Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR629759
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR629759/1
Beleidsregel van burgemeester en wethouders van Heerlen houdende regels met betrekking tot beschut werk Participatiewet. (Beleidsregel Beschut Werk Participatiewet gemeente Heerlen 2019)
Geldend van 01-12-2019 t/m heden
Intitulé
Beleidsregel van burgemeester en wethouders van Heerlen houdende regels met betrekking tot beschut werk Participatiewet. (Beleidsregel Beschut Werk Participatiewet gemeente Heerlen 2019)Burgemeester en wethouders van gemeente Heerlen
- Gelet op het bepaalde in artikel 10b van de Participatiewet, en
- In aanmerking nemende het bepaalde in artikel 3 van de Participatieverordening 2015 Gemeente Heerlen
b e s l u i t e n:
vast te stellen de beleidsregel Beschut werk Participatiewet gemeente Heerlen 2019
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
In deze beleidsregel wordt verstaan onder:
- a.
de wet: de Participatiewet, de Ioaw en Ioaz;
- b.
college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heerlen;
- c.
belanghebbende: de persoon die mogelijk behoort tot de doelgroep beschut werk zoals bedoeld in artikel 2;
- d.
de geïndiceerde: de persoon met een indicatie Beschut Werk;
- e.
beschut werk: passend werk in een beschutte werkomgeving binnen de kaders van de artikel 10b, eerste lid van de Participatiewet;
- f.
advies: het advies zoals bedoeld in artikel 10b, tweede lid van de Participatiewet.
Artikel 2. Doelgroep Beschut werk
Personen die door een lichamelijke, verstandelijke of psychische beperking een zodanige mate van begeleiding op en aanpassingen van de werkplek nodig hebben, dat van een reguliere werkgever redelijkerwijs niet kan worden verwacht dat hij deze personen in dienst neemt.
Artikel 3. Advisering door UWV
Op grond van artikel 10b, tweede lid van de wet kan de belanghebbende of het college het UWV verzoeken om te adviseren of de belanghebbende uitsluitend in een beschutte omgeving onder aangepaste omstandigheden mogelijkheden tot arbeidsparticipatie heeft.
Artikel 4. Besluit indicatie Beschut werk
- a.
Het college besluit, zodra door middel van een voorschakeltraject zoals omschreven in artikel 5 duidelijk is geworden of een kandidaat geschikt is voor beschut werk en een betaald dienstverband of de belanghebbende uitsluitend in een beschutte omgeving onder aangepaste omstandigheden mogelijkheden tot arbeidsparticipatie heeft en geeft ter zake een indicatiebesluit af.
- b.
Indien blijkt dat een kandidaat, ondanks intensieve begeleiding, een voorschakeltraject en/of passend werk, niet behoort tot de doelgroep Beschut Werk of er is geen passende betaalde baan voorhanden, zal de gemeente de indicatie Beschut Werk weigeren.
- c.
Indien aanvankelijk een indicatie Beschut Werk is afgegeven door de gemeente, maar later blijkt dat de kandidaat niet (meer) behoort tot de doelgroep, zal de indicatie worden ingetrokken.
- d.
Indien de indicatie beschut werk van een belanghebbende vervalt, beziet het college welke andere participatiemogelijkheden voor de belanghebbende bestaan.
Artikel 5. Voorschakeltraject Beschut werk
- 1.
Voor de geïndiceerde zal een voorschakeltraject worden ingezet met als doel het arbeidsvermogen en de daarmee samenhangende loonwaarde goed in kaart te brengen.
- a.
Het voorschakeltraject wordt standaard bepaald op 6 maanden, maar kan in overleg tussen de gemeente en de kandidaat worden verkort tot minimaal 1 maand.
- b.
Indien de individuele omstandigheden daarom vragen kan het voorschakeltraject worden verlengd tot maximaal 12 maanden.
- 2.
Indien een kandidaat instroomt via de routing van het Speciaal Onderwijs waarin tijdens de stage bij een bedrijf een indicatie wordt aangevraagd, geldt dit als voorschakeltraject zoals bedoeld in lid 1.
- 3.
Het college stelt in het kader van het voorschakeltraject Beschut werk het volgende vast:
- a.
dat geïndiceerde in aanmerking komt voor een voorschakeltraject,
- b.
onder welke voorwaarden geïndiceerde het voorschakeltraject zal doorlopen,
- c.
welke activiteiten in dat kader worden ingezet,
- d.
de duur van het voorschakeltraject, en
- e.
het individuele plan van aanpak in het kader van het voorschakeltraject.
- 4.
Het voorschakeltraject vormt een nadere uitwerking van de voorzieningen, zoals neergelegd in artikel 3, vierde lid van de Participatieverordening 2015 gemeente Heerlen.
- 5.
Indien van toepassing, wordt het voorschakeltraject uitgevoerd met behoud van recht op algemene bijstand op grond van de wet.
Artikel 6. Dienstbetrekking Beschut werk
- 1.
Het college kent een loonkostensubsidie in het kader dienstbetrekking Beschut werk toe, indien:
- a.
de geïndiceerde het voorschakeltraject (indien van toepassing) heeft doorlopen,
- b.
het college vaststelt dat de geïndiceerde tot de doelgroep beschut werk behoort;
- c.
de loonwaarde van de geïndiceerde tenminste 30% is,
- d.
een geschikte werkplek beschut werk is gevonden,
- e.
het dienstverband zodanig is dat een geïndiceerde niet langer uitkeringsafhankelijk is;
- f.
de geïndiceerde geen Wajong-uitkering van het UWV ontvangt.
- g.
het college legt in de beschikking loonkostensubsidie de toekenningsvoorwaarden, de omvang van de dienstbetrekking en de mate en wijze van persoonlijke ondersteuning vast.
- 2.
Voor de vaststelling van de loonwaarde en loonkostensubsidie gelden de bepalingen van de beleidsregels loonkostensubsidie Participatiewet 2018.
- 3.
Voor de vaststelling van de aard en omvang van de inzet van persoonlijke ondersteuning gelden de bepalingen van de beleidsregel re-integratie Participatiewet, IOAW en IOAZ 2019.
- 4.
De gemeente kan de begeleidingskosten na één en na twee jaar na een nieuwe loonwaardemeting afbouwen en de werkgever een eigen aandeel laten betalen op basis van de geleverde loonwaarde.
- 5.
Indien de geïndiceerde gedurende de dienstbetrekking beschut werk arbeidsongeschikt wordt, geldt de no risk polis. De werkgever is verantwoordelijk voor de re-integratie op grond van de wet verbetering poortwachter.
- 6.
Het college doet maximaal twee maal een passend aanbod voor een dienstbetrekking. Als de kandidaat twee maal een passend aanbod weigert, stopt de dienstverlening van de gemeente.
Artikel 7. Aantal dienstbetrekkingen Beschut werk
Indien het college heeft voldaan aan het aantal tenminste te realiseren dienstbetrekkingen beschut werk zoals vastgelegd in de ministeriële regeling 'Aantallen beschut werk per gemeente ultimo 2018 (conform de ministeriële regeling) en de zeer voorlopige aantallen ultimo 2019', Staatscourant 2017, 68246, zal voor nieuwe indicaties beschut werk een wachtlijst gelden.
Artikel 8. Afwijkingsbevoegdheid
Het college kan in bijzondere gevallen afwijken van de bepalingen in deze beleidsregels, als toepassing daarvan tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.
Artikel 9. Inwerkingtreding en citeertitel
Deze beleidsregel treedt in werking op 1 december 2019.
Deze beleidsregel wordt aangehaald als: Beleidsregel Beschut Werk Participatiewet gemeente Heerlen 2019.
Ondertekening
Aldus besloten tijdens de vergadering van het college van burgemeester en wethouders der gemeente Heerlen van 19 november 2019.
de wnd. burgemeester,
E.G.M. Roemer
de secretaris,
A.J.G. Bex MLD
Toelichting:
Artikel 1e:
Er wordt gestreefd naar passend werk. Voor deze definitie kan worden aangesloten bij de definitie uit het Burgerlijk Wetboek: “Alle arbeid die voor de krachten en bekwaamheden van de werknemer is berekend, tenzij aanvaarding om redenen van lichamelijke, geestelijke of sociale aard niet van hem/haar kan worden gevergd.”
Artikel 5:
Deelname aan een Voorschakeltraject is vrijwillig, maar niet vrijblijvend. Beschut Werk is een re-integratievoorziening in het kader van de Participatiewet. Het Voorschakeltraject is ook een re-integratievoorziening. Het niet meewerken aan een re-integratievoorziening kan worden bestraft via de Maatregelverordening.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl