Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR630563
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR630563/1
Regeling vervallen per 21-04-2020
Aanwijzingsbesluit beveiligingsfunctionaris reisdocumenten en rijbewijzen gemeente Meierijstad
Geldend van 10-12-2019 t/m 20-04-2020
Intitulé
Aanwijzingsbesluit beveiligingsfunctionaris reisdocumenten en rijbewijzen gemeente MeierijstadDe burgemeester van Meierijstad;
gelet op artikel 93, lid 8 van de Paspoort Uitvoeringsregeling Nederland 2001 en artikel 128, lid 6 van het Reglement Rijbewijzen;
Besluit vast te stellen:
het Aanwijzingsbesluit beveiligingsfunctionaris reisdocumenten en rijbewijzen.
Artikel 1 Beveiligingsfunctionaris reisdocumenten en rijbewijzen
De volgende functionarissen worden aangewezen als beveiligingsfunctionaris reisdocumenten en rijbewijzen:
- a.
informatie-adviseur en CISO mevrouw A.C.H.A. Hobbelen
- b.
automatiserings adviseur de heer K. van Dinther (plaatsvervangend)
Artikel 2 Taken en verantwoordelijkheden
De taken en verantwoordelijkheden van de beveiligingsfunctionaris reisdocumenten en rijbewijzen zijn vastgelegd in de Paspoort Uitvoeringsregeling Nederland 2001, het Reglement Rijbewijzen en het Informatiebeveiligingsplan BRP en waardedocumenten van de gemeente Meierijstad (zie bijlage).
Artikel 3 Inwerkingtreding
Dit besluit treedt in werking op de dag na de bekendmaking en vervangt het besluit van 3 mei 2018.
Artikel 4 Citeertitel
Dit besluit wordt aangehaald als: Aanwijzingsbesluit beveiligingsfunctionaris reisdocumenten en rijbewijzen.
Ondertekening
Aldus besloten door de burgemeester van de gemeente Meierijstad op 7 oktober 2019.
De burgemeester,
Ir. C.H.C. van Rooij
Bijlage taakomschrijving beveiligingsfunctionaris waardedocumenten
Taken beveiligingsfunctionaris reisdocumenten
De beveiligingsfunctionaris reisdocumenten is verantwoordelijk voor:
- •
De controle (steekproefsgewijs) op de naleving van de beveiligingsprocessen, -procedures en instructies betreffende reisdocumenten mede aan de hand van de normeringen uit de zelfevaluatie PNIK
- •
De controle op een juiste afhandeling van de zelfevaluatie PNIK
- •
Het (laten) verrichten van onderzoek bij beveiligingsincidenten met het doel dergelijke situaties in de toekomst te voorkomen
- •
Het naar aanleiding van onderzoek/controles en/of incidenten signaleren van knelpunten en/of tekortkomingen in de beveiligingsvoorzieningen
- •
Daarnaast kent de beveiligingsfunctionaris reisdocumenten de volgende algemene beveiligingstaken met betrekking tot reisdocumenten, waarvoor hij tevens verantwoordelijk is:
- a.
Het bewaken van uit te voeren acties voortkomend uit onderzoek, incidenten of naar aanleiding van de jaarlijkse actualisering van het Informatiebeveiligingsplan BRP en waardedocumenten
- b.
Het toezicht houden op de actualiteit van het Informatiebeveiligingsplan BRP en waardedocumenten, de beveiligingsprocessen, -procedures/afspraken en instructies
- c.
Gevraagd en ongevraagd advies geven aan de burgemeester en het managementteam over verbeteringen ten aanzien van de beveiliging
- d.
Het adviseren bij het ontwikkelen van nieuwe beveiligingsprocedures en onderhouden/aanpassen van bestaande beveiligingsprocedures
- e.
Het bevorderen van eenduidigheid, efficiëntie en effectiviteit ten aanzien van beveiligingsaspecten door het ten minste eenmaal per jaar geven van voorlichting en instructie aan medewerkers en het toetsen van de bestaande beveiligingsprocedures en –processen
- f.
Het toezicht houden of (nieuwe) medewerkers worden geïnstrueerd en bekendgemaakt met de beveiligingsprocedures en –processen met betrekking tot reisdocumenten
- g.
Het registreren van de meldingen van beveiligingsincidenten
- h.
Het rapporteren aan de burgemeester betreffende de stand van zaken van beveiliging, eventueel naar aanleiding van bijzonderheden/incidenten
- i.
Het rapporteren van de uitkomsten van controles en onderzoeken aan de burgemeester
Taken beveiligingsfunctionaris rijbewijzen
De beveiligingsfunctionaris rijbewijzen is verantwoordelijk voor:
- •
De controle (steekproefsgewijs) op de naleving van de beveiligingsprocessen, -procedures en instructies betreffende rijbewijzen
- •
Het (laten) verrichten van onderzoek bij beveiligingsincidenten, met het doel dergelijke situaties in de toekomst te voorkomen
- •
Het naar aanleiding van onderzoek/controles en/of incidenten signaleren van knelpunten/tekortkomingen in de beveiligingsvoorzieningen
- •
Daarnaast kent de beveiligingsfunctionaris rijbewijzen de volgende algemene beveiligingstaken met betrekking tot rijbewijzen, waarvoor hij tevens verantwoordelijk is:
- a.
Het bewaken van uit te voeren acties ter verbetering voortkomend uit onderzoek, incidenten of naar aanleiding van de jaarlijkse actualisering van het Informatiebeveiligingsplan BRP en waardedocumenten
- b.
Het toezicht houden op de actualiteit van het Informatiebeveiligingsplan BRP en waardedocumenten, de beveiligingsprocessen, -procedures/afspraken en instructies
- c.
Gevraagd en ongevraagd advies geven aan de burgemeester en het managementteam over verbeteringen ten aanzien van beveiliging
- d.
Het adviseren bij het ontwikkelen van nieuwe beveiligingsprocedures en onderhouden/aanpassen van bestaande beveiligingsprocedures
- e.
Het bevorderen van eenduidigheid, efficiëntie en effectiviteit ten aanzien van beveiligingsaspecten door het ten minste eenmaal per jaar geven van voorlichting en instructie aan medewerkers en het toetsen van de bestaande beveiligingsprocedures en –processen
- f.
Het toezicht houden of (nieuwe) medewerkers worden geïnstrueerd en bekendgemaakt met de beveiligingsprocedures en –processen met betrekking tot de rijbewijzen
- g.
Het registreren van de meldingen van beveiligingsincidenten
- h.
Het rapporteren aan de burgemeester betreffende de stand van zaken van beveiliging, eventueel naar aanleiding van bijzonderheden/incidenten
- i.
Het rapporteren van de uitkomsten van controles en onderzoeken aan de burgemeester
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl