Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR628597
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR628597/16
Mandaatregeling gemeente Nieuwegein 2019
Geldend van 16-08-2023 t/m 30-08-2023
Intitulé
Mandaatregeling gemeente Nieuwegein 2019Het college van burgemeester en wethouders van Nieuwegein en de burgemeester van Nieuwegein, een ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;
overwegende,
dat het voor het doelmatig functioneren van de gemeente Nieuwegein wenselijk is een Mandaatregeling vast te stellen;
gelet op de wettelijke voorschriften, in het bijzonder de bepalingen van afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;
b e s l u i t e n:
- I.
het krachtens mandaat nemen van besluiten, welke zijn vermeld op het bij deze regeling behorende mandaatregister, op te dragen aan de daarbij genoemde functionarissen,
en
- II.
ten aanzien van de uitoefening van deze mandaten de navolgende regeling vast te stellen, te weten:
de “Mandaatregeling gemeente Nieuwegein”
Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
- •
a.
mandaat: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen;
- •
b.
volmacht: de bevoegdheid om namens de publiekrechtelijke rechtspersoon gemeente Nieuwegein privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten;
- •
c. machtiging: de bevoegdheid om namens een bestuursorgaan handelingen te verrichten, geen besluiten en/of privaatrechtelijke rechtshandelingen zijnde;
- •
d.
mandaatgever: het bestuursorgaan dat aan een bij functie in het mandaatregister genoemde functionaris de bevoegdheid geeft om in naam van het bestuursorgaan besluiten te nemen;
- •
e.
gemandateerde: de functionaris, die van de mandaatgever de bevoegdheid heeft gekregen om in naam van de mandaatgever besluiten te nemen;
- •
f.
plaatsvervanger: de daartoe aangewezen persoon.
- •
g.
mandaatregister: een overzicht van door de mandaatgever aan gemandateerde opgedragen bevoegdheden;
- •
h.
contrair gaan: het niet opvolgen van het advies van de commissie bezwaar-schriften bij het nemen van de beslissing op bezwaar door het bevoegd bestuursorgaan.
Artikel 2 Mandaat, plaatsvervanging en ondermandaat
- •
1. Mandaat wordt verleend aan de functionarissen, zoals vermeld op het bij deze regeling behorende mandaatregister, en bij hun afwezigheid, aan hun plaatsvervangers.
- •
2. Indien zowel de gemandateerde als zijn plaatsvervanger(s) afwezig zijn, wordt de gemandateerde bevoegdheid uitgeoefend door de direct leidinggevende van de gemandateerde.
- •
3. Een gemandateerde kan ter uitoefening van een aan hem gemandateerde bevoegdheid schriftelijk rechtstreeks ondermandaat verlenen aan medewerkers.
Artikel 3 Algemene regels, uitzonderingen
- •
1. Het mandaat omvat naast het nemen en ondertekenen van besluiten, tevens het verrichten van alle voorbereidings- en uitvoeringshandelingen die bij de uitoefening van de bevoegdheid behoren, zoals:
- o
a.
- o
-
het verstrekken van mondelinge en/of schriftelijke informatie en gegevens van feitelijke en objectieve aard;
- o
b.
- o
-
het verzenden van ontvangstbevestigingen;
- o
c.
- o
-
het voeren van overige correspondentie (informatieverstrekking);
- o
d.
- o
-
het vragen van adviezen en inwinnen van inlichtingen;
- o
e.
- o
-
het verzorgen van publicaties.
- •
2. De gemandateerde is bevoegd tot het nemen van besluiten als vermeld in het bijgevoegde mandaatregister, tenzij:
- o
a.
- o
-
uit overleg met de portefeuillehouder blijkt dat de portefeuillehouder het voorstel aan het bevoegd bestuursorgaan wil voorleggen;
- o
b.
- o
-
het besluit een afwijking zou inhouden van het bestaande beleid of richtlijnen;
- o
c.
- o
-
het besluit overschrijding van budgetten of kredieten zou inhouden;
- o
d.
- o
-
de mandaatgever vooraf te kennen heeft gegeven zelf te willen beslissen.
- •
3. Indien zich één of meer van de in het tweede lid onder a tot en met de omschreven situaties voordoet, dan besluit het ter zake bevoegd bestuursorgaan zelf.
Artikel 4 Besluit na bezwaar
- •
1. Het besluit op een ingediend bezwaarschrift wordt uitsluitend genomen door het ter zake bevoegd bestuursorgaan, tenzij het tweede lid van toepassing is.
- •
2. Het bevoegd bestuursorgaan kan de bevoegdheid tot het nemen van een beslissing op bezwaar mandateren indien de commissie bezwaarschriften een advies heeft uitgebracht over een bezwaarschrift en het advies luidt:
- o
a.
- o
-
niet ontvankelijk;
- o
b.
- o
-
ongegrond;
- o
c.
- o
-
gegrond.
- •
3. Het bevoegd bestuursorgaan kan de bevoegdheid tot het nemen van een beslissing op bezwaar ook mandateren als de bestuurlijke lus van toepassing is in de zin van artikel 8:51 a van de Awb.
- •
4. Het tweede lid is van toepassing voor zo ver het primaire besluit op grond van een daartoe verleend mandaat is genomen zonder dat contrair wordt gegaan.
- •
5. Het tweede lid is niet van toepassing indien het een besluit betreft:
- o
a.
- o
-
van het bevoegd bestuursorgaan die niet in mandaat is genomen;
- o
b.
- o
-
waar een functionaris belanghebbende in kan zijn of persoonlijke betrokkenheid bij heeft;
- o
c.
- o
-
dat primair in mandaat genomen is door het hoofd van de afdeling Communicatie en Juridische Zaken
Artikel 5 Verslaglegging en informatieverstrekking
- •
1. De gemandateerde zorgt voor een deugdelijke verslaglegging van de door hem in mandaat genomen besluiten.
- •
2. De gemandateerde informeert het ter zake bevoegd bestuursorgaan desgewenst over de krachtens (onder)mandaat genomen besluiten en over de wijze waarop elk bijzonder mandaat overigens wordt uitgeoefend.
Artikel 6 Ondertekeningswijze bij mandaat
Bij de uitoefening van een mandaat, verleend door het college of de burge-meester, worden uitgaande stukken als volgt ondertekend:
Namens burgemeester en wethouders / Namens de burgemeester
van Nieuwegein,
[handtekening]
[naam]
[functienaam]
Artikel 7 Schakelbepaling volmachten en machtigingen
Deze Mandaat-regeling is van overeenkomstige toepassing indien een bestuursorgaan aan een functionaris, werkzaam onder zijn verantwoordelijkheid, volmacht verleent tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen, of machtiging verleent tot het verrichten van handelingen die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.
Artikel 8 Intrekking en inwerkingtreding
- •
1. De Mandaatregeling gemeente Nieuwegein 2009, vastgesteld op 30 maart 2010 wordt ingetrokken.
- •
2. Dit besluit treedt in werking op de dag na bekendmaking.
Artikel 9 Citeertitel
Dit besluit wordt aangehaald als “Mandaatregeling gemeente Nieuwegein 2019”.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van 1 oktober 2019
burgemeester en wethouders van Nieuwegein,
De secretaris,
P.J.M. Liebregts
de burgemeester,
F.T.J.M. Backhuijs
Bijlage 1 Mandaatregister
Bijlage 1
Aanvullend op de personele mandaten van afdeling OPF
Ten aanzien van de personele mandaten hanteert de gemeente als uitgangspunt dat bevoegdheden zo laag mogelijk in de organisatie, dat wil zeggen: bij de direct leidinggevende, worden neergelegd:
- •
Ten aanzien van besluiten aangaande medewerkers ligt de bevoegdheid bij het afdelingshoofd en de teamleider;
- •
Ten aanzien van besluiten aangaande teamleiders ligt de bevoegdheid bij het afdelingshoofd;
- •
Ten aanzien van besluiten aangaande afdelingshoofden de bevoegdheid bij een directeur of directie
- •
Ten aanzien van besluiten aangaande directeuren ligt de bevoegdheid bij de gemeentesecretaris
- •
Ten aanzien van besluiten aangaande de gemeentesecretaris wordt de bevoegdheid van het college van burge-meester en wethouders niet gemandateerd.
Ondermandaten zijn niet toegestaan bij personele mandaten.
Ten aanzien van sommige bevoegdheden van het college, zoals het verlenen van strafontslag, wordt géén mandaat verleend, omdat de aard van de bevoegdheid zich tegen mandatering verzet (artikel 10:3 lid 1 Awb).
Bijlage 2
Op de navolgende mandaten en volmachten is het Mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit Gemeente Nieuwegein inzake Wsw van toepassing
Volmacht/man- daat/machtiging |
Nr. |
Bevoegdheid |
Wettelijke grondslag |
Door |
Aan |
Bijzondere voorwaarden/toelichting |
Mandaat |
1 |
Aanbieden dienstbetrekking aan een Wsw-geïndiceerde. |
2, lid 1 Wsw |
College |
Teamleider lokaal werkteam |
Zie Mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit Gemeente Nieuwegein inzake Wsw toepassing -dienstverlening de Zoals besloten |
Mandaat Machtiging |
2 |
Bevorderen inschakeling in het arbeidsproces van de werknemers van wie bij herindicatie is vastgesteld dat zij in staat zijn om arbeid te verrichten onder normale omstandigheden. |
4 Wsw |
College |
Directeur WIL |
Hieronder wordt in ieder geval verstaan: het vaststellen van een doorstroom- en detacheringsplan. |
Mandaat Volmacht |
3 |
Bedingen van een vergoeding die de concurrentieverhoudingen niet onverantwoord beïnvloeden. |
5 Wsw |
College |
Directeur WIL |
Buiten de afgesproken marge ligt het mandaat bij de Teamleider lokaal werkteam van de gemeente Nieuwegein. |
Mandaat |
4 |
Opzeggen dienstbetrekking. |
6, lid 2 Wsw |
College |
Gemeentesecretaris |
|
Mandaat |
5 |
Subsidie verstrekken aan werkgever. |
7, lid 1, a Wsw |
College |
Directeur WIL |
|
Mandaat |
6 |
Vergoeding verstrekken voor noodzakelijke kosten van arbeidsinpassing met inbegrip van de begeleiding van de geïndiceerde op zijn werkplek. |
7, lid 1, b Wsw |
College |
Directeur WIL |
Volmacht/man- daat/machtiging |
Nr. |
Bevoegdheid |
Wettelijke grondslag |
Door |
Aan |
Bijzondere voorwaarden/toelichting |
Mandaat |
7 |
Beëindigen subsidie en vergoeding van noodzakelijke kosten. |
7, lid 3 Wsw |
College |
Directeur WIL |
In afstemming met teamleider lokaal werkteam bij bijzondere situaties. |
Mandaat |
8 |
Aanvragen periodieke herindicatie Wsw- geïndiceerden. |
11, lid 1 Wsw |
College |
Directeur WIL |
|
Mandaat |
9 |
Intrekken (her)indicatiebeschikking van een Wsw-geïndiceerde. |
12, lid 1 Wsw |
College |
Gemeentesecretaris |
Zware maatregel, na afstemming in college. |
Mandaat |
10 |
Intrekken (her)indicatiebeschikking van een Wsw-geïndiceerde op verzoek van de geïndiceerde. |
12, lid 3 Wsw |
College |
Gemeentesecretaris |
|
Mandaat Machtiging |
11 |
Verstrekken van alle inlichtingen aan de minister, die hij nodig heeft voor de informatievoorziening en de beleidsvorming met betrekking tot deze wet. |
14, lid 1 Wsw |
College |
Directeur WIL |
|
Mandaat Machtiging |
12 |
Gegevens verstrekken aan bestuursorganen die noodzakelijk zijn voor de bij of krachtens wet aan deze |
15, lid 2 Wsw |
College |
Directeur WIL |
Volmacht/man- daat/machtiging |
Nr. |
Bevoegdheid |
Wettelijke grondslag |
Door |
Aan |
Bijzondere voorwaarden/toelichting |
bestuursorganen opgedragen taken. |
||||||
Mandaat Machtiging |
13 |
Gebruiken van het burgerservicenummer, bedoeld in artikel 1, onder b, van de Wet algemene bepalingen burgerservicenummer, bij de verwerking van persoonsgegevens voor de uitvoering van deze wet, of indien dat nodig is voor de uitvoering van andere wetten, waarbij gebruik wordt gemaakt van dat burgerservicenummer. |
15, lid 5 Wsw |
College |
Directeur WIL |
Hiertoe worden de noodzakelijke verwerkingsovereenkomsten afgesloten. |
Mandaat |
15 |
Aanvragen herindicatie voor een Wsw-geïndiceerde aan het UWV. |
2, lid 1 BUSWBW |
College |
Directeur WIL |
|
Mandaat |
16 |
Het verstrekken van recente gegevens bij de aanvraag voor herindicatie. |
2, lid 2 en 3 BUSWBW |
College |
Directeur WIL |
|
Mandaat |
17 |
Aanvragen van herindicatie op een eerder tijdstip dan in artikel 2, lid 1. |
2, lid 4 BUSWBW |
College |
Directeur WIL |
In afstemming met teamleider lokaal werkteam bij bijzondere situaties. |
Volmacht/man- daat/machtiging |
Nr. |
Bevoegdheid |
Wettelijke grondslag |
Door |
Aan |
Bijzondere voorwaarden/toelichting |
Mandaat |
18 |
Berichten van UWV bij intrekken van (her)indicatiebeschikking als bedoeld in artikel 12, eerste of tweede lid van de Wsw. |
5, lid 3 BUSWBW |
College |
Directeur WIL |
|
Mandaat |
19 |
Zorgdragen voor de arbeidsinpassing bij begeleid werken met inbegrip van de begeleiding van de geïndiceerde op zijn werkplek. |
8, lid 1 BUSWBW |
College |
Directeur WIL |
|
Mandaat |
20 |
Inschakelen begeleidingsorganisatie bij de taak op grond van artikel 8, lid 1. |
8, lid 2 BUSWBW |
College |
Directeur WIL |
|
Mandaat |
21 |
Het inwilligen van het verzoek van de geïndiceerde om een door hem aangewezen begeleidingsorganisatie in te schakelen, tenzij het verzoek kennelijk onredelijk is. |
8, lid 3 BUSWBW |
College |
Teamleider lokaal werkteam |
|
Mandaat |
22 |
Het inwilligen van het verzoek van de geïndiceerde om een andere begeleidingsorganisatie in te |
9, lid 1 BUSWBW |
College |
Teamleider lokaal werkteam |
Volmacht/man- daat/machtiging |
Nr. |
Bevoegdheid |
Wettelijke grondslag |
Door |
Aan |
Bijzondere voorwaarden/toelichting |
zetten, tenzij het verzoek kennelijk onredelijk is. |
||||||
Mandaat |
23 |
Het met instemming van de geïndiceerde inschakelen van een andere begeleidingsorganisatie . |
9, lid 2 BUSWBW |
College |
Directeur WIL |
|
Mandaat Machtiging |
24 |
Verstrekken van gegevens uit de administratie aangelegd voor uitvoering van de Wet banenafspraak en quotum arbeidsbeperkten aan het UWV. |
19, lid 1 BUSWBW |
College |
Directeur WIL |
|
Mandaat Machtiging |
25 |
Desgevraagd leveren aanvullende informatie en gegevens aan de minister. |
9 RUSWBW |
College |
Directeur WIL |
|
Mandaat Machtiging |
26 |
Op verzoek van de minister verstrekken van gegevens of informatie als bedoeld in artikel 9 aan personen of instanties die in zijn opdracht informatie vragen of de gegevens bewerken. |
10 RUSWBW |
College |
Directeur WIL |
|
Mandaat |
27 |
Het verstrekken binnen zes weken na afloop van de desbetreffende |
11, lid 2 RUSWBW |
College |
Directeur WIL |
Volmacht/man- daat/machtiging |
Nr. |
Bevoegdheid |
Wettelijke grondslag |
Door |
Aan |
Bijzondere voorwaarden/toelichting |
Machtiging |
halfjaarsperiode van de gegevens, bedoeld in het eerste lid, aan een daartoe door de minister aangewezen bewerker op een door de bewerker te bepalen wijze. |
|||||
Mandaat Machtiging |
28 |
Het verstrekken van de gegevens, bedoeld in het eerste lid, aan een daartoe door de minister aangewezen bewerker op een door de bewerker te bepalen wijze. |
12a, lid 2 RUSWBW |
College |
Directeur WIL |
|
Volmacht |
29 |
Opdragen van andere werkzaamheden. |
2.1, lid 1, d cao SW |
College |
Directeur WIL |
In afstemming met teamleider lokaal werkteam in bijzondere situaties. |
Volmacht |
30 |
Besluiten of de kenbaar gemaakte gewetensbezwaren opwegen tegen het bedrijfsbelang en bij genoeg zwaarwegendheid streven naar een voor beide partijen aanvaardbare oplossing. |
2.2, lid 3 en lid 4 cao SW |
College |
Teamleider lokaal werkteam |
|
Volmacht |
31 |
Verschaffen van de benodigde personele, |
2.3, lid 2 cao SW |
College |
Directeur WIL |
Uitgangspunt luidt dat inlenende werkgevers voorzien in |
Volmacht/man- daat/machtiging |
Nr. |
Bevoegdheid |
Wettelijke grondslag |
Door |
Aan |
Bijzondere voorwaarden/toelichting |
instrumentele en ruimtelijke voorzieningen aan werknemer. |
werkkleding e.d. |
|||||
Volmacht |
32 |
Uitnodigen vakorganisaties bij een organisatiewijziging als bedoeld in artikel 25 van de Wet op de ondernemingsraden. |
2.3, lid 5 cao SW |
College |
Gemeentesecretaris |
|
Volmacht |
33 |
Instellen geschillencommissie. |
2.5 cao SW |
College |
Gemeentesecretaris |
|
Volmacht |
34 |
Het vinden en bieden van ander passend werk onder de condities van de WSW, als een werknemer anders dan buiten zijn schuld zijn werkplek verliest. |
2.6, lid 2 cao SW |
College |
Directeur WIL |
|
Volmacht |
35 |
Opmaken arbeidsovereenkomst. |
3.2, lid 1 cao SW |
College |
Directeur WIL |
|
Volmacht |
36 |
Ondertekenen arbeidsovereenkomst. |
3.2, lid 1 cao SW |
Burge- meester |
Teamleider lokaal werkteam |
|
Machtiging |
37 |
Functieomschrijving aan werknemer overhandigen. |
3.2, lid 3 cao SW |
College |
Directeur WIL |
Volmacht/man- daat/machtiging |
Nr. |
Bevoegdheid |
Wettelijke grondslag |
Door |
Aan |
Bijzondere voorwaarden/toelichting |
Volmacht |
38 |
Het vinden en bieden van ander passend werk onder de condities van de Wsw wanneer begeleid werken wordt beëindigd buiten de schuld van de werknemer. |
3.3 cao SW |
College |
Directeur WIL |
|
Volmacht |
39 |
Besluiten om na verzoek van werknemer van het in dienst nemen van werknemer die een arbeidsovereenkomst heeft met een werkgever buiten zijn woonplaats. |
3.4, lid 1 en lid 2 cao SW |
College |
Teamleider lokaal werkteam |
|
Volmacht |
40 |
(Schriftelijk) opzeggen arbeidsovereenkomst met de werknemer. |
3.5, lid 1, 2 en 8 cao SW |
College |
Teamleider lokaal werkteam |
|
Volmacht |
41 |
Verbieden van nevenfuncties wanneer de beoogde functies strijd opleveren met de belastbaarheid van de werknemer, dan wel op grond van zwaarwegende bedrijfseconomische motieven. |
3.6 cao SW |
College |
Teamleider lokaal werkteam |
|
Volmacht |
42 |
Besluiten tot aanpassing van de arbeidsduur van de |
4.2 cao SW |
College |
Teamleider lokaal werkteam |
Volmacht/man- daat/machtiging |
Nr. |
Bevoegdheid |
Wettelijke grondslag |
Door |
Aan |
Bijzondere voorwaarden/toelichting |
werknemer. |
||||||
Volmacht |
43 |
Vaststellen feitelijke arbeidsduur. |
4.3 cao SW |
College |
Teamleider lokaal werkteam |
In afstemming met trajectbegeleiders van WIL en werkleiders van de gemeentelijke stichtingen. |
Volmacht |
44 |
Vaststellen van extra dagen als feestdagen. |
4.4, lid 2 cao SW |
College |
Gemeentesecretaris |
Uitvoering mandaatbepaling conform Besluit uitvoering SW- regelingen door WIL. |
Volmacht |
45 |
Besluiten om werktijd van werknemer te verlengen op grond van zwaarwegende bedrijfsbelangen. |
4.4, lid 3 cao SW |
College |
Teamleider lokaal werkteam |
|
Volmacht |
46 |
Werktijd van de werknemer verkorten, indien de werktijd vermeerderd met de noodzakelijke reistijd voor de werknemer leidt tot onoverkomelijke bezwaren. |
4.4, lid 4 cao SW |
College |
Teamleider lokaal werkteam |
|
Volmacht |
47 |
Indien bij plaatsing van de werknemer bij een andere organisatie zulks noodzakelijk is, kan de werkgever bepalen dat voor deze werknemer de in die organisatie voor |
4.6 cao Wsw |
College |
Directeur WIL |
Volmacht/man- daat/machtiging |
Nr. |
Bevoegdheid |
Wettelijke grondslag |
Door |
Aan |
Bijzondere voorwaarden/toelichting |
vergelijkbare arbeid gebruikelijke werktijd geldt. |
||||||
Volmacht |
48 |
De werktijden van de werknemers regelen in roosters. |
4.7, lid 1 cao Wsw |
College |
Inlenend werkgever |
|
Volmacht |
49 |
Vaststellen eventuele vaste bestemming roostervrije dagen. |
4.7, lid 6 cao Wsw |
College |
Gemeentesecretaris |
Uitvoering mandaatbepaling conform Besluit uitvoering SW- regelingen door WIL, daarbij rekening houdend met de werktijden bij inlenende werkgevers. |
Volmacht |
50 |
Onthouden jaarlijkse periodieke verhoging. |
5.3, lid 3 cao SW |
College |
Teamleider lokaal werkteam |
|
Volmacht |
51 |
Toekennen extra periodieke verhoging. |
5.3, lid 3 cao SW |
College |
Teamleider lokaal werkteam |
|
Volmacht |
52 |
Schriftelijk mededelen aan werknemer en/of wettelijke vertegenwoordiger van onthouden periodieke verhoging. |
5.3, lid 4 cao SW |
College |
Teamleider lokaal werkteam |
|
Volmacht |
53 |
Toekennen gratificatie op grond van bijzondere |
5.8, lid 3 cao SW |
College |
Teamleider lokaal werkteam |
Volmacht/man- daat/machtiging |
Nr. |
Bevoegdheid |
Wettelijke grondslag |
Door |
Aan |
Bijzondere voorwaarden/toelichting |
omstandigheden. |
||||||
Volmacht |
54 |
Inspanningsverplichting van werkgever om te zoeken naar een passende en zo regulier mogelijke werkplek die vergelijkbaar is met het functieniveau waarop de werknemer bij de werkgever werkzaam is geweest. |
5.9, lid 6 cao SW |
College |
Directeur WIL |
|
Volmacht |
55 |
Opdracht geven tot overwerk. |
5.10, lid 1 cao SW |
College |
Teamleider lokaal werkteam |
|
Volmacht |
56 |
Vaststellen toeslagregeling ploegendienst. |
5.12 cao SW |
College |
Gemeentesecretaris |
Uitvoering mandaatbepaling conform Besluit uitvoering SW- regelingen door WIL. |
Volmacht |
57 |
Vaststellen toeslagregeling consignatie-, bereikbaarheids- en beschikbaarheidsdiensten. |
5.13 cao SW |
College |
Gemeentesecretaris |
Uitvoering mandaatbepaling conform Besluit uitvoering SW- regelingen door WIL. |
Volmacht |
58 |
Vaststellen billijke vergoeding in geval van een niet-volledige waarneming. |
5.14 cao SW |
College |
Gemeentesecretaris |
|
Volmacht |
59 |
Verlof verlenen overeenkomstig het verzoek |
6.1, lid 5 cao SW |
College |
Inlenend werkgever |
Volmacht/man- daat/machtiging |
Nr. |
Bevoegdheid |
Wettelijke grondslag |
Door |
Aan |
Bijzondere voorwaarden/toelichting |
van de werknemer, tenzij het belang van de werkzaamheden zich daartegen verzet. |
||||||
Volmacht |
60 |
Wijzigen van vastgesteld tijdvak van vakantie, wanneer het functioneren van de organisatie het betreffende bedrijfsonderdeel in gevaar doen komen. |
6.1, lid 6 cao SW |
College |
Inlenend werkgever |
In afstemming met teamleider lokaal werkteam in bijzondere situaties. |
Volmacht |
61 |
Vaststellen van de financiële schade, die de werknemer door deze wijziging aantoonbaar lijdt. |
6.1, lid 7 cao SW |
College |
Teamleider lokaal werkteam |
|
Volmacht |
62 |
Aanwijzen van tien dagen per kalenderjaar als verplicht verlof voor alle werknemers of een groep van werknemers. |
6.1, lid 8 cao SW |
College |
Gemeentesecretaris |
Uitvoering mandaatbepaling conform Besluit uitvoering SW- regelingen door WIL, daarbij rekening houdend met de werktijden bij inlenende werkgevers. |
Volmacht |
63 |
Aanwijzen van 2 dagen per jaar voor alle werknemers of een groep werknemers waarop gelijktijdig verplicht verlof wordt opgenomen. |
6.1, lid 9 cao SW |
College |
Gemeentesecretaris |
Uitvoering mandaatbepaling conform Besluit uitvoering SW- regelingen door WIL, daarbij rekening houdend met de werktijden bij inlenende |
Volmacht/man- daat/machtiging |
Nr. |
Bevoegdheid |
Wettelijke grondslag |
Door |
Aan |
Bijzondere voorwaarden/toelichting |
werkgevers. |
||||||
Volmacht |
64 |
Instellen van een bedrijfsregeling waarin een maximum wordt gesteld aan het aantal verlofuren dat een werknemer naar een volgend jaar mag meenemen. |
6.1, lid 11 cao SW |
College |
Gemeentesecretaris |
Uitvoering mandaatbepaling conform Besluit uitvoering SW- regelingen door WIL. |
Volmacht |
65 |
Verlenen buitengewoon verlof. |
6.3, lid 1 cao SW |
College |
Directeur WIL |
|
Volmacht |
66 |
Het verlenen van kortdurend zorgverlof. |
6.4, lid 1 cao SW |
College |
Directeur WIL |
|
Volmacht |
67 |
Verlenen van verlof bij bijzondere omstandigheden. |
6.5 cao SW |
College |
Directeur WIL |
|
Volmacht |
68 |
Uitbreiden van vakbondsverlof, wanneer de werknemer meerdere kaderfuncties uitoefent. |
6.8, lid 6 cao SW |
College |
Teamleider lokaal werkteam |
|
Volmacht |
69 |
Overleggen met werknemer over tijdstip van betaald ouderschapsverlof en de wijze waarop het verlof wordt |
6.9, lid 7 cao SW |
College |
Directeur WIL |
Volmacht/man- daat/machtiging |
Nr. |
Bevoegdheid |
Wettelijke grondslag |
Door |
Aan |
Bijzondere voorwaarden/toelichting |
genoten. |
||||||
Volmacht |
70 |
Instemmen met het verzoek van de werknemer om toegekend betaald ouderschapsverlof niet op te nemen. |
6.9, lid 8 cao SW |
College |
Directeur WIL |
|
Volmacht |
71 |
Weigeren van het verlenen van spaarverlof om bedrijfseconomische redenen. |
6.10, lid 7 cao SW |
College |
Directeur WIL |
|
Machtiging |
72 |
In een duidelijke administratie aangeven wat de bron van de spaaruren is. |
6.10, lid 14 cao SW |
College |
Directeur WIL |
|
Volmacht |
73 |
Afwijken van 6:13, lid 9 in bijzondere situaties |
6.13, lid 10 cao SW |
College |
Teamleider lokaal werkteam |
|
Volmacht |
74 |
Vaststellen van een fiets privé regeling. |
7.1, lid 2 cao SW |
College |
Gemeentesecretaris |
Uitvoering mandaatbepaling conform Besluit uitvoering SW- regelingen door WIL. |
Volmacht |
75 |
Vaststellen van een bedrijfseigen regeling voor een CAO à la carte. |
7.2, lid 1 SW |
College |
Gemeentesecretaris |
Uitvoering mandaatbepaling conform Besluit uitvoering SW- regelingen door WIL. |
Volmacht/man- daat/machtiging |
Nr. |
Bevoegdheid |
Wettelijke grondslag |
Door |
Aan |
Bijzondere voorwaarden/toelichting |
Machtiging |
76 |
Informeren van werknemers over bestaan van de zorgverzekering zoals genoemd in 7:4, lid 1. |
7.4, lid 3 cao SW |
College |
Directeur WIL |
|
Machtiging |
77 |
Het innen van de premie via het salaris van de deelnemende werknemers en hun gezinsleden indien werknemer gebruik maakt van het in 7.4, lid 1 genoemde contract. |
7.4, lid 4 cao SW |
College |
Directeur WIL |
|
Machtiging |
78 |
Het op verzoek van de werknemer in de maand december uitruilen van de overeengekomen eindejaarsuitkering en het loon ter grootte van de tegemoetkoming, bedoeld in artikel 7.5b, eerste lid,met de fiscale ruimte. |
7.6 cao SW |
College |
Directeur WIL |
|
Machtiging |
79 |
Vergoeden van kosten aan de werknemer die in opdracht van de werkgever in het kader van zijn werkzaamheden reis- en verblijfkosten moet maken anders dan uit hoofde van woon-werkverkeer onder |
7.7, lid 1 en 2 cao SW |
College |
Directeur WIL |
Uitgangspunt in uitvoering is dat inlenende werkgevers deze kosten in principe dragen. |
Volmacht/man- daat/machtiging |
Nr. |
Bevoegdheid |
Wettelijke grondslag |
Door |
Aan |
Bijzondere voorwaarden/toelichting |
overlegging van de benodigde bescheiden ter vaststelling van het te vergoeden bedrag. |
||||||
Volmacht |
80 |
Verstrekken tegemoetkoming in bijzondere omstandigheden. |
7.8 cao SW |
College |
Teamleider lokaal werkteam |
|
Volmacht |
81 |
Opstellen individueel ontwikkelingsplan voor de werknemer. |
9.1, lid 1 cao SW |
College |
Directeur WIL |
|
Volmacht |
82 |
Ter beschikking stellen van voorzieningen ter bevordering of verbetering van de arbeids- bekwaamheid. |
9.1, lid 6 cao SW |
College |
Directeur WIL: tot max. € 1.000,- |
|
Volmacht |
83 |
Rapporteren over individuele ontwikkelingsplannen in het sociaal jaarverslag. |
9.1, lid 7 cao SW |
College |
Directeur WIL |
|
Volmacht |
84 |
Aan werknemer schriftelijk bevestigen van het voor hem vastgestelde individueel ontwikkelingsplan. |
9.1, lid 10 cao SW |
College |
Teamleider lokaal werkteam |
Volmacht/man- daat/machtiging |
Nr. |
Bevoegdheid |
Wettelijke grondslag |
Door |
Aan |
Bijzondere voorwaarden/toelichting |
Volmacht |
85 |
Periodiek evalueren van ontwikkelingsplan met de werknemer |
9.2, lid 1 cao SW |
College |
Directeur WIL |
|
Volmacht |
86 |
Vaststellen van de beloning van de werknemer, die opnieuw in dienst treedt bij de oude werkgever. |
9.2, lid 2 cao SW |
College |
Teamleider lokaal werkteam |
|
Machtiging |
87 |
Bevorderen van de deelneming van de werknemer aan voorlichtings-, trainings- en opleidingsactiviteiten. |
9.3, lid 1 cao SW |
College |
Directeur WIL |
|
Volmacht |
88 |
Gemotiveerd beslissen op een verzoek van de werknemer om deel te nemen aan een training of opleiding. |
9.3, lid 3 cao SW |
College |
Directeur WIL: Tot € 1.000,- |
|
Volmacht |
89 |
Uitwerken compensatiemaatregel wanneer activiteiten niet in werktijd kunnen plaatsvinden. |
9.3, lid 4 cao SW |
College |
Gemeentesecretaris |
Uitvoering mandaatbepaling conform Besluit uitvoering SW- regelingen door WIL. |
Machtiging |
90 |
Bevorderen van de deelneming van jongere |
9.4, lid 1 cao SW |
College |
Directeur WIL |
Volmacht/man- daat/machtiging |
Nr. |
Bevoegdheid |
Wettelijke grondslag |
Door |
Aan |
Bijzondere voorwaarden/toelichting |
werknemers aan beroepsonderwijs en educatie. |
||||||
Volmacht |
91 |
Opleggen van disciplinaire maatregelen. |
10.1 cao SW |
College |
Gemeentesecretaris |
|
Volmacht |
92 |
Besluiten een werknemer op non-actief te stellen. |
10.2 cao SW |
College |
Gemeentesecretaris |
|
Volmacht |
93 |
Schorsen van werknemer met behoud van loon en schriftelijk meedelen aan werknemer. |
10.3 cao SW |
College |
Gemeentesecretaris |
|
Volmacht |
94 |
Aanmelden van alle werknemers bij de Stichting Pensioenfonds Werk en (re) Integratie. |
11.1, lid 2 cao SW |
College |
Directeur WIL |
|
Volmacht |
95 |
In gunstige zin afwijken van de cao wanneer toepassing van bepalingen uit deze cao leidt tot een onbillijke situatie voor de werknemer. |
13.1, lid 2 cao SW |
College |
Gemeentesecretaris |
|
Machtiging |
96 |
Voeren intake, doorstroom- en overdrachtsgesprekken ten behoeve van de |
UWK 3.3 en 3.4 |
College |
Directeur WIL |
Volmacht/man- daat/machtiging |
Nr. |
Bevoegdheid |
Wettelijke grondslag |
Door |
Aan |
Bijzondere voorwaarden/toelichting |
doorstroom naar detachering. |
||||||
Machtiging Volmacht |
97 |
Opstellen, bespreken en ondertekenen van het detacheringsplan, het doorstroomplan en het doorstroomtraject. |
UWK 3.3 en 3.4 |
College |
Directeur WIL |
|
Machtiging |
98 |
Uitvoeren, evaluaren en/of aanpassen van het doorstroomplan en het doorstroomtraject |
UWK 3.3 en 3.4 |
College |
Directeur WIL |
|
Machtiging |
99 |
Het zoeken, matchen en bemiddelen van de Wsw- werknemer aan werkgevers. |
UWK 3.4 en 3.5 |
College |
Directeur WIL |
In afstemming met het WGSP ten behoeve van optimale matching met beschikbare banen. |
Machtiging Volmacht |
100 |
Het onderzoeken, onderhandelen en aangaan van detacheringsvoorstellen . |
UWK 3.5 |
College |
Directeur WIL |
Buiten de afgesproken marge ligt het mandaat bij de Teamleider lokaal werkteam van de gemeente Nieuwegein. |
Volmacht |
101 |
Opstellen, vaststellen en verwerken van de detacheringsovereenkomst. |
UWK 3.6-3.8 |
College |
Directeur WIL |
Volmacht/man- daat/machtiging |
Nr. |
Bevoegdheid |
Wettelijke grondslag |
Door |
Aan |
Bijzondere voorwaarden/toelichting |
Volmacht |
102 |
Ondertekenen van de detacheringsovereenkomst. |
UWK 3.6-3.8 |
Burge- meester |
Teamleider lokaal werkteam |
|
Machtiging |
103 |
Beheren en verzorgen van de personele administratie van de Wsw-werknemers. |
UWK 4.4 |
College |
Directeur WIL |
|
Machtiging |
104 |
Het administratief verwerken van de loonbetalingen aan de Wsw-werknemers conform de op enig moment geldende fiscale wetgeving. |
UWK 4.5 |
College |
Directeur WIL |
|
Machtiging |
105 |
Uitvoeren, verwerken en aanleveren van maandelijkse salarisproductie in batches aan de gemeente. |
UWK 4.5 |
College |
Directeur WIL |
|
Machtiging |
106 |
Uitvoeren, voldoen en betaling van de maandelijkse salarisproductie aan de Wsw-werknemers, alsmede de betaling van loonheffings- en pensioenpremies aan de aangewezen instanties. |
UWK 4.5 |
College |
Afdeling salaris-administratie |
|
Machtiging |
107 |
Versturen van salarisstroken, jaaropgaven |
UWK 4.5 |
College |
Directeur WIL |
Volmacht/man- daat/machtiging |
Nr. |
Bevoegdheid |
Wettelijke grondslag |
Door |
Aan |
Bijzondere voorwaarden/toelichting |
en andere personeel administratieve bescheiden aan de Wsw-werknemer. |
||||||
Machtiging |
108 |
Het doen van aangifte en het aanmelden van loonheffings- en pensioenpremies, alsmede het aanmelden van mutaties hierin. |
UWK 4.5 |
College |
Directeur WIL |
|
Machtiging |
109 |
Verwerken van de aangeleverde informatie ten behoeve van de urenadministratie. |
UWK 4.6 |
College |
Directeur WIL |
|
Machtiging |
110 |
Verzorgen van de detacherings- en contractadministratie. |
UWK 4.7 |
College |
Directeur WIL |
|
Mandaat |
111 |
Besluiten tot het aangaan van gerechtelijke procedures inzake openstaande vorderingen in de detacherings- en contractadministratie |
UWK 4.7 Burgerlijk wetboek |
College |
Directeur WIL |
|
Machtiging |
112 |
Verzorgen van de verzuimadministratie. |
UWK 4.8 |
College |
Directeur WIL |
Volmacht/man- daat/machtiging |
Nr. |
Bevoegdheid |
Wettelijke grondslag |
Door |
Aan |
Bijzondere voorwaarden/toelichting |
Machtiging |
113 |
Inschakelen van bedrijfsartsen en arbodienstverlening ten behoeve van (preventie van) Arbeids-ongeschiktheid. |
UWK 4.9 |
College |
Directeur WIL |
|
Mandaat en machtiging |
114 |
Uitvoeren van proces- en casemanagement voor de Wet Verbetering Poortwachter. |
UWK 4.8 en 4.9 |
College |
Directeur WIL |
Waaronder wordt verstaan het opstellen van documenten, alsmede de uitvoering van de evaluatie en bijstelling hiervan en het voeren van driegesprekken. |
Machtiging |
115 |
Uitvoering geven aan herplaatsing van Wsw- werknemers. |
UWK 4.10 |
College |
Directeur WIL |
|
Machtiging |
116 |
Uitvoeren van werkzaamheden op het gebied van HRM-advies en ondersteuning aan Wsw- werkgevers en de Wsw- werknemers. |
UWK 4.10 |
College |
Directeur WIL |
|
Mandaat |
117 |
Zorgdragen voor correcte archivering van documenten en bescheiden voor de Wsw- werknemers. |
UWK 4.13 Archiefwet Archiefbesluit |
College |
Directeur WIL |
Uitvoering met inachtneming van Archiefverordening WIL en Beheerregeling WIL |
Toelichting op de Mandaat-regeling gemeente Nieuwegein
Inleiding
Bij mandaatverlening worden bevoegdheden die een bestuursorgaan bezit, opgedragen aan functionarissen die werkzaam zijn in de ambtelijke organisatie. Mandaatverlening is de rechtsfiguur om besluiten met een uitvoerend karakter op te dragen aan de uitvoerende organisatie. In het algemeen kan gesteld worden dat de navolgende besluiten voor mandatering in aanmerking komen:
- •
·
-
routinematige besluiten, dat wil zeggen besluiten die regelmatig terugkeren en waarbij geen of nauwelijks bestuurlijk gevoelige zaken optreden;
- •
·
-
gebonden beschikkingen, dat wil zeggen besluiten die binnen een vastgesteld beleidskader worden genomen, zoals de criteria van een wet of een plan.
Voorop staat dat mandatering voor een groot deel een kwestie van vertrouwen is. De bestuurder moet erop kunnen vertrouwen dat de ambtenaar een correct besluit namens hem doet uitgaan. De ambtenaar neemt een zelfde besluit als het bestuur zou nemen en dient terug te koppelen naar het bestuur als er met een zaak iets “aan de hand” is dat voor het bestuur van betekenis is of kan worden. Een dergelijke houding past bij mandatering, omdat het bestuur eindverantwoordelijk is en blijft voor de genomen beslissing.
De wettelijke regels over het gebruik van mandaat zijn te vinden in hoofdstuk 10 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). In de Mandaatregeling gemeente Nieuwegein zijn aanvullende spelregels en randvoorwaarden opgenomen waaronder mandaatverlening in de gemeente Nieuwegein plaatsheeft. Deze spelregels en randvoorwaarden bieden duidelijkheid en uniformiteit bij de uitoefening van gemandateerde bevoegdheden. Een juiste naleving ervan vormt de waarborg dat de gemeente Nieuwegein ook bij mandaatverlening bevoegd besluiten neemt.
Opzet van de Mandaat-regeling
Allereerst is een overkoepelend mandaatbesluit van het college respectievelijk de burgemeester, een ieder voorzover het de eigen bevoegdheden betreft, opgenomen. Artikelsgewijs zijn in dit overkoepelend besluit de randvoorwaarden genoemd waaraan gemandateerden zich dienen te houden bij de uitvoering van de aan hen opgedragen taken. In het mandaatregister bij dit overkoepelend besluit is per afdeling een integraal overzicht gegeven van alle taken die door middel van mandaten, volmachten of machtigingen kunnen worden afgedaan. Ook zijn algemene mandaten opgenomen die voor de gehele organisatie gelden.
Artikel 1 Begripsbepalingen - onderscheid mandaat, volmacht, machtiging
De gemeente kan verschillende handelingen verrichten: bestuursrechtelijke rechtshandelingen, privaatrechtelijke rechtshandelingen en feitelijke handelingen. Afhankelijk van de soort (rechts)handeling kan deze worden opgedragen aan de uitvoerende organisatie. Juridisch spreken we dan over mandaat, volmacht en machtiging. In de Awb zijn volmacht en machtiging door middel van een schakelbepaling onder de werking van de bepalingen over mandaat gebracht (artikel 10:12 Awb). Wat geldt voor de mandaten, geldt ook voor de volmachten en de machtigingen. Ook in de Mandaat-regeling van de gemeente Nieuwegein zijn volmachten en machtigingen onder de werking ervan gebracht (zie de schakelbepaling in artikel 7). Zij zijn dan ook samen met de mandaten, opgenomen in het bij de Mandaat-regeling behorende mandaatregister.
Mandaat
De gemeentelijke bestuursorganen voeren bestuursrechtelijke rechtshandelingen uit. Voorbeelden: de burge-meester verleent een vergunning of het college verstrekt een subsidie. Al deze bevoegdheden steunen op een bestuursrechtelijke wet, waarin die bevoegdheid zijn grondslag kent.
Als een bestuursorgaan een bestuursbevoegdheid opdraagt aan een ambtenaar noemen we dat mandaat. De ambtenaar oefent die bevoegdheid uit namens het bestuursorgaan. Verschil met delegatie1 is dat het bestuursorgaan bij mandaat de bevoegdheid niet verliest. De verantwoordelijkheid voor de uitoefening van de bevoegdheid blijft bij het bestuursorgaan. Hierbij mag het bestuursorgaan op elk moment de bevoegdheid zelf uitoefenen en tussentijds algemene en bijzondere instructies geven aan de ambtenaar over de wijze waarop de bevoegdheid wordt uitgeoefend.
Voorwaarde voor de juridische binding is dat het besluit is genomen binnen de grenzen van de gemandateerde bevoegdheid. Dit spreekt voor zichzelf, omdat buiten de grenzen van wat is gemandateerd geen bevoegdheid bestaat. Wordt een besluit genomen over een onderwerp dat buiten de bevoegdheid ligt, dan is sprake van een onbevoegd genomen besluit. Het gevolg van een onbevoegd genomen besluit kan zijn dat dit in rechte wordt vernietigd. De bestuursrechter mag een dergelijk bevoegdheidsgebrek ambtshalve constateren.
Mandaat en budgethouderschap
De gemeenteraad stelt budgetten beschikbaar door de begroting vast te stellen (budgetrecht artikel 191 Gemeentewet). Het college voert de begroting uit (taak van college op grond van artikel 160 Gemeentewet). In de Budgethoudersregeling van de gemeente Nieuwegein is geregeld welke functionaris op welke wijze over bepaalde budgetten kan beschikken. Om budgetten te kunnen aanwenden is het nodig dat bepaalde bestuursrechtelijke, privaatrechtelijke of feitelijke handelingen worden verricht. Er moet bijvoorbeeld een overeenkomst met een leverancier worden gesloten. Het is belangrijk om te beseffen dat de budgethouder niet automatisch op grond van zijn budgethouderschap de nodige bijbehorende handelingen mag verrichten, maar hiervoor aparte mandaten, volmachten en machtigingen nodig heeft van het ter zake bevoegd bestuursorgaan. Deze zijn te vinden in de lijst met algemene mandaten.
Volmacht
De gemeente kan ook als ´gewoon´ rechtspersoon (net als een B.V. bijvoorbeeld) deelnemen aan het rechtsverkeer en voert in die hoedanigheid privaatrechtelijke rechtshandelingen uit. Voorbeelden: het aan- of verkopen van grond, het sluiten van een contract, het verlenen van een opdracht tot onderzoek of het aanschaffen van een product.
De privaatrechtelijke tegenhanger van mandaat is de volmacht. Voorbeeld: de burgemeester kan zijn bevoegdheid om een overeenkomst te ondertekenen opdragen aan een door hem aan te wijzen persoon, bijvoorbeeld een ambtenaar of een notaris. Dit gebeurt dan met een volmacht.
Machtiging
Naast bestuursrechtelijke en privaatrechtelijke rechtshandelingen verricht de gemeente ook feitelijke handelingen. Dit zijn de gewone dagelijkse handelingen die geen rechtsgevolgen hebben. Voorbeelden daarvan zijn: het planten van een boom, het voeren van verweer bij de rechtbank, het uitoefenen van toezicht in de stad, het verstrekken van informatie aan burgers of het aanleggen van een uitrit. Een machtiging wordt verleend in het geval dat er geen sprake is van een besluit, maar ook niet van een privaatrechtelijke rechtshandeling.
Artikel 2 Mandaat, plaatsvervanging en ondermandaat
Lid 1 en 2
Mandaat is in de regel een opdracht aan een hiërarchisch ondergeschikte. Het college mandateert bijvoorbeeld het afdelingshoofd van de een afdeling om namens het college bouwvergunningen te verlenen..
Het is praktijk van veel gemeenten om mandaten aan hoofden van afdelingen en/of teamleiders te verlenen, ervan uitgaande dat bevoegdheden zo laag mogelijk in de uitvoerende organisatie worden neergelegd, maar wel op een niveau waarop managementverantwoordelijkheid kan worden gedragen voor de uitoefening van de verleende mandaten. In lijn met de organisatieregeling zijn de mandaten bij zowel de afdelingshoofden als de teamleiders neergelegd.
Wanneer een gemandateerde afwezig is, is zijn plaatsvervanger bevoegd om het mandaat uit te oefenen. Mochten zowel gemandateerde als zijn plaatsvervanger afwezig zijn, dan is de plaatsvervanging geregeld doordat de eerstvolgende hogergeplaatste leidinggevende van de gemandateerde het mandaat krijgt toebedeeld. In de gemeente Nieuwegein is dat de directeur bedrijfsvoering, en bij diens afwezigheid, diens plaatsvervanger(s).
Lid 3
Het verlenen van ondermandaat is op grond van de Awb een mogelijkheid, maar bestuursorganen moeten hiertoe wel uitdrukkelijk besluiten. In de Mandaatregeling is deze bepaling opgenomen in artikel 2, eerste lid. In het mandaatregister staat in de kolom ‘bijzondere voorwaarden’ in voorkomende gevallen vermeld wanneer wordt afgeweken van deze algemene bepaling. Een model-ondermandaat bij deze regeling gevoegd.
Artikel 3 Algemene regels en uitzonderingen
Lid 1
Mandaat is beslissen én ondertekenen.
Vertrekpunt is dat degene die een besluit neemt dit besluit ook ondertekent. Een bevoegdheid in mandaat uitoefenen houdt zowel beslissingsbevoegdheid als ondertekeningsbevoegdheid in.
Een gemandateerde bevoegdheid omvat ook de daarbij behorende voorbereiding en uitvoering, zoals het inwinnen van de nodige inlichtingen, het doen van mededelingen over bestaand beleid, correspondentie over de uitvoering van besluit-vorming enz.
Lid 2 en 3
In de Mandaatregeling worden grenzen gesteld aan de omvang van de mandaatverlening, in die zin dat er situaties zijn waarin het mandaat niet geldt en het besluit door het oorspronkelijk bevoegd bestuursorgaan wordt genomen. Als regel wordt bijvoorbeeld gesteld dat besluiten geen afwijking van het bestaande beleid tot gevolg mogen hebben. Besluiten die afwijken van het beleid, moeten aan het bestuur worden voorgelegd. Alvorens een van het beleid afwijkend besluit wordt genomen, heeft het bestuur op deze wijze de gelegenheid het onderliggende beleid nog eens te heroverwegen. Ook moet een besluit aan het bevoegd bestuursorgaan worden voorgelegd als er geen eensluidend ambtelijk advies is. Verder kunnen besluiten waarvoor geen financiële dekking aanwezig is, niet in mandaat worden afgedaan.
De verantwoordelijkheid en de beslissing om in de artikel 3 beschreven situaties niet van het gegeven mandaat gebruik te maken ligt bij de gemandateerde functionaris.
Artikel 4 Besluit na bezwaar
Hoofdregel is dat het bevoegd bestuursorgaan (college of burgemeester) een beslissing op bezwaar neemt. De bestuurspraktijk is er mee gebaat dat in een aantal gevallen het nemen van beslissingen op bezwaar kan worden gemandateerd.
Immers indien de bevoegdheid om te beslissen op bezwaarschriften wordt gemandateerd, worden beslistermijnen voor burgers aanzienlijk verkort en scheelt dat de organisatie en bestuursorganen bovendien extra werk.
In de volgende gevallen is het mandateren van beslissingen op bezwaar mogelijk:
wanneer de commissie bezwaarschriften een advies heeft uitgebracht over een bezwaarschrift en het advies luidt
- •
1.
-
niet ontvankelijk;
- •
2.
-
ongegrond;
- •
3.
-
gegrond.
Het mandateren van een beslissing op bezwaar is van toepassing voor zo ver niet contrair wordt gegaan. Indien de commissie bezwaarschriften bijvoorbeeld geadviseerd heeft om het bezwaar niet-ontvankelijk, ongegrond of gegrond verklaren en de gemandateerde mening is dat contrair gegaan dient te worden, dan dient de beslissing op bezwaar door het bevoegd bestuursorgaan te worden genomen. In het derde lid is expliciet bepaald dat het bestuursorgaan bij toepassing van bestuurlijke lus als bedoeld in artikel 8:51 a van de Algemene wet de bevoegdheid tot het nemen van een beslissing op bezwaar kan mandateren. Deze bevoegdheid is opgenomen om verder onnodig oponthoud in de besluit-vorming te voorkomen. De bestuurlijke lus houdt in dat de rechtbank het bestuursorgaan in gelegenheid stelt een gebrek in het bestreden besluit te herstellen door een nieuwe beslissing op bezwaar te nemen (art 8:51a Awb).
In het vijfde lid zijn 3 specifieke gevallen opgenomen wanneer de bevoegdheid tot het mandateren van een beslissing op bezwaar niet van toepassing is. Namelijk wanneer het besluiten betreft
- a)
die primair niet in mandaat zijn genomen en
- b)
waarbij een functionaris belanghebbende in kan zijn of persoonlijke betrokkenheid heeft
- c)
dat primair in mandaat is genomen door het hoofd van afdeling communicatie en juridische zaken
ad a :Die primair niet in mandaat zijn genomen: artikel 10:3 derde lid van de Awb bepaalt dat de mandataris niet ook op het bezwaar mag beslissen.
Ad c: ’Dat primair in mandaat is genomen door hoofd CJZ’; op besluiten in het kader van de Wob en Who beslist afdelingshoofd CJZ. In deze gevallen mag er gezien het bepaalde in art 10:3 derde lid niet ook door dit hoofd de beslissingen op bezwaar worden besloten.
Ten aanzien van de personele mandaten hanteert de gemeente als uitgangspunt dat bevoegdheden zo laag mogelijk in de organisatie, dat wil zeggen: door de direct leidinggevende, worden uitgevoerd:
- •
Ten aanzien van besluiten aangaande medewerkers ligt de bevoegdheid bij het afdelingshoofd en de teamleider;
- •
Ten aanzien van besluiten aangaande teamleiders ligt de bevoegdheid bij het afdelingshoofd;
- •
Ten aanzien van besluiten aangaande afdelingshoofden de bevoegdheid bij een directeur of directie
- •
Ten aanzien van besluiten aangaande directeuren ligt de bevoegdheid bij de gemeentesecretaris
- •
Ten aanzien van besluiten aangaande de gemeentesecretaris wordt de bevoegdheid van het college van burgemeester en wethouders niet gemandateerd.
In deze gevallen geldt de hoofdregel van het eerste lid. Deze gevallen zijn expliciet opgenomen om zodoende zorgvuldige besluitvorming te waarborgen.
De algemene uitzonderingsgronden om te besluiten in mandaat zoals bedoeld in artikel 3, tweede lid, blijven ook van toepassing op het tweede lid van dit artikel.
Artikel 6 Ondertekeningswijze van mandaten
De inwoner die met een besluit wordt geconfronteerd dat in mandaat is genomen dient hierover te worden geïnformeerd, zo bepaalt artikel 10:10 van de Awb. Deze informatieplicht vloeit voort uit het meer omvattende beginsel van de rechtszekerheid. Het krachtens mandaat genomen besluit moet dan ook vermelden namens welk bestuursorgaan het is genomen.
In artikel 6 van de Mandaatregeling staat precies beschreven hoe besluiten die in (onder)mandaat zijn genomen moeten worden ondertekend.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl