende uitvoeringsbesluiten: -besluit grenswaarden binnen zones langs wegen; -besluit grenswaarden binnen zones rond industrieterreinen |
Coördinator |
|
8. |
Ontheffingen, vergunningen, meldingen, aanwijsbesluiten ingevolge de Algemene plaatselijke verordening, zoals bedoeld in de volgende hoofdstukken van de Apv Hoofdstuk 2 openbare orde en veiligheid -straatartiest (2:9) -voorwerpen op of aan de weg (2:10) -(omgevings)vergunning aanleggen c.a. weg (2:11) -(omgevings)vergunning maken c.a. uitweg (2:12) -evenementen (2:25) -plakken kladden (2:42) -detectorverbod (2:47a) -consumentenvuurwerk (2:72) -bezigen consumentenvuurwerk (2:73) Hoofdstuk 4 bescherming milieu, natuurschoon en zorg uiterlijk aanzien gemeente -incidentele festiviteiten (4:3) -overige geluidhinder (4:6) -gebruik knalapparatuur (4:6a) Hoofdstuk 5 andere onderwerpen huishouding gemeente -parkeren voertuigen autobedrijf (5:2) -kampeermiddelen (5:6) -parkeren grote voertuigen (5:8) -aantasting groenvoorzieningen (5:11) -overlast fiets of bromfiets (5:12) -inzameling geld of goederen (5:13) -venten (5:15) -standplaats (5:18) -snuffelmarkt (5:23) -gemotoriseerde watersport (5:30b) -motorschepen en schepen op zee (5:30d) -sportactiviteiten op strand (5:31b) -verkeer in natuurgebieden (5:33) -afvalstoffen verbranden of anderszins vuur stoken (5:34) -verstrooiing van as (5:36) |
Coördinator |
Indien passend binnen beleid. Bij multidisciplinair optreden van diverse hulpverlenende instanties vooraf overleg met b. en w. en/of de burgemeester 2:11- behoudens concessie nutsbedrijven 2:25- tenzij problemen worden voorzien of sprake is van afwijking van beleid 5:15- ook ventvergunning op strand 5:18- ook standplaatsvergunning op strand |
9. |
Primaire besluiten Wabo, Omgevingswet, Woningwet, Bouwverordening en Bouwbesluit, Monumentenwet, Wet Milieubeheer (en alle in artikel 13.1 Wet Milieubeheer genoemde wetten en de daarop gebaseerde regelgeving, en milieubepalingen in de gemeentelijke verordeningen) |
Coördinator |
Incl. weigeren, wijzigen en intrekken van de beschikking Alle afwijkingen zijn gemandateerd indien passend binnen beleidsregels (wanneer deze van toepassing zijn), met uitzondering van de omgevingsvergunningen waarbij art. 2.12, eerste lid, onder a, sub 3o wordt (ontheffing bestemmingsplan) toegepast (de ondertekening hiervan is wel gemandateerd) Monumentenwet: met uitzondering van aanwijzing tot gemeentelijk monument |
10. |
Besluiten op grond van Erfgoedverordening Schouwen-Duiveland met uitzondering van aanwijzing tot gemeentelijk monument |
Coördinator |
|
11. |
Uitvoeren Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken |
Baliemedewerker |
|
12. |
Besluiten op grond van Telecommunicatieverordening |
Afdelingshoofd, Projectleider |
|
13. |
Beheerder van de basisadministratie gebouwen, ex. artikel 10 BAG |
BAG Registrator I, II en III |
Er wordt onderscheid gemaakt tussen BAG Registrator I, BAG Registrator II (medewerkers administratie A, afdeling Ruimte en Milieu) en BAG Registrator III (beleidsmedewerker C, afdeling Ruimte en Milieu). |
14. |
Opstellen van ambtelijke verklaringen BAG |
Beheerder basisregistraties adressen en gebouwen |
|
15. |
Afbakenen, vaststellen, intrekken en benoemen van nummeraanduidingen, panden, verblijfsobjecten, standplaatsen en ligplaatsen ex. art. 6 BAG |
Beheerder basisregistraties gebouwen |
Mandaat omvat ook de beslissing tot wijziging van registraties |
16. |
Verlenen van inzage ex. art. 32, 1, sub a BAG |
Beheerder basisregistraties gebouwen |
|
17. |
Besluit op verzoek ex. art. 38 BAG |
Beheerder basisregistraties gebouwen |
|
18. |
Tekenen exploitatieovereenkomsten |
Afdelingshoofd |
Namens burgemeester ter uitvoering van eerder genomen besluit. Als raming van kosten in gebied (6.2.5 Bro) minder dan € 10.000, = bedraagt |
19. |
Aangaan exploitatieovereenkomst ex. artikel 6.24 Wro |
Afdelingshoofd |
Mandaat voor zover geraamde kosten voor aanleg van voorzieningen in het exploitatiegebied minder dan € 10.000, = bedragen. Mandaat voor zover B&W over ruimtelijk plan een positief principebesluit heeft genomen of besloten heeft tot starten ruimtelijke procedure. |
20. |
Ondertekenen van overeenkomst tussen gemeente en initiatiefnemers van een ruimtelijk plan t.b.v. de landschappelijke inpassing van een perceel of de uitvoering van een plan voor ruimtelijke kwaliteitswinst (verevening) |
Afdelingshoofd |
Namens burgemeester |
21. |
Ondertekenen van overeenkomsten t.b.v. planschadeverhaal ex. artikel 6.4a Wro, inclusief uitvoeren planschaderegelingen |
Afdelingshoofd |
Namens burgemeester |
22. |
Toepassing Bijlage II BOR (Besluit omgevingsrecht) |
Coördinator |
Betreft vergunningvrij verklaren. Anders onderdeel van omgevingsvergunning. |
23. |
Digitaal ondertekenen en waarmerken van ruimtelijke plannen ten behoeve van publicatie |
Coördinator |
Op basis van eerder genomen besluit |
24. |
Melden aan de landelijke voorziening als bedoeld in art. 1.2.2, lid 2 van het Besluit ruimtelijke ordening van de vindplaats van plannen, besluiten en verordeningen op het gebied van ruimtelijke ordening |
Coördinator |
|
25. |
Verstrekken termijnparkeervergunning bewoners, incidentele vergunningen voor bedrijven en dagvergunningen |
Baliemedewerker bzbel |
|
26. |
Verstrekken gemeentelijke ontheffingen op grond van de parkeerverordening |
Afdelingshoofd |
|
27. |
Begunstigende beschikkingen ingevolge artikel 2:28 Apv (exploitatie- en terrasvergunning). Weigeren en intrekken voorbehouden aan bestuursorgaan en als aanvraag leidt tot gebruikmaken uitgebreide Bibob-vragenlijst. |
Coördinator |
Passend binnen beleid |
28. |
Marktverordening (en nadere regels): 1.vergunning vaste plaats 2.vergunning standwerkersplaats 3.dagplaatsen/meeloopvergunning 4.ontheffing persoonlijke aanwezigheid 5.vergunning vervanging |
1., 4. en 5.: Coördinator 2.en 3.: Marktmeester |
Passend binnen beleid en waar nodig na advies overlegcommissie markt. |
29. |
Verlenen van toestemming voor exceptionele transporten op grond van artikel 149a en 149b Wegenverkeerswet en besluit ontheffing verlening exceptionele transporten. |
Afdelingshoofd |
|
30. |
Wet op de kansspelen – vergunning kansspelautomaat hoogdrempelige inrichting |
Coördinator |
|
31. |
Het verlenen van ontheffingen voor de afdeling 7, 8 en 14 van hoofdstuk 5 van de Regeling voertuigen, voor de eisen en voorwaarden aan de inrichting van deze voertuigen gesteld ten aanzien van het rijden met deze voertuigen waarvan de afmetingen en massa’s de wettelijke maxima overschrijden |
Afdelingshoofd |
|
32. |
Plaatsen van wegafzettingen en tijdelijke verkeersmaatregelen in het kader van evenementen op de openbare weg |
Afdelingshoofd |
O.g.v. wegenverkeersreglement |
33. |
Overige verkeersbesluiten op grond van de Wegenverkeerswet |
Coördinator |
|
34. |
Het beslissen op een aanvraag om ontheffing vervoer gevaarlijke stoffen over andere wegen of weggedeelten dan die welke door B&W zijn aangewezen. |
Afdelingshoofd |
|
35. |
Begunstigende beschikkingen ingevolge de Drank- en Horecawet. |
Coördinator |
Aanvragen met gebruikmaking uitgebreide bibob lijst zijn niet gemandateerd. Weigeren en intrekken zijn niet gemandateerd. |
36. |
Aanstelling en intrekking van aanstelling evenementenverkeersregelaars als bedoeld in de Regeling verkeersregelaars |
Coördinator |
|
37. |
Besluiten tot vaststellen branchelijsten voor weekmarkt Zierikzee en seizoensmarkt Renesse |
Afdelingshoofd |
|
38. |
Toepassen en uitvoeren van de Wet veiligheidsregio’s |
Ambtenaar crisisbeheersing |
Binnen door de veiligheidsregio gestelde kaders |
39. |
Toepassen en uitvoeren van de Algemene verordening ondergrondse infrastructuren (AVOI Zeeuwse gemeenten) incl. daarbij behorend Handboek kabels en leidingen |
Coördinator |
Gehoord de medewerker infra van de afd. openbare werken |
40. |
Afgeven verklaring van geen bezwaar luchtvaartwet |
Afdelingshoofd |
|
41. |
Beslissing over ontheffing verbod aantasting groenvoorziening (5:11 APV) |
Coördinator |
Bijlage 5 Mandaten- en volmachtenlijst afdeling Openbare werken
Nr. |
Omschrijving/bevoegdheid |
Gemandateerde |
Specifieke bepalingen |
1. |
Ontheffing artikel 10, eerste lid, Wegenverkeerswet 1994 (puzzelritten, wielerrondes e.d.) |
Afdelingshoofd |
|
2. |
Overschrijven voertuig in kentekenregister RDW na aankoop of verkoop auto |
Hoofd UOR |
|
3. |
Aanvragen van vergunningen voor het uitvoeren van werken |
- Werkvoorbereider - Hoofd UOR |
|
4. |
Besluiten tot het verlenen van toestemming voor het maken van een aansluiting op het gemeenteriool c.q. voor het lozen van afvalwater |
Medewerker Infra CBG |
Met inachtneming van vastgestelde procedures |
5. |
Besluit tot tariefstelling alsmede op voorstellen inzake: landmeetkundig werk; plot- en tekenwerk; werken uitgevoerd door derden (uitritten, rioolaansluitingen e.d.) |
Coördinator |
In overleg met andere afdelingen. Toetsen aan legesverordening en afdelingsplan |
6. |
Besluiten op grond van de brandbeveiligingsverordening |
Directeur Veiligheidsregio Zeeland en coördinator Integrale veiligheid & handhaving |
|
7. |
Besluiten op grond van Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen (Gebruiksbesluit) |
Directeur Veiligheidsregio Zeeland; coördinator Integrale veiligheid & handhaving |
|
8. |
Opleggen last onder dwangsom, last onder bestuursdwang, bestuurlijke boete, geven van aanwijzingen, opleggen bouwstop e.d. en andere handhavende bevoegdheden op grond van hoofdstuk 5 Awb, Wabo, DHW en de APV. |
Coördinator integrale veiligheid en handhaving |
Alle toezichthoudende bevoegdheden uit bijvoorbeeld milieuwetgeving en Wabo vallen hieronder. Handhavende bevoegdheden die drugsgerelateerd zijn of betrekking hebben op de openbare orde, zijn niet gemandateerd. Handhavingsbesluiten die betrekking hebben op een exploitatievergunning zijn evenmin gemandateerd. DHW niet gemandateerd indien het betreft een schorsing of intrekking van de vergunning. Zie ook mandaatbesluit RUD. |
9. |
Vaststellen verplichting tot betaling van een geldsom op grond van afdeling 4.4.1 van de Algemene wet bestuursrecht, invorderingsbesluit, dwangbevel en nevengeschikte besluiten (zoals rente en dergelijke). |
Coördinator integrale veiligheid en handhaving |
Voor zover betrekking hebbend op bestuurlijke boetes, dwangsommen, bestuurlijke last. (voor andere verplichtingen tot betaling geldsom zie mandaat nr. 1 van bedrijfsvoering 2). |
10. |
Aanpassen van handhavingsprotocollen |
Coördinator integrale veiligheid en handhaving |
|
11. |
Wet informatie-uitwisseling ondergrondse netten |
Hoofd UOR |
Verstrekken leidinggegevens |
12. |
Handhavingsbesluiten op grond van de milieuwetgeving en asbestwetgeving |
Directeur RUD Coördinator integrale veiligheid en handhaving |
Zie ook besluit ondermandaat directeur RUD Zeeland 2018 van de GR RUD |
13. |
Op grond van artikel 5.17 gelasten tot het staken van het bouwen, gebruiken of slopen van een bouwwerk, of beëindigen van gevaar voor de gezondheid of de veiligheid, danwel het nemen van maatregelen gericht op veiligheid en gezondheid. |
Inspecteur handhaving a, b of c. |
|
14. |
Aanzeggingen, aanwijzingen, besluit tot stillegging, bestuurlijke boete en last onder dwangsom op grond van Wet Kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen |
Coördinator integrale veiligheid en handhaving |
|
15. |
Besluiten in het kader van de afvalstoffen verordening |
Afdelingshoofd, Beleidsmedewerker |
Mandaat geldt niet voor invordering van gelden. |
16. |
Vergunning ex. artikel 29 Wet op de lijkbezorging |
Beleidsadviseur |
Bijlage 6: Mandaten- en volmachtenlijst afdeling Werken, wonen, leven
6.a Mandaten BRP, reisdocumenten en dergelijke
Nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Gemandateerde |
Specifieke bepalingen |
1. |
Behandelen aanvraag, afgifte, vervangen of vernieuwen rijbewijzen, paspoorten en identiteitsbewijzen |
Specialist BRP Baliemedewerker burgerzaken |
|
2. |
Toepassen wegenverkeerswet 1994, voor zover geen afgifte, vervangen of vernieuwen rijbewijzen |
Specialist BRP Coördinator |
|
3. |
Legalisatie handtekeningen en waarmerken van kopieën van documenten, met uitzondering van diploma’s en getuigschriften |
Specialist BRP, Baliemedewerker burgerzaken |
|
4. |
Andere besluiten o.g.v. Paspoortwet en Paspoortinstructie |
Specialist BRP |
|
5. |
Besluiten op grond van BRP |
Specialist BRP baliemedewerker |
|
6. |
Afgifte van: attestatie de vita, verklaring legalisatie handtekeningen, verklaring Nederlanderschap |
Specialist BRP Baliemedewerker burgerzaken |
|
7. |
Beslissen op verzoek tot naturalisatie op grond van de Rijkswet op het Nederlanderschap / het Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap |
Specialist BRP |
|
8. |
Opmaken optieverklaringen voor de Nederlandse nationaliteit o.g.v. de Rijkswet op het Nederlanderschap |
Specialist BRP |
|
9. |
Advisering i.v.m. naturalisatieverzoeken |
Specialist BRP |
|
10. |
Besluiten o.g.v. Wet op de lijkbezorging, Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen |
Specialist BRP Baliemedewerker |
|
11. |
Omzetten oproepingskaart in kiezerspas en volmachtlegitimatiekaarten |
Specialist BRP Baliemedewerker burgerzaken |
|
12. |
Behandelen van verzoeken om wijziging van geslachtsnaam ingevolge BW |
Specialist BRP |
|
13. |
Benoeming van ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag |
Specialist BRP |
|
14. |
Benoeming tot (buitengewoon) ambtenaar burgerlijke stand |
Afdelingshoofd |
|
15. |
Uitvoering en besluiten wet Algemene bepalingen BSN |
Specialist BRP |
|
16. |
Beslissen op aanvragen om gehandicapten-parkeerkaart en verlenging daarvan |
Baliemedewerker burgerzaken |
|
17. |
Verzoeken om verklaring omtrent gedrag |
Baliemedewerker burgerzaken |
6.b Mandaten Uitkeringen
Nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Gemandateerde |
Specifieke bepalingen |
1. |
Primaire besluiten op grond Participatiewet, IOAZ, IOAW, Besluit Bijstandverlening Zelfstandigen, loonkostensubsidieregeling en onderliggende gemeentelijke verordeningen |
Klantmanager |
De bevoegdheid tot het verstrekken van een uitkering, impliceert ook de bevoegdheid tot beëindigen uitkering en schorsing van uitkering. Betreft alle primaire besluiten, behalve verhaal en invordering |
2. |
Doen van aangifte bij vermoedelijke fraude |
Afdelingshoofd |
|
3. |
Besluiten tot inkoop van individuele re-integratietrajecten |
Klantmanager |
|
4. |
Besluiten tot deelname aan een participatietraject |
Klantmanager |
|
5. |
Paspoortsignalering i.v.m. verhaal verstrekte uitkering |
Klantmanager |
|
6. |
Primaire besluiten Wet gemeentelijke schuldhulpverlening |
Kredietbank West-Brabant |
|
7. |
Afgifte verklaring ex artikel 285 Faillissementswet |
Kredietbank West-Brabant |
|
8. |
Besluiten op grond van de Wet Inburgering |
Afdelingshoofd |
|
9. |
Het beslissen op beëindigingsonderzoeken inzake uitkeringen ingevolge de Participatiewet, IOAW en IOAZ |
Coördinator financiële administratie; bij afwezigheid beleidsmedewerker WWL |
Inclusief wijzigen, gebaseerd op bestaand beleid en uitvoeringspraktijken |
10. |
Vertegenwoordiging gemeente bij het passeren van notariële akte inzake vestiging krediethypotheek |
Afdelingshoofd WWL |
Namens burgemeester ter uitvoering van eerder genomen besluit |
11. |
Uitstel tot betaling, besluiten tot verhaal, terugvordering, afzien van terugvordering, of het buiten invordering stellen. Betreft besluiten op grond van de Participatiewet, BBZ 2004, IOAW, IOAZ, Wmo, Burgerlijk wetboek, Wet inburgering en gemeentelijke minimaregelingen. |
Medewerker terugvordering en verhaal, bij afwezigheid coördinator |
Bij bedragen boven € 5.000, = is coördinator bevoegd. |
12. |
Uitstel tot betaling, besluiten tot terugvordering waarbij gelijktijdig wordt besloten tot herziening en/of afstemming van de uitkering in combinatie met terugvordering, afzien van terugvordering dan wel buiten invorderingsstelling |
Medewerker terugvordering en verhaal, bij afwezigheid coördinator |
|
13. |
Opdracht geven tot beslaglegging / executie, uitvaardigen dwangbevel |
Medewerker terugvordering en verhaal |
Boven € 25.000, = na afstemming met coördinator |
14. |
Toepassen van artikel 18a van de Participatiewet en artikel 20a van de IOAW/IOAZ en van de beleidsregels bestuurlijke boete |
Coördinator |
|
15. |
Terugvordering van het persoonsgebonden budget volgens de Wet maatschappelijke ondersteuning |
Medewerker terugvordering en verhaal |
|
16. |
Ambtshalve toekennen bijzondere bijstand bij aanspraak borgstelling |
Medewerker terugvordering en verhaal |
Bij bedragen boven € 5000,- is coördinator bevoegd |
17. |
Indiening verantwoording (beeld van de uitvoering) over Participatiewet, BBZ 2004, IOAW, IOAZ etc. bij ministerie van SZW |
Afdelingshoofd Bij afwezigheid afdelingshoofd: manager |
6.c Mandaten Sociaal Domein Overig
Nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Gemandateerde |
Specifieke bepalingen |
1. |
Primaire besluiten Wmo |
Wmo-consulent |
Betreft alle primaire besluiten, behalve verhaal en invordering |
2. |
Primaire besluiten Jeugdwet |
Consulent jeugd |
|
3. |
Toegang tot CORV en indienen verzoek tot onderzoek bij de raad voor de kinderbescherming ex. Artikel 3.1 lid 1 Jeugdwet |
Procesregisseur sociaal domein |
|
4. |
Besluit ex. artikel 2.3, eerste lid Jeugdwet jº 265b, tweede lid, BW1. |
Consulent jeugd |
|
5. |
O.g.v. artikel 2.3 Jeugdwet treffen individuele voorziening op het gebied van jeugdhulp en verblijf, niet zijnde verblijf bij een pleegouder (vrijwillig gesloten jeugdzorg), op grond van artikel: - BW 1:254, lid 4 - BW 1:265b, lid 2 - 6:1:2 Jeugdwet, lid 5 - 6:1:9 lid 1 Jeugdwet - 6:1:4 lid 3 Jeugdwet |
Consulent jeugd |
Verzoekschrift aan rechtbank wordt ondertekend door burgemeester of gemeentesecretaris. Aanwezig op zitting: coördinator. |
6. |
Machtigen van de gezinsmanager van de gecertificeerde instelling om het college te vertegenwoordigen voor rechterlijke instanties. |
Coördinator |
|
7. |
Beslissing op aanvraag leerlingenvervoer |
SWVO |
|
8. |
Beslissen op aanvragen en declaraties van ESF |
Consulent, klantmanager |
|
9. |
Besluiten op grond van Wet Kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen |
Afdelingshoofd |
Exclusief aanzeggingen, handhaving, bestuurlijke boete |
10. |
Besluiten op grond van hoofdstuk 2 van de Verordening materiële en financiële gelijkstelling onderwijs |
Afdelingshoofd |
|
11. |
Vaststellen opgaven huisvestingsaanvragen onderwijs |
Afdelingshoofd |
|
12. |
Afgeven indicatie op sociaal medische gronden |
Klantmanager, consulent, procesregisseur sociaal domein. |
6.d Overige Mandaten
Nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Gemandateerde |
Specifieke bepalingen |
1. |
Verlenen splitsingsvergunning of ontheffing verbod deeltijdwonen |
Afdelingshoofd |
Met uitzondering van toepassing hardheidsclausule |
2. |
Besluiten op grond van Kieswet en Kiesbesluit |
Specialist BRP |
Met uitzondering van: Ondertekenen proces verbaal uitslag verkiezingen |
3. |
Besluiten tot verlenen, weigeren, verlengen en afwijzen verzoek om verlenging van een vergunning als bedoeld in de Leegstandswet |
Afdelingshoofd |
Betreft artikel 15 en 16 Leegstandswet |
4. |
verhuurovereenkomsten met welzijnsorganisaties |
Afdelingshoofd |
|
5. |
Uitvoeren van hoofdstuk 7 van de Verordening huisvestingsvoorzieningen onderwijs (gebruik gymn.ruimte voor basisonderwijs en (voortgezet) speciaal onderwijs |
Afdelingshoofd |
|
6. |
Toepassen van de volgende artikelen van de Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs: 15, lid 4 (tijdstip bekostigen), 16, lid 2 (instemming bouwplan en tijdstip bekostiging), 16, lid 6 (definitief bedrag en tijdstip bekostiging), 17 (beschikbaarstelling gelden in termijnen) 18, lid 3 (verlenging termijn), 36 (besluiten tot verhuur schoolgebouwen) |
Afdelingshoofd |
|
7. |
Toekennen starterslening, artikel 4 Verordening VROM |
Afdelingshoofd |
|
8. |
besluiten op grond van Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs en -hoofdstuk 1, titel IV, afdeling 3 van de Wet op het primair onderwijs; -titel III, afdeling IA van de Wet op het voortgezet onderwijs; -titel IV, afdeling 3 van de Wet op de expertisecentra (huisvestingsvoorzieningen) |
Afdelingshoofd |
|
9. |
Besluiten o.g.v. hoofdstuk 2 van de Verordening materiële en financiële gelijkstelling onderwijs (voorzieningen en aanvullende voorzieningen) |
Afdelingshoofd |
|
10. |
Besluiten op grond van de Leerplichtwet |
Leerplichtambtenaar |
|
11. |
Beslissingen tegemoetkoming Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen |
Afdelingshoofd |
Behalve aanwijzingen, aanzeggingen, last onder dwangsom en bestuurlijke boete |
12. |
Besluit op aanvraag mantelzorgondersteuning |
Wmo consulent, jeugd-consulent, Proces-regisseur sociaal domein |
|
13. |
Vaststellen subsidie conform subsidieverlening |
Afdelingshoofd |
Tot € 2.500, = |
14. |
Bevoegdheden in het kader van artikel 2.3.2 tot en met 2.3.6 en artikel 2.3.10 Wmo wat betreft beschermd wonen, waaronder beslissing tot (her)indicatie en beslissen op aanvraag pgb |
College van burgemeester en wethouders centrumgemeente Vlissingen |
Inclusief bevoegdheid ondermandaat te verlenen. Mandaat vervalt 1 januari 2021 |
15. |
Volmacht tot aangaan basisovereenkomst bestuurlijke aanbesteding beschermd wonen |
Burgemeester Vlissingen |
Volmacht vervalt 1 januari 2021 |
Ondertekening
Regelingsluiting
Vastgesteld door burgemeester en wethouders van Schouwen-Duiveland in hun vergadering van 10 december 2019.
de secretaris, de burgemeester,
M.K. van den Heuvel, G.C.G.M. Rabelink
Vastgesteld door de burgemeester van Schouwen-Duiveland op 10 december 2019.
de burgemeester,
G.C.G.M. Rabelink
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl