Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR634007
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR634007/1
Regeling vervallen per 01-01-2024
Besluit ondermandatering door de secretaris-directeur waterschap Brabantse Delta 2020
Geldend van 01-01-2020 t/m 10-03-2022
Intitulé
Besluit ondermandatering door de secretaris-directeur waterschap Brabantse Delta 2020De secretaris-directeur van waterschap Brabantse Delta;
Gelet op artikel 10:9 van de Algemene wet bestuursrecht en het besluit Mandaat- en volmachtregeling waterschap Brabantse Delta, waarin de mogelijkheid is opgenomen om ondermandaat te verlenen;
BESLUIT:
vast te stellen het Besluit ondermandatering door de secretaris-directeur waterschap Brabantse Delta 2020
Artikel 1 Begripsomschijving
In dit besluit wordt verstaan onder:
- a.
besluit: een schriftelijke beslissing van een bestuursorgaan inhoudende een publiekrechtelijke rechtshandeling;
- b.
mandaat: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen;
- c.
mandaatgever: het bestuursorgaan dat de betreffende bevoegdheid heeft verleend;
- d.
gemandateerde: degene die de bevoegdheid namens het bestuursorgaan uitoefent;
- e.
ondermandaat: de gemandateerde verleent voor de aan hem gemandateerde bevoegdheid, mandaat aan een functionaris;
- f.
ondergemandateerde: degene die het ondermandaat namens het bestuursorgaan uitoefent;
- g.
volmacht: de bevoegdheid om in naam van het bestuursorgaan privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten;
- h.
machtiging: de bevoegdheid om in naam van het bestuursorgaan feitelijke handelingen te verrichten, die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn;
- i.
functionaris: de ambtenaar als bedoeld in artikel 1 van de Ambtenarenwet 2017;
- j.
Teammanager I: manager E volgens het generiek functieboek;
- k.
Teammanager II: manager F volgens het generiek functieboek.
Artikel 2 Ondermandaatverlening
- 1.
De secretaris-directeur verleent aan de in het bevoegdhedenregister aangegeven functionarissen ondermandaat om de daarin genoemde bevoegdheden uit te oefenen onder de daar genoemde voorwaarden.
- 2.
Het in het vorige lid bedoelde ondermandaat wordt uitgeoefend binnen het kader van het ter zake vastgestelde beleid.
- 3.
De leidinggevende van de in het eerste lid bedoelde functionaris(sen) kan te allen tijde aan deze functionaris(sen) instructies geven terzake van de uitoefening van de ondergemandateerde bevoegdheid.
- 4.
Bij twijfel of een aangelegenheid onder het ondermandaat valt is de ondergemandateerde verplicht tot vooroverleg en terugkoppeling met de secretaris-directeur.
Artikel 3 Beleidskader
Voor zover ten aanzien van de uitoefening van bevoegdheden als bedoeld in dit besluit door het algemeen bestuur en/of het dagelijks bestuur beleid is vastgesteld, wordt in het kader van de uitoefening van die bevoegdheden rekening gehouden met dat beleid.
Artikel 4 Reikwijdte mandaat en volmacht
Elk ondermandaat voor het nemen van een besluit of volmacht tot het verrichten van een privaatrechtelijke rechtshandeling omvat ook alle daarmee samenhangende (voorbereidende of uitvoerende) (rechts)handelingen.
Artikel 5 Financiële kaders
Indien de uitoefening van het ondermandaat of volmacht financiële consequenties heeft, dient bij de uitoefening van deze bevoegdheden te worden gehandeld binnen de kaders die daartoe door het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur zijn of worden vastgesteld.
Artikel 6 Verantwoording
- 1.
De ondergemandateerde stelt de secretaris-directeur in kennis van die besluiten, waarvan hij/zij redelijkerwijs moet aannemen dat deze voor de secretaris-directeur van belang zijn om voldoende geïnformeerd te zijn.
- 2.
De ondergemandateerde rapporteert aan de secretaris-directeur, indien de secretaris-directeur hierom verzoekt, omtrent het gebruik van de bevoegdheden die aan de ondergemandateerde zijn verleend.
Artikel 7. Ondertekening
De ondertekening van krachtens ondermandaat genomen besluiten vindt als volgt plaats:
Artikel 8 Intrekking
Het Besluit ondermandatering door de secretaris-directeur waterschap Brabantse Delta, laatstelijk gewijzigd bij besluit van 27 mei 2019, wordt ingetrokken.
Artikel 9 Inwerkingtreding
Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 januari 2020.
Artikel 10 Citeertitel
Dit besluit kan worden aangehaald als ‘Besluit ondermandatering door de secretaris-directeur waterschap Brabantse Delta 2020’.
Ondertekening
Breda, 19 december 2019
De secretaris-directeur
dr. A.F.M. Meuleman
Bevoegdhedenregister behorend bij Besluit ondermandatering door secretaris-directeur waterschap Brabantse Delta 2020
Afdeling I Besluiten tot aangaan financiële verplichtingen en aanvragen subsidies
Onderwerp |
Omschrijving bevoegdheid |
Wie is bevoegd |
|
1.1. |
Exploitatie-uitgaven |
Het besluiten tot het aangaan van financiële verplichtingen in de exploitatiesfeer |
De desbetreffende manager en teammanager I voor de toegewezen beheerproducten ingevolge de integrale BBP-productenlijst. De teammanager II voor de toegewezen specifieke begrotingsposten |
1.2. |
Investeringsuitgaven |
De bevoegdheid tot het aangaan van financiële verplichtingen voor een investeringsproject tot een maximum van 100% van het desbetreffende krediet |
De functionaris, die als opdrachtgever is aangesteld door de secretaris-directeur voor een bepaald investeringsproject |
De bevoegdheid om in het kader van het investeringsproject te besluiten tot het aangaan van financiële verplichtingen tot een maximum van € 250.000,- (excl. Btw) per opdracht |
De functionaris, die als projectmanager is aangesteld voor een bepaald investeringsproject. Deze aanstelling gebeurt door de opdrachtgever van het investeringsproject |
||
1.3. |
Aanbestedingen |
Het doen van aanbestedingen en het nemen van beslissingen in een aanbestedingsprocedure, zoals het vaststellen van projectdocumenten en het gunnen binnen de kaders van het aanbestedingsbeleid |
Manager of teammanager wiens proces de aanbesteding aangaat |
1.4. |
Voorbereidingskrediet |
het besluiten tot het verlenen van een voorbereidingskrediet van maximaal € 100.000,- per investeringsproject |
De functionaris, die als opdrachtgever is aangesteld door de secretaris-directeur voor een bepaald investeringsproject |
1.5. |
Exploitatieproject |
Het besluiten tot het aangaan van financiële verplichtingen voor een exploitatieproject tot een maximum van € 25.000,- (excl. btw) per verplichting |
de functionaris, die als projectmanager wordt aangesteld door de manager van het proces waar de kosten van het exploitatieproject op drukken |
1.6. |
Aanvragen subsidies |
Het aanvragen van subsidies |
De manager of teammanager wiens proces de subsidie aangaat. De opdrachtgever van het investeringsproject als het een subsidie voor een investeringsproject betreft |
1.7. |
Bevestiging subsidieverantwoording |
Het afgeven van een bevestiging met bijbehorend financieel overzicht in het kader van subsidieverantwoording |
Teammanager Financiën |
1.8. |
Clicken van blokken elektriciteit |
De bevoegdheid om te besluiten tot het clicken van blokken elektriciteit |
Senior inkoper Senior adviseur Energie Teammanager Juridische Zaken, Inkoop en Vastgoed |
Afdeling II. Bevoegdheden werkterrein vastgoed
Onderwerp |
Omschrijving bevoegdheid |
Wie is bevoegd |
|
2.1. |
(Ver)huur en (ver)pacht onroerende zaken, vis- en jachtrecht en overige vormen van in gebruik geven of nemen van onroerende zaken |
De bevoegdheid om te besluiten over onroerende zaken van het waterschap te (ver)huren of te (ver)pachten, vis-en jachtrecht en overige vormen van in gebruik geven of nemen van onroerende zaken |
Adviseur grondzaken en vastgoed |
2.2. |
Aankoop, vervreemding en ruiling onroerende zaken |
De bevoegdheid tot aankoop en vervreemding van onroerende zaken tot een bedrag van € 300.000,- per onroerende zaak. De bevoegdheid tot ruiling van onroerende zaken tot een bedrag van € 300.000,- per onroerende zaak, mits de waarde van de in de ruiling betrokken onroerende zaken in totaal (cumulatief) minder dan € 1.000.000,- bedraagt |
Manager Juridische Zaken, Financiën, Inkoop & Vastgoed |
2.3. |
Beperkte rechten onroerende zaken |
De bevoegdheid tot het vestigen, overdragen, aanvaarden, afstand doen of beëindigen van beperkte rechten op onroerende zaken |
Adviseur grondzaken en vastgoed |
Afdeling III Vergunningverlening, advisering andere bevoegde organen, Scheepvaartverkeerswet en verstrekken subsidies
Onderwerp |
Omschrijving bevoegdheid |
Wie is bevoegd |
|
3.1. |
Watervergunning Keur, Scheepvaartverkeerswet en Waterwet |
De bevoegdheid tot het:
|
Teammanager Vergunningen |
3.2. |
Advisering andere bevoegde organen (bijv. gemeente, provincie, ander waterschap, omgevingsdienst) |
De bevoegdheid tot het uitbrengen van advies aan andere organen betrekking hebbend op het werkterrein van Vergunningen (zoals watertoets, indirecte lozingen, besluit risico’s zware ongevallen) en het indienen van een zienswijze bij afwijking van het uitgebrachte advies |
Teammanager Vergunningen |
3.3. |
Projectplannen |
Het vaststellen of wijzigen van projectplannen ingevolge artikel 5.4. van de Waterwet voor de aanleg of wijziging van:
mits de uitvoering van de aanleg of wijziging van het waterstaatswerk valt binnen de exploitatie-uitgaven of is aan te merken als een door het algemeen bestuur aan het dagelijks bestuur gemandateerde instandhoudingsinvestering |
Teammanager Vergunningen |
3.4. |
Subsidies en bijdragen |
De bevoegdheid tot het verlenen, weigeren, intrekken en betalen van een subsidie of bijdrage |
Manager Waterbeleid & Plannen |
Afdeling IV Gedoogplichten bij onderzoek, onderhoud en herstelwerkzaamheden
Onderwerp |
Omschrijving bevoegdheid |
Wie is bevoegd |
|
4.1. |
Gedoogplichten |
Besluiten tot het opleggen van verplichtingen aan rechthebbenden op gronden en/of onroerende zaken zoals bedoeld in de artikelen 5.21., 5.22 en 5.24 van de Waterwet |
Managers, teammanagers ten behoeve van het proces waarvoor de gedoogplichten opgelegd moeten worden |
AFDELING V Aanvragen vergunningen werken en installaties van het waterschap
Onderwerp |
Omschrijving bevoegdheid |
Wie is bevoegd |
|
5.1. |
Vergunningen eigen werken en installaties |
Het aanvragen van vergunningen, ontheffingen, het doen van meldingen of het indienen van een verzoek tot wijziging of vrijstelling van een bestemmingsplan, ten behoeve van eigen werken, installaties en eigendommen |
Manager en teammanagers Bedienen Manager Facilitair & ICT en teammanager Facilitair voor zover het facilitaire eigendommen betreft |
AFDELING VI Dynamische peilbeheer en overname onderhoud stedelijk water
Onderwerp |
Omschrijving bevoegdheid |
Wie is bevoegd |
|
6.1. |
Dynamisch peilbeheer |
Het besluit tot het tijdelijk afwijken van de vastgestelde zomer- en winterpeilen door hogere dan wel lagere peilen in te stellen |
Manager Bedienen |
6.2. |
Overname onderhoud watergangen binnen stedelijk gebied |
Het besluiten tot overname van het onderhoud van binnen stedelijk gebied gelegen watergangen, dit binnen het kader van de daarvoor vastgestelde beleidsregels en richtlijnen |
Teammanager Onderhouden van het betreffende gebied waarin de watergang ligt |
Afdeling VII Aansprakelijkstellingen en schadevergoeding (nadeelcompensatie)
Onderwerp |
Omschrijving bevoegdheid |
Wie is bevoegd |
|
7.1. |
Aansprakelijkstelling |
|
Juridisch beleidsmedewerker, tenzij andere partij een andere overheid is |
|
Teammanager Juridische Zaken, Inkoop & Vastgoed |
||
7.2. |
Gewassenschade |
Het vaststellen van een privaatrechtelijke vergoeding voor gewassenschade |
Teammanager Onderhouden van het desbetreffende gebied, voor zover het gewassenschade als gevolg van onderhoud betreft. Adviseur grondzaken en vastgoed in de overige gevallen |
7.3. |
Verordening schadevergoeding |
Het nemen van een besluit op een verzoek om schadevergoeding (nadeelcompensatie) en de uitvoering van de verordening schadevergoeding |
Teammanager Juridische Zaken, Inkoop & Vastgoed |
Afdeling VIII Dwangsom niet tijdig beslissen, Algemene verordening gegevensbescherming, verdagen/opschorten ingevolge Awb
Onderwerp |
Omschrijving bevoegdheid |
Wie is bevoegd |
|
8.1. |
Dwangsombeschikkingen niet tijdig beslissen |
Vaststellen dwangsombeschikkingen niet tijdig beslissen |
Teammanager Juridische Zaken, Inkoop & Vastgoed |
8.2. |
Algemene Verordening Gegevensbescherming |
Het beschikken op aanvragen en het voeren van correspondentie inzake de Algemene Verordening Gegevensbescherming |
Juridisch beleidsmedewerker, strategisch bestuurlijk juridisch adviseur |
8.3. |
Opschorten, verdagen beslistermijn bezwaar |
De bevoegdheid tot het verdagen of opschorten van de beslistermijn op bezwaar ingevolge artikel 7:10 en 4:15 Awb |
Juridisch beleidsmedewerker, strategisch bestuurlijk juridisch adviseur, juridisch medewerker |
8.4. |
Niet behandelen aanvraag, opschorten, verdagen beslistermijn aanvraag |
Het besluit tot het niet behandelen van een aanvraag (4:5 Awb), het vaststellen van een redelijke termijn ingevolge artikel 4:14, lid 3 Awb, de bevoegdheid tot opschorten (4:15 Awb) of verdagen van de beslistermijn aanvraag |
Juridisch beleidsmedewerker, strategisch bestuurlijk juridisch adviseur, juridisch medewerker |
Afdeling IX Archief
Onderwerp |
Omschrijving bevoegdheid |
Wie is bevoegd |
Vernietigen van archiefbescheiden |
Het besluit over het vernietigen van de daarvoor in aanmerking komende archiefbescheiden |
Manager proces Facilitair & ICT |
Afdeling X Wet Basisregistratie grootschalige topografie
Onderwerp |
Omschrijving bevoegdheid |
Wie is bevoegd |
Wet Basisregistratie grootschalige topografie (BGT) |
|
Teammanager Gegevens |
Afdeling XI Wet basisregistratie Ondergrond
Onderwerp |
Omschrijving bevoegdheid |
Wie is bevoegd |
Wet basisregistratie Ondergrond (BRO) |
|
Teammanager Gegevens |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl