Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR632940
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR632940/1
Regeling vervallen per 01-01-2021
Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Tytsjerksteradiel houdende regels omtrent de heffing en invordering van reinigingsrechten (Verordening reinigingsrechten 2020)
Geldend van 25-12-2019 t/m 31-12-2020
Intitulé
Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Tytsjerksteradiel houdende regels omtrent de heffing en invordering van reinigingsrechten (Verordening reinigingsrechten 2020)Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder grof bedrijfsafval: afvalstoffen, met uitzondering van autowrakken, afkomstig van bedrijven en instellingen, welke door aard, omvang of hoeveelheid niet periodiek worden ingezameld.
Artikel 2 Belastbaar feit
Onder de naam "reinigingsrechten" worden rechten geheven zowel voor het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten als voor het gebruik van voor de openbare dienst bestemde gemeentebezittingen, werken of inrichtingen die bij de gemeente in beheer of in onderhoud zijn.
Artikel 3 Belastingplicht
De rechten worden geheven van degene op wiens aanvraag dan wel ten behoeve van wie de dienst wordt verricht of van degene die van de bezittingen, werken of inrichtingen gebruik maakt.
Artikel 4 Maatstaf van heffing en belastingtarief
-
1. De rechten worden geheven naar de maatstaven en de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.
-
2. Voor de berekening van de rechten wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.
Artikel 5 Belastingjaar
Met betrekking tot de rechten die per jaar worden geheven is het belastingjaar gelijk aan het kalenderjaar.
Artikel 6 Wijze van heffing
De rechten bedoeld bij de punten 1,2,3 en 4 van de tarieventabel worden geheven door middel van een nota, bon of andere gedagtekende kennisgeving waarop het verschuldigde bedrag is vermeld.
Artikel 7 Ontstaan van de belastingschuld voor de rechten
De rechten bedoeld bij punt 1,2,3 en 4 van de tarieventabel zijn verschuldigd bij de aanvang van de dienstverlening of bij de aanvang van het gebruik van de bezittingen, werken of inrichtingen.
Artikel 8 Termijnen van betaling
De op grond van artikel 6, geheven rechten moeten worden betaald:
- a.
ingeval van uitreiking van de kennisgeving:
op het tijdstip van uitreiking (gemeentelijke milieustraat);
- b.
ingeval van toezending van de kennisgeving:
binnen 14 dagen na de dagtekening.
Artikel 9 Kwijtschelding van belasting
De mogelijkheid van kwijtschelding wegens onvermogen, als bedoeld in artikel 255 van de Gemeentewet juncto artikel 26 van de Invorderingswet 1990, is niet van toepassing op de rechten genoemd in deze verordening.
Artikel 10 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de reinigingsrechten.
Artikel 11 Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. De "Verordening op de heffing en invordering van reinigingsrechten 2019" vastgesteld in de raadsvergadering d.d. 20 december 2018 als mede de bijbehorende tarieventabel 2019, worden ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.
-
2. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.
-
3. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2020.
-
4. Deze verordening kan worden aangehaald als "Verordening reinigingsrechten 2020”.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 12 december 2019.
De raad voornoemd,
de adjunct-raadsgriffier
mr. A. Dam
de raadsvoorzitter
drs. L.J. Gebben
Bijlage 1 Tarieventabel behorende bij de Verordening reinigingsrechten 2020
gemeente Tytsjerksteradiel
Reinigingsrechten 2020
- 1.
Tarieven Groenafval
Halen door eigen dienst van gemeente Tytsjerksteradiel:
takken en snoeiafval per gehaalde hoeveelheid
tot en met 2 m3 € 17,50;
elke m3 (of deel daarvan) meer een verhoging met € 7,25.
Zelf brengen is gratis
- 2.
Uitgifte minicontainers
Particulier incidenteel gebruik afvalbakken/container:
het gebruik extra groene bak/gft, 2 wekelijkse lediging
en zomer route (7) € 21,50;
particulier gebruik van grijze/restafvalbak, 2 wekelijkse lediging € 150,00.
- 3.
Tarieven Milieustraat
Tarieven bij de toegangspoort milieustraat indien ongesorteerd:
auto of kleiner vervoer € 5,00;
auto met kar enkelasser € 12,00;
auto met kar tandemasser € 35,00.
Zelf brengen, gesorteerd aanleveren is gratis
- 4.
Incidentele dienstverlening
ledigen van beer- en zinkputten, septictanks en het
verwijderen van de daaruit komende stoffen per rit
van de kolkenzuiger/tankwagen
incl. vrij graven en incl. btw. € 260,80
excl. vrij graven en incl. btw. € 218,05
Behoort bij het raadsbesluit van de gemeente Tytsjerksteradiel, vergadering 12 december 2019, punt 11.
De adjunct-raadsgriffier,
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl