Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR629931
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR629931/1
Regeling vervallen per 17-11-2022
Besluit van Gedeputeerde Staten van de provincie Fryslân houdende regels omtrent wijziging openstelling van de Jonge Landbouwers regeling uit de Regeling subsidies Plattelandsontwikkelingsprogramma 2014 – 2020 (Regeling POP3 subsidies)
Geldend van 30-11-2019 t/m 16-11-2022
Intitulé
Besluit van Gedeputeerde Staten van de provincie Fryslân houdende regels omtrent wijziging openstelling van de Jonge Landbouwers regeling uit de Regeling subsidies Plattelandsontwikkelingsprogramma 2014 – 2020 (Regeling POP3 subsidies)Gedeputeerde Staten van Fryslân;
Overwegende dat het wenselijk is dat jonge landbouwers na bedrijfsovername kunnen investeren in verduurzaming van hun bedrijven, waarmee een bijdrage wordt geleverd aan een verbetering van het milieu, klimaatbestendigheid, dierenwelzijn, volks- en diergezondheid, landschap, ruimtelijke kwaliteit of biodiversiteit.
Besluiten:
Artikel 1 Openstellingsperiode
Open te stellen: paragraaf 3 van de Regeling subsidies Plattelandsontwikkelingsprogramma 2014 – 2020 – verder te noemen de Verordening - voor de periode van 2 december 2019, 09.00 uur tot en met 7 februari 2020, 17.00 uur voor het indienen van aanvragen.
Artikel 2 Subsidieplafond
Het subsidieplafond voor deze openstellingsperiode bedraagt € 540.000
Artikel 3 fysieke investeringen in verduurzaming van agrarische ondernemingen van jonge landbouwers
-
1. Subsidie kan worden verstrekt voor investeringen genoemd in bijlage 1.
-
2. Per landbouwbedrijf wordt slechts één aanvraag om subsidie in behandeling genomen.
-
3. Een aanvraag om subsidie kan maximaal betrekking hebben op drie investeringscategorieën.
-
4. Voor de rangschikking als bedoeld in artikel 1:15 en artikel 2.3.8 van de regeling hanteren Gedeputeerde Staten de scores van de lijst en wordt gerangschikt op basis van gemiddelde van de investeringscategorieën.
-
5. De accountantsverklaring genoemd in artikel 2.3.4 lid 2 van de regeling betreft een rapport van feitelijke bevindingen (COS 4400) over gegevens van het eigen vermogen van het landbouwbedrijf en de verdeling daarvan onder de bedrijfshoofden.
-
6. De peildatum voor het bepalen van de verdeling in het eigen vermogen zoals bedoeld in paragraaf 3 van de regeling is 31 december 2018, 30 april 2019 of 30 juni 2019.
Artikel 4 verplichtingen
-
1. In afwijking van artikel 1.17, eerste lid, onder e, is de subsidieontvanger niet verplicht om binnen twee maanden na ontvangst van de subsidiebeschikking te starten met de uitvoering van de activiteit.
-
2. In afwijking van artikel 1.17, eerste lid, onder h, is de subsidieontvanger niet verplicht om eenmaal per jaar een verslag omtrent de voortgang van de activiteiten in te dienen.
-
3. In afwijking van artikelen 1.23 en 1.25 verstrekken Gedeputeerde Staten geen voorschot.
-
4. In afwijking van artikel 1.27, eerste lid, is de subsidieontvanger verplicht de aanvraag tot subsidievaststelling binnen twee jaar na datum subsidiebeschikking in te dienen.
Artikel 5 Intrekken besluit 12 november 2019
Het besluit van Gedeputeerde Staten van Fryslân van 12 november 2019, nr. 01707023, tot openstelling van de Jonge Landbouwers regeling uit de Regeling subsidies Plattelandsontwikkelingsprogramma 2014 – 2020 (Regeling POP3 subsidies) inclusief de bijlage 1 betreffende de investeringscategorieën wordt ingetrokken.
Artikel 6 Inwerkingtreding
Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Provinciaal Blad waarin zij wordt geplaatst.
Aldus vastgesteld in de vergadering van Gedeputeerde Staten van Fryslân van 26 november 2019
Ondertekening
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van Gedeputeerde Staten van Fryslân van
26 november 2020.
Voorzitter drs. A.A.M. Brok
Secretaris R.E. Bouius – Riemersma, MBA MCM
Bijlage 1 Gewijzigde lijst van fysieke investeringen gericht op verduurzaming van landbouwbedrijven t.b.v. de Jola 2019 Fryslân
Investeringscategorie |
Specificatie |
Score |
|
1 |
Zonnepanelen en zonnecollectoren |
Subsidiabel:
Niet subsidiabel:
De opgewekte energie moet gebruikt worden door de eigen landbouwonderneming. Het worden van (netto) energieleverancier door deze investering is niet subsidiabel. |
6 |
2 |
Systemen om plaatsspecifiek te kunnen werken in het kader van precisielandbouw. |
De bedoelde systemen precisie bemesting zijn onder andere:
Subsidiabel:
. Niet subsidiabel:
|
8 |
3 |
Mechanische mestscheidingsinstallatie |
Subsidiabel:
|
6 |
4 |
Machines voor niet kerende grondbewerking en mechanische onkruidbestrijding |
Systemen/werktuigen die gericht zijn op ondiepe bodembewerking en gewasresten oppervlakkig te vermengen al dan niet in combinatie met direct zaaien, poten of planten en kunstmest toedienen of mechanische onkruidbestrijdingsmachines. Te denken valt aan rotoreggen, schoffels, grondwoelers, woelers, schijveneggen, cultivatoren die eventueel in dezelfde werkgang gebruikt worden als met zaai-, plantenpootmachines. Subsidiabel:
Niet subsidiabel:
|
8 |
5 |
Machine om een grondbewerking uit te voeren en zaaien en poten/planten tegelijk. |
Subsidiabel:
|
8 |
6 |
Voorzieningen voor weidegang |
Subsidiabel:
Niet subsidiabel:
|
7 |
7 |
Koematras, waterbed |
Subsidiabel:
Niet subsidiabel:
|
8 |
8 |
Varkensvriendelijke vloeren |
Subsidiabel:
Een dichte vloer met een oppervlak van minimaal 1,50 m2 van per guste of dragende zeug.
Een dichte vloer van minimaal 1,40 meter Lengte en 0, 60 meter breedte per zeug. (De dichte vloer mag ingestrooid worden, maar dat is niet verplicht).
Een dichte vloer met een oppervlakte van minimaal 0,20 m2 per gespeende big.
Een dichte vloer met een oppervlakte van minimaal 0,40 m2 per vleesvarken.
Een vloer voor een mestplaats voor vleesvarkens bestaande uit betonroosters of composietroosters. Nadrukkelijk zijn gietijzeren roosters, geprofileerde metaalroosters of kunststof roosters niet subsidiabel.
Een vloer voor een mestplaats voor vleesvarkens van dichte beton/composietvloer met gierafvoer en dagelijkse mestverwijdering. (De dichte vloer mag ingestrooid worden, maar dat is niet verplicht).
Een dichte vloer met een oppervlakte van minimaal 76 % per dekbeer. Varkensvriendelijke vloeren definities: Dichte vloer volgens Besluit Houders van dieren, omschrijving dichte vloer, artikel 2.18.6 : Een vloer of een gedeelte daarvan, die is voorzien van gierdoorlatende openingen, wordt als dicht beschouwd indien:
Harde dichte vloer is bijvoorbeeld beton/composietvloer of een metalen plaat. Zachte dichte vloer is bijvoorbeeld geplastificeerd metaal of rubbercoating. |
8 |
9 |
Open water voorzieningen voor pluimvee |
Subsidiabel:
Niet subsidiabel:
Een open water voorziening buiten de stal op landbouwgrond is niet toegestaan. De open water voorziening moet zich binnen de stal bevinden. De open water voorziening in de stal moet aan de wettelijke hygiëne voorschriften voldoen, zie de vereisten van de (lokale) overheid. |
6 |
10 |
Pad cooling in stallen voor veehouderij |
Subsidiabel:
|
8 |
11 |
Energiebesparende maatregelen met behulp van systemen die warmte of koelte hergebruiken om te verwarmen of te koelen |
Subsidiabel:
Niet subsidiabel:
De opgewekte energie of warmte moet gebruikt worden door de eigen landbouwonderneming. Het worden van (netto) energieleverancier door deze investering is niet subsidiabel. |
7 |
12 |
Waterbeheer voorzieningen ter verlaging van risico’s van verontreiniging door erfafspoeling |
Subsidiabel:
Niet subsidiabel:
|
6 |
13 |
Emissie arme vloeren voor stallen melkveehouderij en vleeskalverhouderij |
Emissiearme vloer voor stallen in de rundveehouderij en aanleg daarvan. Subsidiabel:De vloerdelen van de volgende typen:
Niet subsidiabel:
|
9 |
14 |
Biobed of biofilter |
Een biobed of een biofilter is een filterinstallatie voor luchtuitstoot vermindering door filterend materiaal wat uit de natuur komt, zoals houtsnippers of kokosschalen in combinatie met micro-organismen en schimmels. Subsidiabel:
Niet subsidiabel: Een (biologische) luchtwasser waarin het bio filter kan worden gebruikt. Enkel het bio filter zelf is subsidiabel. |
5 |
15 |
Fijnstof reducerende maatregelen pluimveestallen |
Subsidiabel:
Niet subsidiabel: Olie. |
8 |
16 |
Geautomatiseerd systeem voor afvoer van bovenmatig strooisel van de vloeren van pluimveestallen |
Subsidiabel:
Niet subsidiabel: Olie. |
6 |
17 |
Luchtwassystemen in de veehouderij |
Dit zijn gecombineerde luchtwassers die naast ammoniak ook fijnstof en geur reduceren en vallen in de RAV-lijst. Subsidiabel:
|
5 |
18 |
Omgekeerde osmose |
bestemd voor: het verminderen van het waterverbruik van biologische luchtwassers met ten minste 60%, door met omgekeerde osmose het spuiwater te zuiveren, waarna het gezuiverde spuiwater opnieuw wordt gebruikt in de biologische luchtwasser en het resterende concentraat nuttig wordt toegepast. Subsidiabel:
Niet subsidiabel:
|
6 |
19 |
Potafdekinstallatie boom-, vaste planten- of sierteelt |
Bestemd voor: het in de boom-, vaste planten- of sierteelt tegengaan van de groei van onkruid in de potten, door het machinaal strooien van een afdeklaag bestaande uit los organisch materiaal op de bovenzijde van het substraat Subsidiabel:
|
5 |
20 |
Elektrische voertuigen, gericht op het uitoefenen van landbouwgerichte activiteiten. |
Subsidiabel:
Niet subsidiabel:
|
6 |
21 |
Automatisch ruwvoermengsysteem |
Automatisch ruwvoermengsysteem voor herkauwers, voor meerdere keren per dag automatisch en gemengd voeren van ruwvoeders. Subsidiabel:
Met bijbehorend worden de onderdelen van de fabrikant bedoelt die (standaard) bij de installatie horen. Niet subsidiabel:
|
7 |
22 |
Technieken om bodemverdichting tegen te gaan |
Investeringen in subsidiabel gestelde systemen die het risico op (structuur) schade van de bodem verminderen. Subsidiabel:
|
8 |
23 |
Systemen om productierisico’s te verkleinen |
Subsidiabel:
Niet subsidiabel:
|
6 |
24 |
Emissie arme stalsystemen voor de varkenshouderij |
Het aanleggen van emissiearme stalsystemen voor de varkenshouderij. Subsidiabel:
Niet subsidiabel:
|
9 |
Toelichting
Dit is de vijfde openstelling van de regeling Jonge landbouwers. De regeling is bedoeld om de aanschaf van modernere voorzieningen, installaties en machines te stimuleren. In deze openstelling is de investeringslijst wederom uitgebreid ten opzichte van eerdere openstellingen, waardoor voor de verschillende sectoren het aanbod aan duurzame investeringen groter is. Daarnaast heeft er een actualisering op basis van beleidsmatige afwegingen en de ervaringen naar aanleiding van eerdere openstellingen plaatsgevonden.
De modernisering moet bijdragen aan verbetering van het milieu, klimaatbestendigheid, dierenwelzijn, volks-en diergezondheid, landschap/ruimtelijke kwaliteit of biodiversiteit. Investeringen die alleen of hoofdzakelijk gericht zijn op verbetering van de rentabiliteit van bedrijven en vervanging door dezelfde goederen die al op het bedrijf aanwezig waren komen niet in aanmerking.
Gedeputeerde Staten stellen een lijst vast van investeringen die voor subsidie in aanmerking komen. Op deze lijst zijn investeringen opgenomen die bijdragen aan de duurzaamheidsdoelen. De score per investeringscategorie is bepaald op basis van de mate waarin de investering bijdraagt aan de duurzaamheid (gericht op milieu, klimaatbestendigheid, dierenwelzijn, volks- en diergezondheid, ruimtelijke kwaliteit en biodiversiteit) en de beleidsmatige voorkeur.
De aanvragen worden gerangschikt op de score van de investeringen. Deze score wordt bepaald aan de hand van de duurzaamheidscore zoals opgenomen in bovenvermelde bijlage 1. Ook deze score is bij deze openstelling geactualiseerd. Indien een aanvraag uit meerdere investeringen bestaat wordt de duurzaamheidsscore bepaald op basis van de gemiddelde score. De gemiddelde score wordt berekend door de scores van de individuele investeringen bij elkaar op te tellen en te delen door het aantal investeringen.
De in de bijlage genoemde maatregelingen zijn alleen subsidiabel indien de eventueel benodigde vergunningen aanwezig zijn voor indiening van het project.
Voor wat betreft de investeringen die energie of warmte produceren:
Indien de te verwachten gemiddelde energieproductie door de investering(en) hoger is dan de energie die gemiddeld jaarlijks nodig is voor het eigen landbouwbedrijf, met inbegrip van het landbouwhuishouden, zijn onder deze POP-maatregel slechts de kosten subsidiabel voor de investeringen die (naar rato) worden gedaan ten behoeve van de gemiddelde eigen energiebehoefte van het landbouwbedrijf inclusief het landbouwhuishouden. Voor de berekening van de hoogte van de gemiddelde eigen energiebehoefte wordt uitgegaan van de bestaande bedrijfssituatie ten tijde van de subsidieverlening, tenzij er aantoonbaar sprake is van een voorziene uitbreiding van de energiebehoefte van het eigen bedrijf, inclusief het landbouwhuishouden. Indien er aantoonbaar sprake is van een voorziene uitbreiding van de energiebehoefte van het eigen bedrijf, inclusief het landbouwhuishouden, zal ten tijde van het vaststellingsverzoek op basis van de bestaande situatie ten tijde van het vaststellingsverzoek worden bezien wat de gemiddelde jaarlijkse energiebehoefte van het bedrijf inclusief landbouwhuishouden is geworden op basis van overgelegde onderbouwingen van de nieuwe verbruiksgegevens.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl