Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR629686
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR629686/1
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Duiven houdende regels omtrent Privacy Protocol aanpak Ondermijning gemeenten Duiven en Westervoort
Geldend van 27-11-2019 t/m heden
Intitulé
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Duiven houdende regels omtrent Privacy Protocol aanpak Ondermijning gemeenten Duiven en Westervoort1. Algemeen
In het Privacy Protocol aanpak Ondermijning gemeenten Duiven en Westervoort (hierna: het Privacy Protocol aanpak Ondermijning) is de aanpak ondermijning van onze gemeenten in relatie tot de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) beschreven. Uitgangspunt daarbij is dat vooral gekeken is naar de mogelijkheden die de AVG biedt om informatie met interne en externe partners te kunnen delen. Het Privacy Protocol aanpak Ondermijning is een nadere uitwerking van het Plan van aanpak Ondermijning gemeenten Duiven en Westervoort 2018 en het Uitvoeringsplan aanpak Ondermijning gemeenten Duiven en Westervoort 2019 en 2020. De uitgangspunten zoals verwoord in deze plannen, gelden ook voor dit protocol.
In hoofdstuk 2 van dit protocol worden de fases van het proces van het signaleren en aanpakken van signalen van ondermijnende activiteiten beschreven. In hoofdstuk 3 worden de juridische kaders van het Privacy Protocol aanpak Ondermijning beschreven. Tot slot wordt in hoofdstuk 4 kort het evaluatieproces van dit protocol beschreven.
2. Fases in het Privacy Protocol aanpak Ondermijning
Het proces van het signaleren en aanpakken van signalen van ondermijnende activiteiten verloopt met het oog op proportionaliteit en subsidiariteit in een drietal fases. De fases zijn onderstaand nader uitgewerkt.
2.1 Fase één Privacy Protocol aanpak Ondermijning
De eerste fase heeft betrekking op het beoordelen van signalen van medewerkers van de Gemeenschappelijke regeling 1Stroom (hierna: 1Stroom) of van partners, zoals de politie. Een signaal komt normaliter binnen via het Meldpunt Ondermijning gemeenten Duiven en Westervoort (hierna: het Meldpunt Ondermijning). Dit meldpunt is een intern meldpunt voor medewerkers van 1Stroom. Voor inwoners en ondernemers is het niet mogelijk om via het Meldpunt Ondermijning signalen door te geven. Voor inwoners en ondernemers gelden andere kanalen, zoals Meld Misdaad Anoniem en de politie (112). Deze kanalen zijn beter toegerust om de signalen over ondermijning van inwoners en ondernemers conform de AVG te verwerken.
Verloop intake
Het signaal wordt na de intake beoordeeld door de (beleids)medewerker Openbare Orde en Veiligheid. Deze beoordeelt een signaal aan de hand van informatie uit openbare bronnen, zoals de Kamer van Koophandel, het Kadaster en internet (zie ook bijlage 2 van dit protocol). De checklist/indicatoren in bijlage 1 van dit protocol, zijn hierbij leidend. Na deze eerste weging volgt één van de volgende beslissingen:
- a.
er gebeurt niets met het signaal, waarbij het signaal gedurende één jaar in een afgeschermde omgeving in Join wordt bewaard en daarna wordt vernietigd;
- b.
of een signaal wordt intern behandeld door de (beleids)medewerker Openbare Orde en Veiligheid en volgt een vervolganalyse waarmee fase 2 ingaat;
- c.
of een signaal wordt naar het Regionaal Informatie en Expertise Centrum/RIEC (Informatieplein Gelderland-midden) gestuurd, die vervolgens de regie voert.
Het uitgangspunt ten aanzien van de bovenstaande stappen is wel, dat deze stappen opvolgende stappen zijn.
2.2 Fase twee Privacy Protocol aanpak Ondermijning
In fase twee van het Privacy Protocol aanpak Ondermijning worden de gemeentelijke bronnen geraadpleegd (zie ook bijlage 2), waarna een tweede weging van het signaal plaatsvindt. Dit gebeurt door controle op gerelateerd gebruik van gemeentelijke voorzieningen. Er moet sprake zijn van voor het signaal relevante informatie. Als van een persoon bepaalde voor het signaal relevante gegevens in een bronbestand van de gemeente Duiven of gemeente Westervoort voorkomen, is sprake van een ‘hit’. Dus de betrokken persoon/bepaalde info is bekend binnen de gemeente Duiven of gemeente Westervoort. Als er geen ‘hit’ is, dan wordt verder geen actie ondernomen. Het signaal wordt in dat geval bewaard in een niet-actieve afgeschermde omgeving in Join. Na één jaar wordt het signaal vernietigd. Bij een ‘hit’ wordt het signaal zowel in het strategisch - als in het praktisch ondermijningsoverleg (inhoudelijk) besproken. Zie voor een nadere uitwerking paragraaf 3.3. van het Plan van aanpak Ondermijning gemeenten Duiven en Westervoort 2018 en de onderstaande figuren: Van signaal naar casus en Routing Signaal.
Figuur 1 Van signaal naar casus signaal
Figuur 2 Routing
De analyse tijdens deze overleggen leidt tot:
- a.
een mono- of multidisciplinaire aanpak door één of meerdere teams van 1Stroom. Er hoeft geen ondermijnende activiteit te zijn, de regie en uitvoering liggen bij het desbetreffende team op grond van de daarvoor bedoelde wettelijke bevoegdheid(heden). Hierbij hebben de (beleids)medewerkers Openbare Orde en Veiligheid een coördinerende rol vanuit het praktisch ondermijningsoverleg.
- b.
het strategische ondermijningsoverleg waarbij de regie bij de (beleids)medewerkers Openbare Orde en Veiligheid ligt en waarmee fase drie start. Dit vanwege het gegeven dat het signaal en de informatie uit de fases één en twee op ondermijning duiden;
- c.
doorgeleiding naar het RIEC-samenwerkingsverband (Informatieplein Gelderland-midden), omdat er vermoedens zijn van een georganiseerd criminaliteitsverband, waarvoor de inzet van de partners binnen het RIEC-samenwerkingsverband noodzakelijk is.
2.3 Fase drie Privacy Protocol aanpak Ondermijning
Fase drie van het Privacy Protocol aanpak Ondermijning gaat over het ontwikkelen van een plan van aanpak en het voeren van regie op het plan en het afsluiten van de casus. De (beleids)medewerkers Openbare Orde en Veiligheid overleggen, afhankelijk van de melding en de informatie uit fase 1 en 2, met de relevante teams van 1Stroom over het opstellen van een plan van aanpak. Deze partijen bepalen gezamenlijk het plan van aanpak en stellen deze vast en geven vervolgens vorm aan de uitvoering. De (beleids)medewerkers Openbare Orde en Veiligheid monitoren de casus en overleggen (onder andere in het praktisch ondermijningsoverleg) om de stand van zaken te bespreken en daar waar nodig bij te sturen. Ook hier kan het noodzakelijk/wenselijk zijn dat een signaal bij het RIEC wordt ingebracht.
Afsluiting casus
Na afsluiting van een casus volgt gedurende vijf jaar monitoring van de casus in een actieve afgeschermde omgeving in Join en vervolgens wordt de informatie na de laatste verwerking één jaar bewaard in een niet-actieve afgeschermde omgeving in Join.
2.4 Schematische weergave Privacy Protocol aanpak Ondermijning
In het onderstaande figuur zijn de drie hierboven beschreven fases schematisch weergegeven:
3. Juridische kaders Privacy Protocol aanpak Ondermijning
Artikel 1. Begrippen
-
a) Gelegenheidsstructuren: een gelegenheid en/of een opeenstapeling van gelegenheden welke zich voordoen in de bestuurlijke, maatschappelijke en zakelijke omgeving die faciliterend werken voor het plegen van bestuursrechtelijk of strafrechtelijk of civielrechtelijk te sanctioneren gedragingen en waarin personen samenwerken die deze gedragingen faciliteren.
-
b) Ondermijning: het verzwakken of misbruiken van de structuur van onze maatschappij met ontwrichtende gevolgen op maatschappelijke terreinen.
-
c) Ondermijnende criminaliteit: misdaadverschijnselen met een maatschappij ondermijnend karakter, die tot stand komen in samenwerking tussen personen en worden gepleegd met het oog op het gezamenlijk behalen van financieel of materieel gewin. Ondermijnende criminaliteit is vooral een economisch gedreven maatschappelijk fenomeen waarbij de verwevenheid van de onderwereld met en de ontwrichting van de bovenwereld een belangrijk kenmerk is.
-
d) RIEC-convenant: het Convenant ten behoeve van de Bestuurlijke en Geïntegreerde Aanpak Georganiseerde Criminaliteit, Bestrijding Handhavingsknelpunten en Bevordering Integriteitsbeoordelingen. Regionale Informatie en Expertise Centra (RIEC’s) en het Landelijk Informatie en Expertise Centrum (LIEC) richten zich op de bestrijding van ondermijnende criminaliteit. Ze verbinden informatie, expertise en krachten van de verschillende overheidsinstanties. Daarnaast stimuleren en ondersteunen de RIEC's en het LIEC de publiek-private samenwerking bij de aanpak van ondermijning.
-
e) Privacyprotocol RIEC: het Privacyprotocol behorende tot en deel uitmakende van het RIEC-convenant.
-
f) De verwerkingsverantwoordelijke: de natuurlijke persoon, rechtspersoon, bestuursorgaan of ieder ander die, alleen of tezamen met anderen, het doel van en de middelen voor de verwerking van persoonsgegevens vaststelt;
-
g) Signaal: aanwijzing(-en) van één of meerdere professionals dat bepaalde handelingen, gedragingen en/of situaties mogelijk verband kunnen houden met verschijningsvormen van ondermijnende activiteiten. Met een signaal wordt ook bedoeld: (een cluster van) signalen of een (cluster van) melding(-en).
-
h) Betrokkene: degene op wie een persoonsgegeven betrekking heeft.
-
i) Hit: als van een persoon bepaalde gegevens in een bronbestand van een gemeentelijk onderdeel voorkomen, is sprake van een ‘hit’: de betrokken persoon/bepaalde info is bekend binnen de gemeente in het kader van onrechtmatigheden dan wel maatschappelijke bedreigingen.
-
j) Plan van aanpak: door een gemeentelijke onderdeel of in gezamenlijkheid van gemeentelijke onderdelen schrijven van een plan ten behoeve van uitvoering van de zijnde wettelijke instrumenten om ondermijning te doen staken.
-
k) Bestand: elk gestructureerd geheel van persoonsgegevens, ongeacht of dit geheel van gegevens gecentraliseerd is of verspreid is op een functioneel of geografisch bepaalde wijze, dat volgens bepaalde criteria toegankelijk is en betrekking heeft op verschillende personen.
Artikel 2. Doel van het protocol
De aanpak ondermijning dient met inachtneming van wetten en regelgeving op het gebied van privacy plaats te vinden. Het Privacy Protocol aanpak Ondermijning bevat de benodigde waarborgen om dat te realiseren. Zodoende is dit protocol ook in een drietal fases ingericht. Het protocol biedt een betrokkene inzicht in de wijze waarop de gemeente Duiven/de gemeente Westervoort bij deze aanpak persoonsgegevens verwerkt en met welk doel dat gebeurt.
Hierbij vormen gefaseerdheid, transparantie en noodzaak de basisuitgangspunten.
Artikel 3. Verwerkingsverantwoordelijke
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Duiven respectievelijk de burgemeester van de gemeente Duiven (ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft)/het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Westervoort respectievelijk de burgemeester van de gemeente Westervoort (ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft) is de (verwerkings)verantwoordelijke.
Artikel 4. Grondslag voor de verwerking
De grondslag voor de verwerking is dat de gegevensverwerking noodzakelijk is voor de goede vervulling van de publiekrechtelijke taak of van een taak in het kader van de uitoefening van het openbaar gezag van de verwerkingsverantwoordelijke, dan wel van het bestuursorgaan waaraan de persoonsgegevens worden verstrekt.
Artikel 5. De verwerkte persoonsgegevens
-
1) Van de melders worden uitsluitend de in het signaal opgenomen persoonsgegevens verwerkt ten behoeve van communicatie met de melder van het Meldpunt Ondermijning.
-
2) Van de personen over wie wordt gemeld, worden gegevens verwerkt zoals benoemd in de Bijlage ‘categorieën van verwerkte gegevens’ behorend bij dit protocol.
-
3) De in het tweede lid bedoelde persoonsgegevens worden gebruikt voor:
- •
afhandeling van het signaal;
- •
het (mono- of multidisciplinair) oppakken van het signaal binnen het betreffende team(s) van 1Stroom. De coördinatie ligt daarbij bij de (beleids)medewerkers Openbare Orde en Veiligheid of;
- •
de verdere aanpak van ondermijning onder regie van (beleids)medewerkers Openbare Orde en Veiligheid of;
- •
het verstrekken van het signaal binnen het RIEC-samenwerkingsverband.
- •
Artikel 6. Categorieën van ontvangers
-
1) Voor zover noodzakelijk voor een goede vervulling van de publiekrechtelijke taak van de verwerkingsverantwoordelijke, dan wel van het bestuursorgaan waaraan de persoonsgegevens worden verstrekt en de algemene doelstelling: het aanpakken, terugdringen en waar mogelijk voorkomen van ondermijning/ondermijnende criminaliteit in de gemeente Duiven en de gemeente Westervoort, kunnen gegevens (signaal en aanvullingen) worden verstrekt aan de teams van 1Stroom ten behoeve van een plan van aanpak, voor zover zij die behoeven voor de uitvoering van hun wettelijke taak, of;
-
2) verstrekt binnen het RIEC-samenwerkingsverband (Informatieplein Gelderland-midden).
Artikel 7. Beheer
-
1) Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Duiven respectievelijk de burgemeester van de gemeente Duiven (ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft)/het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Westervoort respectievelijk de burgemeester van de gemeente Westervoort (ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft) is beheerder. Het college en de burgemeester dragen zorg voor het dagelijks beheer van de verwerking, waaronder de beveiliging van de persoonsgegevens, de informatieverstrekking aan betrokkene en de afhandeling van de door betrokkene uitgeoefende rechten.
-
2) Het feitelijk beheer van de verwerking van persoonsgegevens en feitelijke naleving van de informatieplicht is opgedragen aan een door beheerder daartoe aangewezen (beleids)medewerkers Openbare Orde en Veiligheid, behorende tot de organisatie 1Stroom. Slechts de (beleids)medewerkers Openbare Orde en Veiligheid hebben toegang tot het bestand.
Artikel 8. Beveiliging van persoonsgegevens
De beheerder draagt zorg voor passende technische en organisatorische maatregelen om persoonsgegevens te beveiligen tegen verlies of tegen enige vorm van onrechtmatige verwerking. Hiertoe behoren in ieder geval:
- •
Vastgesteld beveiligingsbeleid dat ook is geïmplementeerd;
- •
Fysieke maatregelen voor toegangsbeveiliging, inclusief organisatorische controle; en
- •
Logische toegangscontrole (wachtwoord of pincode).
Artikel 9. Bewaartermijn
-
1) De gegevens worden:
- a)
Gedurende een jaar in een niet-actieve afgeschermde omgeving bewaard indien fase één en/of fase twee van het Privacy Protocol aanpak Ondermijning niet tot verdere aanpak van het signaal leidt;
- b)
Gedurende vijf jaar in een actieve afgeschermde omgeving bewaard en vervolgens één jaar in een niet-actieve afgeschermde omgeving bewaard indien een signaal in een gemeentelijk praktisch of strategisch ondermijningsoverleg resulteert na de laatste verwerking;
- a)
-
2) Op basis van een nieuw signaal kunnen de bewaarde persoonsgegevens ten behoeve van het nieuwe signaal worden geraadpleegd, dan wel verwerkt en is het protocol van toepassing op de nieuwe verwerking.
-
3) De opgenomen gegevens kunnen voor evaluatie, dan wel wetenschappelijk onderzoek in niet tot individuele personen herleidbare vorm bewaard blijven.
Artikel 10. Rechten van betrokkene(n)
-
1) Een betrokkene heeft het recht om inzage te verzoeken in zijn gegevens en het gebruik daarvan door de gemeente Duiven/gemeente Westervoort.
-
2) De betrokkene kan de beheerder verzoeken de gegevens te verbeteren, aan te vullen, te verwijderen of af te schermen, indien de gegevens feitelijk onjuist, onvolledig of niet ter zake dienend zijn voor het doel van de verwerking.
-
3) Een betrokkene heeft het recht verzet aan te tekenen in verband met zijn bijzondere persoonlijke omstandigheden.
-
4) De verzoeken als bedoeld in de leden 1en 2 van dit artikel, alsmede het verzet als bedoeld in lid 3 kunnen worden ingediend bij de beheerder. Deze reageert binnen vier weken op de verzoeken of het verzet genoemd in dit artikel.
-
5) Tegen een afwijzing van de verzoeken of het verzet kan de betrokkene bezwaar aantekenen.
-
6) De beheerder zal betrokkene op eerste verzoek nadere informatie toezenden over zijn rechten en de mogelijkheden deze uit te oefenen.
-
7) Het bovenvermelde kan buiten toepassing worden gelaten voor zover dit noodzakelijk is in het belang van:
- a)
de veiligheid van de staat;
- b)
de voorkoming, opsporing en vervolging van strafbare feiten;
- c)
gewichtige economische en financiële belangen van de staat en andere openbare lichamen;
- d)
het toezicht op de naleving van wettelijke voorschriften die zijn gesteld ten behoeve van de belangen, bedoeld onder b en c; of
- e)
de bescherming van de betrokkene of van de rechten en vrijheden van anderen.
- a)
4. Evaluatie van Privacy Protocol aanpak Ondermijning
Na vaststelling zal het Privacy Protocol aanpak Ondermijning gelijktijdig met de evaluatie van het uitvoeringsplan ondermijning (tweejaarlijks) geëvalueerd worden. Indien werkprocessen of wet- en regelgeving worden aangepast en/of sprake is van nieuwe verschijningsvormen van ondermijning, kan dit van invloed zijn op de rechtmatigheid van de verwerkingen van persoonsgegevens. Dit kan leiden tot aanpassing van het Privacy Protocol aanpak Ondermijning.
Vastgesteld in de collegevergadering van 5 november 2019,
De burgemeester
Drs. H.B.I. (Rik) de Lange
………………………..
De secretaris
Ing. C.J. (Chris) Papjes
……………………..
Ondertekening
Bijlage 1 Checklist/indicatoren ten behoeve van beoordelingskader Ondermijning
Aan de hand van onderstaande checklist wordt stapsgewijs beoordeeld of er sprake is van ondermijning. De checklist is afhankelijk van maatschappelijke ontwikkelingen en kan derhalve niet als limitatief worden beschouwd.
Stap 1:
Het signaal heeft betrekking op een dan wel meer van de volgende categorieën personen.
Algemeen
- a.
Overige faciliteerders die ondermijnende of criminele activiteiten mogelijk maken en/of (on)bewust in stand houden;
- b.
en/of personen die een rol spelen bij een regionaal thema of een handhavingsknelpunt zoals:
- -
Vastgoedfraude- en misbruik.
- -
Witwassen en financieel- economische criminaliteit.
- -
Georganiseerde hennepteelt.
- -
Synthetische drugs.
- -
Mensenhandel- en smokkel.
- -
Zorgfraude.
- -
Mensenhandel, -smokkel en uitbuiting (o.a. illegale prostitutie)
- a.
Huis/pandeigenaar.
- b.
Verhuurder.
- c.
Huurder.
- d.
Eigenaar (illegale) seksinrichting.
- e.
Eigenaar (illegale) massagesalon.
- f.
Exploitant van een vergunde seksinrichting.
- g.
Beheerder van een vergunde seksinrichting.
- h.
Illegaal werkende prostituee (dwz zonder vergunning).
Georganiseerde hennepteelt/drugs(-handel)
- a.
Huis/pandeigenaar.
- b.
Verhuurder.
- c.
Huurder.
- d.
Tussenpersoon (verhuurmakelaar, evt. andere vormen).
Fraude in de vastgoedsector
- a.
Huis/pandeigenaar.
- b.
Verhuurder.
- c.
Huurder.
- d.
Tussenpersoon (verhuurmakelaar, andere vormen).
- e.
Stichting, vereniging of andere ondernemingsvorm (of bestuurders hiervan),
Misbruik in de vastgoedsector
- a.
Huis/pandeigenaar.
- b.
Verhuurder.
- c.
Huurder.
- d.
Tussenpersoon (verhuurmakelaar, andere vormen).
- e.
Stichting, vereniging of andere ondernemingsvorm (of bestuurders hiervan).
Fraude en/of witwassen en daaraan gerelateerde vormen of andere vormen van financieel-economische criminaliteit
(o.a. ook illegaal gokken/heling/underground banking)
- a.
Ontvanger/begunstigde uitkering vanuit de gemeente.
- b.
Ontvanger/begunstigde subsidie vanuit de gemeente.
- c.
Andersoortige begunstigende beschikking vanuit de gemeente.
- d.
Een tussenpersoon/gemachtigde met betrekking tot zorg.
- e.
Pandeigenaar.
Openbare inrichtingen
- a.
Pandeigenaar.
- b.
Verhuurder.
- c.
Huurder/pachter.
- d.
Vergunninghouder.
- e.
Leidinggevende.
- f.
Tussenpersoon.
- g.
Geldschieters.
Stap 2:
Het signaal kan een van onderstaande kenmerken omvatten:
Kader/begripsbepaling ‘ondermijnende criminaliteit’ |
Aantasting van instituten die zich richten op legale perspectieven en de werking van het samenlevingssysteem borgen en sturen |
Aantasting van de gezagspositie van bestuur, politie en/of andere overheidsorganen |
Aantasting of latente c.q. mogelijke aantasting van de openbare orde en veiligheid |
Ontwrichting of latente c.q. mogelijke ontwrichting van de maatschappelijke, politieke en/of economische structuren |
Onrechtmatigheden, maatschappelijke bedreigingen en/of georganiseerde criminaliteit |
In aanvulling is tenminste sprake van één van onderstaande locatie-, persoons- en/of bedrijfsgebonden indicatoren binnen het grondgebied van gemeente Duiven of Westervoort.
Indicator ‘situationele en lokale verankering’ |
Gelegenheidsstructuren (of criminaliteitsbevorderende condities) in de bestuurlijke omgeving (wet en regelgeving; toezicht en handhaving) |
Gelegenheidsstructuren (of criminaliteitsbevorderende condities) in de (sociaal-)maatschappelijke omgeving (fysieke omgevingskenmerken, maatschappelijke ontwikkelingen, sociale relaties of netwerken, informele controle) |
Gelegenheidsstructuren (of criminaliteitsbevorderende condities) in de zakelijke / economische omgeving (beroepen, branches, marktpartijen) |
Processen, procedures, instructies en/of structuren binnen (een) (publieke) organisatie(s) die het mogelijk maakt (on-)bewust te faciliteren |
Bij de gelegenheidsstructuren is een locatie (zoals een pand of bedrijf/onderneming), een persoon, een groep, een familie en/of netwerk (meerdere personen die samenwerken) betrokken |
Stap 3:
En kan tenminste sprake van één van onderstaande indicatoren, hetgeen nader uitgewerkt is in de bijbehorende lijst met ‘red flags’.
Indicator ‘signalering’ |
Incongruenties (omstandigheden en gedragingen); feit dat indicaties niet goed bij elkaar passen, niet goed overeenstemmen in aard, omvang en intensiteit |
Malafide en/of criminele activiteiten, hinder en/of overlast |
Veelal systematisch en structureel gepleegd |
Latent aanwezig |
Complex |
Lijst met ‘red flags”
Algemeen |
|
Loverboys: minderjarigen (< 18 jaar) |
|
Financiering |
T.a.v. partijen
T.a.v. kredietdossiers
|
Financiering |
T.a.v. de taxatie
T.a.v. verstrekking hypotheek en bouwdepot
|
Financiering |
T.a.v. transport hypotheekakte
T.a.v. gebruik rekeningen
T.a.v. financierende partijen
T.a.v. financiering zelf
T.a.v. geldstroom
T.a.v. ongebruikelijke geldstroom
|
Koop/verkoop |
T.a.v. partijen
T.a.v. transport vastgoed
T.a.v. financiële afwikkeling
Algemeen
|
Gebruik/exploitatie van een pand |
Algemeen
T.a.v. gebruik pand voor mensenhandel
|
Bijlage 2: categorieën van verwerkte gegevens behorend bij hoofdstuk 3. Juridische kaders Privacy Protocol aanpak Ondermijning, artikel 2.
Van de personen over wie wordt gemeld, kunnen onderstaande gegevens, afhankelijk van de inhoud van de melding/signaal worden verwerkt. Er zal alleen voor de zaak relevante informatie worden verwerkt.
In fase 1 van het Privacy Protocol zijn dit de volgende gegevens:
Fase 1
- 1.
De melding en de daarin opgenomen persoonsgegevens zoals naam, adres, beroep etc.
- 2.
Of er sprake is van ondermijning:
- -
eventuele aanwijzingen voor ondermijning uit het onderzoek,
- -
het eventuele vervolg dat aan het onderzoek wordt gegeven.
- -
- 3.
Informatie uit de Kamer van Koophandel.
- 4.
Informatie uit het Kadaster.
- 5.
Informatie uit Squit (vergunningensysteem).
- 6.
Bestemmingsplannen.
- 7.
Informatie over erfpacht.
- 8.
Informatie afkomstig van het internet.
In fase 2 van het Privacy Protocol kunnen in aanvulling op gegevens uit fase 1 onderstaande gegevens worden verwerkt, afhankelijk van de melding en of relevante casusinformatie:
Fase 2
- 1.
Informatie uit systemen over uitkeringen, subsidies, jeugdzorg, schuldhulpverlening, beschermd wonen en andersoortige beschikkingen.
- 2.
Informatie uit meldpunten van zorg, overlast, klachten of gebreken.
- 3.
Informatie uit de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG).
- 4.
Informatie uit de Basisregistratie Personen (Brp).
- 5.
Informatie over leerplichtregistraties.
- 6.
Informatie over vergunningen en controles.
- 7.
Informatie uit systemen van toezichthouders (intern en extern).
- 8.
Informatie over gemeentelijke belastingen.
Noot
1Dit schema is afkomstig uit het Privacy protocol Bestuurlijke aanpak ondermijnende criminaliteit in Rotterdam: https://ccv-secondant.nl/fileadmin/w/secondant_nl/platform/artikelen_2018/Privacy_Protocol_gemeente_Rotterdam_aanpak_ondermijnende_criminaliteit_o.._.pdf
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl