Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR629756
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR629756/1
Regeling vervallen per 01-01-2021
VERORDENING REINIGINGSRECHTEN 2020
Geldend van 01-01-2020 t/m 31-12-2020
Intitulé
VERORDENING REINIGINGSRECHTEN 2020De raad van de gemeente Waalwijk heeft het voorstel over de belastingverordeningen 2020 van het college van burgemeester en wethouders van 24 september 2019 gelezen en besluit, gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdelen a en b, van de Gemeentewet, de volgende verordening vast te stellen:
“Verordening op de heffing en invordering van reinigingsrechten 2020”
Artikel 1 Begripsomschrijving
In deze verordening wordt verstaan onder:
- a.
gescheiden aanlevering: het afzonderlijk aanbieden van afvalfracties waarvoor een ontvangstvoorziening op de milieustraat aanwezig is;
- b.
milieustraat: De afvalinzamelstations aan de Weteringweg in Waalwijk en aan de Dullaertweg in Sprang-Capelle;
- c.
grof bedrijfsafval: afvalstoffen, niet zijnde huishoudelijke afvalstoffen, welke door de aard, omvang of hoeveelheid niet periodiek worden ingezameld;
Artikel 2 Belastbaar feit
Onder de naam "reinigingsrechten" worden rechten geheven voor het genot van door het gemeentebestuur verstrekte diensten en voor het gebruik van openbare dienst bestemde gemeentebezittingen, werken en inrichtingen, die bij de gemeente in beheer of in onderhoud zijn.
Artikel 3 Belastingplicht
De rechten worden geheven van degene op wiens naam de aanvraag dan wel ten behoeve van wie de dienst wordt verricht of van degene die van de bezittingen, werken of inrichtingen gebruik maakt.
Artikel 4 Maatstaf van heffing en belastingtarief
- 1.
De belasting wordt geheven naar de maatstaven en de tarieven die staan genoemd in de bij deze verordening behorende tarieventabel.
- 2.
De bedragen genoemd in de tarieventabel zijn exclusief de eventueel verschuldigde omzetbelasting.
Artikel 5 Belastingjaar
Het belastingjaar is gelijk aan het kalenderjaar.
Artikel 6 Wijze van heffing
De rechten worden geheven door middel van een mondelinge of een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, door middel van een nota, bij wege van aanslag of door middel van andere schriftuur, waarop het verschuldigde bedrag is vermeld.
Artikel 7 Ontstaan van de belastingschuld en heffing naar tijdsgelang
- 1.
De belasting die naar een jaartarief wordt geheven is verschuldigd bij het begin van het belastingjaar of, zo dit later is, bij de aanvang van de belastingplicht.
- 2.
Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar aanvangt, is de naar jaartarief geheven belasting verschuldigd voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat tijdvak verschuldigde belasting als er in dat tijdvak, na de aanvang van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.
- 3.
Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar eindigt, bestaat aanspraak op ontheffing voor de naar jaartarief geheven belasting voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat belastingjaar verschuldigde belasting als er in dat jaar, na het einde van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven, tenzij het bedrag van de ontheffing minder bedraagt dan € 5,00.
- 4.
Het tweede en het derde lid zijn niet van toepassing indien de belastingplichtige binnen de gemeente verhuist.
- 5.
Belastingbedragen van minder dan € 5,00 worden niet geheven.
Artikel 8 Hoe en wanneer moet je betalen (termijnen van betaling)
- 1.
In afwijking van artikel 9, eerste lid van de Invorderingswet 1990 moet de aanslag worden betaald op de laatste dag van de maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld.
- 2.
Wanneer het totaalbedrag van het aanslagbiljet meer is dan € 100,- moet de aanslag, in afwijking van het voorgaande lid, worden betaald in twee delen. Het eerste deel moet uiterlijk worden betaald op de laatste dag van de maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld (1e termijn). Het tweede deel moet twee maanden later worden betaald (2e termijn).
- 3.
Wanneer het totaalbedrag van het aanslagbiljet meer is dan € 100,- en iemand gebruik maakt van automatische betalingsincasso, dan moet de aanslag, in afwijking van de vorige twee artikelleden, worden betaald in 10 gelijke maandelijkse termijnen. Hierbij start deze maandelijkse incasso op de laatste dag van de maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld.
- 4.
De belasting moet worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:
a. mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;
b. schriftelijk wordt gedaan, op het moment van het uitreiken van de kennisgeving;
c. schriftelijk wordt gedaan en wordt toegezonden binnen 8 dagen na dagtekening van de kennisgeving
- 5.
Met betrekking tot een ingevolge artikel 2, tweede lid, onderdeel c, van de Invorderingswet 1990, met een belastingaanslag gelijkgestelde beschikking inzake een bestuurlijke boete, is het eerste lid van overeenkomstige toepassing.
- 6.
De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de betaaltermijnen.
Artikel 9 Kwijtschelding
Bij de invordering van reinigingsrechten wordt geen kwijtschelding verleend. De rechten moeten dus altijd worden betaald.
Artikel 10 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van het reinigingsrecht. Dit zijn besluiten van het college waarin deze verordening verder wordt uitgewerkt. Wanneer deze besluiten zijn genomen zijn ze terug te vinden op de websites wetten.overheid.nl en www.waalwijk.nl.
Artikel 11 Inwerkingtreding en citeertitel
- 1.
De "Verordening reinigingsrechten 2019" van 8 november 2018 wordt ingetrokken met ingang van 1 januari 2020, maar blijft van toepassing op de belastbare feiten die zich vóór die datum hebben voorgedaan.
- 2.
Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2020.
- 3.
De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2020.
- 4.
De verordening kan worden aangehaald als "Verordening reinigingsrechten 2020”.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 7 november 2019.
DE RAAD VAN DE GEMEENTE WAALWIJK
Ondertekening
de griffier, de voorzitter,
G.H. Kocken, drs. A.M.P. Kleijngeld
TARIEVENTABEL BEHORENDE BIJ DE VERORDENING REINIGINGSRECHTEN 2020
|
Hoofdstuk 1 Milieustraat |
TARIEF 2020 |
In 2019 |
1.1 |
voor afvalcomponenten, geschikt voor hergebruik, niet bevattende puin en hout, matrassen, dakbedekkingsmateriaal, gips en GFT-afval |
Gratis |
Gratis |
1.2 |
voor restafval, puin en hout, matrassen, gips, dakbedekkingsmateriaal en GFT-afval, per kg |
€ 0,20 met een minimum van €1,00 |
€ 0,20 met een minimum van €1,00 |
1.3 |
per aangeleverde band met velg, afkomstig van een personenauto |
€ 6,20 |
€ 6,10 |
1.4 |
per (maximaal vier) aangeleverde band(en) zonder velg, afkomstig van een personenauto |
Gratis |
Gratis |
1.5 |
per aangeleverde band, afkomstig van een tractor of vrachtwagen |
€ 25,05 |
€ 24,55 |
1.6 |
Het op basis van artikelen 4.1 t/m 4.5 berekende bedrag wordt verhoogd met : indien niet op de dag van het aanleveren van grof bedrijfsafval op de milieustraat ter plaatse wordt betaald. |
€ 10,20 |
€ 10,00 |
|
Overige tarieven met betrekking tot het aanleveren van Bedrijfsafval , bedraagt: |
||
|
Hoofdstuk 2 (Grof) Bedrijfsafval |
TARIEF 2020 |
In 2019 |
2.1 |
Het tarief bedraagt voor het op aanvraag ophalen van (grof) bedrijfs- afval, per keer: a. voor de eerste halve kubieke meter b. te vermeerderen met een bedrag voor elke volgende halve kubieke meter |
€ 28,65 € 14,45
|
€ 28,10 € 14,15
|
|
Hoofdstuk 3 Overig |
TARIEF 2020 |
In 2019 |
3.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een duplicaat afvalpas |
€ 27,05 |
€ 26,50 |
3.2 |
Het tarief voor het beschikbaar stellen en wekelijks ledigen van minicontainers voor afval, afkomstig van kantoren, winkels en diensten, bedraagt per container, per jaar |
€ 309,60 |
€ 303,55 |
3.3 |
Het tarief voor het op aanvraag beschikbaar stellen en ledigen van extra mini-containers voor afval, afkomstig van kantoren, winkels en diensten bedraagt per minicontainer, per jaar, indien het ledigen per week plaatsvindt |
€ 244,80 |
€ 240,00 |
3.4 |
Het tarief voor het beschikbaar stellen en tweewekelijks ledigen van mini-containers voor afval, afkomstig van kantoren, winkels en diensten, bedraagt per container, per jaar |
€ 189,80 |
€ 186,10 |
3.5 |
Tenzij omwisseling geschiedt binnen een maand na verhuizing, bedraagt het tarief voor het omwisselen van een minicontainer voor afval, afkomstig van kantoren, winkels en diensten van groot naar klein of van klein naar groot |
€ 28,80 |
€ 28,20 |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl